Fremsat den 9. oktober 2014 af
miljøministeren (Kirsten Brosbøl)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jagt og
vildtforvaltning
(Styrkelse af vildtudbytteindberetning
m.v.)
§ 1
I lov om jagt og vildtforvaltning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 735 af 14. juni 2013, som ændret
ved § 14 i lov nr. 86 af 28. januar 2014 og § 10 i lov
nr. 736 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 41, stk. 2, indsættes
efter »jagttegn«: »og har indberettet
vildtudbytte i henhold til § 43.«
2. § 43,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
indholdet af og formen samt tidspunktet for indberetningen,
herunder at indberetningen skal ske digitalt.
Miljøministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
kravet i stk. 1 i det tilfælde, hvor en jagttegnsberettiget
efter et eller flere år uden indløsning af jagttegn
vil forny sit jagttegn«.
3. I
§ 54, stk. 1, nr. 1, udgår
»§ 43, stk. 1,«.
4. I
§ 55, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »borgerlig straffelov« til:
»straffelovens«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
1.1.
Lovforslagets indhold
Lovforslagets formål er at skabe et
øget incitament til, at jægere fremover foretager den
lovpligtige indberetning af deres vildtudbytte, således at
datagrundlaget for en vurdering af udviklingen af vildtbestandene i
Danmark forbedres. Jægernes vildtudbytteindberetning
udgør grundlaget for fastsættelsen af jagttider med
henblik på at sikre en fortsat bæredygtig
bestandsudvikling.
Lovforslaget indeholder derfor en bestemmelse
om, at jægere kun vil kunne få fornyet deres jagttegn,
hvis de foretager vildtudbytteindberetning.
Endvidere foreslås en præcisering
og en mindre udvidelse af lovens eksisterende
bemyndigelsesbestemmelse om fastsættelse af nærmere
regler vedrørende indberetning af vildtudbytte.
Det foreslås som en konsekvens af disse
ændringer, at henvisningen til lovens § 43, stk. 1,
udgår af straffebestemmelsen, således at der ikke
længere kan straffes for manglende indberetning af
vildtudbytte.
Endelig foreslås den redaktionelle
ændring, at lovens henvisning til borgerlig straffelov
bringes i overensstemmelse med denne lovs nuværende titel
(straffelov).
1.2.
Lovforslagets baggrund
Der er blevet udarbejdet årlige
statistikker over jægernes vildtudbytte siden 1941. Personer,
der har jagttegn, skal årligt indberette deres vildtudbytte
til Naturstyrelsen, der videresender de modtagne indberetninger til
Aarhus Universitet, DCE - Nationalt Center for Miljø og
Energi, (DCE), som foretager den videre bearbejdning af de indkomne
oplysninger. DCE udarbejder en samlet opgørelse i form af
den årlige vildtudbyttestatistik, som danner grundlag for
anbefalinger til fastsættelse af jagttider. Den årlige
statistik omfatter et såkaldt jagtår, dvs. perioden fra
den 1. april til den 31. marts. Indberetningsprocenten var i
jagtåret 1. april 2013 til 31. marts 2014 faldet til 67,5
procent, hvilket er i underkanten af, hvad der kræves for at
få et solidt datagrundlag for en vurdering af
vildtbestandene. Der har været et faldende antal
indberetninger over de senere år, og hvis den udvikling
fortsætter, vil jagttiderne fremover i mindre grad kunne
være baseret på den reelle bestandsudvikling.
Lovforslaget skal også ses under henvisning til, at
Vildtforvaltningsrådet på sit møde den 22. marts
2013 har anbefalet en lovændring med henblik på at
opnå en højere indberetningsprocent, således at
der tilvejebringes et mere solidt datagrundlag at fastsætte
jagttider på. Vildtforvaltningsrådet var af den
opfattelse, at der skal foreligge et statistisk sikkert grundlag
for beregningen af vildtudbyttet med henblik på
fastsættelsen af jagttiderne, ligesom rådet vurderede,
at en kobling af fornyelsen af jagttegn med indberetning af
vildtudbytte ville være en hensigtsmæssig og effektiv
løsning på, at færre jagttegnsindehavere end
tidligere oplyser deres eventuelle vildtudbytte.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Indberetning af vildtudbytte som betingelse for fornyelse af
jagttegn
2.1.1.
