Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 29. oktober 2014
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 19
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 10. oktober 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden §
13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere
end 30 dage efter fremsættelsen, og tidligere end 2 dage
efter at 2. behandling er afsluttet.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 21. august 2014 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2013-14, SAU alm. del - bilag
242. Den 3. oktober 2014 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Brancheforeningen for Biogas.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Socialistisk
Folkepartis, Enhedslistens og Det Konservatives Folkepartis
medlemmer af udvalget opfordrer regeringen til inden sommeren 2015
at udarbejde et beslutningsgrundlag med forslag til virkemidler,
der kan sikre, at balancen mellem affaldshierarkiet og incitamenter
til genanvendelse genskabes.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er ikke tilfredse med, at lovforslaget
også indeholder ændrede afgiftsforhold for bioolier til
opvarmning. Partierne mener, at regeringen i forbindelse med
lovforslaget burde have afdækket muligheden for at
pålægge bioolier en lavere afgift som eksempelvis i
Sverige. Venstre og Det Konservative Folkeparti noterer, at
skatteministeren i svarene på spørgsmål 27 og 34
nu er indstillet på at påbegynde arbejdet for at sikre
en lavere afgiftssats. Men partierne konstaterer, at regeringen
siden sidste år - hvor det oprindelige udkast til lovforslag
om forsyningssikkerhedsafgiften var i høring - har haft
mulighed for at adressere problemet. Partierne finder det
skuffende, at regeringen hidtil har valgt ikke at gøre
noget. Alternativt kunne der med dette lovforslag have været
tale om en lavere afgiftssats, i stedet for at arbejdet med at
beregne en lavere afgiftssats først igangsættes
nu.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 6, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Af forbrug af elektricitet i
helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en
afgift på 34,9 øre pr. kWh (2015-niveau) af den del af
forbruget, der overstiger 4.000 kWh årligt.««
[Lovteknisk ændring]
2) Nr. 2
affattes således:
»2. § 6, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Af forbrug af elektricitet i
helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en
afgift på 40,0 øre pr. kWh (2020-tal baseret på
2015-niveau) af den del af forbruget, der overstiger 4.000 kWh
årligt.««
[Lovteknisk ændring]
3) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
6, stk. 1, 2. pkt., ændres »(2015-niveau)«
til: »(2020-tal baseret på
2015-niveau)«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 5
4) Nr. 1
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
5) Nr. 2
affattes således:
»2. § 1, stk. 1, affattes således:
»Der ydes en skattefri kompensation
på det beløb, der er anført i 2.-7. pkt., til
personer, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18
år, og som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1
eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A den første
dag i indkomståret. For indkomståret 2015 udgør
beløbet 955 kr. For indkomståret 2016 udgør
beløbet 950 kr. For indkomståret 2017 udgør
beløbet 940 kr. For indkomståret 2018 udgør
beløbet 930 kr. For indkomståret 2019 udgør
beløbet 900 kr. For indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår udgør beløbet
875 kr.««
[Lovteknisk ændring]
6) Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
7) Nr. 4
affattes således:
»4. § 1, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Til
personer, der er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1
eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A den første
dag i indkomståret, og som har barn eller børn, der
ved indkomstårets udløb ikke er fyldt 18 år,
ydes i overensstemmelse med de bestemmelser, som følger af
§ 5, stk. 1-6, en supplerende skattefri kompensation på
det beløb, der er anført i 2.-5. pkt., hvis barnet
den første dag i indkomståret faktisk opholder sig her
i landet, ikke har indgået ægteskab, ikke er anbragt
uden for hjemmet efter lov om social service, ikke sammen med en
indehaver af forældremyndigheden er optaget i en
døgnforanstaltning efter lov om social service eller i
øvrigt forsørges af offentlige midler. For
indkomstårene 2015 og 2016 udgør beløbet 220
kr. pr. barn, dog maksimalt 440 kr. For indkomstårene 2017 og
2018 udgør beløbet 215 kr. pr. barn, dog maksimalt
430 kr. For indkomståret 2019 udgør beløbet 210
kr. pr. barn, dog maksimalt 420 kr. For indkomståret 2020 og
efterfølgende indkomstår udgør beløbet
200 kr. pr. barn, dog maksimalt 400 kr.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
8)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01. § 1, stk. 5, 1. pkt.,
ophæves.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 10]
9) I
det under nr. 19 foreslåede § 7 a, stk. 3, nr. 5, ændres
»fremstillingsprocesser, og bioolien ikke er tilført
affaldet separat.« til: »fremstillingsprocesser og ikke
er tilført affaldet separat.«
[Præcisering af den
foreslåede lovtekst]
10)
Efter nr. 26 indsættes som nye numre:
»02. Bilag 2 ophæves.
