Fremsat den 9. oktober 2014 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed
(Lægesamtaler, lægelig
stofmisbrugsbehandling, frit valg i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling og befordring af personer i lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr. 744 af
25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. Kapitel
41 affattes således:
»Kapitel 41
Lægesamtaler og lægelig
stofmisbrugsbehandling
§ 142.
Kommunalbestyrelsen tilbyder personer, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling efter denne lov eller efter serviceloven, en
vederlagsfri lægesamtale.
Stk. 2. En samtale i
henhold til stk. 1 skal finde sted senest inden
iværksættelse af stofmisbrugsbehandling efter denne lov
eller efter serviceloven.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen tilbyder personer, som har et stofmisbrug,
vederlagsfri lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om lægelig
behandling i henhold til stk. 3 ved at etablere behandlingstilbud
på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler
herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private
institutioner.
Stk. 5.
Regionsrådet stiller efter aftale med de enkelte
kommunalbestyrelser i regionen behandlingstilbud m.v., jf. stk. 3,
til rådighed for kommunerne og yder faglig bistand og
rådgivning.
Stk. 6. Behandling i
henhold til stk. 3 skal iværksættes senest 14 dage
efter, at en person, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, har henvendt sig til kommunen med
ønske om at komme i lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler.
Stk. 7. En person, som
er visiteret til behandling i henhold til stk. 3, kan vælge
at blive behandlet på en anden offentlig eller privat
institution end den, hvortil bopælskommunen har visiteret,
med mindre der er tale om lægelig behandling med
diacetylmorphin (heroin). En institution kan afvise at modtage en
person, som har valgt institutionen. En offentlig institution kan
dog kun afvise at modtage en person, som har valgt institutionen,
hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige hensyn.
Stk. 8. Fristen i
henhold til stk. 6 kan fraviges, hvis personen vælger at
blive behandlet på en anden offentlig eller privat
institution end den, hvortil bopælskommunen har
visiteret.«
2.
Efter § 170 indsættes:
Ȥ 170
a. Kommunalbestyrelsen i den kommune, som er ansvarlig for
lægelig behandling med diacetylmorphin (heroin) i
medfør af § 142, stk. 3, kan yde befordring eller
befordringsgodtgørelse til og fra behandlingen.
Stk. 2. Ministeren for
sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om
ydelse af befordring og befordringsgodtgørelse efter stk. 1.
Ministeren kan desuden fastsætte nærmere regler om
befordringsgodtgørelse til personer, der har ret til tilskud
til lægelig behandling med diacetylmorphin (heroin) efter
§ 168, stk. 1, og regler fastsat i medfør
heraf.«
3. §
252 affattes således:
Ȥ
252. Bopælskommunen afholder udgifter til behandling
for alkoholmisbrug efter § 141 og til lægelig
stofmisbrugsbehandling efter § 142, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. For personer,
som er visiteret til lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler, jf. § 142, stk.
3, og som vælger at blive behandlet på en anden
offentlig eller privat institution end den, hvortil
bopælskommunen har visiteret, jf. § 142, stk. 7, betaler
bopælskommunen til den kommune eller region, hvis institution
er valgt, eller til den valgte institution, såfremt den er
privat, et beløb, som svarer til den takst, der betales af
kommuner, som har indgået aftale om tilvejebringelse af
tilbud om lægelig behandling, jf. § 142, stk. 4, med den
kommune eller region, hvis institution er valgt, eller med den
valgte private institution. Såfremt en kommune, hvis
institution er valgt, ikke har fastsat en takst, fastsætter
kommunen en pris, som bopælskommunen skal betale. Prisen skal
svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere
behandlingen.
Stk. 3. Den kommune, som
er ansvarlig for lægelig behandling med diacetylmorphin
(heroin) i medfør af § 142, stk. 3, afholder udgifter
til behandlingen.«
4.
Efter § 261 indsættes:
Ȥ 261
a. Den kommune, som er ansvarlig for lægelig
behandling med diacetylmorphin (heroin) i medfør af §
142, stk. 3, afholder udgiften til befordring eller
befordringsgodtgørelse efter § 170 a.«
§ 2
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af
4. august 2011, som ændret ved lov nr. 361 af 9. april 2013
og lov nr. 519 af 26. maj 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 41, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 142, stk. 2.« til: »§
142, stk. 4.«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. § 2 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | 1. | Lovforslagets
formål og hovedindhold | 2. | Lovforslagets
baggrund | | 2.1. | Lægesamtaler,
lægelig stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling | | | 2.1.1. | Satspuljeaftalen for
2014 | | | 2.1.2. | Stofmisbrugspakken og
De Sociale 2020-mål | | | 2.1.3. | Ligestilling af
personer i lægelig og i social
stofmisbrugsbehandling | | | 2.1.4. | Helhedsorienteret og
sammenhængende indsats | | 2.2. | Befordring af
personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin | 3. | Gældende
ret | | 3.1. | Lægesamtaler,
lægelig stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling | | | 3.1.1. | Sundhedsloven
mv. | | | 3.1.2. | Serviceloven
mv. | | 3.2. | Befordring af
personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin | 4. | Lovforslagets
indhold | | 4.1. | Lægesamtaler,
lægelig stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling | | | 4.1.1. | Lægesamtaler
senest inden iværksættelse af
stofmisbrugsbehandling | | | 4.1.2. | Lægelig
stofmisbrugsbehandling senest 14 dage efter henvendelse til
kommunen | | | 4.1.3. | Frit valg i
forbindelse med lægelig stofmisbrugsbehandling | | 4.2. | Befordring af
personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin | 5. | Opfølgning | | 5.1. | Lægesamtaler,
lægelig stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling | | | 5.1.1. | Retningslinjerne om
stofmisbrugsbehandling | | | 5.1.2. | Stofmisbrugsdatabasen | | 5.2. | Befordring af
personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 6.1. | Lægesamtaler,
lægelig stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling | | | 6.1.1. | Konsekvenser for
kommunerne | | | 6.1.2. | Konsekvenser for
regionerne | | | 6.1.3. | Konsekvenser for
staten | | 6.2. | Befordring af
personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for borgere | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 12. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Lovforslagets formål og hovedindhold
Lovforslaget har til formål at give
stofmisbrugsbehandlingen et væsentligt
kvalitetsløft, som foreslås sikret ved at
indføre et sæt nye rettigheder for personer, som
ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling, og et sæt
modsvarende pligter for kommunerne, som er ansvarlige for
stofmisbrugsbehandlingen.
Der foreslås indført en ret for
personer, som ønsker at komme i lægelig
stofmisbrugsbehandling, i social stofmisbrugsbehandling eller i
både lægelig og social stofmisbrugsbehandling, til en
lægesamtale senest inden iværksættelse af
stofmisbrugsbehandlingen.
Endvidere foreslås indført en ret
for personer, som ønsker at komme i lægelig
stofmisbrugsbehandling, til at få iværksat behandlingen
senest 14 dage efter, at personen har henvendt sig til
bopælskommunen under forudsætning af, at der er
indikation for lægelig stofmisbrugsbehandling.
Endelig foreslås indført en ret
for personer, som er visiteret til lægelig
stofmisbrugsbehandling, til frit at vælge at blive behandlet
i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud end det,
hvortil bopælskommunen har visiteret.
Lovforslaget har herudover til formål at
tilvejebringe et udtrykkeligt hjemmelsgrundlag for kommunal
dækning af udgifter til befordring til og fra
behandlingsstedet af personer, som er i lægelig
stofmisbrugsbehandling med diacetylmorphin (heroin).
2.
Lovforslagets baggrund
2.1.
Lægesamtaler, lægelig stofmisbrugsbehandling og frit
valg i forbindelse med stofmisbrugsbehandling
2.1.1.
Satspuljeaftalen for 2014
Med satspuljeaftalen for 2014 blev regeringen
og satspuljepartierne i oktober 2013 enige om at prioritere
behandlingsindsatsen på stofmisbrugsområdet gennem en
forbedring af indsatsen for de personer, som ønsker at komme
i behandling.
Regeringen og satspuljepartierne blev
således enige om at afsætte midler til
indførelse af et sæt nye rettigheder for personer, som
ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling, og et sæt
modsvarende pligter for kommunerne, som er ansvarlige for
stofmisbrugsbehandlingen.
2.1.2.
Stofmisbrugspakken og De Sociale 2020-mål
Indførelsen af de nye rettigheder for
personer, som ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling,
kommer i forlængelse af andre initiativer, der er taget med
henblik på at forbedre behandlingsindsatsen på
stofmisbrugsområdet.
Regeringen lancerede i oktober 2012
Stofmisbrugspakken med ti konkrete initiativer til at styrke den
sociale stofmisbrugsbehandling. Stofmisbrugspakken skal samlet set
bidrage til at løfte kvaliteten af den sociale
stofmisbrugsbehandling gennem brug af viden og metoder, der har en
dokumenteret effekt for borgerne. Samtidig er det formålet at
sikre en helhedsorienteret social indsats, som har den enkelte
person med et stofmisbrug i centrum.
Som led i Stofmisbrugspakkens implementering
skal der bl.a. udarbejdes nationale retningslinjer for den sociale
stofmisbrugsbehandling. I den forbindelse vil der med henblik
på at sikre sammenhæng mellem de nye nationale
retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling og de
eksisterende retningslinjer for den lægelige
stofmisbrugsbehandling også blive set på udviklingen af
sidstnævnte, f.eks. i form af en tydeliggørelse af, at
den lægelige behandling ikke bør stå alene, men
være en integreret del af den samlede indsats for den enkelte
person med et stofmisbrug. For at sikre den fornødne
sammenhæng og helhed skal de forskellige faggrupper, som
arbejder inden for stofmisbrugsområdet, være bekendt
med retningslinjerne for såvel den lægelige som den
sociale stofmisbrugsbehandling.
Initiativerne i Stofmisbrugspakken vil sammen
med indførelsen af de nye rettigheder bidrage til arbejdet
hen imod De Sociale 2020-mål på
stofmisbrugsområdet.
2.1.3.
Ligestilling af personer i lægelig og i social
stofmisbrugsbehandling
Alle personer, som kommer i lægelig
stofmisbrugsbehandling efter § 142 i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, hvilket i
praksis vil sige substitutionsbehandling for misbrug af heroin og
andre opioider, møder forud for behandlingens
iværksættelse en læge. Der gælder
således et krav om, at der skal gennemføres en
lægesamtale ved indskrivning i behandling, hvilket
hænger sammen med, at ordination af de
afhængighedsskabende lægemidler, som anvendes i
behandlingen, efter § 41 i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, er forbeholdt
læger, og at den ordinerende læge ved behandlingens
iværksættelse altid skal have taget stilling til den
enkelte persons behandling, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning nr.
42 af 1. juli 2008 om den lægelige behandling af
stofmisbrugere i substitutionsbehandling.
Mødet med en læge forud for
behandlingens iværksættelse betyder, at der for alle
personer, som kommer i substitutionsbehandling for misbrug af
heroin og andre opioider, gennemføres en lægelig
undersøgelse for misbruget og afhængigheden
såvel som for de fysiske og psykiske problemstillinger, der
knytter sig til misbruget.
