Fremsat den 9. oktober 2014 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
produktionsskoler
(Ophævelse af revisionsbestemmelse
m.v.)
§ 1
I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 456 af 23. maj 2012, som ændret
ved § 8 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »standser deres betalinger« til:
»tages under rekonstruktionsbehandling«.
2. I
§ 15, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer« til: »revisorloven«.
3.
Efter § 21 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 21
a. Har undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser,
der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren
fastsætte regler om fremgangsmåden ved og adgangen til
at klage over afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan indbringes
for ministeren.«
§ 2
I lov nr. 270 af 27. marts 2012 om ændring
af lov om produktionsskoler (Kompetencebevis m.v.) foretages
følgende ændring:
1. §
3 ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ved § 1, nr. 1, i lov nr. 270 af 27.
marts 2012 om ændring af lov om produktionsskoler
(Kompetencebevis m.v.) blev der indført en bestemmelse i
§ 2, stk. 8, i lov om produktionsskoler, hvorefter en
produktionsskole ved afslutningen af et
produktionsskoleforløb og efter drøftelse med
deltageren skal udstede et kompetencebevis, der dokumenterer
varighed og indhold af det konkrete forløb, og som
dokumenterer de faglige kompetencer, som deltageren har
opnået under produktionsskoleforløbet.
Ved § 3 i ovennævnte
ændringslov blev der fastsat bestemmelse om, at
undervisningsministeren fremsætter forslag om revision af
produktionsskolelovens § 2, stk. 8, i folketingsåret
2014 - 15.
På baggrund af en evaluering af
ordningen med kompetencevis til deltagere i
produktionsskoleforløb, der overordnet set viser, at
kompetencebeviset har haft den ønskede effekt,
foreslås det med dette lovlovforslag, at
revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 270 af 27. marts 2012 om
ændring af lov om produktionsskoler (Kompetencebevis m.v.),
ophæves.
Evalueringen af ordningen med kompetencebevis
er forestået af Rambøll Management Consulting A/S
(Rambøll) i perioden september 2012 til december 2013.
Indførelsen af kompetencebevis til
deltagere i produktionsskoleforløb var foranlediget af
aftalen om En styrket indsats over for unge ledige, som den
daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
samt Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Kristendemokraterne indgik den 7. juli 2011. Aftalen tog sigte
på at igangsætte en række initiativer for at
begrænse ungdomsarbejdsløshed og hjælpe unge
under 30 år i uddannelse eller job.
Med lovforslaget forslås desuden indsat
en bemyndigelsesbestemmelse i lov om produktionsskoler, hvorefter
ministeren kan fastsætte regler om fremgangsmåden ved
og adgangen til klager over afgørelser i tilfælde,
hvor undervisningsministeren har delegeret sine kompetencer efter
loven til en styrelse under Undervisningsministeriet. Endvidere
foreslås to ændringer af produktionsskoleloven som
konsekvens af ændringer af konkursloven og revisorloven.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ophævelse af revisionsbestemmelse
2.1.1 Gældende ret
Det fremgår af at revisionsbestemmelsen
i § 3 i lov nr. 270 af 27. marts 2012 om ændring af lov
om produktionsskoler (Kompetencebevis m.v.), at i
folketingsåret 2014 - 15 skal undervisningsministeren
fremsætte forslag til Folketinget om revision af § 2,
stk. 8, i lov om produktionsskoler.
Lovens § 2, stk. 8, om kompetencebevis og
den nævnte bestemmelse om lovrevision blev indsat ved lov nr.
270 af 27. marts 2012 om ændring af lov om produktionsskoler.
Det fremgår af bemærkningerne til nr. 4 i
ændringsforslaget til lovforslaget, jf. betænkning
afgivet den 28. februar 2012, at undervisningsministeren senest i
folketingsåret 2014-15 fremsætter forslag til revision
af lovforslagets § 1, nr. 1, for Folketinget, med henblik
på en vurdering af, om den foreslåede ordning skal
videreføres eller ændres. Der henvises til
Folketingstidende 2011-12, B, L 67, side 2.
Formålet med lovændringen i 2012
var at sikre, at der som altovervejende udgangspunkt skal udstedes
et kompetencebevis til deltageren ved afslutning af et
produktionsskoleforløb.
Udarbejdelse af beviset sker efter
drøftelse med skolen herom. Deltagere, som alene har
gennemført et produktionsskoleforløb med en varighed
på mindre end tre måneder, har dog mulighed for at
afstå fra at modtage et kompetencebevis.
