Fremsat den 9. oktober 2014 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler og forskellige andre
love
(Fornyelse af frie fagskolers
undervisningstilbud m.v.)
§ 1
I lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndar-bejdsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 916 af
13. august 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om efterskoler og frie
fagskoler«.
2. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt., ændres
»efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler,« til: »efterskoler og frie
fagskoler,«.
3. I
§ 1, stk. 3, 1. pkt., ændres
»Husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»Frie fagskoler«.
4. I
§ 1, stk. 3, 2. pkt., ændres
»Husholdnings- eller håndarbejdsfag« til:
»Praktiske eller erhvervsrettede fag«.
5. I
§ 1, stk. 3, 3. pkt., § 1 a, stk. 2, 2. pkt., § 2 a, 1. pkt., § 13, stk. 1, nr. 2, § 22, stk. 1, § 23 a, stk. 2, og § 23 b, 1. pkt., ændres
»husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»frie fagskoler«.
6. I
§ 1, stk. 3, 4. pkt., ændres
»Husholdningsskoler« til: »Frie fagskoler, der
udbyder husholdningsfag,«.
7. I
§ 1 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »en husholdningsskoles eller
håndarbejdsskoles« til: »en fri
fagskoles«.
8. I
§ 1 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »en husholdningsskole eller
håndarbejdsskole« til: »en fri
fagskole«.
9. I
§ 1 a, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »husholdnings- eller håndarbejdsfag«
til: »praktiske eller erhvervsrettede fag«.
10. I
§ 17, stk. 4, ændres
»husholdningsskoler« til: »frie fagskoler, der
udbyder husholdningsfag,«.
11. I
§ 23 a, stk. 2, udgår
»der ved kursets begyndelse er fyldt 17½ år og
endnu ikke 25 år, og«.
12. § 23
a, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Tillægstakst efter stk. 2 ydes for følgende
elevgrupper:
1) Elever, der ikke
går i 10. klasse og ikke er under uddannelse efter lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, lov om
kombineret ungdomsuddannelse eller lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v., i hvis uddannelsesplan, der indgår et ophold på
en folkehøjskole eller en fri fagskole, og som har
tilknyttet en mentor fra skolens etablerede mentorordning. Det er
en betingelse, at eleven er fyldt 16 år ved kursets
begyndelse og endnu ikke er fyldt 25 år.
2) Elever i hvis
uddannelsesplan, der ikke indgår et ophold på en
folkehøjskole eller en fri fagskole. Det er en betingelse,
at eleven er fyldt 17½ år ved kursets begyndelse og
endnu ikke er fyldt 25 år.«
13.
Efter § 23 c indsættes før overskriften
før § 24:
»Præmie for
optagelse på erhvervsuddannelse
§ 23 d.
Staten kan yde en særlig præmie til frie fagskoler ud
fra antallet af årselever, hvori indgår elever, der har
afsluttet et alment kursus på en fri fagskole af mindst 12
ugers varighed, der sigter mod at gøre elever parat til
optagelse på en erhvervsuddannelse, når eleven bliver
optaget på en erhvervsuddannelse senest 7 måneder efter
afslutning af kurset på den frie fagskole. Den frie fagskole
indhenter dokumentation for, at eleven er blevet optaget på
en erhvervsuddannelse, jf. lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
Størrelsen af præmien efter stk. 1 beregnes ud fra
takster pr. årselev, hvis størrelse fastsættes
på de årlige finanslove.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
præmien, dens beregning og udbetaling.«
14. I
§ 41, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »en husholdningsskole eller en
håndarbejdsskole« til: »en fri fagskole«,
og 2. pkt. affattes således:
»Bidrag efter 1. pkt. betales ikke for elever
under uddannelse efter § 1, stk. 3, 4. pkt., eller for elever
under erhvervsgrunduddannelse, ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov og kombineret ungdomsuddannelse.«
15. § 49,
1. pkt., affattes således:
»Klage over afgørelser truffet
af en fri fagskole om uddannelse efter § 1, stk. 3, 4. pkt.,
kan indbringes for undervisningsministeren.«
16.
Efter § 51 indsættes før overskriften før
§ 52:
Ȥ 51
a. Undervisningsministeren kan for frie fagskoler som
forsøg i en periode på op til 10 år fravige
kravet i § 6, stk. 1, nr. 6. Det er betingelse, at skolen
indgår aftale med mindst en institution for erhvervsrettet
uddannelse om i et bygningsfællesskab at etablere en campus
med det formål at lette overgangen for elever på en fri
fagskole til en erhvervsuddannelse.
Stk. 2. Frie fagskoler
og institutioner for erhvervsrettet uddannelse må i
forsøgsperioden udleje lokaler til hinanden som led i
campussamarbejdet.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan i et forsøg efter stk. 1 om at
fravige kravet i § 6, stk. 1, nr. 6, se bort fra kravet i
§ 6, stk. 1, nr. 4, for så vidt angår krav om, at
den frie fagskole skal råde over forstander- og
lærerbolig, såfremt skolen tilrettelægger et
forsvarligt tilsyn med eleverne.
Stk. 4. Ansøgning
om fravigelse fra lovens § 6, stk. 1, nr. 4 og 6, skal
være modtaget i ministeriet senest den 31. december 2019.
§ 51 b. En
institution for erhvervsrettet uddannelse, der med en fri fagskole
indgår samarbejde om en campus, jf. § 51 a, kan varetage
opgaven med at være vært for et administrativt
fællesskab efter reglerne i § 33 a i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvori indgår den
eller de frie fagskoler, der er en del af
campusdannelsen.«
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014, som ændret
ved lov nr. 1641 af 26. december 2013, § 1 i lov nr. 406 af
28. april 2014 og § 13 i lov nr. 632 af 16. juni 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 22, stk., 1, nr. 5, ændres
»husholdningsskole,« til: »fri fagskole
eller«.
2. I
§ 22, stk. 1, ophæves nr. 6.
Nr. 7 bliver herefter nr. 6.
3. I
§ 22, stk. 4, ændres
»nr. 3-7,« til: »nr. 3-6,«.
4. I
§ 22, stk. 6, 2. pkt.,
ændres »nr. 3-6,« til: »nr.
3-5,«.
5. I
§ 22, stk. 8, 1. pkt.,
ændres »nr. 3-6« til: »nr. 3-5«.
6. I
§ 22, stk. 10, ændres
»nr. 7« til: »nr. 6«.
7. I
§ 33, stk.2, 2. pkt., ændres
»en husholdningsskole, en håndarbejdsskole« til:
»en fri fagskole«.
§ 3
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 995 af 12. september 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
ændres », husholdningsskole eller
håndarbejdsskole« til: »eller en fri
fagskole« og »lov om efterskoler, husholdningsskoler,
håndarbejdsskoler« til: »lov om efterskoler og
frie fagskoler«.
2. I
§ 10 e, stk. 1, nr. 2,
ændres »ungdomshøjskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »ungdomshøjskoler
og frie fagskoler«.
§ 4
I lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 23.
august 2013, som ændret ved § 41 i lov nr. 1605 af 26.
december 2013, foretages følgende ændringer:
1. To
steder i § 5, stk. 1, ændres
»lov om efterskoler, husholdningskoler og
håndarbejdsskoler« til: »lov om efterskoler og
frie fagskoler«.
2. I
§ 5, stk. 1, nr. 2, ændres
»husholdningsskoler, håndarbejdsskoler« til:
»frie fagskoler«.
§ 5
I lov nr. 631 af 16. juni 2014 om kombineret
ungdoms-uddannelse foretages følgende ændring:
1. § 6,
stk. 1, nr. 9, affattes således:
»9) Frie
fagskoler.«
§ 6
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf.
lovbekendt-gørelse nr. 1073 af 15. september 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1235 af 18. december 2012,
§ 43 i lov nr. 1605 af 26. december 2013, § 2 i lov nr.
22 af 14. januar 2014 og senest ved § 10 i lov nr. 630 af 16.
juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. Bilag 1, nr.
21, affattes således:
»21) Lov om
efterskoler og frie fagskoler.«
2. I
bilag 1 indsættes som nr. 27:
»27) Lov om
folkehøjskoler.«
3. Bilag 1, nr.
28, ophæves.
§ 7
I lov nr. 1605 af 26. december 2013 om
folkehøjskoler foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 10, stk. 1, ændres
»husholdningsskole, håndarbejdsskole« til:
»fri fagskole«.
2. I
§ 11, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »lov om efterskoler og
frie fagskoler«.
