Fremsat den 8. oktober 2014 af
justitsminister (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov for
Færøerne om rettens pleje og lov om ændring af
tinglysningsloven, konkursloven og andre love
(Indførelse af virksomhedspant
på Færøerne)
§ 1
I lov for Færøerne om rettens pleje,
jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts 2004, som
ændret ved lov nr. 529 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr.
505 af 12. juni 2009, lov nr. 414 af 9. maj 2011 og lov nr. 732 af
25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 538 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Reglerne
i stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse for
adgangen til fyldestgørelse af krav, der er sikret ved
virksomhedspant i fordringer, jf. § 47 d, stk. 3, nr. 1, i
lagtingslov om tinglysning, og fordringspant, jf. § 47 e i
lagtingslov om tinglysning.«
§ 2
I lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring
af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virksomhedspant)
foretages følgende ændring:
1. I
§ 7, stk. 2, ændres
»Lovens § 2, nr. 2,« til: »Lovens §
2«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lov nr. 560 af 24. juni 2005 om
ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love
(Virksomhedspant) | 3. | Gældende ret | 4. | Lovforslagets udformning | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 11. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
1.1.
Landsstyret på Færøerne har anmodet om, at der
indføres regler om virksomhedspant og fordringspant på
Færøerne, svarende til de regler om virksomhedspant og
fordringspant, som blev indført i dansk ret i 2005.
Reglerne om virksomhedspant og
fordringspant blev indført i Danmark ved lov nr. 560 af 24.
juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og
andre love (Virksomhedspant). Formålet med reglerne var at
modernisere pantsætningsreglerne med henblik på at give
erhvervsvirksomhederne nye og mere fleksible muligheder for at
belåne deres aktiver.
Med ordningen blev det muligt for
virksomhederne på en samlet og mere enkel måde at
pantsætte en række væsentlige aktivtyper, der
tidligere vanskeligt kunne pantsættes, uden at
pantsætningen i praksis skabte hindringer for virksomhedens
daglige drift.
Formålet med lovforslaget er
således at skabe mulighed for at indføre de
fornødne regler om virksomhedspant og fordringspant på
Færøerne.
1.2.
Reglerne om virksomhedspant og fordringspant blev indført i
dansk ret ved at gennemføre ændringer i
tin?gly?snin?g?sloven, konkursloven, retsplejeloven,
tin?gly?snin?g?safgiftsloven og høstpantebrevsloven.
Indførelse af
virksomhedspant og fordringspant på Færøerne kan
ske ved at foretage de samme ændringer i færøsk
ret, som blev gennemført i Danmark i 2005.
Færøerne har overtaget
formueretten samt direkte og indirekte skatter som
hjemmestyreområder. Færøerne kan dermed selv
foretage de nødvendige ændringer af den
færøske tinglysningslov. Disse er gennemført
ved lagtingslov nr. 70 af 15. maj 2014 om tinglysning.
For at indføre
virksomhedspant og fordringspant på Færøerne er
det herudover nødvendigt at foretage en ændring af den
færøske retsplejelov og at sætte de relevante
bestemmelser om ændring af den dagældende danske
konkurslov i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af
tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virksomhedspant) i
kraft på Færøerne.
Lovforslaget indeholder på
denne baggrund følgende:
| | ? | En ændring af den
færøske retsplejelov. | ? | En ændring af lov nr. 560 af 24.
juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og
andre love (Virksomhedspant) med henblik på at give mulighed
for at sætte de relevante ændringer af konkursloven i
kraft. |
|
1.3.
Når loven er trådt i kraft, vil der blive udstedt en
kongelig anordning om ikrafttrædelse af de relevante
bestemmelser i konkursloven om virksomhedspant og
fordringspant.
2. Reglerne om
virksomhedspant og fordringspant i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om
ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love
(Virksomhedspant)
2.1.
Formålet med at indføre regler om virksomhedspant og
fordringspant i Danmark var at modernisere
pantsætningsreglerne med henblik på at give
erhvervsvirksomhederne nye og mere fleksible muligheder for at
belåne deres aktiver.
Med ordningen blev det muligt for
virksomhederne på en samlet og mere enkel måde at
pantsætte en række væsentlige aktivtyper, der
tidligere vanskeligt kunne pantsættes, uden at
pantsætningen i praksis skabte hindringer for virksomhedens
daglige drift.