03. Bilag
3 ophæves.«
[Ophævelse af bilag 2 og 3,
da disse alene vedrører årene 2010-2014]
Til § 7
11)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 2, 1. pkt., ændres »Af andre
kulbrintebrændstoffer,« til: »Af andre
kulbrintebrændstoffer og varer under position 3824 90 99 i
EU's Kombinerede Nomenklatur,«.«
[Ændring af udfyldningsreglen
i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, til også at
omhandle varer omfattet af KN-kode 3824 90 99]
Til § 9
12) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 7 ændres i
stk. 1, nr. 1, »50,0
øre« til: »42,5 øre«, og
»130,0 øre« ændres til: »108,8
øre«.
[Gradvis indfasning af
afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og
cigarillos]
13) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 7 ændres i
stk. 1, nr. 2, »50,9
øre« til: »50,0 øre«, og
»131,3 øre« ændres til: »130,0
øre«.
[Gradvis indfasning af
afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og
cigarillos]
14) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 7 ændres i
stk. 1, nr. 3, »51,8
øre« til: »50,9 øre«, og
»132,6 øre« ændres til: »131,3
øre«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12 og 13]
15) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 7 ændres i
stk. 1, nr. 4, »52,7
øre« til: »51,8 øre«, og
»133,9 øre« ændres til: »132,6
øre«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12 og 13]
16) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 7 ændres i
stk. 1, nr. 5, »53,7
øre« til: »52,7 øre«, og
»135,3 øre« ændres til: »133,9
øre«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12 og 13]
17) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 7 ændres i
stk. 1, nr. 6, »54,7
øre« til: »53,7 øre«, og
»136,7 øre« ændres til: »135,3
øre«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12 og 13]
Til § 10
18) I
stk. 5 ændres »§ 7,
nr. 1-5, 8-14« til: »§ 7, nr. 1-5, 01 og
8-14«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
19) I
stk. 8 ændres »§ 7,
nr. 1-5, 8-14« til: »§ 7, nr. 1-5, 01 og
8-14«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
De foreslåede nyaffattelser af
elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., er alene af lovteknisk
karakter og vedrører ændringerne i elafgiften og
elvarmeafgiften, jf. lovforslagets § 3, nr. 1, 2 og 4.
Ændringerne i elafgiftsloven er i
lovforslaget opdelt, således at der er taget højde for
både den situation, hvor Europa-Kommissionens godkendelse af
PSO-ordningen opnås inden den 1. januar 2015 og alle
ændringer i elafgiften derfor kan træde i kraft
samtidig, og den situation, hvor godkendelsen ikke foreligger og
alene nedsættelsen af elafgiften kan træde i kraft den
1. januar 2015.
Til nr. 4 og 5
Ændringsforslagene indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
§ 1, stk. 1, i lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter
indeholder i nr. 1 og 2 en opregning af betingelser for at få
den grønne check. I det fremsatte lovforslags § 5, nr.
2, indsættes nye punktummer i § 1, stk. 1, i den
nævnte lov. Dette kan imidlertid give anledning til tvivl om,
hvorvidt de foreslåede punktummer knytter sig til hele
bestemmelsen eller kun det sidste led i opregningen.