§ 8
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 9 i, stk. 6, nr. 3, ændres
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler og frie
fagskoler«.
§ 9
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1041 af 15. september 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 7, nr. 24, ændres
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler og frie
fagskoler«.
§ 10
I lov om afgift af lønsum m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1079 af 31. august 2013, som
ændret ved § 8 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 2,ændres
»efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »efterskoler og frie
fagskoler«.
§ 11
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2. Ansøgning
om godkendelse af en ny fri fagskole til tilskud, som er modtaget
af Undervisningsministeriet senest den 1. oktober 2014, jf. §
6, stk. 6, kan inden den 15. februar 2015 indsende supplerende
ansøgning om godkendelse af forsøg efter § 51 a
og § 51 b.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
1.2. Lovforslagets
baggrund
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Fornyelse af
husholdnings-og håndarbejdsskolers (frie fagskolers)
undervisningstilbud
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2. Den
foreslåede ordning
2.2.
Tilskudsmæssige ændringer
2.2.1.
Gældende ret
2.2.2. Den
foreslåede ordning
2.3. Forsøg
med bygningsmæssigt samarbejde med andre
uddannelsesinstitutioner (campusdannelse)
2.3.1. Den
gældende ordning
2.3.2. Den
foreslåede ordning
2.4. Konsekvenser i
anden lovgivning
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5.
Miljømæssige konsekvenser
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7. Forholdet til
EU-retten
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende
skema
1.
Indledning
1.1.
Lovforslagets hovedpunkter
Med lovforslaget foreslås en
modernisering og udvidelse af husholdningsskolers og
håndarbejdsskolers fagudbud, således at skoleformen
inden for en nutidig praksisorienteret ramme kan indgå i
rækken af tilbud til unge med henblik på at sikre, at
mindst 95 pct. af en årgang får en ungdomsuddannelse.
Udvidelsen af fagområdet omfatter tekniske og
håndværksprægede fag.
Skoleformens betegnelse
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler foreslås i
konsekvens heraf ændret til frie fagskoler.
Formålet med fornyelsen er at
give mulighed for, at skolerne kan etablere et tilbud, der med
udgangspunkt i en praktisk-fagligt funderet skoleform kan medvirke
til at fastholde frafaldstruede unge i ungdomsuddannelsessystemet,
og som især skal understøtte, at unge
efterfølgende går i gang med en
erhvervsuddannelse.
Den nedre aldersgrænse for at
modtage tillægstakst til en mentorordning for unge, der ikke
har en kompetencegivende uddannelse, og i hvis uddannelsesplan
indgår et ophold på en fri fagskole eller en
folkehøjskole, foreslås sat ned fra 17½
år til 16 år. Tillægstaksten kan herved bedre
opfylde sit formål om at sætte unge hurtigere i stand
til at komme videre i uddannelsessystemet. Endvidere foreslås
indført hjemmel til, at skoler kan modtage en præmie
for hver elev på frie fagskolers almene kurser med
formål at give de unge sådanne personlige og faglige
kompetencer, at den unge herefter vil kunne påbegynde en
erhvervsuddannelse, der optages i en erhvervsuddannelse senest 7
måneder efter afslutningen af kurset på den frie
fagskole.
Som led i ministeriets arbejde med
at analysere virkninger og fordele ved etablering af
campusdannelser på ungdomsuddannelsesområdet
foreslås det, at frie fagskoler som en forsøgsordning
får mulighed for under visse betingelser at kunne fravige
lovens krav om eneejerskab til skolens bygninger og ejendom,
når skolen indgår en aftale med en eller flere
godkendte uddannelsesinstitutioner, om en campusdannelse med det
formål at lette overgangen for eleverne til en
erhvervsuddannelse. Mindst én institution i campusdannelsen
skal være en institution for erhvervsrettet uddannelse.
Fravigelse af lovens krav om, at skolen skal råde over egnede
og tilstrækkelige forstander- og lærerboliger kan
ligeledes indgå i det pågældende forsøg,
såfremt skolen sikrer et forsvarligt tilsyn med eleverne. Den
frie fagskole kan blive deltager i et administrativt
fællesskab, som erhvervsskolen i campus er vært
for.
1.2.
Lovforslagets baggrund
Betegnelsen husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler relaterer sig til et ældre og
utidssvarende skoleindhold med vægten lagt på mere
traditionelle fag rettet mod hjemmet.
Skolerne har løbende
arbejdet på at modernisere skolernes tilbud inden for den
eksisterende ramme med det formål at tilbyde alment dannende
og målrettede tilbud til unge, som har brug for et
undervisningstilbud, der tager udgangspunkt i praksisorienteret
undervisning med fokus på især at få de unge
videre i erhvervsuddannelsessystemet. Med forslaget
imødekommer regeringen skoleformens ønske om at kunne
tilbyde undervisning og kurser inden for bl.a. områderne mad,
design, krop, pædagogik, håndværk og
forbrugerøkonomi, og med særlig vægt på
praksisnær undervisning. Skolerne må forventes i
særlig grad at henvende sig til den gruppe af unge, der ikke
er parat til at gå i gang med en ungdomsuddannelse
umiddelbart efter grundskolen.
Skolernes og kursernes overordnede
formål, som er beskrevet i lovens § 1, stk. 1,
gælder uændret, det vil sige, at skolerne skal tilbyde
undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er
livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, at
undervisningen skal have en bred almen karakter, og at enkelte fag
eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig
på bekostning af det almene.
Skolerne er kostskoler. Der findes
i dag 12 husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.
Lovforslaget er tillige en
opfølgning på beslutningsforslag nr. B 6 om
større frihedsgrader for frie skoler (fremsat den 2. oktober
2013 af V, DF, LA og KF). Beslutningsforslaget blev 1. behandlet i
Folketinget den 12. november 2013.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Fornyelse af husholdningsskolers og håndarbejdsskolers (frie
fagskolers) undervisningstilbud
2.1.1.
Gældende ret
Husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilbyder unge og
voksne elever undervisning og samvær på kurser, hvis
hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk
dannelse, og husholdnings- eller håndarbejdsfag eller en
kombination heraf skal have en fremtrædende plads i
undervisningen og mindst udgøre 1/3 af den samlede
undervisningstid for den enkelte elev, jf. § 1, stk. 1, jf.
stk. 3. Dette gælder dog ikke elever, som følger
prøveforberedende og kompetencegivende undervisning efter
anden lovgivning, jf. § 1 a. Husholdningsskolerne kan tilbyde
uddannelser inden for husholdningsfag. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at skolernes
fagområde beskrives som praktiske eller erhvervsrettede fag,
hvorved fagområdet med lovforslaget også vil kunne
omfatte tekniske og håndværksprægede fag ud over
de nuværende husholdnings- og håndarbejdsfag. De
praktiske eller erhvervsrettede fag skal, på samme måde
som det gælder for husholdnings- og håndarbejdsfag i
dag, have en fremtrædende plads i undervisningen.
Skolernes tilbud vil efter
lovændringen i endnu højere grad kunne indrettes med
særlig fokus på elever med særlige
læringsforudsætninger, og som fx har evner til at
lære med hænderne. Skolerne vil som frie skoler - som
hidtil - kunne tilrettelægge undervisningen frit inden for
lovens formålsbeskrivelse, hvorfor loven alene skaber rammen
for fornyelsen af skolernes fagområder. For elever i den
undervisningspligtige alder gælder det uændret, at
undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Reglerne om folkeskolens prøver
for elever i 9. klasse gælder ligeledes uændret for
elever i den undervisningspligtige alder, jf. lovens kapitel 1 a.
Endvidere gælder fortsat særlige vilkår for
elever i 10. klasse, idet folkeskolelovens regler skal
følges, jf. lovens § 2, stk. 4. Lovændringen vil
derfor især have betydning for skolernes almene kurser, dvs.
kurser, der ud over de praktiske og erhvervsrettede fag, tillige
inddrager det personlige og eksistentielle perspektiv og den
samfundsmæssige og demokratiske udfordring, dvs. den almene
oplysning om de fælles menneskelige vilkår.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4 og 9, og bemærkningerne hertil.
2.2.
Tilskudsmæssige ændringer
2.2.1.
