Fremsat den 8. oktober 2014 af
justitsminister (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erstatningsansvar
(Ændring af beregningsprincipperne for
erhvervsevnetabserstatning til unge under uddannelse)
§ 1
I lov om erstatningsansvar, jf.
lovbekendtgørelse nr. 266 af 21. marts 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 7, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»For en skadelidt, som er optaget
på en gymnasial uddannelse eller på den
grundlæggende del af en erhvervsuddannelse, fastsættes
årslønnen på baggrund af
normalårslønnen i lovens § 8, medmindre der
konkret er grundlag for at foretage et skøn i medfør
af 1. pkt.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på skader, der er indtrådt inden lovens
ikrafttræden. For sådanne skader finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Gældende ret i
hovedtræk | | 3.1 | Erhvervsevnetabserstatning efter
erstatningsansvarsloven | | 3.2 | Erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven | 4. | Justitsministeriets
overvejelser og lovforslagets udformning | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 7. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | Miljømæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 11. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
Regeringen finder, at
erstatningsansvarsloven ved beregnin?gen af
erhvervsevnetabserstatning i højere grad end i dag
bør sikre ligestilling mellem unge optaget på
forskellige ungdomsuddannelser.
Der lægges derfor med
lovforslaget op til at justere beregningsprincipperne for
udmåling af erhvervsevnestabserstatning for så vidt
angår skadelidte, som er optaget på en gymnasial
uddannelse eller på den grundlæggende del af en
erhvervsuddannelse.
Med lovændringen tilsigtes
det, at navnlig unge mennesker, der påføres et
erhvervsevnetab, mens de er i den tidlige del af deres
uddannelsesforløb, som udgangspunkt tilkendes den samme
erhvervsevnetabserstatning, uanset hvilken generel
ungdomsuddannelse de er optaget på.
Lovforslaget indebærer
nærmere, at der ved beregningen af erhvervsevnetabserstatning
til skadelidte, som er optaget på en gymnasial uddannelse
eller på den grundlæggende del af en
erhvervsuddannelse, hvor der endnu ikke er sket en endelig
specialisering, tages udgangspunkt i normalårslønnen,
jf. erstatningsansvarslovens § 8, medmindre der konkret er
grundlag for at foretage et skøn over den forventede
fremtidige årsindtægt.
2. Baggrund
2.1.
Højesteret afsagde den 15. august 2013 dom om
fastsættelse af erhvervsevnetabserstatning til en
19-årig han?delsskoleelev, der var optaget på
handelsskolens grundforløb, og som blev skadet i en
trafikulykke.
I den konkrete sag blev
erstatningen til skadelidte i overensstemmelse med
erstatningsansvarslovens § 7, stk. 2, og forarbejderne hertil
udmålt på baggrund af en skønsmæssigt
fastsat årsløn. Årslønnen blev fastsat
til 240.000 kr., svarende til årslønnen for en
nyuddannet butiksassistent. Den pågældende skadelidte
havde været optaget på uddannelsen i 7 måneder,
da uheldet indtraf, og der resterede dermed 1 år og 5
måneder af grundforløbet og efterfølgende 2
år på hovedforløbet.
Den samlede
erhvervsevnetabserstatning, der blev tilkendt, var på
2.445.000 kr., hvilket svarer til 1.240.000 kr. mindre end den
erstatning, der ville være blevet udmålt, hvis den
skadelidte havde været gymnasieelev, hvor beregningen i
stedet ville være blevet foretaget på baggrund af
normalår?slønnen i lovens § 8 (der på
daværende tidspunkt var på 368.500 kr.).
2.2. I
forlængelse af Højesterets dom er der rejst
spørgsmål om hensigtsmæssigheden af
erstatningsansvarslovens regler om udmåling af
erhvervsevnetabserstatning til unge, der er optaget på en
ungdomsuddannelse.
I takt med den udvikling, der har
været i forhold til søgnin?gen af de gymnasiale
uddannelser, og den flerhed af veje, som unge, der har valgt
gymnasievejen, efterfølgende vælger at følge,
kan det således i de situationer, hvor et ungt menneske har
valgt at starte på en erhvervsuddannelse, men fortsat er i
uddannelsens grundlæggende forløb uden
uddannelsesaftale med en virksomhed, virke tilfældigt, at der
kan være så stor forskel på den erstatning, som
udmåles, hvis den pågældende bliver
påført et erhvervsevnetab.
