Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 10. december 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 6. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Temamøde
Udvalget afholdte den 12. november 2014 et
temamøde om alternative finansieringsmodeller for
hestevæddeløbssporten, jf. den politiske stemmeaftale
om idræt af 6. maj 2014, jf. L 23 - bilag 9.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 1. juli 2014 dette udkast til udvalget,
jf. KUU alm. del - bilag 165 (folketingsåret 2013-14). Den 8.
oktober 2014 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Hestevæddeløb,
DGI,
Hestevæddeløbssportens
FinansieringsFond og
Travsportens 3 amatørforeninger
(Forenede Danske Travamatører, Dansk Montéforening og
Dansk Pony Væddeløbsforening).
Kulturministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Dansk Hestevæddeløb,
Hestevæddeløbssportens
FinansieringsFond og
Travsportens 3 amatørforeninger
(Forenede Danske Travamatører, Dansk Montéforening og
Dansk Pony Væddeløbsforening).
Spørgsmål
Udvalget har stillet 29
spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål og
kulturministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Samråd
Udvalget for Landdistrikter og Øer
afholdt den 4. november 2014 et samråd om lovforslaget, hvor
Kulturudvalget var inviteret til at deltage, jf. ULØ alm.
del - samrådsspørgsmål B. Kulturministerens
talepapir til brug for dette samråd er omdelt som bilag
13.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Udvalget bemærker, at
de idrætspolitiske ordførere fra Venstre,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti den 6. maj 2014 indgik en
idrætspolitisk stemmeaftale med kulturministeren, der blandt
andet indebærer en omfordeling af de udlodningsmidler, der
fordeles til idrættens organisationer. Med lovforslaget
gennemføres denne aftale.
Partierne bag stemmeaftalen finder, at der
er tale om en god idrætspolitisk aftale, der blandt andet
styrker indsatsen mod doping i idrætten og styrker Sport
Event Denmark i arbejdet med at tiltrække, organisere og
udvikle store internationale sportsbegivenheder.
De nye tiltag, der prioriteres i den
idrætspolitiske stemmeaftale, finansieres bl.a. af
en gradvis nedtrapning af tilskuddet til
hestevæddeløbssporten med 15 mio.
kr. i 2015, 20 mio. kr. i 2016, 25 mio. kr. i 2017
og 30 mio. kr. i 2018.
Det fremgår af stemmeaftalen, at
»Parterne opfordrer HFF til i samarbejde med Danske Spil at
undersøge alternative finansieringsmuligheder for HFF bl.a.
via udvikling af nye spilformer. Hvis undersøgelserne
sandsynliggør bæredygtige modeller, vil parterne
efterfølgende se positivt på en alternativ
finansieringsmodel, der muliggør
selvstændighed.«
Denne del af stemmeaftalen har der under
udvalgsbehandlingen været særligt fokus på, og
udvalget har været i dialog med repræsentanter for
hestevæddeløbssporten i Danmark og med Danske Spil.
På baggrund af udvalgsbehandlingen ønsker partierne
bag stemmeaftalen at understrege, at det er vigtigt, at Danske
Spil og Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF)
følger planen om hurtigst muligt at finde alternative
finansieringsmuligheder, så der kan skabes udvikling og
vækst for hestevæddeløbssporten.
Partierne bag stemmeaftalen ser frem til
resultatet af undersøgelsen, som i henhold til oplysninger
fra Danske Spil og HFF forventes at foreligge senest med udgangen
af marts måned 2015.
Et mindretal i udvalget (LA) finder, at
hensynet til armslængdepricippet gør, at man fra
politisk hold ikke bør blande sig i den konkrete drift af
fonden.
Et flertal (udvalget med undtagelse af LA)
finder det afgørende, at den danske banestruktur bevares,
indtil undersøgelsens resultater foreligger, og henstiller
til HFF, at fonden bruger midler/stiller midler til rådighed
frem til afklaringen af de eventuelle fremtidige
finansieringsmodeller, således at alle eksisterende baner er
indeholdt i de fremtidige overvejelser.
Kulturministeren har tilkendegivet, at der
vil blive indkaldt til et møde i april 2015 med deltagelse
af Danske Spil, HFF, Dansk Hestevæddeløb og
aftalepartierne med henblik på en vurdering og behandling af
de skitserede alternative finansieringsmodeller.
