Fremsat den 30. oktober 2014 af
skatteministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven,
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
(Ophævelse af
fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og
harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport1) )
§ 1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106
af 23. januar 2013, som ændret ved § 4 i lov nr. 789 af
28. juni 2013, § 7 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 2 i
lov nr. 1637 af 26. december 2013 og § 1 i lov nr. 554 af 2.
juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. § 42,
stk. 1, nr. 6, ophæves.
Nr. 7 bliver herefter nr. 6.
2. § 42,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
3. I
§ 42, stk. 2, 3. pkt., der bliver
2. pkt., ændres »I begge tilfælde er det en
forudsætning« til: »Det er en
forudsætning«.
4. I
§ 42, stk. 3, udgår
»og 75 pct. af afgift af indkøb m.v., som
vedrører virksomhedens kursusdeltageres
hotelovernatning,«.
5. I
§ 42, stk. 4, 1. pkt., § 42, stk.
6, og § 42, stk. 7,
ændres »stk. 1, nr. 7« til: »stk. 1, nr.
6«.
§ 2
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, foretages
følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 1, nr. 6, affattes således:
»6)
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, som udelukkende anvendes hertil,«.
2. § 2,
stk. 1, nr. 7, litra c, ophæves.
Litra d og e bliver herefter litra c og
d.
3. § 2,
stk. 1, nr. 15, ophæves.
Nr. 16-21 bliver herefter nr. 15-20.
4. I
§ 2, stk. 4, ændres
»nr. 17 og 18« til: »nr. 16 og 17«.
5. §§
6, 6 a og 6 b ophæves.
6. I
§ 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»85 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter
§ 5 a og 90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget
efter § 6« til: »og 85 pct. for
køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5
a«.
7. § 7 b,
stk. 2, nr. 5, ophæves.
8. I
§ 27, stk. 1, nr. 4, ændres
»§ 5, § 5 a, stk. 1 og 2, § 6, stk. 1, §
6 a, stk. 1, eller § 6 b, stk. 1,« til: »§ 5
eller § 5 a, stk. 1 og 2,«.
§ 3
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014, foretages
følgende ændringer:
1. § 6,
stk. 1, nr. 5, affattes således:
»5)
Benzindrevne personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport.«
2. § 6,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Af
dieseldrevne personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport betales det dobbelte af de i § 3, stk. 1,
under B fastsatte satser for udligningsafgift.«
§ 4
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
185 af 18. februar 2014, som ændret ved § 2 i lov nr.
745 af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 1, tabelafsnit D,
ændres »D. Hyrevogne og sygetransportbiler.« til:
»D. Personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for køretøjer, der er
afgiftsberigtiget efter de hidtidige bestemmelser i
registreringsafgiftslovens § 6 a, stk. 1-3, og § 6 b,
stk. 1-3, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014.
For sådanne køretøjer finder de hidtidige
bestemmelser i registreringsafgiftslovens § 6 a, stk. 4 og 5,
og § 6 b, stk. 4 og 5, fortsat anvendelse.
Stk. 3. §§ 3
og 4 har virkning fra den første afgiftsperiode, der
begynder den 1. januar 2015 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 3.1. | Fuldt fradrag for moms
på hotelovernatninger | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | 3.2. | Afgiftsharmonisering
for taxier m.v. | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | | 4.1. | Fuldt fradrag for moms
på hotelovernatninger | | 4.2. | Afgiftsharmonisering
for taxier m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | | 5.1. | Fuldt fradrag for moms
på hotelovernatninger | | 5.2. | Afgiftsharmonisering
for taxier m.v. | 6. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | | 6.1. | Fuldt fradrag for moms
på hotelovernatninger | | 6.2. | Afgiftsharmonisering
for taxier m.v. | 7. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | | 7.1. | Fuldt fradrag for moms
på hotelovernatninger | | 7.2. | Afgiftsharmonisering
for taxier m.v. | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | | 9.1. | Fuldt fradrag for moms
på hotelovernatninger | | 9.2. | Afgiftsharmonisering
for taxier m.v. | 10. | Forholdet til
EU-retten | | 10.1. | Fuldt fradrag for moms
på hotelovernatninger | | 10.2. | Afgiftsharmonisering
for taxier m.v. | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 12. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014
indgået Aftale om en vækstpakke indeholdende en
række initiativer rettet mod bedre regulering, styrket
virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre
erhvervsbeskatning m.v.
De enkelte dele af aftalen er indgået
med tilslutning fra forskellige partier. Nærværende
lovforslag vedrører fuldt fradrag for moms på
hotelovernatninger og afgiftsharmonisering for taxier m.v. Alle
ovennævnte partier er enige om at gennemføre disse
initiativer.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Aftale om en vækstpakke udmøntes
i lovgivning ved blandt andet nærværende
lovforslag.
Nærværende lovforslag indeholder
følgende elementer fra aftalen:
»Fuld
momsfradrag for hotelovernatninger
Momsfradraget for hotelovernatninger
forhøjes, således at danske og udenlandske
virksomheder fra og med 2015 vil have fuld fradragsret for deres
momsudgifter til hotelovernatninger i Danmark.
Initiativet skønnes at medføre
et årligt mindreprovenu på 105 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd fra 2015 og frem.«
»Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Der gennemføres en harmonisering af
afgifterne for taxiområdet i hele landet for at sikre lige
beskatningsvilkår ved at gennemføre følgende
tiltag:
? Afskaffelse af
registreringsafgift for taxier, limousiner og sygetransportbiler,
så alle personbiler til erhvervsmæssig persontransport
er fritaget for registreringsafgift.
? Afskaffelse af
reglerne om frikørsel af taxier og limousiner, så der
fremover skal betales registreringsafgift ved videresalg af taxier
og limousiner.
? De løbende
afgifter for biler til offentlig servicetrafik omlægges,
så alle kørselstyper er fritaget for vægt- og
brændstofforbrugsafgift, og der betales dobbelt
udligningsafgift for dieselbiler.
Harmoniseringen af afgiftsreglerne
skønnes samlet set at medføre et merprovenu på
ca. 85 mio. kr. i 2017 stigende til ca. 135 mio. kr. i 2020 efter
tilbageløb og adfærd.«
3.
Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Fuldt
fradrag for moms på hotelovernatninger
3.1.1.
Gældende ret
Som udgangspunkt er der efter momsloven ikke
fradrag for moms på hotelovernatning. Loven giver imidlertid
virksomheder ret til at fradrage en del af momsen på
hotelovernatninger i det omfang, udgifterne hertil er af streng
erhvervsmæssig karakter. Virksomheder med momspligtige
aktiviteter kan efter gældende regler fradrage 75 pct. af
momsudgiften.
Virksomheder, som driver momsfri virksomhed,
betaler ikke afgift af deres omsætning, men opnår til
gengæld ikke fradrag for moms på indkøbte
ydelser, herunder moms på hotelophold. Virksomheder med
både momsfri og momspligtig aktivitet kan foretage 75 pct.
fradrag for den del af afgiften, der forholdsmæssigt svarer
til omsætningen i den del af virksomheden, som udøver
momspligtig aktivitet.
Den danske fradragssats er inden for de
seneste år blevet forhøjet. Med virkning fra 1. januar
2011 blev satsen øget fra 25 til 50 pct., og med virkning
fra 1. januar 2014 blev satsen øget fra 50 til 75 pct.,
hvilket udgør det nuværende niveau.
3.1.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at
fradragsbegrænsningen for moms på hotelovernatning
ophæves. Forslaget vil betyde, at danske og udenlandske
virksomheder opnår fuldt fradrag for momsudgifter afholdt i
forbindelse med hotelovernatninger i Danmark, såfremt
momsudgiften relaterer sig til virksomhedens momspligtige
aktivitet.