En lægelig undersøgelse for
misbruget og afhængigheden såvel som for de fysiske og
psykiske problemstillinger, der knytter sig til misbruget, er
imidlertid ikke alene relevant for personer, som kommer i
substitutionsbehandling for misbrug af heroin og andre opioider.
For personer, der på grund af misbrug af andre euforiserende
stoffer kommer i social stofmisbrugsbehandling efter § 101 i
lov om social service (serviceloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 254 af 20. marts 2014, kan det også være relevant
med en sådan undersøgelse. Således kan der til
misbrug af euforiserende stoffer som f.eks. hash, kokain og
amfetamin knytte sig fysiske og psykiske problemstillinger, der ved
en lægelig undersøgelse vil kunne konstateres og
iværksættes eller henvises til behandling for.
Social stofmisbrugsbehandling, som bl.a. kan
bestå af motiverende samtaler, psykoterapeutisk behandling og
psykosocial rådgivning, kan forestås af flere
forskellige faggrupper, hvoraf læger blot er en enkelt. I dag
vil personer, som kommer i social stofmisbrugsbehandling, derfor
ikke nødvendigvis møde en læge.
Med indførelsen af en ret for alle, som
ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling, til en
lægesamtale, vil de personer, som kommer i social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, blive
ligestillet med de personer, som kommer i lægelig
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 142.
Indførelsen af en ret for alle, som
ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling, til en
lægesamtale vil endvidere indebære den sundhedsfaglige
og retssikkerhedsmæssige forbedring, der ligger i, at en
læge får mulighed for at vurdere grundlaget for at
iværksætte lægelig stofmisbrugsbehandling. Som
det er i dag, foretages vurderinger af, hvorvidt der er behov for
at iværksætte stofmisbrugsbehandling og i givet fald
hvilken, ofte af andre faggrupper end læger, og først
hvis det i den forbindelse vurderes, at der er behov for at
iværksætte lægelig stofmisbrugsbehandling,
visiteres til en læge, som tager stilling til, hvorvidt der
er grundlag, dvs. indikation, for iværksættelse af
behandlingen. Det betyder, at lægelig stofmisbrugsbehandling
kan blive afvist, uden at en læge har foretaget en
sundhedsfaglig vurdering af grundlaget for
iværksættelse af behandlingen, og at en klage over
vurderingen ikke vil kunne indbringes for det i henhold til §
13 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet nedsatte Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, da vurderingen ikke er foretaget af en
sundhedsperson.
Med fastsættelsen af en tidsfrist,
hvorefter lægesamtalen skal finde sted senest inden
iværksættelse af stofmisbrugsbehandlingen, sikres det,
at undersøgelse for misbruget og afhængigheden
såvel som for de fysiske og psykiske problemstillinger, der
måtte knytte sig til misbruget, vil finde sted på et
tidligt tidspunkt i forløbet. Det betyder bl.a., at det
allerede fra selve stofmisbrugsbehandlingens
iværksættelse vil være muligt at
tilrettelægge behandlingen under hensyntagen til resultatet
af den helhedsorienterede undersøgelse, som lægen vil
skulle foretage i forbindelse med lægesamtalen, jf. afsnit
4.1.1.
Siden 1. januar 2003 har personer, som
henvender sig til kommunen med et ønske om at komme i social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, haft ret til
at modtage et tilbud herom senest 14 dage efter henvendelsen til
kommunen. I dag gælder der ikke en tilsvarende ret for
personer, som henvender sig til kommunen med et ønske om at
komme i lægelig stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens
§ 142.
Med indførelsen af en ret for personer,
som ønsker at komme i lægelig stofmisbrugsbehandling,
til at modtage tilbud herom senest 14 dage efter henvendelsen til
bopælskommunen, vil personer i lægelig
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 142 blive
ligestillet med personer i social stofmisbrugsbehandling efter
servicelovens § 101.
Ligeledes siden 1. januar 2003 har personer,
som efter henvendelse til kommunen er visiteret til social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, haft ret til
at vælge at blive behandlet i et andet offentligt eller
privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, hvortil
der er visiteret. I dag gælder der ikke en tilsvarende ret
for personer, som efter henvendelse til bopælskommunen
visiteres til lægelig stofmisbrugsbehandling efter
sundhedslovens § 142.
Med indførelsen af en ret for personer,
som efter henvendelse til bopælskommunen visiteres til
lægelig stofmisbrugsbehandling, til at vælge at blive
behandlet på en anden offentlig eller privat institution end
den, hvortil der er visiteret, vil personer i lægelig
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 142 blive
ligestillet med personer i social stofmisbrugsbehandling efter
servicelovens § 101.
2.1.4.
Helhedsorienteret og sammenhængende indsats
Stofmisbrug er et sammensat problem. Det er
derfor vigtigt, at behandlingsindsatsen, som skal have den enkelte
person med et stofmisbrug i centrum, er helhedsorienteret og
sammenhængende.
En helhedsorienteret og sammenhængende
behandlingsindsats forudsætter et tværfagligt
samarbejde, hvor både de socialfaglige og de sundhedsfaglige
kompetencer anerkendes og anvendes. I forhold til personer med
stofmisbrug kan der således være behov for social
stofmisbrugsbehandling og indsats mod de sociale problemer, som
personen i øvrigt måtte have, såvel som for
lægelig stofmisbrugsbehandling og andre sundhedsfaglige
ydelser.
De organisatoriske forudsætninger for
dette tværfaglige samarbejde er til stede i den forstand, at
ansvaret for både den sociale stofmisbrugsbehandling efter
servicelovens § 101 og den lægelige
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 142 er forankret
i kommunerne, og at kommunerne typisk har samlet opgaverne hermed i
én forvaltning. Alligevel kan det være en udfordring
at sikre, at behandlingsindsatsen bliver helhedsorienteret og
sammenhængende.
Med den foreslåede ligestilling af
personer i lægelig og i social stofmisbrugsbehandling
forbedres mulighederne for at sikre en helhedsorienteret og
sammenhængende indsats over for personer med et
stofmisbrug.
Med indførelsen af en ret for alle, som
ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling, til en
lægesamtale senest inden iværksættelse af
stofmisbrugsbehandlingen, vil alle - uanset om de skal i social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, i
lægelig stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens §
142 eller i både og - have mulighed for på et tidligt
tidspunkt i forløbet at få foretaget en lægelig
undersøgelse for misbruget og afhængigheden
såvel som for de fysiske og psykiske problemstillinger, der
måtte knytte sig til misbruget. For de personer, som skal i
social stofmisbrugsbehandling, og som i dag ikke møder en
læge forud for stofmisbrugsbehandlingens
iværksættelse, vil det som noget nyt indebære, at
de fysiske og psykiske problemstillinger, som måtte knytte
sig til misbruget, kan konstateres, og at der kan
iværksættes eller henvises til behandling. Endvidere
vil det være muligt at tilrettelægge selve
stofmisbrugsbehandlingen under hensyntagen til resultatet af den
undersøgelse, som lægen har foretaget i forbindelse
med lægesamtalen.
Særligt i forhold til personer, som ud
over stofmisbruget også har en psykisk lidelse, er det en
udfordring at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende
indsats. Det hænger bl.a. sammen med, at ansvaret for
indsatsen er delt mellem kommunen, som er ansvarlig for
stofmisbrugsbehandlingen, og regionen, som er ansvarlig for
behandlingen af den psykiske lidelse. Retten til en
lægesamtale for alle, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, vil som noget nyt for de personer, der ikke
i dag ser en læge som led i stofmisbrugsbehandlingen, give
mulighed for bl.a. at få opsporet en psykisk lidelse. Det vil
herefter være muligt at tilrettelægge
stofmisbrugsbehandlingen under hensyntagen hertil og at sikre
sammenhæng mellem stofmisbrugsbehandlingen og behandlingen af
den psykiske lidelse. I øvrigt indføres i
forlængelse af satspuljeaftalen for 2014 en ordning med
koordinerede indsatsplaner for personer med psykisk lidelse og
samtidigt misbrug. Målgruppen er personer, som har
svære psykiske lidelser med samtidigt misbrug, og som
behandles ambulant i psykiatrien, og/eller personer, som har
psykiske lidelser og samtidigt misbrug, og som har meget komplekse
sociale problemstillinger. Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen har
udarbejdet faglige retningslinjer om koordinerede indsatsplaner, og
den nærmere tilrettelæggelse af ordningen aftales
mellem regioner og kommuner som led i sundhedsaftalerne.
Med indførelsen af en ret for personer,
som ønsker at komme i lægelig stofmisbrugsbehandling,
til at modtage tilbud herom senest 14 dage efter henvendelsen til
bopælskommunen, sikres det bl.a., at behandlingen for alle -
uanset om de skal i social stofmisbrugsbehandling efter
servicelovens § 101, i lægelig stofmisbrugsbehandling
efter sundhedslovens § 142 eller i både og - skal
være iværksat senest 14 dage efter henvendelsen til
kommunen. Det sikres også, at der for alle senest 14 dage
efter henvendelsen skal være udarbejdet en behandlingsplan
for den sociale stofmisbrugsbehandling, hvis der er tale om
behandling efter servicelovens § 101, en behandlingsplan for
den lægelige stofmisbrugsbehandling, hvis der er tale om
behandling efter sundhedslovens § 142, eller behandlingsplaner
for både den sociale og den lægelige
stofmisbrugsbehandling, hvis der er tale om behandling efter
både servicelovens § 101 og sundhedslovens § 142.
Det hænger sammen med, at den foreslåede ret efter
sundhedsloven i lighed med den tilsvarende ret efter serviceloven
omfatter en behandlingsplan over behandlingsforløbet.
Behandlingsplanen, der bl.a. beskriver målet med
behandlingen, aftaler om forløbet og evt. samarbejde med
speciallæge, som tager sig af sideløbende behandling,
er et vigtigt redskab i forhold til at sikre sammenhæng. Det
forhold, at behandlingsplanen i lighed med en behandlingsplan for
den sociale stofmisbrugsbehandling skal indgå som en del af
den samlede handleplan, som kommunen efter servicelovens § 141
i visse tilfælde skal tilbyde at udarbejde og i andre
tilfælde skal skønne, om det er hensigtsmæssigt
at tilbyde at udarbejde, bidrager yderligere til sikring af en
helhedsorienteret indsats.
Behandlingsplaner for henholdsvis den sociale
og den lægelige stofmisbrugsbehandling skal udarbejdes i
overensstemmelse med gældende lovgivning herom.
Med indførelsen af en ret for personer,
som efter henvendelse til bopælskommunen visiteres til
lægelig stofmisbrugsbehandling, til at vælge at blive
behandlet på en anden offentlig eller privat institution end
den, hvortil der er visiteret, vil alle - uanset om de er visiteret
til social behandling efter servicelovens § 101 eller til
lægelig behandling efter sundhedslovens § 142 - have
mulighed for frit valg. Det vil bl.a. indebære, at de
personer, som er visiteret til stofmisbrugsbehandling efter
både servicelovens § 101 og sundhedslovens § 142,
og som ønsker at vælge et andet behandlingstilbud end
kommunens, kan vælge dette for begge behandlingsformers
vedkommende. Hermed vil der skabes bedre muligheder for at sikre
den fornødne sammenhæng mellem på den ene side
den lægelige stofmisbrugsbehandling og på den anden
side den sociale stofmisbrugsbehandling.
