Fremsat den 30. oktober 2014 af
skatteministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af fondsbeskatningsloven,
kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabsskatteloven og
skatteforvaltningsloven
(Lempelse af udbyttebeskatningen af visse
unoterede porteføljeaktier)
§ 1
I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 14. august 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 10 indsættes efter
»§ 13, stk. 1, nr. 2,«: »og stk.
2,«.
§ 2
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret ved § 5 i lov
nr. 433 af 16. maj 2012, § 5 i lov nr. 792 af 28. juni 2013 og
senest ved § 2 i lov nr. 992 af 16. september 2014, foretages
følgende ændring:
1. § 65,
stk. 6, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Uanset 1. pkt. kan der af udbytte af
skattefri porteføljeaktier, jf. selskabsskattelovens §
13, stk. 2, indeholdes 15,4 pct. udbytteskat. Skatteministeren
fastsætter regler om nødvendig dokumentation for, at
indeholdelse med de nedsatte satser kan finde sted, herunder om
offentliggørelse af en selskabsmandtalsdatabase.«
§ 3
I kursgevinstloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1113 af 18. september 2013, som ændret ved § 20 i
lov nr. 268 af 25. marts 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 31, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »§ 13, stk. 3-8« til: »§
13, stk. 4-9«.
§ 4
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 528 af 28. maj 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Udbytter
af skattefri porteføljeaktier, som nævnt i
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, der ikke er omfattet af
stk. 1, nr. 2 eller 3, og som modtages af selskaber m.v., der er
skattepligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, litra a,
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst med
70 pct. af udbyttebeløbet, jf. dog 2. og 3. pkt. 1. pkt.
finder ikke anvendelse, hvis aktierne i det udbyttegivende selskab
er omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 17 eller
19. 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis det udbyttegivende selskab
har fradrag for udbytteudlodningen. Stk. 1, nr. 2, 4. pkt., finder
tilsvarende anvendelse.«
Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.
2. I
§ 13, stk. 2, der bliver stk. 3,
»stk. 3-9« til: »stk. 4-10«.
3. I
§ 13, stk. 3, 1. pkt., der bliver
stk. 4, 1. pkt., § 13, stk. 4, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., § 13, stk. 4, 2. pkt., der bliver stk.
5, 2. pkt., § 13, stk. 5, 6. pkt.,
der bliver stk. 6, 6. pkt., § 13, stk. 6,
4. pkt., der bliver stk. 7, 4. pkt., og § 13, stk. 8, 1. pkt., der bliver stk.
9, 1. pkt., ændres »stk. 2, 1. pkt.,« til:
»stk. 3, 1. pkt.,«
4. I
§ 13, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., § 13, stk. 5, 1.
pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., § 13, stk. 5, 2. pkt., der bliver stk.
6, 2. pkt., og § 13, stk. 8, 1.
pkt., der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres »stk.
3« til: »stk. 4«.
5. I
§ 13, stk. 5, 2. pkt., der bliver
stk. 6, 2. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.
6. I
§ 13, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., og § 13, stk. 6, 4.
pkt., der bliver stk. 7, 4. pkt., ændres »stk. 3
og 4« til: »stk. 4 og 5«.
7. I
§ 13, stk. 7, 1. pkt., der bliver
stk. 8, 1. pkt., og § 13, stk. 7, 4.
pkt., der bliver stk. 8, 4. pkt., ændres »stk.
3, 5 og 6« til: »stk. 4, 6 og 7«.
8. I
§ 13, stk. 7, 1. pkt., der bliver
stk. 8, 1. pkt., ændres »stk. 3, 1. pkt.,« til:
»stk. 4, 1. pkt.,«.
9. I
§ 13, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 3-8« til: »stk.
4-9«.
10. I
§ 13 F, stk. 8, ændres
»§ 13, stk. 3-9,« til: »§ 13, stk.
4-10,«.
§ 5
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011, som
ændret ved § 9 i lov nr. 591 af 18. juni 2012, § 2
i lov nr. 925 af 18. september 2012, § 15 i lov nr. 639 af 12.
juni 2013 og senest ved § 1 i lov nr. 649 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 26, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »§ 13, stk. 3-9« til: »§
13, stk. 4-10«.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2. §§ 1
og 3-5 har virkning for udbytter, der udloddes fra og med den 1.
januar 2015.
Stk. 3. § 2 har
virkning for udbytter, der udloddes fra og med den 1. januar
2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014
indgået en aftale om en vækstpakke indeholdende en
række initiativer rettet mod bedre regulering, styrket
virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre
erhvervsbeskatning m.v.
De enkelte dele af aftalen er indgået
med tilslutning fra forskellige partier. Dette lovforslag
vedrører lempelse af udbyttebeskatningen. Regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har
tilsluttet sig dette initiativ.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Det skal være lettere at tiltrække
risikovillig kapital. Aftaleparterne bag denne del af aftalen om
Vækstpakke 2014 vil derfor lempe selskabers beskatning af
udbytte fra unoterede porteføljeaktier. Hensigten med
forslaget er at tilskynde til, at flere selskaber investerer i
unoterede porteføljeaktier.
