Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 9. december 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. oktober
2014 og var til 1. behandling den 30. oktober 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 12. juli 2014
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 531,
folketingsåret 2013-14. Den 9. oktober 2014 sendte ministeren
for sundhed og forebyggelse de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Brugernes
Akademi.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Brugernes Akademi mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 29
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstres, Socialdemokratiets og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig, at KL i forbindelse med
DUT-forhandlingerne med Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse gav
udtryk for, at det ville være forbundet med meget store
udgifter, hvis en lægesamtale skulle gennemføres
senest 3 hverdage efter henvendelsen til kommunen, således
som der var lagt op til i det udkast til lovforslag, der har
været i høring.
V, S og RV anerkender, at en frist på
3 hverdage ville medføre større udgifter end de 6
mio. kr., som blev afsat med satspuljeaftalen for 2014. I
forbindelse med høringen pegede KL i øvrigt på,
at en frist på 3 hverdage ville vanskeliggøre arbejdet
for et betydeligt antal kommunale behandlingstilbud, hvortil
kommer, at Centerlederforeningen gav udtryk for, at fristen ville
lægge et betydeligt ressourcepres på små
kommuner. Dansk Sygeplejeråd og Fagligt Selskab for Addiktiv
Sygepleje gav udtryk for deres bekymring for, hvorvidt der er nok
kvalificerede læger til at varetage opgaven. Rådet for
Socialt Udsatte pegede på samme problemstilling og
nævnte, at lægemangel kan være en udfordring i
forhold til opfyldelse af kravet.
Dette er baggrunden for, at ministeren for
sundhed og forebyggelse inden fremsættelsen af lovforslaget
vendte en ændring af fristen med ordførerne for
satspuljepartierne - hvoraf ingen af satspuljepartierne fremkom med
indvendinger eller bemærkninger - hvorefter der fra
regeringens side blev foreslået en ændring af
lovforslaget, således at lægesamtaler skal finde sted
senest inden iværksættelse af stofmisbrugsbehandlingen,
dvs. senest 14 dage efter henvendelsen til kommunen. Partierne
noterer sig i den forbindelse, at hvis en person henvender sig til
en kommune med et akut behandlingsbehov, som kommunen ikke kan
opfylde, så bør kommunen vejlede personen om
muligheden for, at andre end kommunalt ansatte læger, f.eks.
egen praktiserende læge, kan iværksætte
abstinensbehandling, som kan vare i en kort periode, indtil den
egentlige stofmisbrugsbehandling er sat i værk.
V, S og RV lægger vægt på
ministeren for sundhed og forebyggelses tilkendegivelse om, at
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er indstillet på at
gennemføre en evaluering i 2017. I evalueringen skal
indgå de oplysninger, som efter lovforslagets
bemærkninger planlægges registreret og indberettet, og
som skal gøre det muligt at følge op på den
kommunale indsats for de foreslåede rettigheder. Bl.a. vil
registreringerne og indberetningerne vise, hvor hurtigt
lægesamtalerne gennemføres i praksis.
V, S og RV noterer sig samtidig, at
ministeren for sundhed og forebyggelse i svaret på
spørgsmål 20 tilkendegiver, at ministeren er enig i
vigtigheden af, at personer, der ønsker at komme i
stofmisbrugsbehandling, skal have mulighed for nemt at danne sig et
overblik over ledig kapacitet på behandlingsstederne og
eventuelle ventelister.
På den baggrund noterer V, S og RV
sig ministeren for sundhed og forebyggelses tilkendegivelse om, at
der i første omgang vil blive stillet krav om, at
behandlingssteder, der er registreret i henhold til sundhedslovens
§ 215 a, og offentlige behandlingssteder på deres
hjemmesider - eller på kommunens eller regionens hjemmeside,
hvis behandlingsstedet ikke har sin egen hjemmeside - skal oplyse,
hvorvidt behandlingsstedet har mulighed for at modtage personer,
som ønsker at vælge behandlingsstedet efter den
foreslåede bestemmelse om frit valg, eller hvorvidt
kapacitetsmæssige hensyn for tiden umuliggør dette.