Reglerne om virksomhedspant
indebærer således, at virksomheder har mulighed for at
stille et såkaldt »flydende« pant, dvs. et pant i
de til enhver tid værende aktiver inden for bestemte
kategorier, hvor aktiverne som udgangspunkt vil kunne sælges
som led i den almindelige, løbende drift, mens nye aktiver,
der erhverves af virksomheden, og som er omfattet af en af de
pantsatte kategorier, gribes af pantsikkerheden.
Med reglerne blev der således
gennemført forbedringer af virksomhedernes muligheder for at
anvende erhvervsaktiver som grundlag for låntagning, hvilket
har en positiv effekt på virksomhedernes
finansieringsmuligheder. Ligeledes var formålet med reglerne
en række administrative lettelser for virksomhederne, idet de
omhandlede aktiver kan pantsættes under ét.
2.2. De
danske regler om virksomhedspant og fordringspant, der blev
indført i tinglysningsloven og konkursloven, er blevet
ændret siden 2005 bl.a. som følge af
indførelsen af reglerne om rekonstruktion, jf. lov nr. 718
af 25. juni 2010 om ændring af konkursloven og forskellige
andre love (Rekonstruktion m.v.). Disse ændringer er
imidlertid ikke relevante for Færøerne.
Det er således alene relevant
at indføre regler om virksomhedspant og fordringspant
på Færøerne, der svarer til de regler, som blev
indført med lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af
tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virksomhedspant).
Loven indeholdt følgende hovedelementer:
| | ? | Regler om virksomhedspant |
|
Loven indførte nye regler i
tinglysningsloven om virksomhedspant, således at indehaveren
af en erhvervsvirksomhed for en række aktivtypers vedkommende
har mulighed for samlet at underpantsætte, hvad virksomheden
ejer og fremtidig erhverver. Pantsætningen vil ikke
være til hinder for, at varelageret mv. udskilles
ifølge regelmæssig drift af virksomheden. På
tilsvarende måde vil nye aktiver, som virksomheden erhverver,
og som er omfattet af en af de pantsatte kategorier, automatisk
blive omfattet af virksomhedspantet. Der vil dermed være tale
om et »flydende« pant.
| | ? | Særlige regler om udlæg for
skatte- og afgiftskrav mv. |
|
Af hensyn til det offentliges
mulighed for en fortsat effektiv restanceinddrivelse af navnlig
skatte- og afgiftskrav mv. blev der indført særlige
regler om udlæg, hvorefter et virksomhedspant skal respektere
senere udlæg for offentligretlige krav, der er tillagt
udpantningsret, hvis udlægshaveren senest 3 hverdage efter
udlæggets foretagelse har givet meddelelse til
virksomhedspanthaveren om udlægget.
| | ? | Særlige regler med henblik på
at sikre, at omkostnin?gerne ved bobehandling af konkursramte
virksomheder dækkes |
|
Der blev indført
særlige regler i konkursloven med henblik på at sikre,
at der i almindelighed er tilstrækkelige midler til at
dække omkostningerne ved bobehandlingen af konkursramte
virksomheder, der har virksomhedspantsat deres aktiver.
Virksomhedspanthavere hæfter således solidarisk med
50.000 kr. for de omkostninger, der er forbundet med
pantsætterens konkurs. Endvidere kan skifteretten kræve
sikkerhedsstillelse for hæftelsen. Endelig påhviler
hæftelsen den eller de panthavere, der har aflyst et
virksomhedspant senere end 2 år før fristdagen,
medmindre aflysningen under hensyn til omstændighederne
fremtrådte som ordinær, hvis der ikke er tinglyst
virksomhedspant på fristdagen.
Som et supplement til et
virksomhedspant blev der indført en mindre omfattende
ordning, hvorefter indehaveren af en erhvervsvirksomhed kan
underpantsætte alene virksomhedens udestående og
fremtidige kundetilgodehavender (fordringspant). Fordringspant kan
være mere attraktivt for mindre virksomheder, fordi panthaver
ikke på samme måde som ved virksomhedspant skal
respektere det offentliges udlæg for skatte- og afgiftskrav
mv., og fordi panteretten heller ikke indebærer krav om
sikkerhedsstillelse for omkostningerne ved behandling af
pantsætterens konkursbo.