Det foreslås at gennemføre en
målrettet lempelse af udbyttebeskatningen for danske
selskabsaktionærer. Lempelsen vil omfatte udbytte fra alle
unoterede porteføljeaktier, som er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, og dermed kan afstås
skattefrit. Lempelsen indebærer, at alene 70 pct. af
udbytterne medregnes ved opgørelsen af danske selskabers
skattepligtige indkomst i modsætning til gældende
regler, hvor 100 pct. medregnes. Dermed reduceres den reelle
beskatning fra 24,5 pct. i 2014 til 16,45 pct. i 2015 og 15,4 pct.
i 2016. Lempelsen vil desuden sikre en ligestilling af danske og
udenlandske investorer.
3.
Gældende ret
Før skattereformen i 2009 var selskaber
m.v. skattepligtige af aktieavancer og havde fradrag for tab
på aktier, der var ejet i mindre end 3 år. Avancer
på aktier ejet i 3 år eller mere var derimod skattefri,
og tab var ikke fradragsberettigede. Disse regler fandt anvendelse
generelt og således også på avancer og tab
på unoterede porteføljeaktier. Ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst medregnede selskaber 66 pct. af
udbyttebeløbet på porteføljeaktier.
I forbindelse med Forårspakke 2.0 i 2009
blev beskatningen af porteføljeaktier strammet på to
punkter som led i harmoniseringen af selskabers aktie- og
udbyttebeskatning. Dels indførtes fuld skattepligt af
udbytter, og dels indførtes fuld skattepligt af avancer.
Dette skete som led i finansiering af bl.a. en reduktion af
marginalskatten på arbejdsindkomst (afskaffelse af
mellemskatten og højere topskattegrænse).
Indførelse af fuld beskatning af
avancer og udbytter fra unoterede porteføljeaktier blev
efterfølgende genstand for betydelig kritik for at skabe en
barriere for kapitaltilførsel til mindre virksomheder (og
blev omtalt som den såkaldte
»iværksætterskat«).
Iværksætterskatten blev som led i skattereformen i 2012
fjernet i form af skattefritagelse af avancer af selskabers
unoterede porteføljeaktier.
De gældende regler for beskatning af
selskabers unoterede porteføljeaktier omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 4 C indebærer, at avancer
på unoterede porteføljeaktier er skattefri, og
udbytter på unoterede porteføljeaktier er
skattepligtige.
Danske selskaber, der er omfattet af
selskabsskattelovens § 1, og udenlandske selskaber, der har et
fast driftssted i Danmark, og hvor aktierne er tilknyttet det faste
driftssted, beskattes fuldt ud af udbytter på unoterede
porteføljeaktier. Dette medfører en beskatning med
selskabsskattesatsen på 24,5 pct. for indkomståret
2014. Selskabsskattesatsen er nedsat til 23,5 pct. for
indkomståret 2015 og 22 pct. for indkomståret 2016 og
efterfølgende indkomstår. Fonde og foreninger omfattet
af fondsbeskatningsloven beskattes på tilsvarende
måde.
Kildebeskatningen af udenlandske selskaber,
der beskattes af udbytter fra danske selskaber efter
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, er nedsat til 15
pct., når det udenlandske selskab ejer mindre end 10 pct. af
aktiekapitalen i det danske selskab. Den nedsatte sats finder alene
anvendelse, når der eksisterer en aftale om udveksling af
skatteoplysninger mellem den fremmede stat, Grønland eller
Færøerne, hvor selskabet er hjemmehørende, og
Danmark.
Endelig fremgår det af kildeskattelovens
§ 65, stk. 6, at danske porteføljeselskaber skal
indeholde 22 pct. i kildeskat af udbytte af aktier til danske
selskaber og fonde.
4.
Lovforslaget
Det foreslås, at danske selskaber og
udenlandske selskabers faste driftssteder i Danmark alene skal
medregne 70 pct. af udbytterne fra unoterede
porteføljeaktier ved opgørelse af den skattepligtige
indkomst. Nedsættelsen af beskatningen af udbytter fra
unoterede porteføljeaktier foreslås at finde
tilsvarende anvendelse på beskatningen af fonde og foreninger
omfattet af fondsbeskatningsloven. Nedsættelsen af
udbyttebeskatningen sikrer, at beskatningen af danske investorer
(stort set) svarer til den danske kildebeskatning på
udenlandske investorers udbytter fra danske unoterede
porteføljeaktier.
Det foreslås, at de omfattede unoterede
porteføljeaktier afgrænses på samme måde
som i aktieavancebeskatningslovens § 4 C, som indeholder
definitionen af de porteføljeaktier, der er fritaget fra
beskatning af avancer, og hvor tab ikke er fradragsberettigede.
