Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 14. april 2015
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. oktober
2014 og var til 1. behandling den 7. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 11. juli 2014
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 529
(folketingsåret 2013-14). Den 9. oktober 2014 sendte
ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Apotekerforening,
Dansk Erhverv,
Farmakonomforeningen,
Farsø Apotek,
Fredensborg Byråd,
Lemvig og Ulfborg Apoteker,
L'Oréal Danmark,
Personalet på Ulfborg Apotek,
Pharmadanmark,
Skanderborg Apotek og
Aarhus Universitetshospital.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Danmarks Apotekerforening,
Dansk Erhverv,
Farmakonomforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen og
Pharmadanmark.
Teknisk gennemgang
Den 21. oktober 2014 blev der afholdt en
teknisk gennemgang af lovforslaget. Ministeren for sundhed og
forebyggelse og ledsagende embedsmænd deltog heri. Notat til
brug ved den tekniske gennemgang er omdelt som bilag 3 til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 134
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
og 6 spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse, som disse har
besvaret.
11 af udvalgets spørgsmål til
ministeren for sundhed og forebyggelse og svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget konstaterer, at arbejdet med lovforslaget har
været en lang proces, da apotekersektoren er tæt
reguleret og apotekerområdet ikke er let stof. Bl.a. derfor
har der som led i udvalgets behandling af lovforslaget været
behov for afklaring af en række forhold, som er sket ved
lovteknisk gennemgang, samråd, notater og svar på en
lang række spørgsmål.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af
lovforslaget har et flertal i udvalget bestående af S, DF,
RV, SF og EL fundet anledning til at understrege, at partierne med
vedtagelsen af lovforslaget samt to ændringsforslag
ønsker at modernisere apotekersektoren for at øge
borgernes adgang til at købe lægemidler til lave
priser og for fortsat at have fokus på sikkerhed og faglighed
i udleveringen og rådgivningen. Det er dog samtidig vigtigt,
at moderniseringen af apotekersektoren ikke fører til, at
borgere i udkantsområderne får ringere adgang til
lægemidler.
Der har været mange synspunkter
undervejs i udvalgets behandling af lovforslaget i forhold til
fagligheden på apoteker og tilgængeligheden af
lægemidler i udkantsområder.
I forhold til apotekernes rolle i
sundhedsvæsenet har der været ønske om at
gøre yderligere brug af apotekernes faglighed og viden om
lægemidler. Derfor er indførelse af en pligt for
apotekerne til at tilbyde medicinsamtale til borgere, der har
fået diagnosticeret en kronisk sygdom, et rigtig godt tilbud,
som kan medvirke til bedre medicinefterlevelse. Og i og med at
borgeren både kan få en medicinsamtale efter henvisning
fra en læge og efter visitation på apoteket, forventes
tilbuddet at komme mange borgere til gavn.
For netop at sikre apotekernes faglighed og
rolle i sundhedsvæsenet har det også været
vigtigt for S, DF, RV, SF og EL som led i behandlingen af
lovforslaget at få konkretiseret forholdene for apoteker og
apoteksenheder som shop in shops. Shop in shops kan medvirke til at
øge tilgængeligheden, men der skal også
være styr på de fysiske rammer og forhold, f.eks. at
apoteket placeres uden for værtsbutikkens kasselinje og
nær ind- og udgange.
Lovforslaget angiver, hvordan forsyningen
med lægemidler imødekommes i udkantsområder,
hvor et instrument er påbud fra Sundhedsstyrelsen til
opretholdelse eller oprettelse af apoteksenheder efter afstand
målt i kilometer, sammen med kriterier om kollektiv trafik,
antal borgere i området og enhedens aktivitet. Mange
spørgsmål til lovforslaget har handlet om dette, og
svarene har bidraget til, at partierne finder, at lovforslaget
også imødekommer udkantsområdernes behov. Hertil
kommer, at apotekernes vagttjeneste i lovforslaget bl.a. vil give
mulighed for udbringning, hvilket er særlig relevant for
borgere, der bor langt fra et apotek, som varetager
vagttjeneste.
Der har ved udvalgets behandling af
lovforslaget været fokus på apotekernes opgaver som en
del af det samlede sundhedsvæsen. S, DF, RV, SF og EL noterer
sig, at ministeren i besvarelsen af spørgsmål nr. 112
har tilkendegivet, at der skal arbejdes videre med muligheder for,
at apotekere i visse situationer kan udlevere lægemidler uden
recept, og partierne noterer sig også, at ministeren i
forbindelse med drøftelserne af lovforslaget har
tilkendegivet, at der skal etableres mulighed herfor, hvor det
patientsikkerhedsmæssigt er forsvarligt.
Lovforslaget fastlægger
vilkårene for apotekersektoren mange år ud i fremtiden,
men der er overgangsordninger, der skal give økonomisk
rimelige vilkår for de eksisterende apotekere. Det er S, DF,
RV, SF og EL tilfredse med, ligesom partierne med tilfredshed
noterer sig, at tilpasningen af forholdene i apotekersektoren
forventes at give lavere medicinpriser til gavn for borgerne
såvel som det offentlige via tilskuddet til medicin.
S, DF, RV, SF og EL vil følge
udviklingen i apotekersektoren de kommende år, bl.a. i
antallet af apoteker og apoteksenheder.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1 og 4-10
stillede ændringsforslag og imod de under nr. 2 og 3 stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til lov om ændring
af lov om apoteksvirksomhed og lov om tinglysning
(Friere adgang til oprettelse m.v. af
apoteksfilialer, veterinærafdelinger og apoteksudsalg,
ændret procedure for Sundhedsstyrelsens meddelelse af
apotekerbevilling og bidrag ved ansættelse af
sygehusapotekere, ophævelse af apotekeres adgang til
statsgaranti ved lånoptagelse m.v.)«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 7 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker påbud om varetagelse
af vagttjeneste, jf. § 40, hvis helt særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn taler for det, mod
at yde apotekeren økonomisk støtte hertil efter
regler fastsat i medfør af § 49.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Påbud om vagttjeneste]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
11, stk. 1, indsættes som nr.
15:
»15) At yde
medicinsamtale til personer med kronisk sygdom efter nærmere
regler fastsat af ministeren for sundhed og
forebyggelse.««
[Medicinsamtale til personer med
kronisk sygdom]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 18, stk. 1,
ændres i 2. pkt.:
»Apoteksbevillinger« til:
»Apotekerbevillinger«.
[Konsekvensændring]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
18, stk. 3, ændres »§ 4, stk. 3, nr.
3,« til: »§ 4, stk. 4, nr. 3,«.«
[Konsekvensændring]
6) I
den under nr. 11 foreslåede
affattelse af § 29, stk. 2,
indsættes som 2. pkt:
»I perioden fra den afgående
apotekers meddelelse til Sundhedsstyrelsen om fritagelse af
apotekerbevillingen, jf. § 22, stk. 2, til den
tiltrædende apotekers stillingtagen til, om samtlige
apoteksenheder ønskes overtaget, jf. stk. 1, 2. pkt., kan
den afgående apoteker ikke afhænde de apoteksenheder,
der er oprettet i medfør af §§ 5 og 6.«
[Tilbud om overtagelse af apotek
med alle apoteksenheder]
7) Nr.
29 affattes således:
»29. § 72, stk. 1, nr. 1, affattes
således:
»1)
overtræder §§ 1-3, § 3 a,
stk. 1, § 5, stk. 3, § 6, stk. 2,
§ 11, § 12, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., og stk. 2,
§ 12 a, stk. 1-4, § 13, § 14,
§ 20 a, stk. 1, § 29, stk. 2, § 31, stk. 1
og 2 og stk. 3, 1. pkt., § 41, stk. 1 og 2,
§ 41 a, stk. 1, § 43 a, stk. 1, § 55,
stk. 1, § 56, § 56 a, stk. 1 og 2,
§ 61 a, stk. 1, § 61 b, § 61 c
eller § 61 e, stk. 1,««
[Konsekvensændring]
8) I
den under nr. 30 foreslåede
ændring af § 72, stk. 1, nr.
2, ændres »§ 7, stk. 1-4,« til:
»§ 7, stk. 1-5,«.
[Konsekvensændring]
Ny paragraf
9)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om tinglysning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 30. september 2014, foretages
følgende ændring:
1. § 47 c,
stk. 4, nr. 3, ophæves.
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.«
[Konsekvensrettelse som
følge af ophævelsen af apotekeres adgang til
statsgaranti ved lånoptagelse]
Til § 2
10)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
01, træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 3. For lån
ydet inden lovens ikrafttræden finder de hidtil
gældende regler og vilkår anvendelse.