Gældende ret
I medfør af jagt- og
vildtforvaltningslovens § 43, stk.1, skal personer, der har
jagttegn, årligt indberette deres vildtudbytte til
miljøministeren. Indehaveren af et jagtegn har pligt til at
foretage indberetning, også selvom den pågældende
ikke har nedlagt vildt. For de personer, der ikke har jagttegn, men
er jagttegnsberettigede, dvs. er optaget i Jagttegnsregistret,
fordi de har bestået jagtprøven og ikke inden for de
seneste 10 år har løst jagttegn, gælder pligten
til indberetning ikke, jf. i øvrigt lovens § 43, stk.
1. Baggrunden er, at disse personer, der ikke har indløst
jagttegn, ikke må udøve jagt. I henhold til jagt og
vildtforvaltningslovens § 43, stk. 2, er der ved
bekendtgørelse nr. 1094 af 9. september 2013 om jagttegn
(jagttegnsbekendtgørelsen) fastsat nærmere regler om
indholdet af og formen for indberetningen. Af § 44 i
bekendtgørelsen fremgår det, at
jagttegnsløsere, der har tilladelse til at gå på
jagt, senest den 31. marts ved afslutningen af et jagtår skal
indberette til Naturstyrelsen, hvor meget vildt vedkommende har
nedlagt i det forløbne jagtår. Dette gøres i
dag ved, at vildtudbyttet indberettes elektronisk til
Naturstyrelsen via »Mit jagttegn« eller ved at udfylde,
underskrive og indsende et vildtudbytteskema til Naturstyrelsen.
»Mit jagttegn« er Naturstyrelsens digitale jagtportal
for personer, der ønsker at gå på jagt i
Danmark, hvor jagttegn fornyes, vildtudbytte indberettes, og
tilmelding og betaling af prøver sker. Adgang til »Mit
jagttegn« sker via NemID.
2.1.2.
Miljøministeriets overvejelser
Miljøministeriet har konstateret, at
forpligtelsen til at foretage vildtudbytteindberetning i de senere
år er blevet efterlevet af færre jagttegnsindehavere
end tidligere. Der er risiko for, at denne tendens kan
fortsætte med deraf følgende negative konsekvenser for
grundlaget for den årlige vildtudbyttestatistik. Det er
på den baggrund Miljøministeriets vurdering, at en
kobling mellem fornyelse af jagttegn og indberetning af
vildtudbytte vil få væsentligt flere til at opfylde den
årlige indberetningspligt, der er fastsat i loven. Det
vurderes, at en sådan mærkbar konsekvens vil være
et væsentligt incitament for den enkelte jagttegnsindehaver
til at opfylde sin indberetningspligt. En større
indberetningsprocent vil på længere sigt sikre et bedre
grundlag for fastsættelsen af bæredygtige
jagttider.
2.1.3.
Lovforslaget
Det foreslås, at det skal være en
betingelse for, at et jagttegn kan fornys, at indehaveren har
indberettet vildtudbytte.
Naturstyrelsen vil som følge af
lovforslaget foretage en teknisk justering af "Mit jagttegn",
således at jagttegnet ikke kan fornyes, medmindre der er
foretaget indberetning af vildtudbytte i overensstemmelse med
reglerne.
2.2.
Præcisering og udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse om
indberetning af vildtudbytte
2.2.1.
Gældende ret
Efter lovens § 43, stk. 1, skal personer,
der har jagttegn, årligt indberette deres vildtudbytte. Efter
bestemmelsens stk. 2 fastsætter miljøministeren
nærmere regler om indholdet af og formen for indberetningen,
herunder at indberetning skal ske digitalt. Reglerne for
indberetning er nærmere fastsat i § 44 i
jagttegnsbekendtgørelsen, hvor det bl.a. fremgår, at
det skal ske senest pr. 31. marts, og at det kan ske ved
indsendelse af et fysisk skema eller via "Mit jagttegn".
2.2.2.
Miljøministeriets overvejelser
Som følge af lovforslagets kobling
mellem fornyelse af jagttegn og indberetning af vildtudbytte vil
det være hensigtsmæssigt at forlænge fristen for
indberetning af vildtudbytte udover den nuværende frist pr.
