Fremsat den 8. oktober 2014 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Forenkling af udmålingssystemet og
præcisering af anvendelsesområdet for merudgiftsydelsen
til børn med nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse
m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23. september 2014, som
ændret ved § 1, nr. 2, i lov nr. 495 af 21. maj
2013 og § 1, nr. 6, 11 og 12 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 41, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »forudsætning« til:
»betingelse«, og efter »funktionsevne«
indsættes: »og ikke kan dækkes efter andre
bestemmelser i denne lov eller anden lovgivning«.
2. § 41, stk. 2 og 3, affattes
således:
»Stk. 2.
Udmålingen af ydelsen sker på grundlag af de
sandsynliggjorte merudgifter for det enkelte barn, f.eks.
merudgifter til individuel befordring og fritidsaktiviteter.
Stk. 3. Beløbet
til dækning af de nødvendige merudgifter kan ydes,
når de skønnede merudgifter udgør mindst 4596
kr. pr. år (2015-niveau). Ydelsen fastsættes ud fra de
skønnede merudgifter pr. måned og afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med
100.«
3. I
§ 66 a, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1, nr. 2,«: »og stk.
2, 2. pkt.,«, og i 2. pkt. indsættes efter »stk.
2«: », 1. pkt.,«.
4. I
§ 66 a, stk. 7,
indsættes efter »jf. stk. 3 og 4,«: »om
satser for godtgørelse af udgifter til kost og logi i
forbindelse med opholdet samt om beregning og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste, jf. stk. 2,«.
5. I
§ 155 b, stk. 1, ændres
»§§ 153-154« til:
»§§ 152-154«.
6. I
§ 156 udgår
»hæfte eller«.
7. I
§ 182, stk. 1, ændres
»Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb, der er deleligt med 8.« til:
»Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2016.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal senest den 1. januar 2016 have genberegnet
alle sager om merudgiftsydelser til børn, hvor der udbetales
tilskud efter de hidtil gældende regler.
Stk. 3. Klage til
Ankestyrelsen over afgørelser om dækning af
omkostninger til netværksplejefamilier, der er truffet i
perioden 1. januar til 31. december 2014, kan ske inden fire uger
efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indhold | | | | | | 1. Lovforslagets baggrund og
formål | | | | | | 2. Lovforslagets indhold | | | 2.1. Forenkling af
udmålingssystemet | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Den foreslåede ordning | | | 2.2. Præcisering af
anvendelsesområdet | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Den foreslåede ordning | | | 2.3 Ændringer i reglerne om
børn og unge med behov for særlig støtte | | | 2.3.1. Gældende ret | | | 2.3.2. De foreslåede
ændringer | | | | | | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | | | | | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | | | | | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | | | | | | 6. Miljømæssige
konsekvenser | | | | | | 7. Forholdet til EU-retten | | | | | | 8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Med dette lovforslag foreslås at forenkle
udmålingssystemet for hjælp til dækning af
merudgifter til børn med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse i § 41 i lov om social service
(herefter serviceloven) samt at præcisere
anvendelsesområdet for merudgiftsydelsen. Dette
foreslås at ske ved en ændring af
udmålingssystemet, hvorefter den udbetalte ydelse
fastsættes på baggrund af de sandsynliggjorte
merudgifter og afrundes til det nærmeste hele
kronebeløb, der er deleligt med 100, samt en
præcisering af, at hjælp efter bestemmelsen er
subsidiær i forhold til hjælp efter anden lovgivning og
andre bestemmelser i serviceloven.
Formålet med lovforslaget er at skabe en tættere
sammenhæng mellem det enkelte barns faktiske behov for
hjælp til dækning af merudgifter og den udbetalte
ydelse samt at lette kommunernes administration af ordningen.
Baggrunden for lovforslaget er, at der gennem den seneste tid
har vist sig en række eksempler på, at kommunerne har
udfordringer med at administrere reglerne om merudgiftsydelser til
børn. Dette er bl.a. kommet til udtryk i konkrete sager fra
kommuner og i Rigsrevisionens beretning fra 2012, der bl.a. viser,
at udmålingen af merudgiftsydelsen opleves som kompliceret af
såvel borgere som kommuner.
Endvidere indeholder lovforslaget rettelser af nogle mindre fejl
i servicelovens bestemmelser vedrørende udsatte børn
og unge.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forenkling af
udmålingssystemet
2.1.1. Gældende ret
Hjælp til dækning af nødvendige merudgifter
til børn med funktionsnedsættelse eller indgribende
kronisk eller langvarig lidelse er reguleret i servicelovens
§ 41 og i bekendtgørelse nr. 1548 af 16. december
2013 om tilskud til pasning af børn med handicap eller
langvarig sygdom.
Ifølge servicelovens § 41, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af
nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af
børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse. Efter servicelovens § 41, stk. 1, er
det en forudsætning, at merudgifterne er en konsekvens af den
nedsatte funktionsevne.
