L 4 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love.

(Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check og afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.).

Af: Skatteminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 29-10-2014

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 29. oktober 2014

20141_l4_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 29. oktober 2014

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til 1. behandling den 10. oktober 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Dispensation fra Folketingets forretningsorden

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 30 dage efter fremsættelsen, og tidligere end 2 dage efter at 2. behandling er afsluttet.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 21. august 2014 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2013-14, SAU alm. del - bilag 242. Den 3. oktober 2014 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Brancheforeningen for Biogas.

Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 36 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Venstres, Dansk Folkepartis, Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Det Konservatives Folkepartis medlemmer af udvalget opfordrer regeringen til inden sommeren 2015 at udarbejde et beslutningsgrundlag med forslag til virkemidler, der kan sikre, at balancen mellem affaldshierarkiet og incitamenter til genanvendelse genskabes.

Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er ikke tilfredse med, at lovforslaget også indeholder ændrede afgiftsforhold for bioolier til opvarmning. Partierne mener, at regeringen i forbindelse med lovforslaget burde have afdækket muligheden for at pålægge bioolier en lavere afgift som eksempelvis i Sverige. Venstre og Det Konservative Folkeparti noterer, at skatteministeren i svarene på spørgsmål 27 og 34 nu er indstillet på at påbegynde arbejdet for at sikre en lavere afgiftssats. Men partierne konstaterer, at regeringen siden sidste år - hvor det oprindelige udkast til lovforslag om forsyningssikkerhedsafgiften var i høring - har haft mulighed for at adressere problemet. Partierne finder det skuffende, at regeringen hidtil har valgt ikke at gøre noget. Alternativt kunne der med dette lovforslag have været tale om en lavere afgiftssats, i stedet for at arbejdet med at beregne en lavere afgiftssats først igangsættes nu.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 3

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 1 affattes således:

»1. § 6, stk. 1, 1. pkt., affattes således:

»Af forbrug af elektricitet i helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en afgift på 34,9 øre pr. kWh (2015-niveau) af den del af forbruget, der overstiger 4.000 kWh årligt.««

[Lovteknisk ændring]

2) Nr. 2 affattes således:

»2. § 6, stk. 1, 1. pkt., affattes således:

»Af forbrug af elektricitet i helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en afgift på 40,0 øre pr. kWh (2020-tal baseret på 2015-niveau) af den del af forbruget, der overstiger 4.000 kWh årligt.««

[Lovteknisk ændring]

3) Nr. 4 affattes således:

»4. I § 6, stk. 1, 2. pkt., ændres »(2015-niveau)« til: »(2020-tal baseret på 2015-niveau)«.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]

Til § 5

4) Nr. 1 udgår.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]

5) Nr. 2 affattes således:

»2. § 1, stk. 1, affattes således:

»Der ydes en skattefri kompensation på det beløb, der er anført i 2.-7. pkt., til personer, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år, og som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1 eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A den første dag i indkomståret. For indkomståret 2015 udgør beløbet 955 kr. For indkomståret 2016 udgør beløbet 950 kr. For indkomståret 2017 udgør beløbet 940 kr. For indkomståret 2018 udgør beløbet 930 kr. For indkomståret 2019 udgør beløbet 900 kr. For indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår udgør beløbet 875 kr.««

[Lovteknisk ændring]

6) Nr. 3 udgår.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]

7) Nr. 4 affattes således:

»4. § 1, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Til personer, der er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1 eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A den første dag i indkomståret, og som har barn eller børn, der ved indkomstårets udløb ikke er fyldt 18 år, ydes i overensstemmelse med de bestemmelser, som følger af § 5, stk. 1-6, en supplerende skattefri kompensation på det beløb, der er anført i 2.-5. pkt., hvis barnet den første dag i indkomståret faktisk opholder sig her i landet, ikke har indgået ægteskab, ikke er anbragt uden for hjemmet efter lov om social service, ikke sammen med en indehaver af forældremyndigheden er optaget i en døgnforanstaltning efter lov om social service eller i øvrigt forsørges af offentlige midler. For indkomstårene 2015 og 2016 udgør beløbet 220 kr. pr. barn, dog maksimalt 440 kr. For indkomstårene 2017 og 2018 udgør beløbet 215 kr. pr. barn, dog maksimalt 430 kr. For indkomståret 2019 udgør beløbet 210 kr. pr. barn, dog maksimalt 420 kr. For indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår udgør beløbet 200 kr. pr. barn, dog maksimalt 400 kr.««

[Lovteknisk ændring]

Til § 6

8) Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:

»01. § 1, stk. 5, 1. pkt., ophæves.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]

9) I det under nr. 19 foreslåede § 7 a, stk. 3, nr. 5, ændres »fremstillingsprocesser, og bioolien ikke er tilført affaldet separat.« til: »fremstillingsprocesser og ikke er tilført affaldet separat.«

[Præcisering af den foreslåede lovtekst]

10) Efter nr. 26 indsættes som nye numre:

»02. Bilag 2 ophæves.