Stk. 4. Personer, som
inden den 1. juli 2015 indgiver ansøgning om bevilling efter
§ 15, stk. 1 eller 2, i lov om apoteksvirksomhed, og som den
1. juli 2015 eller senere meddeles bevilling, vil kunne
ansøge om garanti for lån til overtagelse eller
etablering af apotek, apoteksfilial og apoteksudsalg. For
sådanne lån finder de hidtil gældende regler og
vilkår anvendelse.«
[Præcisering af
overgangsbestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
lovforslagets titel er alene en konsekvensrettelse, da lovforslaget
med ændringsforslag nr. 9 nu foreslås også at
omfatte en ændring af tinglysningsloven.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af
§ 7, hvorved der indsættes et nyt stk. 3,
indebærer, at Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker
påbud om varetagelse af vagttjeneste, jf. § 40, hvis
helt særlige lægemiddelforsyningsmæssige hensyn
taler for det, mod at yde apotekeren økonomisk støtte
hertil. Det er regeringens vurdering, at et påbud om
etablering af vagttjeneste kan være indgribende, men
nødvendigt for at sikre lægemiddelforsyningen.
Det er forventningen, at der vil være
apotekere, som ønsker at varetage vagttjeneste enten
på et apotek eller i en apoteksfilial, idet varetagelse af
vagttjeneste honoreres, og idet borgernes kendskab til apoteket
eller filialen vil øges, hvis enheden varetager
vagttjenesten. Hvis der ikke er relevante apotekere, der har
ansøgt om vagttjeneste, vil bestemmelsen i § 7, stk. 3,
kunne anvendes.
Til nr. 3
Med henblik på at styrke indsatsen
for patienter med kronisk sygdom og udnytte apotekernes kompetencer
vedrørende lægemidlers effekt og interaktioner
foreslås det med tilføjelsen til § 11, stk. 1,
hvormed der indsættes et nyt nr. 15, at apotekerne får
pligt til at tilbyde en medicinsamtale til ny-diagnosticerede
kronikere, dvs. borgere, der efter lovens ikrafttrædelse
får diagnosticeret en kronisk sygdom. Forslaget skal
også ses i lyset af, at apotekervæsenet er en
væsentlig del af sundhedssektoren.
En kronisk sygdom er en sygdom, der har et
langvarigt forløb eller er konstant tilbagevendende og kan
være karakteriseret ved, at tilstanden er vedvarende og
ubehandlet fører til dårligere livskvalitet og/eller
tidligere død. En kronisk sygdom kan endvidere være
kendetegnet ved, at jo tidligere sygdommen opspores, jo
større muligheder er der for at bedre prognosen og forebygge
forværring. Sygdommen kan desuden have blivende
følger, som udløser behov for langvarig behandling
eller pleje, ligesom der kan være behov for
rehabilitering.
Borgere kan modtage en medicinsamtale enten
ved henvisning fra en læge eller via apotekernes visitation.
Henvisning til medicinsamtale fra en læge vil som oftest ske
i forbindelse med den konsultation, hvor borgeren får
diagnosticeret den kroniske sygdom. Apoteket kan visitere borgere
via iagttagelse af borgerens aktuelle medicinering under
hensyntagen til, om der er en førstegangsordination af et
lægemiddel mod en kronisk lidelse. Opslag i borgerens
medicinoplysninger kræver samtykke fra borgeren.
Efter at borgeren er visiteret til
medicinsamtale via apoteket eller henvender sig på apoteket
efter en henvisning fra en læge, skal apoteket tilbyde, at
medicinsamtalen finder sted inden for 14 dage. Borgeren kan dog
vælge, at samtalen først skal finde sted på et
senere tidspunkt.
Ved en medicinsamtale forstås en
samtale mellem en borger og en farmaceut, som ikke sker henover
skranken, men i mere rolige og diskrete omgivelser. Samtalens
formål er at øge borgerens kendskab til den ordinerede
medicinske behandling af den eller de kroniske sygdomme, som
borgeren lider af, med henblik på bedre medicinefterlevelse
ved at tage udgangspunkt i borgerens vaner og vanskeligheder i
forbindelse med medicinindtagelsen og dermed bidrage til bedre
behandlingseffekt. Borgeren vil desuden ved samtalen have mulighed
for at stille spørgsmål om medicintilskud og mulighed
for henstandsordning. Samtalen forventes som oftest ikke at tage
længere end 15-20 minutter. En medicinsamtale kan ydes
på apoteker og andre apoteksenheder.
En medicinsamtale har således til
formål at understøtte bedre behandling og medvirke til
at undgå lægebesøg og
sygehusindlæggelse.
Med forslaget bemyndiges ministeren for
sundhed og forebyggelse til at fastsætte nærmere regler
om apotekernes tilbud om medicinsamtaler til personer med kronisk
sygdom. Bemyndigelsen kan bl.a. anvendes til at fastsætte
nærmere regler om gennemførelse af samtalerne,
herunder hvem der gennemfører samtalen, samtalens indhold og
rammerne for samtalens gennemførelse, jf. bl.a. ovenfor.
Det bemærkes, at apotekerne ikke kan
opkræve betaling for ydelsen af borgeren. Apotekerne modtager
desuden ikke yderligere betaling for levering af ydelsen via den
samlede ramme for apotekernes bruttoavance, idet sektoren skal
levere ydelsen inden for den fastsatte ramme. Det er desuden
vurderingen, at der ikke vil være merudgifter forbundet med
en læges henvisning til en medicinsamtale, da henvisningen
som oftest vil ske i forbindelse med den konsultation, hvor
diagnosen på den kroniske sygdom bliver stillet.
Det bemærkes, at det med forslaget
ikke er hensigten at forpligte apotekerne til at gennemføre
en samlet medicingennemgang. Gældende ret, hvorefter
apotekerne har mulighed for at levere denne ydelse som en
serviceydelse efter § 12, stk. 1, nr. 2, i lov om
apoteksvirksomhed, fastholdes således. Det er dog hensigten
at drøfte apotekernes tilbud om medicingennemgang i de
næstkommende bruttoavanceforhandlinger vedrørende
2016-17, således at der kan gennemføres et
forsøg med medicingennemgang på apoteker. Et
sådant projekt kan tilrettelægges, ved at apotekerne
tilbyder medicingennemgang til en nærmere defineret
målgruppe i et afgrænset område, f.eks. en
kommune, hvor det kan opgøres, om og på hvilken
måde apotekernes indsats giver anledning til ændringer
i borgernes medicinering, og om antallet af f.eks.
lægebesøg i øvrigt og indlæggelser
på sygehus udvikler sig. Projektets indsats kan eventuelt
sammenholdes med et andet område, hvor borgerne ikke har haft
mulighed for at modtage medicingennemgang på apoteket. Herved
vil effekten af apotekernes medicingennemgang kunne kvalificeres,
og på baggrund af projektets resultater vil der kunne laves
en budgetanalyse, som skaber overblik over udgifter og mulige
gevinster.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af
§ 18, stk. 1, 2. pkt., er alene en konsekvensrettelse, da
ordet »Apoteksbevillinger« ændres til
»Apotekerbevillinger«.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af
§ 18, stk. 3, er alene en konsekvens af, at § 4, stk. 3,
nr. 3, med lovforslagets § 1, nr. 1, bliver til § 4, stk.
4, nr. 3.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring af
§ 29, stk. 2, indebærer, at en afgående apoteker i
perioden fra meddelelsen til Sundhedsstyrelsen om fritagelse af
apotekerbevillingen til den tiltrædende apotekers
stillingtagen til, om samtlige apoteksenheder ønskes
overtaget, ikke kan afhænde de apoteksenheder, der er frit
oprettet, dvs. oprettet i medfør af §§ 5 og 6.
Baggrunden for ændringen er, at det
af den foreslåede ændring af § 29, stk. 1,
fremgår, at den tiltrædende apoteker skal tilbydes
apoteket og alle dets enheder, herunder enheder, som er oprettet
eller opretholdt efter påbud fra Sundhedsstyrelsen,
såvel som frit oprettede enheder i medfør af
forslagets §§ 5 og 6. Såfremt adgangen for
afgående apoteker til at afhænde de frit oprettede
enheder ikke begrænses i den periode, hvor afgående
apoteker har givet meddelelse til Sundhedsstyrelsen om fritagelse
for apotekerbevilling, og indtil der er fundet en ny apoteker, vil
tiltrædende apoteker ikke få mulighed for som den
første at tage stilling til overtagelse, og i givet fald
hvilke af de frit oprettede enheder, som tiltrædende apoteker
ønsker at overtage. Når tiltrædende apoteker har
taget stilling, skal afgående apoteker afhænde de
enheder tiltrædende apoteker ikke ønsker at
overtage.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring af
strafbestemmelsen i § 72, stk. 1, nr. 1, er alene en
konsekvens af de foreslåede ændringer i lovforslagets
§ 1, nr. 1, 2, 9, 11, 14 og 21 samt ændringsforslag nr.