Kompetencebeviset skal dokumentere varigheden,
indholdet og resultatet af det pågældende
forløb, herunder meritgivende kombinationsforløb og
eventuel praktik. Meningen med dette er, at beviset skal kunne
forbedre den unges chancer for at få godskrevet sine
realkompetencer i forbindelse med overgang til uddannelse eller
beskæftigelse. Beviset skal også øge den unges
muligheder for at indgå uddannelsesaftale med en virksomhed
om en erhvervsuddannelse.
Det følger af bemærkningerne til
§ 2, stk. 8, i lov om produktionsskoler, at det er deltagernes
faglige kompetencer, som skal dokumenteres i kompetencebeviset.
Årsagen hertil var - og er fortsat - at kompetencebeviset
ikke må udvikle sig til at fungere som en (negativ)
skudsmålsbog ved isoleret at beskrive deltagerens personlige
og sociale kompetencer. Beviset skal derimod betragtes som et
egentligt kompetencebevis, der kan styrke den unges muligheder for
efter et produktionsskoleforløb at få en
uddannelsesaftale med en virksomhed eller opnå en positiv
vurdering af faktiske kompetencer i forhold til uddannelse eller
job.
For at styrke indholdet og kvaliteten af
kompetencebeviset er undervisningsministeren i § 2, stk. 10, i
lov om produktionsskoler bemyndiget til at fastsætte
nærmere regler om fastsættelse af kompetencemål i
deltagerens forløbsplan til brug for udstedelsen af
kompetencebeviset. Kompetencemålene skal være udtryk
for, hvilke kompetencer deltageren skal søge at opnå.
Der kan være tale om både faglige mål og
mål, der styrker personlige og sociale kompetencer.
Kompetencebevis udformes i overensstemmelse
med den formular, der indgår som bilag 1 til
bekendtgørelsen om indhold og tilrettelæggelse af
produktionsskoleforløb, jf. bekendtgørelse nr. 758 af
2. juli 2012.
Som det fremgår af formularen, skal der
i kompetencebeviset angives de specifikt faglige kompetencer,
deltageren har opnået, herunder de eventuelt tilknyttede
personlige og sociale kompetencer.
Som eksempel:
- Deltageren kan
under vejledning tilberede frokostretter og salater.
- Deltageren kan i
samarbejde med andre tilberede frokostretter og salater.
- Deltageren kan
selvstændigt og i samarbejde med andre tilberede
frokostretter og salater.
Det kan af kompetencebeviset fx fremgå,
at deltageren kan fremstille en salatbar på et kyndigt
niveau, overholde hygiejneregler på rutineret niveau og
opretholde personlig hygiejne på kompetent niveau.
Produktionsskolen kan derimod ikke alene
angive, at en deltager kan opretholde personlig hygiejne på
kompetent niveau, hvis det ikke har sammenhæng med de faglige
kompetencer, som skal tilsigtes opnået med
forløbet.
Dermed kan det af kompetencebeviset
fremgå hvilke sociale og personlige kompetencer, der er
styrket, når det beskrives i forbindelse med de faglige
kompetencer, som deltageren har opnået.
2.1.2. Evaluering af kompetencebeviset
På baggrund af revisionsklausulen lod
Undervisningsministeriet Rambøll Management Consulting
(Rambøll) gennemføre en evaluering af ordningen i
perioden september 2012 til december 2013 for at undersøge,
om den nye ordning har den tilsigtede virkning, og på den
måde tilvejebringe grundlag for en viden, der kan indgå
i den politiske vurdering af effekterne af lovgivningen om
kompetencebeviset.
Evalueringens konklusioner er baseret på
spørgeskema- og interviewdata, der er indsamlet
løbende blandt ledere og medarbejdere på
produktionsskolerne, blandt tidligere deltagere på
produktionsskoler og fra virksomheder og uddannelsessteder. Der er
tillige anvendt data fra Indberetningsportalen og Ungedatabasen.
Indberetningsportalen blev etableret til formålet, så
produktionsskolerne meget enkelt kunne foretage en netbaseret
indberetning af, hvor mange deltagere der ikke modtog et
kompetencebevis efter et produktionsskoleforløb og med
hvilken begrundelse. Ungedatabasen er et fælles datagrundlag
mellem Undervisningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet
om uddannelses- og beskæftigelsesstatus for unge mellem 15 og
30 år.