Definitionen omfatter aktier, der ikke er optaget til handel
på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet, og som ejes af et selskab m.v., der ejer mindre
end 10 pct. af aktiekapitalen i porteføljeselskabet.
Porteføljeaktier ejet af livsforsikringsselskaber er dog
ikke omfattet. Porteføljeselskabet skal være et aktie-
eller anpartsselskab, som er skattepligtigt efter
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller et tilsvarende
udenlandsk selskab. Porteføljeselskabet kan være
børsnoteret selskab (dvs. et selskab, der har udstedt
aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet), idet det afgørende
er, om de aktier, som aktionæren har investeret i, er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet. Aktier i porteføljeselskaber, der besidder
en stor beholdning af noterede aktier målt i forhold til
egenkapitalen, er undtaget fra bestemmelsen.
Konvertible obligationer og tegningsretter til
konvertible obligationer er ikke omfattet af definitionen på
porteføljeaktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 4 C. Datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier er
også udtrykkeligt undtaget fra definitionen.
Det foreslås, at danske
porteføljeselskaber alene skal indeholde 15,4 pct.,
når porteføljeselskabet udlodder udbytte til danske
selskaber og fonde.
Det foreslås, at nedsættelsen skal
have virkning for udbytter, der udloddes den 1. januar 2015 eller
senere. Indeholdelsessatsen vil dog først have virkning fra
og med 1. januar 2016, da det ikke er muligt at have de
nødvendige systemtilretninger på plads fra den 1.
januar 2015.
5.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det kan med endog meget stor usikkerhed
anslås, at det årlige selskabsskatteprovenu, som kan
henføres til beskatningen af selskabers beholdning af
unoterede porteføljeaktier, andrager et beløb i
størrelsesordenen 275 mio. kr. med en selskabsskattesats
på 25 pct. Korrigeres der for nedsættelsen af
selskabsskattesatsen, skønnes det foreslåede nedslag
på 30 pct. at indebære et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 75 mio. kr. årligt fra og med 2015, jf. tabel 1., hvoraf ca. 10 mio. kr.
årligt vedrører kommunerne. Efter tilbageløb
skønnes forslaget at medføre et mindreprovenu
på ca. 50 mio. kr. årligt.
| Tabel
1. Provenuvirkning af et nedslag
på 30 pct. i beskatningen af udbytte fra selskabers unoterede
porteføljeaktier | Mio. kr. (2014-niveau) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Varig virkning | Umiddelbar provenuvirkning | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 | | - heraf virkning
for kommunerne | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | | Provenuvirkning efter
tilbageløb | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 | Anm. : Der er forudsat en automatisk
tilbageløbsprocent via øgede aktionærskatter
m.v. på ca. 35 pct. | |
|
Lempelsen af udbyttebeskatningen vil
trække i retning af øgede investeringer som
følge af lavere afkastkrav. De højere investeringer
vil igen medføre øgede skatte- og
afgiftsindtægter, hvilket skønnes at reducere
mindreprovenuet til 45 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
Den varige provenuvirkning ved forslaget
skønnes at udgøre et mindreprovenu på 45 mio.
kr. årligt.
For finansåret 2015 skønnes
forslaget at medføre et mindreprovenu på ca. 75 mio.
kr.
6.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at der vil være
engangsomkostninger på 2,8 mio. kr. til systemtilretninger i
SKAT som følge af den nedsatte udbytteindeholdelsessats.
Herudover vil der være løbende driftsudgifter på
ca. 250.000 kr. årligt fra og med 2016.
7.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede lempelse af beskatningen
af udbytter fra unoterede porteføljeaktier vil
medføre en umiddelbar skattelettelse på 75 mio. kr.
årligt. Lempelsen vil endvidere gøre det lettere for
selskaber at skaffe risikovillig kapital gennem andre
selskaber.
8.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
9.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
11.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 3.
september 2014 til den 2. oktober 2014 været sendt i
høring til følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd,
ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Revisorforening, Danske
Advokater, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske
Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Finansrådet, Forsikring & Pension, FSR - danske
revisorer, Horesta, Håndværksrådet,
InvesteringsForeningsRådet, KL, Kraka, Landsskatteretten,
Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq
OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SKAT, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening, Videncentret for Landbrug.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget medfører et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. og ca. 45
mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd fra
og med 2015. Af det umiddelbare mindreprovenu vil ca. 10 mio.
kr. årligt vedrøre kommunerne. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Det skønnes, at der vil være
engangsomkostninger på 2,8 mio. kr. til systemtilretninger i
SKAT. Herudover vil der være løbende driftsudgifter
på ca. 250.000 kr. årligt. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lempelsen af skatten på udbytter fra
unoterede porteføljeaktier vil medføre en umiddelbar
skattelettelse på 75 mio. kr. årligt, og vil
gøre det lettere for selskaber at skaffe risikovillig
kapital fra andre selskaber. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Ved at ændre fondsbeskatningslovens
§ 10 foreslås det, at nedsættelsen af beskatningen
af udbytter på unoterede porteføljeaktier omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 4 C finder tilsvarende
anvendelse for udbytter, der modtages af fonde og foreninger, der
er omfattet af fondsbeskatningsloven.