Ændringen vil bidrage til en forbedring
af danske hoteller og konferencecentres mulighed for at
tiltrække danske og udenlandske erhvervskunder. Forslaget vil
dermed bidrage til at skabe vækst og arbejdspladser i hotel-
og restaurationsbranchen, ligesom der vil ske en generel forbedring
af turisterhvervets konkurrencedygtighed.
Den gældende fradragsbegrænsning
for moms på hotelovernatninger har hjemmel i artikel 176 (2)
i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det
fælles momssystem, hvorefter Danmark kan opretholde
begrænsningen på de betingelser, som var
gældende, da 6. momsdirektiv trådte i kraft i 1978.
Ophæves fradragsbegrænsningen som foreslået, kan
den ikke senere genindføres.
3.2.
Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
3.2.1.
Gældende ret
Afgiften på personbiler til
erhvervsmæssig persontransport afhænger i dag af,
hvilken type tilladelse til persontransport det enkelte
køretøj har. For taxier er der endvidere
særlige afgiftsregler for køretøjer indrettet
til kørestolsbrugere.
Reglerne for registreringsafgift,
vægtafgift, brændstofforbrugsafgift og udligningsafgift
er således forskellige for henholdsvis taxier,
kørestolstaxier, limousiner, sygetransportbiler og OST-biler
(biler til offentlig servicetrafik). Registreringsafgiften for
personbiler til erhvervsmæssig persontransport er i alle
tilfælde betydeligt lavere end afgiften for almindelige
personbiler.
3.2.1.1.
Taxier
Taxier defineres i § 1, stk. 1, i lov om
taxikørsel m.v., som køretøjer med tilladelse
til at udføre erhvervsmæssig personbefordring.
Med erhvervsmæssig personbefordring
forstås, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
405 af 8. maj 2012 om taxikørsel m.v., kørsel i et
dansk indregistreret motorkøretøj indrettet til
befordring af højst 9 personer føreren medregnet,
1) med personer
uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed eller
sammenslutning, der udfører eller lader kørslen
udføre,
2) som
udføres mod vederlag, idet godtgørelse for de med
kørslen direkte forbundne omkostninger, f.eks. udgifter til
benzin eller olie, ikke anses som vederlag, eller
3) som udgør
den pågældende persons, virksomheds eller
sammenslutnings primære formål.
Af taxier betales 70 pct. i
registreringsafgift af afgiftspligtige værdier over 230.000
kr. Der betales tillæg og gives fradrag for sikkerhedsudstyr
m.v. som for almindelige personbiler. Der er dog ingen fradrag
eller tillæg for brændstofforbrug.
Taxier kan herudover overgå til privat
anvendelse uden yderligere betaling af registreringsafgift, hvis
taxien har kørt mindst 3 år og mindst 210.000 km,
heraf 97.000 besatte km (kørsel med eller for betalende
passagerer), eller mindst 2 år og 250.000 km, heraf mindst
115.000 besatte km. Disse regler benævnes
frikørselsordningen.
Taxier er fritaget for vægt- og
brændstofforbrugsafgift.
Udligningsafgiften er en løbende
afgift, der skal udligne forskellen i brændstofafgiften for
henholdsvis benzin og diesel. Den almindelige udligningsafgift
medfører, at det ved en årskørsel på ca.
22.000 km vil være afgiftsmæssig ligestilling mellem
kørsel i henholdsvis en benzindrevet og en dieseldrevet
personbil.
For dieseldrevne taxier betales
udligningsafgift med det dobbelte af satserne for almindelige
personbiler, svarende til udligning ved en årskørsel
på ca. 44.000 km. Fordoblingen skyldes taxiers øgede
kørselsbehov i forhold til almindelige personbiler.
3.2.1.2.
Kørestolstaxier
Kørestolstaxier defineres som taxier,
se afsnit 3.2.1.1., som er godkendt til befordring af mindst
én person siddende i kørestol, jf.
registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15.
Kørestolstaxier er fritaget for
registreringsafgift. Denne type af taxier kan ikke frikøres,
og ved omregistrering til anden anvendelse end erhvervsmæssig
persontransport skal der således betales registreringsafgift
i forhold til bilens afgiftspligtige værdi på
salgstidspunktet.
Kørestolstaxier er fritaget for
vægt- og brændstofforbrugsafgift.
For dieseldrevne kørestolstaxier
betales udligningsafgift med det dobbelte af satserne for
almindelige personbiler, svarende til udligning ved en
årskørsel på ca. 44.000 km.
3.2.1.3.
Limousiner
Limousiner defineres som
køretøjer med tilladelse til erhvervsmæssig
personbefordring, se afsnit 3.2.1.1., der udfører
repræsentationskørsel, bryllupskørsel og
lignende kørsel i køretøjer med særlig
indretning, udstyr og lignende, jf. § 1, stk. 2, i
bekendtgørelse om taxikørsel m.v.
For limousiner betales 20 pct. i
registreringsafgift af afgiftspligtige værdier over 12.100
kr. Der betales tillæg og gives fradrag for sikkerhedsudstyr
m.v. som for almindelige personbiler. Der er dog ingen fradrag
eller tillæg for brændstofforbrug.
Limousiner kan frikøres og overgå
til privat anvendelse uden yderligere betaling af
registreringsafgift, hvis de har kørt mindst 3 år og
mindst 125.000 km, heraf 112.000 besatte km, eller mindst 2
år og 150.000 km, heraf mindst 135.000 besatte km.
Limousiner er fritaget for vægt- og
brændstofforbrugsafgift.
For dieseldrevne limousiner betales
udligningsafgiften med det dobbelte af satserne for almindelige
personbiler, svarende til udligning ved en årskørsel
på ca. 44.000 km.
3.2.1.4.
Sygetransportbiler
Ved sygetransport forstås befordring af
personer henvist til sundhedsfaglig behandling, og personer der
på grund af sygdom eller handicap er afskåret fra eller
kun med besvær kan benytte almindelige befordringsmidler,
herunder taxi, samt hastende befordring af blod- og organdonorer i
forbindelse med sygdoms- og ulykkestilfælde, jf. § 1,
stk. 3, i bekendtgørelse om taxikørsel m.v.
Ambulancekørsel er ikke omfattet.
For sygetransportbiler betales 20 pct. i
registreringsafgift af afgiftspligtige værdier over 12.100
kr. Der betales tillæg og gives fradrag for sikkerhedsudstyr
m.v. som for almindelige personbiler. Der er dog ingen fradrag
eller tillæg for brændstofforbrug.
Sygetransportbiler kan ikke frikøres,
og ved omregistrering til anden anvendelse end erhvervsmæssig
persontransport skal der således betales supplerende
registreringsafgift i forhold til bilens afgiftspligtige
værdi på salgstidspunktet.
Sygetransportbiler er fritaget for vægt-
og brændstofforbrugsafgift.
For dieseldrevne sygetransportbiler betales
udligningsafgiften med det dobbelte af satserne for almindelige
personbiler, svarende til udligning ved en årskørsel
på ca. 44.000 km.
3.2.1.5.
Biler til offentlig servicetrafik (OST-biler)
Ved offentlig servicetrafik forstås
kørsel i forbindelse med kontrakt med et trafikselskab om
almindelig rutekørsel, jf. § 1, stk. 4, i
bekendtgørelse om taxikørsel m.v.
OST-biler er fritaget for registreringsafgift.
OST-biler kan ikke frikøres, og ved omregistrering til anden
anvendelse skal der således betales registreringsafgift i
forhold til bilens afgiftspligtige værdi på
salgstidspunktet.
OST-biler betaler vægt- og
brændstofforbrugsafgift samt udligningsafgift som almindelige
personbiler.