Det foreslås derfor i
ændringsforslag nr. 5 at affatte § 1, stk. 1, i lov om
skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter på ny, hvorefter den nummererede
opregning i 1. pkt. udgår. Hermed tydeliggøres det, at
ændringen knytter sig til begge betingelser.
Ændringsforslag nr. 4 er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 6 og 7
Ændringsforslagene indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
§ 1, stk. 2, i lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter
indeholder i nr. 1-3 en opregning af betingelser for at få
den supplerende grønne check. I det fremsatte lovforslags
§ 5, nr. 4, indsættes nye punktummer i § 1, stk. 2,
i den nævnte lov. Dette kan imidlertid give anledning til
tvivl om, hvorvidt de foreslåede punktummer knytter sig til
hele bestemmelsen eller kun det sidste led i opregningen.
Det foreslås derfor i
ændringsforslag nr. 7 at affatte § 1, stk. 2, i lov om
skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter på ny, hvorefter den nummererede
opregning i 1. pkt. udgår. Hermed tydeliggøres det, at
ændringen knytter sig til alle betingelser.
Ændringsforslag nr. 6 er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 7.
Til nr. 8 og 10
Henvisningen til bilag 2 og 3 i
kulafgiftslovens § 1, stk. 5, samt bilagene 2 og 3
foreslås ophævet. Bilag 2 og 3 angiver satserne for
kulafgiftslovens § 1, stk. 2, og § 1, stk. 4, for
perioden 2010-2014.
De foreslåede ændringer i
kulafgiftsloven § 1, stk. 1 og 4, jf. lovforslagets § 6,
nr. 1 og 5-11, har virkning fra og med den 1. januar 2015. Som
følge heraf foreslås bilag 2 og bilag 3 samt
henvisningen hertil ophævet.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Der foreslås en sproglig justering af
den foreslåede bestemmelse. Bestemmelsens ordlyd svarer
herefter til ordlyden i den foreslåede § 7 a, stk. 2,
nr. 4, jf. lovforslagets § 5, nr. 18.
Til nr. 11
Energibeskatningsdirektivets artikel 2,
stk. 1, angiver, hvilke energiprodukter der er omfattet af
direktivet. Dette omfatter bl.a. varer under KN-kode 3824 90 99,
når de er bestemt til anvendelse som brændsel til
opvarmning eller motorbrændstof, jf. artikel 1, stk. 2, litra
h.
Varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 er
således energiprodukter, som er omfattet af
energibeskatningsdirektivet, i det omfang de er bestemt til
anvendelse som brændsel til opvarmning eller
motorbrændstof. I disse situationer er det derfor
udgangspunktet, at der skal pålægges almindelig
energiafgift.
Når energibeskatningsdirektivet
henviser til koder i den kombinerede nomenklatur, er det til
Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om
ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF)
nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles
toldtarif, jf. energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5.
Denne forordning er efterfølgende ændret senest ved
Kommissionens forordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013 om
ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF)
nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles
toldtarif. Det følger ligeledes af
energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, at senere
ajourføringer af koderne i den kombinerede nomenklatur for
varer omfattet af energibeskatningsdirektivet ikke må
medføre ændringer i, hvilke energiprodukter der er
omfattet af direktivet.
Ajourføringen af koderne har bl.a.
betydet, at KN-kode 3824 90 99 i dag er ændret til KN-kode
3824 90 97.
Da energibeskatningsdirektivet henviser til
KN-kode 3824 90 99, er det denne kode, som der refereres til i
denne sammenhæng.
KN-kode 3824 90 99 omfatter »Andre
varer« under pos. 3824, som har beskrivelsen
»Tilberedte bindemidler til støbeforme eller
støbekerner; produkter fra kemiske og
nærtstående industrier (herunder blandinger af
naturprodukter), ikke andetsteds tariferet«. Der er
således tale om en opsamlingsbestemmelse, som alene finder
anvendelse i de tilfælde, hvor den pågældende
vare ikke kan tariferes under en anden KN-kode.