03. Bilag 3 ophæves.«

[Ophævelse af bilag 2 og 3, da disse alene vedrører årene 2010-2014]

Til § 7

11) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres »Af andre kulbrintebrændstoffer,« til: »Af andre kulbrintebrændstoffer og varer under position 3824 90 99 i EU's Kombinerede Nomenklatur,«.«

[Ændring af udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, til også at omhandle varer omfattet af KN-kode 3824 90 99]

Til § 9

12) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7 ændres i stk. 1, nr. 1, »50,0 øre« til: »42,5 øre«, og »130,0 øre« ændres til: »108,8 øre«.

[Gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og cigarillos]

13) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7 ændres i stk. 1, nr. 2, »50,9 øre« til: »50,0 øre«, og »131,3 øre« ændres til: »130,0 øre«.

[Gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og cigarillos]

14) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7 ændres i stk. 1, nr. 3, »51,8 øre« til: »50,9 øre«, og »132,6 øre« ændres til: »131,3 øre«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]

15) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7 ændres i stk. 1, nr. 4, »52,7 øre« til: »51,8 øre«, og »133,9 øre« ændres til: »132,6 øre«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]

16) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7 ændres i stk. 1, nr. 5, »53,7 øre« til: »52,7 øre«, og »135,3 øre« ændres til: »133,9 øre«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]

17) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7 ændres i stk. 1, nr. 6, »54,7 øre« til: »53,7 øre«, og »136,7 øre« ændres til: »135,3 øre«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]

Til § 10

18) I stk. 5 ændres »§ 7, nr. 1-5, 8-14« til: »§ 7, nr. 1-5, 01 og 8-14«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]

19) I stk. 8 ændres »§ 7, nr. 1-5, 8-14« til: »§ 7, nr. 1-5, 01 og 8-14«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]

Bemærkninger

Til nr. 1-3

Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

De foreslåede nyaffattelser af elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., er alene af lovteknisk karakter og vedrører ændringerne i elafgiften og elvarmeafgiften, jf. lovforslagets § 3, nr. 1, 2 og 4.

Ændringerne i elafgiftsloven er i lovforslaget opdelt, således at der er taget højde for både den situation, hvor Europa-Kommissionens godkendelse af PSO-ordningen opnås inden den 1. januar 2015 og alle ændringer i elafgiften derfor kan træde i kraft samtidig, og den situation, hvor godkendelsen ikke foreligger og alene nedsættelsen af elafgiften kan træde i kraft den 1. januar 2015.

Til nr. 4 og 5

Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

§ 1, stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter indeholder i nr. 1 og 2 en opregning af betingelser for at få den grønne check. I det fremsatte lovforslags § 5, nr. 2, indsættes nye punktummer i § 1, stk. 1, i den nævnte lov. Dette kan imidlertid give anledning til tvivl om, hvorvidt de foreslåede punktummer knytter sig til hele bestemmelsen eller kun det sidste led i opregningen.

Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 5 at affatte § 1, stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter på ny, hvorefter den nummererede opregning i 1. pkt. udgår. Hermed tydeliggøres det, at ændringen knytter sig til begge betingelser.

Ændringsforslag nr. 4 er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5.

Til nr. 6 og 7

Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

§ 1, stk. 2, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter indeholder i nr. 1-3 en opregning af betingelser for at få den supplerende grønne check. I det fremsatte lovforslags § 5, nr. 4, indsættes nye punktummer i § 1, stk. 2, i den nævnte lov. Dette kan imidlertid give anledning til tvivl om, hvorvidt de foreslåede punktummer knytter sig til hele bestemmelsen eller kun det sidste led i opregningen.

Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 7 at affatte § 1, stk. 2, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter på ny, hvorefter den nummererede opregning i 1. pkt. udgår. Hermed tydeliggøres det, at ændringen knytter sig til alle betingelser.