Det følger af fondsbeskatningslovens
§ 6, at indtægter, som i henhold til
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, (om det skattefrie
bundfradrag) og § 10 (om skattefrie udbytter) ikke skal
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, i
størst muligt omfang anses for medgået til uddelinger
og hensættelser, forinden nogen del af den skattepligtige
indkomst anses for medgået hertil. Der kan med andre ord kun
foretages fradrag for uddelinger og hensættelser, i det
omfang de pågældende uddelinger og hensættelser
overstiger bundfradraget og skattefri udbytter. Den skattefrie del
af udbyttet på unoterede porteføljeaktier (30 pct. af
udbyttet) medregnes ikke ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, og er således omfattet som en
skattefri indtægt af denne prioriteringsregel.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås, at der i de
tilfælde, hvor udbyttebeskatningen er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 13, stk.
2, alene kan nøjes med at indeholde en udbytteskat på
15,4 pct. (16,45 pct. i 2015). Den indeholdte udbytteskat på
udbytter på unoterede skattefrie porteføljeaktier til
selskaber omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1,
og fonde omfattet af fondsbeskatningsloven vil dermed som
udgangspunkt svare til den endelige beskatning.
Efter kildeskattelovens § 65, stk. 6,
indeholdes der 22 pct. i udbytteskat af udbytte af aktier eller
andele, som modtages af selskaber og fonde m.v., der er
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1 eller efter
fondsbeskatningsloven. Skatteministeren har fastsat de
nærmere regler vedrørende den dokumentation, der skal
foreligge for, at indeholdelse med 22 pct. kan finde sted.
Reglerne findes i § 33 i
bekendtgørelse nr. 1159 af 3. december 2012 om kildeskat.
Det fremgår heraf, at selskaber m.v. eller den, der på
disses vegne administrerer udbytteordningen, kan indeholde 22 pct.
i udbytteskat af udbytte til aktionærer, der er
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1 eller efter
fondsbeskatningsloven. For at indeholdelse med 22 pct. kan finde
sted, skal aktionæren enten 1) være medtaget på
en database offentliggjort af SKAT på internettet, 2) have
betegnelsen A/S eller ApS i sit officielle navn eller 3) have
afleveret en bekræftelse fra SKAT om at være omfattet
af de nævnte bestemmelser.
Hvis der for en aktionær, som opfylder
kriterierne for indeholdelse med 22 pct., er indeholdt 27 pct., kan
aktionæren få tilbagebetalt den overskydende
udbytteskat hos SKAT. Anmodning om tilbagebetaling skal være
SKAT i hænde senest to måneder fra tidspunktet for
vedtagelsen af udlodningen.
Det foreslås, at skatteministeren kan
fastsætte tilsvarende regler for indeholdelse med 15,4
pct.
Hvis skatteyderen ikke anvender
ovennævnte tilbagebetalingsmulighed, vil den udbytteskat, som
er indeholdt ved indbetalingen, indgå på selskabets
årsopgørelse. Har et selskab fået indeholdt
udbytteskat med en for høj sats, og der skulle have
været indeholdt med en lavere sats, er der mulighed for
tilbagebetaling efter reglerne i selskabsskattelovens § 29 D,
førend tidspunktet for udsendelse af selskabets
årsopgørelse. En eventuel anmodning herom
gennemføres digitalt.
Til § 3
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af indsættelsen af et nyt stk. 2 i
selskabsskattelovens § 13, jf. lovforslagets § 3, nr.
1.
Til § 4
Til nr.
1
Det foreslås, at danske selskaber og
udenlandske selskabers faste driftssteder i Danmark alene skal
medregne 70 pct. af udbytterne fra unoterede
porteføljeaktier ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Dette medfører, at den reelle skattesats på
disse udbyttebeskatninger bliver 16,45 pct. i 2015 (70 pct. af
selskabsskattesatsen på 23,5 pct.) og 15,4 pct. i 2016 og
efterfølgende indkomstår (70 pct. af
selskabsskattesatsen på 22 pct.).
Afgrænsningen af de omfattede unoterede
porteføljeaktier foreslås foretaget på samme
måde som i aktieavancebeskatningslovens § 4 C, som
indeholder definitionen af de porteføljeaktier, der er
fritaget fra beskatning af avancer, og hvor tab ikke er
fradragsberettigede. Det er efter denne definition en betingelse,
at aktierne ikke er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet. De skal desuden ejes af et
selskab m.v., der ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i
porteføljeselskabet. Livsforsikringsselskabers besiddelser
af porteføljeaktier er ikke omfattet af definitionen.