31. marts, således at indberetning kan ske i hele det
efterfølgende jagtår. Det skyldes, at et jagttegn kan
fornyes gennem hele jagtåret, og derfor vurderes det som
hensigtsmæssigt, at indberetning af vildtudbytte også
kan ske gennem hele jagtåret, når fornyelsen er koblet
til indberetningen. Det vil også være
hensigtsmæssigt at fastsætte regler om, at manglende
indberetning for tidligere jagtår ikke er til hinder for en
evt. senere jagttegnsfornyelse efter en pause på et eller
flere år. Det skyldes, at vildtudbytte for tidligere år
ikke længere er relevante for fastsættelsen af
jagtider, og det vil derfor i den situation ikke give mening at
kræve indberetning som betingelse for fornyelsen af jagttegn.
På den baggrund er der behov for at præcisere, at der
kan fastsættes regler om tidspunktet for indberetningen,
ligesom der er behov for at udvide bemyndigelsesbestemmelsen,
således at lovens regel om, at der årligt skal
indberettes vildtudbytte, kan fraviges i det tilfælde, hvor
en jagttegnsberettiget efter et eller flere år uden
indløsning af jagttegn kan forny sit jagttegn uden at skulle
indberette vildtudbytte for et tidligere jagtår.
2.2.3.
Lovforslaget
Der foreslås en præcisering og en
mindre udvidelse af lovens eksisterende bemyndigelsesbestemmelse om
fastsættelse af nærmere regler vedrørende
indberetning af vildtudbytte, således at der er mulighed for
at ændre tidspunktet for indberetning af vildtudbytte, og
således at manglende indberetning for et tidligere
jagtår ikke er til hinder for en eventuel senere
jagttegnsfornyelse.
2.3.
Afskaffelse af muligheden for at kunne straffe for manglende
vildtudbytteindberetning
2.3.1.
Gældende ret
Manglende efterlevelse af lovens § 43,
stk. 1, straffes med bøde, jf. lovens § 54, stk. 1, nr.
1, med mindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
2.3.2.
Miljøministeriets overvejelser
Naturstyrelsen, der modtager indberetningerne
om vildtudbytte, har ikke praksis for at politianmelde personer,
som undlader at opfylde deres indberetningspligt. Det skal bl.a.
ses i lyset af, at der i de seneste år har været ca. 30
procent af jagttegnsindehaverne, som ikke har indberettet
vildtudbytte, hvilket svarer til ca. 25.000 personer. Det er uvist,
i hvilket omfang de manglende indberetninger skyldes, at
vildtudbyttet har været 0. Da selv en indberetning af et
vildtudbytte på 0 er af betydning for en vurdering af
størrelsen af vildtbestandene, er der også pligt til
at foretage indberetning i dette tilfælde. Indtil
jagtåret 2013-2014 har det statistiske grundlag herfor i
øvrigt været vurderet som tilstrækkeligt for at
kunne vurdere bestandsudviklingen. Samlet vurderes det, at
lovforslagets kobling af jagttegnsfornyelsen med, om
jagttegnsindehaveren har indberettet vildtudbytte, er et mere
effektivt incitament i forhold til at få flere
jagttegnsindehavere til at foretage indberetningen. I det omfang
der fortsat må være personer, der ikke opfylder deres
indberetningspligt, uanset den fremadrettede kobling mellem
indberetning og fornyelse af jagttegnet, vil der som hidtil
være mulighed for at sende disse en påmindelse
herom.
2.3.3.
Lovforslaget
Det foreslås, at henvisningen til lovens
§ 43, stk. 1, udgår af straffebestemmelsen,
således at der ikke længere kan straffes for manglende
vildtudbytteindberetning.
2.4.
Ændring af henvisningen til straffeloven
2.4.1.
Gældende ret
I henhold til jagt og vildtforvaltningslovens
§ 55, stk. 2, kan en sag om fortsat frakendelse af retten til
jagttegn efter 5 år indbringes for retten efter reglerne i
borgerlig straffelov § 78, stk. 3.
2.4.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at lovens henvisning til
borgerlig straffelov bringes i overensstemmelse med denne lovs
nuværende titel (straffelov). »Borgerlig
straffelov« var titlen på straffeloven indtil 1992.
Denne ændring har alene redaktionel karakter.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil betyde, at jagtportalen
(»Mit jagttegn«) skal ændres. Det forventes som
administrativ konsekvens, at der vil være tale om en
engangsudgift til tekniske justeringer i størrelsesordenen
250.000 kr.