Der kan på intet tidspunkt
være tinglyst både virksomhedspant og fordringspant
på pantsætterens blad i personbogen.
| | ? | Fælles regler for virksomhedspant og
fordringspant |
|
Med henblik på at modvirke
misbrug af de nye pantsætningsmuligheder indeholdt loven
bestemmelser, hvorefter virksomhedspant og fordringspant ikke kan
stilles til fordel for den, der er skyldnerens eller
pantsætterens nærstående i konkurslovens
forstand.
Endvidere indeholdt loven en
række regler, der sikrer, at virksomhedspant og fordringspant
fra tidspunktet for en insolvensbehandlings begyndelse ikke kommer
til at omfatte nye aktiver, som skyldneren erhverver efter dette
tidspunkt.
Loven indsatte herudover nye regler
i konkursloven om omstødelse i konkurs af virksomhedspant
(»pant for gammel gæld«). Endvidere blev der
indsat særlige regler i konkursloven om omstødelse af
fordringspant.
Endelig indeholdt loven to mindre
ændringer i retsplejeloven og konkursloven om inddrivelse af
fordringer med henblik på, at virksomhedspant i fordringer og
fordringspant kan inddrives på samme måde som pant i
fordringer efter de dagældende regler. Herefter kan
virksomheds- og fordringspanthaveren fyldestgøre sig i
udestående fordringer ved at kræve betaling til
sig.
| | ? | Forbedrede muligheder for
rekonstruktion |
|
Med henblik på at fremme
muligheden for rekonstruktion af en i øvrigt levedygtig
virksomhed indeholdt loven en ændring af den dagældende
konkurslov, hvorefter skyldneren under en anmeldt
betalingsstandsning i visse tilfælde f.eks. kan afhænde
aktiver omfattet af udlæg eller panterettigheder, herunder
virksomhedspant eller fordringspant.
2.3.
For en nærmere beskrivelse af reglerne i lov nr. 560 af 24.
juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og
andre love (Virksomhedspant) henvises til lovforslag nr. L 162,
folketingssamlingen 2004-05.
3. Gældende
ret
3.1.
Efter den færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 1,
kan panthaveren lade pantet bortsælge ved tvangsauktion, hvis
et krav, der er sikret ved håndpant, ikke rettidigt
fyldestgøres. Registrerede fondsaktiver, jf. den
færøske lov om en værdipapircentral, og
værdipapirer, som har kurs på Københavns
børs eller på fremmede børser, sælges dog
ved et medlem af fondsbørsen eller en bank eller
sparekasse.
Efter den færøske
retsplejelovs § 538 a, stk. 2, skal en panthaver, inden han
tager skridt til fyldestgørelse, medmindre
pantsætterens bopæl er ham ubekendt, med en uges varsel
ved anbefalet brev opfordre denne til at opfylde kravet, medmindre
omgående salg er nødvendigt for at undgå eller
begrænse et tab. Afkald på sådan opfordring er
ikke gyldigt.
Pantsatte fordringer kan inddrives
af panthaveren, efterhånden som de forfalder, jf. den
færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 3.
Reglerne på
Færøerne om muligheden for at bortsælge pant
på tvangsauktion i tilfælde af, at
fyldestgørelse af et krav ikke sker rettidigt, svarer dermed
til reglerne i den danske retsplejelov forud for lov nr. 560 af 24.
juni 2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og
andre love (Virksomhedspant).
3.2.
Reglerne om virksomhedspant og fordringspant blev indført i
Danmark ved at gennemføre ændringer af bl.a.
konkursloven. Ændringerne af konkursloven skete ved § 2,
nr. 1-13, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af
tin?gly?snin?gsloven, konkursloven og andre love
(Virksomhedspant).
Efter § 7, stk. 1, i lov nr.
560 af 24. juni 2005 om ændring af konkursloven og
forskellige andre love (Virksomhedspant) gælder loven ikke
for Færøerne og Grønland. Efter lovens §
7, stk. 2, kan lovens § 2, nr. 2, om ændring af den
dagældende § 16 a i konkursloven ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
4. Lovforslagets
indhold
4.1.
Som anført under pkt. 1.1 har Landsstyret på
Færøerne anmodet om, at der indføres mulighed
for virksomhedspant og fordringspant på
Færøerne.