Udvalget for
Landdistrikter og Øers bemærkninger til
lovforslaget
Udvalget for Landdistrikter og Øer
har drøftet lovforslaget på nogle møder ud fra
en landdistriktsvinkel, herunder i samråd med
kulturministeren den 4. november 2014.
Et flertal i Udvalget for Landdistrikter og
Øer (V, S og DF) noterer sig, at det fremgår af
Kulturudvalgets bemærkninger, at et flertal i Kulturudvalget
finder det afgørende, at den danske banestruktur bevares,
indtil resultatet af undersøgelsen om alternative
finansieringsmuligheder foreligger, og at et flertal i
Kulturudvalget henstiller til HFF, at fonden bruger midler/stiller
midler til rådighed frem til afklaringen i foråret af
de eventuelle fremtidige finansieringsmodeller, således at
alle eksisterende baner er indeholdt i de fremtidige
overvejelser.
Flertallet i Udvalget for Landdistrikter og
Øer (V, S og DF) bemærker i forlængelse heraf,
at en eventuel lukning af væddeløbsbaner beliggende i
landdistrikterne vil have alvorlige konsekvenser for de
pågældende områder i form af tab af mange
arbejdspladser.
Flertallet i Udvalget for Landdistrikter og
Øer (V, S og DF) opfordrer kulturministeren, Danske Spil,
HFF, Dansk Hestevæddeløb og aftalepartierne til, at
hensynet til de beskæftigelsesmæssige konsekvenser for
landdistrikterne indgår i de drøftelser, som
kulturministeren vil indkalde til i april måned om
alternative finansieringsmodeller.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Flemming Møller Mortensen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Rasmus
Prehn (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S) Ole Sohn (S) Karin
Gaardsted (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia
Stampe (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Holger K. Nielsen (SF) Pernille Skipper (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V) Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans Christian Schmidt (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Bente
Bendix (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus
(DF) Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF) Mette
Bock (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 23
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra kulturministeren | 2 | Henvendelse af 25/8-14 fra Dansk
Hestevæddeløb | 3 | Kopi af KUU alm. del - svar på spm.
263 om kommentar til henvendelse af 25/8-14 fra Dansk
Hestevæddeløb, fra kulturministeren | 4 | Orientering om stemmeaftale om
idræt, fra kulturministeren | 5 | Henvendelse af 15/10-14 fra
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond | 6 | Henvendelse af 15/10-14 fra Dansk
Hestevæddeløb | 7 | Henvendelse af 23/10-14 fra
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond | 8 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 9 | Møde i Kulturudvalget onsdag den
12/11-14 om alternative finansieringsmodeller for
hestevæddeløbssporten, jf. den politiske stemmeaftale
om idræt af 6/5-14 | 10 | Henvendelse af 11/11-14 fra DGI | 11 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 12 | Henvendelse af 17/11-14 fra travsportens 3
amatørforeninger (Forenede Danske Travamatører, Dansk
Montéforening og Dansk Pony Væddeløbsforening)
om præsentationsmateriale til mødet den 19/11-14 | 13 | Kopi af ULØ alm. del - svar
på spm. 32 om kulturministerens talepapir til samråd
den 4/11-14 i ULØ om hestevæddeløbssporten til
udvalget | 14 | 1. udkast til betænkning | 15 | Henvendelse af 28/11-14 fra
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond | 16 | 2. udkast til betænkning | 17 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 23
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/10-14 fra Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/10-14 fra Dansk Hestevæddeløb, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at oversende referat af
møde i Kulturministeriet den 26/3-14, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om der er noget til hinder for, at
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond kan anvende
noget af deres egenkapital til at kompensere for den besparelse,
fonden pålægges med lovforslaget, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der er sket fra
indgåelsen af stemmeaftalen og frem til i dag for at finde
nye finansieringsmuligheder og få skabt en ny platform for
hestevæddeløbssporten i Danmark, til kulturmnisteren,
og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om uoverensstemmelsen mellem
stemmeaftale og lovforslag, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelse af
23/10-14 fra Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om der er taget højde for, at
effekterne af stemmeaftalen ikke vil medføre et brud
på EU-reglerne om spillemonopol, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om dansk hestesports ønske om
at få et konkret og operationelt forhandlingsmandat i
forbindelse med etableringen af en ny spil- og
finansieringsplatform, der er uafhængig af offentlig