2.2.
Befordring af personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin
Med satspuljeaftalen for 2008 blev der afsat
midler til forberedelse og indførelse af en
heroinordinationsordning, som med satspuljeaftalen for 2009 blev
sikret varig finansiering.
I 2013 blev der mellem KL og Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse indgået en aftale om den fremtidige
finansiering af heroinordinationsordningen. I den forbindelse blev
der inden for de allerede afsatte midler bl.a. fundet frie midler
til befordring til og fra behandlingsstedet af personer i
ordningen.
Baggrunden herfor var en fælles
erkendelse af, at gratis befordring kan bidrage til at fastholde
personer i heroinordinationsordningen, som har været en
succes i forhold til at forbedre personernes sociale situation,
begrænse misbruget af illegale stoffer, nedsætte
kriminaliteten og reducere risikoadfærden. Således
havde det vist sig, at en del personer blev udskrevet af ordningen
på trods af dens succes, hvilket for manges vedkommende
skyldtes, at de overgik til anden behandling, herunder især
konventionel substitutionsbehandling, som de ikke tidligere havde
kunnet profitere af. Det kunne ikke udelukkes, at valget af
udskrivning og overgang til en behandlingsform, som personerne ikke
tidligere havde profiteret af, hang sammen med den blandt
personerne i heroinordinationsordningen udbredte opfattelse af, at
ordningen er forbundet med meget besvær, herunder ikke mindst
som følge af, at de indskrevne skal møde op to gange
om dagen året rundt, og de indskrevnes egenbetaling af den
hyppige befordring til og fra behandlingsstedet kunne utvivlsomt
bidrage til denne opfattelse.
Hjemmel til kommuners dækning af
udgifter til befordring til og fra behandlingsstedet af personer i
heroinordinationsordningen vurderes at være indeholdt i
sundhedslovens § 142, stk. 1 (lovforslagets § 142, stk.
3), jf. afsnit 3.2. Da hjemmelsgrundlaget imidlertid ikke er
udtrykkeligt, kan det give anledning til tvivl, og det forekommer
derfor mest hensigtsmæssigt at tilvejebringe et udtrykkeligt
og dermed mere klart hjemmelsgrundlag gennem en ændring af
sundhedslovens bestemmelser om befordring og
befordringsgodtgørelse.
I forbindelse med tilvejebringelsen af det
udtrykkelige hjemmelsgrundlag for kommuners dækning af
udgifter til befordring til og fra behandlingsstedet af personer i
heroinordinationsordningen, forekommer det mest
hensigtsmæssigt tillige at fastsætte udtrykkeligt, at
den kommune, som er ansvarlig for lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin, afholder udgifter til
behandlingen. Det har været forudsat i forbindelse med
ordningens indførelse, og praksis har været i
overensstemmelse hermed.
3.
Gældende ret
3.1.
Lægesamtaler, lægelig stofmisbrugsbehandling og frit
valg i forbindelse med stofmisbrugsbehandling
3.1.1.
Sundhedsloven mv.
Sundhedslovens kapitel 41 omhandler
lægelig stofmisbrugsbehandling.
Efter sundhedslovens § 142, stk. 1, skal
kommunen tilbyde vederlagsfri lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler til stofmisbrugere. Det
skal i den forbindelse bemærkes, at lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin dels er særegen derved, at
de indskrevne skal møde op på behandlingsstedet to
gange om dagen året rundt, dels er mere kompleks og
risikofyldt end konventionel stofmisbrugsbehandling med
afhængighedsskabende lægemidler, hvorfor der stilles
særlige krav til det enkelte behandlingssted, herunder med
hensyn til patientgrundlag, faglige kompetencer og
personalenormering. Det betyder i overensstemmelse med
forudsætningerne for heroinordinationsordningen, at
lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin alene tilbydes
få steder i landet, og at ikke alle vil have praktisk
mulighed for at modtage behandlingen. Efter § 142, stk. 2, kan
kommunen tilvejebringe tilbud om lægelig behandling i henhold
til stk. 1 ved at etablere behandlingstilbud på egne
institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre
kommuner, regioner eller private institutioner.
Efter § 41, stk. 1, 1. pkt., i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
kan ordination af afhængighedsskabende lægemidler som
led i behandling af personer for stofmisbrug alene foretages af
læger ansat i lægestillinger ved de kommunale,
regionale eller private institutioner, der er nævnt i
sundhedslovens § 142, stk. 2.
Sundhedsstyrelsens vejledning om den
lægelige behandling af stofmisbrugere i
substitutionsbehandling, vejledning nr. 76 af 31. oktober 2012 om
den lægelige behandling af misbrug af kokain og andre
centralstimulerende stoffer og vejledning nr. 9507 af 17. september
2013 om ordination af diacetylmorphin (heroin) ved
opioidafhængighed indeholder retningslinjer, der
præciserer den omhu og samvittighedsfuldhed, som læger
i henhold til § 17 i lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed er forpligtet til at udvise i
forbindelse med behandling af personer med stofmisbrug.
Af de omhandlede vejledninger fremgår
det bl.a., at kommunen har ansvaret for, at der udarbejdes en
lægelig behandlingsplan. Den lægelige behandlingsplan
skal indgå som en del af den samlede handleplan, som nogle
personer med stofmisbrug har krav på at få tilbudt, og
som det kan være hensigtsmæssigt at udarbejde
også for dem, der ikke har krav herpå, jf. afsnit
3.1.2.
Efter sundhedslovens § 252 skal
bopælskommunen afholde udgifter til lægelig
stofmisbrugsbehandling efter lovens § 142.
3.1.2.
Serviceloven mv.
Servicelovens kapitel 18 omhandler bl.a.
social stofmisbrugsbehandling.
Efter servicelovens § 101, stk. 1, skal
kommunen tilbyde social stofmisbrugsbehandling. Efter stk. 2 skal
tilbud efter stk. 1 iværksættes senest 14 dage efter
henvendelsen til kommunen. Efter stk. 4 kan en person, der er
visiteret til behandling, vælge at blive behandlet i et andet
offentligt behandlingstilbud eller privat behandlingstilbud af
tilsvarende karakter som det, der er visiteret til efter stk. 1.
Efter stk. 5 kan fristen efter stk. 2 fraviges, hvis personen
vælger at blive behandlet i et andet offentligt eller privat
behandlingstilbud end det, kommunalbestyrelsen har visiteret til
efter stk. 1. Efter stk. 6 kan retten til at vælge efter stk.
4 begrænses, hvis hensynet til stofmisbrugeren taler for
det.
Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forholds vejledning nr. 10 af 15. februar
2011 om særlig støtte til voksne (vejledning nr. 5 til
serviceloven) indeholder bl.a. en uddybning af servicelovens regler
om tilbud på stofmisbrugsområdet.
Af den omhandlede vejledning fremgår det
bl.a., at kommunen har ansvaret for, at der udarbejdes en
behandlingsplan over behandlingsforløbet. Behandlingsplanen,
som er omfattet af retten til at modtage et tilbud om social
stofmisbrugsbehandling senest 14 dage efter henvendelsen til
kommunen, skal indgå som en del af den samlede handleplan,
som kommunen efter servicelovens § 141 i visse tilfælde
skal tilbyde at udarbejde og i andre tilfælde skal
skønne, om det er hensigtsmæssigt at tilbyde at
udarbejde. Af Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forholds vejledning nr. 12 af 15. februar
2011 om servicelovens formål og generelle bestemmelser i
loven (vejledning nr. 1 til serviceloven) fremgår det bl.a.,
at det på stofmisbrugsområdet kan være
hensigtsmæssigt at tilbyde udarbejdelse af en handleplan
efter servicelovens § 141 også for de personer med
stofmisbrug, som ikke har krav på at få tilbuddet
herom.
3.2.
Befordring af personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin
Sundhedslovens kapitel 53 og kapitel 80
omhandler befordring og befordringsgodtgørelse. I kapitlerne
er der ingen bestemmelser, som regulerer befordring af personer i
lægelig stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens §
142 og dermed heller ikke befordring af personer i lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin.
Det forhold, at sundhedslovens kapitel 53 og
kapitel 80 ikke indeholder bestemmelser, som regulerer befordring
af personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin, og
at der således ikke er et udtrykkeligt hjemmelsgrundlag for
kommuners dækning af udgifter til befordring til og fra
behandlingsstedet af personer i heroinordinationsordningen, er
imidlertid ikke ensbetydende med, at der ikke er hjemmel
hertil.
Dækning af udgifter til befordring til
og fra behandlingsstedet af personer i heroinordinationsordningen
vurderes således at være et naturligt og integreret
element i den lægelige stofmisbrugsbehandling med heroin,
hvilket hænger sammen med, at denne behandling er
særegen og adskiller sig fra anden behandling efter
sundhedslovens § 142 ved bl.a., at de indskrevne skal
møde op på behandlingsstedet to gange om dagen
året rundt. Hjemmelen til kommuners dækning af
befordringsudgifter i forbindelse med lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin vurderes derfor at være
indeholdt i sundhedslovens § 142, stk. 1 (lovforslagets §
142, stk. 3), som pålægger kommunalbestyrelser at
tilbyde personer, som har et stofmisbrug, vederlagsfri
lægelig behandling med afhængighedsskabende
lægemidler.
4.
Lovforslagets indhold
4.1.
Lægesamtaler, lægelig stofmisbrugsbehandling og frit
valg i forbindelse med stofmisbrugsbehandling
4.1.1.
Lægesamtaler senest inden iværksættelse af
stofmisbrugsbehandling
Alle personer, som kommer i
substitutionsbehandling for misbrug af heroin og andre opioider
efter sundhedslovens § 142, møder forud for
behandlingens iværksættelse en læge, og der
gennemføres i den forbindelse en lægesamtale, hvor
misbruget og afhængigheden såvel som de fysiske og
psykiske problemstillinger, der knytter sig til misbruget,
undersøges, jf. afsnit 2.1.3.
Med lovforslaget foreslås indført
en ret for alle, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, til en lægesamtale. Hermed
ligestilles personer, der på grund af misbrug af andre
euforiserende stoffer end heroin og andre opioider kommer i social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, med
personer, som kommer i lægelig stofmisbrugsbehandling efter
sundhedslovens § 142, jf. afsnit 2.1.3.
Retten til en lægesamtale modsvares af
en pligt for bopælskommunen til at tilbyde en sådan
vederlagsfrit til personer, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling.
Det vil være den enkelte kommune, som
vil skulle tage stilling til, hvordan kommunens tilbud om
lægesamtaler tilrettelægges, herunder om
lægesamtalerne f.eks. skal gennemføres af læger
ansat på en institution, som er kommunens egen, læger
ansat på en anden kommunal, en regional eller en privat
institution, hvormed kommunen har indgået aftale om
tilvejebringelse af behandlingstilbud, eller andre læger,
hvormed kommunen indgår aftale om gennemførelse af
lægesamtaler.