3 og nr. 6, hvortil der henvises.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring af
strafbestemmelsen i § 72, stk. 1, nr. 2, er alene en
konsekvens af, at henvisningen til § 7, stk. 1-4, ændres
til § 7, stk. 1-5, som følge af ændringsforslag
nr. 2.
Til nr. 9
Forslaget om at ophæve bestemmelsen i
tinglysningslovens § 47, stk. 4, nr. 3, er en konsekvens af,
at adgangen til statsgaranterede lån til apotekere efter
lovens § 71 foreslås ophævet, dog med en
overgangsordning, for så vidt angår personer, der inden
lovens ikrafttræden indgiver ansøgning om bevilling
efter lovens § 15, stk. 1 eller 2.
Det følger i dag af § 71, stk.
1 og 3, i lov om apoteksvirksomhed, at staten kan yde garanti for
lån til overtagelse og etablering samt til flytning og
ombygning af apotek, apoteksfilial og apoteksudsalg. Det
følger endvidere af § 71, stk. 4, at der til sikkerhed
for meddelte garantier gives staten pant i apotekets inventar og
varelager og disses brandforsikringssummer eller i andre aktiver
efter Sundhedsstyrelsens bestemmelse.
Bestemmelsen i tinglysningslovens § 47
c, stk. 4, nr. 3, blev indført med henblik på at
sikre, at apotekere, der fik adgang til statsgaranteret lån
ved låneoptagelse, ikke samtidig kunne give virksomhedspant i
form af pant i inventar og varelager efter reglerne om
virksomhedspant i tinglysningsloven.
Det bemærkes, at henvisningen i
tinglysningslovens § 47 c, stk. 4, nr. 3, til § 71, stk.
3, i lov om apoteksvirksomhed rettelig burde være til §
71, stk. 4, i lov om apoteksvirksomhed.
Det er hensigten med den foreslåede
bestemmelse, at apotekere efter ophævelsen af muligheden for
at optage statsgaranterede lån til gengæld får
adgang til på lige fod med andre virksomhedsejere at give
pant i deres apotekers, apoteksfilialers,
veterinærafdelingers og apoteksfilialers inventar og
varelager efter reglerne om virksomhedspant i
tinglysningsloven.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring af
lovens § 2, stk. 1, indebærer, at loven træder i
kraft den 1. juli 2015, bortset fra at apotekernes pligt til at yde
medicinsamtale til personer med kronisk sygdom, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 01, først træder i kraft den
1. januar 2016, jf. § 2, stk. 2. Apotekerne vil på denne
måde have mulighed for at tilrettelægge ydelser
både fagligt og organisatorisk.
I stk. 3 er det fastsat, at de hidtil
gældende regler i § 71 om adgang til statsgaranterede
lån samt regler og vilkår udstedt i medfør heraf
fortsat finder anvendelse for allerede ydede lån.
Med overgangsbestemmelsen i stk. 4
foreslås det, at personer, der ikke allerede har bevilling
til at drive apotek, men som indgiver ansøgning om
apotekerbevilling efter § 15, stk. 1, i lov om
apoteksvirksomhed inden lovens ikrafttræden, og som meddeles
bevilling eller bevillinger hertil efter lovens ikrafttræden,
kan indgive ansøgning om garanti for lån til
overtagelse og etablering af det omhandlede apotek, apoteksfilial
eller apoteksudsalg.
Det foreslås endvidere, at apotekere,
som allerede har bevilling til at drive et eller flere apoteker, og
som inden den 1. juli 2015 søger om at få bevilling
til at drive yderligere et eller flere apoteker efter § 15,
stk. 2, i lov om apoteksvirksomhed, og som meddeles bevilling eller
bevillinger hertil efter lovens ikrafttræden, kan indgive
ansøgning om garanti for lån til overtagelse og
etablering af det omhandlede apotek, apoteksfilial eller
apoteksudsalg.
Bestemmelsen fastslår endvidere, at
de hidtil gældende regler i § 71 i lov om
apoteksvirksomhed om adgang til statsgaranterede lån samt
regler og vilkår udstedt i medfør heraf vil finde
anvendelse for sådanne lån.
Det bemærkes, at det således
ikke vil være muligt at søge om lån til
flytning, ombygning eller anden ændring eller modernisering
af det pågældende apotek, apoteksfilial eller
apoteksudsalg efter lovens ikrafttræden.
Det følger af de almindelige
panteretlige regler, at hvis staten som sikkerhed for afgivelse af
statsgaranti har tinglyst pant i varelager, driftsinventar m.v.,
vil dette have forrang for senere stiftet og tinglyst
virksomhedspant.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Anne Sina (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Orla Hav (S) Helle Løvgreen Mølvig (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Özlem Sara
Cekic (SF) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 35
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Kopi ULØ alm. del - svar på
spm. 1 om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/10-14
om modernisering af apotekerloven, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse | 3 | Notat vedr. teknisk gennemgang af
lovforslaget den 21/10-14 | 4 | Henvendelse af 12/11-14 fra Dansk
Erhverv | 5 | Henvendelse af 14/11-14 fra
Pharmadanmark | 6 | Henvendelse af 14/11-14 fra Danmarks
Apotekerforening | 7 | Henvendelse af 17/11-14 fra
Farmakonomforeningen, Pharmadanmark og Danmarks
Apotekerforening | 8 | Præsentation fra Danmarks
Apotekerforenings foretræde den 18/11-14 | 9 | Henvendelse af 19/11-14 fra Dansk
Erhverv | 10 | Præsentation fra
Lægemiddelindustriforeningens foretræde den
18/11-14 | 11 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 12 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 13 | Henvendelse af 18/12-14 fra Farsø
Apotek | 14 | Notat om afgrænsning af varer som
naturligt og hensigtsmæssigt kan forhandles af apoteker
(frihandelsvarer), fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 15 | Henvendelse af 4/1-15 fra Skanderborg
Apotek | 16 | Kopi ULØ alm. del samrådsspm.
J om lægemiddelforsyningen i landdistrikterne efter
vedtagelsen af apotekerloven, til ministeren for sundhed og
forebyggelse | 17 | Henvendelse af 15/1-15 fra Danmarks
Apotekerforening | 18 | Henvendelse af 15/1-15 fra Danmarks
Apotekerforening | 19 | Henvendelse af 20/1-15 fra Skanderborg
Apotek | 20 | Henvendelse af 20/1-15 fra Danmarks
Apotekerforening | 21 | Henvendelse af 26/1-15 fra Skanderborg
Apotek | 22 | Henvendelse af 26/1-14 fra Dansk
Erhverv | 23 | Henvendelse af 27/1-15 fra Lemvig og
Ulfborg Apoteker | 24 | Henvendelse af 28/1-15 fra personalet
på Ulfborg Apotek | 25 | Udkast til revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 26 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 27 | Henvendelse af 26/2-15 fra Fredensborg
Byråd | 28 | Kopi ULØ alm. - svar på spm.
100 om talepair fra samråd i Udvalget for Landdistrikter og
Øer den 23. januar 2015 om lægemiddelforsyningen i
landdistrikterne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 29 | Udkast til betænkning | 30 | Henvendelse af 12/3-15 fra L'Oréal
Danmark | 31 | Henvendelse af 13/3-15 fra Aarhus
Universitetshospital | 32 | Kopi ULØ alm. del samrådsspm.