støtte, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om dansk hestesports ønske om,
at det bliver hestesportens egne organer, der får mandat til
at etablere en ny spil- og finansieringsplatform, der er
uafhængig af offentlig støtte, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren har fået
godkendelse fra Skatteministeriet og Finansministeriet til, at
hestevæddeløbssporten kan opnå
selvstændighed fra Danske Spil og etablere et nordisk
spilleselskab i Danmark, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om at bekræfte, at Danske Spil
bl.a. valgte at overtage hestespillet for at kunne beskytte sit
eget spil Lotto, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | MFU spm. om at redegøre for, hvad
der blev sagt under mødet den 26/3-14 afholdt på
ministeriets foranledning, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå | 14 | MFU spm. om at redegøre for
udviklingen i onlinespil på hestevæddeløbssport,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå | 15 | MFU spm. om at bekræfte, at Danske
Spil har ca. 2.500 indskudsboder i Danmark, men at det kun er
muligt at foretage indskud på
hestevæddeløbssporten på 200 af disse, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 16 | MFU spm., om Danske Spil har løftet
sin opgave med at gøre det muligt for
hestevæddeløbssporten at blive finansieret via spil,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå | 17 | MFU spm., om lovforslaget vil koste
Danmark op imod 850 arbejdspladser, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | MFU spm. om at sikre, at dansk
hestevæddeløb til stadighed vil være en
attraktiv partner for de andre nordiske hestespilleselskaber, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/11-14 fra DGI, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | MFU spm. om, hvor mange arbejdspladser
lovforslaget skal koste for dansk hestesport, før det
erkendes, at lovforslaget får konsekvenser for erhvervslivet,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå | 21 | MFU spm. om at redegøre for,
hvordan begrebet »bæredygtige modeller« skal
forstås, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om at oplyse ministeriets vurdering
af antal ansatte med relation til dansk hestesport i 2014, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om at oplyse beregningsgrundlaget
for, at hver aktiv i dansk hestesport hvert år modtager
60.000 kr. i årligt tilskud, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om at bekræfte, at Dansk
Hestesport medlemsmæssigt er struktureret anderledes end
idrætsorganisationer som f.eks. DIG og DGI, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om at bekræfte, at en
begrundelse for fortsat opretholdelse af spillemonopolet i Danmark
over for EU er, at hestevæddeløbssporten er bredt
repræsenteret i landet, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå | 26 | Spm. om KPMG's konsekvensberegninger, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om at tage initiativ til at sikre
Danske Spils opbakning til et fælles nordisk spilleselskab
for spil på heste, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/11-14 fra Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm., om det skønnes muligt at
udskyde ikrafttrædelsesdatoen for lovforslaget med f.eks. 4
måneder, således at HFF i samarbejde med Danske Spil
får mulighed for at undersøge alternative
finansieringsmuligheder for HFF via bl.a. udvikling af nye
spilformer, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 23
Samråds-spm.nr. | Titel | ULØ alm. del - samrådsspm.
B | Samrådsspm. om lovforslagets
konsekvenser for landdistrikterne, til kulturministeren |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål
og kulturministerens svar herpå
Spørgsmålet og ministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål 29:
Ministeren bedes oplyse, om det skønnes
muligt at udskyde ikrafttrædelsesdatoen for lovforslaget med
f.eks. fire måneder, således at HFF i samarbejde med
Danske Spil får mulighed for at undersøge alternative
finansieringsmuligheder for HFF bl.a. via udvikling af nye
spilformer, idet parterne har udtrykt, at resultatet af en
sådan undersøgelse kan foreligge med udgangen af marts
måned 2015. Endvidere bedes ministeren beskrive hvilke
konsekvenser, det vil have for stemmeaftalen, såfremt det
skønnes muligt at udskyde ikrafttrædelsesdatoen og
på samme vis, hvis ministeren mener det ikke er muligt at
udskyde ikrafttrædelsesdatoen argumentere for, hvorfor det
ikke skønnes muligt.
Svar:
Der vil være politiske, juridiske og
økonomiske konsekvenser af en eventuel udskydelse af
ikrafttrædelsesdatoen for lovforslaget, som jeg vil
redegøre for i det følgende:
Den politiske stemmeaftale om idræt, som
blev indgået d. 6. maj 2014 mellem regeringen
(Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance
og Konservative er en 4-årig aftale, som indeholder en
omfordeling af Kulturministeriets udlodningsmidler til
idrætsformål, og dækker årene
2015-2018.