Kort beskrevet pålægges
energiprodukter omfattet af energibeskatningsdirektivet afgift i
mineralolieafgiftsloven enten efter hovedbestemmelsen i
mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, opsamlingsbestemmelsen i
mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, eller, hvis der er tale
om blandinger af energiprodukter, mineralolieafgiftslovens §
1, stk. 4.
De pågældende varer omfattet af
KN-kode 3824 90 99 vil således som hovedregel være
omfattet af de gældende energiafgifter, når de er
bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller
motorbrændstof.
Det foreslås af hensyn til EU-konform
implementering af energibeskatningsdirektivet at præcisere
udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2,
således at den også omhandler varer omfattet af KN-kode
3824 90 99. Bagrunden herfor er, at KN-kode 3824 90 99 netop er en
opsamlingsbestemmelse, og den kan derfor indeholde varer, som
falder uden for de gældende afgiftsregler. Dermed sikres, at
disse varer i alle tilfælde pålægges
energiafgift, når de er bestemt til anvendelse som
brændsel til opvarmning. Dette betyder, at de
pågældende varer pålægges afgift efter den
sats, der gælder for et tilsvarende brændsel til
opvarmning, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1,
når de er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller
anvendes som brændsel til opvarmning.
Udfyldningsreglen i
mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., omfatter andre
kulbrintestoffer end direkte angivet i stk. 1, der er bestemt til
anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til
opvarmning. Der er dermed også tale om en
opsamlingsbestemmelse, som skal sikre, at der svares afgift af alle
kulbrintestoffer, der anvendes som brændsel til opvarmning,
hvilket er et krav efter energibeskatningsdirektivet.
KN-kode 3824 90 99 omfatter eksempelvis
blandinger af rapsolie og dieselolie, der har karakter af
brændstof, da en sådan blanding ikke kan tariferes som
rapsolie (pos. 1514) eller som dieselolie (pos. 2710), dvs.
blandinger i en form, hvor varen ikke kan tariferes
selvstændigt og dermed hører under
opsamlingsbestemmelsen.
Som udgangspunkt vil sådanne
blandinger være omfattet af den gældende bestemmelse i
mineraloliegiftslovens § 1, stk. 4. Ligeledes hvis eksempelvis
rapsolien kan tariferes selvstændigt, vil den være
omfattet af den foreslåede energiafgift på bioolier,
jf. lovforslagets § 7.
Ændringsforslaget skønnes ikke
at have provenumæssige konsekvenser.
Til nr. 12-17
På baggrund af de modtagne
høringssvar og den efterfølgende dialog med
tobaksbranchen foreslås en gradvis indfasning af
afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og cigarillos,
således at afgiften det første år kun stiger med
75 pct. af det, som blev foreslået i det fremsatte
lovforslag, og først indfases fuldt ud fra 2016.
Ændringsforslag nr. 12
medfører, at stykafgiften den 1. januar 2015 kun stiger med
75 pct. af den oprindelig foreslåede stigning. At
stykafgiften er lavere end i det fremsatte lovforslag
medfører et fald i den foreslåede minimumsafgift, som
afspejler både den forhøjede stykafgift og den
uændrede værdiafgift.
Ændringsforslag nr. 13
medfører, at stykafgiften den 1. januar 2016 stiger til det
oprindelig foreslåede niveau, hvilket vil sige, at
stykafgiften udgør 50,0 øre pr. styk, og
minimumsafgiften udgør 130,0 øre pr. styk.