Følgende elementer indgår i
Rambølls samlede vurdering:
- Samtlige
produktionsskoler udsteder kompetencebeviser, der lever op til
lovgivningens indholdsmæssige krav, når det
gælder beskrivelsen af deltagernes faglige kompetencer.
- Der er blandt
ledere og medarbejdere forskellige opfattelser af, hvor stor
vægt, der bør lægges på beskrivelsen af
deltagernes personlige og sociale kompetencer. En mindre andel af
skolerne udarbejder i forbindelse med kompetencebeviset separate
beskrivelser af deltagernes personlige og sociale kompetencer,
hvilket ikke er i overensstemmelse med bestemmelserne om
ordningen.
- Evalueringen
viser, at skolerne ikke fuldt ud er lykkedes med at udstede
kompetencebeviser til alle deltagere i overensstemmelse med lovens
bestemmelser. Produktionsskolerne har via Indberetningsportalen
oplyst, at der blandt de elever, der har deltaget i
produktionsskoleforløb i perioden august 2012 - november
2013, var 1.602 deltagere, som ikke modtog kompetencebevis efter et
produktionsskoleforløb. Det fremgår af tal fra
Ungedatabasen, at der i perioden for dataindsamlingen var 8.425
unge, der havde afsluttet et produktionsskoleforløb. Dette
tal er imidlertid forbundet med en vis usikkerhed og må
forventes at kunne være noget højere.
- Hovedparten af de
elever, der ikke har modtaget et kompetencebevis, har deltaget i
korte forløb med en varighed på mindre end tre
måneder. I forhold til de korte forløb af en varighed
på mindre end tre måneder er det relativt få
deltagere, der af egen drift fravælger kompetencebeviset. Der
er indikationer af, at skolerne ikke konsekvent får
informeret alle deltagere om, at de har krav på at få
udstedt et kompetencebevis. Cirka en fjerdedel af de deltagere, der
ikke har modtaget et kompetencebevis, har gennemført
produktionsskoleforløb med en varighed på over tre
måneder. Når en mindre del af deltagerne på de
lange produktionsskoleforløb ikke har modtaget et
kompetencebevis, skyldes det blandt andet, at en del deltagere
afbryder skoleforløbet, før det er planlagt at skulle
slutte.
- Den
administrative implementering er forløbet relativt
gnidningsfrit, og der er i løbet af det første halve
år etableret et organisatorisk set-up, der sikrer en enkel
administration af ordningen. Ud fra en ressourcemæssig
betragtning er konklusionen, at størstedelen af skolerne
vurderer, at ordningen ikke har medført et øget
ressourceforbrug. Omtrent en tredjedel af skolerne vurderer dog, at
ordningen med kompetencebeviser har øget ressourceforbruget,
og peger på, at den er mere tidskrævende at
administrere end den lokale praksis, der blev anvendt før
indførelsen af ordningen.
-
Produktionsskolerne er samlet set positive i deres vurdering af
kompetencebevisets relevans og anvendelighed. Dette billede
bekræftes af deltagerne. Det er således ganske
få, der aktivt takker nej til beviset. Der er imidlertid
stadig en meget stor andel - 9 ud af 10 deltagere - der ikke er
bevidste om, hvad de kan bruge beviset til. Kun få tidligere
deltagere har konkrete erfaringer med at anvende kompetencebeviset
efter, at de har afsluttet produktionsskoleforløbet.
-
Produktionsskolerne oplever, at indførelsen af
kompetencebeviser desuden har bidraget til at skærpe arbejdet
med forløbsplanerne. Hovedparten af de interviewede ledere
og medarbejdere vurderer, at skærpelsen af arbejdet med
forløbsplanerne har bidraget til at styrke kvaliteten, fordi
forløbet i højere grad målrettes den enkeltes
behov, samt hvordan læring og progression bliver tydelig.
- Der kan på
baggrund af evalueringen kun drages forsigtige konklusioner om
kompetencebevisets betydning for de unges selvtillid og motivation
til videre uddannelser. Evalueringen viser, at kompetencebeviset,
når det bringes i spil og får en integreret plads i
skolernes arbejde med forløbsplaner og synliggørelse
af opnåede kompetencer, kan bidrage til at bringe de unges
læring og faglige progression endnu mere i fokus end
tidligere. Skolerne vurderer, at dette til en vis grad har en
effekt på primært deltagernes faglige selvtillid og
sekundært deres motivation for at tage en
ungdomsuddannelse.