Ændringsforslag nr. 6 er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7.

Til nr. 8 og 10

Henvisningen til bilag 2 og 3 i kulafgiftslovens § 1, stk. 5, samt bilagene 2 og 3 foreslås ophævet. Bilag 2 og 3 angiver satserne for kulafgiftslovens § 1, stk. 2, og § 1, stk. 4, for perioden 2010-2014.

De foreslåede ændringer i kulafgiftsloven § 1, stk. 1 og 4, jf. lovforslagets § 6, nr. 1 og 5-11, har virkning fra og med den 1. januar 2015. Som følge heraf foreslås bilag 2 og bilag 3 samt henvisningen hertil ophævet.

Til nr. 9

Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

Der foreslås en sproglig justering af den foreslåede bestemmelse. Bestemmelsens ordlyd svarer herefter til ordlyden i den foreslåede § 7 a, stk. 2, nr. 4, jf. lovforslagets § 5, nr. 18.

Til nr. 11

Energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 1, angiver, hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet. Dette omfatter bl.a. varer under KN-kode 3824 90 99, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof, jf. artikel 1, stk. 2, litra h.

Varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 er således energiprodukter, som er omfattet af energibeskatningsdirektivet, i det omfang de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof. I disse situationer er det derfor udgangspunktet, at der skal pålægges almindelig energiafgift.

Når energibeskatningsdirektivet henviser til koder i den kombinerede nomenklatur, er det til Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, jf. energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5. Denne forordning er efterfølgende ændret senest ved Kommissionens forordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif. Det følger ligeledes af energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, at senere ajourføringer af koderne i den kombinerede nomenklatur for varer omfattet af energibeskatningsdirektivet ikke må medføre ændringer i, hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet.

Ajourføringen af koderne har bl.a. betydet, at KN-kode 3824 90 99 i dag er ændret til KN-kode 3824 90 97.

Da energibeskatningsdirektivet henviser til KN-kode 3824 90 99, er det denne kode, som der refereres til i denne sammenhæng.

KN-kode 3824 90 99 omfatter »Andre varer« under pos. 3824, som har beskrivelsen »Tilberedte bindemidler til støbeforme eller støbekerner; produkter fra kemiske og nærtstående industrier (herunder blandinger af naturprodukter), ikke andetsteds tariferet«. Der er således tale om en opsamlingsbestemmelse, som alene finder anvendelse i de tilfælde, hvor den pågældende vare ikke kan tariferes under en anden KN-kode.

Kort beskrevet pålægges energiprodukter omfattet af energibeskatningsdirektivet afgift i mineralolieafgiftsloven enten efter hovedbestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, opsamlingsbestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, eller, hvis der er tale om blandinger af energiprodukter, mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 4.

De pågældende varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 vil således som hovedregel være omfattet af de gældende energiafgifter, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof.

Det foreslås af hensyn til EU-konform implementering af energibeskatningsdirektivet at præcisere udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, således at den også omhandler varer omfattet af KN-kode 3824 90 99. Bagrunden herfor er, at KN-kode 3824 90 99 netop er en opsamlingsbestemmelse, og den kan derfor indeholde varer, som falder uden for de gældende afgiftsregler. Dermed sikres, at disse varer i alle tilfælde pålægges energiafgift, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning. Dette betyder, at de pågældende varer pålægges afgift efter den sats, der gælder for et tilsvarende brændsel til opvarmning, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, når de er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning.

Udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., omfatter andre kulbrintestoffer end direkte angivet i stk. 1, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning. Der er dermed også tale om en opsamlingsbestemmelse, som skal sikre, at der svares afgift af alle kulbrintestoffer, der anvendes som brændsel til opvarmning, hvilket er et krav efter energibeskatningsdirektivet.

KN-kode 3824 90 99 omfatter eksempelvis blandinger af rapsolie og dieselolie, der har karakter af brændstof, da en sådan blanding ikke kan tariferes som rapsolie (pos. 1514) eller som dieselolie (pos. 2710), dvs. blandinger i en form, hvor varen ikke kan tariferes selvstændigt og dermed hører under opsamlingsbestemmelsen.

Som udgangspunkt vil sådanne blandinger være omfattet af den gældende bestemmelse i mineraloliegiftslovens § 1, stk. 4. Ligeledes hvis eksempelvis rapsolien kan tariferes selvstændigt, vil den være omfattet af den foreslåede energiafgift på bioolier, jf. lovforslagets § 7.