Det skal også ses i lyset af,
at uddannelsesmønstret hos unge ændrer sig over tid.
Unge, der ønsker at uddanne sig videre efter folkeskolen,
har i dag mange muligheder. Uddannelsestilbuddene er i forhold til
tidligere meget differentierede, og ønsket om, at unge
uddanner sig i højere grad, har betydet, at der til
stadighed findes en større bredde i uddannelsessystemet.
Dette indebærer, at unges fremtidige erhvervsmuligheder ikke
i lige så høj grad som tidligere alene afgøres
af, hvilken ungdomsuddannelse de i første omgang
vælger.
2.3.
Regeringen finder på den baggrund, at erstatningsansvarsloven
ved beregningen af erhvervsevnetabserstatning i højere grad
end i dag bør sikre ligestilling mellem unge optaget
på forskellige ungdomsuddannelser.
Med lovforslaget foreslås det
således, at der ved beregnin?gen af
erhvervsevnetabserstatning til skadelidte, som er optaget på
en gymnasial uddannelse eller på den grundlæggende del
af en erhvervsuddannelse, hvor der endnu ikke er sket en endelig
specialisering, tages udgangspunkt i
normalår?slønnen, jf.
erstatningsansvarslovens § 8, medmindre der konkret er
grundlag for at foretage et skøn over den forventede
fremtidige årsindtægt.
3. Gældende
ret i hovedtræk
3.1. Erhvervsevnetabserstatning efter
erstatningsansvarsloven
3.1.1.
Erstatningsansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 266 af
21. marts 2014, indeholder dansk rets almindelige regler om
udmåling af erstatning i tilfælde af personskade. Loven
indeholder således en regulering af en række af de
erstatningsposter mv., som en skadelidt kan kræve udbetalt,
når den pågældende bliver påført en
personskade.
Påføres en skadelidt
en personskade, der medfører en varig nedsættelse af
skadelidtes evne til at skaffe sig indtægt ved arbejde, har
den pågældende krav på
erhvervsevnetabserstatning. Erstatning for et sådant varigt
tab og/eller forrin?ge?lse af skadelidtes erhvervsevne reguleres af
§§ 5-9 i er?statningsansvarsloven.
3.1.2.
Det er et helt grundlæggende princip i dansk erstatningsret,
at man som udgangspunkt alene skal have dækket det faktiske
tab, man har lidt. Af bemærkningerne til
erstatningsansvarsloven fra 1984 (lov nr. 228 af 23. maj 1984)
fremgår det i relation til reglerne om
erhvervsevnetabserstatning, at erstatningen skal være
individuel og svare til det faktiske tab, jf. Folketingstidende
1983-84, Tillæg A, sp. 63.
Reglerne om udmåling af
erhvervsevnetabserstatning er således fastsat med det sigte
at sikre den mest retvisende fastsættelse af det
økonomiske tab, en skadelidt påføres, når
en skade forårsager en varig nedsættelse af
erhvervsevnen.
Ved udmåling af
erhvervsevnetabserstatningen tages der hensyn til skadelidtes
muligheder for fremadrettet at skaffe sig indtægt ved at
arbejde. Der ses i den forbindelse på, hvilket arbejde som
med rimelighed kan forlanges af den pågæl?dende henset
til den pågældendes evner, uddannelse, alder og
muligheder for erhvervsmæssig omskoling og genoptræning
mv., jf. erstatningsansvarslovens § 5, stk. 2. Skadelidtes
erhvervsevnetab beregnes i procent (erhvervsevnetabsprocent) og er
udtryk for størrelsen af den indtægtsmæssige
nedgang, som den skadelidte må forventes at ville få
som følge af skaden. Af lovens § 5, stk. 3,
fremgår det, at der ikke ydes erstatning, hvis
erhvervsevnetabet er mindre end 15 pct.
Efter erstatningsansvarslovens
§ 6 fastsættes erstatning for erhvervsevnetab til et
kapitalbeløb, der udgør skadelidtes
årsløn, jf. § 7, ganget med
erhvervsevnetabsprocenten, jf. § 5, stk. 3, og herefter ganget
med 10. Erstatningen kan højst udgøre 8.584.000 kr.
(2014-niveau).
3.1.3.
Årslønnen har således i kraft af
beregningsmetoden stor betydning for den udmålte
erstatning.