N om apotekerloven og forsyningstilskud, til ministeren for sundhed
og forebyggelse | 33 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 34 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 35 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 35
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm. om, hvor mange apoteker der vil
lukke uden for hovedstadsområdet, hvis lovforslaget om at
liberalisere apotekerloven bliver gennemført, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | MFU spm., om lovforslaget ikke vil
bevirke, at flere apoteker rykker til storbyerne, da apoteksejerne
får lov til at etablere nye apoteker op til 75 km væk
fra deres hovedområde, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | MFU spm. om, at ifølge regeringen
har lovforslaget om liberalisering af apotekerloven til hensigt at
forbedre tilgængeligheden. Men når regeringen fratager
apotekerne incitamentet til at drive mere end ét apotek ved
at fjerne forsyningsbidraget, har det så ikke den stik
modsatte effekt, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 4 | MFU spm. om, hvordan regeringen vil sikre,
at lovforslaget om liberalisering af apotekerloven ikke lukker
apoteker i landdistrikterne og dermed forringer
tilgængeligheden af lægemidler, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm. om, at ifølge Danmarks
Apotekerforening vil op mod 68 apoteker landet over risikere at
miste forsyningsbidraget, der for hvert apotek beløber sig
til over 0,5 mio. kr., og 45 af disse apoteker vil ligge uden for
hovedstadsområdet. Mener regeringen fortsat, at lovforslaget
vil forbedre tilgængeligheden, hvis disse apoteker lukker som
konsekvens af lovforslaget, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 6 | MFU spm., om ministeren vil garantere, at
lovforslaget om liberalisering af apotekerloven ikke kommer til at
medføre forringelser af forsyningen af lægemidler i
landdistrikterne, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 7 | MFU spm. om, hvor mange apoteker der vil
lukke uden for hovedstadsområdet, hvis lovforslaget om at
liberalisere apotekerloven bliver gennemført, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 8 | MFU spm., om lovforslaget ikke vil
bevirke, at flere apoteker rykker til storbyerne, da apoteksejerne
får lov til at etablere nye apoteker op til 75 km væk
fra deres hovedområde, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 9 | MFU spm. om, at ifølge regeringen
har lovforslaget om liberalisering af apotekerloven til hensigt at
forbedre tilgængeligheden. Men når regeringen fratager
apotekerne incitamentet til at drive mere end ét apotek ved
at fjerne forsyningsbidraget, har det så ikke den stik
modsatte effekt, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 10 | MFU spm. om, hvordan regeringen vil sikre,
at lovforslaget om liberalisering af apotekerloven ikke lukker
apoteker i landdistrikterne, og dermed forringer
tilgængeligheden til lægemidler, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 11 | MFU spm. om, at ifølge Danmarks
Apotekerforening vil op mod 68 apoteker landet over risikere at
miste forsyningsbidraget, der for hvert apotek beløber sig
til over 0,5 mio. kr., og 45 af disse apoteker vil ligge uden for
hovedstadsområdet. Mener regeringen fortsat, at lovforslaget
vil forbedre tilgængeligheden, hvis disse apoteker lukker som
konsekvens af lovforslaget, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 12 | MFU spm., om ministeren vil garantere, at
lovforslaget om liberalisering af apotekerloven ikke kommer til at
medføre forringelser af forsyningen af lægemidler i
landdistrikterne, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om shop in shop-apoteker skal
placeres uden for supermarkeders kasselinje, så det
tydeliggøres, at apoteket er selvstændigt og ikke en
del af supermarkedet, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren finder det i orden,
hvis syge mennesker skal trækkes forbi supermarkedets
vareudbud for at hente deres medicin nede bagerst i supermarkedet
bare for at sikre omsætning i supermarkedet, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om der for ministeren er forskel
på at placere et apotek samme sted som et supermarked, f.eks.
lige ved siden af supermarkedet, og på at placere et apotek
inde i f.eks. et supermarked, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet
for at sikre, at der for borgeren er en tydelig og synlig
adskillelse mellem et shop in shop-apotek og den butik, apoteket er
placeret i, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet
til et shop in shop-apoteks fysiske indretning i forhold til
diskretionsforhold og forsvarlig omgang med borgernes
personfølsomme helbredsoplysninger, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvilke regler der forhindrer, at
store kapitalfonde, grossister m.m. organiserer en gruppe apotekere
under deres kæde og dermed udvander fordelen ved det faglige
ejerskab, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
apoteksfilialer - der ligger i yderområder uden for
større byer og byområder, og som Sundhedsstyrelsen
hidtil har vurderet dækker et særligt
forsyningsmæssigt behov og derfor var en del af en
apotekerbevilling - har sikkerhed for, at de fortsat kan opretholde
forsyningstilskuddet uden aftrapning fra den 1/1-17, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
spørgsmålet om forsyningstilskud afgøres
på et objektivt grundlag og dermed ikke bliver
afhængigt af et subjektivt skøn i Sundhedsstyrelsen,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm., om en apoteker kan få en
bindende forhåndsbesked om filialers fremtidige
tilskudsstatus, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvad det er for forskelle mellem
supplerende enheder og filialer, som gør det relevant at
afskaffe tilskuddet til en supplerende enhed - uanset afstand til
andet apotek og uanset trafikale forhold, befolkningsunderlag og
receptaktivitet - men opretholde det til en filial, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 23 | Spm., om det er korrekt, at en koncern med
et apotek og en supplerende enhed vil blive splittet op i to
selvstændige apoteker, hvis den nuværende ejer ikke
ønsker at drive den supplerende enhed videre uden
forsyningstilskud, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om vurdering af udgifter og afledte
gevinster ved at tilbyde en årlig medicingennemgang til
borgere over 65 år, der bruger fem eller flere slags medicin,
sammenholdt med lovforslagets foreslåede årlige
besparelse på rammeudgifterne til apotekssektoren, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
uvedkommende ikke kan få adgang til medicin i shop-i-shop
apoteker, herunder afhængighedsskabende medicin, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
såfremt apotekere sælger de nuværende
apotekslokaler til deres ægtefælle og
efterfølgende lejer sig ind lokalerne som shop in
shop-apotek, vil det betyde, at al frihandelsvaresalg går
udenom systemet, da det er ægtefællens
»værtsbutik«, der sælger frihandelsvarerne,
ligesom der ikke vil være varerestriktioner m.m., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om, hvordan ministeren vil skabe
gennemsigtighed, forudsigelighed og objektivitet om kriterierne for
afgørelsen af, om en filial kan tildeles tilskud, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om, hvilket niveau for henholdsvis
»trafikal tilgængelighed (kollektiv transport), antal
borgere, der er bosiddende i området, og enhedens aktivitet
målt som antal receptekspeditioner/-pakninger«, der vil
være afgørende for, om en apoteksenhed kan opretholde
forsyningstilskuddet, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om de supplerende hensyn til
»trafikal tilgængelighed (kollektiv transport), antal
borgere, der er bosiddende i området, og enhedens aktivitet
målt som antal receptekspeditioner« kan betyde,
såvel at en filial, der ligger mindre end 10 km fra
nærmeste receptekspederende enhed, kan bevare tilskud, som at
en filial, der ligger mere end 10 km fra nærmeste
receptekspederende enhed, kan miste tilskud, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 30 | Spm., om alle apoteksfilialer, der i dag
har en køreafstand ad vej på 10,0 km eller derover til
nærmeste anden receptekspederende enhed, kan være sikre
på, at forsyningstilskuddet opretholdes uden aftrapning fra
den 1/1-17, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm., om den afstand, der tages
udgangspunkt i, vil være den kortest mulige eller hurtigste
køreafstand, f.eks. som opgjort af Krak, eller vil det
være den køreafstand, som SKAT anvender ved
fastsættelse af befordringsfradrag, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om, hvor mange af de supplerende
apoteksenheder, som står til at miste forsyningstilskuddet,
der i dag ligger uden for hovedstadsområdet og større
byer, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 33 | Spm., om det er korrekt, at det samlet set
udløser et større tilskud end filialtilskuddet, hvis
bevillingen til at drive en tidligere supplerende enhed som et
selvstændigt apotek gives til en nyudnævnt apoteker,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm., om det ikke vil være billigere
for samfundet at opretholde en god lægemiddelforsyning i
yderområder med langt til en anden receptekspederende enhed
der, hvor der i dag er supplerende apoteksenheder, ved at lade
disse supplerende enheder modtage forsyningsbidrag efter samme
regler som for filialer, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvordan det konkret vil blive
vurderet, om apoteksfilialer beliggende på ikkebrofaste
øer varetager et særligt forsyningsmæssigt
behov, som berettiger til forsyningstilskud, når
køreafstanden til en anden receptekspederende apoteksenhed
omfatter færgetransport, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 36 | Spm., om der er en trykfejl i det notat,
som ministeren udleverede ved den tekniske gennemgang af
lovforslaget, så der i punkt 3, hvor der står, at
Sundhedsstyrelsen har ret til at nedlægge en frivilligt
oprettet filial i forbindelse med en ledig apotekerbevilling,
skulle have stået »opretholdt« i overensstemmelse
med lovteksten og lovbemærkningerne, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 37 | Spm., om man i forslaget har glemt de
supplerende enheder. De får i dag det samme tilskud som en
filial. Bliver det ændret, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
afgående apotekere ikke påføres et tab,
når de på den ene side ved ophør af bevillingen