Det er med lovforslaget foreslået, at
styk- og minimumsafgiften indekseres med 1,8 pct. årligt fra
året efter, at afgiftsforhøjelsen træder i
kraft. Som konsekvens af forslaget om gradvis indfasning af
afgiftsforhøjelsen foreslås indekseringen
første gang foretaget, året efter at afgiften er fuldt
indfaset, hvilket vil sige, at der første gang indekseres
den 1. januar 2017, jf. ændringsforslag nr. 14-17.
Adfærdseffekterne ved den
foreslåede gradvise indfasning skønnes at være
de samme som ved forhøjelserne foreslået i det
fremsatte lovforslag, når afgiften er fuldt indfaset i 2016.
Det vil sige, at den forventede nedgang i salget i Danmark, den
forventede nedgang i forbruget, den forventede stigning i salget af
afgiftspligtige cigaretter og den forventede stigning i
grænsehandlen ligeledes forventes at slå fuldt igennem,
når afgiften er fuldt indfaset. Adfærden forventes at
følge indfasningen af afgiften således, at den
forventede adfærd, der følger af den fulde
forhøjelse, kun slår igennem med 75 pct. i 2015.
Ændringsforslaget indebærer et
umiddelbart mindreprovenu i forhold til det fremsatte lovforslag
på ca. 20 mio. kr. i 2015 og ca. 5 mio. kr. i årene
herefter. Opgjort efter tilbageløb og adfærd vil
ændringen indebære et mindreprovenu i forhold til det
tidligere forudsatte på ca. 5 mio. kr. i 2015 og ingen
nævneværdig virkning i de efterfølgende
år. Der vil ikke være en nævneværdig
virkning på det varige provenu efter tilbageløb og
adfærd.
Til nr. 18 og 19
Der er tale om konsekvensændringer i
lovforslagets overgangsbestemmelser som følge af den
foreslåede ændring af mineralolieafgiftslovens §
1, stk. 2, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr. 11.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen
(S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas
Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) fmd. Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 4
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 20/10-14 fra
Brancheforeningen for Biogas | 4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Supplerende ændringsforslag, fra
skatteministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 4
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor stor reduktionen af den
langsigtede beskæftigelse som følge af energiaftalen
fra foråret 2012 vil være efter vedtagelse af de
ændringer til energiaftalen, som er fremsat i lovforslaget,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om prisen på 20 stk. billig
cigarillos af mærket Break i henholdsvis Danmark og Tyskland
i danske kroner, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om man tidligere har hævet
afgiften på et rygetobaksprodukt lige så meget som for
de billigste cigarillos, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vil oplyse de provenu-
og adfærdsmæssige konsekvenser af en trinvis indfasning
af afgiftsforhøjelsen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil vurdere, om en
trinvis indfasning af afgiftsforhøjelsen vil mindske
grænsehandelen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | MFU spm., om ministeren enig i, at
incitamentet til forbrænding af VE-affald øges
kraftigt med bortfald af energiafgiften og dermed af gebyret, der
pålægges affaldsproducenterne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | MFU spm. om at redegøre for, hvor
det træaffald, der i dag eksporteres og genanvendes, fremover
havner, hvis det ikke forbrændes i
affaldsforbrændingsanlæggene, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | MFU spm. om at oplyse, hvor stor effekten
vil være på beskæftigelsen inden for sortering og
fremstilling af materialer baseret på fraktioner fra
VE-affald, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | MFU spm., om Danmark med den forudsete
stigning i forbrænding af genanvendeligt VE-affald med
vedtagelse af lovforslaget lever op til affaldsrammedirektivet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 10 | MFU spm., om regeringen finder anledning
til at revidere de nævnte mål for genanvendelse, i
lyset af at forbrænding af VE-affald ifølge
Skatteministeriets oplysninger vil stige med vedtagelse af
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | MFU spm. om husdyrgødning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 12 | MFU spm., om fjernelsen af afgifterne
på forbrænding af husdyrgødning vil bidrage til
at fremme eller hæmme denne udvikling, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 13 | MFU spm. om, hvordan lovforslaget bidrager
til at understøtte og fastholde den danske biogasmodel og
dermed leve op til Folketingets tillægsbetænkning til
(folketingsåret 2011-12) lovforslag nr. L 182 om
begrænsning i tilførsel af energiafgrøder til
biogasanlæg, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | MFU spm. om, hvordan man vil undgå,
at den foreslåede afgiftsfritagelse på
tørstofrige husdyrgødningstyper hæmmer
udbygningen af biogasanlæg, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | MFU spm. om, hvordan man vil undgå,
at dette lovforslag hæmmer realisering af
ressourcestrategiens mål og målet om øget
biogasproduktion, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | MFU spm. om begrundelser i
lovbemærkningerne, om at afgiften på tørstofrige
husdyrgødningstyper gav problemer med EU, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 17 | MFU spm. om, hvordan regeringen - evt.