Årslønnen
fastsættes som udgangspunkt til skadelidtes samlede
erhvervsindtægt i det år, der gik forud for skadens
indtræden, jf. erstatningsansvarslovens § 7, stk. 1.
Årslønnen
fastsættes dog efter et skøn, når særlige
indtægts- og ansættelsesforhold har gjort sig
gældende, jf. § 7, stk. 2. Reglen skal anvendes,
når den seneste årsindtægt ikke svarer til
værdien af den skadelidtes arbejdskraft på
skadestid?spunktet. Ved udøvelsen af
skønnet efter stk. 2 vil der indgå flere faktorer,
herunder skadelidtes tidligere årsindtægt, skadelidtes
alder, skadelidtes forventede indtægt efter uddannelsens
færdiggørelse og eksisterende jobtilbudsordninger, jf.
Folketingstidende 1983-84, Tillæg A, sp. 94.
3.1.4.
For skadelidte, der ikke er fyldt 15 år, gælder
særlige regler. Det følger således af
erstatningsansvarslovens § 8, at erstatningen for en
skadelidt, der ved skadens indtræden ikke er fyldt 15
år, fastsættes som et kapitalbeløb
(normalår?slønnen) ganget med
méngraden og herefter ganget med 10. Kapitalbeløbet
er fastsat ud fra den maksimale årlige
erhvervsevnetabserstatning i henhold til arbejdsskadesikringslovens
§ 24, stk. 5, jf. § 17, stk. 6.
Normalårslønnen udgør 393.500 kr.
(2014-niveau), jf. reguleringsbestemmelsen i
erstatningsansvarslovens § 15, stk. 1.
Erstatningsansvarslovens § 8
fik sit nuværende indhold i forbindelse med en revision af
erstatningsansvarsloven i 2001 (lov nr. 463 af 7. juni 2001 om
ændring af lov om erstatningsansvar, lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser og lov om afgift af
ansvarsforsikringer for motorkøretøjer m.v.), hvor
anvendelsesområdet for
normalår?slønnen i § 8 blev
begrænset til skadelidte under 15 år.
For unge studerende, der er 15
år og derover, betød lovændringen, at
årslønnen for denne gruppe af skadelidte i dag
fastsættes efter lovens § 7, stk. 2, hvilket
indebærer, at årslønnen i udgangspunktet
fastsættes skønsmæssigt som et udtryk for den
økonomiske værdi af skadelidtes arbejdskraft på
skadestidspunktet. Dette svarer til, hvad der også efter den
tidligere lov havde været gældende for lønnede
ungdomsuddannelser, jf. Folketingstidende 1983-84, Tillæg A,
sp. 96.
Af forarbejderne til
ændringsloven fremgår det, at, såfremt der ikke
er grundlag for at kunne skønne over årslønnen
i medfør af § 7, stk. 2, f.eks. hvis skadelidte
går i gymnasiet, vil den normalårsløn, der er
nævnt i lovens § 8, kunne være vejledende. Det
fremgår endvidere, at, såfremt skadelidte er under
egentlig erhvervsrettet uddannelse, kan årslønnen for
en nyuddannet lægges til grund ved fastsættelsen af
årslønnen efter erstatningsansvarslovens § 7,
stk. 2, jf. Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, s. 3529.
Udgangspunktet for beregningen af
erhvervsevnetabserstatning til unge, der er optaget på en
ungdomsuddannelse, er således forskelligt afhængigt af,
om der er tale om en gymnasieelev eller en elev under konkret
erhvervsrettet uddannelse, idet der for førstnævnte
tages udgangspunkt i normalår?slønnen i
mangel af grundlag for at skønne, mens der for
sidstnævntes vedkommende tages udgangspunkt i en
skønsmæssigt fastsat årsløn, jf. herved
også Højesterets dom af 15. august 2013, der er omtalt
ovenfor under pkt. 2.1.
3.2. Erhvervsevnetabserstatning efter
arbejdsskadesikringsloven
3.2.1.
For skadelidte, der er optaget på en erhvervsuddannelse eller
erhvervsgymnasial uddannelse, og som bliver påført en
personskade, vil den pågældende under visse
omstændigheder også kunne være omfattet af
reglerne i lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse
nr. 278 af 14. marts 2013 (arbejdsskadesikringsloven). Det
gælder bl.a., hvis skaden er sket under et praktikophold
eller i forbindelse med undervisning under arbejdspladslignende
forhold (se hertil arbejdsskadesikringslovens § 3, stk. 1, nr.