Det fremgår endvidere af
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, at
porteføljeselskabet skal være et aktie- eller
anpartsselskab, som er skattepligtigt efter selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 1, eller et tilsvarende udenlandsk selskab.
Den tidligere 66 pct. regel i selskabsskattelovens § 13
indeholdt en specifik undtagelse for udbytter fra udloddende
investeringsforeninger, der før den 1. januar 2013 har
truffet beslutning om beskatning efter ligningslovens § 16 C,
stk. 13, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011.
Nedsættelsen af udbyttebeskatningen omfatter ikke udbytter
fra sådanne investeringsforeninger, da der ikke er tale om
aktie- eller anpartsselskaber.
I bestemmelsen er der indsat en
værnsregel, således at aktier i selskaber, der besidder
en stor beholdning af noterede aktier målt i forhold til
egenkapitalen, ikke er omfattet af definitionen på
porteføljeaktier. Konvertible obligationer og tegningsretter
til konvertible obligationer samt datterselskabsaktier og
koncernselskabsaktier er heller ikke omfattet af definitionen
på porteføljeaktier omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 4 C.
Det foreslås, at nedsættelsen af
udbyttebeskatningen ligeledes ikke finder anvendelse, hvis aktierne
i det udbyttegivende selskab er næringsaktier omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 17 eller
investeringsselskabsaktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 19. Dette svarer til afgrænsningen for skattefriheden
for avancer på porteføljeaktier, som ikke finder
anvendelse, hvis der er tale om næringsaktier og aktier i
investeringsselskaber.
Endelig foreslås det, at
nedsættelsen af udbyttebeskatningen ikke finder anvendelse,
hvis det udbyttegivende selskab har fradrag for udbytteudlodningen.
Herved undgås bl.a., at der opstår en asymmetri mellem
den skattemæssige behandling i porteføljeselskabet
(ingen beskatning af indkomsten) og investorselskabet (delvist
skattefritaget), f.eks. som følge af, at det land, hvor
porteføljeselskabet er hjemmehørende, anser
betalingen for at være en rentebetaling. For at sikre, at
dette ikke omgås, foreslås det, at nedsættelsen
af udbyttebeskatningen heller ikke finder anvendelse, i det omfang
et datterselskab på et lavere ejerniveau har haft fradrag for
udbytteudlodningen, jf. selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr.
2, 4. pkt. Udbyttebeskatningen vil dog skulle nedsættes, hvis
en udenlandsk kildebeskatning på et mellemliggende ejerniveau
har skullet frafaldes eller nedsættes efter
moder-/datterselskabsdirektivet.
Til nr.
2-10
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af indsættelsen af et nyt stk. 2 i
selskabsskattelovens § 13, jf. lovforslagets § 3, nr.
1.
Til § 5
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af indsættelsen af et nyt stk. 2 i
selskabsskattelovens § 13, jf. lovforslagets § 3, nr.
1.
Til § 6
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015. Bestemmelserne har som udgangspunkt
virkning for udbytter, der udloddes fra og med den 1. januar 2015.
Nedsættelsen af indeholdelsessatsen på udbytter
omfattet af selskabsskattelovens § 13, stk. 2, som
foreslået i dette forslags § 4, nr. 1, først har
virkning fra og med 1. januar 2016. Dette skyldes, at det ikke er
muligt at lave de nødvendige systemtilpasninger med virkning
fra et tidligere tidspunkt.
Bilag 1
Locforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 14. august 2014, foretages
følgende ændring: | | | | § 10.
Selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2, finder tilsvarende
anvendelse på fonde og foreninger omfattet af denne
lov. | | 1. I § 10 indsættes efter »§
13, stk. 1, nr. 2,«: »og stk. 2,«. | | | | | | § 2 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som
ændret ved § 5 i lov nr. 433 af 16. maj 2012, § 5 i
lov nr. 792 af 28. juni 2013 og senest ved § 2 i lov nr. 992
af 16. september 2014, foretages følgende
ændring: | | | | § 65. | | | - - - | | | Stk. 6. Af
udbytte af aktier eller andele som modtages af selskaber og
foreninger m.v. og fonde m.v., der er skattepligtige efter
selskabsskattelovens § 1 eller efter fondsbeskatningsloven,
kan der indeholdes 22 pct. udbytteskat. Skatteministeren
fastsætter regler om nødvendig dokumentation for, at
indeholdelse med 22 pct. kan finde sted, herunder om
offentliggørelse af en selskabsmandtalsdatabase. | | 1. § 65, stk. 6, 2. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes: »Uanset 1. pkt. kan der af udbytte af
skattefri porteføljeaktier, jf. selskabsskattelovens §
13, stk. 2, indeholdes 15,4 pct. udbytteskat. Skatteministeren
fastsætter regler om nødvendig dokumentation for, at
indeholdelse med de nedsatte satser kan finde sted, herunder om
offentliggørelse af en
selskabsmandtalsdatabase.« | | | | | | § 3 | | | | | | I kursgevinstloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 18. september 2013, som
ændret ved § 20 i lov nr. 268 af 25. marts 2014,
foretages følgende ændring: | | | | § 31.