Formålet med bestemmelsen er at tilgodese, at børn
og unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller med indgribende kroniske eller langvarige
lidelser har nogle særlige behov, som kan give merudgifter
ved forsørgelsen. Bestemmelsen giver således hjemmel
til at dække de udgifter, som familien ikke ville have haft,
hvis barnet eller den unge ikke havde haft en nedsat funktionsevne
eller en indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Familien skal
selv afholde den del af udgifterne, som svarer til de udgifter,
familien normalt ville have afholdt.
Servicelovens § 41 er således rettet mod
borgere, der i hjemmet forsørger børn og unge under
18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kroniske eller langvarige lidelser.
Som eksempler på funktionsnedsættelser eller lidelser,
der vil kunne falde ind under bestemmelsen, kan nævnes
udviklingshæmning, sindslidelser, epilepsi, diabetes, nedsat
bevægelsesfunktion, herunder respirationsinsufficiens,
hjerneskade, nedsat talefunktion, manglende eller svagt syn samt
manglende eller nedsat hørelse. Eksemplerne er ikke
udtømmende. Det betyder, at andre persongrupper, f.eks.
børn og unge med udviklingsforstyrrelser, kan være
omfattet af merudgiftsbestemmelsen, hvis betingelserne i
øvrigt er opfyldt.
Ifølge servicelovens § 41, stk. 2,
fastsættes hjælpen med udgangspunkt i et
månedligt standardbeløb på 3.016 kr.
(2014-priser). Ydelsen beregnes på grundlag af det konkrete
behov og udbetales månedligt med en eller flere ottendedele
af standardbeløbet.
Efter § 41, stk. 3, udgør merudgiftsydelsen
mindst 1/8 af det månedlige standardbeløb på
3.016 kr. (2014-priser), hvilket med satsreguleringen pr. 1. januar
2015 vil stige til 3.064 kr. Merudgiftsydelsen udgør
således mindst 377 kr. om måneden (2014-priser),
hvilket med satsreguleringen pr. 1. januar 2015 vil stige til 383
kr. om måneden.
Der skal sandsynliggøres merudgifter svarende til 12
gange 1/8 af standardbeløbet inden for et år,
før merudgiften kan komme til udbetaling
(minimumsgrænsen). Minimumsgrænsen udgør 4.524
kr. årligt (2014-priser), svarende til 377 kr. pr.
måned (2014-priser), hvilket med satsreguleringen pr. 1.
januar 2015 vil stige til 4.596 kr. årligt svarende til 383
kr. pr. måned. Hvis der kan sandsynliggøres
merudgifter, der overstiger minimumsgrænsen, udbetales der
hjælp fra første krone. Der er således ikke tale
om egenbetaling op til minimumsgrænsen.
Efter det ovenfor beskrevne udmålingssystem udbetales
merudgiftsydelsen ud fra faste satser, hvis de sandsynliggjorte
merudgifter ligger inden for et givent interval. Det betyder, at
der sker overkompensation i forhold til det faktiske behov for
hjælp, hvis de sandsynliggjorte merudgifter ligger nederst i
et interval, mens der sker underkompensation, hvis de ligger
øverst.
Standardbeløbet, der er nævnt i § 41,
stk. 2, reguleres ifølge servicelovens § 182, stk.
1, en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 8.
Der findes ingen særlige regler i serviceloven eller i
bekendtgørelse nr. 1548 af 16. december 2013 om tilskud til
pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom om
kommunalbestyrelsens pligt til opfølgning i sager om
hjælp til dækning af nødvendige merudgifter.
Opfølgning skal derfor ske i henhold til de almindelige
forvaltningsretlige regler herom.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Med lovforslaget foreslås at forenkle
udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, således at der
fremover afrundes til nærmeste hele 100 kr. i forhold til de
sandsynliggjorte merudgifter. Med dette forslag vil der blive skabt
en tættere sammenhæng mellem den udmålte ydelse
og det konkrete behov for hjælp, idet omfanget af over- og
underkompensation vil blive mindsket i forhold til det
nuværende system. Forslaget vil desuden skabe en
administrativ lettelse for kommunerne, idet det komplicerede
udmålingssystem med afrunding til nærmeste antal
ottendedele af standardbeløbet afskaffes.
Der ændres med forslaget ikke ved minimumsgrænsen,
som derfor i 2015 vil være 4.596 kr. pr. år, svarende
til 383 kr. pr. måned, for at kunne modtage merudgiftsydelse.
Der ændres ligeledes ikke ved, at merudgiftsydelsen skal
fastsættes på baggrund af det konkrete behov hos det
enkelte barn. Herudover ændres der ikke ved, at der udbetales
hjælp fra første krone, hvis der kan
sandsynliggøres merudgifter, der overstiger
minimumsgrænsen. Der vil således fortsat ikke
være egenbetaling op til minimumsgrænsen.