Reglerne om virksomhedspant og
fordringspant blev indført i dansk ret ved at
gennemføre ændringer i tingslysningsloven,
konkursloven, retsplejeloven, tinglysningsafgiftsloven og
høstpantebrevsloven.
Indførelse af
virksomhedspant og fordringspant på Færøerne kan
ske ved at foretage de samme ændringer i færøsk
ret, som blev gennemført i Danmark i 2005.
Færøerne har overtaget
formueretten samt direkte og indirekte skatter som
hjemmestyreområder. Færøerne kan dermed selv
foretage de nødvendige ændringer af den
færøske tinglysningslov. Disse er gennemført
ved lagtingslov nr. 70 af 15. maj 2014 om tinglysning.
For at ordningerne om
virksomhedspant og fordringspant kan indføres på
Færøerne, er det herudover nødvendigt at
ændre den færøske retsplejelov og at sætte
de relevante ændringer af konkursloven i kraft for
Færøerne.
4.2.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund, at der i
den færøske retsplejelov sker en ændring af
reglerne om inddrivelse af fordringer med henblik på, at
fyldestgørelse af krav, der er sikret ved virksomhedspant i
fordringer og fordringspant, kan ske på samme måde som
krav sikret ved håndpant.
Det foreslås således,
at reglerne i den færøske retsplejelovs § 538 a,
stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og stk. 3, om fyldestgørelse af krav
sikret ved håndpant skal finde tilsvarende anvendelse for
adgangen til fyldestgørelse af krav, der er sikret ved
virksomhedspant i fordringer, jf. § 47 d, stk. 3, nr. 1, i
lagtingslov om tinglysning, og fordringspant, jf. § 47 e i
lagtingslov om tinglysning.
Der henvises herom i øvrigt
til lovforslagets § 1, nr. 1, samt bemærkningerne
hertil.
4.3.
Efter § 7, stk. 2, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om
ændring af konkursloven og forskellige andre love
(Virksomhedspant) kan lovens § 2, nr. 2, om ændring af
den dagældende § 16 a i konkursloven ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Lov nr. 560 af 24. juni 2005 om
ændring af konkursloven og forskellige andre love
(Virksomhedspant) indeholder imidlertid også i § 2, nr.
1 og 3-13, relevante ændringer af den dagældende danske
konkurslov, herunder de særlige regler med henblik på
at sikre, at omkostningerne ved bobehandlingen af konkursramte
virksomheder, der har virksomhedspantsat deres aktiver,
dækkes, reglerne om omstødelse af fordringspant og
virksomhedspant, reglerne om inddrivelse af virksomhedspant i
fordringer og fordringspant, samt reglerne om forbedrede muligheder
for rekonstruktion, jf. beskrivelsen ovenfor under pkt. 2.1.
Det foreslås på den
baggrund, at § 7, stk. 2, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om
ændring af konkursloven og forskellige andre love
(Virksomhedspant) ændres, således at samtlige
ændringer af konkursloven i lovens § 2 ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Der henvises herom i øvrigt
til lovforslagets § 2, nr. 1, samt bemærkningerne
hertil.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 1. juli 2014 til den 18. august 2014 været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Retten på
Færøerne, Domstolsstyrelsen, Østre Landsret,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet, Bygherreforeningen, Danske Advokater, Danmarks
Automobilforhandler Forening, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Finans & Leasing,
Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af fabrikanter
og importører af elektriske Husholdningsapparater FEHA, FSR
- danske revisorer, Håndværksrådet,
Lønmodtagernes Garantifond, ATP-Huset,
Realkreditrådet, Københavns Universitet, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet.
Et udkast til lovforslag blev
endvidere den 10. februar 2014 sendt i høring hos
Færøernes Hjemmestyre.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af den
færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 1, 1. pkt.
(som ikke foreslås ændret), at fyldestgøres et
krav, der er sikret ved håndpant, ikke rettidigt, kan
panthaveren lade pantet bortsælge på tvangsauktion. Det
følger endvidere af stk. 2 (som ikke foreslås
ændret), at inden panthaveren tager skridt til
fyldestgørelse, skal vedkommende, medmindre
pantsætterens bopæl er vedkommende ubekendt, med en
uges varsel ved anbefalet brev opfordre denne til at opfylde
kravet, medmindre omgående salg er nødvendigt for at
undgå eller begrænse et tab. Afkald på
sådan opfordring er ikke gyldigt. Endelig følger det
af stk. 3 (som ikke foreslås ændret), at pantsatte
fordringer kan inddrives af panthaveren, efterhånden som de
forfalder.
