Betænkning afgivet af By- og
Boligudvalget den 4. december 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for by, bolig og landdistrikter har
stillet ændringsforslag nr. 1 og 3-5 til lovforslaget og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober
2014 og var til 1. behandling den 13. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i By- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for by, bolig og landdistrikter sendte den 9. september
2014 dette udkast til udvalget, jf. BYB alm. del - bilag 94
(folketingsåret 2013-14). Den 27. oktober 2014 sendte
ministeren for by, bolig og landdistrikter de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til
ministeren for by, bolig og landdistrikter og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
det er vigtigt for disse partier, at der gøres en
særlig indsats for at sikre gode udviklingsmuligheder i
landdistrikterne. Flere kommuner har i dag problemer med tomme og
nedslidte erhvervsbygninger. Det er en økonomisk byrde og en
barriere for et attraktivt lokalmiljø. Derfor undrer det
partierne, at lovforslaget lægger op til, at det kun er byer
med et bestemt antal indbyggere, der skal have adgang til
støtte til nedrivning af tomme erhvervsbygninger. Det
betyder, at der vil være byer med store udfordringer med
nedslidte erhvervsbygninger og fraflytning, der ikke kan få
støtte til nedrivning af tomme erhvervsbygninger. Overordnet
set giver lovforslaget dog forbedrede muligheder for at sikre
en bedre byudvikling i landdistrikterne, og V, DF og KF vil derfor
støtte lovforslaget.
Dansk Folkeparti har i øvrigt
noteret sig, at ministeren på opfordring fra DF, jf.
spørgsmål 2, har stillet ændringsforslag,
så den statslige støtte til istandsættelse af
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse udvides til at
omfatte energiforbedrende foranstaltninger, der er foreslået
i en energimærkningsrapport. Forsamlingshuse og
bygninger med lignende anvendelse ligestilles således med
ejer- og andelsboliger.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
1) I
det under nr. 7 foreslåede § 6, stk. 5, indsættes som 4. pkt.:
»Dog refunderer staten kun 50 pct. af
kommunalbestyrelsens udgifter til opkøb.«
[Størrelsen af den statslige
refusion til kommunalbestyrelsens udgifter til opkøb]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
2)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 9
indsættes:
Ȥ 9 a.
Ejeren af en ejendom, der indeholder boliger omfattet af § 8,
skal med en rimelig frist indkalde beboerrepræsentanterne til
et møde for at orientere om og drøfte
gennemførelse af bygningsfornyelsesforanstaltninger,
herunder relevant materiale, når kommunen yder støtte
efter § 8, jf. stk. 2. Mødeindkaldelsen efter 1. pkt.
og relevant materiale, herunder udbudsmateriale og overslag over de
huslejemæssige konsekvenser, skal fremsendes skriftligt til
beboerrepræsentanterne inden mødet.
Stk. 2.
Gennemførelse af bygningsfornyelsesforanstaltninger efter
§ 8 forudsætter, at et flertal af lejerne i den
pågældende ejendom godkender det foreslåede
projekt.««
[Procedure for inddragelse af
beboerrepræsentanter og indførelse af kollektiv
vetoret for lejere]
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
3)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
38 b, stk. 1, indsættes efter
»klimaskærm,«: »energiforbedrende
foranstaltninger, der er foreslået i en
energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger,«.«
[Omfanget af støtten til
istandsættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende
anvendelse]
4)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
82, stk. 2, indsættes som 2.
pkt.:
»Dog refunderes 60 pct. af
kommunalbestyrelsens udgifter efter stk. 1, såfremt
udgifterne vedrører arbejder, der udføres på
bygninger eller ejendomme, der er beliggende i byer med færre
end 3.000 indbyggere eller i det åbne land.««
[Størrelsen af den statslige
refusion]
Til § 2
5) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 1, nr.«: »03 og«.
[§ 82, stk. 2, 2. pkt.,
træder i kraft den 1. januar 2016]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører
størrelsen af den statslige refusion til udgifter til
opkøb.
Efter de gældende regler udgør
refusionen af de kommunale udgifter 60 pct. til opkøb af
bygningerne beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere.
Det foreslås præciseret, at den
statslige refusion af kommunalbestyrelsens udgifter kun
udgør 50 pct., da bygningerne er beliggende i byer med flere
end 3.000 indbyggere, men færre end 10.000 indbyggere.
Til nr. 2
Et bygningsfornyelsesprojekt vil i de
fleste tilfælde være meget positivt set med lejernes
øjne, fordi lejlighedernes standard forbedres.
Imidlertid kan den tilhørende huslejeforhøjelse
være af en sådan størrelsesorden, at mange
lejere vil føle sig tvunget væk fra deres lejlighed,
fordi de ikke har råd til at betale den nye husleje. Derfor
er det rimeligt, at et flertal af lejerne kan bestemme, om
bygningsfornyelsesarbejdet skal gennemføres eller ej, ud fra
lejernes samlede vurdering af fordele og ulemper.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører
omfanget af støtten til istandsættelse af
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse.