2, og bekendtgørelse nr. 937 af 26. november 2003 om
arbejdsskadesikring af uddannelsessøgende m.fl.).
Erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven ydes på såkaldt objektivt
grundlag, og det er således ikke en betingelse for
erstatning, at arbejdsgiveren eller andre har handlet
ansvarspådragende (uagtsomt).
De almindelige erstatningsretlige
regler, herunder erstatningsansvarsloven, gælder imidlertid
ved siden af arbejdsskadesikringsloven. Er arbejdsgiveren
erstatningsansvarlig for skaden efter dansk rets almindelige
regler, kan den skadelidte ud over kravet på
arbejdsskadesikringsdækning rejse et erstatningskrav mod
arbejdsgiveren og kræve erstatning udmålt efter
erstatningsansvarslovens regler. Det samme gælder, hvis en
anden end arbejdsgiveren er ansvarlig for en skade, der
påføres skadelidte i arbejdstiden. Her vil den
skadelidte kunne rejse et krav om erstatning efter
erstatningsansvarsloven mod denne skadevolder.
3.2.2.
Efter arbejdsskadesikringslovens § 77 nedsættes
skadelidtes krav mod den erstatningsansvarlige i det omfang, der er
betalt eller er pligt til at betale ydelser til den
pågæl?dende efter arbejdsskadesikringsloven. Et krav om
erstatning efter erstatningsansvarsloven (differencekrav) er
således subsidiært i den forstand, at det kun kan
rejses i det omfang, kravet ikke dækkes efter
arbejdsskadesikringsloven. Det gælder bl.a. erstatning for
svie og smerte og tabt arbejdsfortjeneste, idet disse
erstatningsposter ikke er omfattet af
arbejdsskadesikringsloven.
I de situationer, hvor et
erstatningskrav er omfattet af såvel
arbejdsskadesikringsloven som erstatningsansvarsloven, vil der
endvidere kunne rejses differencekrav i de tilfælde, hvor
udmålingsprincipperne efter erstatningsansvarsloven
fører til en højere erstatning end den, der
fastsættes efter arbejdsskadesikringsloven. Differencekrav
kan bl.a. rejses i forhold til erhvervsevnetabserstatning.
4. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
4.1. I
sager om udmåling af erhvervsevnetabserstatning til
skadelidte, der på skadestidspunktet er under uddannelse,
medfører de gældende regler i erstatningsansvarsloven,
at fastsættelsen af skadelidtes årsløn er
forskellig afhængig af, hvilken type uddannelse der er tale
om. Opgørelsen af årslønnen har i kraft af
udmålingsmetoden stor betydning for udmålingen af
erstatningen, jf. nærmere ovenfor under pkt. 3.1.
I forhold til nogle
ungdomsuddannelser vil der således blive fastsat en
erstatning, der bl.a. er baseret på årslønnen
ved det forventede job, som den pågældende uddannelse
vil føre til, mens der for andre uddannelser tages
udgangspunkt i normalårslønnen.
Afhængig af de nærmere
omstændigheder kan forskellen mellem den erstatning, der
udmåles til en gymnasieelev, og den erstatning, der
udmåles til en elev under egentlig erhvervsrettet uddannelse,
være betydelig.
4.2.
Med henblik på i højere grad ved beregningen af
erhvervsevnetabserstatning at sikre ligestilling mellem unge
optaget på forskellige ungdomsuddannelser foreslås det
at justere beregningsprincipperne for udmåling af
erhvervsevnetabserstatning, jf. nærmere nedenfor.
Med den foreslåede
ændring af erstatningsansvarslovens § 7, stk. 2, vil
reglerne i højere grad end i dag understøtte et
uddannelsessystem, hvor ungdomsuddannelserne i større
udstrækning ligestilles, og hvor man ikke nødvendigvis
kan siges at have valgt en endelig levevej, når man
påbegynder en anden ungdomsuddannelse end gymnasiet.
Samtidig lægges der med
lovforslaget op til at fastholde det grundlæggende princip i
dansk erstatningsret om, at en erstatning skal svare til det
faktiske tab, der er lidt, og som også har været
baggrunden for, at der i forhold til lønnede uddannelser
foretages et skøn over årslønnen, jf.
nærmere ovenfor under pkt. 3.1.
4.3.