Ændringsforslaget skønnes ikke at have provenumæssige konsekvenser.

Til nr. 12-17

På baggrund af de modtagne høringssvar og den efterfølgende dialog med tobaksbranchen foreslås en gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og cigarillos, således at afgiften det første år kun stiger med 75 pct. af det, som blev foreslået i det fremsatte lovforslag, og først indfases fuldt ud fra 2016.

Ændringsforslag nr. 12 medfører, at stykafgiften den 1. januar 2015 kun stiger med 75 pct. af den oprindelig foreslåede stigning. At stykafgiften er lavere end i det fremsatte lovforslag medfører et fald i den foreslåede minimumsafgift, som afspejler både den forhøjede stykafgift og den uændrede værdiafgift.

Ændringsforslag nr. 13 medfører, at stykafgiften den 1. januar 2016 stiger til det oprindelig foreslåede niveau, hvilket vil sige, at stykafgiften udgør 50,0 øre pr. styk, og minimumsafgiften udgør 130,0 øre pr. styk.

Det er med lovforslaget foreslået, at styk- og minimumsafgiften indekseres med 1,8 pct. årligt fra året efter, at afgiftsforhøjelsen træder i kraft. Som konsekvens af forslaget om gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen foreslås indekseringen første gang foretaget, året efter at afgiften er fuldt indfaset, hvilket vil sige, at der første gang indekseres den 1. januar 2017, jf. ændringsforslag nr. 14-17.

Adfærdseffekterne ved den foreslåede gradvise indfasning skønnes at være de samme som ved forhøjelserne foreslået i det fremsatte lovforslag, når afgiften er fuldt indfaset i 2016. Det vil sige, at den forventede nedgang i salget i Danmark, den forventede nedgang i forbruget, den forventede stigning i salget af afgiftspligtige cigaretter og den forventede stigning i grænsehandlen ligeledes forventes at slå fuldt igennem, når afgiften er fuldt indfaset. Adfærden forventes at følge indfasningen af afgiften således, at den forventede adfærd, der følger af den fulde forhøjelse, kun slår igennem med 75 pct. i 2015.

Ændringsforslaget indebærer et umiddelbart mindreprovenu i forhold til det fremsatte lovforslag på ca. 20 mio. kr. i 2015 og ca. 5 mio. kr. i årene herefter. Opgjort efter tilbageløb og adfærd vil ændringen indebære et mindreprovenu i forhold til det tidligere forudsatte på ca. 5 mio. kr. i 2015 og ingen nævneværdig virkning i de efterfølgende år. Der vil ikke være en nævneværdig virkning på det varige provenu efter tilbageløb og adfærd.

Til nr. 18 og 19

Der er tale om konsekvensændringer i lovforslagets overgangsbestemmelser som følge af den foreslåede ændring af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr. 11.

Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) fmd. Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 4

Bilagsnr.

Titel

1
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 20/10-14 fra Brancheforeningen for Biogas
4
Ændringsforslag, fra skatteministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Supplerende ændringsforslag, fra skatteministeren
7
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 4