Det forudsættes, at den læge, som
gennemfører den enkelte samtale, følger
Sundhedsstyrelsens til enhver tid gældende retningslinjer
herom. Da ordination af afhængighedsskabende lægemidler
som led i behandling af personer for stofmisbrug efter § 41,
stk. 1, 1. pkt., i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed alene kan foretages af læger ansat
i lægestillinger ved de kommunale, regionale eller private
institutioner, der er nævnt i sundhedslovens § 142, stk.
2, vil det dog i tilfælde af misbrug af heroin og andre
opioider være hensigtsmæssigt, at lægesamtalen
gennemføres af en sådan læge, således at
der allerede i forbindelse med samtalen vil kunne foretages
ordination og udarbejdes en lægelig behandlingsplan.
I forbindelse med lægesamtalen vil
lægen skulle foretage en helhedsorienteret
undersøgelse af misbruget og afhængigheden såvel
som for de fysiske og psykiske problemstillinger, der knytter sig
til misbruget. Det overordnede formål med lægesamtalen
vil uanset misbrugsstof være:
• at
identificere og behandle eventuelle akutte
behandlingskrævende problemstillinger,
• at
bekræfte patientens oplysninger om misbrugsproblemer ved
hjælp af misbrugsanamnese, objektiv
lægeundersøgelse, evt. urinanalyser samt vurdere
graden af afhængighed/misbrug,
• at
identificere misbrugsrelaterede komplikationer og vurdere eventuel
risikoadfærd,
• at
identificere andre somatiske, psykiske og sociale
problemstillinger,
• at udarbejde
behandlingsplan samt vurdere behov for henvisning til somatisk
eller psykiatrisk speciallæge og behov for sociale
behandlingsindsatser og
• at sikre
tilbud om serologisk screening for hepatitis og HIV, herunder
præ- og posttest rådgivning og vaccination.
For så vidt angår
behandlingsplaner, vil lægen dog alene skulle udarbejde en
sådan, hvis der er tale om substitutionsbehandling for
misbrug af heroin og andre opioider efter sundhedslovens §
142, eller hvis der i forbindelse med undersøgelsen
konstateres fysiske og psykiske problemstillinger, hvis behandling
det skønnes relevant at udarbejde en plan for. I
tilfælde af misbrug af euforiserende stoffer som f.eks. hash,
kokain og amfetamin, hvor der er tale om social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, vil
behandlingsplaner for behandlingsforløbet som hidtil blive
udarbejdet af behandlerne på dette område, og
resultatet af den lægelige undersøgelse vil
indgå som et af flere elementer i den samlede vurdering af
behandlingsbehovet.
I tilknytning til forslaget om at
indføre en ret for alle, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, til en lægesamtale, foreslås
med lovforslaget indført en ret til, at lægesamtalen
skal finde sted senest inden iværksættelse af
stofmisbrugsbehandlingen.
Retten til en lægesamtale senest inden
iværksættelse af stofmisbrugsbehandlingen modsvares af
en pligt for bopælskommunen til at tilbyde en sådan
samtale inden for tidsfristen.
Hvis kommunen ikke inden
iværksættelse af stofmisbrugsbehandlingen kan tilbyde
en lægesamtale med en læge, som i overensstemmelse med
kommunens tilrettelæggelse af tilbuddet sædvanligvis
gennemfører lægesamtaler, er kommunen forpligtet til
at sørge for, at lægesamtalen gennemføres af en
anden læge inden for fristen.
4.1.2.
Lægelig stofmisbrugsbehandling senest 14 dage efter
henvendelse til kommunen
Personer, som henvender sig til kommunen med
et ønske om at komme i social stofmisbrugsbehandling efter
servicelovens § 101, har ret til at modtage et tilbud herom
senest 14 dage efter henvendelsen til kommunen, jf. afsnit
2.1.3.
Med lovforslaget foreslås indført
en ret for personer, som henvender sig til bopælskommunen med
et ønske om at komme i lægelig stofmisbrugsbehandling
efter sundhedslovens § 142, til at modtage tilbud herom senest
14 dage efter henvendelsen til kommunen. Hermed ligestilles
personer i lægelig stofmisbrugsbehandling efter
sundhedslovens § 142 med personer i social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, jf. afsnit
2.1.3. Retten omfatter i lighed med den tilsvarende ret efter
servicelovens § 101 også en behandlingsplan over
behandlingsforløbet.
Retten til at modtage tilbud om lægelig
stofmisbrugsbehandling senest 14 dage efter henvendelsen til
kommunen modsvares af en pligt for bopælskommunen til at
sørge for iværksættelse af sådan
behandling til personer, som ønsker at komme i lægelig
stofmisbrugsbehandling. Det er dog en forudsætning, at der
efter retningslinjerne herom, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning om
den lægelige behandling af stofmisbrugere i
substitutionsbehandling, er indikation for lægelig
stofmisbrugsbehandling.
Tidsfristen regnes fra den første
personlige henvendelse med ønske om behandling. Det vil dog
som altovervejende hovedregel være sådan, at den
lægelige behandling allerede vil blive iværksat
umiddelbart efter, at det i forbindelse med lægesamtalen er
konstateret, at der er indikation for behandlingen. Endvidere vil
det som altovervejende hovedregel være sådan, at den
behandlingsplan over behandlingsforløbet, som allerede i dag
skal udarbejdes i henhold til Sundhedsstyrelsens vejledning om den
lægelige behandling af stofmisbrugere i
substitutionsbehandling, vil blive udarbejdet i forbindelse med
lægesamtalen.
Hvis kommunen ikke inden for tidsfristen kan
sørge for iværksættelse af lægelig
stofmisbrugsbehandling på egne institutioner eller på
andre kommunale, regionale eller private institutioner, hvormed
kommunen har indgået aftale om tilvejebringelse af
behandlingstilbud, er kommunen forpligtet til at sørge for,
at behandlingen kan iværksættes på en anden
offentlig eller privat institution inden for fristen.
Tidsfristen gælder alene i forhold til
lægelig behandling på kommunens egne institutioner
eller på andre kommunale, regionale eller private
institutioner, hvormed kommunen har indgået aftale om
tilvejebringelse af behandlingstilbud. Benytter en person sin ret
til at vælge at blive behandlet på en anden offentlig
eller privat institution end den, hvortil bopælskommunen har
visiteret, vil det ikke altid være muligt at få
iværksat behandlingen inden for tidsfristen. Fristen kan
derfor fraviges, hvis en person, som er visiteret til lægelig
behandling, vælger at blive behandlet i et andet offentligt
eller privat behandlingstilbud end det, hvortil
bopælskommunen har visiteret. Muligheden for at fravige
retten til behandling senest 14 dage efter henvendelsen betyder
ikke, at behandlingens iværksættelse kan udskydes
længere end nødvendigt. Behandlingen skal
således iværksættes så hurtigt som muligt.
Hvis en person, som har benyttet sin ret til at vælge at
blive behandlet på en anden offentlig eller privat
institution end den, hvortil bopælskommunen har visiteret,
fortryder og på ny henvender sig til bopælskommunen med
ønske om at komme i lægelig stofmisbrugsbehandling,
bliver personen igen omfattet af tidsfristen, som i givet fald vil
blive regnet fra tidspunktet for den nye henvendelse til
kommunen.
4.1.3. Frit
valg i forbindelse med lægelig stofmisbrugsbehandling
Personer, som efter henvendelse til kommunen
er visiteret til social stofmisbrugsbehandling efter servicelovens
§ 101, har ret til at vælge at blive behandlet i et
andet offentligt eller privat behandlingstilbud af tilsvarende
karakter som det, hvortil der er visiteret, jf. afsnit 2.1.3.
Med lovforslaget foreslås indført
en ret for personer, som efter henvendelse til bopælskommunen
visiteres til lægelig stofmisbrugsbehandling, til at
vælge at blive behandlet på en anden offentlig eller
privat institution end den, hvortil der er visiteret, med mindre
der er tale om lægelig behandling med heroin. Hermed
ligestilles personer i lægelig stofmisbrugsbehandling efter
sundhedslovens § 142 med personer i social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101.
Når retten til frit at vælge
behandlingssted ikke omfatter lægelig stofmisbrugsbehandling
med heroin, skyldes det, at denne behandling er særegen og
adskiller sig fra anden behandling efter sundhedslovens § 142
ved bl.a. kun at finde sted på nogle få
behandlingssteder, som opfylder særlige krav til bl.a.
organisation og personale, og i overensstemmelse med særlige
regler om bl.a. indikation for og inklusion i behandling.
Det er en forudsætning, at der på
den valgte institution er etableret tilbud om lægelig
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 142.
Retten til frit at vælge at blive
behandlet på en anden offentlig eller privat institution end
den, hvortil bopælskommunen har visiteret, omfatter
også en ret til at vælge en af kommunens andre
institutioner, hvis kommunen har etableret flere, såvel som
en ret til at vælge bopælskommunens egen institution,
hvis kommunen har etableret en sådan, men har visiteret til
en anden kommunal, regional eller privat institution.
Retten til frit at vælge at blive
behandlet på en anden offentlig eller privat institution end
den, hvortil bopælskommunen har visiteret, modsvares af en
pligt for bopælskommunen til at afholde den udgift, der for
den valgte institution er forbundet med den lægelige
stofmisbrugsbehandling af den person, som er visiteret til
behandling. Såfremt der allerede er fastsat en takst for
lægelig stofmisbrugsbehandling, betaler bopælskommunen
et beløb svarende til denne takst. I de tilfælde, hvor
der efter sundhedslovens § 142, stk. 2 (lovforslagets §
142, stk. 4), er indgået aftale med en kommune, en region
eller en privat institution om tilvejebringelse af tilbud om
lægelig stofmisbrugsbehandling, må kommunen, regionen
eller den private institution antages at have fastsat en takst. Det
vil være den takst, som bopælskommunen skal betale,
også selv om det er en anden kommune, der har indgået
aftale med kommunen, regionen eller den private institution om
tilvejebringelse af tilbud om lægelig stofmisbrugsbehandling.
Mens kommuner, regioner og private institutioner, som efter aftale
med en kommune tilvejebringer tilbud om lægelig
stofmisbrugsbehandling til kommunens borgere, må antages at
have fastsat en takst, vil kommuner, som på egne
institutioner alene tilbyder lægelig stofmisbrugsbehandling
til egne borgere typisk ikke have fastsat en takst. I disse
tilfælde skal kommunen fastsætte en pris, som
bopælskommunen skal betale. Denne pris skal svare til
kommunens faktiske udgifter, dvs. de direkte og indirekte
omkostninger ved at levere behandlingen.
