Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 11. december 2014
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 14. juli 2014 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 340 (folketingsåret
2013-14). Den 10. oktober 2014 sendte transportministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Ekspertmøde
Transportudvalget afholdt den 4. december
2014 et lukket ekspertmøde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 52
spørgsmål til transportministeren, som denne har
besvaret. Udvalget har endvidere stillet 1 spørgsmål
til transportministeren og skatteministeren og 1
spørgsmål til transportministeren og finansministeren
til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparti bemærker:
I forlængelse af det ovennævnte
ekspertmøde har ministeren i sit svar på
spørgsmål 54 over for udvalget oplyst, at etableringen
af kompenserende foranstaltninger og processen herfor fremgår
af selve lovforslaget og desuden er beskrevet nærmere i
rapporten »Vurdering jf. habitatdirektivets artikel 6 stk.
4«, som er oversendt til Folketinget (rapporten indgår
i bilagsoversigten til betænkningen).
Ministeren slår i den forbindelse
fast, at såfremt lovforslaget vedtages, vil de
miljømæssige foranstaltninger og tiltag, der er
beskrevet i lovforslaget, naturligvis blive efterlevet. Processen i
forhold til etablering af de kompenserende foranstaltninger,
herunder de angivne overvågningsprocedurer, er som
følger:
Vejdirektoratet gennemfører en
indledende screening med besigtigelse for at finde
arealer/lokaliteter, hvor det kan være muligt at etablere nye
strandenge og kalkoverdrev. Beskrivelsen af de egnede lokaliteter
indeholder planmæssige bindinger, terræn- og
jordbundsforhold, naturforhold og potentiale for naturgenopretning.
Egnede lokaliteter forelægges Frederikssund Kommune, og ud
fra kommunens detailkendskab til områderne tages der i
samarbejde med Vejdirektoratet stilling til, hvilke lokaliteter der
skal arbejdes videre med.
Vejdirektoratet udarbejder en rapport med
beskrivelse af konkrete fysiske tiltag, der skal
gennemføres, for at et bestemt område kan udvikle sig
til henholdsvis strandeng og kalkoverdrev. De påvirkede
arealer vil blive erstattet i nødvendigt og
påkrævet omfang og minimum i forholdet 1:2, og arbejdet
gennemføres i tæt samarbejde med Frederikssund
Kommune.
Vejdirektoratet tager kontakt til
lodsejerne af de forskellige lokaliteter, og der indgås
aftale vedrørende de konkrete arealer. Ejerne skal
være indforstået med, at de pågældende
arealer pålægges servitutter med
dyrkningsrestriktioner, og at arealet vil indgå i
naturbeskyttelseslovens såkaldte § 3-beskyttelse.
Lokaliteterne godkendes af Frederikssund Kommune. Andre relevante
kommuner i området kan desuden blive inddraget for at finde
de mest hensigtsmæssige arealer. Endelig inddrages
Naturstyrelsen for at sikre en optimal sammenhæng med statens
planlægning i Natura 2000-området og samtidig sikre, at
der ikke er overlap mellem myndighedernes aktiviteter og de
planlagte kompensationsforanstaltninger.
Hele processen vil være
gennemført, inden anlægsarbejdet går i gang i
områderne med strandenge og kalkoverdrev.
Overvågning og vurdering af
udviklingen af den planlagte naturtype i
kompensationsområderne, herunder om der er udlagt
tilstrækkeligt kompensationsareal, bruges til at vurdere, om
der er brug for yderligere tiltag for at forbedre de fysiske eller
biologiske forhold i området. Det kan således
eksempelvis blive relevant at udføre/intensivere
slåning eller græsning for at fremme en lysåben
og varieret vegetation både på strandeng og
kalkoverdrev som yderligere tiltag. Bekæmpelse af
særligt dominerende eller invasive arter i den tidlige
successionsfase for områderne kan også blive
nødvendig for at sikre den planlagte naturtypes
udvikling.
Overvågningsprogrammet
gennemføres årligt de første 5 år efter
udlægning af erstatningsarealerne og herefter med
større mellemrum, indtil kompensationsområderne har
opnået den planlagte tilstand og kan udpeges som
habitatnaturtype, hvorefter arealerne indgår i den samlede
forvaltning af Natura 2000-området.
Metoden for overvågning vil
følge den nationale metode for kortlægning af
terrestriske naturtyper (DCE TA-N03). Metoden er anvendt af
Naturstyrelsen til registrering af habitatnaturtyper i Natura
2000-områderne som led i NOVANA (National Overvågning
af Vand og Natur).