- Det konkluderes i
evalueringen, at kompetencebeviserne i overensstemmelse med
hensigten bidrager til at styrke en mere systematisk dokumentation
af opnåede kompetencer. Evalueringen viser imidlertid
også, at kompetencebeviset endnu kun i enkeltstående
tilfælde har haft en effekt, der rækker udover
produktionsskolen, og dermed har påvirket virksomheder og
uddannelsessteder. Der er blandt uddannelsesinstitutioner
såvel som virksomheder et meget begrænset kendskab til
ordningen med kompetencebeviser, og det er derfor endnu for tidligt
at vurdere, om kompetencebeviset har potentiale til at styrke
aftagernes anerkendelse af kompetencer opnået på
produktionsskoler.
Samlet set viser evalueringen, at der
både blandt produktionsskoler og virksomheder og
uddannelsessteder peges på, at det er uhensigtsmæssigt,
hvis arbejdet med kompetencebeviset overvejende fokuserer på
deltagernes faglige kompetencer på bekostning af et fokus
på deltagernes personlige og sociale kompetencer. Aftagerne
udtrykker entydigt, at de efterspørger et kompetencebevis,
der vægter beskrivelsen af deltagernes personlige og sociale
kompetencer højt.
2.1.3. Undervisningsministeriets overvejelser
vedrørende revisionsklausul
Undervisningsministeriet finder på
baggrund af konklusionerne i Rambølls undersøgelse
ikke, at der er grund til at foretage indholdsmæssige
ændringer i loven på nuværende tidspunkt, da
disse overvejende er positive.
Undervisningsministeriet vurderer dog, at der
er behov for at vejlede produktionsskolerne vedrørende
beskrivelsen af deltagerens opnåede kompetencer og vil i
samarbejde med Produktionsskoleforeningen igangsætte
udviklingsarbejdet med fokus på, hvorledes styrkede
personlige og sociale kompetencer med betydning for de faglige
kompetencer kan beskrives i kompetencebeviset.
Evalueringen blev offentliggjort på
Undervisningsministeriets hjemmeside den 17. februar 2014.
2.1.4. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve § 3, i
lov nr. 270 af 27. marts 2012 om ændring af lov om
produktionsskoler. De gældende regler om kompetencebevis
ændres ikke, og kompetencebeviset føres således
videre i uændret form.
2.2. Klageafskæring
2.2.1. Gældende ret
Lov om produktionsskoler indeholder ikke
bestemmelser om klageadgang, herunder klageafskæring, for
afgørelser truffet i medfør af loven.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der gives
undervisningsministeren bemyndigelse til, hvor ministeren har
delegeret sine kompetencer efter lov om produktionsskoler til en
styrelse under Undervisningsministeriet, at afskære
klageadgangen eller fastsætte regler om fremgangsmåden
ved klagen.
Forslaget vil betyde, at i de tilfælde,
hvor kompetencer er delegeret til en styrelse fra ministeriet, vil
styrelsens afgørelser være den endelige administrative
afgørelse, ligesom ministeriets afgørelser har
været det.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3, og bemærkningerne hertil.
2.3. Konsekvensændringer som følge af anden
lovgivning
Der foreslås to ændringer af
produktionsskoleloven som konsekvens af ændringer af
konkursloven og revisorloven. Der henvises til lovforslagets §
1, nr. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 12. august 2014 til den 9. september 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri,
Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler -
Lederne, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler,
Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forstanderkredsen for
produktionsskoler og produktionshøjskoler, FSR - danske
revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Handelsskolernes Lærerforening,
Håndværksrådet, KL, Landbrug og Fødevarer,
Landsforeningen af Produktionsskoleledere, Landsorganisationen i
Danmark, Lederne, Nationalt Center for Kompetenceudvikling,
Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Uddannelsesforbundet, Ungdomsskoleforeningen
og UU Danmark.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at de tidligere regler om betalingsstandsning er
blevet ophævet, hvorefter begrebet "betalingsstandsning" er
blevet erstattet af "rekonstruktionsbehandling", jf. lov nr. 718 af
25. juni 2010 om lov om ændring af konkursloven og
forskellige andre love.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at § 11 i den ophævede lov om
statsautoriserede og registrerede revisorer er afløst af
revisorlovens § 24, jf. lov nr. 468 af 17. juni 2008.