Skattepligtige omfattet af § 2, kan fradrage tab på
kontrakter, der indeholder ret eller pligt til at afstå
aktier i det omfang, det angives i stk. 2-4. 1. pkt. omfatter kun
kontrakter, der indeholder ret eller pligt til at afstå
aktier i selskaber, hvori den skattepligtige eller koncernforbundne
selskaber, jf. § 4, stk. 2, ejer aktier, der er omfattet af
definitionerne i aktieavancebeskatningslovens §§ 4 A-4 C,
og kontrakter, der indeholder ret eller pligt til at afstå
aktier i det selskab, der er udsteder eller erhverver af
kontrakten. 1. pkt. gælder dog ikke for kontrakter som
nævnt i 2. pkt. vedrørende aktier, hvor den
skattepligtige skal opgøre gevinst og tab efter reglerne i
aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 5. 1. pkt.
gælder endvidere ikke for livs-forsikringsselskaber omfattet
af selskabsskattelovens § 13, stk. 3-8. | | 1. I § 31, stk. 1, 4. pkt., ændres
»§ 13, stk. 3-8« til: »§ 13, stk.
4-9«. | | | | | | § 4 | | | | | | I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 528 af 28. maj 2014,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 13 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: | | | »Stk. 2.
Udbytter af skattefri porteføljeaktier, som nævnt i
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, der ikke er omfattet af
stk. 1, nr. 2 eller 3, og som modtages af selskaber m.v., der er
skattepligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, litra a,
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst med
70 pct. af udbyttebeløbet, jf. dog 2. og 3. pkt. 1. pkt.
finder ikke anvendelse, hvis aktierne i det udbyttegivende selskab
er omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 17 eller
19. 1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis det udbyttegivende selskab
har fradrag for udbytteudlodningen. Stk. 1, nr. 2, 4. pkt., finder
tilsvarende anvendelse.« | | | Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10. | | | | § 13. - -
- | | | Stk. 2.
Forsikringsselskaber kan ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter reglerne i stk. 3-9 eller § 13 F
fradrage beløb, der er medgået til skat efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 8, i det omfang
indkomstårets skat efter pensionsafkastbeskatningslovens
§ 8 har reduceret indkomstårets hensættelser eller
ydelser til de forsikrede vedrørende det indkomstår,
der svarer til indkomståret efter denne lov, og beløb,
der hensættes til dækning af forpligtelserne over for
de forsikrede i form af forsikringsmæssige hensættelser
og lovpligtige udjævningsreserver inden for kredit- og
kautionsforsikring. | | 2. I § 13, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 3-9« til: »stk.
4-10«. | Stk. 3. Udbytter
og aktie- og ejendomsavancer, som ikke skal medregnes til et
forsikringsselskabs eller til et dermed sambeskattet datterselskabs
skattepligtige indkomst, og derefter udbytter, der er
skattefritaget efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses i
størst muligt omfang for medgået til udbetalinger til
de forsikrede, til de i stk. 2, 1. pkt., nævnte
hensættelser og til skat efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 8, før disse
beløb fragår i den skattepligtige indkomst. Udbytter
og avancer vedrørende aktier i de af sambeskatningen
omfattede datterselskaber og egne aktier medregnes ikke ved
forsikringsselskabets, moderselskabets, opgørelse af de
nævnte udbytter og avancer. For det indkomstår, hvori
aktier eller fast ejendom sælges, reduceres summen af
udbytter og avancer som opgjort efter 1. og 2. pkt. med en
skattepligtig fortjeneste ved salget. Summen af udbytter og avancer
som opgjort efter 1. og 2. pkt. tillægges et
fradragsberettiget tab ved salg af aktier eller fast ejendom i det
indkomstår, hvori tabet anvendes til modregning. Et selskabs
uudnyttede fradragsberettigede tab ved udgangen af det sidste
indkomstår, hvori udbytter og avancer i det
pågældende selskab kan reducere fradragsretten i
forsikringsselskabet, tillægges ved forsikringsselskabets
opgørelse af summen af udbytter og avancer efter 1. og 2.
pkt. for det efterfølgende indkomstår. 4. og 5. pkt.
gælder dog kun, i det omfang tabet har påvirket summen
af udbytter og avancer efter 1. og 2. pkt. i forsikringsselskabet i
tidligere indkomstår. Hvis ikke samtlige aktier i et
sambeskattet datterselskab ejes direkte eller indirekte af
forsikringsselskabet, medregnes den del af de skattefri og
lempelsesberettigede udbytter og avancer i datterselskabet, der
svarer til forsikringsselskabets gennemsnitlige ejerandel af
datterselskabets aktiekapital i indkomståret. | | 3. I § 13, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk.