Retten til frit valg modsvares ikke af en
pligt for den anden offentlige eller private institution, som en
person ønsker at vælge, til at tilbyde personen
behandling. En institution kan således afvise at modtage en
person, som har valgt institutionen. Dette gælder uden
begrænsninger for private institutioner, mens offentlige
institutioner, herunder bopælskommunens egen eller egne, kun
kan afvise at modtage en person, som har valgt institutionen, hvis
det er begrundet i kapacitetsmæssige hensyn. En afvisning kan
f.eks. begrundes i, at modtagelse af en person, som har valgt
institutionen, vil indebære en risiko for, at en kommune ikke
vil kunne opfylde sin forpligtelse til at tilbyde egne borgere
lægelig stofmisbrugsbehandling, hvor behandlingen i
overensstemmelse med kommunens tilrettelæggelse af tilbuddet
sædvanligvis finder sted, eller en risiko for, at en kommune
eller en region ikke vil kunne opfylde sin forpligtelse til efter
aftale med en kommune at tilvejebringe tilbud om lægelig
stofmisbrugsbehandling til kommunens borgere.
Visitation til lægelig
stofmisbrugsbehandling efter henvendelsen til egen kommune, dvs.
bopælskommunen, er en forudsætning for at benytte
retten til frit at vælge at blive behandlet på en anden
offentlig eller privat institution end den, hvortil
bopælskommunen har visiteret. Det vil som altovervejende
hovedregel være sådan, at visitationen vil finde sted
samtidig med, at det i forbindelse med lægesamtalen er
konstateret, at der er indikation for lægelig
stofmisbrugsbehandling.
Som følge af, at det efter § 41,
stk. 1, 1. pkt., i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed er forbeholdt læger ansat i
lægestillinger ved de kommunale, regionale eller private
institutioner, der er nævnt i sundhedslovens § 142, stk.
2, at ordinere afhængighedsskabende lægemidler som led
i behandling af personer for stofmisbrug, jf. afsnit 3.1.1., vil en
person, som ønsker at benytte sin ret til frit valg, alene
kunne vælge at blive behandlet på en anden kommunes
institution eller på en regional eller privat institution,
hvormed en anden kommune har indgået aftale om
tilvejebringelse af behandlingstilbud.
I de tilfælde, hvor en person
vælger at blive behandlet på en anden offentlig eller
privat institution end den, hvortil bopælskommunen har
visiteret, vil det være den ordinerende læge, dvs. en
læge ansat i en lægestilling ved den valgte kommunale,
regionale eller private institution, der er ansvarlig for valg og
udførelse af behandlingen. Den visiterende læge tager
altså i disse tilfælde alene stilling til, hvorvidt der
er indikation for lægelig stofmisbrugsbehandling, mens den
ordinerende læge er ansvarlig for valg og udførelse af
behandlingen. Såvel den visiterende læges stillingtagen
til indikation som den ordinerende læges valg og
udførelse af behandling skal finde sted under iagttagelse af
retningslinjerne herom, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning om den
lægelige behandling af stofmisbrugere i
substitutionsbehandling. Det betyder bl.a., at den ordinerende
læge i samarbejde med den behandler, der varetager den
sociale stofmisbrugsbehandling, skal foretage en vurdering af,
hvorvidt der er den fornødne sammenhæng mellem
på den ene side den lægelige stofmisbrugsbehandling og
på den anden side den sociale stofmisbrugsbehandling og
indsatsen mod de sociale problemer, som personen i øvrigt
måtte have.
Som følge af, at der med
Sundhedsstyrelsens vejledning om den lægelige behandling af
stofmisbrugere i substitutionsbehandling er fastsat detaljerede
sundhedsfaglige retningslinjer for behandlingen, vil der være
tale om ensartede behandlingstilbud, og derfor vil den
lægelige behandling på den valgte kommunale, regionale
eller private institution pr. definition være af tilsvarende
karakter som den, hvortil bopælskommunen har visiteret. Det
forudsættes i øvrigt, at den lægelige
stofmisbrugsbehandling på den valgte institution vælges
og udføres på samme måde, uanset om der er tale
om behandling af en person, som en kommune har henvist til
institutionen, eller om der er tale om behandling af en person, som
har benyttet retten til frit valg. Således vil institutioner
f.eks. ikke for personer, som benytter retten til frit valg, kunne
etablere specielle behandlingstilbud med et særligt
højt serviceniveau.
Er der tale om en samtidig benyttelse af frit
valg efter servicelovens § 101, stk. 2, gælder denne
bestemmelses krav om, at det valgte behandlingstilbud skal
være af tilsvarende karakter som det, hvortil der er
visiteret. Således vil der ikke med henvisning til retten til
frit valg efter den foreslåede § 142, stk. 7, kunne
opnås en udvidelse af retten efter servicelovens § 101,
stk. 2, f.eks. således at et døgnbehandlingstilbud kan
vælges, selv om der er visiteret til et dagbehandlingstilbud,
eller således at der kan vælges et socialt
behandlingstilbud, som ikke er relevant i forhold til den sociale
behandling, hvortil der er visiteret.
Retten til frit at vælge at blive
behandlet på en anden offentlig eller privat institution end
den, hvortil bopælskommunen har visiteret, gælder for
alle personer, som visiteres til lægelig
stofmisbrugsbehandling. Retten kan således ikke
begrænses med den begrundelse, at hensynet til personen, som
er visiteret til lægelig stofmisbrugsbehandling, taler
herfor. En sådan begrænsning i psykiatriske patienters
ret til frit sygehusvalg efter sundhedslovens § 86 er i
øvrigt ophævet med virkning fra 1. september 2014, og
der synes ikke at være grundlag for at indføre
begrænsningen i forbindelse med lægelig
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 142. Kravet i
§ 17 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed om, at læger er forpligtet til at
udvise omhu og samvittighedsfuldhed, vil dog kunne være til
hinder for, at den lægelige stofmisbrugsbehandling kan finde
sted på den valgte institution. Det vil f.eks. kunne
være tilfældet, hvis den ordinerende læge
vurderer, at geografisk afstand mellem bopæl og institution
umuliggør tilstrækkelig hyppig kontakt med den
konkrete person, eller at der ikke kan sikres den fornødne
sammenhæng mellem på den ene side den lægelige
stofmisbrugsbehandling og på den anden side den sociale
stofmisbrugsbehandling og indsatsen mod de sociale problemer, som
personen i øvrigt måtte have.
4.2.
Befordring af personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin
Med lovforslaget foreslås tilvejebragt
et udtrykkeligt hjemmelsgrundlag for kommunal dækning af
udgifter til befordring til og fra behandlingsstedet af personer,
som er i lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin.
Tilvejebringelsen af det udtrykkelige
hjemmelsgrundlag sker ved indsættelse af to nye bestemmelser
i sundhedslovens kapitler om befordring og
befordringsgodtgørelse.
I kapitel 53 foreslås indsat en ny
bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen kan yde befordring eller
befordringsgodtgørelse til og fra lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin. Det er således den enkelte
kommunalbestyrelse, som beslutter, om der skal ydes befordring
eller befordringsgodtgørelse, idet dog bestemte hensyn skal
indgå i den konkrete vurdering, jf. afsnit 5.2., og
forskellige modeller for, hvorledes befordringen eller
befordringsgodtgørelsen ydes, er mulige. Af den ny
bestemmelse fremgår endvidere, at ministeren for sundhed og
forebyggelse fastsætter nærmere regler om ydelse af
befordring og befordringsgodtgørelse efter denne
bestemmelse. For så vidt angår
bemyndigelsesbestemmelsen, henvises der til afsnit 5.2.
I kapitel 80 foreslås indsat en ny
bestemmelse om, at den kommune, som er ansvarlig for den
lægelige stofmisbrugsbehandling med heroin, afholder udgiften
til befordring eller befordringsgodtgørelse efter den nye
bestemmelse i kapitel 53. Bestemmelsen skal ses i lyset af, at de
kommuner, som driver et behandlingssted, hvor personer er i
lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin, af staten
får kompenseret deres udgifter til
heroinordinationsordningen, herunder befordringen, inden for
rammerne af de med satspuljeaftalen for 2009 afsatte midler. Den
enkelte kommune får således kompensation
uafhængigt af, hvorvidt de personer, som er i lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin på kommunens
behandlingssted, har bopæl i kommunen eller ej.
Med lovforslaget foreslås endvidere en
udtrykkelig fastsættelse af, at kommuner, som er ansvarlige
for lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin, afholder
udgifter til behandlingen. Det har været forudsat i
forbindelse med heroinordinationsordningens indførelse, og
praksis har været i overensstemmelse hermed.
5.
Opfølgning
5.1.
Lægesamtaler, lægelig stofmisbrugsbehandling og frit
valg i forbindelse med stofmisbrugsbehandling
5.1.1.
Retningslinjerne om stofmisbrugsbehandling
Som opfølgning på lovforslagets
vedtagelse vil Sundhedsstyrelsen revidere de retningslinjer om
stofmisbrugsbehandling, som i dag findes i vejledning om den
lægelige behandling af stofmisbrugere i
substitutionsbehandling og vejledning om den lægelige
behandling af misbrug af kokain og andre centralstimulerende
stoffer.
Sundhedsstyrelsens retningslinjer vil herefter
gengive den nye ret for alle, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, til en lægesamtale senest inden
iværksættelse af stofmisbrugsbehandlingen, den nye ret
for personer, som ønsker at komme i lægelig
stofmisbrugsbehandling, til at modtage tilbud herom senest 14 dage
efter henvendelsen til bopælskommunen, og den nye ret for
personer, som efter henvendelse til bopælskommunen visiteres
til lægelig stofmisbrugsbehandling, til at vælge at
blive behandlet på en anden offentlig eller privat
institution end den, hvortil der er visiteret, såvel som de
modsvarende forpligtelser for bopælskommunen.
Af Sundhedsstyrelsens retningslinjer vil det
endvidere komme til at fremgå, at der som led i informationen
af den enkelte person, der ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, om behandlingsmuligheder mv. skal vejledes
om de nye rettigheder såvel som om andre patientrettigheder,
der har til formål at sikre respekten for det enkelte
menneske, dets integritet og selvbestemmelse.
Det er ikke hensigten, at der i forbindelse
med revisionen af Sundhedsstyrelsens retningslinjer skal foretages
væsentlige ændringer med hensyn til lægesamtalers
indhold.
5.1.2.
Stofmisbrugsdatabasen
Stofmisbrugsdatabasen er en fælles
indberetningsløsning for de forskellige CPR-baserede
registre på stofmisbrugsområdet, hvilket vil sige
registrene SIB (Stofmisbrugere i behandling), VBGS (Ventetider
vedr. behandlingsgaranti for stofmisbrugere), DanRIS (Dansk
registrerings- og informationssystem) og Kvalhep/Hep C
(Kvalitetssikring af den lægelige behandling og den nationale
handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C). Socialstyrelsen er
ansvarlig for driften af Stofmisbrugsdatabasen, hvortil
indberetning er lovpligtig. Databasen drives i samarbejde med
Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut og Center for
Rusmiddelforskning. Kommunerne har ansvaret for indberetning til
Stofmisbrugsdatabasen.
