Skriftlig fremsættelse (9. oktober
2014)
Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Hav- og
Fiskerifonden
(Lovforslag nr. L 36)
Dette lovforslag fremsættes med
henblik på at skabe grundlag for regeringens
gennemførelse af EU's fiskeriudviklingspolitik samt
understøtte den integrerede havpolitik, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 508/2014 af
15. maj 2014 om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond i perioden
2014-2020. Lovforslaget afløser lov om udvikling af fiskeri-
og akvakultursektoren (fiskeriudviklingsloven).
Det er formålet med loven at skabe
hjemmel til etablering og administration af støtteordninger
under EU's Hav- og Fiskerifond, der skal bidrage til at opfylde
målsætningerne i Europa 2020-strategien for
intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst og til den
danske gennemførelse af EU's fiskeriudviklingspolitik samt
den integrerede havpolitik gennem støtteordninger.
Loven skal give fødevareministeren
og ministeren for by, bolig og landdistrikter mulighed for
administrativt at fastsætte regler om gennemførelsen
af Forordningen om Den Europæiske Hav- og Fiskerifonds
enkelte støtteordninger inden for rammerne af det danske
hav- og fiskeriudviklingsprogram og partnerskabsaftalen mellem
Danmark og EU-Kommissionen, og til at foretage det fornødne
i forbindelse med administration af støtteordningerne,
herunder de foranstaltninger, der er nødvendige, i forhold
til samarbejdet med EU-Kommissionen vedrørende forvaltning
af EU-midler fra fonden til støtteordninger.
Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet er et
dynamisk og fleksibelt redskab, der løber over en
7-årig periode. Den nye periode omfatter perioden 2014-2020.
Der vil således være behov for tilpasninger af
programmet i løbet af programperioden. Det er derfor
hensigten, at lovforslaget skal give ministrene mulighed for
løbende administrativt at kunne tilpasse lovforslagets
støtteordninger i overensstemmelse de konkrete prioriteter i
perioden.
Lovforslaget skal give
fødevareministeren og ministeren for by, bolig og
landdistrikter bemyndigelse til administrativt at kunne
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Fødevareministeriet og Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter om forhold, der er omfattet af loven eller af regler
udstedt i medfør af loven, skal foregå digitalt
(obligatorisk digital kommunikation). Efter lovforslaget bemyndiges
ministrene desuden til at kunne fastsætte regler om
vilkår og formater for anvendelse af digital
kommunikation.
Som under gældende lov
nedsættes der et overvågningsudvalg, der skal varetage
tilsyns- og opfølgningsfunktioner i forbindelse med
administration af støtteordninger efter loven. Desuden er
det hensigten, at der i forbindelse med konkrete
støtteordninger kan nedsættes rådgivende udvalg,
som har særlig kompetence inden for specifikke områder
med henblik på rådgivning af fødevareministeren
eller ministeren for by, bolig og landdistrikter. Som noget nyt
nedsættes der et indstillingsudvalg, der udvælger og
afgiver indstilling om ansøgninger om godkendelse som
støtteberettiget lokal aktionsgruppe samt udvælger og
afgiver indstilling om lokale udviklingsstrategier.
Lovforslaget fastsætter desuden de
nødvendige nationale administrative og strafferetlige
regler, herunder om kontrol, klage og delegation.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.