Gældende ret
Ifølge lovens § 23 a,
stk. 2 og 3, nr. 1, yder staten til husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler et særligt tilskud
(tillægstakst pr. elev) for elever uden kompetencegivende
uddannelse, og som ikke går i 10. klasse og ikke er under
ungdomsuddannelse, og som af Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU)
i den unges bopælskommune har indskrevet et ophold på
en fri fagskole eller en folkehøjskole i sin
uddannelsesplan. Elever skal ved udgangen af grundskolens 9. klasse
have en uddannelsesplan for elevens videre uddannelse, jf. § 2
c i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v. Tilskuddet ydes kun,
såfremt eleven ved kursets begyndelse er fyldt 17½
år og endnu ikke 25 år. Tilskud ydes, såfremt der
til eleven er knyttet en mentor fra skolens mentorordning. Mentoren
skal støtte og vejlede den unge på det personlige,
sociale og faglige plan med henblik på at nå de
mål, der er fastsat i uddannelsesplanen. Herudover ydes efter
§ 23 a, stk. 2 og 3, nr. 2, et mindre tilskud for elever uden
kompetencegivende uddannelse, hvor et kostskoleophold ikke er
indskrevet i uddannelsesplanen. Tilskuddenes størrelse
fastsættes i den årlige finanslov. Der er tale om
tillægstakster, som ikke er ordinære driftstakster, men
typisk gives til særlige formål, hvor der er et
ønske om at prioritere en synlig og målrettet
indsats.
Der ydes ikke tilskud eller
præmie for elever, der optages i en erhvervsuddannelse efter
afslutning af et ophold på en fri fagskole.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at
aldersgrænsen for udløsning af den særlige
tillægstakst efter § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, fremover
bliver, at eleven ved kursets begyndelse er fyldt 16 år og
endnu ikke 25 år. Den nuværende nedre
aldersgrænse på 17½ år indebærer, at
skolerne ofte ikke kan modtage det særlige tilskud, da nogle
elevers aldersniveau er lavere end 17½ år. Med en
aldersgrænse på 16 år får skolerne via
mentorordningen mulighed for at understøtte og vejlede
elevgruppen uden uddannelse, der på denne måde
hurtigere gøres parat til at komme videre i
uddannelsessystemet. Øvrige tilskudsbetingelser efter §
23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, er uændrede. Aldersgrænsen
for tilskud efter § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 2, bevares
uændret fra 17½ år til 25 år.
For yderligere at tilskynde frie
fagskoler til at kvalificere og motivere elever til efter opholdet
på den frie fagskole at gå videre i
erhvervsuddannelsessystemet foreslås det, at der kan ydes en
præmie til skolen for hver årselev på frie
fagskolers almene kurser, der har til formål at gøre
de unge parat til erhvervsuddannelse, der optages i en
erhvervsuddannelse senest 7 måneder efter, at eleven har
gennemført og afsluttet kurset på den frie fagskole.
Det almene kursus skal være af mindst 12 ugers varighed.
Præmiens størrelse fastsættes på den
årlige finanslov. De nærmere regler om indretningen af
præmieordningen, herunder kravene til dokumentation for
elevers optagelse på en erhvervsuddannelse, fastlægges
i en bekendtgørelse.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 12 og 13, og bemærkningerne hertil.
2.3.
Forsøg med bygningsmæssigt samarbejde med andre
uddannelsesinstitutioner (campusdannelse)
2.3.1. Den
gældende ordning
Det følger af lovens §
6, stk. 1, nr. 6, at skoler, som efter den 7. maj 1996 har indsendt
forslag til vedtægter med henblik på at blive godkendt
til tilskud efter loven, skal være ejer af skolens bygninger
eller hovedparten heraf og ikke må eje bygninger sammen med
andre. Det følger bl.a. af § 6, stk. 1, nr. 4, at
skolerne skal råde over egnede og tilstrækkelige
forstander- og lærerboliger. Reglen i § 6, stk. 1, nr.
2, om at skolen skal være en uafhængig selvejende
institution, og at skolens midler kun må komme skolens skole-
og undervisningsvirksomhed til gode, indebærer et forbud mod,
at frie kostskoler kan involvere sig i et administrativt
fællesskab. Efter lovgivningen om bl.a. offentlige gymnasier
og institutioner for erhvervsrettet uddannelse kan disse skoler
uanset en tilsvarende bestemmelse om uafhængighed og
anvendelse af midler indgå i administrative
fællesskaber med nærmere angivne skoleformer, jf. bl.a.
§ 33 a i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Hovedformålet med fornyelsen
af skolekonceptet for de frie fagskoler er, at skolernes
undervisningstilbud til elever, der ikke umiddelbart er parat til
at gå i gang med en ungdomsuddannelse, i højere grad
end hidtil kan rettes mod at give eleverne kompetencer, der
sætter dem i stand til efterfølgende at kunne gå
i gang med en erhvervsuddannelse.
Det fremgår af Aftale om
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser indgået mellem
regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti af 24. februar 2014, at aftalepartierne er
enige om, at erfaringerne med fælles campusmiljøer
mellem erhvervsskoler og gymnasier samt evt. 10. klasse skal
evalueres og videreformidles til de relevante uddannelses- og
udbudssteder. Målet er, at fordelene ved campusdannelser skal
udnyttes og styrkes, da de umiddelbare erfaringer med
campusdannelser tyder på, at campus kan være med til at
styrke fagligheden, studiemiljøet og fastholdelsen af
frafaldstruede elever i en ungdomsuddannelse. Der henvises til
aftalens pkt. 2.4. Et forsøg, der åbner mulighed for
fleksible samarbejdsformer mellem frie fagskoler og erhvervsskoler
ses som et godt bidrag til at styrke især svage unges
overgang til erhvervsuddannelse og til at fastholde eleverne i
uddannelsen. I forlængelse af arbejdet med at styrke nye
samarbejdsformer på ungdomsuddannelsesområdet,
særligt i form af campusmiljøer, foreslås
etableret en forsøgsordning om bygningssamarbejde mellem
frie fagskoler og mindst én institution for erhvervsrettet
uddannelse. Campusforsøget kan løbe over 10 år,
hvorefter den frie fagskole forudsættes at opfylde kravene i
lovens § 6, stk. 1, nr. 4 og 6, om henholdsvis krav om egnede
lærer- og forstanderboliger, henholdsvis krav om ejerskab til
skolens bygninger og faste ejendom. Ansøgning om
forsøg skal være modtaget af Undervisningsministeriet
senest den 31. december 2019.
Det kan indgå i et
sådant forsøg, at en fri fagskole som led i
samarbejdskonstruktionen kan leje lokaler hos en institution for
erhvervsrettet uddannelse, eller selv udleje lokaler til en
institution for erhvervsrettet uddannelse. Erfaringerne fra
sådanne forsøg vil blive inddraget i det fortsatte
arbejde med at sikre attraktive ungdomsuddannelsesmiljøer.
Da forsøgsordningens formål er at give unge bedre
vilkår for at komme videre i uddannelsessystemet,
særligt erhvervsuddannelserne, vil fokus for godkendelse af
forsøg være de involverede skolers beskrivelse af
målsætninger for forsøget, de særlige
indsatser for at nå målet og opfølgningen
herpå.
Som led i forsøget kan en
erhvervsskole i campus stå som vært for et
administrativt fællesskab efter reglerne i § 33 a i lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvori en eller
flere frie fagskoler i det samme campus deltager.
Ved forsøgsperiodens
afslutning vil ministeriet på baggrund af erfaringerne med
forsøgsordningen vurdere behovet for eventuelle
ændringer i lovgivningen.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 16, og bemærkningerne hertil.
2.4.
Konsekvenser i anden lovgivning
Som konsekvens af ændringen
af betegnelsen for skoleformen til frie fagskoler og dermed
ændring af lovens titel foreslås det at ændre lov
om folkeskolen, lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, lov om
kombineret ungdomsuddannelse, lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
lov om folkehøjskoler, udlændingeloven, ligningsloven
og lov om afgift af lønsum m.v.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører samlet set ikke merudgifter for
stat, kommuner og regioner.
Nedsættelsen af alderskravet for tillægstakst for
unge uden kompetencegivende uddannelse - med uddannelsesplan vil
medføre statslige merudgifter, da en større andel af
den eksisterende elevaktivitet vil udløse
tillægstaxametret. Således vil en andel af de elever,
der i dag udløser tillægstakst for unge uden
kompetencegivende uddannelse - uden uddannelsesplan, fremover
udløse tillægstaksten for unge, der har et ophold
indskrevet i deres uddannelsesplan. Da denne takst er
højere, vil det medføre merudgifter.
Ligeledes forventes etableringen af præmieordningen at
medføre statslige merudgifter som følge af, at en
andel af den eksisterende elevgruppe fremover vil udløse
dette tilskud. Den samlede aktivitet på frie fagskoler
forventes ikke at stige som følge heraf.
