Skriftlig fremsættelse (9. oktober
2014)
Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Landdistriktsfonden
(Lovforslag nr. L 38)
Dette lovforslag fremsættes med
henblik på at skabe grundlag for regeringens
gennemførelse af EU´s landdistriktspolitik, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1305/2013.
Lovforslaget afløser lov om udvikling af landdistrikterne
(landdistriktsloven).
Formålet med loven er at skabe
hjemmel til etablering og administration af støtteordninger
under EU´s Landdistriktsfond, der bidrager til opfyldelse af
målsætningerne i Europa 2020-strategien for
intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst. Dette vil
ske gennem målsætninger om fremme af landbrugets
konkurrenceevne, sikring af bæredygtig forvaltning af
naturressourcer og klimatiltag samt opnåelse af en
afbalanceret territorial udvikling af økonomien og
samfundene i landdistrikterne, herunder skabelse og opretholdelse
af beskæftigelse.
Lovforslaget skal give
fødevareministeren mulighed for administrativt at
fastsætte regler om gennemførelsen af
landdistriktsforordningens enkelte støtteordninger inden for
rammerne af landdistriktsprogrammet og partnerskabsaftalen og til
at foretage det fornødne i forbindelse med administrationen
af støtteordningerne. Endvidere skal lovforslaget give
ministeren for by, bolig og landdistrikter mulighed for
administrativt at fastsætte regler om gennemførelsen
af støtteordninger vedrørende lokaludvikling styret
af lokalsamfundet inden for rammerne af landdistriktsforordningen,
landdistriktsprogrammet og partnerskabsaftalen
Landdistriktsprogrammet er et dynamisk og
fleksibelt redskab, der løber over en 7-årig periode.
Den nye periode omfatter 2014-2020. Der vil således
være behov for tilpasninger af programmet i løbet af
programperioden. Det er derfor hensigten, at lovforslaget skal give
de pågældende ministre mulighed for løbende
administrativt at kunne tilpasse lovforslagets
støtteordninger.
Lovforslaget skal give
fødevareministeren og ministeren for by, bolig og
landdistrikter bemyndigelse til administrativt at kunne
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
henholdsvis Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
og Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om forhold, der er
omfattet af loven eller af regler udstedt i medfør af loven,
skal foregå digitalt.
Som under den gældende lov
nedsættes der et overvågningsudvalg, der skal varetage
tilsyns- og opfølgningsfunktioner i forbindelse med
administration af støtteordninger efter loven. Som noget nyt
nedsættes der et indstillingsudvalg, der udvælger og
afgiver indstilling om ansøgninger om godkendelse som
støtteberettigede lokale aktionsgrupper samt indstilling om
indsendte lokale udviklingsstrategier. Desuden er det hensigten, at
der i forbindelse med konkrete støtteordninger kan
nedsættes rådgivende udvalg, som har særlig
kompetence inden for specifikke områder med henblik på
rådgivning af fødevareministeren eller ministeren for
by, bolig og landdistrikter.
Landdistriktsprogrammet skal godkendes af
EU-Kommissionen. Det danske program er fremsendt til
EU-Kommissionen i april 2014, og det forventes godkendt ultimo
2014.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.