gennem anden lovgivning - vil sikre, at størrelsen af
incitamenter til genanvendelse også vil gælde fremover,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 18 | MFU spm., om Danmark med vedtagelse af
loven uden nye initiativer for at sikre genanvendelse vil kunne
leve fuldt op til EU's affaldshieraki, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | MFU spm. om, i hvilket omfang
lovændringerne direkte og potentielt vil påvirke
mulighederne negativt for at gennemføre regeringens
ressourcestrategi, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/10-14 fra Brancheforeningen for Biogas, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om at redegøre for de
EU-retlige aspekter, der nødvendiggør
ændringerne for VE-affald, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om at offentliggøre
regeringens korrespondance med Kommissionen om
statsstøtteaspekterne i lovforslaget vedrørende
VE-affald, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm., om der var EU-retlige problemer med
regelsættet for affaldsforbrænding fra før ca.
2008, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm., om ministeren er indstillet på
at stille ændringsforslag, der opdeler lovforslaget i et
lovforslag, der vedrører de foreslåede ændringer
af afgiften på VE-affald, og et lovforslag, der
vedrører de øvrige elementer i lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om at redegøre for de
EU-retlige aspekter i lovforslagets del om energiafgift på
bioolier, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om, hvorledes andre EU-lande lever op
til EU's energibeskatningsdirektiv i forhold til, om der
opkræves fuld energiafgift på bioolier, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om at redegøre for
mulighederne for at indføre en lavere sats for bioolier som
eksempelvis i Sverige, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm., om regeringen er bekendt med, at
ingen af de nye biogasprojekter går efter at brænde de
afgassede fibre, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm., om regeringen er enig i, at
fosforgenvinding er en miljømæssig begrundelse for at
forhindre, at fosfor bindes i asken ved forbrænding af
gødning og fiberrest, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 30 | Spm. om, hvad ministeren lægger til
grund for antagelsen om, at træaffald vil erstatte
importerede træpiller i energianlæg i stedet for at
blive tilført forbrændingsanlæg, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvad en kommune fremover konkret
skal gøre anderledes, når kommunen er forpligtet til
at efterleve affaldshierarkiet i sin affaldshåndtering og for
virksomhederne gennem et krav om kildesortering og sikring af
genanvendelse, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm. om at oversende et juridisk notat,
der tydeligt begrunder afgiftsniveauet for bioolier, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm., om ministeren deler opfattelsen, der
gør sig gældende i høringssvaret fra PwC, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om at sikre gennemførelsen af
en hurtig vurdering af et rimeligt niveau af afgifter på
bioolier, der ikke indeholder overkompensation, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvorfor en fortsat
afgiftsfritagelse for bioolier indeholder overkompensation,
når den primære substitution vil foregå med
ligeledes afgiftsfritagne biomasser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 36 | Spm., om ministeren i en tilkendegivelse
til lovforslaget vil give udtryk for, at regeringen inden sommeren
2015 vil udarbejde et beslutningsgrundlag med forslag til
virkemidler, der kan sikre, at balancen i forhold til
affaldshierarkiet og incitamenter til genanvendelse genskabes, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|