Samlet forventes statslige merudgifter på ca. 1 mio. kr. i
2015 stigende til ca. 4. mio. kr. i 2018 og frem, jf. tabel 1
nedenfor.
Tabel 1: Merudgifter ved
lovforslag
|
Mio. kr. | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Merudgifter ved ændring af
alderskrav | 0,3 | 1,2 | 2,2 | 2,2 |
Merudgifter ved præmieordning | 0,5 | 1,0 | 1,5 | 2,0 |
Merudgifter ved
lovforslag i alt | 0,8 | 2,2 | 3,7 | 4,2 |
Merudgifter finansieres inden for frie fagskolers egen
bevillingsramme ved justering af de eksisterende takster
således, at der samlet set ikke er merudgifter for staten som
følge af lovforslaget.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. august 2014
til den 15. september 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: Danmarks
Privatskoleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Friskoleforening, Dansk Industri, Danske Erhvervsskoler -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Det
Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne
i Danmark, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Katolsk
Skoler I Danmark, Foreningen for Kristne Friskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forstanderkredsen for
Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Foreningen Frie
Fagskoler, Frie Skolers Lærerforening -
(FSL), Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i
Danmark, Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Private
Gymnasier og Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-Rådet) og UU Danmark.
9. Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Som en konsekvens af fornyelsen af skolernes
undervisningstilbud, jf. nr. 4, foreslås betegnelsen
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler ændret til frie
fagskoler, og lovens titel foreslås ændret til lov om
efterskoler og frie fagskoler. De enkelte frie fagskoler bestemmer
som udgangspunkt selv skolens navn, og det er ikke i dag et krav,
at ordet husholdningsskole eller håndarbejdsskole er en del
af skolens navn. Tilsvarende vil det fremover ikke blive
krævet, at ordet fri fagskole indgår i en skoles navn.
Skolerne skal derfor ikke skifte navn som følge af
lovforslaget.
Til nr. 2-3, 5-8,10 og 14
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af, at
skoleformens betegnelse fremover er frie fagskoler.
Til nr. 4 og 9
Det foreslås, at fagene »husholdningsfag og
håndarbejdsfag« erstattes med den bredere fagbetegnelse
»praktiske eller erhvervsrettede fag«. Fagene skal,
ligesom håndarbejds- og husholdningsfag i dag har det, have
en fremtrædende plads i undervisningen, men aldrig på
bekostning af det almene, og fagene skal mindst udgøre 1/3
af den samlede undervisningstid for den enkelte elev, jf. § 1,
stk. 3. Frie fagskoler kan fremover som noget nyt tilbyde fag inden
for tekniske og håndværksmæssige
fagområder.
Et fag benævnt håndværk kan fx indeholde
materialelære, sikkerhedskrav, værkstedslære og
værktøjskundskab, vedligeholdelse og reparation. Fag
med et alment, og ikke primært
færdighedsindlærende sigte, kan være fx
være fag som "oplysninger om arbejdsmarkedet" og
"håndværk i går og i dag" eller lignende fag,
hvor der lægges vægt på fagenes kulturelle,
historiske og samfundsmæssige perspektiver. Undervisningen
sker gennem praksislæring og teoretisk undervisning. Ud over
at opnå kendskab til håndværksfaget og andre
omfattede fag, opnår eleven samtidig en viden, der kan
benyttes i hjemlig sammenhæng. Skolerne har tilkendegivet, at
de bl.a. vil tilbyde undervisning på områderne: mad,
design, krop, pædagogik, håndværk og
forbrugerøkonomi.
Undervisning i et enkelt fag som fx ernæringslære,
hygiejne, kundebetjening, værktøjskendskab og
beklædning eller en faggruppe som fx håndværks-
eller husholdningsfag kan ikke omfatte mere en halvdelen af den
enkelte elevs undervisningstid, medmindre faget udformes
således, at undervisningen er af bred almen karakter, jf.
lovens § 1, stk. 1, og § 15, stk. 1. Såfremt elever
følger prøveforberedende og kompetencegivende
undervisning efter anden lovgivning kan der som hidtil ses bort fra
1/3-kravet, jf. § 1 a. Skolerne forpligtes ikke med
lovforslaget til at udbyde mere end husholdnings- og
håndarbejdsfag og kan således fortsætte med disse
fag, såfremt de ikke ønsker at udnytte den nye
mulighed for et bredere fagområde. Der er ikke på de
omhandlede almene kurser tale om kompetencegivende undervisning i
de erhvervsrettede fag. Det følger af lovens § 1 a, at
en elev på en husholdningsskole eller håndarbejdsskole
kan følge prøveforberedende og kompetencegivende
undervisning efter anden lovgivning i max. 15 timer ugentligt, der
er udbudt af en uddannelsesinstitution, der efter anden lovgivning
er godkendt hertil. Kompetencegivende undervisning skal
således ske i regi af en uddannelsesinstitution, der er
godkendt efter anden lovgivning. De frie fagskoler står selv
for undervisningen på de almene kurser.
Undervisningsministeren kan som hidtil efter § 1
fastsætte regler om skolernes uddannelse inden for kost og
ernæring. Der er for tiden ikke sådanne
uddannelser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.2.
Til nr. 11
Ændringen er en teknisk konsekvens af forslaget i nr. 12,
hvorefter den nedre aldersgrænse i § 23 a, stk. 3, nr.
1, ændres fra 17½ år til 16 år. Den nedre
aldersgrænse i § 23 a, stk. 3, nr. 2, ændres ikke
og er derfor 17½ år.
Til nr. 12
Ved lov nr. 1522 af 27. december 2009 indførtes
tillægstaksten i lovens § 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, for
unge uden kompetencegivende uddannelse ud over 10. klasse. Efter
§ 23 a, stk. 2 og 3, nr. 1, kan der ydes en tillægstakst
for unge uden kompetencegivende uddannelse på en
husholdnings- eller håndarbejdsskole, der har et ophold
på en husholdnings- eller håndarbejdsskole eller en
folkehøjskole skrevet ind i sin uddannelsesplan, og som har
tilknyttet en mentor fra skolens etablerede mentorordning.
Ordningen omfatter ikke elever i 10. klasse og elever under
ungdomsuddannelse, og det følger af § 23 a, stk. 1, jf.
§ 22, stk. 1, nr. 3, at kurset skal være af mindst 12
ugers varighed for at udløse tilskuddet.
De nærmere regler om tilskuddet i § 23 a, stk. 2 og
3, nr. 1, er fastlagt i § 29 i bekendtgørelse om
tilskud m.v. til folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Skolen skal ifølge denne bekendtgørelse udarbejde en
beskrivelse af sin mentorordning, dens opgavevaretagelse og
kompetence, som skal lægges på skolens hjemmeside. En
mentor kan normalt kun være tilknyttet fire elever.
Det foreslås, at aldersgrænsen for tilskuddet
nedsættes fra 17½ år til 16 år, da
tillægstaksten herved bedre kan opfylde sit formål, at
skolerne tidligst muligt får fat i de unge, der har behov for
vejledning og støtte med henblik på at komme videre i
uddannelsessystemet. Den øvre aldersgrænse ved kursets
begyndelse er fortsat 25 år, og de øvrige
gældende tilskudsbetingelser i § 23 a, stk. 2 og 3, nr.
1, er uændrede.
Efter den gældende § 23 a, stk. 3, nr. 1,
udløses tillægstaksten ikke, hvis eleven er under
uddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov eller erhvervsgrunduddannelsen. Med forslaget
tilføjes lov om kombineret ungdomsuddannelse til denne
gruppe. De tre uddannelser kan udbydes helt eller delvist af frie
fagskoler.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2.
Til nr. 13
Bestemmelsen i § 23 d er ny.
Til stk. 1
For at styrke lovforslagets hovedformål om at unge kommer
videre i uddannelsessystemet, særligt i
erhvervsuddannelserne, foreslås indført en mulighed
for, at staten kan yde en særlig økonomisk
præmie til frie fagskoler, for hver årselev på et
alment kursus af mindst tolv ugers varighed, hvis formål er
at gøre eleven parat til erhvervsuddannelse. Præmien
udløses, når eleven er blevet optaget på en
erhvervsuddannelse senest 7 måneder efter afslutningen af det
almene kursus.
Til stk. 2
Det foreslås, at præmiens størrelse pr.
årselev fastsættes i de årlige finanslove.
