Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 4. december 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget af ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 30. oktober 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Den 8. oktober 2014 sendte ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget og den
30. oktober 2014 et supplerende høringssvar.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2 af udvalgets spørgsmål og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget finder, at
det er fornuftigt at forenkle udmålingssystemet, og de
foreslåede rettelser i reglerne vedrørende børn
og unge med behov for særlig støtte er ligeledes
fornuftige.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, hvor formålet er at skabe en
tættere sammenhæng mellem det enkelte barns faktiske
behov for hjælp til dækning af merudgifter og den
udbetalte ydelse samt at lette kommunernes administration af
ordningen.
Dansk Folkeparti vil gerne sikre, at ingen
familier kommer til at stå i en vanskelig situation, og har
derfor fået ministerens bekræftelse på, at der
kan ske en omberegning af familiens merudgifter inden for 1
år; se eventuelt de svar, der er optrykt i bilag 2. Dermed
sikres det, at familier med et barn med handicap ikke stilles i en
vanskelig økonomisk situation eller kommer i
økonomisk uføre, hvor de ikke har råd til at
betale for de nødvendige merudgifter til barnet.
Enhedslistens medlemmer af udvalget havde
helst set, at det var muligt at få genberegning af
merudgifter hurtigere end et interval på 1 år,
såfremt nogle familier har behov for det.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget og gør opmærksom
på, at kommunerne har mulighed for at omberegne
merudgifterne, inden der er gået 1 år, hvis
merudgifterne overstiger familiens økonomiske råderum,
således at familier ikke er tvunget til at vente i op til 1
år på at få deres udgifter dækket.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
66 a, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1,
nr. 2,«: »og stk. 2, 2. pkt.,«, og i 2. pkt. ændres »stk. 2 og
5« til: »stk. 2, 1. pkt., og stk. 5«.«
[Redaktionel ændring]
2) Nr. 7
affattes således:
»7. § 182, stk. 1, 2. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes:
»Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang den 1. januar 2016.««
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget er der alene
tale om en redaktionel ændring. Ved en utilsigtet fejl
mangler ordet »stk.« foran 5 i forslagets § 1, nr.
3, i den foreslåede ændring af § 66 a, stk. 6, 2.
pkt., i lov om social service.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer. Der er alene tale om en
lovteknisk ændring, hvor det nuværende § 182, stk.
1, 2. pkt., i lov om social service ophæves og der i stedet
indsættes en ny affattelse af 2. pkt. og et nyt 3. pkt.
Orla Hav (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag
(S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Tina Nedergaard (V) Finn
Thranum (V) Sophie Løhde (V) Fatma Øktem (V) Karen
Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen
(DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 27
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold | 2 | Høringssvar af 27/10-14 fra KL om
den del af lovforslaget, der omhandler rettelse af fejl i
servicelovens bestemmelser om udsatte børn og unge, fra
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 27
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til høringssvaret
af 27/10-14 fra KL, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om ministerens vurdering af og
holdning til den risiko, som bl.a. Danske Handicaporganisationer
påpeger, for, at lovforslaget vil stille borgerne ringere end
i dag, fordi der i fremtiden kan opstå usikkerhed om,
hvorvidt allerede afholdte udgifter kan forventes dækket
efterfølgende, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren stiller sig
til Institut for Menneskerettigheders bekymring om, at familier med
et lille økonomisk råderum kan få svært
ved selv at skulle afholde øgede merudgifter i op til 1
år, før de kan refunderes med tilbagevirkende kraft,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil gå ind i en
realpolitisk forhandling om Institut for Menneskerettigheders
anbefaling af, at der i lovforslaget tilføjes en mulighed
for, at en familie undtagelsesvis får foretaget ny
fastsættelse af merudgiftsydelsen, inden der er gået 1
år siden den seneste fastsættelse, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan familier, der har
fået genvurderet deres merudgifter før den
foreslåede ikrafttræden, er stillet ved en
genvurdering, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at sikre, at familier med et lille
økonomisk råderum ikke kommer til at stå i en
håbløs situation, hvor de ikke har råd til at
dække en øget merudgift i op til 1 år,
før merudgiften kan refunderes, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at sikre, at der undtagelsesvis i
visse situationer kan foretages en ny genberegning, inden der er
gået 1 år, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om at bekræfte, at vejledningen
på området forventes færdig med
lovændringen, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om borgere vil have pligt til at
ansøge kommunen om dækning af en ny merudgift,
allerede når den fremkommer, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt
efter ønske fra DF.
Spørgsmål nr. 3:
Hvordan stiller ministeren sig til Institut
for Menneskerettigheders bekymring om, at familier med et lille
økonomisk råderum kan få svært ved selv at
skulle afholde øgede merudgifter i op til et år,
før de kan refunderes med tilbagevirkende kraft?
Svar:
Jeg har forståelse for, at der kan
være tilfælde, hvor ændringerne i merudgifterne
kan være så store, at det kan stille en familie i en
økonomisk vanskelig situation, hvis de skal vente et
år med at få omberegnet merudgiftsydelsen.
Dette er netop baggrunden for, at det i den
kommende regel om omberegning i bekendtgørelsen på
området vil blive fastsat, at hvis der sker ændringer i
de sandsynliggjorte merudgifter, som ligger til grund for kommunens
beregning af tilskuddet, kan tilskuddet ændres i
overensstemmelse hermed. Reglen vil omfatte ændringer i
såvel opadgående som nedadgående retning.
Dermed er det muligt for kommunen at omberegne
tidligere end ved 1-års periodens udløb. F.eks. kan
kommunen undervejs i perioden foretage en ændring i
opadgående retning, selv om familien ikke har anmodet om det,
hvis der opstår nye hjælpebehov.
Afslutningsvis skal det også
nævnes, at hvis en familie ved den årlige omberegning
får medtaget en ny merudgift i beregningen, sker udbetalingen
af det forhøjede tilskud med tilbagevirkende kraft til det
tidspunkt, hvor merudgiften opstod. Det betyder, at familien
får dækket merudgiften senest et år efter
afholdelsen af udgiften.
Spørgsmål 6:
Hvordan vil ministeren sikre, at familier med
et lille økonomisk råderum ikke kommer til at
stå i en håbløs situation, hvor de ikke har
råd til at dække en øget merudgift i op til et
år, før merudgiften kan refunderes, fordi man med
lovforslaget afskaffer den løbende genberegning og i stedet
indfører en årlig genberegning?
Svar:
Der henvises i det hele til besvarelsen af
spørgsmål nr. 3 ad L 27, hvoraf det fremgår, at
det er muligt for kommunen at omberegne tidligere end ved 1
års-periodens udløb.
Med brug af denne mulighed kan kommunen sikre,
at økonomisk vanskeligt stillede familier ikke kommer i den
situation, at de ikke har råd til at afholde en opstået
merudgift. Dette vil også være i overensstemmelse med
god forvaltningsskik.