Til nr. 3
Bestemmelsen er ny og regulerer klageforhold i
de tilfælde, hvor undervisningsministeren har henlagt opgaver
til styrelser under Undervisningsministeriet. F.eks. er opgaver
vedrørende tilsyn og administration af tilskud i dag henlagt
til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Det foreslås med bestemmelse, at
undervisningsministeren her kan fastsætte regler om
fremgangsmåde ved indgivelse af klager, herunder fx at en
klage først skal sendes til styrelsen, der så skal
vurdere sagen med henblik på, om afgørelsen skal
ændres eller klagen sendes videre til ministeriet med
styrelsens udtalelse, eller fastsætte regler om at
afgørelser truffet af styrelser under
Undervisningsministeriet ikke kan påklages til ministeriet,
så styrelsens afgørelse bliver den endelige
administrative afgørelse af sagen.
Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at
afskære klageadgang, der i øvrigt følger af
lovgivningen.
Bestemmelsen indføres for at bringe
produktionsskoleloven i overensstemmelse med den nyeste
lovgivningspraksis på Undervisningsministeriets område,
jf. § 36 i lov om kombineret ungdomsuddannelse.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2
Til § 2
Til nr. 1
Revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 270
af 27. marts 2012 om ændring af lov om produktionsskoler
foreslås ophævet.
Bestemmelsen fastsætter, at
undervisningsministeren fremsætter forslag om revision af
§ 2, stk. 8, i lov om produktionsskoler i folketingsåret
2014-15.
Ophævelsen beror på en
undersøgelse af ordningen, som overvejende er positiv.
Den gældende bestemmelse i § 2,
stk. 8, i lov om produktionsskoler om udstedelse af kompetencebevis
forventes opretholdt uændret. Bestemmelsen fastsætter,
at ved afslutningen af et forløb på en
produktionsskole udsteder skolen efter drøftelse med
deltageren et kompetencebevis. En deltager kan afstå fra at
modtage et kompetencebevis, hvis produktionsskoleforløbet
har været kortere end 3 måneder.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til § 3
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 456 af 23. maj 2012, som ændret
ved § 8 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændringer: | §
12. --- Stk.
2. --- Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan for skoler, der ikke
følger bestemmelserne i denne lov, de regler eller aftaler,
jf. § 14, der er fastsat eller indgået i henhold
til loven, eller børne- og undervisningsministerens
påbud, jf. § 8, stk. 1, tilbageholde tilskud,
lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud
tilbagebetalt helt eller delvis. Børne- og
undervisningsministeren kan tilbageholde tilskud eller lade tilskud
bortfalde for skoler, som begæres erklæret konkurs
eller standser deres betalinger, eller når der i
øvrigt er fare for, at en skoles virksomhed må
indstilles. Stk.
4-6. --- | | 1. I § 12, stk. 3, 2. pkt., ændres
»standser deres betalinger« til: »tages under
rekonstruktionsbehandling«. | §
15. --- Stk.
2. --- Stk. 3.
Bestyrelsen påser, at revisor opfylder bestemmelserne om
uafhængighed i § 11 i lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer. Bestyrelsen må endvidere ikke antage
en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de ejendomme
m.m., som institutionen anvender, eller for fonde, selskaber,
foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer udlejer,
medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler
om, hvornår lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Opfylder revisor ikke på tilfredsstillende måde kravene
til revision i henhold til denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, eller tilsidesætter revisor i
øvrigt sine pligter som revisor, kan Børne- og
undervisningsministeren pålægge bestyrelsen inden for
en nærmere angiven frist at udpege en anden revisor. Stk.
4-6. --- | | 2. I § 15, stk. 3, 1. pkt., ændres
Ȥ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer« til: »revisorloven«. | | | 3. Efter
§ 21 indsættes i kapitel
7: Ȥ 21 a. Har
undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser,
der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren
fastsætte regler om fremgangsmåden ved og adgangen til
at klage over afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan indbringes
for ministeren.« | | | | | | § 2 I lov nr. 270 af 27. marts 2012 om
ændring af lov om produktionsskoler (Kompetencebevis m.v.)
foretages følgende ændring: | § 3 Børne- og undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af § 2, stk. 8, i lov om
produktionsskoler som affattes ved denne lovs § 1, nr. 1, i
folketingsåret 2014-15. | | 1. § 3 ophæves. | | | | | | § 3 Loven træder i kraft den 1. januar
2015. |
|