Til stk. 3
Det foreslås, at undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om præmien, herunder om kravet til
kursets indhold, dokumentationskrav til skolen om kurset og for at
den unge er optaget i en erhvervsuddannelse, jf. lov om
erhvervsuddannelser. At kurset skal være alment
indebærer, at elever i 9. og 10. klasse samt
ungdomsuddannelse efter anden lovgivning ikke udløser
præmie.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2.
Til nr. 14
Det følger af gældende § 41, at
kommunalbestyrelsen i elevens bopælskommune skal betale
bidrag til staten for elever på frie kostskoler under 18
år, og som opfylder betingelserne for at modtage
elevstøtte. Kommunale bidrag efter lovens § 41
angår ikke elever på ungdomsuddannelser, som kan finde
sted på en fri kostskole, herunder en fri fagskole.
Uddannelserne til køkkenleder og køkkenassistent er
nedlagt. Herudover foreslås indsat i § 41, stk. 1, den
nye kombinerede ungdomsuddannelse, jf. lov nr. 631 af 16. juni 2014
om kombineret ungdomsuddannelse, der ligesom
erhvervsgrunduddannelse og ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov ikke skal udløse det kommunale bidrag
efter lovens § 41.
Til nr. 15
Køkkenlederuddannelsen er nedlagt. Muligheden for at
godkende en uddannelse efter lovens § 1, stk. 3, 4. pkt.,
består dog fortsat.
Til nr. 16
Bestemmelsen i § 51 a er ny.
Til stk. 1
Hovedformålet med fornyelsen af skolekonceptet for de frie
fagskoler er at forbedre skolernes mulighed for at tilbyde
undervisning til elever, der ikke umiddelbart er parat til at
gå i gang med en ungdomsuddannelse, og som sigter mod
kompetencer, der sætter elever i stand til
efterfølgende at kunne gå i gang med en
erhvervsuddannelse.
I forlængelse af arbejdet med erhvervsuddannelsesreformen
om bl.a. at styrke nye samarbejdsformer på
ungdomsuddannelsesområdet, særligt i form af
campusmiljøer, foreslås etableret en
forsøgsordning om bygningssamarbejde mellem frie fagskoler
og institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Undervisningsministeren kan godkende ansøgning om
forsøg, der indebærer, at der gives dispensation fra
kravet i § 6, stk. 1, nr. 6, om, at skolen skal eje skolens
bygninger eller hovedparten heraf, såfremt den frie fagskole
indgår i en campus med mindst én erhvervsskole.
Sådanne forsøg ses som et godt bidrag til at styrke
især svage unges overgang til erhvervsuddannelse og til at
fastholde eleverne i uddannelsen. En campusdannelse
indebærer, at flere ungdomsuddannelsesinstitutioner
indgår i et samarbejde, hvor flere
ungdomsuddannelsesinstitutioner udbyder uddannelse på samme
fysiske lokalitet. Andre skoleformer kan indgå i
campusdannelsen ud over frie fagskoler og institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Godkendelsen af et sådant forsøg vil ske på
grundlag af en vurdering af samarbejdets karakter og dets betydning
for at fremme unges overgang til erhvervsuddannelserne. Den frie
fagskole vil som vilkår for forsøget skulle afgive en
redegørelse for forsøget og betydningen af at fravige
lovens krav om, at skolen skal eje sin faste ejendom.
Erfaringerne fra forsøgene vil blive inddraget i det
fortsatte arbejde med at sikre attraktive
ungdomsuddannelsesmiljøer.
Frie fagskoler, der ejer skolens bygninger og faste ejendom, kan
indgå i en campus som led i et almindeligt samarbejde.
Til stk. 2
Det foreslås, at det kan indgå i et forsøg
efter stk. 1, at en fri fagskole som led i en campus kan leje
lokaler hos en institution for erhvervsrettet uddannelse, eller
selv udleje lokaler til en institution for erhvervsrettet
uddannelse. Andre skoleformer kan indgå i campusdannelsen ud
over frie fagskoler og institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
Til stk. 3
Det foreslås, at der som led i et forsøg efter stk.
1 og 2 kan ses bort fra kravet i lovens § 6, stk. 1, nr. 4,
for så vidt angår krav til den frie fagskole om, at den
skal råde over egnede og tilstrækkelige forstander- og
lærerboliger, såfremt skolen sikrer, at tilsynet med
eleverne lever op til skolens almindelige tilsynsforpligtelse
overfor eleverne. Denne pligt indebærer, at skolerne skal
sikre løbende tilsyn med eleverne med et indhold og af et
omfang, der findes nødvendigt og tilstrækkeligt ud fra
vurderingen af de konkrete forhold, såsom elevernes alder,
aktivitetens art, de stedlige forhold og lokalernes indretning og
udstyr. Der kan fx være tale om etablering af en
vagtlærerordning, tilkaldevagt eller lignende. Der henvises
til Undervisningsministeriets vejledning om tilsyn med elever
på efterskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler
og ungdomshøjskoler.
Til stk. 4
Det foreslås, at ansøgning om forsøg skal
være modtaget i Undervisningsministeriet senest 31. december
2019.
Bestemmelsen i § 51 b er ny.
Det foreslås, at en institution for erhvervsrettet
uddannelse i campus, hvori der som led i et forsøg om
bygningssamarbejde er godkendt deltagelse fra en eller flere frie
fagskoler efter forslaget til ny § 51 a, kan være
vært for et administrativt fællesskab efter reglerne i
§ 33 a i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Det administrative fællesskab kan varetage en række
tekniske støttefunktioner for de omfattede institutioner, fx
lønadministration og bygningsdrift. Det administrative
fællesskab kan omfatte andre institutionsformer end frie
fagskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Opgaver,
der indeholder myndighedsudøvelse, kan ikke overlades til en
anden institution. Det administrative fællesskab kan i
øvrigt omfatte de institutionsformer, der er nævnt i
§ 33 a lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. De
nærmere regler om varetagelsen af fælles administrative
opgaver er fastlagt i bekendtgørelse om administrative
fællesskaber mellem uddannelsesinstitutioner på
Undervisningsministeriets område. At det administrative
fællesskab følger reglerne i § 33 a i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse indebærer, at
alle aktiviteter i fællesskabet omfattes af
momskompensationsordningen for institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, herunder også aktiviteterne, der vedrører
den frie fagskole.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.3.2.
Til §
2
Til nr. 1-7
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
skoleformen husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
ifølge forslaget fremover betegnes som frie fagskoler.
Til §
3
Til nr. 1-2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
skoleformen husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
ifølge forslaget fremover betegnes som frie fagskoler, og at
titlen på lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler ændres til lov om efterskoler og frie
fagskoler.
Til §
4
Til nr. 1-2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
skoleformen husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
ifølge forslaget fremover betegnes som frie fagskoler, og at
titlen på lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler ændres til lov om efterskoler og frie
fagskoler.
Til §
5
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
skoleformen husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
ifølge forslaget fremover betegnes som frie fagskoler.
Til §
6
Til nr. 1-3
Der er tale om konsekvensrettelse, da titlen på lov om
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
ændres til lov om efterskoler og frie fagskoler samt en
lovteknisk korrektion til bilag 1 til lov om Danmarks
Evalueringsinstitut som følge af, at der i forbindelse med
lov nr. 22 af 14. januar 2014 ikke skete oprykning af nr. 28.
Til §
7
Til nr. 1-2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
skoleformen husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
ifølge forslaget fremover betegnes som frie fagskoler, og at
titlen på lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler ændres til lov om efterskoler og frie
fagskoler.
Til §
8
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
titlen på lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler ændres til lov om efterskoler og frie
fagskoler.
Til §
9
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
titlen på lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler ændres til lov om efterskoler og frie
fagskoler.
Til §
10
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
skoleformen husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
ifølge forslaget fremover betegnes som frie fagskoler.
Til §
11
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2015.
Det følger af lovens § 6, stk. 6, at fristen for
indsendelse af ansøgning med henblik på at blive
godkendt til tilskud er 10 måneder, før den
tilskudsberettigede virksomhed ønskes påbegyndt.
Ansøgninger om godkendelse af en ny fri fagskole, der er
modtaget af Undervisningsministeriet senest 1. oktober 2014, vil
efter lovens ikrafttræden ifølge forslag til §
11, stk. 2, kunne få mulighed for at supplere den indsendte
ansøgning med en forsøgsansøgning efter den
nye § 51 a og § 51 b. Den supplerende ansøgning
skal være modtaget i Undervisningsministeriet senest den 15.
februar 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | | | | I lov om efterskoler, husholdningsskoler
og håndarbejdsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 916 af
13. august 2014, foretages følgende ændringer: | | | | Lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler | | 1. Lovens
titel affattes således: »Lov om
efterskoler og frie fagskoler.« | | | | § 1.
