Skriftlig fremsættelse (30. oktober
2014)
Skatteministeren
(Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
fondsbeskatningsloven, kildeskatteloven, kursgevinstloven,
selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven (Lempelse af
udbyttebeskatningen af visse unoterede porteføljeaktier)
(Lovforslag nr. L 40)
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014
indgået en aftale om en vækstpakke, der indeholder en
række initiativer rettet mod bedre regulering, styrket
virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre
erhvervsbeskatning mv.
De enkelte initiativer i aftalen om
vækstpakken er indgået med tilslutning fra forskellige
partier. Dette lovforslag vedrører lempelse af
udbyttebeskatningen. Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er enige om at gennemføre dette
initiativ.
Aftaleparterne vil lempe danske selskabers
beskatning af udbytte fra unoterede porteføljeaktier.
Hensigten med forslaget er at tilskynde til, at flere selskaber
investerer i unoterede virksomheder.
Lempelsen vil omfatte udbytte fra alle
unoterede porteføljeaktier, som kan afstås skattefrit.
Lempelsen indebærer, at 70 pct. af udbytterne medregnes i
danske selskabers skattepligtige indkomst i modsætning til
gældende regler, hvor 100 pct. medregnes. Dermed reduceres
den reelle beskatning fra 24,5 pct. i 2014 til godt 16 pct. i 2015
og godt 15 pct. i 2016. Lempelsen vil desuden sikre en ligestilling
af danske og udenlandske investorer.
Det foreslås, at der samtidigt sker
en tilsvarende nedsættelse af den indeholdelsessats, som det
udloddende selskab skal anvende ved udbytteudlodningen. Denne del
af forslaget vil først få virkning fra og med 2016, da
det ikke er muligt at have alle systemændringerne på
plads tidligere. Det skønnes, at engangsomkostningerne
forbundet med systemtilretningerne samlet kan opgøres til
2,8 mio. kr. De årlige driftsomkostninger opgøres til
ca. 250.000 kr.
Forslaget skønnes at medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. og ca.
45 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd
fra og med 2015. Af det umiddelbare mindreprovenu vil ca. 10
mio. kr. årligt vedrøre kommunerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.