Med det foreslåede stk. 4 vil reglerne i den
færøske retsplejelovs § 538 a, stk. 1, 1. pkt.,
stk. 2 og stk. 3, om fyldestgørelse af krav sikret ved
håndpant finde tilsvarende anvendelse for adgangen til
fyldestgørelse af krav, der er sikret ved virksomhedspant i
fordringer, jf. § 47 d, stk. 3, nr. 1, i lagtingslov om
tinglysning, og fordringspant, jf. § 47 e i lagtingslov om
tinglysning. Det sikres dermed bl.a., at panthaveren kan inddrive
de pantsatte fordringer, efterhånden som de forfalder.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.1 og 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr.
1
Det foreslås, at § 7,
stk. 2, i lov nr. 560 af 24. juni 2005 om ændring af
tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virksomhedspant)
ændres med henblik på at udvide bemyndigelsen,
således at § 2 i lov nr. 560 af 24. juni 2005 kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland i
sin helhed.
Det bliver herefter muligt ved
kongelig anordning at sætte samtlige de relevante
ændringer af den dagældende danske konkurslov i kraft
for Færøerne med henblik på at indføre
virksomhedspant og fordringspant, herunder de særlige regler
med henblik på at sikre, at omkostningerne ved bobehandlingen
af konkursramte virksomheder, der har virksomhedspantsat deres
aktiver, dækkes, reglerne om omstødelse af
fordringspant og virksomhedspant, reglerne om inddrivelse af
virksomhedspant i fordringer og fordringspant, samt reglerne om
forbedrede muligheder for rekonstruktion.
Det bemærkes, at
bemyndigelsen i den gældende § 7, stk. 2, i lov nr. 560
af 24. juni 2005 om ændring af tinglysningsloven,
konkursloven og andre love (Virksomhedspant) til ved kongelig
anordning at sætte lovens § 2, nr. 2, om ændring
af den dagældende § 16 a i konkursloven i kraft for
Færøerne og Grønland ikke tidligere har
været anvendt.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.1 og 4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov for Færøerne om rettens
pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts 2004, som
ændret ved lov nr. 529 af 6. juni 2007, § 1 i lov nr.
505 af 12. juni 2009, lov nr. 414 af 9. maj 2011 og lov nr. 732 af
25. juni 2014, foretages følgende ændringer: | § 538 a.
Fyldestgøres et krav, der er sikret ved håndpant, ikke
rettidigt, kan panthaveren lade pantet bortsælge ved
tvangsauktion. Registrerede fondsaktiver, jf. lov om en
værdipapircentral, og værdipapirer, som har kurs
på Københavns børs eller på fremmede
børser, sælges dog ved et medlem af fondsbørsen
eller en bank eller sparekasse. Stk. 2. Inden
panthaveren tager skridt til fyldestgørelse, skal han,
medmindre pantsætterens bopæl er ham ubekendt, med en
uges varsel ved anbefalet brev opfordre denne til at opfylde
kravet, medmindre omgående salg er nødvendigt for at
undgå eller begrænse et tab. Afkald på
sådan opfordring er ikke gyldigt. Stk. 3.
Pantsatte fordringer kan inddrives af panthaveren,
efterhånden som de forfalder. | | | | | 1. I § 538 a indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Reglerne i stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og 3 finder tilsvarende
anvendelse for adgangen til fyldestgørelse af krav, der er
sikret ved virksomhedspant i fordringer, jf. § 47 d, stk. 3,
nr. 1, i lagtingslov om tinglysning, og fordringspant, jf. §
47 e i lagtingslov om tinglysning.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 560 af 24. juni 2005 om
ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love
(Virksomhedspant) foretages følgende ændring: | | | | § 7. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | | Stk. 2. Lovens
§ 2, nr. 2, kan ved kongelig anordning sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som
de særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | 1. I § 7, stk. 2, ændres »Lovens
§ 2, nr. 2,« til: »Lovens § 2«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2015. |
|