Til Stofmisbrugsdatabasen indberettes en lang
række oplysninger, som ud over at give de ansvarlige
myndigheder et overblik over stofmisbrugsbehandling i Danmark
bidrager til opfølgningen på den kommunale
behandlingsindsats. Således indberettes bl.a. relevante
oplysninger om de personer, som indskrives i social og
lægelig stofmisbrugsbehandling efter henholdsvis
servicelovens § 101, stk. 1, og sundhedslovens § 142,
stk. 1, samt oplysninger, der gør det muligt at følge
dels ventetid på behandling, jf. servicelovens § 101,
stk. 2, dels benyttelse af frit valg af behandlingstilbud, jf.
servicelovens § 101, stk. 4.
Efter indførelsen af de nye
rettigheder, som foreslås med lovforslaget, vil kommunerne
tillige skulle indberette de oplysninger, som vil være
nødvendige for opfølgningen på den kommunale
indsats i forhold til disse rettigheder. Kommunerne vil i den
forbindelse alene skulle foretage nogle få og simple
supplerende registreringer.
I dag registrerer kommunerne bl.a. datoen for
henvendelser fra personer, som ønsker at komme
stofmisbrugsbehandling. Frem over vil kommunerne også skulle
registrere datoen for lægesamtalens gennemførelse,
hvilket vil gøre det muligt for kommunerne selv såvel
som for de centrale myndigheder at følge overholdelsen af
fristen i den foreslåede § 142, stk. 2. Hvis tidsfristen
overskrides, vil årsagen til overskridelsen skulle
registreres.
I dag registrerer kommunerne bl.a. datoen for
iværksættelse af stofmisbrugsbehandlingen og
årsagen til en eventuel overskridelse af 14-dagesfristen i
servicelovens § 101, stk. 2. Registreringen gør det
muligt for kommunerne selv såvel som for de centrale
myndigheder at følge overholdelsen af fristen i
servicelovens § 101, stk. 2. Registreringen vil endvidere
gøre det muligt at følge overholdelsen af
14-dagesfristen i den foreslåede § 142, stk. 6.
I dag registreres benyttelse af frit valg af
behandlingstilbud, jf. servicelovens § 101, stk. 4, alene i de
tilfælde, hvor benyttelsen af det frie valg er årsag
til en overskridelse af 14-dagesfristen i servicelovens § 101,
stk. 2. I overensstemmelse hermed vil benyttelse af frit valg efter
den foreslåede § 142, stk. 7, alene skulle registreres,
hvis benyttelsen af det frie valg er årsag til en
overskridelse af 14-dagesfristen i den foreslåede § 142,
stk. 6.
5.2.
Befordring af personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin
I medfør af den foreslåede
bemyndigelse i § 170 a, stk. 2, 1. pkt., vil det blive
fastsat, at den enkelte kommune, som er ansvarlig for lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin i medfør af § 142,
stk. 1 (lovforslagets § 142, stk. 3), tager stilling til
befordringens tilrettelæggelse. Med henblik på at sikre
en så hensigtsmæssig tilrettelæggelse som mulig
vil den ansvarlige kommune således kunne vælge enten
selv at sørge for befordringen eller at godtgøre de
udgifter, som for den enkelte person er forbundet med befordring
på egen hånd.
I medfør af den foreslåede
bemyndigelse i § 170 a, stk. 2, 1. pkt., vil det endvidere
blive fastsat, hvilke hensyn den enkelte kommune, som er ansvarlig
for lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin, skal lade
indgå i vurderingen af, hvorvidt der skal ydes befordring
eller befordringsgodtgørelse til den enkelte person i
behandling.
Ydelse af befordring eller
befordringsgodtgørelse vil således ikke for alle
personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin
være nødvendig for fastholdelse i behandling.
Nødvendigheden for fastholdelse i behandling og dermed for
ydelse af befordring eller befordringsgodtgørelse må
bero på en konkret vurdering af den enkelte persons forhold.
Følgende hensyn, som vil fremgå af den i medfør
af den foreslåede § 170 a, stk. 2, 1. pkt., udstedte
bekendtgørelse, skal indgå i vurderingen:
•
helbredstilstand,
• afstand
mellem bopæl og behandlingssted,
•
befordringsudgifter samt
•
indtægter og formue.
Den konkrete vurdering vil kunne ændre
sig over tid i den forstand, at en persons forhold kan ændre
sig, således at ydelse af befordring eller
befordringsgodtgørelse, som hidtil har været vurderet
som værende nødvendig for at fastholde personen i
behandling, ikke længere er nødvendig, hvorfor ydelsen
kan ophøre, eller således at ydelse af befordring, som
hidtil ikke har været vurderet som værende
nødvendig for at fastholde personen i behandling, bliver
nødvendig, hvorfor befordring eller
befordringsgodtgørelse skal ydes.
På grundlag af de videre erfaringer med
heroinordinationsordningen, herunder befordringen, vil de hensyn,
som vil fremgå af den i medfør af den foreslåede
§ 170 a, stk. 2, 1. pkt., udstedte bekendtgørelse,
kunne ændres, herunder suppleres, hvilket i givet fald vil
ske ved udstedelse af en ny bekendtgørelse.
Den foreslåede § 170 a, stk. 2, 2.
pkt., har til formål at sikre, at personer, der i
medfør af § 142, stk. 3, er i lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin, får mulighed for at
modtage befordringsgodtgørelse, såfremt personen
måtte have ret til tilskud til behandlingen i andre
EU/EØS-lande efter § 168, stk. 1, og hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet at tilbyde befordring eller
befordringsgodtgørelse her i landet til behandlingen.
Befordringsgodtgørelsen vil i en sådan situation svare
til befordringsudgiften til det behandlingssted i Danmark, hvortil
vedkommende ville være berettiget til befordring efter
gældende regler.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
6.1.
Lægesamtaler, lægelig stofmisbrugsbehandling og frit
valg i forbindelse med stofmisbrugsbehandling
6.1.1.
Konsekvenser for kommunerne
Efter sundhedslovens § 142 er det en
kommunal forpligtelse at tilbyde lægelig
stofmisbrugsbehandling, og de nye opgaver, som lovforslaget
medfører, vil skulle varetages af den enkelte kommune, med
mindre kommunen har valgt at indgå aftale med en anden
kommune, en region eller en privat institution om tilvejebringelse
af behandlingstilbud.
Efter sundhedslovens § 252 er det en
kommunal forpligtelse at afholde udgifter til lægelig
stofmisbrugsbehandling efter § 142, og de merudgifter, som
lovforslaget medfører, vil skulle afholdes af den enkelte
kommune.
Det skønnes, at de merudgifter, som
lovforslaget medfører, vil udgøre ca. 6 mio. kr.
årligt.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil
via det statslige bloktilskud kompensere de kommunale merudgifter,
som lovforslaget medfører.
6.1.2.
Konsekvenser for regionerne
Efter sundhedslovens § 142 er det en
kommunal forpligtelse at tilbyde lægelig
stofmisbrugsbehandling, og de nye opgaver, som lovforslaget
medfører, vil skulle varetages af den enkelte kommune, med
mindre kommunen har valgt at tilvejebringe tilbud om lægelig
stofmisbrugsbehandling ved indgåelse af aftale herom med
f.eks. en region. I det omfang lovforslaget medfører nye
opgaver for en region, hvormed en kommune har indgået aftale
om tilvejebringelse af behandlingstilbud, må det antages, at
dette vil afspejle sig i aftalen mellem kommunen og regionen.
Efter sundhedslovens § 252 er det en
kommunal forpligtelse at afholde udgifter til lægelig
stofmisbrugsbehandling efter § 142, og de merudgifter, som
lovforslaget medfører, vil skulle afholdes af den enkelte
bopælskommune. Det gælder også i de
tilfælde, hvor kommunen har valgt at tilvejebringe tilbud om
lægelig stofmisbrugsbehandling ved indgåelse af aftale
herom med en region. Kommunens forpligtelse til at afholde
udgifterne må antages at afspejle sig i aftalen med regionen
om tilvejebringelse af behandlingstilbud. I det omfang de nye
opgaver, som lovforslaget medfører, er udgiftsdrivende for
en region, hvormed en kommune har indgået aftale om
tilvejebringelse af behandlingstilbud, må det antages, at
dette ligeledes vil afspejle sig i aftalen mellem kommunen og
regionen. De med lovforslaget foreslåede ændringer er
således udgiftsneutrale for regionerne.
6.1.3.
Konsekvenser for staten
Sundhedsstyrelsen vil skulle fastsætte
nærmere retningslinjer om lægesamtaler, lægelig
stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling. Retningslinjerne vil blive fastsat som led
i en revision af Sundhedsstyrelsens vejledning om den
lægelige behandling af stofmisbrugere i
substitutionsbehandling og vejledning om den lægelige
behandling af misbrug af kokain og andre centralstimulerende
stoffer.
Socialstyrelsen vil i samarbejde med
Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut og Center for
Rusmiddelforskning skulle tilpasse Stofmisbrugsdatabasen,
således at det bliver muligt for kommunerne at foretage de
få og simple supplerende registreringer, som vil være
nødvendige for kommunernes egen såvel som de centrale
myndigheders opfølgning på indsatsen i forhold til de
foreslåede nye rettigheder.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil
skulle udstede en ny bekendtgørelse om kommunernes
indberetning af stofmisbrugsbehandling til Sundhedsstyrelsen, idet
den gældende bekendtgørelse nr. 30 af 13. januar 2010
alene omhandler registrering af oplysninger om behandling i henhold
til den gældende § 142, stk. 1, i sundhedsloven.
Staten vil via det statslige bloktilskud
skulle kompensere de kommunale merudgifter, som lovforslaget
medfører, jf. afsnit 5.1.1.
6.2.
Befordring af personer i lægelig stofmisbrugsbehandling med
heroin
Lovforslaget, hvormed der alene tilvejebringes
et udtrykkeligt hjemmelsgrundlag for kommunal dækning af
udgifter til befordring til og fra behandlingsstedet af personer,
som er i lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin, har ingen
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Hjemmelsgrundlaget bliver hermed blot mere klart end det
eksisterende, som vurderes at være indeholdt i sundhedslovens
§ 142.
De kommuner, som driver et behandlingssted,
hvor personer er i lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin,
pålægges således ikke nye forpligtelser eller
opgaver med lovforslaget.
De omhandlede kommuner afholder udgifterne til
befordring til og fra behandlingsstedet af personer i
heroinordinationsordningen. Kommunernes udgifter til ordningen,
herunder befordringen, kompenseres af staten inden for rammerne af
de med satspuljeaftalen for 2009 afsatte midler til varig
finansiering af ordningen.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil
skulle fastsætte nærmere regler om ydelse af befordring
og befordringsgodtgørelse i forbindelse med lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin.
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
8.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden 11.
juli 2014 - 22. august 2014 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
AIDS-fondet, Blå Kors Danmark,
Brugerforeningen, Brugernes Akademi, Center for Rusmiddelforskning,
Centerlederforeningen, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Regioner, Embedslægeforeningen, Fagligt Selskab for Addiktiv
Sygepleje, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Kommunalt Ansatte
Læger, Gadejuristen, Institut for Menneskerettigheder, KFUM's
Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Landsforeningen af
Væresteder (LVS), Landsforeningen for Socialpædagoger
(LFS), LOS - De private sociale tilbud, Lægeforeningen,
Misbrugspolitik.dk, Patientforeningen,
Pårørendenetværket Antistigma, Rådet for
Socialt Udsatte, Sammenslutningen af boformer for hjemløse i
Danmark (SBH), Sammenslutningen af Værestedsbrugere i Danmark
(SVID), SAND - De Hjemløses Landsorganisation og
Socialpædagogernes Landsforbund.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Det skønnes, at de merudgifter, som
lovforslaget medfører, vil udgøre ca. 6 mio. kr.