Efter de gældende regler kan der ydes
støtte til istandsættelse af bygningens
klimaskærm, etablering af
tilgængelighedsforanstaltninger og afhjælpning af
kondemnable forhold. Bygningens klimaskærm vedrører
ofte størstedelen eller de betydeligste dele af de
energimæssige forbedringer, der typisk findes i en bygnings
energimærke. Byfornyelsesloven giver således allerede i
dag hjemmel til, at kommunerne kan støtte alle de forslag i
et energimærke for et forsamlingshus, som vedrører
bygningens klimaskærm. Men der kan naturligvis også
være energiforbedringer nævnt i et energimærke,
som ikke kan siges at knytte sig til bygningens klimaskærm,
f.eks. en udskiftning eller opdatering af bygningens primære
varmekilde.
Det foreslås, at den statslige
støtte udvides til at omfatte energiforbedrende
foranstaltninger, der er foreslået i en
energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger. Dette svarer til, hvad der er
gældende for udlejningsboliger og ejer- og andelsboliger.
Herved får kommunerne mulighed for at overveje samtlige
foranstaltninger indeholdt i energimærket og således
prioritere mellem dem under hensyntagen til den
miljømæssige gevinst, den umiddelbare udgift, den
fysiske og teknologiske holdbarhed, levetiden,
tilbagebetalingstiden m.v.
Ifølge ændringsforslaget
gælder muligheden for forhøjet refusion, både
såfremt de begrænsede aktiviteter gennemføres
under den ordinære byfornyelsesramme, som hvert år
uddeles til kommunerne, og under den ekstra ramme på 40 mio.
kr. til bygningsfornyelse i de områder, der har fået en
støtte til områdefornyelsesbeslutning.
Ændringsforslaget har endvidere betydning for de midler, der
uddeles fra puljen til landsbyfornyelse, idet puljen generelt
administreres efter de almindelige regler i byfornyelsesloven, dog
med den begrænsning, at tilskud til ejeren er begrænset
til de aktiviteter, hvortil kommunalbestyrelsen kan opnå
statslig refusion på 60 pct.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vedrører
størrelsen af den statslige refusion til udgifter til
tilskud, erstatning, indgreb i bygningskonstruktioner og
dækning af retableringsudgifter på naboejendomme efter
reglerne i lovens kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og
brandfarlige boliger eller opholdsrum. Efter de gældende
regler udgør refusionen af de kommunale udgifter til tilskud
m.v. 50 pct.
Det foreslås, at den statslige
refusion af kommunalbestyrelsens udgifter til tilskud m.v.
fastsættes til 60 pct., såfremt udgifterne
vedrører arbejder, der udføres på bygninger
eller ejendomme, der er beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere eller i det åbne land.
Formålet med ændringsforslaget
er at bidrage til at sikre gode boligsociale forhold også i
de mindre byer gennem at skabe bedre mulighed for at fjerne
sundheds- eller brandfare ved boliger, hvilket er en
grundlæggende forudsætning for vort
byfornyelsessystem.
Der henvises til bemærkningerne under
nr. 3, for så vidt angår muligheden for forhøjet
refusion og ændringsforslagets betydning for de midler, der
uddeles fra puljen til landsbyfornyelse. Tilsvarende gælder
hensigten med ændringsforslaget.
Ændringsforslaget gennemfører
»Aftale om Vækstpakke 2014«, hvoraf bl.a.
fremgår, at forligsparterne er enige om en »styrkelse
af indsatsen for nedrivning og istandsættelse af
dårligt vedligeholdte boliger i yderområderne ved at
forlænge nedrivningspuljen samt udvide
ansøgningskriterierne, således at kondemnable boliger
også kan omfattes.«
Som følge af »Aftale om
Vækstpakke 2014« træder ændringsforslaget
først i kraft den 1. januar 2016, og ændringsforslaget
vil være gældende for de aftaler om støtte, som
kommunerne indgår efter denne dato.
Der henvises til ændringsforslag nr.
5.
I de almindelige bemærkninger til
lovforslagets pkt. 4 om økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige er fejlagtigt anført:
»De samlede byfornyelsesaktiviteter skal holde sig inden for
den statslige udgiftsramme til byfornyelsesformål. Det
forventes derfor, at den foreslåede forhøjelse af den
statslige refusion til udgifter vedrørende
erstatningsboliger og kondemnering i byer med færre end 3.000
indbyggere og i det åbne land ikke vil medføre
statslige merudgifter. Det skønnes, at den ændrede
refusion reducerer det kommunale bidrag til kondemnering og
erstatningsboliger med 0,5 mio. kr.«
Der gøres opmærksom på,
at lovforslaget ikke åbner mulighed for forhøjet
statsrefusion på 60 pct. til kondemnering og
erstatningsboliger. Derimod åbner ændringsforslaget
under nr. 4 mulighed for forhøjet refusion til udgifter
efter lovens kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og brandfarlige
boliger eller opholdsrum. Det skønnes, at den ændrede
refusion reducerer det kommunale bidrag til kondemnering med 0,4
mio. kr. fra 2016.