Kravet vil betyde, at man let vil kunne orientere sig om, hvorvidt
det er muligt at komme i lægelig stofmisbrugsbehandling
på f.eks. nabokommunens behandlingssted.
V, S og RV noterer sig med tilfredshed, at
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil fortsætte
dialogen med KL om, hvordan ledig kapacitet kan opgøres, og
hvordan der kan føres ventelister. Partierne noterer sig
endvidere, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse i tilknytning
til evalueringen vil foretage en høring af de relevante
brugerorganisationer med henblik på at afdække, om de
personer, som det handler om, finder oplysningerne relevante og
tilstrækkelige.
V, S og RV noterer sig, at Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse for tiden gennemfører en evaluering
af patientklagesystemet, og at det i den forbindelse bl.a.
undersøges, om adgangen til at klage over myndighedernes
manglende efterlevelse af visse patientrettigheder er
tilstrækkelig, eller om klagemulighederne skal udvides til
områder, der efter gældende ret ikke er omfattet,
herunder f.eks. kommunens afgørelser om
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens kapitel 41 og
afgørelser om befordring til sådanne tilbud. Efter
planen skal evalueringens resultater og forslag vurderes primo
2015, og afhængigt deraf tages der stilling til den videre
proces, herunder eventuelt behov for lovændringer.
Dansk Folkepartis, Socialistisk
Folkepartis, Enhedslistens og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget udtaler, at nærværende lovforslag
er en udmøntning af beslutningsforslag nr. B 16
(folketingsåret 2012-13), som dels skulle indføre en
ret til lægesamtale, inden for de første 3 dage efter
at en stofmisbruger har henvendt sig til kommunen om lægelig
eller social stofmisbrugsbehandling, dels en ret til en
behandlingsplan senest 14 dage efter henvendelsen. Efter
vedtagelsen aftalte partierne med satspuljeaftalen for 2014-2017 at
prioritere behandlingsindsatsen på stofmisbrugsområdet
gennem en forbedring af indsatsen for de personer, som
ønsker at komme i behandling. Ifølge aftalen ville
satspuljepartierne indføre en ret til en lægesamtale
inden for de første 3 dage. Selv i regeringens lovprogram
var der nævnt en 3-dagesfrist og ikke en 14-dagesfrist.
DF, SF, EL og KF finder, at der med
nærværende lovforslag rent faktisk sker en forbedring
for stofmisbrugere i Danmark, der ønsker at komme i
behandling. Det er DF, SF, EL og KF's opfattelse, at det gør
en stor forskel for stofmisbrugere, der beder om at komme i
behandling, og som er motiveret for det, at de kommer til en
lægesamtale så hurtigt som overhovedet muligt for at
kunne fastholde motivationen.
DF, SF, EL og KF er skuffede over, at
regeringen med nærværende lovforslag er gået bort
fra den 3-dagesfrist, som ellers var udgangspunktet for
satspuljeaftalen, og at de 6 mio. kr. årligt, der blev afsat
til behandlingsindsatsen på stofmisbrugsområdet, ikke
er tilstrækkeligt til at indføre de nye rettigheder
for stofmisbrugere. DF, SF, EL og KF bemærker yderligere, at
det er skuffende, at regeringen ikke har kunnet finde midler til at
finansiere det oprindelige forslag om en 3-dagesfrist.
DF, SF, EL og KF finder, at
nærværende lovforslag ikke kommer stofmisbrugerne til
gavn i det omfang, som satspuljepartierne har aftalt.
DF, SF, EL og KF bemærker, at
ministeriet under udvalgsbehandlingen er blevet anmodet om bistand
til udarbejdelse af et ændringsforslag om en differentieret
lægelig behandlingsgaranti, således at der, for
så vidt angår behandlingssøgende misbrugere af
hårde stoffer, som kræver øjeblikkelig
behandling, tilbydes en lægesamtale senest 3 dage efter
første henvendelse frem for ministerens eget forslag om 14
dage.