årligt. | | | | | | Merudgifterne vil skulle afholdes af den
enkelte kommune. | | | | | | Merudgifterne vil blive kompenseret via
det statslige bloktilskud. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | De nye opgaver, som lovforslaget
medfører, vil skulle varetages af den enkelte kommune, med
mindre kommunen har valgt at indgå aftale med en anden
kommune, en region eller en privat institution om tilvejebringelse
af behandlingstilbud. | | | | | | Med henblik på kommunernes egen
såvel som de centrale myndigheders opfølgning vil
kommunerne skulle foretage få og simple supplerende
registreringer i Stofmisbrugsdatabasen. | | | | | | Sundhedsstyrelsen vil skulle
fastsætte nærmere retningslinjer om lægesamtaler,
lægelig stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling. | | | | | | Socialstyrelsen vil i samarbejde med
Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut og Center for
Rusmiddelforskning skulle tilpasse Stofmisbrugsdatabasen, så
kommunerne kan foretage de registreringer, som er nødvendige
med henblik på opfølgning. | | | | | | Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
vil skulle udstede en ny bekendtgørelse om kommunernes
indberetning af stofmisbrugsbehandling til Sundhedsstyrelsen. | | | | | | Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
vil skulle fastsætte nærmere regler om ydelse af
befordring og befordringsgodtgørelse i forbindelse med
lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Med den foreslåede affattelse af
sundhedslovens kapitel 41
indføres et sæt nye rettigheder for personer, som
ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling, og et sæt
modsvarende pligter for bopælskommunerne, som er ansvarlige
for stofmisbrugsbehandlingen.
Den foreslåede affattelse af
overskriften på sundhedslovens kapitel
41 er en konsekvens af indførelsen af de nye
rettigheder og indebærer, at det af overskriften vil
fremgå, at kapitlet både omhandler lægesamtaler
og lægelig stofmisbrugsbehandling.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 1,
indebærer en ret for alle, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, til en lægesamtale. Hermed
ligestilles personer, der på grund af misbrug af andre
euforiserende stoffer end heroin og andre opioider kommer i social
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, med
personer, som kommer i lægelig stofmisbrugsbehandling efter
sundhedslovens § 142, og som allerede i dag møder en
læge forud for behandlingens iværksættelse. Der
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
herunder særligt afsnit 4.1.1.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 2,
indebærer en ret til, at lægesamtalen efter den
foreslåede § 142, stk. 1, skal finde sted senest inden
iværksættelse af stofmisbrugsbehandlingen. Der henvises
i øvrigt til de almindelige bemærkninger, herunder
særligt afsnit 4.1.1.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 3, er
en videreførelse af den nugældende § 142, stk. 1,
idet der dog foretages en sproglig ændring, således at
betegnelsen "personer, som har et stofmisbrug," erstatter
betegnelsen "stofmisbrugere", der kan opfattes som stigmatiserende.
Gruppen af personer, som har et stofmisbrug, er sammenfaldende med
gruppen af stofmisbrugere, og der er altså ikke tale om en
indholdsmæssig ændring eller udvidelse af
målgruppen for de forpligtelser, som kommunerne allerede har
efter sundhedslovens § 142 og servicelovens § 101.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 3,
indebærer, at den enkelte kommune er forpligtet til at
tilbyde personer, som har bopæl i kommunen, og som har et
stofmisbrug, lægelig stofmisbrugsbehandling, hvilket i
praksis vil sige substitutionsbehandling for misbrug af heroin og
andre opioider, under forudsætning af, at der er indikation
for behandlingen. Den lægelige stofmisbrugsbehandling
forudsættes at være en integreret del af den enkelte
kommunes samlede behandlings- og omsorgstilbud til personer, som
har et stofmisbrug. Som hidtil fastsætter Sundhedsstyrelsen
nærmere faglige retningslinjer for behandlingen.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 4, er
en videreførelse af den nugældende § 142, stk. 2,
idet der dog i bestemmelsen henvises til § 142, stk. 3, som er
en videreførelse af § 142, stk. 1, hvortil der henvises
i den nugældende § 142, stk. 2.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 4,
indebærer, at den enkelte kommune som ansvarlig for at
tilrettelægge behandlingsindsatsen kan tilvejebringe det
nødvendige behandlingstilbud, ved at kommunen selv etablerer
behandlingstilbud, ved at kommunen træffer aftale med andre
kommuner eller med en region om at stille behandlingstilbud til
rådighed, eller ved at kommunen indgår aftale med
private institutioner. Kommunen bør ved sin afgørelse
af, hvorvidt og i hvilken udstrækning behandlingen skal
overlades til andre, lægge betydelig vægt på
under alle omstændigheder at sikre den fornødne
sammenhæng mellem på den ene side den lægelige
stofmisbrugsbehandling og på den anden side den sociale
stofmisbrugsbehandling og indsatsen mod de sociale problemer, som
personen i øvrigt måtte have.
Adgangen til ved aftale at overlade
behandlingen til en anden kommune, til en region eller til en
privat behandlingsinstitution omfatter alle stofmisbrugere med
bopæl i kommunen eller en nærmere afgrænset del
af disse. Ordination af afhængighedsskabende lægemidler
som led i behandling af personer for stofmisbrug kan dermed
foretages af læger ansat i kommunale eller regionale
lægestillinger samt ved private institutioner, hvormed en
kommune eller en region har indgået aftale om sådan
behandling, jf. § 41, stk. 1, 1. pkt. i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed. Endvidere kan
enkeltstående ordinationer som led i abstinensbehandling af
kort varighed foretages af andre læger, jf. lovens § 41,
stk. 1, 2. pkt. Herudover består der efter lovens § 41,
stk. 2, en adgang til efter aftale i nærmere bestemte
tilfælde at overlade ordinationsretten efter stk. 1, 1. pkt.,
til en anden læge, herunder en alment praktiserende
læge eller en praktiserende speciallæge.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 5, er
en videreførelse af den nugældende § 142, stk. 3,
idet der dog i bestemmelsen henvises til § 142, stk. 3, som er
en videreførelse af § 142, stk. 1, hvortil der henvises
i den nugældende § 142, stk. 3, og idet der dog
foretages en sproglig ændring, således at betegnelsen
"behandlingstilbud" erstatter betegnelsen "behandlingspladser". Den
sproglige ændring har alene til formål at gøre
sprogbrugen i dette stykke konsistent med sprogbrugen i
bestemmelsen i øvrigt. Der er altså ikke tale om en
indholdsmæssig ændring af de forpligtelser, som
påhviler regionerne efter den nugældende § 142,
stk. 2.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 5,
indebærer, at en region er forpligtet til efter nærmere
aftale med en i regionen beliggende kommune, som vælger at
overlade den lægelige stofmisbrugsbehandling til regionen, at
stille behandlingstilbud til rådighed og til at yde faglig
bistand og rådgivning. En region, med hvilken en kommune har
indgået aftale, kan tilvejebringe behandlingstilbud ved
aftale med private institutioner. Regionsrådet kan ligeledes
tilvejebringe behandlingstilbud ved aftale med en anden region i
tilfælde, hvor dette måtte anses for
hensigtsmæssigt på grund af geografiske forhold eller
til varetagelse af særlige behandlingsbehov.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 6,
indebærer en ret for personer, som henvender sig til
bopælskommunen med et ønske om at komme i
lægelig stofmisbrugsbehandling efter § 142, stk. 3, til
at modtage tilbud herom senest 14 dage efter henvendelsen til
kommunen. Hermed ligestilles personer i lægelig
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 142 med personer
i social stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101.
Retten omfatter i lighed med den tilsvarende ret efter
servicelovens § 101 også en behandlingsplan over
behandlingsforløbet. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, herunder særligt afsnit
4.1.2.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 7,
indebærer en ret for personer, som efter henvendelse til
bopælskommunen visiteres til lægelig
stofmisbrugsbehandling, til at vælge at blive behandlet
på en anden offentlig eller privat institution end den,
hvortil bopælskommunen har visiteret, med mindre der er tale
om lægelig behandling med diacetylmorphin (heroin). Hermed
ligestilles personer i lægelig stofmisbrugsbehandling efter
§ 142 med personer i social stofmisbrugsbehandling efter
servicelovens § 101. Efter bestemmelsen kan en institution
afvise at modtage en person, som har valgt institutionen, idet
offentlige institutioner dog kun kan afvise, hvis det er begrundet
i kapacitetsmæssige hensyn. Der henvises i øvrigt til
de almindelige bemærkninger, herunder særligt afsnit
4.1.3.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 142, stk. 8,
indebærer, at retten efter § 142, stk. 6, til at modtage
tilbud om lægelig stofmisbrugsbehandling efter § 142,
stk. 3, senest 14 dage efter henvendelsen til bopælskommunen,
kan fraviges, hvis en person, som er visiteret til lægelig
behandling, benytter retten til efter § 142, stk. 7, til at
vælge at blive behandlet i et andet offentligt eller privat
behandlingstilbud end det, hvortil bopælskommunen har
visiteret. Det skyldes, at det i disse tilfælde ikke altid
vil være muligt at få iværksat behandlingen inden
for tidsfristen. Muligheden for at fravige retten til behandling
senest 14 dage efter henvendelsen betyder ikke, at behandlingens
iværksættelse kan udskydes længere end
nødvendigt. Behandlingen skal således
iværksættes så hurtigt som muligt. Hvis en
person, som har benyttet sin ret til at vælge at blive
behandlet på en anden offentlig eller privat institution end
den, hvortil bopælskommunen har visiteret, fortryder og
på ny henvender sig til bopælskommunen med ønske
om at komme i lægelig stofmisbrugsbehandling, bliver personen
igen omfattet af tidsfristen, som i givet fald vil blive regnet fra
tidspunktet for den nye henvendelse til kommunen. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, herunder
særligt afsnit 4.1.2.
Til nr.
2
Med den foreslåede indsættelse af
§ 170 a i sundhedslovens kapitel
53 tilvejebringes et udtrykkeligt hjemmelsgrundlag for kommunal
dækning af udgifter til befordring til og fra
behandlingsstedet af personer, som er i lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin. Af bestemmelsen fremgår
det, dels at kommunalbestyrelsen kan yde befordring eller
befordringsgodtgørelse til og fra behandlingen, dels at
ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler herom.
I medfør af den foreslåede
bemyndigelse i § 170 a, stk. 2, 1.
pkt., vil det blive fastsat, at den enkelte kommune, som er
ansvarlig for lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin i
medfør af § 142, stk. 3, tager stilling til
befordringens tilrettelæggelse. I medfør af
bemyndigelsen vil det endvidere blive fastsat, hvilke hensyn den
enkelte kommune, som er ansvarlig for lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin, skal lade indgå i
vurderingen af, hvorvidt der skal ydes befordring eller
befordringsgodtgørelse til den enkelte person i
behandling.
Den foreslåede § 170 a, stk. 2, 2. pkt., har til
formål at sikre, at personer, der i medfør af §
142, stk. 3, er i lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin,
får mulighed for at modtage befordringsgodtgørelse,
såfremt personen måtte have ret til tilskud til
behandlingen i andre EU/EØS-lande efter § 168, stk. 1,
og hvor kommunalbestyrelsen har besluttet at tilbyde befordring
eller befordringsgodtgørelse her i landet til behandlingen.
Befordringsgodtgørelsen vil i en sådan situation svare
til befordringsudgiften til det behandlingssted i Danmark, hvortil
vedkommende ville være berettiget til befordring efter
gældende regler.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, herunder særligt afsnit 4.2.
og - for så vidt angår bemyndigelsesbestemmelsen -
afsnit 5.2., såvel som til bemærkningerne til nr.
4.
Til nr.
3
Af sundhedslovens § 252 fremgår
det, at bopælskommunen afholder udgifter til lægelig
stofmisbrugsbehandling efter lovens § 142.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 252, stk. 1, er
indholdsmæssigt en videreførelse af den
nugældende § 252, idet der dog er tilføjet en
henvisning til den foreslåede § 252, stk. 3. Sprogligt
er bestemmelsen ændret, således at der i
overensstemmelse med overskriften til sundhedslovens kapitel 40 og
den foreslåede overskrift til lovens kapitel 41 tales om
henholdsvis behandling for alkoholmisbrug og lægelig
stofmisbrugsbehandling. Den sproglige ændring udvider ikke de
forpligtelser, som kommunerne allerede har efter sundhedslovens
§ 252.
Med den foreslåede indsættelse af
§ 252, stk. 2, fastsættes
regler om bopælskommunens betaling i de tilfælde, hvor
personer, som er visiteret til lægelig
stofmisbrugsbehandling, jf. § 142, stk. 3, vælger at
blive behandlet på en anden offentlig eller privat
institution end den, hvortil bopælskommunen har visiteret,
jf. § 142, stk. 7.
Den foreslåede affattelse af
sundhedslovens § 252, stk. 2,
indebærer, at bopælskommunen til den kommune eller
region, hvis institution er valgt, eller til den valgte
institution, såfremt den er privat, betaler et beløb,
som svarer til den takst, der betales af kommuner, som har
indgået aftale om tilvejebringelse af tilbud om lægelig
behandling, jf. § 142, stk. 4, med den kommune eller region,
hvis institution er valgt, eller med den valgte private
institution. Såfremt en kommune, hvis institution er valgt,
ikke har fastsat en takst, fastsætter kommunen en pris, som
bopælskommunen skal betale. Prisen skal svare til kommunens
faktiske udgifter ved at levere behandlingen. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, herunder
særligt afsnit 4.1.3.
Med den foreslåede affattelse af § 252, stk. 3, fastsættes det
udtrykkeligt, at den kommune, som er ansvarlig for lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin i medfør af § 142,
stk. 3, afholder udgifter til behandlingen. Det har været
forudsat i forbindelse med heroinordinationsordningens
indførelse, og praksis har været i overensstemmelse
hermed. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, herunder særligt afsnit 4.2.
Til nr.
4
Med den foreslåede indsættelse af
§ 261 a i sundhedslovens kapitel
80 fastsættes det som led i tilvejebringelsen af et
udtrykkeligt hjemmelsgrundlag for kommunal dækning af
udgifter til befordring til og fra behandlingsstedet af personer,
som er i lægelig stofmisbrugsbehandling med heroin, at den
kommune, der er ansvarlig for den lægelige
stofmisbrugsbehandling med heroin, afholder udgiften til befordring
eller befordringsgodtgørelse efter den foreslåede
§ 170 a. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, herunder særligt afsnit 4.2., såvel
som til bemærkningerne til nr. 2.
Til § 2
Til nr.
1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den foreslåede affattelse af sundhedslovens
§ 142. Den nugældende § 142, stk. 2, hvortil der
henvises i § 41, stk. 1, 1. pkt., i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, som
ændret ved lov nr. 361 af 9. april 2013 og lov nr. 519 af 26.
maj 2014, videreføres som § 142, stk. 4.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttrædelsestidspunkt og indebærer, at loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, idet dog
§ 2 ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 744 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Kapitel 41 affattes således: | | | | Kapitel 41 | | »Kapitel 41 | | | | Lægelig
behandling for stofmisbrug | | Lægesamtaler
og lægelig stofmisbrugsbehandling | | | | § 142.
Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri lægelig behandling
med afhængighedsskabende lægemidler til
stofmisbrugere. | | § 142.
Kommunalbestyrelsen tilbyder personer, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling efter denne lov eller efter serviceloven, en
vederlagsfri lægesamtale. | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om lægelig
behandling i henhold til stk. 1 ved at etablere behandlingstilbud
på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler
herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private
institutioner. Stk. 3.
Regionsrådet stiller efter aftale med de enkelte
kommunalbestyrelser i regionen behandlingspladser m.v., jf. stk. 1,
til rådighed for kommunerne og yder faglig bistand og
rådgivning. | | Stk. 2. En
samtale i henhold til stk. 1 skal finde sted senest inden
iværksættelse af stofmisbrugsbehandling efter denne lov
eller efter serviceloven. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen tilbyder personer, som har et stofmisbrug,
vederlagsfri lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om lægelig
behandling i henhold til stk. 3 ved at etablere behandlingstilbud
på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler
herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private
institutioner. | | | Stk. 5.
Regionsrådet stiller efter aftale med de enkelte
kommunalbestyrelser i regionen behandlingstilbud m.v., jf. stk. 3,
til rådighed for kommunerne og yder faglig bistand og
rådgivning. | | | Stk. 6.
Behandling i henhold til stk. 3 skal iværksættes senest
14 dage efter, at en person, som ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, har henvendt sig til kommunen med
ønske om at komme i lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler. | | | Stk. 7. En
person, som er visiteret til lægelig behandling i henhold til
stk. 3, kan vælge at blive behandlet på en anden
offentlig eller privat institution end den, hvortil
bopælskommunen har visiteret, med mindre der er tale om
lægelig behandling med diacetylmorphin (heroin). En
institution kan afvise at modtage en person, som har valgt
institutionen. En offentlig institution kan dog kun afvise at
modtage en person, som har valgt institutionen, hvis det er
begrundet i kapacitetsmæssige hensyn. | | | Stk. 8. Fristen
i henhold til stk. 6 kan fraviges, hvis personen vælger at
blive behandlet på en anden offentlig eller privat
institution end den, hvortil bopælskommunen har
visiteret.« | | | | | | 2. Efter
§ 170 indsættes: | § 170.
Kommunalbestyrelsen yder i sygdomstilfælde godtgørelse
for nødvendig befordring til og fra alment praktiserende
læge til personer, der er omfattet af § 59, stk. 1, og
som modtager social pension, hvis personen modtager behandling for
regionens regning efter denne lov. | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen yder i sygdomstilfælde godtgørelse
til de i stk. 1 nævnte personer for nødvendig
befordring til og fra speciallæge, hvis personen modtager
behandling for regionens regning efter denne lov efter henvisning
fra alment praktiserende læge eller speciallæge, eller
i særlige tilfælde uden henvisning, jf. § 64, stk.
4, og behandlingen ydes af den speciallæge inden for
vedkommende speciale, der har konsultationssted nærmest ved
patientens opholdssted. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler om ydelse af
befordringsgodtgørelse til personer omfattet af 1. pkt. samt
til personer omfattet af § 59, stk. 1, ved besøg hos
speciallæge. | | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen yder godtgørelse for nødvendig
befordring med ambulance eller særligt
sygekøretøj til og fra akut skadebehandling hos
alment praktiserende læge eller speciallæge til
personer, der er omfattet af § 59, stk. 1, hvis behandlingen
finder sted for regionens regning efter denne lov. | | | | | | | | Ȥ 170
a. Kommunalbestyrelsen i den kommune, som er ansvarlig for
lægelig behandling med diacetylmorphin (heroin) i
medfør af § 142, stk. 3, kan yde befordring eller
befordringsgodtgørelse til og fra behandlingen. Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om ydelse af befordring og
befordringsgodtgørelse efter stk. 1. Ministeren kan desuden
fastsætte nærmere regler om
befordringsgodtgørelse til personer, der har ret til tilskud
til lægelig behandling med diacetylmorphin (heroin) efter
§ 168, stk. 1, og regler fastsat i medfør
heraf.« | | | | § 252.
Bopælskommunen afholder udgifter til alkoholbehandling efter
§ 141 og til lægefaglig behandling for stofmisbrug efter
§ 142. | | 3. § 252 affattes således: »§ 252.
Bopælskommunen afholder udgifter til behandling for
alkoholmisbrug efter § 141 og til lægelig
stofmisbrugsbehandling efter § 142, jf. dog stk. 3. Stk. 2. For
personer, som er visiteret til lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler, jf. § 142, stk.
3, og som vælger at blive behandlet på en anden
offentlig eller privat institution end den, hvortil
bopælskommunen har visiteret, jf. § 142, stk. 7, betaler
bopælskommunen til den kommune eller region, hvis institution
er valgt, eller til den valgte institution, såfremt den er
privat, et beløb, som svarer til den takst, der betales af
kommuner, som har indgået aftale om tilvejebringelse af
tilbud om lægelig behandling, jf. § 142, stk. 4, med den
kommune eller region, hvis institution er valgt, eller med den
valgte private institution. Såfremt en kommune, hvis
institution er valgt, ikke har fastsat en takst, fastsætter
kommunen en pris, som bopælskommunen skal betale. Prisen skal
svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere
behandlingen. Stk. 3. Den
kommune, som er ansvarlig for lægelig behandling med
diacetylmorphin (heroin) i medfør af § 142, stk. 3,
afholder udgifter til behandlingen.« | | | | | | 4. Efter
§ 261 indsættes: | | | | § 261.
Opholdskommunen afholder udgiften til befordringsgodtgørelse
efter § 170. Bopælsregionen afholder udgifter til
kørselsgodtgørelse efter § 175. | | | | | »§ 261
a. Den kommune, som er ansvarlig for lægelig
behandling med diacetylmorphin (heroin) i medfør af §
142, stk. 3, afholder udgiften til befordring eller
befordringsgodtgørelse efter § 170 a.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877
af 4. august 2011, som ændret ved lov nr. 361 af 9. april
2013 og lov nr. 519 af 26. maj 2014, foretages følgende
ændring: | | | | § 41.
Ordination af afhængighedsskabende lægemidler som led i
behandling af personer for stofmisbrug kan alene foretages af
læger ansat i lægestillinger ved de kommunale,
regionale eller private institutioner, der er nævnt i
sundhedslovens § 142, stk. 2. | | 1. I § 41, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 142, stk. 2.« til: »§ 142, stk.
4.«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2015. | | | | | | | | | § 4 | | | | | | Stk.1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. | | | Stk. 2. § 2
kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger. |
|