Der ændres heller ikke ved, at det beløb, der er
nævnt i § 41, stk. 3, 1. pkt., reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Dog foreslås som en konsekvens af
det foreslåede ændrede udmålingssystem, at
reguleringen fremover vil ske med afrunding til nærmeste
kronebeløb, i stedet for den nugældende afrunding til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med otte.
Reguleringen foreslås foretaget første gang den 1.
januar 2016.
2.2. Præcisering af
anvendelsesområdet
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår ikke af ordlyden i servicelovens
§ 41, stk. 1, at det er en forudsætning for
hjælp efter bestemmelsen, at udgifterne ikke kan dækkes
efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i serviceloven.
Dette følger imidlertid af princippet om sektoransvar,
som er et af de grundlæggende principper bag udformningen af
dansk handicappolitik, sammenholdt med subsidiaritetsprincippet.
Ifølge princippet om sektoransvar er den sektor, som stiller
en ydelse til rådighed for borgerne generelt, ansvarlig for,
at ydelsen også er tilgængelig for borgere med
funktionsnedsættelse. I forlængelse heraf
fastslår subsidiaritetsprincippet, at hjælp efter den
sociale lovgivning, herunder også serviceloven, er
subsidiær til hjælp efter anden lovgivning. Konkret i
forhold til servicelovens § 41 indebærer princippet
om sektoransvar og subsidiaritetsprincippet, at hjælp efter
anden lovgivning skal være udtømt, før
servicelovens § 41 kan bringes i anvendelse.
Tilsvarende gælder i forhold til hjælp efter andre
bestemmelser i serviceloven i de tilfælde, hvor samme behov
kan dækkes efter såvel en specialbestemmelse som efter
servicelovens § 41. Det gælder således, at
hvis en specialbestemmelse i serviceloven specifikt omhandler en
bestemt type støtte, f.eks. aflastning, skal denne
specialbestemmelse anvendes forud for servicelovens § 41,
som har karakter af en generel bestemmelse, hvorefter der kan ydes
hjælp til merudgifter ved forsørgelsen af et barn med
funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse.
Der henvises herudover til ministeriets vejledning nr. 9007 af
7. januar 2014 om særlig støtte til børn og
unge og deres familier, f.eks. afsnittene om
respirationshjælp (punkt 217-219), afsnittene om aflastning
(punkt 203-208) og afsnittene om befordring (punkt 184-188).
I pkt. 217 om respirationshjælp fremgår
således, at hjælp efter specialregler som
sundhedslovgivning, lovgivning om hjemmesygepleje,
specialbestemmelser i serviceloven om personlig hjælp og
pleje, aflastning mv. går forud for anvendelse af den
generelle regel i servicelovens § 41 om dækning af
nødvendige merudgifter. I pkt. 184 fremgår det, at
befordringsydelser efter servicelovens § 41 er
subsidiære til befordringsydelser efter andre bestemmelser.
Endelig fremgår det af pkt. 203 om aflastning, at
udgangspunktet er, at anvendelse af en af de øvrige
aflastningsordninger i serviceloven skal gå forud for
anvendelsen af servicelovens § 41 til
aflastningsformål.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der foretages en præcisering i
servicelovens § 41 af, at det er en betingelse for
hjælp efter bestemmelsen, at udgifterne ikke kan dækkes
efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i serviceloven. Med
dette forslag bliver det tydeliggjort, at hjælp efter
servicelovens § 41 er subsidiær til hjælp
efter anden lovgivning som f.eks. sundheds- og
undervisningslovgivningen, og til anden hjælp efter
serviceloven.
2.3. Ændringer i reglerne om
udsatte børn og unge med behov for særlig
støtte
2.3.1. Gældende ret
Med lov nr. 651 af 12. juni 2013, blev servicelovens
§ 142 ophævet, og indholdet af bestemmelsen blev i
vidt omfang indarbejdet i den nugældende § 66 a om
plejefamilier, egne værelser mv. for anbragte børn og
unge. Servicelovens § 66 a er ligeledes ændret med
lov nr. 1462 af 17. december 2013. Lovændringerne
trådte i kraft 1. januar 2014.
Af de gældende regler i servicelovens § 66 a,
stk. 2, fremgår, at netværksplejefamilier har ret til
at få dækket deres omkostninger i forbindelse med
barnets eller den unges ophold i hjemmet. Det fremgår af
§ 66, stk. 6, at kommunalbestyrelsens afgørelser
efter § 66 a, stk. 2, ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed. Før 1. januar 2014 var det
ligeledes fastsat i servicelovens § 142, stk. 9, at
netværksplejefamilier skal have dækket deres
omkostninger i forbindelse med barnets eller den unges ophold i
familien. Det fremgik af servicelovens § 142, stk. 8, at
netværksplejefamilien ikke var undtaget fra adgangen til at
klage over kommunalbestyrelsens afgørelse om
fastsættelse af disse omkostninger. Dermed er
netværksplejefamilier med virkning fra 1. januar 2014 blevet
afskåret fra at kunne klage over kommunalbestyrelsens
afgørelse om dækning af omkostninger til
plejefamilien. Afskæringen af klageadgangen var ikke
tilsigtet og skyldes en fejl i forbindelse med at bestemmelsen blev
flyttet.