Tilladelserne til OST-kørsel erstatter
de tidligere gældende tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport (EP-tilladelser), jf. lov nr. 633 af 14. juni 2011.
Reglerne for registreringsafgift, vægt- og
brændstofforbrugsafgift samt udligningsafgift for biler med
EP-tilladelse svarer til reglerne for OST-biler.
3.2.2.
Lovforslaget
For at sikre, at der fremover er lige
beskatningsvilkår for alle personbiler til
erhvervsmæssig persontransport, gennemføres en
harmonisering og forenkling af afgifterne. Forslaget vil bidrage
til lige og fair konkurrence i taxierhvervet, hvilket
erfaringsmæssigt fører til en forbedret effektivitet
og service.
Forslaget indebærer, at
registreringsafgiften afskaffes for taxier, limousiner og
sygetransportbiler, så alle personbiler til
erhvervsmæssig persontransport er fritaget for
registreringsafgift.
Dernæst afskaffes reglerne om
frikørsel af taxier og limousiner. Ved omregistrering til
anden anvendelse end erhvervsmæssig persontransport skal der
således fremover betales registreringsafgift i forhold til
bilens afgiftspligtige værdi på salgstidspunktet af
alle personbiler til erhvervsmæssig persontransport.
De løbende afgifter for OST-biler
omlægges, så alle køretøjer til
erhvervsmæssig persontransport fremover er fritaget for
vægt- og brændstofforbrugsafgift, og der betales
dobbelt udligningsafgift for dieselbiler.
Ændringerne træder i kraft den 1.
januar 2015. Taxier og limousiner indregistreret før denne
dato vil fortsat kunne frikøres efter gældende
regler.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4.1. Fuldt
fradrag for moms på hotelovernatninger
På baggrund af talmateriale fra Danmarks
Statistik skønnes det, at fuld momsfradragsret for
hotelovernatninger af strengt erhvervsmæssig karakter
medfører et umiddelbart mindreprovenu på 220 mio. kr.
i 2015, jf. tabel 4.1.
| Tabel
4.1. Provenuvirkning af fuldt
fradrag for moms på hotelovernatninger | Mio. kr. (2014-niveau) | Varig virkning | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Umiddelbar provenuvirkning | -220 | -220 | -220 | -220 | -220 | -220 | -220 | Provenuvirkning efter automatisk
tilbageløb | -130 | -130 | -130 | -130 | -130 | -130 | -130 | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd | -105 | -105 | -105 | -105 | -105 | -105 | -105 | |
|
Hovedparten af hotelvirksomheder med et
betydeligt antal erhvervsrelateret overnattende afregner moms
på månedsbasis. Finansårsvirkningen
skønnes på den baggrund til -190 mio. kr. i 2015.
Tilbageløbet er beregnet med
udgangspunkt i opgørelser foretaget af HORESTA, som peger
på, at omkring 25 pct. af omsætningen kommer fra
udenlandske kunder. Danske momsregistrede købere vil herved
umiddelbart opnå højere indkomst som følge af
det øgede momsfradrag. Det medfører et
tilbageløb gennem blandt andet selskabs- og udbytteskatter,
afgifter m.v., som skønnes at udgøre ca. 55 pct.
svarende til 90 mio. kr. i 2014-niveau. For de udenlandske
virksomheder er der ikke tilbageløb.
Forhøjelsen af momsfradraget
medfører alt andet lige, at den reelle omkostning, som
danske og udenlandske virksomheder i praksis står over for
ved køb af hotelovernatninger i Danmark i dag, falder. Det
må forventes at medføre en øget omsætning
i hotel- og restaurantionsbranchen, som vil blive modsvaret af
lavere aktivitet og beskæftigelse i andre erhverv. Forslaget
skønnes at medføre et varigt mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på 105 mio. kr.
Den begrænsede fradragsret for moms
på hotelovernatninger udgør en negativ skatteudgift,
det vil sige en skattesanktion. Fuldt fradrag for moms på
hotelovernatninger medfører, at denne hidtidige
skattesanktion ophører.
Hertil kommer, at det danske momsgrundlag som
følge af forslaget reduceres, hvilket medfører en
varig besparelse i det danske bidrag til EU´s egne
indtægter på ca. 3 mio. kr. om året.
4.2.
Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Afskaffelse af registreringsafgiften for
taxier, limousiner og sygetransportbiler forventes at resultere i
et umiddelbart mindreprovenu til staten, mens afskaffelsen af
frikørselsordningen omvendt forventes at resultere i et
umiddelbart merprovenu fra registreringsafgift af brugte biler.
Harmoniseringen af vægt-, ejer- og udligningsafgiften
forventes ikke at have nogen nævneværdig umiddelbar
provenuvirkning. Samlet set forventes lovforslaget at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 225 mio. kr.
i varig virkning samt et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 130 mio. kr. i varig virkning. Med
forslaget reduceres den nuværende skatteudgift
vedrørende erhvervsmæssig personbefordring.
Provenuvirkningerne fremgår af tabel 4.2 nedenfor.
| Tabel
4.2. Provenuvirkning af
afgiftsharmonisering af taxier m.v. | Mio. kr. (2014-niveau) | Varig virkning | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Finansår 2015 | Afskaffelse af registreringsafgift | -35 | -35 | -35 | -35 | -35 | -30 | Afskaffelse af
frikørselsordning | 255 | 0 | 0 | 185 | 265 | 0 | I alt umiddelbar
provenuvirkning | 225 | -35 | -35 | 155 | 235 | -30 | I alt provenuvirkning efter
tilbageløb | 160 | -25 | -25 | 110 | 165 | | I alt provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd | 130 | -30 | -30 | 85 | 135 | | |
|
Afskaffelsen af registreringsafgiften for
taxier, limousiner og sygetransportbiler forventes at
medføre et mindreprovenu på 35 mio. kr. såvel i
de enkelte år som i varig virkning. Finansårseffekten i
2015 forventes at udgøre -30 mio. kr., da der i starten af
2015 afregnes registreringsafgift efter gældende regler for
biler indregistreret i slutningen af 2014.
Kørestolstaxier og OST-biler betaler
ikke registreringsafgift efter gældende regler, og der er
ikke nogen provenuvirkning for disse biler fra denne del af
lovforslaget.
Afskaffelsen af frikørselsordningen for
taxier og limousiner har virkning for biler, der indregistreres fra
1. januar 2015 og senere. Denne del af lovforslaget har derfor
først provenuvirkning fra 2017, hvor de første biler
fra 2015 ellers ville være frikørt efter
gældende regler. Provenuvirkningen i 2017 forventes at
udgøre ca. 185 mio. kr. svarende til registreringsafgiften
fra taxier og limousiner, der ellers ville være
frikørt efter 2 år. Den fulde provenuvirkning på
265 mio. kr. pr. år opnås i 2018. Dette provenu svarer
til den skønnede årlige registreringsafgift for taxier
og limousiner, der ellers ville være frikørt
både efter 2 år og 3 år. Provenuvirkningen af
afskaffelsen af frikørselsordningen udgør 255 mio.
kr. i varig virkning. Kørestolstaxier, sygetransportbiler og
OST-biler kan ikke frikøres efter gældende regler, og
der er ikke nogen provenuvirkning for disse biler fra denne del af
lovforslaget.
Harmoniseringen af vægt-, ejer- og
udligningsafgiften indebærer ændringer for OST-biler.
Vægt-, ejer- og udligningsafgiften for disse
køretøjer svarer efter gældende regler til de
tilsvarende afgifter for almindelige personbiler. Ifølge
lovforslaget skal disse biler fremover fritages for vægt- og
brændstofforbrugsafgift. Til gengæld betales
udligningsafgift for dieselbiler med det dobbelte af satsen efter
gældende regler for almindelige personbiler. Hermed bringes
reglerne i overensstemmelse med de regler, der gælder for de
øvrige typer af personbiler til erhvervsmæssig
persontransport. Denne del af forslaget har ikke
nævneværdige provenumæssige virkninger.