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvor stor reduktionen af den langsigtede beskæftigelse som følge af energiaftalen fra foråret 2012 vil være efter vedtagelse af de ændringer til energiaftalen, som er fremsat i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om prisen på 20 stk. billig cigarillos af mærket Break i henholdsvis Danmark og Tyskland i danske kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om man tidligere har hævet afgiften på et rygetobaksprodukt lige så meget som for de billigste cigarillos, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om ministeren vil oplyse de provenu- og adfærdsmæssige konsekvenser af en trinvis indfasning af afgiftsforhøjelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om ministeren vil vurdere, om en trinvis indfasning af afgiftsforhøjelsen vil mindske grænsehandelen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
MFU spm., om ministeren enig i, at incitamentet til forbrænding af VE-affald øges kraftigt med bortfald af energiafgiften og dermed af gebyret, der pålægges affaldsproducenterne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
MFU spm. om at redegøre for, hvor det træaffald, der i dag eksporteres og genanvendes, fremover havner, hvis det ikke forbrændes i affaldsforbrændingsanlæggene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
MFU spm. om at oplyse, hvor stor effekten vil være på beskæftigelsen inden for sortering og fremstilling af materialer baseret på fraktioner fra VE-affald, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
MFU spm., om Danmark med den forudsete stigning i forbrænding af genanvendeligt VE-affald med vedtagelse af lovforslaget lever op til affaldsrammedirektivet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
MFU spm., om regeringen finder anledning til at revidere de nævnte mål for genanvendelse, i lyset af at forbrænding af VE-affald ifølge Skatteministeriets oplysninger vil stige med vedtagelse af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
MFU spm. om husdyrgødning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
MFU spm., om fjernelsen af afgifterne på forbrænding af husdyrgødning vil bidrage til at fremme eller hæmme denne udvikling, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
MFU spm. om, hvordan lovforslaget bidrager til at understøtte og fastholde den danske biogasmodel og dermed leve op til Folketingets tillægsbetænkning til (folketingsåret 2011-12) lovforslag nr. L 182 om begrænsning i tilførsel af energiafgrøder til biogasanlæg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
MFU spm. om, hvordan man vil undgå, at den foreslåede afgiftsfritagelse på tørstofrige husdyrgødningstyper hæmmer udbygningen af biogasanlæg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
MFU spm. om, hvordan man vil undgå, at dette lovforslag hæmmer realisering af ressourcestrategiens mål og målet om øget biogasproduktion, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
MFU spm. om begrundelser i lovbemærkningerne, om at afgiften på tørstofrige husdyrgødningstyper gav problemer med EU, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
MFU spm. om, hvordan regeringen - evt. gennem anden lovgivning - vil sikre, at størrelsen af incitamenter til genanvendelse også vil gælde fremover, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
MFU spm., om Danmark med vedtagelse af loven uden nye initiativer for at sikre genanvendelse vil kunne leve fuldt op til EU's affaldshieraki, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
MFU spm. om, i hvilket omfang lovændringerne direkte og potentielt vil påvirke mulighederne negativt for at gennemføre regeringens ressourcestrategi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/10-14 fra Brancheforeningen for Biogas, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om at redegøre for de EU-retlige aspekter, der nødvendiggør ændringerne for VE-affald, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om at offentliggøre regeringens korrespondance med Kommissionen om statsstøtteaspekterne i lovforslaget vedrørende VE-affald, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm., om der var EU-retlige problemer med regelsættet for affaldsforbrænding fra før ca. 2008, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm., om ministeren er indstillet på at stille ændringsforslag, der opdeler lovforslaget i et lovforslag, der vedrører de foreslåede ændringer af afgiften på VE-affald, og et lovforslag, der vedrører de øvrige elementer i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om at redegøre for de EU-retlige aspekter i lovforslagets del om energiafgift på bioolier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om, hvorledes andre EU-lande lever op til EU's energibeskatningsdirektiv i forhold til, om der opkræves fuld energiafgift på bioolier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. om at redegøre for mulighederne for at indføre en lavere sats for bioolier som eksempelvis i Sverige, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm., om regeringen er bekendt med, at ingen af de nye biogasprojekter går efter at brænde de afgassede fibre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm., om regeringen er enig i, at fosforgenvinding er en miljømæssig begrundelse for at forhindre, at fosfor bindes i asken ved forbrænding af gødning og fiberrest, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om, hvad ministeren lægger til grund for antagelsen om, at træaffald vil erstatte importerede træpiller i energianlæg i stedet for at blive tilført forbrændingsanlæg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om, hvad en kommune fremover konkret skal gøre anderledes, når kommunen er forpligtet til at efterleve affaldshierarkiet i sin affaldshåndtering og for virksomhederne gennem et krav om kildesortering og sikring af genanvendelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om at oversende et juridisk notat, der tydeligt begrunder afgiftsniveauet for bioolier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm., om ministeren deler opfattelsen, der gør sig gældende i høringssvaret fra PwC, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm. om at sikre gennemførelsen af en hurtig vurdering af et rimeligt niveau af afgifter på bioolier, der ikke indeholder overkompensation, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om, hvorfor en fortsat afgiftsfritagelse for bioolier indeholder overkompensation, når den primære substitution vil foregå med ligeledes afgiftsfritagne biomasser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm., om ministeren i en tilkendegivelse til lovforslaget vil give udtryk for, at regeringen inden sommeren 2015 vil udarbejde et beslutningsgrundlag med forslag til virkemidler, der kan sikre, at balancen i forhold til affaldshierarkiet og incitamenter til genanvendelse genskabes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå