Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 4. december 2014
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har stillet 2 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 30. oktober 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold sendte den 23. december 2013 dette udkast til udvalget, jf.
SOU alm. del - bilag 84 (folketingsåret 2013-14). Den 8.
oktober 2014 sendte ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget og den 15. oktober 2014 et supplerende
høringssvar.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som sidestiller samlevendes ret med
ægtepars ret til adoption. Venstre finder, at lovforslaget er
naturligt, da familiemønstrene har ændret sig.
Også mange biologiske børn vokser op med
forældre, der ikke er gift. Venstre støtter dog alene
forslaget, da ministeren med sine svar har præciseret, at det
som udgangspunkt gælder, at de samlevende, der godkendes til
at adoptere et barn, lever op til samme betingelser, som
gælder for at indgå ægteskab.
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, men er
ærgerlige over, at lovforslaget ikke indeholder en del, som
ophæver kravet om 2½ års samliv, når det
gælder kvindelige par, der via hjemmeinsemination skal have
et barn sammen og altså ikke kan imødekomme kravet om
2½ års samliv med barnet.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af DF):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af adoptionsloven,
forældreansvarsloven og lov om dansk
indfødsret
(Adgang for
samlevende til at adoptere sammen m.v.)«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Nye paragraffer
2)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I forældreansvarsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1085 af 7. oktober 2014, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7
a. Forældre, der sammen har adopteret et barn, har
fælles forældremyndighed.
Stk. 2. En
forælder, der har adopteret et barn alene, har
forældremyndigheden alene, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Forældre
har fælles forældremyndighed, når den ene har
adopteret den andens barn efter § 5 a, stk. 1, i
adoptionsloven.«
§ 02
I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, som ændret
ved § 30 i lov nr. 542 af 24. juni 2005, § 6 i lov nr.
647 af 12. juni 2013, lov nr. 729 af 25. juni 2014 og lov nr. 730
af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2 a, stk. 1, indsættes
efter »ægtepar«: »eller et samlevende
par«, efter »ægtefællerne«
indsættes: »eller en af de samlevende«, og
»ugift« ændres til:
»enlig«.«
[Konsekvensændring af anden
lovgivning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som det fremgår af
ændringsforslag nr. 2 foreslås der i lovforslaget
indsat bestemmelser om ændring af forældreansvarsloven
og indfødsretsloven. Det foreslås, at lovforslagets
titel ændres, således at titlen afspejler dette.
Til nr. 2
Ad § 01, nr.
1
Efter adoptionslovens § 16, stk.
1, indtræder der ved adoption samme retsforhold mellem
adoptant og adoptivbarn som mellem forældre og deres barn, og
efter bestemmelsens stk. 2 får den adopterede ved
stedbarnsadoption i forhold til ægtefællerne eller de
tidligere ægtefæller samme retsstilling, som om den
pågældende var deres fælles barn. Barnet stilles
således på samme måde, som hvis adoptanterne
havde været barnets forældre allerede fra
fødslen.
Retsforholdet mellem adoptant og
adoptivbarn efter § 16 i adoptionsloven omfatter bl.a.
forældremyndigheden over barnet. Adoptionsloven indeholder
derfor ikke regler, der direkte regulerer forældremyndighed
ved adoption. Indtil 1996 fandtes reglerne om
forældremyndighed i myndighedsloven (lov om umyndighed og
værgemål). Loven indeholdt i § 29 en bestemmelse
om forældremyndigheden over adoptivbørn. Bestemmelsen
havde følgende ordlyd: »Forældremyndigheden over
adoptivbørn tilkommer adoptanten. Med hensyn til
børn, der er adopteret af ægtefæller,
såvel som mandens af hustruen adopterede
ægtebørn og hustruens af manden adopterede børn
gælder samme regler om ægtefællers
fællesbørn«. Bestemmelsen blev ophævet ved
lov nr. 230 af 6. juni 1985 om ændring af myndighedsloven
m.v. Baggrunden for dette var, at bestemmelsen blev foreslået
ophævet i betænkning nr. 985 fra 1983 om
forældremyndighed og samværsret afgivet af en
arbejdsgruppe under Justitsministeriet, idet den blev vurderet at
være overflødig på grund af adoptionslovens
§ 16. Reglerne om forældremyndighed findes i dag i
forældreansvarsloven (lovbekendtgørelse nr. 1085 af 7.
oktober 2014), der ikke indeholder regler, der direkte regulerer
forældremyndighed ved adoption.
Adoptionslovens § 16, stk. 1 og 2, om
retsforholdet mellem adoptant og adoptivbarn fortolkes
således som indeholdende en henvisning til reglerne om
forældremyndighed i forældreansvarsloven, således
at disse regler finder tilsvarende anvendelse ved adoption.
Forældreansvarslovens kapitel 2
indeholder regler om, hvem der har forældremyndigheden ved
barnets fødsel, og hvordan forældremyndigheden
efterfølgende kan ændres. Af relevans for
forældremyndighed ved adoption er forældreansvarslovens
§ 6, hvorefter forældre, der er gift med hinanden ved
barnets fødsel, har fælles forældremyndighed.
Dette gælder dog ikke, hvis ægtefællerne ved
barnets fødsel er separerede. I så fald har moren
forældremyndigheden alene, medmindre den fraseparerede mand
eller kvinde anses som henholdsvis far eller medmor til barnet,
enten ifølge anerkendelse eller dom, eller hvis
forældrene har afgivet en erklæring om, at de sammen
vil varetage omsorgen og ansvaret for barnet. Herudover har
forældrene fælles forældremyndighed, hvis de har
været gift med hinanden inden for de sidste 10 måneder
før barnets fødsel.
Efter forældreansvarslovens § 7
har forældre, der ikke er gift med hinanden, fælles
forældremyndighed, hvis de efter børneloven
(lovbekendtgørelse nr. 1097 af 7. oktober 2014) har afgivet
erklæring om, at de sammen vil varetage omsorgen og ansvaret
for barnet, eller de efter § 9 i forældreansvarsloven
har indgået aftale om fælles forældremyndighed.
Derudover har forældrene fælles
forældremyndighed, hvis faderskabet eller medmoderskabet
fastsættes ved anerkendelse eller dom og forældrene har
haft fælles folkeregisteradresse inden for de sidste 10
måneder før barnets fødsel. I øvrige
tilfælde har moren forældremyndigheden alene.
Når disse regler anvendes på
forældremyndighed ved adoption indebærer de, at
ægtepar har fælles forældremyndighed, når
de adopterer sammen. Ægtefæller har ligeledes
fælles forældremyndighed, når den ene
ægtefælle adopterer den anden ægtefælles
barn (stedbarnsadoption). Endelig har den, der adopterer et barn
alene, forældremyndigheden alene.
Som det fremgår af lovforslaget har
ugifte samlevende efter gældende ret ikke mulighed for at
adoptere sammen, men med lovforslaget får de mulighed for at
adoptere sammen efter samme regler som ægtefæller.
Som konsekvens heraf bør ugifte
samlevende, der adopterer sammen, herunder stedbarnsadopterer et
barn, stilles på samme måde som ægtefæller
i relation til forældremyndighed. Dette skyldes, at
formålet med at give samlevende adgang til at adoptere sammen
er at sikre barnets ret til to forældre og at give begge
forældre de samme rettigheder og ansvar i forhold til barnet.
Samlevende, der adopterer sammen, bør således i lighed
med ægtefæller automatisk tillægges fælles
forældremyndighed over barnet ved adoption. Endvidere
bør de ved stedbarnsadoption få fælles
forældremyndighed.
Efter ordlyden af adoptionslovens §
16, stk. 1 og 2, sammenholdt med forældreansvarslovens
§§ 6 og 7 vil samlevende, der adopterer sammen, herunder
stedbarnsadopterer et barn, ikke få fælles
forældremyndighed. Det er derfor nødvendigt at
ændre reglerne om forældremyndighed ved adoption.
Det foreslås, at denne ændring
foretages ved at indsætte en ny bestemmelse (§ 7 a) i
forældreansvarsloven, som sikrer, at samlevende, der
adopterer sammen, herunder stedbarnsadopterer, får
fælles forældremyndighed. Dermed undgås det, at
der opstår tvivl om
forældremyndighedsspørgsmålet.
Ved denne ændring udmøntes
adoptionslovens § 16, stk. 1 og 2, for så vidt
angår forældremyndighed. Bestemmelsen placeres i
forældreansvarsloven sammen med de øvrige bestemmelser
om forældremyndighed, således at
forældreansvarsloven indeholder en samlet regulering af
placeringen af forældremyndighed, herunder også ved
adoption.
Efter forældreansvarslovens § 7,
stk. 4, har moren forældremyndigheden alene i de
tilfælde, der ikke efter forældreansvarsloven er
fælles forældremyndighed. I relation til eneadoptanter
foreslås bestemmelsen præciseret, således at en
eneadoptant uanset køn automatisk har
eneforældremyndighed. En samlever eller en
ægtefælle, der adopterer henholdsvis sin afdøde
samlevers eller afdøde ægtefælles særbarn,
vil efter den foreslåede bestemmelse få
forældremyndigheden alene.
Den foreslåede bestemmelse i
forældreansvarslovens § 7 a indeholder følgende
bestemmelser:
Efter stk. 1 har forældre, der
adopterer sammen, fælles forældremyndighed.
Bestemmelsen omfatter forældre, uanset om de er
ægtefæller eller samlevende.
Efter stk. 2 har eneadoptanter
forældremyndigheden alene.
Efter stk. 3 har forældrene
fælles forældremyndighed ved stedbarnsadoption efter
adoptionslovens § 5 a, stk. 1, uanset om de er
ægtefæller eller samlevende.
Bestemmelsen omfatter kun placeringen af
forældremyndigheden ved adoptionen. Den er således ikke
til hinder for efterfølgende ændringer af
forældremyndigheden ved aftale, afgørelse eller efter
en adoptants død efter de almindelige regler herom i
forældreansvarsloven.
De foreslåede bestemmelser om
forældremyndighed ved adoption gælder for alle
adoptioner, herunder adoptioner, der allerede er gennemført.
Baggrunden herfor er, at den nuværende retsstilling ikke
ændres for de børn, der allerede er adopteret, idet
forslaget alene er en udmøntning af adoptionslovens §
16, stk. 1 og 2, for så vidt angår
spørgsmålet om forældremyndighed. Som
nævnt omfatter bestemmelsen kun placeringen af
forældremyndigheden ved adoptionen. Den griber således
ikke ind i ændringer af forældremyndigheden, der er
foretaget inden lovens ikrafttræden.
Ad § 02, nr.
1
Efter indfødsretslovens § 2 A,
stk. 1, er det en forudsætning for videregivelse af dansk
statsborgerskab ved adoption, at barnet enten adopteres af et
ægtepar, hvor mindst en af ægtefællerne er dansk
statsborger, eller af en ugift dansk statsborger.
Med ændringsforslaget foretages en
konsekvensændring af indfødsretslovens § 2 A,
stk. 1, således at bestemmelsen bringes i overensstemmelse
med adoptionsloven og ugifte samlevende par sidestilles med
ægtefæller i relation til videregivelse af dansk
statsborgerskab ved adoption.
Det er regeringens opfattelse, at denne
ændring af indfødsretsloven er en helt naturlig del af
en ændring af adoptionsloven, der ligestiller ægtepar
og samlevende par.
Endvidere vil en manglende
konsekvensændring af indfødsretsloven i denne
henseende kunne rejse spørgsmål i forhold til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, idet der derved
ville kunne ske en forskelsbehandling af adoptivbørn af
ugifte samlevende i forhold til adoptivbørn af
ægtefæller eller enlige.
Ændringsforslaget har ikke til
formål at ændre på, at videregivelse af dansk
statsborgerskab ved adoption kun kan ske af par, der adopterer
sammen, eller af en enlig. Det er og skal således heller ikke
fremover være muligt f.eks. automatisk at videregive dansk
statsborgerskab i tilfælde, hvor en dansk statsborger
adopterer en udenlandsk samlevers barn (stedbarnsadoption).
Ønsker barnet at erhverve dansk statsborgerskab i
forbindelse med stedbarnsadoption, kan dette alene ske ved
ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation. Der
henvises til § 14 i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6.
juni 2013 om naturalisation.
Orla Hav (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag
(S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Tina Nedergaard (V) Finn
Thranum (V) Sophie Løhde (V) Fatma Øktem (V) Karen
Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen
(DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 26
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold | 2 | Supplerende høringssvar, fra
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag fra ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold | 6 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 26
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til høringssvaret
af 2/10-14 fra Statsforvaltningen, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ministeren vil overveje en
ændring af lovforslaget, således at adgangen til
adoption for samlevende forudsætter, at parret lever op til
de betingelser, der gælder for indgåelse af
ægteskab, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, at det fremgår af
lovforslaget, at man med samlevende forstår par, der har
levet sammen i minimum 2½ år. Ministeren bedes svare
på, om denne forståelse af begrebet samlevende flugter
med eventuel anden lovgivning, hvor begrebet samlevende anvendes,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan det sikres, at kravet om
2½ års samliv ophæves, når det
gælder kvindelige par, der via hjemmeinsemination skal have
et barn sammen og altså ikke kan imødekomme kravet om
2½ års samliv med barnet, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om hvordan det sikres, at kravet om
2½ års samliv ophæves, når det
gælder kvindelige par, der via hjemmeinsemination skal have
et barn sammen og altså ikke kan imødekomme kravet om
2½ års samliv med barnet, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå |
|