DF, SF, EL og KF har noteret sig, at
udgifterne, som ændringsforslaget vil medføre efter
KL's opfattelse, overstiger de med satspuljeaftalen for 2014
afsatte midler, hvilket hænger sammen med det beredskab, der
ville være nødvendigt for, at enhver person, som har
et sådant behov, og som retter henvendelse til en kommune med
et ønske om at komme i behandling, skulle kunne tilbydes en
lægesamtale senest 3 dage efter henvendelsen, uanset hvor og
hvornår henvendelsen finder sted. DF, SF, EL og KF
ønsker således ikke at fremsætte
ændringsforslaget.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
havde foretrukket den 3-dagesfrist, som lå i
satspuljeaftalen. LA stiller sig tvivlende over for, hvor store
forbedringer herværende lovforslag vil medføre. LA vil
arbejde for yderligere forbedringer for stofmisbrugeres forhold i
de kommende år. LA støtter på trods af disse
bemærkninger lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Anne Sina (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Orla Hav (S) Helle Løvgreen Mølvig (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Özlem Sara
Cekic (SF) Karl H. Bornhøft (SF) Eigil Andersen (SF) Stine
Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Anita Christensen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 34
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 3/11-14 fra Brugernes
Akademi | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 34
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad der ligger til grund for, at
flere passager vedr. akut abstinensbehandling er fjernet forud for
fremsættelse af lovforslaget, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvis en opioidafhængig
person henvender sig til kommunen med ønske om abstinens-
og/eller substitutionsbehandling, hvilken proces forventer
ministeren så at der sættes i gang med henblik på
at sikre, at personen ikke skal vente i 14 dage på at
få imødekommet et akut lægeligt
abstinensbehandlingsbehov, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvis en opioidafhængig
person henvender sig til kommunen med ønske om abstinens-
og/eller substitutionsbehandling, hvilken proces forventer
ministeren så at der sættes i gang med henblik på
at sikre, at personen ikke skal vente i 14 dage på at
få imødekommet et akut lægeligt
abstinensbehandlingsbehov, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke kriterier der
gælder, hvis private aktører ønsker at etablere
eller videreføre et privat ambulant behandlingssted, som
personer, der er visiteret til lægelig
stofmisbrugsbehandling, kan gøre brug af efter frit
valgs-ordningen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om eventuelle klagemuligheder, som
personer, der er visiteret til lægelig
stofmisbrugsbehandling, kan gøre brug af efter frit
valgs-ordningen såfremt man som privat aktør, der
ønsker at etablere eller videreføre et privat
ambulant behandlingssted, ikke kan opnå en evt.
nødvendig godkendelse, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til artiklen
»Social costs of untreated opiod dependence« publiceret
i Journal of Urban Health i december 2000, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvad de knap 8.700 personer med
intravenøst stofmisbrug, der ifølge Sundhedsstyrelsen
ikke er kendt i behandlingssystemet, koster samfundet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvor mange af det samlede antal
personer der årligt søger stofmisbrugsbehandling, der
har brug for og ønske om substitutionsbehandling, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvad prisen er pr. dag pr. person
for lægelig stofmisbrugsbehandling, inklusive
substitutionsbehandling med f.eks. metadon eller buprenorphin
på et kommunalt stofmisbrugsbehandlingssted som eksempelvis
KABS under Glostrup Kommune, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvor meget ministeren vurderer at
det vil koste, såfremt en ændring af lovforslaget
indebærer, at opioidafhængige, der søger
substitutionsbehandling, skal sikres ret til en lægesamtale
inden 3 hverdage, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om der er mulighed for
omkostningsoptimering ved at benytte videolægesamtale fra
mindre og små kommuner i forhold til læger tilknyttet
de store kommuner, såfremt der er en sygeplejerske eller
sosu-assistent ved siden af stofbrugeren, der kan tage puls,
urinprøve m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvorledes det i praksis kan lade
sig gøre at overholde en 14-dagesfrist for en
behandlingsplan, hvori den lægelige undersøgelse