Til nr. 5
I stk. 2 foreslås det, at lovens
§ 1, nr. 03, træder i kraft den 1. januar 2016.
Bestemmelsen i § 82, stk. 2, 2. pkt., ve?drører
størrelsen af den statslige refusion til udgifter til
tilskud, erstatning, indgreb i bygningskonstruktioner og
dækning af retableringsudgifter på naboejendomme efter
reglerne i lovens kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og
brandfarlige boliger eller opholdsrum.
Begrundelsen for at udskyde
ikrafttrædelsen af bestemmelsen i § 82, stk. 2, 2. pkt.,
er, at »Aftale om Vækstpakke 2014« først
træder i kraft den 1. januar 2016.
Ifølge ændringsforslaget
gælder muligheden for forhøjet refusion for arbejder,
der udføres på bygninger eller ejendomme, der er
beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere eller i det
åbne land, både såfremt de begrænsede
aktiviteter gennemføres under den ordinære
byfornyelsesramme, som hvert år uddeles til kommunerne, og
under den ekstra ramme på 40 mio. kr. til bygningsfornyelse i
de områder, der har fået en støtte til
områdefornyelsesbeslutning. Ændringsforslaget har
endvidere betydning for de midler, der uddeles fra puljen til
landsbyfornyelse, idet puljen generelt administreres efter de
almindelige regler i byfornyelsesloven, dog med den
begrænsning, at tilskud til ejeren er begrænset til de
aktiviteter, hvortil kommunalbestyrelsen kan opnå statslig
refusion på 60 pct.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S) fmd. Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)
Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Ida
Auken (RV) Eigil Andersen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm
(V) Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V) nfmd. Karsten Lauritzen (V) Fatma
Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF)
Morten Marinus (DF) Anita Christensen (DF) Ole Birk Olesen (LA)
Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 39
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og
høringssvar | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | 3. udkast til betænkning | 9 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 39
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ret til at nedlægge veto
overfor et byfornyelsesprojekt, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, at forsamlingshuse fremover kan
få støtte til energibesparende foranstaltninger med
udgangspunkt i Energimærkeordningen, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om beløbet, der flyttes
væk fra bygningsfornyelse m.v., til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om LLO's forslag i forbindelse med et
byfornyelsesprojekt, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om støtte til
istandsættelse af nedslidt bad og toilet i lejligheden, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at redegøre for
finansieringen af forslaget, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om udvidelse af
anvendelsesområdet, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om at fjerne grænsen på
10.000 indbyggere, således at kriterierne for støtte
til nedrivning følger det faktiske behov, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om lovteknisk bistand til
ændringsforslag, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål 2 og
ministeren for by, bolig og landdistrikters svar herpå
Spørgsmålet og ministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål 2:
Er ministeren indstillet på at
ændre forslaget, således at forsamlingshuse - i lighed
med udlejnings-, ejer- og andelsboliger - fremover kan få
støtte til energibesparende foranstaltninger med
udgangspunkt i Energimærkeordningen?
Svar:
Den nuværende byfornyelseslov § 38
b giver kommunerne mulighed for at yde støtte til en
række forskellige udgifter til istandsættelse af
forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse. Det
gælder bygningens klimaskærm, etablering af
tilgængelighedsforanstaltninger og afhjælpning af
kondemnable forhold.
Bygningens klimaskærm vedrører
ofte størstedelen eller de betydeligste af de
energimæssige forbedringer, der typisk findes i en bygnings
energimærke. Byfornyelsesloven giver således allerede i
dag hjemmel til, at kommunerne kan støtte alle de forslag i
et energimærke for et forsamlingshus, som vedrører
bygningens klimaskærm. Men der kan dog være
energiforbedringer nævnt i et energimærke, som ikke kan
siges at knytte sig til bygningens klimaskærm, fx en
udskiftning eller opdatering af bygningens primære
varmekilde.
Henset til at byfornyelsesloven allerede i dag
giver hjemmel til at støtte samtlige energiforbedringer
på forsamlingshuse vedrørende klimaskærmen, og
at muligheden for at støtte energibesparende
foranstaltninger omtalt i energimærket for ejer- og
andelsboliger allerede findes i loven, vil jeg fremsætte et
ændringsforslag, således at forsamlingshuse og huse med
tilsvarende funktion fremover vil blive ligestillet med ejer- og
andelsboliger.
Herved får kommunerne mulighed for at
overveje samtlige foranstaltninger indeholdt i energimærket
og således prioritere mellem dem under hensyntagen til den
miljømæssige gevinst, den umiddelbare udgift, den
fysiske og teknologiske holdbarhed, levetiden,
tilbagebetalingstiden mv. samt eventuelle tilskud til
energirenovering af bygningen fra energiselskaberne.