Omfordelingen af udlodningsmidlerne til
idrætsformål i den politiske stemmeaftale om
idræt betyder, at Anti Doping Danmark, Sport Event Denmark,
Idrættens Analyseinstitut og Dansk Skoleidræt
tilføres midler, ligesom der afsættes midler til
idrætsstatistik og talentudvikling hos Team Danmark.
Ligeledes fremgår det af stemmeaftalen, at omfordelingen
finansieres af en reduktion af midlerne til
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond,
indførelse af et omstillingsbidrag for alle de
idrætsorganisationer, der modtager udlodningsmidler
(både lovbestemte og ikke lovbestemte tilskud) og ved et
statsligt bidrag.
Det vil således ikke være i
overensstemmelse med stemmeaftalen, hvis man ændrer på
den økonomiske omprioritering, der fremgår af
stemmeaftalen. Jeg bemærker hertil, at den politiske
stemmeaftale om idræt fastlægger, at HFF skal
beskæres med 15 mio. kr. i 2015, og der er afsat konkrete
beløb til en række øvrige
idrætsorganisationer og institutioner/formål.
Såfremt man ændrer
ikrafttrædelsesdatoen for lovforslaget, vil det have den
konsekvens, at fordelingsnøglen for 2015, som indgår i
L 23 lovforslaget, ikke vil afspejle stemmeaftalen. Det skyldes, at
fordelingsnøglen er beregnet ud fra en 12 måneders
periode for omprioriteringen af midlerne. Hvis omprioriteringen i
stedet skal foretages over et mindre antal måneder end 12,
vil den foreslåede fordelingsnøgle for 2015 i L 23
medføre, at der skal omprioriteres flere midler, end
stemmeaftalen foreskriver.
Ligeledes vil en ændring af
ikrafttrædelsesdatoen have økonomiske konsekvenser for
Sport Event Denmark, Anti Doping Danmark og Idrættens
Analyseinstitut, som ifølge stemmeaftalen og L 23
indføres på fordelingsnøglen.
Sport Event Denmark er i dag finansieret
på FL § 21.61.20. Handlingsplan for store
idrætsbegivenheder til Danmark. Bevillingen ophører
med udgangen af 2014, og Sport Event Denmark vil således ikke
have bevilling fra 1. januar 2015, hvis ikke L 23 træder i
kraft denne dato.
En udskydelse af ikrafttrædelsen vil for
Anti Doping Danmark betyde, at institutionen i 1. kvartal af 2015
kun vil have en del af sin nuværende grundbevilling til
rådighed. Anti Doping Danmark er i dag finansieret af det
kulturelle udlodningsaktstykke, som løber fra 1. april 2014
til 31. marts 2015. Anti Doping Danmarks nuværende
grundfinansiering er baseret på en finansieringsaftale mellem
Kulturministeriet, Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund og Team Danmark. Den eksisterende
finansieringsaftale udløber med udgangen af 2014. Det er
således kun Kulturministeriets andel af den nuværende
grundbevilling, der vil være til rådighed for Anti
Doping Danmark. En senere ikrafttrædelse end 1. april vil
betyde, at Anti Doping Danmark ikke har en grundbevilling frem til
ikrafttrædelsen.
For Idrættens Analyseinstitut
gælder, at institutionen i 1. kvartal af 2015 vil have sin
grundbevilling fra Kulturministeriet til rådighed, idet
institutionen i dag er finansieret af det kulturelle
udlodningsaktstykke, som løber fra 1. april 2014 til 31.
marts 2015. En senere ikrafttrædelse end 1. april vil betyde,
at Idrættens Analyseinstitut ikke har en grundbevilling frem
til ikrafttrædelsen.
På baggrund heraf kan jeg konkludere, at
der ikke i overensstemmelse med stemmeaftalen kan ske en udskydelse
af ikrafttrædelsesdatoen for L 23 til efter 1. januar 2015.
Som det fremgår af ovenstående vurderer jeg endvidere,
at en udskydelse af ikrafttrædelsen vil have særdeles
uhensigtsmæssige konsekvenser.