Beregningen af provenuvirkninger er foretaget
med udgangspunkt dels i registerdata for bestanden af
køretøjer og betalt afgift pr. køretøj,
dels i antallet af udstedte tilladelser inden for de enkelte
tilladelseskategorier. Desuden er anvendt skøn for det
aktuelle niveau for antallet af nyregistrerede og antal
frikørte biler pr. år. For flere tilladelsestyper er
der tale om en del variation i antallet af nyregistreringer fra
år til år, og de anvendte skøn er baseret
på vurderinger af bl.a. bestandens størrelse og det
gennemsnitlige antal nyregistreringer over en flerårig
periode. I de kategorier, hvor bilerne kan frikøres, er der
beregnet afgiftsværdier for de frikørte biler. Det
antages, at antallet af frikørsler svarer til antallet af
nyregistreringer. Afgiftsværdierne er opgjort med
udgangspunkt i indsamlede priser på en række
frikørte biler eller biler med lignende alder og
kilometertal. Da beregningerne i væsentligt omfang er baseret
på vurderinger og skøn, er opgørelsen af
provenuvirkningerne behæftet med usikkerhed.
Mindreprovenuet i 2015 og 2016 samt
merprovenuet i 2017 og de efterfølgende år reduceres
som følge af tilbageløb fra andre skatter og
afgifter. Samlet set forventes den umiddelbare provenuvirkning
på 225 mio. kr. årligt i varig virkning reduceret til
160 mio. kr. årligt i varig virkning efter
tilbageløb.
Adfærdseffekterne er opgjort under den
forudsætning, at meromkostningerne for erhvervet, når
forslaget er fuldt indfaset, overvæltes i priserne for
erhvervets ydelser. Effekterne omfatter dels ændret
arbejdsudbud, dels reduceret forbrugsmulighed og substitution fra
køb af taxiydelser til køb af andre typer varer og
tjenesteydelser. Det er usikkert, om meromkostningerne kan
overvæltes, idet taximarkedet er et reguleret marked, hvor
kommunerne fastsætter bl.a. maksimale takster for
kørslen.
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
5.1. Fuldt
fradrag for moms på hotelovernatninger
Forslaget skønnes ikke at
medføre administrative konsekvenser for det offentlige.
5.2.
Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Det skønnes, at der vil være
engangsomkostninger for SKAT på 500.000 kr. til
systemtilretninger.
6.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
6.1. Fuldt
fradrag for moms på hotelovernatninger
Det private erhvervsliv får en
umiddelbar lempelse svarende til det umiddelbare mindreprovenu
på 220 mio. kr.
Hertil kommer, at forslaget styrker
konkurrenceevnen for danske udbydere af hotelovernatninger over for
konkurrenter i udlandet. Denne effekt forventes at føre til,
at et antal danske og udenlandske virksomheder, der i dag
lægger deres forbrug af hotelovernatninger i udlandet, vil
flytte en del af dette forbrug til Danmark.
6.2.
Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Omkostningerne i taxierhvervet vil blive
forøget svarende til det umiddelbare merprovenu på ca.
235 mio. kr. årligt, når ændringerne er fuldt
indfaset, og ca. 225 mio. kr. årligt i varig virkning.
Meromkostningen skyldes afskaffelsen af frikørselsordningen,
mens omvendt afskaffelsen af registreringsafgiften isoleret set
resulterer i reducerede omkostninger. Meromkostningerne bæres
af de dele af erhvervet, der har biler, der er omfattet af
frikørselsordningen efter gældende regler, dvs. taxier
og limousiner. Omvendt reduceres omkostningerne i erhverv, der
udøver sygetransport, idet registreringsafgiften afskaffes
for biler til sygetransport samtidig med, at der ikke er mulighed
for at frikøre disse biler, hverken efter gældende
regler eller ifølge lovforslaget. For så vidt
angår kørestolstaxier og OST-biler er der ikke
nævneværdige økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Det er usikkert, om meromkostningerne kan
overvæltes i priserne for taxiydelser, idet taximarkedet er
et reguleret marked, hvor kommunerne fastsætter bl.a.
maksimale takster for kørslen. I den udstrækning, der
er mulighed for hel eller delvis overvæltning, vil
meromkostningerne blive båret af andre typer virksomheder
samt af private. De samlede økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet kan således evt. blive reduceret gennem hel
eller delvis overvæltning.
7.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
7.1. Fuldt
fradrag for moms på hotelovernatninger
Ændringen medfører, at der kan
foretages fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger, mens
fradragsbegrænsningen i forhold til restaurationsydelser
bevares. Efter gældende regler kan der foretages fradrag for
25 pct. af afgiften, som er pålagt restaurationsydelser.
En differentieret momsfradragssats på
henholdsvis restaurations- og hotelydelser medfører
administrative byrde for virksomheder, der tilbyder begge ydelser i
pakkeform. En differentiering i momsfradragssatsen eksisterer dog
allerede i dag, og det vurderes på denne baggrund, at fuld
fradragsret for virksomheders momsudgifter til hotelovernatninger
ikke vil give øgede administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7.2.
Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Forslaget medfører en administrativ
lettelse i forbindelse med bortfald af angivelse og indbetaling af
registreringsafgift for nye taxier, limousiner og
sygetransportbiler.
Samtidig medfører ophævelsen af
frikørselsordningen for taxier og limousiner, at der
fremover ikke vil være behov for, at vognmændene
dokumenterer deres frikørsel ved hjælp af oplysninger
fra kørebøger m.v. for SKAT. Dette vurderes som en
administrativ lettelse.
Ophævelsen af frikørselsordningen
medfører dog samtidigt, at taxier og limousiner skal
vurderes og afgiftsberigtiges, når de overgår til anden
anvendelse. Dette vurderes som en administrativ byrde.
Forslaget vurderes samlet set ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER).
TER bemærker, at lovforslaget
medfører administrative lettelser for erhvervslivet. De
administrative lettelser består for det første i, at
taxier, limousiner og sygetransportbiler fritages for
registreringsafgift. Et par tusinde køretøjer
forventes årligt at blive fritaget for at ansøge i
forbindelse med registreringsafgiften.
For det andet vil en mindre administrativ
lettelse bestå i, at ordningen om frikørsel af taxier
og limousiner ophæves.
TER vurderer, at de administrative lettelser
ikke overstiger 10.000 timer årligt på
samfundsniveau.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
9.1. Fuldt
fradrag for moms på hotelovernatninger
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9.2.
Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Afgiftsændringerne for taxier m.v.
trækker på den ene side i retning af anskaffelse af
billigere biler. Billigere biler har generelt en kortere levetid og
kan køre færre kilometer over levetiden for den
enkelte bil. På den anden side gør
afgiftsændringerne det mere attraktivt at beholde en dyrere
bil i længere tid. Det er vanskeligt at skønne over
afgiftsændringernes samlede virkning på taxiernes type,
alder, udskiftningshastighed samt antal kørte kilometer for
taxivognparken.
Hvis meromkostningerne for taxierhvervet kan
overvæltes helt eller delvist i priserne, vil
efterspørgslen efter taxiydelser blive reduceret og
erstattet af efterspørgsel efter transport med andre
transportmidler eller efter helt andre typer varer og
tjenesteydelser. Det er vanskeligt at opgøre
miljøeffekten ved en sådan ændring i
efterspørgslen. Det er desuden usikkert, om
meromkostningerne kan overvæltes i priserne, idet
taximarkedet er et reguleret marked, hvor kommunerne
fastsætter bl.a. maksimale takster for kørslen.