Socialistisk Folkeparti har under
behandlingen af lovforslaget lagt vægt på, at der er
sket en grundig beskrivelse af de konkrete
kompensationsforanstaltninger. SF vil derfor fremhæve den
grundige beskrivelse af de fremtidige tiltag, som myndighederne vil
foretage sig. SF finder, at den supplerende undersøgelse,
Vejdirektoratet har fået foretaget, er sket på så
godt et grundlag som muligt set i lyset af den dom, der blev
afsagt, mens den oprindelige VVM-redegørelse blev foretaget.
SF forventer samtidig, at ministeren vil orientere udvalget om de
konkrete kompensationsforanstaltninger, inden anlægsarbejdet
sættes i gang i områderne med de berørte
naturtyper. SF har naturligvis en begrundet forventning om, at man
nøje vil lægge de processuelle krav, der er indeholdt
i dommen, til grund for arbejdet med fremtidige
VVM-redegørelser - hvilket med dette lovforslag var
vanskeligt, alene af den grund at dommen blev afsagt så sent
i forløbet.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Trafikforholdene ved Kronprins Fredederiks
Bro i Frederikssund er ikke tilfredsstillende - nogle få
timer om dagen. Sådan er det overalt på vejnettet i
myldretimerne, resten af dagen glider trafikken for det meste
jævnt og roligt.
Ikke desto mindre bruges myldretidens
trængsel som argument for, at der nu skal anlægges en
vejbro syd for byen. At løse trængslen ved at se
på alternativerne i form af ombygning af vejene i
lokalområdet, udbygning af den kollektive trafik,
ændret lokalisering af arbejdspladser og
indkøbsmuligheder m.v. er kun forsøgt i ringe grad,
om overhovedet. Den vedvarende forringelse af den fjordkrydsende
bustrafik, har ej heller gjort situationen bedre.
Som vanligt kendes der kun ét svar
på trængsel på vejene: Byg en ny vej eller som
her en bro.
Broen placeres i et område, der er
belagt med en halv snes naturbeskyttelsesbestemmelser, og som
tillige er af stor rekreativ værdi, lokalt som regionalt.
Ganske vist skal der foretages
kompenserende tiltag andetsteds, hvor nye habitater vil blive
oprettet, spuns nedrammes, og støjskærme
opsættes. Det ændrer dog ikke ved, at en bro vil
forringe området markant.
Naturbeskyttelsesbestemmelserne har bragt
projektet på kollisionskurs med EU's meget strikse regler om
hensynet til habitater. Dette skal ikke mindst ses i lyset af, at
der i maj 2014 blev afsagt en dom ved EU-domstolen, der
skærpede kravet til, at der skulle foreligge bydende
nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser.
Et ønske om at fjerne en kortvarig myldretidstrængsel
kan næppe kaldes for en væsentlig
samfundsinteresse.
Det hedder bl.a. i habitatsdirektivet, at
hvis det på grundlag af konsekvensvurderingen ikke kan
afvises, at projektet vil skade Natura 2000-områdets
integritet (udpegningsgrundlag), kan projektet ikke
gennemføres, medmindre betingelserne i direktivets artikel
6, stk. 4, for at fravige beskyttelsen af Natura 2000-området
er opfyldt.
De betingelser, der her sigtes til, er, at
der skal vælges det mindst miljøbelastende alternativ,
og det kan en bro ikke siges af være. En tunnel vil
også sætte sine aftryk på den berørte
lokalitet, men dog i langt mindre grad end en bro. Af
økonomiske årsager er en tunnel fravalgt.
Af habitatsdirektivets art. 6, stk. 4,
fremgår det, at ». . . hvis en plan eller et projekt,
på trods af at virkningerne på lokaliteten vurderes
negativt, alligevel skal gennemføres af bydende
nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser,
herunder af social eller økonomisk art, fordi der ikke
findes nogen alternativ løsning, træffer medlemsstaten
alle nødvendige kompensationsforanstaltninger for at sikre,
at den globale sammenhæng i Natura 2000 beskyttes.
Medlemsstaten underretter Kommissionen om, hvilke
kompensationsforanstaltninger der træffes. Hvis der er tale
om en lokalitet med en prioriteret naturtype og/eller en
prioriteret art, kan der alene henvises til hensynet til menneskers
sundhed og den offentlige sikkerhed eller væsentlige gavnlige
virkninger på miljøet, eller, efter udtalelse fra
Kommissionen, andre bydende nødvendige hensyn til
væsentlige samfundsinteresser.« Som nævnt finder
Enhedslisten ikke, at projektet tilgodeser væsentlige
samfundsinteresser, ligesom ej heller menneskers sundhed, den
offentlige sikkerhed eller væsentlige gavnlige virkninger
på miljøet er involveret her. Tværtimod
medfører broen i kraft af øget biltrafik en
forringelse af miljøtilstanden og af menneskers sundhed.