Lovforslaget indebærer ikke umiddelbart
økonomiske konsekvenser. Der er dog en mindre risiko for, at
antallet af jagttegnsløsere vil blive mindre som
følge af koblingen mellem fornyelsen af jagttegn med
indberetningen af vildtudbytte. Dermed vil indtægterne fra
jagttegnsgebyret kunne blive mindre, men det er behæftet med
en vis usikkerhed. De årlige indtægter fra
jagttegnsgebyret udgør ca. 88 mio. kr.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes at ville medføre,
at flere jagttegnsindehavere fremover vil indberette deres
vildtudbytte. Det vil give en mere valid vildtudbyttestatistik,
hvilket vil betyde et bedre grundlag for at fastsætte
bæredygtige jagttider, der tager hensyn til den aktuelle
bestandsudvikling. På den måde vil der være bedre
muligheder for at fastholde og udvikle sunde og levedygtige
vildtbestande.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 18. juni til den 12. august 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet/Advokatsamfundet,
Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Land- og
Strandjagt, Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet,
Jagtforbundet af 2014, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pattedyrforening, Dansk Skovforening, Danske Advokater, Dansk
Falkejagtklub, Danske Falkonerer, De Danske Skovdyrkerforeninger,
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Dyrenes
Beskyttelse, Friluftsrådet, Greenpeace Danmark,
Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Niels Elers Koch (Skovrådets formand), NOAH, Peter Pagh,
Københavns Universitet, Skovdyrkerforeningerne, Skov &
Landskab (Københavns Universitet), Verdensnaturfonden (WWF),
Verdens Skove, Vildtforvaltningsrådet, Aalborg
Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Risiko for fald i jagttegnsafgift.
Udgifter til ændring af jagtportal (250.000 kr.) for
staten. | Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Bedre vildtudbyttestatistik, hvilket vil
indebære bedre grundlag for at fastsætte
bæredygtige jagttider. | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at et jagttegn efter
udløbet af gyldighedstiden kan fornys, hvis indehaveren har
indberettet vildtudbytte i henhold til § 43. Det vil sige, at
jagttegnet fremover ikke vil kunne fornyes, hvis indehaveren
mangler at indberette vildtudbytte, eller hvis en af de andre
betingelser, som nævnt i lovens § 40, stk. 1, ikke er
opfyldt. Allerede i dag er der således en række
betingelser i lovens § 40, stk. 1, som indehaveren skal
opfylde, hvis jagttegnet skal fornys. Jagttegn kan udstedes til
personer, som 1) har fast bopæl i Danmark, 2) er fyldt 16
år, 3) er i besiddelse af den nødvendige synsevne samt
i øvrigt af den fornødne åndelige og legemlige
førlighed og 4) ved en prøve har godtgjort at have
fornødent kendskab til almindeligt forekommende vildtarter,
til reglerne om jagt- og vildtforvaltning, herunder de jagtetiske
principper samt har vist at have færdighed i betjeningen af
glatløbede skydevåben og 5) har fået samtykke
hertil fra justitsministeren For de personer, der ikke har
jagttegn, men er jagttegnsberettigede, dvs. er optaget i
Jagttegnsregistret, fordi de har bestået jagtprøven og
ikke inden for de seneste 10 år har løst jagttegn,
gælder pligten til indberetning ikke, jf. i øvrigt
lovens § 43, stk. 1.
Til nr.
2
Det foreslås, at miljøministeren
fastsætter nærmere regler om indholdet af og formen
samt tidspunktet for indberetningen, herunder at indberetningen
skal ske digitalt. Endvidere foreslås, at
miljøministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
kravet i stk. 1 i det tilfælde, hvor en jagttegnsberettiget
efter et eller flere år uden indløsning af jagttegn
vil forny sit jagttegn. Denne bemyndigelsesbestemmelse skal ses som
en præcisering og en udvidelse til den eksisterende
bestemmelse i lovens § 43, stk. 2, der er en følge af
lovforslagets kobling af jagttegnsfornyelsen med indberetning af
vildtudbytte. Præciseringen består i, at ministeren kan
fastsætte nærmere regler for tidspunktet for
indberetningen. Udvidelsen består i, at kravet i kravet i
stk. 1 kan fraviges i et bestemt tilfælde. Ved revisionen af
jagttegnsbekendtgørelsen vil der derfor blive fastsat regler
om, at fristen for indberetningen af vildtudbytte forlænges
udover den nuværende frist pr. 31. marts. Ligeledes vil der
blive fastsat regler om, at kravet om årlig indberetning af
vildtudbytte ikke gælder, hvis en jagttegnsberettiget efter
et eller flere år uden indløsning af jagttegn vil
forny sit jagttegn. Det skyldes, at indberetninger for tidligere
år efterfølgende ikke vil være relevante. Hvert
år udarbejdes der således en vildtudbyttestatistik
på grundlag af de foretagne indberetninger, som primært
anvendes til at fastsætte jagttider, hvilket kan ændres
løbende, men i praksis er sket hver 3. år.