Samlet set vurderes der for så vidt
angår afgiftsharmonisering af taxier m.v. ikke at være
nævneværdige miljømæssige effekter ved
lovforslaget.
10.
Forholdet til EU-retten
10.1. Fuldt
fradrag for moms på hotelovernatninger
Den gældende fradragsbegrænsning
for moms på hotelovernatninger har hjemmel i artikel 176 (2)
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det
fælles momssystem, hvorefter Danmark kan opretholde
begrænsningen på de betingelser, som var
gældende, da 6. momsdirektiv trådte i kraft i 1978.
Ophæves fradragsbegrænsningen som foreslået, kan
den ikke senere genindføres.
10.2.
Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Lovforslaget notificeres inden vedtagelse
efter direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet) med
senere ændringer. Der er tale om en skattemæssig
foranstaltning, som ikke er omfattet af en stand still periode.
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 5. september 2014 til den 3. oktober 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, 3F Privat Service, Hotel og Restauration,
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark, CAD, CEPOS, Cevea,
Danish Operators, Danmarks Motor Union, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Dansk Aktionærforening, Dansk Automat
Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Bilforhandler Union, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Lokalsyn, Dansk Taxi Råd, Dansk
Rejsebureau Forening, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Advokater, Danske Maritime, Danske
Speditører, Danske Synsvirksomheder, DANVA, Datatilsynet, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Bilbranche, Den Danske
Skatteborgerforening, DI, ERFAgruppen-Bilsyn, Erhvervsstyrelsen -
Team Effektiv Regulering, FDM, Finans og Leasing,
Finansrådet, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring &
Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, Greenpeace Danmark,
HORESTA, Håndværksrådet, International Transport
Danmark, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsskatteretten,
Ledernes Hovedorganisation, LO, Miljøstyrelsen, Mineralolie
Brancheforeningen, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorhistorisk
Samråd, Nationalt Center for Miljø og Energi,
Naturstyrelsen, Noah, Rejsearrangører i Danmark,
Restaurationsbranchen.dk, Sammenslutningen af Karosseribyggere og
Autooprettere i Danmark, SKAT, Skatteankestyrelsen, SRF
Skattefaglig Forening, Vedvarende Energi, VisitDenmark og WWF.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget om hotelmoms skønnes at
medføre en besparelse i det danske bidrag til EU´s
egne indtægter på ca. 3 mio. kr. om året. ? Forslaget om taxier m.v. medfører
samlet set et merprovenu, når det er fuldt indfaset i 2018,
på ca. 135 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Den varige virkning udgør ca. 130 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd. | Forslaget om hotelmoms skønnes at
medføre et umiddelbart varigt mindreprovenu på ca. 220
mio. kr. svarende til et varigt mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 105 mio. kr. ? Afskaffelsen af registreringsafgiften for
taxier m.v. medfører isoleret set et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 35 mio. kr. årligt. I 2015 og
2016, hvor forslaget om afskaffelse af frikørselsordningen
endnu ikke er indfaset, forventes således et mindreprovenu
på ca. 30 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Finansårseffekten i 2015 er et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 30 mio. kr. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen konsekvenser som følge af
forslaget om hotelmoms. ? Forslaget om taxier m.v. skønnes at
medføre systemtilretninger hos SKAT for ca. 500.000
kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om hotelmoms skønnes at
give erhvervslivet en umiddelbar lempelse på 220 mio.
kr. ? Omkostningerne reduceres i erhverv, der
udøver sygetransport, som følge af lovforslaget om
taxier m.v. | Ingen konsekvenser som følge af
forslaget om hotelmoms. ? Forslaget om taxier m.v. medfører,
at omkostningerne i taxierhvervet vil blive forøget svarende
til det umiddelbare merprovenu på 235 mio. kr., årligt,
når ændringerne er fuldt indfaset, og 225 mio. kr.
årligt i varig virkning. ? Det er usikkert, om meromkostningerne kan
overvæltes i priserne for taxiydelser, idet taximarkedet er
et reguleret marked, hvor kommunerne fastsætter bl.a.
maksimale takster for kørslen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen konsekvenser som følge af
forslaget om hotelmoms. ? Ingen nævneværdige konsekvenser
som følge af forslaget om taxier m.v. | Ingen konsekvenser som følge af
forslaget om hotelmoms. ? Ingen nævneværdige konsekvenser
som følge af forslaget om taxier m.v. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen konsekvenser som følge af
forslaget om hotelmoms. ? Ingen nævneværdige
konsekvenser som følge af forslaget om taxier m.v. | Ingen konsekvenser som følge af
forslaget om hotelmoms. ? Ingen nævneværdige
konsekvenser som følge af forslaget om taxier m.v. | Forholdet til EU-retten | Forslaget om at ophæve
fradragsbegrænsningen på hotelovernatninger betyder, at
der ikke senere kan genindføres en begrænsning. Lovforslaget notificeres inden vedtagelse
efter direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet) med
senere ændringer. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, kan
virksomheder ikke fradrage moms af indkøb, som
vedrører hotelovernatninger.
Uanset bestemmelsen i § 42, stk. 1, nr.
6, kan der foretages fradrag for 75 pct. af momsudgiften for
hotelovernatninger, jf. momslovens § 42, stk. 2, 2. pkt.
Da forslaget har til formål at
ophæve fradragsbegrænsningen for moms på
hotelophold, således at fradragssatsen forøges fra 75
til 100 pct., foreslås det som følge heraf, at §
42, stk. 1, nr. 6, ophæves.
Forslaget ændrer ikke ved
afgiftsgrundlaget eller betingelserne for at kunne foretage fradrag
for moms på hotelovernatninger, herunder at udgifterne skal
være af streng, erhvervsmæssig karakter.
Til nr.
2
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 1.
Som følge af lovforslagets § 1,
nr. 1, ophæves momslovens § 42, stk. 2, 2. pkt.
Til nr.
3
Som følge af lovforslagets § 1,
nr. 1, som ophæver fradragsbegrænsningen for
momsudgiften på hotelovernatninger, foreslås det, at
momslovens § 42, stk. 2, 3. pkt. sprogligt tilrettes.
Til nr.
4
Efter momslovens § 42, stk. 1og 2, kan
der foretages fradrag for 75 pct. af momsudgiften for
hotelovernatninger. Efter § 42, stk. 3, er virksomheder, der
driver kursusvirksomhed, sidestillet med hoteller, og kan
således fradrage 75 pct. af moms på indkøb m.v.,
som vedrører virksomhedens kursusdeltageres
hotelovernatning.
Det forslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at fradragsbegrænsningen for momsudgiften til
hotelovernatninger ophæves. Fradragsmulighederne for
kursusvirksomhed foreslås tilpasset af
konkurrencemæssige hensyn, så der også fremover
er ens fradragsmuligheder.
Til nr.
5
Som følge af lovforslagets § 1,
nr. 1, hvorefter momslovens § 42, stk. 1 nr. 6, foreslås
ophævet, ændres henvisninger til lovens § 42, stk.
1 nr. 7, som herefter bliver til § 42, stk. 1 nr. 6.
Til § 2
Til nr.
1
Køretøjer, der udfører
offentlig servicetrafik, dvs. OST-biler, er fritaget for
registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 2, stk.
1, nr. 6.
Det foreslås, at denne bestemmelse
gøres generel, så alle personbiler med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, og som udelukkende anvendes
til dette formål, bliver fritaget for registreringsafgift.
Efter forslaget vil registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1.
nr. 6, således gælde for både taxier, herunder
kørestolstaxier, samt limousiner, sygetransportbiler og
OST-biler.