Videre er det i servicelovens § 66 a, stk. 7, fastsat,
at ministeren har bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler på en række områder, der vedrører
anbringelser af børn og unge. Det gælder i forhold til
regler om godkendelse og tilsyn med plejefamilier, kommunale
plejefamilier, netværksfamilier og egne værelser mv.,
jf. servicelovens 66 a, stk. 1, 2 og 5. Ministeren bemyndiges i
samme bestemmelse også til at fastsætte regler om
grunduddannelse og supervision til og efteruddannelse af
plejefamilier, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilier, jf. § 66 a, stk. 3 og 4, og
om godtgørelse for netværksplejefamilier.
Servicelovens § 66 a, stk. 7, er ligeledes
indført med lov nr. 651 af 12. juni 2013. Det fremgik af
bemærkningerne til lovforslaget, at det var forudsat, at
bestemmelsen skulle videreføre bemyndigelsesbestemmelserne
som tidligere fremgik af servicelovens § 142, stk. 10, og
11. Bemyndigelsesbestemmelsen er udmøntet i den
gældende plejefamiliebekendtgørelse
(bekendtgørelse nr. 1554 af 19. december 2013).
Det fremgår imidlertid ved en fejl ikke længere
udtrykkeligt af bemyndigelsesbestemmelsen i servicelovens
§ 66 a, stk. 7, at ministeren kan fastsætte satser
for godtgørelse af udgifter til kost og logi i forbindelse
med opholdet og for beregning og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste, således som det fremgik af den tidligere
gældende § 142, stk.10. Dermed kan der opstå
tvivl om, hvorvidt der tilstrækkelig hjemmel til
fastsættelsen af de regler, der fremgår af den
gældende plejefamiliebekendtgørelse.
Med lov nr. 496 af 21. maj 2013, der trådte i kraft 1.
oktober 2013, blev det fastsat i servicelovens § 155 b,
stk. 1, at kommunalbestyrelsen senest 6 hverdage efter, at der er
modtaget en underretning fra en fagperson efter § 153
eller fra en borger efter § 154, skal bekræfte
modtagelsen af denne underretning over for den, der foretog
underretningen. Med den gældende formulering af bestemmelsen
har kommunalbestyrelsen således ikke som tidligere pligt til
at kvittere for modtagelsen af en mellemkommunal underretning, som
fremsendes jf. servicelovens § 152.
Endelig gælder det efter reglerne i servicelovens
§ 156, at en person, der hjælper et anbragt barn
eller en ung med at flygte fra et anbringelsessted eller som holder
et anbragt barn eller en ung skjult, kan straffes med hæfte
eller fængsel i indtil 2 år eller under formildende
omstændigheder med bøde.
Imidlertid blev hæftestraffen afskaffet med lov nr. 433 af
31. maj 2000, der trådte i kraft 1. juli 2001.
2.3.2. De foreslåede
ændringer
I forhold til netværksplejefamiliers klageadgang
foreslås, at retstilstanden føres tilbage til det der
var gældende før 1. januar 2014. Hermed får
netværksplejefamilier igen adgang til at kunne klage til
Ankestyrelsen, hvis de er uenige i kommunalbestyrelsens
afgørelse om fastsættelse af omkostninger ved barnets
eller den unges ophold i hjemmet. Der gives desuden i
overgangsbestemmelsen adgang til, at netværksplejefamilier
inden for 4 uger fra loven er trådt i kraft, kan klage over
afgørelser truffet i 2014 om dækning af omkostninger
forbundet ved at have barnet eller den unge i hjemmet.
Med lovforslaget forslås videre, at ministerens får
genetableret udtrykkelig adgang til at fastsætte
nærmere regler om satser for godtgørelse af kost og
logi i forbindelse med opholdet og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste, således at retstilstanden på dette
område føres tilbage til det, der var gældende
før 1. januar 2014.
Med forslaget om ændring af servicelovens § 155
b, stk. 1, foreslås, at kommunens pligt til at bekræfte
modtagelsen af en underretning skal omfatte alle typer
underretninger efter servicelovens bestemmelser, og dermed
også de mellemkommunale underretninger. Med forslaget
ønskes det, i overensstemmelse med intentionerne i lov nr.
496 af 21. maj 2013 om beskyttelse af børn og unge mod
overgreb m.v. at sikre, at der ikke opstår tvivl om, hvorvidt
en mellemkommunal underretning er modtaget, når vordende
forældre eller et barn eller en ung, som fraflytningskommunen
vurderer, har behov for særlig støtte, flytter til en
anden kommune. Med forslaget føres retstilstanden i forhold
til kvittering for alle typer underretninger tilbage til det, der
var gældende før 1. oktober 2013, hvor de
ændringer, der blev indført med lov nr. 496 af 21. maj
2013 om beskyttelse af børn mod overgreb m.v., trådte
i kraft.