Det foreslås på den baggrund nærmere, at
erstatningsansvarsloven ændres, således at der ved
beregningen af erhvervsevnetabserstatning til skadelidte, som er
optaget på en gymnasial uddannelse eller på den
grundlæggende del af en erhvervsuddannelse, hvor der endnu
ikke er sket en endelig specialisering, tages udgangspunkt i
normalårslønnen i erstatningsansvarslovens § 8,
medmindre der konkret er grundlag for at foretage et skøn
over den forventede fremtidige årsindtægt.
Med den foreslåede
lovændring vendes udgangspunktet i forhold til i dag,
således at det fremover vil være hovedreglen, at der -
både for skadelidte, som er optaget på en gymnasial
uddannelse og for skadelidte optaget på den
grundlæggende del af en erhvervsuddannelse - vil skulle tages
udgangspunkt i normalårslønnen i § 8, medmindre
der i det konkrete tilfælde er grundlag for at foretage et
konkret og individuelt skøn.
Den foreslåede ændring
tager således sigte på at sikre, at det
beregningsmæssige udgangspunkt er det samme for en elev
på en gymnasial uddannelse og en elev på den
grundlæggende del af en erhvervsuddannelse.
Ved vurderingen af, om der er
anledning til i det konkrete tilfælde at fravige
udgangspunktet og fastsætte en skønsmæssig
årsløn, er det afgørende, om skadelidte
må antages at have konkretiseret sit jobvalg i en sådan
grad, at det er muligt at foretage et realistisk skøn over
den forventede årsløn.
4.4.
Det forudsættes med lovforslaget, at
normalårslønnen anvendes i forhold til unge, der i
årene efter folkeskolen på fuld tid er i gang med en
basisuddannelse, og hvor det derfor kan være vanskeligt at
foretage et skøn over den indtægt, som den
pågældende kunne have opnået, hvis skaden ikke
var indtrådt.
Normalårslønnen vil
således skulle anvendes i forhold til unge, der er optaget
på en ungdomsuddannelse, der kan være kompetencegivende
i forhold til videregående uddannelser, som de gymnasiale
uddannelser, men også andre bredere grunduddannelser, hvor
den unge endnu ikke er så langt i forløbet, at der kan
siges at være foretaget et egentligt valg af levevej. Det vil
eksempelvis være tilfældet for unge, der er optaget
på grundforløbet på en erhvervsuddannelse, og
som endnu ikke har foretaget en egentlig specialisering.
Er den pågældende
derimod i gang med hovedforløbet på en
erhvervsuddannelse eller i gang med en videregående
uddannelse, vil skønsreglen i erstatningsansvarslovens
§ 7, stk. 2, fortsat skulle anvendes.
Endvidere vil der også
fremover fortsat kunne være anledning til at foretage et
sådant skøn, hvis der er tale om et mere individuelt
tilrettelagt uddannelsesforløb, eller hvis skadelidtes helt
konkrete forhold i særlige tilfælde fører til,
at der må foretages en skønsmæssig
fastsættelse af årslønnen.
Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis skadelidte er optaget på
grundforløbet på en erhvervsuddannelse, men allerede
på dette tidspunkt har valgt at indgå en egentlig
uddannelsesaftale i henhold til lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. april 2013, med henblik
på at færdiguddanne sig som eksempelvis frisør,
elektriker, kok eller et andet konkret erhverv, og sagens
omstændigheder i øvrigt understøtter, at den
pågældende har truffet et egentligt valg af fremtidig
beskæftigelse. Det samme kan være tilfældet, hvis
skadelidte i flere år har været ude af
uddannelsessystemet og herefter optages på en
erhvervsuddannelse. Skadelidtes alder og øvrige
uddannelsesmæssige forløb kan således
indgå ved vurderingen af, om der skal anvendes en
skønsmæssigt fastsat årsløn ved beregning
af erstatningen. Endvidere vil der i de tilfælde, hvor der
ikke er tale om studier på fuld tid, som udgangspunkt fortsat
skulle foretages en årslønsfastsættelse svarende
til den faktiske årsløn, den pågældende
oppebærer, jf. § 7, stk. 1.
Der vil således fortsat - som
det er tilfældet i dag - skulle fastsættes en
skønsmæssig årsløn, når der konkret
er anledning hertil, og skønnet vil - på samme
måde som det er tilfældet i dag - kunne føre til
fastsættelse af en mindre erstatning end den, der ville
være kommet til udbetaling, hvis normalårslønnen
i § 8 var blevet lagt til grund.