4, 1. pkt., § 13, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., § 13, stk. 4,
2. pkt., der bliver stk. 5, 2. pkt., § 13, stk. 5, 6. pkt., der bliver stk.
6, 6. pkt., § 13, stk. 6, 4. pkt.,
der bliver stk. 7, 4. pkt., og § 13, stk.
8, 1. pkt., der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres
»stk. 2, 1. pkt.,« til: »stk. 3, 1.
pkt.,« | Stk. 4. For
skadesforsikringsselskaber udgør reduktionen af
fradragsretten efter stk. 3 dog højst den del af selskabets
skattefri og lempelsesberettigede udbytter og avancer m.m., der
svarer til det beløb, hvormed selskabets udbetalinger til de
forsikrede, de i stk. 2, 1. pkt., nævnte hensættelser
og øvrige fradragsberettigede driftsomkostninger overstiger
selskabets skattepligtige præmieindtægter med
tillæg af 50 pct. af den forsikringstekniske rente for egen
regning. Opgørelsen efter 1. pkt. sker ved, at selskabet fra
år til år fører en konto over selskabets samlede
skattefri og lempelsesberettigede udbytter samt skattefri avancer
og modsvarende tab (finanskonto) og en konto over det beløb,
hvormed selskabets udbetalinger til de forsikrede, de i stk. 2, 1.
pkt., nævnte hensættelser og øvrige
fradragsberettigede driftsomkostninger overstiger selskabets
skattepligtige præmieindtægter med tillæg af 50
pct. af den forsikringstekniske rente for egen regning
(driftskonto). Hvis saldoen på driftskontoen er positiv og
der samtidig er en positiv saldo på finanskontoen, anvendes
det mindste af de to beløb i 1. pkt. Saldoen på begge
konti reduceres med det beløb, der anvendes i 1. pkt.,
hvorefter de resterende saldi overføres til det
efterfølgende indkomstår. | | 4. I § 13, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk.
5, 1. pkt., § 13, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., § 13, stk. 5,
2. pkt., der bliver stk. 6, 2. pkt., og § 13, stk. 8, 1. pkt., der bliver stk.
9, 1. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk.
4«. | Stk. 5. Hvis et
forsikringsselskab er sambeskattet med et andet forsikringsselskab,
foretages en samlet opgørelse af skattefri og
lempelsesberettigede udbytter og avancer m.m. efter stk. 3. Det
opgjorte beløb fordeles forholdsmæssigt mellem
forsikringsselskaberne, hvorefter der foretages
fradragsbegrænsning efter stk. 3 henholdsvis stk. 4. Der
foretages hver sin samlede opgørelse efter 1. og 2. pkt. for
livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber.
Forsikringsselskaber, der ved den forholdsmæssige fordeling
udnytter et andet forsikringsselskabs tab, skal godtgøre
sidstnævnte selskab den skattemæssige værdi af
tabet. Godtgørelsen har ikke skattemæssige
konsekvenser for selskaberne. Hvis et livsforsikringsselskab
direkte eller indirekte ejer et skadesforsikringsselskab, som det
er sambeskattet med, skal skattefri og lempelsesberettigede
udbytter og avancer m.m., der ikke vil blive anset for
medgået til skadesforsikringsselskabets udbetalinger til de
forsikrede og til de i stk. 2, 1. pkt., nævnte
hensættelser og fradragsberettigede driftsomkostninger,
henføres til livsforsikringsselskabet, moderselskabet, med
henblik på fradragsbegrænsning i dette selskab. | | 5. I § 13, stk. 5, 2. pkt., der bliver stk.
6, 2. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk.
5«. | Stk. 6. Hvis et
forsikringsselskab i hele indkomståret direkte eller
indirekte ejer 25 pct. eller mere af et eller flere selskaber, der
ikke er omfattet af sambeskatning, medregner forsikringsselskabet,
moderselskabet, ved anvendelsen af reglerne i stk. 3 og 4 tillige
skattefri og lempelsesberettigede udbytter og avancer i
datterselskaberne. Fra datterselskaberne medregnes den del af de
skattefri og lempelsesberettigede udbytter og avancer, der svarer
til moderselskabets gennemsnitligt ejede andel af datterselskabets
aktiekapital i indkomståret. Udbytter og avancer
vedrørende moderselskabets aktier i datterselskaberne
medregnes ikke. I det omfang skattefri og lempelsesberettigede
udbytter og avancer i datterselskaber, der er forsikringsselskaber,
efter stk. 3 og 4 er anset for medgået til udbetalinger til
de forsikrede, til de i stk. 2, 1. pkt., nævnte
hensættelser og til skat efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 8 i disse selskaber, skal de
ikke medregnes i moderselskabet efter 1. og 2. pkt. For faste
driftssteder i udlandet, som driver forsikringsvirksomhed, og som
ikke er omfattet af international sambeskatning, finder 4. pkt.
tilsvarende anvendelse. | | 6. I § 13, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk.