For nærmere definition af
erhvervsmæssig persontransport, samt af de enkelte
køretøjstyper, se afsnit 3.2.
Til nr.
2
Sygetransportkøretøjer er
fritaget for registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens
§ 2, stk. 1, nr. 7, litra c. Denne fritagelsesbestemmelse vil
efter forslaget være overflødig, fordi fritagelsen for
registreringsafgift efter forslagets § 2, nr. 1, vil
gælde alle køretøjer med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, herunder
sygetransportkøretøjer. Det foreslås derfor, at
bestemmelsen ophæves.
Til nr.
3
Taxier, som er godkendt til persontransport af
mindst én person siddende i kørestol, er fritaget for
registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 2, stk.
1, nr. 15. For disse taxier er det ikke muligt at bruge
frikørselsordningen i registreringsafgiftslovens § 6 a,
se nærmere herom under afsnit 3.2.1.1.
Fritagelsesbestemmelsen i § 2, stk. 1,
nr. 15, vil efter forslaget være overflødig, fordi
fritagelsen for registreringsafgift efter forslagets § 2, nr.
1, vil gælde alle køretøjer med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, herunder
kørestolstaxier. Det foreslås derfor, at bestemmelsen
ophæves.
Til nr.
4
Som følge af forslagets § 2, nr.
3, hvor det foreslås at ophæve
registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15, ændres
nummereringen af de efterfølgende numre, således at
nr. 17 og 18 fremover vil være nr. 16 og 17. Som konsekvens
heraf tilrettes § 2, stk. 4.
Til nr.
5
Det foreslås, at
registreringsafgiftslovens §§ 6, 6 a og 6 b
vedrørende registreringsafgift af taxier, limousiner og
sygetransportbiler ophæves. Disse
køretøjskategorier vil efter forslaget være
fritaget fra registreringsafgift efter § 2, stk. 1, nr. 6, jf.
forslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås videre, at
frikørselsordningerne for taxier og limousiner, som
fremgår af samme bestemmelser, ligeledes ophæves. Det
medfører, at der ved omregistrering til andet formål
end erhvervsmæssig persontransport fremover skal beregnes
registreringsafgift efter bilens afgiftspligtige værdi
på salgstidspunktet.
Til nr.
6
I registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1,
er fastsat grænser for, hvor omfattende en
færdselsskade kan være, uden at der skal betales
registreringsafgift af den genopbyggede bil. Grænserne
følger størrelsen af registreringsafgiften for de
enkelte køretøjskategorier.
For sygetransportkøretøjer, som
er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 6, er
denne grænse fastsat til 90 pct. Det vil sige, at udgiften
til fuldstændig udbedring af de skete skader skal overstige
90 pct. af køretøjets handelsværdi, før
der skal svares registreringsafgift på ny.
Som konsekvens af, at det foreslås at
fritage blandt andet sygetransportkøretøjer fra
registreringsafgift, ophæves ovenstående regler i
registreringsafgiftsloven for så vidt angår disse
køretøjer.
Til nr.
7
Registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 2,
angiver beregningsgrundlaget for godtgørelse af
registreringsafgift ved udførsel af biler og
motorcykler.
Som konsekvens af, at det foreslås at
fritage taxier m.v. fra registreringsafgift, ophæves reglerne
for beregning af godtgørelse for disse.
Til nr.
8
Da det foreslås, at
registreringsafgiftslovens §§ 6, 6a og 6 b ophæves,
omformuleres § 27, stk. 1, nr. 4, så der ikke
længere henvises til disse bestemmelser.
Til § 3
Til nr.
1
Benzindrevne taxier, herunder
kørestolstaxier, samt limousiner og sygetransportbiler er
fritaget for brændstofforbrugsafgift, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 6, stk. 1, nr. 5.
Fritagelsen gælder ikke for OST-biler, som derfor afregner
brændstofforbrugsafgift efter samme regler som almindelige
personbiler.
For nærmere definition af de enkelte
køretøjstyper, se afsnit 3.2.
Da reglerne efter forslaget ensrettes for alle
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, foreslås det, at fritagelsen udvides til
også at gælde OST-biler.
Reglerne om OST-biler blev vedtaget i 2011,
jf. lov nr. 633 af 14. juni 2011om ændring af lov om
taxikørsel m.v. Indtil da fandtes et lignende regelsæt
i lov om buskørsel, de såkaldte EP-tilladelser. Af
forarbejderne til lov nr. 633 af 14. juni 2011 § 2, stk. 4,
fremgår følgende:
»Tidspunktet for udløbet af
tilladelser efter lov om buskørsel begrænset til
kørsel i tilknytning til kontrakt med et trafikselskab om
almindelig rutekørsel, de såkaldte EP-tilladelser, er
fastsat efter tidspunktet for udløbet af vognmandens
øvrige tilladelser efter busloven og således ikke
efter udløbet af virksomhedens kontrakt med et trafikselskab
om offentlig servicetrafik.
De vognmænd, hvis EP-tilladelser
udløber før udløbet af virksomhedens kontrakt
med et trafikselskab om offentlig servicekørsel, vil derfor
kunne komme i klemme, hvis de ikke opfylder kravet om at have en
taxitilladelse for at få udstedt en tilladelse til offentlig
servicetrafik.
For at afhjælpe denne særlige
situation vil en virksomheds EP-tilladelser kunne forlænges
indtil udløbet af den kontrakt, som virksomheden inden den
15. juni 2011 har indgået med et trafikselskab om offentlig
servicetrafik. Det samme gælder, hvis der er afgivet bindende
bud om offentlig service trafik inden den 15. juni 2011, selv om
der ikke er indgået endelig kontrakt herom. Her vil en
eksisterende tilladelse kunne forlænges eller en ny
tilladelse tildeles, såfremt der efterfølgende
indgås kontrakt.«
Da brændstofforbrugsafgiften er en
løbende afgift, omfatter den foreslåede bestemmelse
også de personbiler, som stadig anvendes til
erhvervsmæssig persontransport på baggrund af en
EP-tilladelse.
Til nr.
2
Dieseldrevne taxier, herunder
kørestolstaxier, samt limousiner og sygetransportbiler
betaler det dobbelte i udligningsafgift i forhold til almindelige
personbiler, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 6,
stk. 2. Denne bestemmelse gælder ikke for OST-biler.
Da reglerne efter forslaget ensrettes for alle
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, foreslås det, at § 6, stk. 2, udvides
til også at omfatte OST-biler.
Da udligningsafgiften er en løbende
afgift, omfatter den foreslåede bestemmelse også de
personbiler, som stadig anvendes til erhvervsmæssig
persontransport på baggrund af en EP-tilladelse, jf.
bemærkningerne til § 3, nr. 1.
Til § 4
Til nr.
1
Taxier, herunder kørestolstaxier, samt
limousiner og sygetransportbiler er fritaget for vægtafgift,
jf. vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, tabelafsnit D.
OST-biler betaler derimod vægtafgift efter de samme regler
som almindelige personbiler.
Da reglerne efter forslaget ensrettes for alle
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, foreslås det herefter, at fritagelsen for
betaling af vægtafgift udvides til også at gælde
OST-biler.
Da vægtafgiften er en løbende
afgift, omfatter den foreslåede bestemmelse også de
personbiler, som stadig anvendes til erhvervsmæssig
persontransport på baggrund af en EP-tilladelse, jf.
bemærkningerne til § 3, nr. 1.
Til § 5
Til stk.
1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015.
Til stk.
2
Det foreslås, at taxier og limousiner,
der er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende
bestemmelser i registreringsafgiftsloven, fortsat vil kunne
frikøres efter de hidtil gældende bestemmelser
herom.