indgår, samtidig med at fristen for lægesamtale er 14
dage, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm., om det er ministerens forventning,
at kommunerne i en del tilfælde godt ville kunne
tilrettelægge behandlingsindsatsen sådan, at
opioidafhængige stofmisbrugere kan påbegynde
abstinensbehandling og substitutionsbehandling tidligere end
tidsfristen på 14 dage, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvad ministeren kan gøre
for at fremme, at kommunerne tilrettelægger
behandlingsindsatsen sådan, at opioidafhængige
stofmisbrugere kan påbegynde abstinensbehandling og
substitutionsbehandling tidligere end tidsfristen på 14 dage,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm., om ministeren er indstillet på
at evaluere loven om 2 år, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer en
differentieret lægelig behandlingsgaranti, således at
der, for så vidt angår behandlingssøgende
misbrugere af hårde stoffer, som kræver
øjeblikkelig behandling, tilbydes en lægesamtale
senest 3 dage efter første henvendelse frem for ministerens
eget forslag om 14 dage, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvad fristen vil blive for
misbrugere af øvrige rusmidler, såfremt en
differentieret lægelig behandlingsgaranti, der prioriterer,
at misbrugere af hårde stoffer skal have en lægefaglig
samtale inden for 3 dage, indføres inden for den af
ministeriet fastsatte økonomiske ramme, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 18 | Spm., om ministeren mener, at der er
risiko for, at misbrugere af hårde stoffer, som ønsker
at komme i behandling, kan miste motivationen, hvis det tager for
lang tid for myndighederne at tilbyde den hjælp, der er behov
for, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/11-14 fra Brugernes Akademi, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, i hvilket omfang det vil
være »administrativt byrdefyldt og
ressourcekrævende for behandlingsstederne« at skulle
oplyse om ledig kapacitet og at skulle føre venteliste,
sådan som ministeriet beskriver i høringsnotatet s. 13
som kommentar til forslaget fra Gadejuristen, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om en status på, hvor mange og
hvilke kommuner der slet ikke udleverer rent injektionsudstyr,
eller hvor udleveringen er mangelfuld, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvor mange kommuner der udleverer
metadon og under hvilke betingelser, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvordan udviklingen i stofmisbrug
har været de seneste 5 år fordelt på de enkelte
kommuner, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvordan hhv. behandling med
metadon og anden behandling har udviklet sig inden for de seneste 5
år, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til det problem, at man som stofafhængig ikke vil være
i stand til at vente 14 dage med abstinenser, før man kan
komme til at drøfte behandling, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvorvidt ministeren har overvejet
en løsning, hvor lægesamtaler kunne foregå
elektronisk, f.eks. via Skype, således at brugerne kunne
komme til lægesamtale hurtigere, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, at det fremgår af
ministerens besvarelse af bl.a. spørgsmål 1, at
læger kan abstinensbehandle i en »kortvarig
periode« af »ca. en uges varighed«. Da der jo kan
gå op til 2 uger, inden stofmisbrugere kan påbegynde
behandling, hvordan forventer ministeren på den baggrund, at
stofmisbrugere med behov for abstinensbehandling skal få
behandling i den resterende uges ventetid, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, at det fremgår af flere
besvarelser vedr. L 34, at såfremt kommunen ikke har
tilrettelagt behandlingsindsatsen, således at man kan opfylde
akutte abstinensbehandlingsbehov, bør kommunen vejlede om
muligheden for, at andre end kommunalt ansatte læger kan
iværksætte abstinensbehandling, f.eks. egen
praktiserende læge eller skadestuelæge. Forventer
ministeren, at kommunerne giver vejledning i disse situationer, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om, at det fremgår af
besvarelsen af spørgsmål 3, at det kan være i
strid med lægens (f.eks. egen læges eller
skadestuelæges) forpligtelser om omhu og samvittighedsfuldhed
ikke at behandle et akut abstinensbehov. Kan ministeren oplyse,
hvilke kriterier der skal lægges til grund ved vurderingen
af, om en læge skal behandle et akut
abstinensbehandlingsbehov, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
|