forhindres i selv at nedlægge eller sælge frit
oprettede enheder, før de er blevet tilbudt en
tiltrædende apoteker, og på den anden side har pligt
til selv at nedlægge eller sælge disse enheder inden
bevillingsophør, hvis ikke den tiltrædende apoteker
ønsker at overtage disse enheder, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
økonomisk usikkerhed om frivillige filialers fremtid og
værdi ved et bevillingsophør ikke giver afgående
apoteker et økonomisk incitament til altid at sælge
frivillige filialer lige inden bevillingsophør, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm., om ministeren er enig i, at
Sundhedsstyrelsens ret til at nedlægge en frivilligt
opretholdt filial i forbindelse med en ledig apotekerbevilling
medfører en ekstra usikkerhed, der vil give apotekerne
incitament til at sælge frivillige apoteksenheder, inden
bevillingen afgives, så den afgående apoteker har
tilstrækkelig tid til at finde en køber, så
vedkommende kan undgå tab ved nedlæggelse, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm., om ministeren vil sikre, at der i en
nærmere fastlagt periode forud for bevillingsophør vil
være et forbud mod salg af de frit oprettede enheder, der som
bekendt skal tilbydes den tiltrædende apoteker ved
bevillingsophør, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 42 | Spm., om ministeren eksempelvis vil sikre,
at apotekeren ikke kan sælge filialen til andre apotekere end
den tiltrædende apoteker fra det tidspunkt, hvor apotekeren
har indgivet sin ansøgning om at afgive bevillingen, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm., om lovforslaget betyder, at det
bliver muligt for en apoteker frit at sælge en frit
oprettet/opretholdt apoteksfilial til en anden apoteker eller
nedlægge en sådan enhed på et hvilket som helst
tidspunkt, inden bevillingen ophører, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 44 | Spm., om ministeren finder, at de
eksisterende apoteksfilialer i perioden fra lovens
ikrafttræden og indtil det tidspunkt, hvor Sundhedsstyrelsen
vurderer, om de skal have påbud om opretholdelse (og dermed
tilskud) eller ej, skal betragtes som værende påbudte
og ikke frivilligt opretholdte, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 45 | Spm., om frivilligt oprettede/opretholdte
enheder kun kan handles til bogført værdi, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 46 | Spm., om det fremgår af
lovforslaget, at salg af indretning, inventar og varelager alene
kan ske til bogført værdi. Finder ministeren, at
»indretning, inventar og varelager« er
udtømmende for de værdier, der kan eller skal
sælges til en anden apoteker, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 47 | Spm. om, hvordan besparelsesprovenuet fra
den ændrede vagtordning er beregnet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 48 | Spm., om der er forudset et fast tilskud
til alle vagtapoteker, eller vil der blive gennemført en
licitation blandt de stedlige apoteker, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 49 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der oprettes en vagtfunktion, hvis ingen apoteker afgiver et bud,
der ligger inden for den ramme, der er forudset i lovforslaget, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 50 | Spm., om et apotek kan blive pålagt
vagtforpligtelse, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 51 | Spm. om, at i lovforslaget forudses en
minimumsapoteksåbningstid fra 06.00 til 24.00. Hvor mange
recepter udstedes typisk i perioden 00.00 til 08.30, der kan
begrunde behovet for apoteksåbning 34 steder i landet i
perioden 06.00 til 09.00, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 52 | Spm., om det tilskud, der betales til
vagtapoteket for en udbringning i vagtperioden, bliver et fast
gebyr, eller bliver det afhængigt af omkostningen ved den
pågældende udbringning, og hvordan finansieres udgiften
til dette tilskud, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 53 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der gives en tilstrækkelig frist for de nuværende
vagtapoteker, der ikke fremover skal varetage vagtfunktion,
så disse ikke får tab i forbindelse med
opsigelsesvarsler m.m., til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 54 | Spm., om det er sandsynligt, at andre end
de eksisterende vagtapoteker vil være konkurrencedygtige i en
licitation, når investeringsbehovet ved etablering af
vagtfunktionen tages med i betragtning, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 55 | Spm. om, i hvilket omfang apotekerne vil
blive inddraget i fastlæggelsen af den kommende vagtordning,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm., om ministeren vil overveje at
gennemføre et udredningsarbejde i samarbejde med
apotekssektoren og regionerne for at undersøge, om
vagtdækningen kan foregå på en billigere og mere
hensigtsmæssig måde, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 57 | Spm., om ministeren vil overveje at lade
den skitserede omlægning af vagtordningen afvente resultatet
af et udredningsarbejde i samarbejde med apotekssektoren og
regionerne, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 58 | Spm. om, hvordan et apotek, der modtager
tilskud fra udligningsordningen, bliver påvirket af
ændringen af beløbsgrænsen, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 59 | Spm. om, hvor meget ministeren forventer
at apoteksavancen vil kunne sænkes som følge af den
ændrede beløbsgrænse i udligningsordningen, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 60 | Spm. om, hvordan det historisk har
påvirket apotekernes bruttoavanceramme, når det
beløb, der omfordeles via udligningsordningen, ændrer
sig, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 61 | Spm., om apoteker, der i dag modtager
tilskud fra udligningsordningen, både vil få lavere
udligningstilskud og blive ramt af den generelle nedsættelse
af apotekernes bruttoavance, som er resultatet af forslagets
planlagte reduktion i apotekernes bruttoavanceramme, samt kunne
miste enhedstilskud til filialer m.m., til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 62 | Spm., om ministeren vil pristalsregulere
forsyningstilskuddet til filialer på »ca. 500.000
kr.« og til apoteksudsalg på »ca. 70.000
kr.« og beløbsgrænsen i udligningsordningen
på »35 mio. kr.«, så realværdien af
ordningerne ikke gradvis udhules over tid, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 63 | Spm., om en eventuel ny internetapoteker
skal etablere sit eget tilbud om information og vejledning til
borgerne, eller vil vedkommende kunne henvise til det tilbud, der
allerede er etableret af de nuværende apotekere, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
de særlige krav til lægemidlers opbevaring
indebærer, at reglerne om fortrydelsesret ikke gælder
for lægemidler, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 65 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/11-14 fra Pharmadanmark, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 66 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/11-14 fra Danmarks Apotekerforening, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 67 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/11-14 fra Farmakonomforeningen, Pharmadanmark og
Apotekerforeningen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 68 | Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet
til den fysiske og visuelle indretning og afgrænsning af shop
in shop-apoteker i andre butikker, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 69 | Spm., om der vil blive stillet krav om, at
shop in shop-apoteker etableres i et egentlig selvstændigt
lokale, dvs. med faste vægge og indgangsdør, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 70 | Spm., om der vil blive stillet krav om, at
der er egen indgang fra gaden til shop in shop-apoteket, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 71 | Spm., om det vil være muligt at
placere et apotek eller en filial inde i en anden butik, f.eks.
midt i eller i bunden af et supermarked eller et parfumeri, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 72 | Spm., om der vil blive stillet krav om, at
ekspedition og betaling afsluttes på shop in shop-apoteket,
og at apotekets varer ikke må kunne betales ved kasser, der
betjenes af personalet i en anden butik, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 73 | Spm., om der vil blive stillet krav om, at
shop in shop-apoteksenheder kun må placeres uden for
værtsbutikkens kasselinje, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 74 | Spm. om, hvordan det sikres, at det er
apotekeren og ikke værtsbutikken, der i praksis lægger
linjen for drift og kvalitetsudvikling i hver enkelt ud af 7 shop
in shop-filialer, der hver ligger op til 75 km væk fra
apoteket, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 75 | Spm. om, at hvis formålet er at
skabe lokal konkurrence mellem apoteker, hvorfor sættes
grænsen så så højt som 75 km, når
det betyder, at apoteker i f.eks. Næstved vil kunne
konkurrere inde i København, hvor kundegrundlaget er
størst, frem for i lokalområdet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 76 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
der med en kilometergrænse på f.eks. 20 km i stedet for
75 km på den ene side vil være flere apoteker, der er
henvist til at konkurrere lokalt frem for i en af landets
største byer, hvor der i forvejen er flest apoteker, og
på den anden side stadig vil være tilstrækkeligt
mange apoteker, der kan åbne nye filialer og konkurrere i
landets større byer, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 77 | Spm. om, hvor farmaceuten på et
apotek med ét hovedapotek og en til to filialer fysisk skal
befinde sig i tidsrummet, hvor en af filialerne holder åbent,
efter at hovedapoteket er lukket, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 78 | Spm. om, hvordan bemærkningerne om
mindstekravet til antallet af farmaceuter konkret skal
forstås, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 79 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/11-14 fra Dansk Erhverv, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 80 | Spm. om nærmere redegørelse
for grundlaget for at ophæve apotekeres adgang til at
få statsgaranterede lån, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 81 | Spm. om kommentar til forslaget fra
Lægemiddelindustriforeningen om selvvalg af
håndkøbslægemidler og sammenligning af denne
mulighed med de eksisterende muligheder for internethandel, jf.