Loven omfatter efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, der tilbyder undervisning og samvær
på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig
oplysningog demokratisk dannelse, og som er godkendt af
undervisningsministeren til tilskud. Undervisningen skal have en
bred almen karakter. Enkelte fag eller faggrupper kan have en
fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det
almene. Skolernes virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres
selvvalgte værdigrundlag. Stk. 2 og 3.
(. . .) | | 2. I § 1, stk. 1, 1. pkt., ændres »efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler,« til:
»efterskoler og frie fagskoler,«. | | | | § 1.
(. . .) Stk. 3.
Husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilbyder unge og
voksne elever kurser efter stk. 1. Husholdnings- eller
håndarbejdsfag eller en kombination heraf skal have en
fremtrædende plads i undervisningen og mindst udgøre
1/3 af den samlede undervisningstid for den enkelte elev. 2. pkt.
gælder dog ikke elever på husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, som følger prøveforberedende
og kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning, jf.
§ 1 a. Husholdningsskoler kan tilbyde uddannelser inden for
husholdningsfag. Undervisningsministeren kan fastsætte regler
herom. | | 3. I § 1, stk. 3, 1. pkt., ændres
»Husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»Frie fagskoler«. | | | | | | 4. I § 1, stk. 3, 2. pkt., ændres
»Husholdnings- eller håndarbejdsfag« til:
»Praktiske eller erhvervsrettede fag«. | | | | § 1 a. (.
. .) Stk. 2. Den
undervisning, som en husholdningsskole eller håndarbejdsskole
skal give til en elev, der følger den i stk. 1 nævnte
undervisning, skal mindst udgøre 15 timer pr. uge, hvoraf
mindst 11 timer skal være undervisning af bred almen
karakter. På husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
skal mindst 7 timer pr. uge være husholdnings- eller
håndarbejdsfag eller en kombination heraf. § 2 a.
På kurser af mindst 12 ugers varighed på
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal skolen vejlede
eleverne om valg af uddannelse og erhverv med henblik på at
medvirke til og understøtte elevernes afklaring herom.
Skolen skal offentliggøre sin strategi for
vejledningsindsatsen. Ved annoncering af kursusvirksomheden skal
skolen oplyse, at vejledningstilbuddet er en del af
kursusindholdet. På skolens hjemmeside på internettet
skal offentliggøres en redegørelse for, hvordan
vejledningsindsatsen udøves. § 13.
Eleverne skal for at kunne medregnes i årselevtallet opfylde
følgende betingelser ved kursets begyndelse: 1) Elever på efterskoler skal have
afsluttet 8 års skolegang, 7. klasse eller være fyldt
14 år. Elever, der er fyldt 18 år, kan i særlige
tilfælde medregnes efter regler fastsat af
undervisningsministeren. 2) Elever på husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal have afsluttet 10 års skolegang,
9. klasse eller være fyldt 16 år. Stk. 2-4. (.
. .) § 22. Til
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler yder staten
følgende tilskud pr. årselev, jf. § 13: 1) Basistilskud, hvor alle elever, jf.
§ 13, stk. 1, nr. 2, indgår ved beregningen af
årselever. 2) Supplerende tilskud, hvor elever, der
har gennemført mindst 2 uger af et kursus, indgår ved
beregningen af årselever. 3) Yderligere supplerende tilskud, hvor
elever, der endvidere har gennemført mindst 12 uger af et
kursus, indgår ved beregningen af årselever. Stk. 2-5. (.
. .) § 23 a.
(. . .) Stk. 2.
Staten yder til husholdningsskoler og håndarbejdsskoler et
særligt tilskud (tillægstakst) ud fra antallet af
årselever, som er opgjort efter § 22, stk. 1, nr. 3,
idet dog alene elever, der ved kursets begyndelse er fyldt 17
½ år og endnu ikke 25 år, og som er uden
kompetencegivende uddannelse, indgår i
opgørelsen. Stk. 3-7. (.
. .) § 23 b.
Staten yder til husholdningsskoler og håndarbejdsskoler et
tilskud ud fra et årselevtal, hvori alene indgår de
elever, der ikke er fyldt 18 år ved kursets begyndelse, gange
en tillægstakst, der fastsættes på de
årlige finanslove. Ved beregning af årselevtallet
medregnes dog kun elever på kurser af mindst 2 ugers
varighed, som har gennemført mindst to af kursets uger.
§ 22, stk. 2 og 3, gælder tilsvarende. | | 5. I § 1, stk. 3, 3. pkt., § 1 a, stk. 2, 2.
pkt., § 2 a, 1. pkt., § 13, stk. 1, nr. 2, § 22,
stk. 1, § 23 a, stk. 2, og §
23 b, 1. pkt., ændres »husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »frie
fagskoler«. | | | | § 1.
(. . .) Stk. 3.
Husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilbyder unge og
voksne elever kurser efter stk. 1. Husholdnings- eller
håndarbejdsfag eller en kombination heraf skal have en
fremtrædende plads i undervisningen og mindst udgøre
1/3 af den samlede undervisningstid for den enkelte elev. 2. pkt.
gælder dog ikke elever på husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, som følger prøveforberedende
og kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning, jf.
§ 1 a. Husholdningsskoler kan tilbyde uddannelser inden for
husholdningsfag. Undervisningsministeren kan fastsætte regler
herom. | | 6. I § 1, stk. 3, 4. pkt., ændres
»Husholdningsskoler« til: »Frie fagskoler, der
udbyder husholdningsfag,«. | | | | § 1 a.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at en elev
som en del af en husholdningsskoles eller håndarbejdsskoles
kursus kan følge prøveforberedende og
kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning, når
denne undervisning højst udgør 15 timer ugentligt og
er udbudt af en uddannelsesinstitution, som efter anden lovgivning
er godkendt hertil. Undervisningsministeren kan endvidere
fastsætte regler om vilkår for deltagelse i sådan
undervisning og om ydelse af tilskud for den del af et kursus, hvor
en elev følger sådan undervisning. Stk. 2. (. .
.) | | 7. I § 1 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»en husholdningsskoles eller håndarbejdsskoles«
til: »en fri fagskoles«. | | | | § 1 a. (.
. .) Stk. 2. Den
undervisning, som en husholdningsskole eller håndarbejdsskole
skal give til en elev, der følger den i stk. 1 nævnte
undervisning, skal mindst udgøre 15 timer pr. uge, hvoraf
mindst 11 timer skal være undervisning af bred almen
karakter. På husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
skal mindst 7 timer pr. uge være husholdnings- eller
håndarbejdsfag eller en kombination heraf. | | 8. I § 1 a, stk. 2, 1. pkt., ændres
»en husholdningsskole eller håndarbejdsskole«
til: »en fri fagskole«. | | | | | | 9. I § 1 a, stk. 2, 2. pkt., ændres
»husholdnings- eller håndarbejdsfag« til:
»praktiske eller erhvervsrettede fag«. | | | | § 17. (.
. .) Stk. 4. For
husholdningsskoler kan ministeren fastsætte regler om
forholdet mellem almene kurser og uddannelser omfattet af denne lov
og anden lovgivning. | | 10. I § 17, stk. 4, ændres
»husholdningsskoler« til: »frie fagskoler, der
udbyder husholdningsfag,« | | | | § 23 a.
(. . .) Stk. 2.
Staten yder til husholdningsskoler og håndarbejdsskoler et
særligt tilskud (tillægstakst) ud fra antallet af
årselever, som er opgjort efter § 22, stk. 1, nr. 3,
idet dog alene elever, der ved kursets begyndelse er fyldt 17
½ år og endnu ikke 25 år, og som er uden
kompetencegivende uddannelse, indgår i
opgørelsen. Stk. 3-7. (.
. .) | | 11. I § 23 a, stk. 2, udgår »der
ved kursets begyndelse er fyldt 17½ år og endnu ikke
25 år, og«. | | | | § 23 a.
(. . .) Stk. 3.