Med lovforslaget søges det
imidlertid sikret, at unge mennesker, der påføres et
erhvervsevnetab, mens de er i den tidlige del af deres
uddannelsesforløb, som udgangspunkt tilkendes den samme
erhvervsevnetabserstatning, uanset hvilken generel
ungdomsuddannelse de er optaget på.
Lovforslaget ændrer ikke ved
den berørte persongruppes adgang til erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, (forslag til § 7, stk. 2, 2.
pkt.) og bemærkningerne hertil.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige af betydning. Dog
kan det ikke udelukkes, at de ændrede beregningsprincipper
kan få betydning for erstatningsudbetalingerne efter
offererstatningsloven (i størrelsesordenen 0,5 mio. kr.
årligt på konto 11.23.11) og lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (i
størrelsesordenen 0,5-1,5 mio. kr. årligt).
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vil medføre
merudgifter i forbindelse med erstatningsudbetalinger i henhold til
ansvars- og ulykkesforsikringsordninger, hvor den tilskadekomne er
optaget på en erhvervsrettet ungdomsuddannelse, hvor de
nuværende beregningsprincipper ville have ført til
fastsættelse af en mindre årsløn end
normalårslønnen efter § 8, og hvor erstatnin?gen
med lovændringen vil blive fastsat på baggrund af
normalårslønnen.
Lovforslaget vurderes ikke at have
erhvervsadministrative konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 11. juli 2014 til den 22. august 2014 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Advokatrådet, Akademikerne,
Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, Copenhagen Business
School (Juridisk Institut), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Danske Advokater, Danske
Handica?porganisationer, Danske Regioner, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Forsikring
& Pension, FTF, 3F, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
Håndværksrådet, IT-branchen, KL,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landbrug
& Fødevarer, Landsforeningen for Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, LO, Liberale Erhvervs Råd,
Patienterstatningen, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet
(Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
11. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Visse mulige merudgifter i forbindelse med
erstatningsudbetalinger efter offererstatningsloven og lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Visse merudgifter i forbindelse med
erstatningsudbetalinger i henhold til ansvars- og
ulykkesforsikringsordninger. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at beregningsprincipperne for
erhvervsevnetabserstatning til skadelidte, der på
skadestidspunktet er optaget på en gymnasial uddannelse eller
på den grundlæggende del af en erhvervsuddannelse,
ændres, således at der ved beregningen af erstatningen
tages udgangspunkt i normalårslønnen i
erstatningsansvarslovens § 8 (der ikke foreslås
ændret), medmindre der konkret er baggrund for at
skønne over årsindtægten i medfør af
erstatningsansvarslovens § 7, stk. 2, 1. pkt.
I forhold til den gældende
retstilstand indebærer den foreslåede bestemmelse, at
udgangspunktet vendes, således at det vil være
hovedreglen, at der - både for skadelidte, som er optaget
på en gymnasial uddannelse, og for skadelidte, som er optaget
på den grundlæggende del af en erhvervsuddannelse - vil
skulle tages udgangspunkt i normalårslønnen i §
8, der udgør 393.500 kr. (2014-niveau).
Den foreslåede bestemmelse
omfatter alene skadelidte, der er optaget på en gymnasial
uddannelse eller den grundlæggende del af en
erhvervsuddannelse. Bestemmelsen omfatter derimod ikke skadelidte,
der er i gang med hovedforløbet på en
erhvervsuddannelse eller er i gang med en videregående
uddannelse. I forhold til sådanne skadelidte ændres der
ikke på de hidtil gældende regler. Hovedreglen vil for
denne gruppe således fortsat være, at der i
medfør af lovens § 7, stk. 2., 1. pkt., skønnes
over årslønnen med udgangspunkt i skadelidtes
forventede indtægt efter uddannelsens
færdiggørelse.
Udgangspunktet om anvendelse af
normalårslønnen i lovens § 8 kan fraviges, hvis
der i det konkrete tilfælde er grundlag for at foretage et
konkret og individuelt skøn over årslønnen.
Ved vurderingen af, om der er
anledning til i det konkrete tilfælde at fravige
udgangspunktet og fastsætte en skønsmæssig
årsløn, er det afgørende, om skadelidte
må antages at have konkretiseret sit jobvalg i en sådan
grad, at det er muligt at foretage et realistisk skøn over
den forventede årsløn.