Det foreslås videre, servicelovens § 156 om
straffebestemmelser ændres, så det ikke længere
fejlagtigt fremgår, at man kan straffes med hæfte, hvis
man hjælper et anbragt barn eller en ung med at flygte fra et
anbringelsessted eller holde sig skjult. Herved bringes
servicelovens strafbestemmelse i overensstemmelse med lov om
fuldbyrdelse af straf.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
for det offentlige.
Den del af lovforslaget, der vedrører ændring af
udmålingssystemet og den årlige genberegning forventes
på længere sigt at medføre en administrativ
lettelse for kommunerne. Dette indgår som et element i
regeringens opfyldelse af moderniseringsaftalen med KL for 2015 og
2016.
Finansministeren vil i forlængelse af de årlige
drøftelser med KL om kommunernes økonomi
fremlægge et bloktilskudsaktstykke, hvori der søges om
bemyndigelse til at kunne fravige § 14, stk. 2, i lov nr.
499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner med senere ændringer, så kommunernes
statstilskud ikke nedsættes med de kommunale mindreudgifter,
som følger af denne del af lovforslaget.
Den del af lovforslaget, der handler om at rette fejl i reglerne
om udsatte børn og unge, forventes ikke at medføre
økonomiske eller administrative merudgifter for kommunerne,
da der med lovforslaget alene er tale om, at retstilstanden
føres tilbage til det tidligere gældende, på de
enkelte områder.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af reglerne om
dækning af nødvendige merudgifter til forældre
til forsørgelse i hjemmet af børn med
funktionsnedsættelse har i perioden fra den 23. juni 2014 til
den 15. august 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, BUPL - Forbundet af
Pædagoger og Klubfolk, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Fagligt Fællesforbund, Familieplejen Danmark, FOA - Fag og
Arbejde, Forældrelandsforeningen (FBU), HK/Kommunal, Institut
for Menneskerettigheder, KL, Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig Forening til Bistand for Børn og Unge,
Landsforeningen for Socialpædagoger, LO, Red Barnet,
Sjældne Diagnoser, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, TABUKA og Ungdommens
Vel.
Den del af lovforslaget, der vedrører rettelser af fejl i
servicelovens bestemmelser for udsatte børn og unge, har
alene været fremsendt i høring til Kommunernes
Landsforening umiddelbart før fremsættelsen af
forslaget.
| |
| | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Den del af lovforslaget, der
vedrører ændring af udmålingssystemet og den
årlige genberegning forventes på længere sigt at
medføre en administrativ lettelse for kommunerne. Dette
indgår som et element i regeringens opfyldelse af aftalen med
KL om videreførelse af moderniseringsaftalen i 2015 og
2016. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Administrative lettelser for
kommunerne. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Ifølge den nugældende formulering af servicelovens
§ 41, stk. 1, 2. pkt., er det en forudsætning for
hjælp efter bestemmelsen, at merudgifterne er en konsekvens
af den nedsatte funktionsevne. For at præcisere betydningen
af sætningen og ensrette formuleringen svarende til
servicelovens § 100 om merudgiftsydelse til voksne
foreslås det at erstatte ordet "forudsætning" med
"betingelse", som det er anvendt i § 100. Med forslaget
vil det således fremgå, at det er en betingelse, at
merudgifterne er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til gældende ret. Herudover
fremgår det ikke af den nugældende ordlyd af
servicelovens § 41, at hjælp efter bestemmelsen er
subsidiær i forhold til hjælp efter anden lovgivning og
andre bestemmelser i serviceloven. For at præcisere
bestemmelsens subsidiære karakter foreslås det at
tilføje i § 41, stk. 1, 2. pkt., at det er en
betingelse, at merudgifterne ikke kan dækkes efter anden
lovgivning eller andre bestemmelser i serviceloven. Med forslaget
tydeliggøres det således, at hjælp efter
servicelovens § 41 er subsidiær til hjælp
efter anden lovgivning som f.eks. lovgivning inden for sundheds- og
uddannelsesområdet eller anden hjælp efter
serviceloven. Det bemærkes herved, at selvom det
tilføjes i bestemmelsen, at den er subsidiær, vil
bestemmelsen, der er specifikt rettet mod borgere med
funktionsnedsættelse, skulle anvendes forud for aktivlovens
regler om trangsbestemt hjælp, der er rettet mod alle. Dette
svarer til principperne i Ankestyrelsens praksis vedrørende
servicelovens § 100, jf. principafgørelser nr.
C14-06, 192-09, 113-13, 57-13 og 84-13. Der sikres derved
parallelitet mellem reglerne om merudgiftsydelse på
børneområdet og voksenområdet.
Til nr.
