Skriftlig fremsættelse (30. oktober
2014)
Skatteministeren
(Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ligningsloven, fondsbeskatningsloven, lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, lov om et indkomstregister og
forskellige andre love (Udvidelse af kredsen af yderkommuner med
forhøjet befordringsfradrag, forhøjelse af
kommunernes andel af selskabsskatten og udvidet mulighed for
videregivelse af oplysninger til finansielle virksomheder)
(Lovforslag nr. L 41)
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014
indgået en aftale om en vækstpakke, der indeholder en
række initiativer rettet mod bedre regulering, styrket
virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre
erhvervsbeskatning mv.
De enkelte initiativer i aftalen om
vækstpakken er indgået med tilslutning fra forskellige
partier. Nærværende lovforslag vedrører
befordringsfradrag i yderområder, forhøjelse af
kommunernes andel af selskabsskatten og udvidet mulighed for
videregivelse af oplysninger til finansielle virksomheder.
Regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Dansk Folkeparti er enige om at gennemføre
disse initiativer.
Lovforslaget indeholder for det
første et forslag om at udvide kredsen af yderkommuner, hvor
pendlere kan opnå forhøjet befordringsfradrag.
Udvidelsen sker på baggrund af regeringens nye definition af
yderområder til brug for fordeling af EU-midler til
regionalfondsprogrammet og socialfondsprogrammet for 2014-2020.
Denne del af forslaget skønnes årligt at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 45 mio.
kr. og ca. 35 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Lovforslaget indeholder for det andet et
forslag om gradvis forhøjelse af kommunernes andel af
selskabsskatten fra 13,41 pct. til 15,24 pct. i perioden 2014-2016
for at øge kommunernes økonomiske tilskyndelse til at
fastholde og tiltrække virksomheder. Denne del af forslaget
skønnes at reducere det statslige selskabsskatteprovenu med
ca. 120 mio. kr. i finansåret 2017 stigende til ca. 750 mio.
kr. fra og med finansåret 2019. Forøgelsen af det
kommunale selskabsskatteprovenu vil
medføre en tilsvarende nedsættelse af statens udgift
til bloktilskud til kommunerne.
Forslaget indeholder for det tredje et
forslag om at udvide de finansielle virksomheders adgang til at
modtage data fra SKAT på borgerområdet efter samtykke
fra deres kunder. De virksomheder, der er omfattet af reglerne om
god skik eller reglerne om ledelse og styring af pengeinstitutter
mv., kan efter forslaget få visse oplysninger til brug for
rådgivning af kunden og opdatering af kundeoplysninger. Denne
del af forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.