7, 1. pkt., og § 13, stk. 6, 4.
pkt., der bliver stk. 7, 4. pkt., ændres »stk. 3
og 4« til: »stk. 4 og 5«. | Stk. 7. Hvis
summen af udbytter og avancer opgjort efter stk. 3, 5 og 6 for et
livsforsikringsselskab overstiger udbetalinger, hensættelser
og skat efter pensionsafkastbeskatningslovens § 8 som
nævnt i stk. 3, 1. pkt., medregnes det overskydende
beløb til selskabets skattepligtige indkomst. Hvis summen er
negativ for livsforsikringsselskabet, fradrages beløbet ved
opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst. Fradraget
foretages før fremførsel af eventuelle uudnyttede
underskud vedrørende tidligere indkomstår og kan ikke
gøre selskabets skattepligtige indkomst negativ. Et
eventuelt resterende negativt sumbeløb fragår i
udbytter og avancer som opgjort efter stk. 3, 5 og 6 for
efterfølgende indkomstår. Ved undtagelse fra
beskatning efter § 3 kan selskabet få udbetalt
skatteværdien beregnet med den i § 17, stk. 1,
nævnte procent af et resterende negativt sumbeløb
efter 4. pkt. vedrørende det sidste indkomstår, hvor
selskabet er skattepligtigt. Det udbetalte beløb er ikke
skattepligtigt. 5. og 6. pkt. finder tilsvarende anvendelse
på livsforsikringsselskaber for det indkomstår, hvor
selskabet får taget livsforsikringsbestanden under
administration efter §§ 253-258 i lov om finansiel
virksomhed, idet et resterende negativt sumbeløb efter 4.
pkt. dog tillægges uudnyttede fradragsberettigede tab, som
har påvirket opgørelsen af sumbeløbet for det
indkomstår, hvor aktier eller fast ejendom er solgt. Disse
uudnyttede tab kan herefter ikke anvendes efter reglerne i
aktieavancebeskatningsloven eller
ejendomsavancebeskatningsloven. | | 7. I § 13, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk.
8, 1. pkt., og § 13, stk. 7, 4.
pkt., der bliver stk. 8, 4. pkt., ændres »stk.
3, 5 og 6« til: »stk. 4, 6 og 7«. ? 8. I § 13, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk.
8, 1. pkt., ændres »stk. 3, 1. pkt.,« til:
»stk. 4, 1. pkt.,«. | Stk. 8. Aktie-
og ejendomsavancer, som medgår til udbetalinger til de
forsikrede, til hensættelser efter stk. 2, 1. pkt., og til
skat efter pensionsafkastbeskatningslovens § 8, og de i stk. 3
nævnte avancer opgøres som forskellen mellem
værdien ved indkomstårets udløb og værdien
ved indkomstårets begyndelse (lagerprincippet). Ved
køb og salg i løbet af indkomståret
indgår henholdsvis anskaffelsessum og afståelsessum ved
opgørelsen af aktie- og ejendomsavancer som nævnt i 1.
pkt. | | | Stk. 9. Ved
opgørelsen i henhold til stk. 3-8 behandles aktieavancer,
der oppebæres gennem en kontoførende
investeringsforening, ligesom aktieavancer, der oppebæres
direkte. | | 9. I § 13, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 3-8« til: »stk.
4-9«. | | | | § 13 F.
--- | | | Stk. 8.
Opgøres det skattepligtige afkast af en andel i en juridisk
person efter stk. 1, finder § 13, stk. 3-9, ikke
anvendelse. | | 10. I § 13 F, stk. 8, ændres
»§ 13, stk. 3-9,« til: »§ 13, stk.
4-10,«. | | | | | | § 5 | | | | | | I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011, som
ændret ved § 9 i lov nr. 591 af 18. juni 2012, § 2
i lov nr. 925 af 18. september 2012, § 15 i lov nr. 639 af 12.
juni 2013 og senest ved § 1 i lov nr. 649 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændring: | | | | § 26.
--- | | | Stk. 4. En
ansættelse kan ikke foretages eller ændres efter stk.
1, i det omfang ansættelsen beror på en ændret
bedømmelse af et fremførselsberettiget underskud
eller tab, der er selvangivet i et indkomstår, der ligger
uden for fristerne efter denne bestemmelse. Bestemmelsen i 1. pkt.
finder tilsvarende anvendelse vedrørende opgørelserne efter
selskabsskattelovens § 13, stk. 3-9. | | 1. I § 26, stk. 4, 2. pkt., ændres
»§ 13, stk. 3-9« til: »§ 13, stk.
4-10«. |
|