2
Med den foreslåede nyaffattelse af servicelovens
§ 41, stk. 2 og 3, ændres udmålingssystemet
for merudgiftsydelsen, således at de faste satser, som
tilskuddet udbetales efter i henhold til gældende ret,
afskaffes. Det foreslås således, at det eksisterende
udmålingssystem med ottendedele af et standardbeløb
afskaffes og, at udmålingen af ydelsen fremover sker ved, at
der afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt
med 100 kr. i forhold til de sandsynliggjorte merudgifter.
Minimumsgrænsen på 4.596 kr. årligt svarende til
383 kr. månedligt (2015-priser) foreslås bevaret. Om
gældende ret henvises til afsnit 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Med den foreslåede ændring vil der blive skabt en
tættere sammenhæng mellem den udmålte ydelse og
det konkrete behov for hjælp, idet omfanget af over- og
underkompensation mindskes i forhold til det nuværende
system. Da minimumsgrænsen bevares, vil forslaget ikke
ændre på den økonomiske nedre grænse for,
hvem der er berettiget til hjælp efter bestemmelsen.
Ændringen vil desuden skabe en administrativ lettelse for
kommunerne, idet det komplicerede udmålingssystem med
afrunding til nærmeste antal ottendedele af
standardbeløbet afskaffes.
Med forslaget ændres der ikke på, at
udmålingen af merudgiftsydelsen skal ske på grundlag af
det konkrete behov for det enkelte barn. Af hensyn til parallelitet
i regelsættet er dog indført samme formulering i
§ 41, stk. 2, som der anvendes ved § 100, stk.
2, om merudgiftsydelse til voksne.
Forslaget indebærer endvidere ingen ændringer i
forhold til de betingelser, der i øvrigt skal være
opfyldt, for at en person er berettiget til hjælp til
dækning af nødvendige merudgifter, herunder
betingelserne i forhold til personkreds. Disse betingelser
videreføres således uændret.
Hvis forslaget vedtages, vil der blive foretaget
konsekvensændringer i bekendtgørelse nr. 1548 af 16.
december 2013 om tilskud til pasning af børn med handicap
eller langvarig sygdom, som er udstedt med hjemmel i servicelovens
§ 41, stk. 5, der giver ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold hjemmel til at
fastsætte regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp
til, og betingelserne herfor. Endvidere vil der i
bekendtgørelsen blive fastsat regler om, hvornår
ydelsesmodtageren har ret til at få omberegnet et tidligere
fastsat tilskud til dækning af merudgifter. Her tænkes
på den situation, hvor de sandsynliggjorte merudgifter er
steget, efter at kommunalbestyrelsen har fastsat tilskuddet. Det
vil i bekendtgørelsen blive fastsat, at uanset stigninger i
de sandsynliggjorte merudgifter, som ligger til grund for
kommunalbestyrelsens fastsættelse af den udbetalte
hjælp, kan ydelsesmodtageren først forlange at
få fastsat ydelsen på ny, når der er
forløbet et år regnet fra den seneste
fastsættelse. Såfremt kommunalbestyrelsen herefter
finder grundlag for en ændret fastsættelse af den
udbetalte hjælp, skal ændringen ske med tilbagevirkende
kraft til det tidspunkt, hvor stigningen i de sandsynliggjorte
merudgifter fandt sted.
Dermed kommer ydelsesmodtageren højst til at bære
ekstra merudgifter et år, hvorefter der skal ydes hjælp
med tilbagevirkende kraft. Men det vil kun ske i de tilfælde,
hvor kommunalbestyrelsen ikke selv har ændret i løbet
af året, f.eks. ved nye hjælpebehov. Er der derimod
tale om, at merudgifterne skal sættes ned, er det
kommunalbestyrelsen, der bærer risikoen, indtil den
træffer en ny afgørelse om omberegning. Her vil
kommunalbestyrelsen ikke kunne kræve tilbagebetaling til det
tidspunkt, hvor faldet i merudgifterne blev konstateret.
Formålet med denne regel er at sikre, at det
foreslåede udmålingssystem for merudgiftsydelsen ikke
medfører væsentligt øget administration i
kommunerne. Samtidig skal reglen også sikre, at
ydelsesmodtagerne inden for en rimelig periode (et år fra
seneste fastsættelse) kan forlange at få fastsat deres
merudgiftsydelse på ny, hvis der sker stigninger i de
sandsynliggjorte merudgifter.
Efter de nugældende regler er der ikke sat et loft for,
hvor ofte en familie kan kræve omberegning af deres
sandsynliggjorte merudgifter, når der sker ændringer.
Denne ændring vil således medføre en
administrativ lettelse for kommunerne, uden at borgerne stilles
dårligere, idet en eventuel højere ydelse udbetales
med tilbagevirkende kraft. Det bemærkes, at denne
ændring er en ensretning i forhold til § 100 om
merudgiftsydelse til voksne.
Til nr.
3
Med formuleringen af den nugældende § 66 a, stk.
6, er netværksplejefamilier afskåret fra at kunne klage
over kommunalbestyrelsens afgørelse om det beløb,
kommunalbestyrelsen fastsætter til at dække deres
omkostninger ved at have barnet eller den unge boende i familien.