Tillægstakst efter stk. 2 ydes for følgende
elevgrupper: 1) Elever, der ikke går i 10.
klasse og ikke er under uddannelse efter lov om ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov eller lov om
erhvervsgrunduddannelse m. v., i hvis uddannelsesplan der
indgår et ophold på en folkehøjskole,
husholdningsskole eller håndarbejdsskole, og som har
tilknyttet en mentor fra skolens etablerede mentorordning. 2) Elever, i hvis uddannelsesplan der
ikke indgår et ophold på en folkehøjskole,
husholdningsskole eller håndarbejdsskole. Stk. 4-7. (.
. .) | | 12. § 23 a, stk. 3, affattes
således: »Stk.
3. Tillægstakst efter stk. 2 ydes for følgende
elevgrupper: 1) Elever, der ikke går i 10.
klasse og ikke er under uddannelse efter lov om ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov, lov om kombineret
ungdomsuddannelse eller lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.,
i hvis uddannelsesplan, der indgår
et ophold på en folkehøjskole eller en fri fagskole,
og som har tilknyttet en mentor fra skolens etablerede
mentorordning. Det er en betingelse, at eleven er fyldt 16 år
ved kursets begyndelse og endnu ikke er fyldt 25 år. 2) Elever, i hvis uddannelsesplan, der
ikke indgår et ophold på en folkehøjskole eller
en fri fagskole. Det er en betingelse, at eleven er fyldt
17½ år ved kursets begyndelse og endnu ikke er fyldt
25 år.« | | | | | | 13. Efter
§ 23 c indsættes før overskriften før
§ 24: »Præmie
for optagelse på erhvervsuddannelse § 23 d.
Staten kan yde en særlig præmie til frie fagskoler ud
fra antallet af årselever, hvori indgår elever, der har
afsluttet et alment kursus på en fri fagskole af mindst 12
ugers varighed, der sigter mod at gøre elever parat til
optagelse på en erhvervsuddannelse, når eleven bliver
optaget på en erhvervsuddannelse senest 7 måneder efter
afslutning af kurset på den frie fagskole. Den frie fagskole
indhenter dokumentation for, at eleven er blevet optaget på
en erhvervsuddannelse, jf. lov om erhvervsuddannelser. Stk. 2.
Størrelsen af præmien efter stk. 1 beregnes ud fra
takster pr. årselev, hvis størrelse fastsættes
på de årlige finanslove. Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
præmien, dens beregning og udbetaling.« | | | | § 41.
Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen, jf. § 40, betaler
bidrag til staten for elever, der den 5. september i
kalenderåret før bidragsopkrævningen er under 18
år og som elev på en efterskole opfylder betingelserne
for at få statslig elevstøtte, jf. § 30, stk. 1,
og som elev på en husholdningsskole eller en
håndarbejdsskole ville opfylde de samme
elevstøttebetingelser. Bidrag efter 1. pkt. betales ikke for
elever under uddannelse til køkkenleder eller
køkkenassistent eller elever på en
erhvervsgrunduddannelse. Bidraget fastsættes på de
årlige finanslove. Stk. 2. (. .
.) | | 14. I § 41, stk. 1, 1. pkt., ændres
»en husholdningsskole eller en håndarbejdsskole«
til: »en fri fagskole« og 2.
pkt. affattes således: »Bidrag efter 1. pkt. betales ikke
for elever under uddannelse efter § 1, stk. 3, 4. pkt., eller
for elever under erhvervsgrunduddannelse, ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov og kombineret
ungdomsuddannelse.« | | | | § 49.
Klage over afgørelser truffet af husholdningsskoler ved
køkkenlederuddannelsen, jf. § 1, stk. 3, 3. pkt., kan
indbringes for undervisningsministeren eller Fællesudvalget
for Køkkenlederuddannelsen. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler herom. | | 15. § 49, 1. pkt., affattes således:
»Klage over afgørelser truffet af en fri fagskole om
uddannelse efter § 1, stk. 3, 4. pkt., kan indbringes for
undervisningsministeren.«. | | | | | | 16. Efter
§ 51 indsættes før overskriften før §
52: Ȥ 51
a. Undervisningsministeren kan for frie fagskoler som
forsøg i en periode på op til 10 år fravige
kravet i § 6, stk. 1, nr. 6. Det er betingelse, at skolen
indgår aftale med mindst en institution for erhvervsrettet
uddannelse om i et bygningsfællesskab at etablere en campus
med det formål at lette overgangen for elever på en fri
fagskole til en erhvervsuddannelse. Stk. 2. Frie
fagskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse må i
forsøgsperioden udleje lokaler til hinanden som led i
campussamarbejdet. Stk. 3.
Undervisningsministeren kan i et forsøg efter stk. 1 om at
fravige kravet i § 6, stk. 1, nr. 6, se bort fra kravet i
§ 6, stk. 1, nr. 4, for så vidt angår krav om, at
den frie fagskole skal råde over forstander- og
lærerbolig, såfremt skolen tilrettelægger et
forsvarligt tilsyn med eleverne. Stk. 4.
Ansøgning om fravigelse fra lovens § 6, stk. 1, nr. 4
og 6, skal være modtaget i ministeriet senest den 31.
december 2019. § 51 b.
En institution for erhvervsrettet uddannelse, der med en fri
fagskole indgår samarbejde om en campus, jf. § 51 a, kan
varetage opgaven med at være vært for et administrativt
fællesskab efter reglerne i § 33 a i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvori indgår den
eller de frie fagskoler, der er en del af
campusdannelsen.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014, som ændret
ved lov nr. 1641 af 26. december 2013, § 1 i lov nr. 406 af
28. april 2014 og § 13 i lov nr. 632 af 16. juni 2014,
foretages følgende ændringer: | | | | § 22. En
kommunalbestyrelse kan efter overenskomst med en anden kommune
eller den pågældende skole, jf. nr. 2-7, henvise elever
til undervisning, jf. § 20, stk. 1 og 2, i 1)-4) (. . .) 5) en godkendt husholdningsskole, 6) en godkendt håndarbejdsskole
eller 7) (. . .) Stk. 2-10 (.
. .) | | 1. I § 22, stk., 1, nr. 5, ændres
»husholdningsskole,« til: »fri fagskole eller«. | | | | | | 2. I § 22, stk. 1, ophæves nr. 6. Nr. 7 bliver herefter nr. 6. | | | | § 22. (.
. .) Stk. 4.
Henvisning til de i stk. 1, nr. 3-7, nævnte skoler af
børn og unge kan kun ske med forældrenes samtykke, jf.
§ 54, medmindre henvisningen sker i henhold til
stk. 5. Stk. 5-10.
(. . .) | | 3. I § 22, stk. 4, ændres »nr.
3-7,« til: »nr. 3-6,«. | | | | § 22. (.
. .) Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
indgåelsen og indholdet af overenskomsten mellem en
kommunalbestyrelse og et dagbehandlingstilbud eller
anbringelsessted. Dette gælder dog ikke for overenskomsten
med de i stk. 1, nr. 3-6, nævnte skoler, der efter lov
om social service er godkendt som anbringelsessteder. I
særlige tilfælde kan undervisningsministeren
fastsætte regler om størrelsen af udgiften til
undervisningen i et anbringelsessted. Stk. 7-10.
(. . .) | | 4. I § 22, stk. 6, 2. pkt., ændres
»nr. 3-6,« til: »nr. 3-5,«. | | | | § 22. (.
. .) Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen kan indgå overenskomst med en skole, jf.
stk. 1, nr. 3-6, om udbud af eud10. Forløbet skal
tilrettelægges i overensstemmelse med § 19 j.
Finansieringen heraf er et anliggende mellem kommunalbestyrelsen og
den pågældende skole. Stk. 9-10.
(. . .) | | 5. I § 22, stk. 8, 1. pkt., ændres
»nr. 3-6« til: »nr. 3-5«. | | | | § 22. (.
. .) Stk. 10.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om betingelser
for optagelse, befordring m.v. og om indgåelsen og indholdet
af overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og institutionen, der
udbyder erhvervsuddannelse, om 10. -klasseundervisning, jf. stk. 1,
nr. 7. | | 6. I § 22, stk. 10, ændres » nr.
7« til: »nr. 6«. | | | | § 33. (. . .) Stk. 2.
Børn, der følger undervisningen i en anmeldt fri
grundskole, i en statsskole, i en europaskole eller i en
gymnasieskole, eller som modtager hjemmeundervisning efter reglerne
i lov om friskoler og private grundskoler m.v., skal ikke deltage i
folkeskolens undervisning. Det samme gælder elever, som efter
7. klassetrin deltager i undervisning, der svarer til folkeskolens,
på en godkendt efterskole, en husholdningsskole, en
håndarbejdsskole eller en ungdomskostskole. Stk. 3-9. (.