bilag 10, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 82 | Spm. om ministerens holdning til
Apotekerforeningens forslag om, at alle apoteker skal akkrediteres
efter den danske kvalitetsmodel, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 83 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra Apotekerforeningen, jf. bilag 8, og kan ministeren i den
forbindelse bekræfte, at en shop in shop vil kunne komme til
at se ud, som den der er afbilledet på side 1, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 84 | Spm. om, hvad det betyder konkret, at
enheden skal drives under apotekerens juridiske ansvar, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 85 | Spm. om, hvad det betyder konkret, at
enheden skal drives under apotekerens faglige ansvar, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 86 | Spm. om, hvordan kravet om, at enheden
drives under apotekerens økonomiske ansvar vil være
til hinder for, at et shop in shop-apotek kan lade
værtsbutikken afholde betydelige dele af apotekets
driftsudgifter eller dække eventuelle driftsunderskud, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 87 | Spm. om kravet om, at enheden drives under
apotekerens økonomiske ansvar vil være til hinder for,
at et shop-i-shop apotek lejer sig ind i en butik/bygning til en
husleje, der er lavere end markedsprisen, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 88 | Spm., om det med de foreslåede
regler vil være muligt at etablere en landsdækkende
franchisekæde, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 89 | Spm., om det vil være muligt at
forhindre dannelsen af franchisekæder ved en
tilføjelse af, at der skal være organisatorisk
adskillelse mellem apotek og værtsbutik, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 90 | Spm., om det vil være muligt for en
eventuel franchisegiver at aftale sig til, hvilke varer der
føres eller ikke føres på et apotek, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 91 | Spm., om det vil være muligt for en
eventuel franchisegiver at have nogen indflydelse på, hvordan
apoteket udfører sin rådgivende rolle, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 92 | Spm. om, at ministeren tidligere har givet
udtryk for, at man aldrig må være i tvivl om, om man
befinder sig i apoteksenheden eller i detailhandelsenheden. Kan
ministeren bekræfte, at dette udelukker anvendelsen af
markedsføringskoncepter (franchisekoncepter), efter hvilket
f.eks. en større supermarkedskæde indgår aftale
med apoteker om indretning af apoteker i supermarkederne, og efter
hvilket man benytter kædens forretningsnavn og/eller
varemærke, andre immaterielle rettigheder,
forretningskendetegn m.v., som netop har til formål eller som
konsekvens, at man som kunde kan blive i tvivl om, om man handler
med apoteket eller det pågældende supermarked, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 93 | Spm. om, at det fremgår af
lovforslaget, at apoteker skal drives under apotekerens juridiske,
økonomiske og faglige ansvar. Vil ministeren bekræfte,
at det ikke alene skal være tilfældet, men at det
også skal fremstå således for borgeren, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 94 | Spm., om der vil blive opstillet regler,
der betyder, at andre butikker i samme bygning som en shop in
shop-apoteksenhed ikke kan benytte apotekets personale, og at
apoteket ikke kan benytte andre butikkers personale, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 95 | Spm. om, der findes, eller vil der - for
at sikre apotekets økonomiske uafhængighed - blive
opstillet regler, der sikrer, at et shop n shop-apotek skal
aflægge selvstændigt regnskab, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 96 | Spm. om baggrunden for forslaget om, at
samme apoteker skal kunne drive helt op til otte receptekspederende
enheder i Danmark, når de andre EU-lande med krav om
farmaceutejerskab højst tillader, at samme apoteker ejer op
til fire receptekspederende enheder, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 97 | Spm. om, at hvis apotekeren skal
køre rundt mellem op til otte receptekspederende enheder -
og et større antal apoteksudsalg - risikerer man så
ikke at miste en af styrkerne ved farmaceutejerskabet, nemlig at
apotekeren kan være personligt til stede på
apoteksenheden og lede og udvikle personalet og sætte en
høj faglig standard i den daglige drift, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 98 | Spm., om det er tilsigtet, at reglerne
åbner for, at en apoteker kan lukke sine lokale filialer, der
har mistet tilskud, og i stedet oprette syv shop in shop-filialer i
supermarkeder i større byer op til 75 km fra apoteket i hver
sin retning uden tilstedeværelse af en farmaceut i den
enkelte shop in shop, uden krav om kvalitetsstyring, og hvor
apotekeren sjældent kommer forbi, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 99 | Spm. om, hvad der vil ske, hvis en
farmaceut har opnået bevilling til et apotek, men ikke
efterfølgende kan få lån i banken til at
overtage apoteket, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 100 | Spm., om apoteksansøgerens
økonomiske formåen og kreditegnethed fremover skal
være et parameter ved tildeling af bevillinger, og hvem skal
foretage den vurdering, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 101 | Spm. om, hvad det vil det koste samfundet,
hvis ordningen bevares, men målrettes nyudnævnte
apotekeres overtagelse af en bevilling med tilhørende
enheder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 102 | Spm. om, hvad det vil koste samfundet,
hvis ordningen bevares, men målrettes nyudnævnte
apotekeres overtagelse af en bevilling med tilhørende
enheder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 103 | Spm., om ministeren er enig i, at der
gennemsnitligt set på sektorniveau p.t. er nok farmaceuter
til alle enheder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 104 | Spm. om, hvordan det sikres, at der
overhovedet vil være farmaceuter til stede, også
på filialerne, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 105 | Spm., om det er korrekt opfattet, at hvis
der kun er én farmaceut på et hovedapotek og der er
tilknyttet to filialer, så må farmaceuten reelt ikke
forlade apoteket og føre tilsyn på filialerne, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 106 | Spm. om, at udvalgsrapporten om
modernisering af apotekersektoren anbefaler, at der stilles krav om
tilslutning til Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM). Når
ministeren ikke har valgt at indarbejde dette i lovforslaget,
hvordan vil ministeren så sikre, at apotekerne opretholder et
højt fokus på kvalitet og kvalitetsudvikling, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 107 | Spm. om det vil være muligt for
værtsbutikken at påvirke varesortimentet i et shop in
shop-apotek, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 108 | Spm. om uddybende redegørelse for
kriterierne for hhv. særlige tilskud (§ 51 tilskud) og
forsyningsstøtte, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 109 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/12-14 fra Farsø Apotek, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 110 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/1-15 fra Skanderborg Apotek, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 111 | Spm. om oversendelse af en oversigt over
eksisterende supplerende enheder, herunder disses beliggenhed og
afstand til nærmest apotek, apotekerfilial eller
apotekerudslag, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 112 | Spm., om ministeren vil overveje, om
farmaceuter og farmakonomer på apoteker skal kunne udlevere
lægemidler, uden at der foreligger en recept fra en
læge, i de tilfælde, hvor borgeren tidligere har
været i behandling med lægemidlet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 113 | Spm., om ministeren vil se nærmere
på muligheden for håndkøbslægemidler i
selvvalg på apoteker såvel som andre butikker, der
forhandler håndkøbslægemidler, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 114 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/1-15 fra Danmarks Apotekerforening, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 115 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/1-15 fra Danmarks Apotekerforening, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 116 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/1-15 fra Skanderborg Apotek, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 117 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/1-15 fra Danmarks Apotekerforening, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 118 | Spm. om, hvordan ministeren forventer at
løse udfordringerne med kompetence- og kvalitetsudviklingen
i de små enheder, hvis farmaceuten kun kommer fire gange om
året, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 119 | Spm. om grunden til, at det kræver
en lægehenvisning at få en medicinsamtale, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 120 | Spm. om, hvad ministeren mener at det vil
koste at have farmaceutbetjening på alle receptpligtige
enheder to til tre gange om ugen, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 121 | Spm. om, hvad parterne (Danmarks
Apotekerforening og Pharmadanmark) forventer, at det vil koste at
have farmaceutbetjening på alle receptpligtige enheder 2-3
gange om ugen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 122 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/1-15 fra Skanderborg Apotek, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 123 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/1-15 fra Dansk Erhverv, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 124 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/1-15 fra Lemvig og Ulfborg Apoteker, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 125 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/1-15 fra personalet på Ulfborg Apotek, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 126 | Spm., om det indgår i ministerens
overvejelser, at apotekerne har uudnyttede potentialer inden for
medicinsk udstyr som f.eks. salg af kontaktlinser og briller med
styrke, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 127 | Spm., om ministeren kan bekræfte
oplysningerne i to tabeller om apoteker (supplerende enheder) hhv.