Da det ikke har været hensigten med indførelsen af
§ 66 a at afskære den hidtidige klageadgang,
foreslås at indsætte en henvisning til § 66,
stk. 2 i § 66 a, stk. 6, således at
netværksplejefamiliernes klageadgang genetableres, i lighed
med de regler der var gældende før 1. januar 2014.
Herved får netværksplejefamilierne adgang til inden for
fire uger fra lovens ikrafttræden at klage til Ankestyrelsen
over kommunens afgørelse om omkostningerne ved at have
barnet eller den unge i familien. Der etableres samtidig en
overgangsordning for afgørelser herom, der er truffet i
2014. Der henvises til bemærkningerne til § 2, stk.
3.
Til nr.
4
Med indførelse af reglerne om et socialtilsyn pr. 1.
januar 2014 og de deraf følgende konsekvensrettelser i
serviceloven var det hensigten at flytte og etablere en
bemyndigelse for ministeren til at fastsætte nærmere
regler i forhold til bl.a. satser for kost og logi, beregning og
regulering af tabt arbejdsfortjeneste, supervision, efteruddannelse
mv, fra den tidligere gældende § 142 til en ny,
samlet bemyndigelsesbestemmelse i servicelovens § 66 a.
Imidlertid blev de tidligere gældende regler i
§ 142, stk. 10, ved en fejl ikke videreført i den
gældende formulering af bemyndigelsesbestemmelsen på
området i servicelovens § 66 a. Herved kan der
opstå tvivl om, hvorvidt der er tilstrækkelig hjemmel
til, at ministeren kan fastsætte satser for
godtgørelse af udgifter til kost og logi i forbindelse med
opholdet og om beregning og regulering af tabt arbejdsfortjeneste,
som i dag fremgår af plejefamiliebekendtgørelsen og
vejledning om satser på det sociale område.
Med forslaget om ændring af servicelovens § 66
a, stk. 7, foreslås derfor, at der genetableres en
udtrykkelig bemyndigelse for ministeren til at fastsætte
nærmere regler om disse forhold.
Til nr.
5
Med ændringerne af reglerne om underretning, som blev
gennemført som led i overgrebspakken (lov nr. 496 af 21. maj
2013 om ændring af lov om social service), var det hensigten
at skærpe reglerne om kommunernes håndtering af
underretninger i overensstemmelse med anbefalingerne fra
ekspertpanelet om overgreb mod børn.
Det var således ikke hensigten, at der med
indførelsen af den nye § 155 b, stk. 1, skulle ske
ændringer i retstilstanden for så vidt angår
kommuneres pligt til at bekræfte modtagelsen af en
mellemkommunal underretning, som fremsendes efter reglerne i
serviceloven § 152.
Efter de gældende regler i § 155 b, stk. 1, har
kommunalbestyrelsen imidlertid kun pligt til senest 6 dage efter
modtagelsen at bekræfte underretninger fremsendt efter
reglerne i §§ 153-154, som omhandler den almindelige
underretningspligt for alle borgere og den skærpede
underretningspligt for fagpersoner.
For at sikre en ensartet behandling af alle underretninger og
for at skabe sikkerhed for, at også de mellemkommunale
underretninger er modtaget, foreslås det derfor med
lovforslaget, at retstilstanden på dette område bringes
således tilbage til det, der var gældende før 1.
oktober 2013. Hermed foreslås, at kommunerne senest 6 dage
efter modtagelsen af en mellemkommunal underretning skal
bekræfte modtagelsen af underretningen over for barnets eller
den unges fraflytningskommune. Reglerne om bekræftelse af
underretninger bliver dermed ens, uanset hvem der sender en
underretning om et barn eller en ung.
Til nr.
6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lov nr. 432 af 31. maj 2000 om fuldbyrdelse af straf m.v., hvor
hæftestraffen blev afskaffet. Konsekvensrettelsen er ved en
fejl ikke tidligere blevet gennemført i serviceloven.
Til nr.
7
Efter den nugældende § 182, stk. 1, skal det
beløb, der er nævnt i § 41, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 8.
Med den foreslåede ændring af § 182, stk.
1, foreslås at satsreguleringen fremover skal afrundes til
det nærmeste kronebeløb, som en
konsekvensændring af den foreslåede ændring af
udmålingssystemet jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Reguleringen foreslås foretaget første gang den 1.
januar 2016.
Der ændres således ikke ved, at det beløb,
der er nævnt i § 41, stk. 3, 1. pkt., reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent.
Til § 2
I stk. 1 foreslås det, at
loven træder i kraft den 1. januar 2015.
I stk. 2 foreslås det, at
kommunalbestyrelsen senest den 1. januar 2016 skal have genberegnet
alle sager om merudgiftsydelser til børn, hvor der stadig
udbetales tilskud efter de hidtil gældende regler. Det
betyder, at der fra den 1. januar 2016 ikke er nogen, der får
ydet tilskud til dækning af merudgifter efter det hidtil
gældende udmålingssystem, hvor ydelsen udbetales med en
eller flere ottendele af et standardbeløb.
