Skriftlig fremsættelse (30. oktober
2014)
Skatteministeren
(Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige
andre love (Hurtig afslutning i visse klagesager,
omkostningsgodtgørelse i retssager,
dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag,
restanceforebyggelse, momsregistrering af visse
virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det
offentlige m.v.)
(Lovforslag nr. L 42)
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
• Det
foreslås at give mulighed for at kunne slutte en klagesag
hurtigt, hvis en klager og SKAT er enige om resultatet i
klagesagen. Der er tale om en justering af de nye
klagestrukturregler, hvor en hurtig afslutning af klagesagen i dag
forudsætter, at den skattepligtige opnår fuldt
medhold.
• Det
foreslås, at muligheden for at springe en klageinstans over
efter 6 måneder betinges af, at klageren endnu ikke har
modtaget en indstilling om sagens afgørelse. Derved sikres
en bedre ressourceudnyttelse ved klageinstansen og domstolene.
• Det
foreslås, at der - som tilsigtet ved indførelsen af de
nye klagestrukturregler - ydes omkostningsgodtgørelse i
retssager om bl.a. ejendomsvurdering og motorregistrering.
• Det
foreslås med en enkelt modifikation at lovfæste
administrativ praksis for at yde omkostningsgodtgørelse i
hjemvisningssager og for afsluttende arbejder. En dom fra
Højesteret fra oktober 2013 har sat
spørgsmålstegn ved hjemlen for denne praksis, som blev
etableret i 2004.
• Det
foreslås, at et tilbagebetalingskrav vedrørende
omkostningsgodtgørelse kan gøres til genstand for
udlæg.
• Det
foreslås, at tilskud til bistandsudgifter i en skattesag ikke
kan ydes skattefrit, hvis yderen har indgået en honoraraftale
med skatteyderen på no cure no pay-vilkår.
• Det
foreslås, at dækningsrækkefølgen ved SKATs
inddrivelse af krav på underholdsbidrag ændres.
Forslaget retter en fejl, idet private krav i dag ikke - som
forudsat ved ikrafttrædelsen af Ét Fælles
Inddrivelsessystem (EFI) - har en prioriteret dækning ved
inddrivelsen.
• Det
foreslås, at der foretages justeringer i reglerne om SKATs
restanceforebyggende arbejde for at modernisere reglerne og fjerne
nogle konstaterede omgåelsesmuligheder.
• Det
foreslås at præcisere reglerne om
momsregistreringsmulighederne for virksomheder, der ikke har
leverancer her i landet. I overensstemmelse med praksis
fastsættes, at virksomheder, der ikke har leverancer her i
landet, kun kan momsregistreres her, hvis de er etableret her i
landet.
• Det
foreslås, at restanceinddrivelsesdelen af kommuneaftalen for
2015 udmøntes ved bl.a. at muliggøre
lønindeholdelse for bibliotekers gebyrer og erstatningskrav,
for krav vedr. fraflytningsgarantier, samt ved at sikre, at SKATs
modregning afbryder forældelsen af en restfordring, hvis
modregningen ikke har ført til dækning af hele
fordringen.
Derudover indeholder lovforslaget en
række andre præciseringer og redaktionelle
ændringer.
Lovforslaget vurderes samlet at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 15 mio. kr.
årligt. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes merprovenuet til ca. 10 mio. kr. årligt.
Dele af forslaget er først sendt i
høring ved fremsættelsen. Det gælder forslagets
bestemmelser om undtagelsen til lovfæstelsen af praksis for
at yde omkostningsgodtgørelse i hjemvisningssager, om at
overspringelse af klageinstansen betinges af, at klageren endnu
ikke har modtaget en indstilling om sagens afgørelse og om,
at et tilskud i en skattesag ikke kan ydes skattefrit, hvis yderen
har indgået en honoraraftale med skatteyderen på no
cure no pay-vilkår. Høringsfristen er fastsat til
torsdag den 13. november 2014.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.