. .) | | 7. I § 33, stk. 2, 2. pkt., ændres
»en husholdningsskole, en håndarbejdsskole« til:
»en fri fagskole«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om vejledning om uddannelse og
erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 995 af 12. september 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 4.
(. . .) Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal, hvis den anmodes derom af en efterskole,
husholdningsskole eller håndarbejdsskole, der ligger i
kommunen, søge at indgå aftale med skolen om, at der
gives vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv til
skolens elever, jf. lov om efterskoler, husholdningsskoler,
håndarbejdsskoler. Aftalen skal omfatte aftale om skolens
betaling af kommunens omkostninger i forbindelse med
vejledningen. Stk. 3-4. (.
. .) | | 1. I § 4, stk. 2, 1. pkt., ændres
», husholdningsskole eller håndarbejdsskole« til:
»eller en fri fagskole« og »lov om efterskoler,
husholdningsskoler, håndarbejdsskoler« til:
»lov om efterskoler og frie
fagskoler«. | | | | § 10
e. Elever, der har opfyldt undervisningspligten, kan deltage
i brobygning på de i § 10 a, stk. 3, nævnte
ungdomsuddannelser i op til 6 uger i et skoleår indtil det
fyldte 19. år, hvis de bortset fra 10. klasse deltager i
heltidsundervisning af mindst 3 måneders varighed
på 1) kommunale ungdomsskoler eller 2) frie grundskoler, efterskoler,
ungdomshøjskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, der modtager statstilskud. Stk. 2. (. .
.) | | 2. I § 10 e, stk. 1, ændres
»ungdomshøjskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »ungdomshøjskoler
og frie fagskoler«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 23.
august 2013, som ændret ved § 41 i lov nr. 1605 af 26.
december 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 5. I
uddannelsesplanen, jf. § 4, stk. 2, kan indgå elementer,
der leveres af 1) efterskoler i form af særligt
tilrettelagte forløb, herunder afklaringsforløb efter
§ 4, stk. 2, og supplerende undervisningstilbud for unge, jf.
lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, 2)-6) (. . .) Stk. 2-5. (.
. .) | | 1. To steder i
§ 5, stk. 1, ændres »
lov om efterskoler, husholdningskoler og
håndarbejdsskoler« til: »lov om efterskoler og
frie fagskoler«. | | | | § 5. I
uddannelsesplanen, jf. § 4, stk. 2, kan indgå elementer,
der leveres af 1) (. . .) 2) husholdningsskoler,
håndarbejdsskoler og folkehøjskoler, jf. lov om
folkehøjskoler og lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, 3)-6) (. . .) Stk. 2-5. (.
. .) | | 2. I § 5, stk. 1, nr. 2, ændres
»husholdningsskoler, håndarbejdsskoler« til:
»frie fagskoler«. | | | | | | § 5 | | | | | | I lov nr. 631 af 16. juni. 2014 om
kombineret ungdomsuddannelse foretages følgende
ændring: | § 6.
Følgende skoler og institutioner kan indgå i et
institutionssamarbejde om udbud af kombineret
ungdomsuddannelse: 1)-8) (. . .) 9) Husholdnings- og
håndarbejdsskoler. 10)-12) (. . .) Stk. 2-4. (. . .) | | 1. § 6,
stk. 1, nr. 9, affattes således: »9) Frie fagskoler.« | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15. september 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1235 af 18. december 2012,
§ 43 i lov nr. 1605 af 26. december 2013, § 2 i lov nr.
22 af 14. januar 2014 og senest ved § 10 i lov nr. 630 af 16.
juni 2014, foretages følgende ændringer: | | | | Bilag 1 Love omfattet af
§ 2, stk. 1, i lov om Danmarks
Evalueringsinstitut 1-20) (. . .) 21) Lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler. 22-30) (. . .) | | 1. Bilag 1, nr. 21, affattes
således: »21) Lov om efterskoler og frie
fagskoler«. | | | | | | 2. I bilag 1 indsættes som nr. 27: »27) Lov om
folkehøjskoler.« | | | | Bilag 1 Love omfattet af
§ 2, stk. 1, i lov om Danmarks
Evalueringsinstitut 1-27) (. . .) 28) Lov om folkehøjskoler. 29-30) (. . .) | | 3. Bilag 1, nr. 28, ophæves. | | | | | | § 7 | | | | | | I lov nr. 1605 af 26. december 2013 om
folkehøjskoler foretages følgende
ændringer: | | | | § 10. Kulturministeren kan godkende,
at en folkehøjskole omfattet af denne lov som kombineret
institution også varetager skole- og undervisningsvirksomhed
som en efterskole, husholdningsskole, håndarbejdsskole, fri
grundskole eller privat gymnasieskole eller et privat
hf-kursus. Stk. 2-4. (. . .) | | 1. I § 10, stk. 1, ændres
»husholdningsskole, håndarbejdsskole« til:
»fri fagskole«. | | | | § 11. (. . .) Stk. 5.
Elever, som på kombinerede institutioner, jf. § 10,
udløser statstilskud efter lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, lov om friskoler og
private grundskoler m.v. eller lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), kan ikke samtidig udløse statstilskud efter
denne lov på den kombinerede institution. Den kombinerede
institution kan vælge, at eleven i stedet skal udløse
statstilskud efter denne lov. | | 2. I § 11, stk. 5, ændres »lov om
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler«
til: »lov om efterskoler og frie fagskoler«. | | | | | | § 8 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, foretages
følgende ændring: | | | | § 9 i. (.
. .) Stk. 6.
Til brug for Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings
afgørelser om meddelelse af opholdstilladelse efter
stk. 1 til udlændinge, der er optaget på en
uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i
landet, og som ikke er omfattet af de i medfør af
stk. 4 fastsatte regler, afgiver Danmarks Evalueringsinstitut
efter anmodning fra uddannelsesinstitutionen en vejledende
udtalelse om indhold og kvalitet i følgende
uddannelser: 1)-2) (. . .) 3) Kurser på folkehøjskoler
m.v. godkendt efter lov om folkehøjskoler og lov om
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, som
gennemføres uden tilskud efter loven. Stk. 7. (. .
.) | | 1. I § 9 i, stk. 6, nr. 3, ændres
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler og frie
fagskoler«. | | | | | | § 9 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1041 af 15. september 2014, foretages
følgende ændring: | | | | § 7.
Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke: 1)-23) (. . .) 24) Elevstøtte ydet i henhold til
lov om folkehøjskoler, og lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler til personer, som,
når støtten modtages, opfylder aldersbetingelsen efter
lov om social pension for at modtage folkepension, som modtager
førtidspension, eller som modtager invaliditetsydelse med
bistands- eller plejetillæg i henhold til lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. 25)-29) (. . .) | | 1. I § 7, nr. 24, «ændres
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler og frie
fagskoler«. | | | | | | §
10 | | | | | | I lov om afgift af lønsum m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 31. august 2013, som
ændret ved § 8 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændring: | | | | § 1. Der
betales en afgift til statskassen af virksomheder, der mod vederlag
leverer varer og ydelser, der er fritaget for afgift efter
merværdiafgiftslovens § 13, stk. 1, nr. 1, nr. 3, nr. 5
og 6, nr. 10-12, nr. 15 og 16 og nr. 19, jf. dog nedenfor stk. 2 og
3, og af virksomheder med anden økonomisk virksomhed, der
mod vederlag leverer ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter
merværdiafgiftsloven. Der betales tillige afgift af
virksomheder, der udgiver eller importerer aviser. Stk. 2.
Afgiftspligten efter stk. 1, 1. pkt., omfatter ikke virksomhedens
aktiviteter vedrørende 1) folkeoplysende voksenundervisning og
frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde,
daghøjskoleundervisning og folkeuniversitetsvirksomhed, jf.
afsnittene I, II a og III i folkeoplysningsloven, samt
amatørsport i øvrigt, 2) undervisning ved
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, når der hertil modtages
statstilskud, 3)-10) (. . .) Stk. 3. (. .
.) | | 1. I § 1, stk. 2, nr. 2, ændres
»efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »efterskoler og frie
fagskoler«. | | | | | | §
11 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2.
Ansøgning om godkendelse af en ny fri fagskole til tilskud,
som er modtaget af Undervisningsministeriet senest den 1. oktober
2014, jf. § 6, stk. 6, kan inden den 15. februar 2015 indsende
supplerende ansøgning om godkendelse af forsøg efter
§ 51 a. |
|