Forslaget medfører, at de
køretøjer, som i dag er afgiftsberiget og anvendes
som taxier og limousiner, jf. registreringsafgiftslovens § 6
a, stk. 1-3, og § 6 b, stk. 1-3, samt de
køretøjer, som erhverves og afgiftsberigtiges som
taxier og limousiner senest den 31. december 2014, fortsat vil
kunne gøre brug af reglerne om frikørsel i
registreringsafgiftslovens § 6 a, stk. 4 og 5, og § 6 b,
stk. 4 og 5. Disse køretøjer kan således
afgiftsfrit overgå til anden anvendelse, når
betingelserne for frikørsel er opfyldt.
Til stk.
3
Bestemmelsen fastlægger, at
ændringerne sker ved en løbende overgang, idet
ændringerne først får virkning for det enkelte
køretøj for den først kommende afgiftsperiode
i 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I momsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 106 af 23. januar 2013, som ændret ved § 4 i lov nr.
789 af 28. juni 2013, § 7 i lov nr. 903 af 4. juli 2013,
§ 2 i lov nr. 1637 af 26. december 2013 og § 1 i lov nr.
554 af 2. juni 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 42.
Virksomheder kan ikke fradrage afgift af indkøb mv., som
vedrører 1) … 5) --- | | | 6) hotelovernatning, jf. dog stk. 2, 7) --- Stk. 2-7
--- | | 1. § 42, stk. 1, nr. 6,
ophæves. Nr. 7 bliver herefter nr. 6. | | | | § 42
--- Stk. 2.
Virksomheder kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 5, fradrage 25
pct. af afgift af restaurationsydelser. Virksomheder kan uanset
bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, fradrage 75 pct. af afgift af
hotelovernatning. I begge tilfælde er det en
forudsætning, at udgifterne hertil er af strengt
erhvervsmæssig karakter. Stk. 3-7
--- | | 2. § 42, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves. | | | | § 42
--- Stk. 2.
Virksomheder kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 5, fradrage 25
pct. af afgift af restaurationsydelser. Virksomheder kan uanset
bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, fradrage 75 pct. af afgift af
hotelovernatning. I begge tilfælde er det en
forudsætning, at udgifterne hertil er af strengt
erhvervsmæssig karakter. Stk. 3-7
--- | | 3. I § 42, stk. 2, 3. pkt., der bliver 2.
pkt., ændres »I begge tilfælde er det en
forudsætning« til: »Det er en
forudsætning«. | | | | § 42
--- Stk. 3. Virksomheder, der driver
kursusvirksomhed efter § 13, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., kan
fradrage 25 pct. af afgift af indkøb m.v., som
vedrører bespisning af virksomhedens kursusdeltagere, og 75
pct. af afgift af indkøb m.v., som vedrører
virksomhedens kursusdeltageres hotelovernatning, i det omfang
indkøbet heraf står i rimeligt forhold til de afholdte
kurser. Stk. 4-7
--- | | 4. I § 42, stk. 3, udgår »og 75
pct. af afgift af indkøb m.v., som vedrører
virksomhedens kursusdeltageres hotelovernatning,«. | | | | § 42
--- Stk. 4.
Virksomheder, der lejer personmotorkøretøjer i mere
end 6 måneder i sammenhæng, kan uanset bestemmelsen i
stk. 1, nr. 7, fradrage afgiften af lejen, dog højst med 25
pct. af fradragsgrundlaget efter stk. 5. Det er en betingelse, at
mindst 10 pct. af den årlige kørsel med det lejede
køretøj anvendes i forbindelse med virksomhedens
fradragsberettigede levering af varer og ydelser. Stk. 5 --- Stk. 6.
Virksomheder, der forhandler eller udlejer
motorkøretøjer, eller som driver køreskole,
kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, fradrage afgiften af
indkøb mv. til disse formål. Stk. 7.
Virksomheder kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, fradrage
merværdiafgiften på passagen af den faste forbindelse
over Øresund. | | 5. I § 42, stk. 4, 1. pkt., § 42, stk.
6, og § 42, stk. 7,
ændres »stk. 1, nr. 7« til: »stk. 1, nr.
6«. | | | | | | § 2 | | | | | | I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. Fritaget
for afgift er: 1) … 5) --- | | | 6) køretøjer, der med
tilladelse til offentlig servicetrafik efter lov om
taxikørsel m.v. udelukkende benyttes til udførelse af
almindelig rutekørsel for et trafikselskab omfattet af lov
om trafikselskaber, 7) … 21) --- Stk. 2-4
--- | | 1. § 2, stk.1, nr. 6, affattes
således: »6) personbiler med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, som udelukkende anvendes
hertil,« | | | | § 2. Fritaget
for afgift er: 1) … 6) --- 7) køretøjer, som omhandlet i
§ 5 a, stk. 1, der a) … b) --- | | | c)eventuelt med reduceret sædeantal
udelukkende benyttes til erhvervsmæssig befordring af
patienter og donorer (sygetransportkøretøjer), d) … e) --- 8) … 21) --- Stk. 2-4
--- | | 2. § 2, stk. 1, nr. 7, litra c,
ophæves. Litra d og e bliver herefter litra c og
d. | | | | § 2. Fritaget
for afgift er: 1) … 14) --- | | | 15) køretøjer som omhandlet i
§ 6 a, stk. 1, som er godkendt til befordring af mindst
én person siddende i kørestol. Disse
køretøjer kan ikke senere afgiftsberigtiges efter
§ 6 a, 16) … 21) --- Stk. 2-4
--- | | 3. § 2, stk.1, nr.15, ophæves. Nr. 16-21 bliver herefter nr. 15-20. | | | | § 2 --- Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter nærmere regler
vedrørende afgørelser om afgiftsfritagelse efter stk.
1, nr. 17 og 18. | | 4. I § 2, stk. 4, ændres »nr. 17
og 18« til: »nr. 16 og 17«. | | | | § 6. For
køretøjer, som udelukkende benyttes til
erhvervsmæssig befordring af patienter og donorer,
udgør afgiften 0 pct. af de første 12.100 kr. af den
afgiftspligtige værdi og 20 pct. af resten, jf. dog § 2,
stk. 1, nr. 7, litra c. . Stk. 2.
Køretøjets afgiftspligtige værdi
forhøjes med 7.450 kr. for nye køretøjer, der
ikke er forsynet med sikkerhedspude, og med 3.725 kr. for nye
køretøjer, der kun er forsynet med én
sikkerhedspude. Stk. 3. For
brugte køretøjer beregnes afgiften på samme
måde som for nye. Beløbene i stk. 1 og 2, § 3,
stk. 2, og § 8, stk. 7, nedsættes med samme procentdele,
som køretøjets værdi inklusive afgift er
ændret, sammenholdt med tilsvarende køretøjer,
der er afgiftsberigtiget som nye. Et brugt køretøjs
alder bestemmes efter § 4, stk. 8. Stk. 4. Et
køretøj, som er afgiftsberigtiget efter stk. 1,
afgiftsberigtiges efter § 4, hvis betingelsen for den
foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere opfyldes. Afgiften
nedsættes dog med 20 pct. af den del af
køretøjets værdi, der overstiger 12.100
kr. | | 5. §§ 6, 6 a og 6
b ophæves. | | | | § 6 a. For
køretøjer, som har tilladelse til taxikørsel
efter § 1, stk. 1, i lov om taxikørsel, udgør
afgiften 0 pct. af de første 230.000 kr. af den
afgiftspligtige værdi og 70 pct. af resten, hvis
køretøjet alene benyttes til erhvervsmæssig
personbefordring og herudover alene 1) til lejlighedsvis kørsel med
hastende småforsendelser uden ledsager, men efter taksten for
passagertransport, eller 2) til kørsel af hastende karakter
for de sociale myndigheder. Stk. 2.