apoteker (filialer) i henvendelsen fra Danmarks Apotekerforening,
jf. L 35 - bilag 20, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 128 | Spm. om, hvilke af de ti apoteker
(supplerende enheder) i yderområder nævnt i tabel i
henvendelse fra Danmarks Apotekerforening, jf. L 35 - bilag 20, der
efter ministerens vurdering varetager et særligt
lægemiddelforsyningsmæssigt behov, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 129 | Spm. om, hvilke af de 11 apoteker
(filialer) i yderområder nævnt i tabel i henvendelse
fra Danmarks Apotekerforening, jf. L 35 - bilag 20, der efter
ministerens vurdering varetager et særligt
lægemiddelforsyningsmæssigt behov og dermed kan beholde
tilskuddet fra andre apoteker efter vedtagelse af lovforslaget, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 130 | Spm. om, hvilke økonomiske
konsekvenser det samlet set vil få, hvis alle nuværende
ti supplerende enheder i yderområder skal omdannes til
apotekerfilialer ved påbud med forsyningstilskud, fordi de
nuværende apotekere opgiver bevillingerne til supplerende
enheder og der ingen kvalificerede ansøgere er til de dermed
ledige apotekerbevillinger, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 131 | Spm., om der er eksempler i praksis
på, at en supplerende enhed er blevet omdannet til et apotek,
og i givet fald hvilke, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 132 | Spm. om kommentar til beregningerne i
henvendelsen fra apoteker Steen Nielsen, Farsø Apotek, jf. L
35 - bilag 13, hvoraf det bl.a. fremgår, at en opsplitning af
apotekerens nuværende bevilling til Farsø Apotek og
Løgstør Apotek vil koste 1,2 mio. kr. i ekstra
udligningstilskud, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 133 | Spm. om oversendelse af beregninger om de
foreslåede ændringer af vagtordningen, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 134 | Spm. om, at det fremgår af den
foreslåede § 7, at Sundhedsstyrelsen kan give en
apoteker påbud om at oprette eller opretholde en
apoteksfilial eller et apoteksudsalg, hvis »særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn« taler for
det. Er denne bemyndigelse i overensstemmelse med
Justitsministeriets vejleding om lovkvalitet, afsnit 4.3.4, om
afgræsning af bemyndigelser til administrationen, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 135 | Spm. om, hvilke udgifter der vil
være forbundet med en ændring af lovforslaget ved at
omdanne alle de nuværende 17 supplerende enheder til
filialer, sådan at de vil blive tilskudsvurderet på
samme måde som filialer og kun få tilskud, hvis de er
beliggende mere end 10 km fra andre enheder, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 136 | Spm. om, at lovforslaget lægger op
til, at der skal være én farmaceut pr. tre
receptekspederende enheder i hele apotekets åbningstid. Kunne
man forestille sig, at to mindre apoteker kunne deles om én
farmaceut, således at en farmaceut reelt er ansat hos to
apotekere på samme tid og dermed har tilsyn med to apoteker,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 137 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/2-15 fra Fredensborg Byråd, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 138 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
12/3-15 fra L'Oréal Danmark, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 139 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/3-15 fra Aarhus Universitetshospital, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 140 | Spm., om ministeren vil sikre, at kravene
til indretning m.v. af bl.a. shop in shop-apoteker bliver udformet,
således at der bliver krav om, at apoteksenheden placeres
uden for værtsbutikkens kasselinje, hvor der er en tydelig
kasselinje, og at apoteksenheden, når der ikke er en egentlig
kasselinje, skal placeres med egen indgang eller lige ved
værtsbutikkens indgang med en klar adskillelse, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | | |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
ministeren for sundhed og forebyggelse og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og ministeren for sundhed og
forebyggelses svar herpå er optrykt efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål nr. 52:
Bliver det tilskud, der betales til
vagtapoteket for en udbringning i vagtperioden, et fast gebyr,
eller bliver det afhængig af omkostningen ved den
pågældende udbringning, og hvordan finansieres udgiften
til dette tilskud? Vil der blive krav til, hvor hurtigt en
sådan akutudbringning skal effektueres?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, vil vagttjeneste fremover varetages af ca. 34
apotekere, der som minimum har åbent fra kl. 6 om morgenen
til midnat, og som skal lade lægemidler udbringe til
borgerne, uden at borgerne skal betale for udbringningen, når
en læge i den regionale akut- og vagtlægefunktion
finder det nødvendigt. Det fremgår videre af
lovforslaget, at det er hensigten at godtgøre apotekerne med
et tilskud for hver udbringning.
Godtgørelsen for udbringning af
lægemidler, som en læge i den regionale akut- og
vagtlægefunktion finder nødvendig, fra apotekere som
varetager vagttjeneste, vil blive honoreret med et fast tilskud,
som eventuelt kan være niveauinddelt. Udgifterne til
honorering af udbringning vil indgå som en del af de samlede
udgifter til varetagelse af vagttjeneste, som foruden udgifter til
udbringning også omfatter det tilskud, som apotekerne ydes
årligt for at varetage vagttjeneste.
Udbringning af lægemidler, som af
læge i den regionale akut- og vagtlægefunktion er
fundet nødvendig, vil skulle imødekommes af apoteker
med vagttjeneste indenfor rimelig tid efter henvendelsen fra
lægen.
Spørgsmål nr. 108:
Vil ministeren uddybende redegøre for
kriterierne for hhv. særlige tilskud (§ 51 tilskud) og
forsyningsstøtte?
Svar:
Det fremgår af lovforslaget (L 35), at
afgiftslempelse eller tilskud fremover alene kan bevilges en
apoteker i helt ekstraordinære tilfælde
(»når ganske særlige forhold taler
derfor«), herunder f.eks. i situationer, hvor en apoteker
løser et særligt forsyningsmæssigt behov, eller
hvor det er nødvendigt at foretage ombygning eller flytning
af apoteket for at kunne drive det på en hensigtsmæssig
og tidssvarende måde. Det vil særligt være
apotekere, der driver apoteker med et lavt
omsætningsgrundlag, som vil kunne komme i betragtning til
støtte.
I lovforslaget foreslås § 51, stk.
1, ændret til »Når ganske særlige forhold
taler derfor, kan Sundhedsstyrelsen bevilge en apoteker
afgiftslempelse eller tilskud for et år ad gangen«.
Denne ændring betyder en stramning af vilkåret for
tilskud, idet der er indsat et »ganske«. Baggrunden
herfor er, at lovforslagets adgang for apotekere til frit at
oprette apoteksfilialer og apoteksudsalg inden for en radius af 75
km fra apoteket, og frit at oprette håndkøbsudsalg og
medicinudleveringssteder, giver apotekeren nogle muligheder, men
også indebærer en vis risiko, som det ikke er hensigten
skal kunne støttes efter § 51.
Som det også fremgår af
bemærkningerne, vil muligheden for støtte efter §
51 være rettet mod apotekere med lav omsætning på
apoteker (støtte fra udligningsordningen) eller apotekere,
som efter påbud fra Sundhedsstyrelsen driver en apoteksenhed,
idet der i disse tilfælde ikke vil være tale om, at
apotekeren af egen drift påtager sig en risiko, men kan have
behov for støtte i særlige tilfælde, da
apotekeren driver apoteksenheder, der varetager særlige
forsyningsmæssige behov.
I relation til de forhold, som kan og fortsat
vil blive støttet efter § 51, vedrører det
støtte til nødvendig ombygning af apoteket,
således at apoteket er tidssvarende og f.eks. giver mulighed
for handicaptilgængelighed, ligesom der vil kunne ydes
støtte til ombygning m.v., hvor apoteket er beliggende i en
bygning, som f.eks. er fredet, og som derfor vil medføre
udgifter til at gøre apoteket tidssvarende, udover hvad der
normalt må anses for rimeligt og relevant. Der ydes alene et
tilskud til nødvendig ombygning, ikke betaling for hele
ombygningen.
Vedrørende kriterierne for
Sundhedsstyrelsens meddelelse af påbud om oprettelse eller
opretholdelse af apoteksfilialer og apoteksudsalg, når
særlige lægemiddelforsyningsmæssige behov taler
herfor, og ydelse af forsyningsstøtte i forlængelse
heraf, kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål
28 til L 35.
Spørgsmål nr. 117:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
20. januar 2015 fra Danmarks Apotekerforening, jf. L 35 - bilag
20.
Svar:
Danmarks Apotekerforenings henvendelse af 20.
januar 2015 handler om tilskud til apoteksfilialer og supplerende
enheder - en apotekers apotek nr. 2, 3 eller 4. Hovedbudskabet fra
foreningen er, at supplerende enheder bør omdannes til
apoteksfilialer og derved kunne opnå tilskud i henhold til de
kriterier, der gælder for apoteksfilialer, der vurderes at
varetage særlige forsyningsmæssige behov. Endelig
finder Apotekerforeningen, at det er uholdbart, at apotekere
må vente indtil udgangen af 2016 med Sundhedsstyrelsens
stillingtagen til, hvilke apoteksfilialer og -udsalg styrelsen vil
påbyde opretholdt/oprettet med forsyningstilskud.
I forhold til de kriterier, der lægges
til grund for påbud om opretholdelse/oprettelse og ydelse af
forsyningstilskud, kan jeg henvise til min besvarelse af
spørgsmål 19 og 28 af 17. december 2014 til L 35.
Om forholdene for supplerende enheder kan jeg
henvise til min besvarelse af spørgsmål 22 og 23 af
18. december 2014 og spørgsmål 33 af 17. december
2014. Supplerende kan jeg oplyse, at det er Sundhedsstyrelsens
opgave, i dag som i fremtiden, at vurdere hvorvidt
lægemiddelforsyningen i et område bør varetages
af et apotek eller en apoteksenhed, herunder en apoteksfilial. Som
følge heraf er jeg ikke enig med Apotekerforeningen i, at
supplerende enheder bør omdannes til apoteksfilialer. Hertil
kommer, at en bevilling til apotek, herunder en supplerende enhed,
ikke umiddelbart kan trækkes tilbage, jf. apotekerloven
§ 15, jf. § 22.