Normalårslønnen
forudsættes at skulle anvendes i forhold til unge, der i
årene efter folkeskolen på fuld tid er i gang med en
basisuddannelse, og hvor det kan være vanskeligt at foretage
et skøn over den indtægt, som den
pågældende kunne have opnået, hvis skaden ikke
var indtrådt. Normalårslønnen vil således
skulle anvendes i forhold til unge, der er optaget på en
ungdomsuddannelse, som kan være kompetencegivende i forhold
til videregående uddannelser, som de gymnasiale uddannelser,
men også andre bredere grunduddannelser, hvor den unge endnu
ikke er så langt i forløbet, at der kan siges at
være foretaget et egentligt valg af levevej. Det vil
eksempelvis være tilfældet for unge, der er optaget
på grundforløbet på en erhvervsuddannelse, og
som endnu ikke har foretaget en egentlig specialisering.
Tilkendegivelser, praktikophold,
uddannelsesplaner og lignende i løbet af uddannelsens
grundlæggende del kan ikke isoleret set føre til, at
udgangspunktet om, at normalårslønnen i § 8
lægges til grund ved beregningen, fraviges.
Der vil derimod være grundlag
for at fravige udgangspunktet og anvende en
skønsmæssigt fastsat årsløn i
medfør af § 7, stk. 2, 1. pkt., hvis den skadelidte har
indgået en konkret uddannelsesaftale i henhold til lov om
erhvervsuddannelser, eller hvis der er tale om individuelt
tilrettelagt uddannelse, herunder et uddannelsesforløb,
hvortil der er knyttet særlige vilkår, eksempelvis om
visitation.
Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis skadelidte er optaget på
grundforløbet på en erhvervsuddannelse, men allerede
på dette tidspunkt har valgt at indgå en egentlig
uddannelsesaftale i henhold til lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. april 2013, med henblik
på at færdiguddanne sig som eksempelvis frisør,
elektriker, kok eller et andet konkret erhverv, og sagens
omstændigheder i øvrigt understøtter, at den
pågældende har truffet et egentligt valg af fremtidig
beskæftigelse. Det samme kan være tilfældet, hvis
skadelidte i flere år har været ude af
uddannelsessystemet og herefter optages på en
erhvervsuddannelse. Skadelidtes alder og øvrige
uddannelsesmæssige forløb kan således
indgå ved vurderingen af, om der skal anvendes en
skønsmæssigt fastsat årsløn ved beregning
af erstatningen.
Endvidere vil der i de
tilfælde, hvor der ikke er tale om studier på fuld tid,
som udgangspunkt skulle foretages en
årslønsfastsættelse svarende til den faktiske
årsløn, den pågældende oppebærer,
jf. § 7, stk. 1.
Der vil således fortsat - som
det er tilfældet i dag - skulle fastsættes en
skønsmæssig årsløn, når der konkret
er anledning hertil, og skønnet vil - på samme
måde som det er tilfældet i dag - kunne føre til
fastsættelse af en mindre erstatning end den, der ville
være kommet til udbetaling, hvis normalårslønnen
i § 8 var blevet lagt til grund.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2015. Det foreslås
endvidere, at loven alene finder anvendelse på skader, der
indtræder efter lovens ikrafttræden. De hidtil
gæl?dende regler vil således fortsat finde anvendelse
på skader, der er indtrådt inden lovens
ikrafttræden.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed.
Færøerne har pr. 1.
januar 2010 overtaget formueretten. Loven skal derfor ikke
gælde eller ved kongelig anordning kunne sættes i kraft
for Færøerne. Loven kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om erstatningsansvar, jf.
lovbekendtgørelse nr. 266 af 21. marts 2014, foretages
følgende ændring: | | | | | | | § 7.
Som årsløn regnes skadelidtes samlede
erhvervsindtægt i det år, der går forud for
datoen for skadens indtræden. | | | Stk. 2.
Årslønnen fastsættes dog efter et skøn,
når særlige indtægts- eller
ansættelsesforhold eller andre særlige forhold har
gjort sig gældende. | | | 1. I § 7, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: | "For en skadelidt, som er optaget
på en gymnasial uddannelse eller på den
grundlæggende del af en erhvervsuddannelse, fastsættes
årslønnen på baggrund af
normalårslønnen i lovens § 8, medmindre der
konkret er grundlag for at foretage et skøn i medfør
af 1. pkt." | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. | | | Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på skader, der er indtrådt inden
lovens ikrafttræden. For sådanne skader finder de
hidtil gældende regler anvendelse. | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. | | | |
|