I stk. 3 foreslås det, at
netværksplejefamilier, der i 2014 var afskåret fra at
klage over det beløb, kommunalbestyrelsen udbetaler til
dækning af deres omkostninger ved at have barnet eller den
unge boende i familien, får adgang til at klage over
afgørelser herom, der er truffet i 2014, inden for 4 uger
fra loven er trådt i kraft. Ministeriet har kun kendskab til
en enkelt sag, hvor der er klaget over kommunens afgørelse
om dækning af omkostninger til en netværksplejefamilie.
Ankestyrelsen afviste at behandle sagen, da klageadgangen med
virkning fra 1. januar 2014 var afskaffet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | | | § 1 | | | | | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23. september 2014, som
ændret ved § 1, nr. 2, i lov nr. 495 af 21. maj
2013 og § 1, nr. 6, 11 og 12 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer: | | | | | | | | § 41.
Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige
merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn under 18
år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Det er en forudsætning, at merudgifterne er en konsekvens af
den nedsatte funktionsevne. | | 1. I § 41, stk. 1, 2. pkt., ændres
»forudsætning« til: »betingelse«, og
efter »funktionsevne« indsættes: »og ikke
kan dækkes efter andre bestemmelser i denne lov eller anden
lovgivning«. | | | Stk. 2. Til
dækning af merudgifter beregnes en merudgiftsydelse, der
fastsættes med udgangspunkt i et månedligt
standardbeløb på 2.424 kr. Ydelsen beregnes på
grundlag af det konkrete behov og udbetales med en eller flere
ottendedele af standardbeløbet. Merudgiftsydelsen kan
tildeles med mere end ét standardbeløb. Stk. 3.
Merudgiftsydelsen udgør mindst 1/8 af standardbeløbet
nævnt i stk. 2. Der skal sandsynliggøres merudgifter
svarende til 12 gange 1/8 af standardbeløbet inden for et
år, før merudgiftsydelsen kan komme til
udbetaling. Stk. 4.
… | | 2. § 41, stk. 2 og 3, affattes
således: »Stk. 2.
Udmålingen af ydelsen sker på grundlag af de
sandsynliggjorte merudgifter for det enkelte barn, f.eks.
merudgifter til individuel befordring og fritidsaktiviteter. Stk. 3.
Beløbet til dækning af de nødvendige
merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter
udgør mindst 4596 kr. pr. år (2015-niveau). Ydelsen
fastsættes ud fra de skønnede merudgifter pr.
måned og afrundes til nærmeste kronebeløb, der
er deleligt med 100.« | | | | | | | | § 66
a. … Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1, nr. 2, kan
påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Afgørelser efter stk. 2 og 5 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. | | 3. I § 66 a, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1, nr. 2,«: »og stk.
2, 2. pkt.,«, og i 2. pkt. indsættes efter »stk.
2«: », 1. pkt.,«. | | | Stk. 7.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold fastsætter nærmere regler om godkendelse af og
tilsyn med plejefamilier, kommunale plejefamilier,
netværksplejefamilier og egne værelser m.v., jf. stk.
1, 2 og 5, om grunduddannelse og supervision til og efteruddannelse
af plejefamilier, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilier, jf. stk. 3 og 4, og om
godtgørelse for netværksplejefamilier. | | 4. I § 66 a, stk. 7, indsættes
efter »jf. stk. 3 og 4,«: »om satser for
godtgørelse af udgifter til kost og logi i forbindelse med
opholdet samt om beregning og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste, jf. stk. 2,«. | | | | | | | | § 155 b.
Kommunalbestyrelsen skal senest 6 hverdage efter modtagelsen af en
underretning efter §§ 153-154 bekræfte
modtagelsen af underretningen over for den, der foretog
underretningen. Stk. 2.
… | | 5. I § 155 b, stk. 1, ændres
»§§ 153-154« til:
»§§ 152-154«. | | | | | | | | § 156.
Den, som tilskynder eller hjælper et barn eller en ung, der
er anbragt uden for hjemmet efter denne lov, til at undvige eller
holder den undvegne skjult, straffes med hæfte eller
fængsel i indtil 2 år eller under formildende
omstændigheder med bøde. | | 6. I § 156 udgår
»hæfte eller«. | | | | | | | | § 182.
Det beløb, der er nævnt i § 41, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste | | 7. I § 182, stk. 1, ændres
»Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb, der er deleligt med 8.« til:
»Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2016.« | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal senest den 1. januar 2016 have genberegnet
alle sager om merudgiftsydelser til børn, hvor der udbetales
tilskud efter de hidtil gældende regler. Stk. 3. Klage
til Ankestyrelsen over afgørelser om dækning af
omkostninger til netværksplejefamilier, der er truffet i
perioden 1. januar til 31. december 2014, kan ske inden fire uger
efter lovens ikrafttræden. | |
|