Til nr.
3
Det foreslås, at henvisningen til lovens
§ 3, stk. 1, udgår af straffebestemmelsen i § 54,
stk. 1, hvilket indebærer, at der ikke længere vil
kunne straffes for manglende indberetning af vildtudbytte. Det
vurderes ikke at være nødvendigt at opretholde
muligheden for straf i denne situation i lyset af lovforslagets
kobling af jagttegnsfornyelsen med, om jagttegnsindehaveren har
indberettet vildtudbytte. Det vurderes generelt at ville være
et tilstrækkeligt incitament i forhold til opfyldelsen af
indberetningspligten.
Til nr.
4.
Det foreslås, at lovens nuværende
henvisning til straffeloven bringes i overensstemmelse meddenne
lovs nuværende titel (straffelov). Ved en lovrevision i 1992
udgik "borgerlig" således af straffelovens titel, men det er
ikke blevet konsekvensrettet i jagt- og vildtforvaltningsloven
efterfølgende. Der er alene tale om en redaktionel
ændring, som ikke har indholdsmæssige konsekvenser.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015. Loven får således praktisk
betydning for muligheden for fornyelse af jagttegn for
jagtåret 1. april 2015 til 31. marts 2016 på grundlag
af indberetning af vildtudbytte for jagtåret 1. april 2014
til 31. marts 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om jagt og vildtforvaltning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 735 af 14. juni 2013, som ændret
ved § 14 i lov nr. 86 af 28. januar 2014 og § 10 i lov
nr. 736 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | §
41… Stk. 2. Efter
udløbet af gyldighedstiden kan jagttegnet fornys, hvis
indehaveren stadig opfylder betingelserne for at erhverve
jagttegn. | | 1. I § 41, stk. 2, indsættes efter
»jagttegn«: »og har indberettet vildtudbytte i
henhold til § 43.« | | | | | | 2. § 43, stk. 2, affattes
således: | §
43… Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
indholdet af og formen for indberetningen, herunder at
indberetningen skal ske digitalt. | | »Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
indholdet af og formen samt tidspunktet for indberetningen,
herunder at indberetningen skal ske digitalt.
Miljøministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
kravet i stk. 1 i det tilfælde, hvor en jagttegnsberettiget
efter et eller flere år uden indløsning af jagttegn
vil forny sit jagttegn«. | | | | § 54.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der 1) overtræder § 3, stk. 1,
§ 4, stk. 1, § 6 a, § 7, § 8, § 9, §
10, stk. 1, § 13, § 16, stk. 1, § 17, § 18,
stk. 1, 2 og 6, 2. pkt., § 19, § 22, § 23, stk. 1-3,
§ 24, § 25, § 26, § 28, § 30, § 31,
§ 39, § 43, stk. 1, § 44, stk. 1, § 48, stk.1,
eller § 55, stk. 3. | | 3. I § 54, stk. 1, nr. 1, udgår
»§ 43, stk. 1,«. | | | | §
55… Stk. 2.
Frakendelse af retten til jagttegn sker på tid fra 1 til 5
år, regnet fra endelig dom, eller indtil videre. Hvis retten
er frakendt indtil videre, kan sag om fortsat frakendelse efter 5
års forløb indbringes for retten efter reglerne i
borgerlig straffelov § 73. stk. 3. Når særlige
omstændigheder taler derfor, kan justitsministeren dog
tillade, at indbringelse for retten sker, inden femårsfristen
er udløbet. | | 4. I § 55, stk. 2, ændres
»borgerlig straffelov« til:
»straffelovens«. | | | |
|