Endelig vedrørende tidshorisonten for
Sundhedsstyrelsens vurdering af, hvilke apoteksfilialer og -udsalg,
der varetager særlige forsyningsmæssige behov, og
derfor ydes forsyningstilskud, kan jeg henvise til min besvarelse
af spørgsmål 19 af 17. december 2014, hvoraf det
fremgår, at: »Apoteksenheder, som Sundhedsstyrelsen i
2016 finder varetager et særligt forsyningsmæssigt
behov, vil få besked herom inden aftrapningen af de
nuværende enhedstilskud pr. 1. januar 2017.«
Spørgsmål nr. 127:
Kan ministeren bekræfte oplysningerne i
to tabeller om apoteker (supplerende enheder) hhv. apoteker
(filialer) i henvendelsen fra Danmarks Apotekerforening (L 35 -
bilag 20), herunder oplysningerne om de nævnte apotekers
afstand i km til nærmeste apotek?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af
spørgsmål 111 til L 35, hvor Danmarkskort for
placering af apoteker, supplerende enheder, apoteksfilialer og
apoteksudsalg indgår som bilag til besvarelsen.
Spørgsmål nr. 128:
Hvilke af de 10 apoteker (supplerende enheder)
i yderområder nævnt i tabel i henvendelse fra Danmarks
Apotekerforening (L 35 - bilag 20) varetager efter ministerens
vurdering et særligt lægemiddelforsyningsmæssigt
behov?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af
spørgsmål 117 til L 35.
Spørgsmål nr. 129:
Hvilke af de 11 apoteker (filialer) i
yderområder nævnt i tabel i henvendelse fra Danmarks
Apotekerforening (L 35 - bilag 20) varetager efter ministerens
vurdering et særligt lægemiddelforsyningsmæssigt
behov og dermed kan beholde tilskuddet fra andre apoteker efter L
35?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af
spørgsmål 117 til L 35.
Spørgsmål nr. 130:
Hvilke økonomiske konsekvenser vil det
samlet set få, hvis alle nuværende 10 supplerende
enheder i yderområder, jf. henvendelse fra Danmarks
Apotekerforening (L 35 - bilag 20) skal omdannes til
apotekerfilialer ved påbud med forsyningstilskud, fordi de
nuværende apotekere opgiver bevillingerne til supplerende
enheder, og der ingen kvalificerede ansøgere er til de
dermed ledige apotekerbevillinger?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af
spørgsmål 135 til L 35.
Spørgsmål nr. 131:
Er der eksempler i praksis på, at en
supplerende enhed er blevet omdannet til et apotek, og i givet fald
hvilke?
Svar:
En supplerende enhed er en apotekers apotek
nr. 2, 3 eller 4. En supplerende enhed kan derfor ikke omdannes til
et apotek, da det er et apotek.
Hvis der med spørgsmålet menes,
om en apoteker har opgivet bevillingen til en supplerende enhed -
apotek nr. 2, 3 eller 4, og den supplerende enhed af
Sundhedsstyrelsen er blevet tildelt en ny apoteker kan
følgende oplyses:
Der har været tilfælde, hvor en
apoteker har opgivet sin bevilling til sit apotek nr. 2, 3 eller 4
(supplerende enhed), og hvor Sundhedsstyrelsen har vurderet, at der
var behov for et apotek det pågældende sted, og derfor
lavet et opslag for den ledige apoteksbevilling. Imidlertid har der
ikke være ansøgere eller kvalificerede ansøgere
til den ledige apoteksbevilling. På den baggrund har
Sundhedsstyrelsen omdannet apoteket til en apoteksfilial. Som
eksempel herpå kan nævnes, at apotekeren på
Ringkøbing Apotek opgav sin bevilling til den supplerende
enhed Videbæk Apotek. Videbæk Apotek blev herefter
opslået ledig med henblik på at skaffe en ny apoteker.
Første opslag medførte ikke ansøgere eller
kvalificerede ansøgere, og der blev derfor lavet et
genopslag. Genopslaget medførte heller ikke (kvalificerede)
ansøgere. Sundhedsstyrelsen besluttede herefter at omdanne
det ledige apotek til en apoteksfilial, som blev tildelt
Ringkøbing Apotek.
Herudover har der været tilfælde,
hvor apotekere har opgivet alle deres bevillinger til apoteksdrift,
dvs. også den supplerende enhed, for fx at gå på
pension.
Spørgsmål nr. 132:
Vil ministeren kommentere beregningerne i
henvendelsen fra apoteker Steen Nielsen, Farsø Apotek (L 35
- bilag 13), hvoraf bl.a. fremgår, at en opsplitning af
apotekerens nuværende bevilling til Farsø Apotek og
Løgstør Apotek vil koste 1,2 mio. kr. i ekstra
udligningstilskud? Er ministeren enig i beregningerne i
henvendelsen, og hvis ikke, vil ministeren da fremsende ministerens
beregninger i det konkrete eksempel?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af
spørgsmål 109.
Spørgsmål nr. 133:
Vil ministeren oversende beregninger om de
foreslåede ændringer af vagtordningen, idet der i
øvrigt henvises til Danmark Apotekerforenings henvendelse (L
35 - bilag 17), hvor apotekerforeningen anfører, at
ændringerne vil medføre en væsentlig fordyrelse,
mens ministeren mener, at det vil give en besparelse?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne
til L 35, beløber udgifterne sig til ca. 51 mio. kr.
årligt ved den eksisterende organisering af apotekernes
vagttjeneste.
Jævnfør min besvarelse af
spørgsmål 47 vil de i alt ca. 34 vagtapoteker få
et fast årligt tilskud på ca. 1 mio. kr. Hertil kommer
udgifter forbundet med vagtapotekers udbringning af
lægemidler til borgerne, når dette er ordineret af en
læge fra den regionale akut- og vagtlægefunktion. Dette
vil føre til en besparelse i udgifterne til apotekernes
vagttjeneste på ca. 15 mio. kr. årligt. Disse
forudsætninger er indregnet i grundlaget for det fastsatte
niveau af den samlede bruttoavanceramme for 2017 og fremover, som
vil være regeringens afsæt for forhandling, jf. de
økonomiske bemærkninger til lovforslaget, og som vil
føre til lavere medicinudgifter for borgerne såvel som
det offentlige via medicintilskuddet.
Spørgsmål nr. 134:
Det fremgår af det foreslåede
§ 7, at Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker påbud om
at oprette eller opretholde en apoteksfilial eller et
apoteksudsalg, hvis »særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn« taler for
det.
a. Er denne bemyndigelse i overensstemmelse med
Justitsministeriets vejleding om lovkvalitet, afsnit 4.3.4 om
afgræsning af bemyndigelser til administrationen?
b. Vil ministeren udførligt redegøre for, hvilke
kriterier og elementer der indgår
i udtrykket »særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn«, og for
hvordan disse indbyrdes skal afvejes?
c. Vil ministeren i fortsættelse af pkt. b ved angivelsen
af en række relevante eksempler anskueliggøre
indholdet af den nævnte bemyndigelse?
d. Vil ministeren stille ændringsforslag, som i lovteksten
præciserer og indskrænker den foreslåede
bemyndigelse til Sundhedsstyrelsen?
Svar:
Afsnit 3.4.3. i vejledningen om lovkvalitet
omhandler, hvilke regler der bør medtages i lovteksten, og
hvilke der i stedet bør overlades til administrativt
fastsatte forskrifter. Det er min vurdering, at § 7 og
bemærkningerne hertil er i overensstemmelse med vejledningen.
Det kan desuden for god ordens skyld bemærkes, at
nærværende lovforslag som øvrige lovforslag
inden fremsættelse er gennemgået af
lovkvalitetskontoret i Justitsministeriet i forhold til grundloven,
almindelige retsprincipper, centrale tværgående love,
EU-retten og generelle menneskerettighedskonventioner samt
overordnet teknisk gennemgang.
Om kriterier for Sundhedsstyrelsens vurdering
af hvorvidt der foreligger »særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn«, kan jeg
henvise til lovbemærkningerne i L 35 samt mine besvarelser af
spørgsmål 19, 20, 28 og 35 til L 35. I forhold til de
kriterier, som Sundhedsstyrelsen skal iagttage i deres vurdering
af, om der foreligger særlige
lægemiddelforsyningsmæssige hensyn, gælder, at
der ikke er foretaget en indbyrdes afvejning i lovforslaget,
hvilket bl.a. er sket med baggrund i de hensyn, som fremgår
af Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, afsnit 4.3.4.
Jeg kan henvise til min besvarelse af b.
ovenfor.
Jeg finder ikke grundlag for at
fremsætte ændringsforslag i relation til affattelsen af
§ 7 i lovforslaget (L 35) og bemærkningerne hertil.