Køretøjets afgiftspligtige værdi
forhøjes med 7.450 kr. for nye køretøjer, der
ikke er forsynet med sikkerhedspude, og med 3.725 kr. for nye
køretøjer, der kun er forsynet med én
sikkerhedspude. Stk. 3. For
brugte køretøjer beregnes afgiften på samme
måde som for nye. Beløbene i stk. 1 og 2, § 3,
stk. 2, og § 8, stk. 7, nedsættes med samme procentdele,
som køretøjets værdi inklusive afgift er
ændret, sammenholdt med tilsvarende køretøjer,
der er afgiftsberigtiget som nye. Et brugt køretøjs
alder bestemmes efter § 4, stk. 8. Stk. 4. Et
køretøj, som er afgiftsberigtiget efter stk. 1,
afgiftsberigtiges efter § 4, hvis betingelsen for den
foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere opfyldes. Afgiften
nedsættes dog med 70 pct. af den del af
køretøjets afgiftspligtige værdi, der
overstiger 230.000 kr. Afgiften bortfalder, hvis omregistrering
sker, efter at køretøjet her i landet har
kørt 1) mindst 3 år og mindst 210.000 km,
heraf mindst 97.000 besatte kilometer, eller 2) mindst 2 år og mindst 250.000 km,
heraf mindst 115.000 besatte kilometer. Stk. 5.
Taxameterattest og trafikbog skal føres som dokumentation
for, at de i stk. 4 og 5 nævnte betingelser er opfyldt.
Skatteministeren kan fastsætte særlige kontrolregler
som betingelse for afgiftsfritagelsen. | | | | | | § 6 b. For
køretøjer, som har tilladelse til
limousinekørsel efter § 2, stk. 3, i lov om
taxikørsel, udgør afgiften 0 pct. af de første
12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 20 pct. af resten,
hvis køretøjet alene benyttes til
erhvervsmæssig befordring af personer i overensstemmelse med
tilladelsen til limousinekørsel. Stk. 2.
Køretøjets afgiftspligtige værdi
forhøjes med 7.450 kr. for nye køretøjer, der
ikke er forsynet med sikkerhedspude, og med 3.725 kr. for nye
køretøjer, der kun er forsynet med én
sikkerhedspude. Stk. 3. For
brugte køretøjer beregnes afgiften på samme
måde som for nye. Beløbene i stk. 1 og 2, § 3,
stk. 2, og § 8, stk. 7, nedsættes med samme procentdele,
som køretøjets værdi inklusive afgift er
ændret, sammenholdt med tilsvarende køretøjer,
der er afgiftsberigtiget som nye. Et brugt køretøjs
alder bestemmes efter § 4, stk. 8. Stk. 4. Et
køretøj, som er afgiftsberigtiget efter stk. 1,
afgiftsberigtiges efter § 4, hvis betingelsen for den
foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere opfyldes. Afgiften
nedsættes dog med 20 pct. af den del af
køretøjets afgiftspligtige værdi, der
overstiger 12.100 kr. Afgiften bortfalder, hvis omregistreringen
sker, efter at køretøjet her i landet har
kørt 1) mindst 3 år og mindst 125.000 km,
heraf mindst 112.000 besatte kilometer, eller 2) mindst 2 år og mindst 150.000 km,
heraf mindst 135.000 besatte kilometer. Stk. 5.
Taxameterattest og trafikbog skal føres som dokumentation
for, at de i stk. 4 og 5 nævnte betingelser er opfyldt.
Skatteministeren kan fastsætte særlige kontrolregler
som betingelse for afgiftsfritagelsen. | | | | | | § 7. Der
svares afgift af tidligere afgiftsberigtigede
motorkøretøjer, medmindre disse er omfattet af §
10, stk. 4, der er genopbygget efter at have været
ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand m.m.,
såfremt disse er omfattet af en skadesforsikring, og
såfremt udgiften indbefattet merværdiafgift til
fuldstændig udbedring af de ved færdselsuheld m.v.
skete skader overstiger 75 pct. af handelsværdien før
uheldet for køretøjer afgiftsberigtiget efter §
4, stk. 1, nr. 1, 65 pct. for køretøjer
afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 2, 80 pct. for
køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1,
90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter §
5, stk. 2, 85 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget
efter § 5 a og 90 pct. for køretøjer
afgiftsberigtiget efter § 6. Der beregnes dog ikke afgift i
tilfælde, hvor udgiften til skadens udbedring er under 25.000
kr. indbefattet merværdiafgift. Afgiften beregnes som for nye
køretøjer, dog uden tillæg eller fradrag for
eventuelt manglende sikkerhedspuder. Stk. 2-9
--- | | 6. I § 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»85 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter
§ 5 a og 90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget
efter § 6« til: »og 85 pct. for
køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5
a«. | | | | § 7 b
--- Stk. 2.
Godtgørelsesbeløbet fastsættes i medfør
af § 10 således: 1) … 4) --- | | | 5) For hyrevogne og
sygetransportkøretøjer afgiftsberigtiget efter §
6, stk. 1, som afgiften efter § 6, stk. 1. Stk. 3-7
--- | | 7. § 7 b, stk. 2, nr. 5,
ophæves. | | | | § 27. Med
bøde straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt 1) … 3) --- | | | 4) anvender et afgiftspligtigt
køretøj, der er fritaget for afgift, eller hvoraf der
er betalt afgift efter bestemmelserne i § 5, § 5 a, stk.
1 og 2, § 6, stk. 1, § 6 a, stk. 1, eller § 6 b,
stk. 1, i strid med de betingelser, der gælder for
fritagelsen eller afgiftsberigtigelsen efter den
pågældende bestemmelse, 5) … 6) --- Stk. 2-5
--- | | 8. I § 27, stk. 1, nr. 4, ændres
»§ 5, § 5 a, stk. 1 og 2, § 6, stk. 1, §
6 a, stk. 1, eller § 6 b, stk. 1,« til: »§ 5
eller § 5 a, stk. 1 og 2, «. | | | | | | § 3 | | | | | | I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 6. Fritaget
for afgiften er: 1) … 4) --- | | | 5) Benzindrevne hyrevogne og
sygetransportbiler, som udelukkende benyttes til
erhvervsmæssig befordring af siddende patienter. Stk. 2-4
--- | | 1. § 6, stk. 1, nr. 5, affattes
således: »5) Benzindrevne personbiler med
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport.« | | | | § 6 --- Stk. 2. Af
dieseldrevne hyrevogne og dieseldrevne sygetransportbiler, som
udelukkende benyttes til erhvervsmæssig befordring af
siddende patienter, betales det dobbelte af de i § 3, stk. 1,
under B fastsatte satser for udligningsafgift. Stk. 3-4
--- | | 2. § 6, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Af dieseldrevne personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport betales det dobbelte af de i § 3, stk. 1,
under B fastsatte satser for udligningsafgift.« | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 185
af 18. februar 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 745 af
25. juni 2014, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. I § 3, stk. 1, tabelafsnit D, ændres
»D. Hyrevogne og sygetransportbiler.« til: »D.
Personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport.« | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for køretøjer, der er
afgiftsberigtiget efter de hidtidige bestemmelser i
registreringsafgiftslovens § 6 a, stk. 1-3, og § 6 b,
stk. 1-3, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014.
For sådanne køretøjer finder de hidtidige
bestemmelser i registreringsafgiftslovens § 6 a, stk. 4 og 5,
og § 6 b, stk. 4 og 5, fortsat anvendelse. Stk. 3.
§§ 3 og 4 har virkning fra den første
afgiftsperiode, der begynder den 1. januar 2015 eller senere. |
|
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet),
som ændret ved direktiv 98/48/EF.