Krænkelse af de unikke
naturområder langs Roskilde Fjord er Enhedslistens
primære anke mod projektet, men langt fra den eneste.
Broen er »kun« relevant for de
bilister, der skal fra Hornsherred mod København og
vestegnskommunerne, men ikke for de mange, der skal til
Frederikssund, Frederiksværk, Hillerød og Farum, og
det er formodentlig den største del af bilisterne. Broen vil
heller ikke være til nogen nytte for de tusinder af
sommerhusbeboere, der om sommeren strømmer til Frederikssund
for at proviantere. De vil fortsat klumpe sig sammen på
Kronprins Frederiks Bro.
Forslaget om, at de bilister, der passerer
den nye bro, skal betale for at køre over, er lidet
gennemtænkt, for nu kommer det til at koste at køre
fra den ene del af kommunen til den anden, enten for de
utålmodige eller for køretøjer over 3,5 t.
Er ønsket at omdirigere det meste af
biltrafikken til den nye bro, vil en broafgift virke mod sin
hensigt, og der vil ikke ske den aflastning af vejnettet i
Frederikssund, som man stræber efter.
Blot 44 pct. af de bilister, der i dag
kører over Kronprins Frederiks Bro, forventes at køre
over den nye bro - og så må man jo spørge til
den samfundsmæssige forrentning. Den er ikke god, for her er
der en tilbagebetalingstid på ca. 40 år.
Ministeren erkender, at betalingsbroen
muligvis vil være den første af flere lignende
projekter her i landet. Enhedslisten er ikke tilhænger af, at
der skal opkræves afgifter for at passere visse veje eller
broer (de store faste forbindelser dog undtaget i kraft af deres
størrelse). Afgifterne vil ofte resultere i, at der ikke
sker den aflastning af de veje, hvor det var hensigten at mindske
trafikken, og kan - som det ses i lande med betalingsveje -
føre til, at tung trafik søger ud på de gratis
veje, som det jo var meningen at gøre mere trafiksikre.
Enhedslisten undres over den
snørklede bureaukratiske knopskydning, der vil opstå i
forbindelse med betaling for at passere den nye bro. Hvis det
endelig skulle være, så var det dog mest oplagt at lade
Sund & Bælt stå for opkrævningen, da Sund
& Bælt har mere end en halv snes års erfaringer med
den slags på Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
Nu sættes både Vejdirektoratet og endnu en virksomhed
til at klare den forholdsvis beskedne opgave. I stedet for at
stræbe efter forenkling af hensyn til gennemsigtighed og
koordination, så går dette lovforslag den stik modsatte
vej og involverer endnu flere aktører i opgaven. Det kan kun
gøre det hele endnu mere besværligt og dyrere.
Enhedslisten medvirker gerne til, at
Frederikssund aflastes for den gennemkørende trafik, og har
stillet konkrete forslag om ombygning af vejene i tilknytning til
Kronprins Frederiks Bro samt til udbygning af den kollektive
trafik. Dette er blevet afvist rutinemæssigt.
Som lovforslaget ligger her, tror
Enhedslisten ikke på, at en ny sydlig forbindelse giver den
aflastning, som ministeren hævder.
Enhedslisten er af den opfattelse, at
lovforslaget fortsat ikke opfylder EU's habitatdirektivs artikel 6,
stk. 4 (undtagelsesbestemmelsen), idet der faktisk er alternativer
til den valgte løsning, idet det ikke er beskrevet, hvilke
kompenserende foranstaltninger der iværksættes, og idet
de kompenserende foranstaltninger ikke vil blive gennemført
før tilladelsen efter artikel 6, stk. 4, meddeles.
Enhedslisten forudser derfor, at Danmark
vil blive »slæbt for« EU-Domstolen for
overtrædelse af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4 - med
stor risiko for at tabe sagen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 10
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) Stk. 1, 2.
pkt., udgår.
[Præcisering af, at
Vejdirektoratets direktion ikke personligt indsættes som
direktion i Fjordforbindelsen Frederikssund]
2) I
stk. 5 indsættes efter
»daglige«: »ledelse og«.
[Præcisering af
Vejdirektoratets rolle som forretningsfører]
Til § 25
3) I
stk. 1 indsættes som 3. pkt.:
»Opløsning kan tillige ske uden
likvidation ved overdragelse af aktiver og forpligtelser som helhed
til staten.«
[Præcisering af mulighederne
for opløsning af Fjordforbindelsen Frederikssund]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det er lovforslagets intention, at
Vejdirektoratet som offentlig myndighed indsættes som
direktion i Fjordforbindelsen Frederikssund. Som lovforslaget er
fremsat, har formuleringen i § 10 givet anledning til tvivl,
om hvorvidt der indsættes en eller flere fysiske personer fra
Vejdirektoratets direktion som direktion i Fjordforbindelsen
Frederikssund, eller om der var tale om, at Vejdirektoratet som
offentlig myndighed indsættes. Ved at fjerne § 10, stk.
1, 2. pkt., præciseres det, at det ikke er en eller flere
fysiske personer fra Vejdirektoratet, der personligt
indsættes som direktion i Fjordforbindelsen Frederikssund.
Det præciseres i forlængelse heraf, at Vejdirektoratet
som forretningsfører varetager den daglige ledelse og
administration i Fjordforbindelsen Frederikssund.
Til nr. 3
Ændringsforslaget sikrer, at
lovforslaget bringes i overensstemmelse med de intentioner for
opløsning af Fjordforbindelsen Frederikssund, der
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 25.
Deri er det således beskrevet, at opløsning af
Fjordforbindelsen Frederikssund sker i henhold til de almindelige
regler for opløsning i medfør af selskabsloven.
Derudover er det beskrevet, at opløsning skal ske ved
iagttagelse af selskabslovens § 253, der netop foreskriver
opløsning af selskab uden likvidation ved overdragelse af
aktiver og forpligtelser som helhed til den danske stat, hvilket
ikke udgør opløsning efter selskabslovens almindelige
regler. Lovforslaget har i den form, det blev fremsat,
således givet anledning til tvivl, om hvorvidt
Fjordforbindelsen Frederikssund kan opløses efter
selskabslovens almindelige regler eller efter proceduren i
selskabslovens § 253 uden likvidation ved overdragelser af
aktiver og forpligtelser som helhed til staten. Den
foreslåede bestemmelse sikrer klar hjemmel til, at
Fjordforbindelsen Frederikssund kan opløses efter én
af de beskrevne procedurer, dvs. enten efter selskabslovens
almindelige regler for selskabers opløsning eller efter den
procedure, der er beskrevet i selskabslovens § 253.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne
Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen
(EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA)
Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 21
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren | 2 | Notat vedrørende håndtering
af ændret fortolkning af EU-habitatdirektivet i forbindelse
med forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund,
fra transportministeren | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Rapport samt sammenfatningsnotat om
supplerende vurdering efter habitatdirektivets artikel 6, stk. 4,
fra transportministeren | 5 | Ændringsforslag fra
transportministeren | 6 | Præsentationer fra udvalgets lukkede
ekspertmøde om lovforslaget | 7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 21
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren finder det
hensigtsmæssigt, at Folketinget den 23/10-14 skal
førstebehandle L 21, uden at have fuld klarhed over hvad
følgerne af lovforslaget vil være, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, på hvilken dato såvel
ministeriet som Vejdirektoratet blev gjort bekendt med dom C-521/12
afsagt ved EU-Domstolen den 14/5-14 vedrørende
skærpelse af habitatdirektivet, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, på hvilken dato såvel
ministeriet som Vejdirektoratet tog fat på at sagsbehandle
den verserende sag om en fast forbindelse over Roskilde Fjord i
lyset af EU-Domstolens dom C-521/12 af 14/5-14, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvorfor lovforslaget
fremsættes, inden de nye skærpelser i habitatreglerne
(jf. dom ved EU-Domstolen C-521/12 af 14/5-14) er blevet fagligt
forsvarligt indarbejdet i lovforslaget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorvidt forsinkelser i
lovgivningsprocessen vil medføre økonomiske,
organisatoriske, anlægsmæssige forsinkelser for
projektet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvorfor en fast forbindelse
over/under Roskilde Fjord er meget følsom over for
forsinkelser på grund af den anlægstekniske
kompleksitet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvilke af de i VVM-fasen
undersøgte muligheder for en fast forbindelse over/under
Roskilde Fjord der påvirker Natura 2000-området mindst
i såvel anlægsfasen som permanent, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om det er linjeføringen, der
vil belaste Natura 2000-områderne allermest, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorvidt Frederikssund Kommune i
budgetterne for 2015-2018 har bevilget penge til projektering af en
vejforbindelse fra tilkørslen til broen på fjordens
østside og videre til Frederikssund Sydby, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorvidt optagning af et
lån på ca. 1,4 mia. kr. til anlæg af en fast
forbindelse over/under Roskilde Fjord vil forøge
statsgælden, til finansministeren og transportministeren, og
ministrenes svar herpå | 11 | Spm. om, hvor mange dispensationer fra
gældende miljø- og støjbestemmelser
Frederikssund Kommune har udstedt i forbindelse med anlæg af
en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord, samt hvorvidt
dispensationerne indeholder begrænsninger af nogen art og i
givet fald hvilke, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, ministeren kan be- eller
afkræfte, at det ikke alene drejer sig om
linjeføringen, men i lige så høj grad drejer
sig om spørgsmålet om en bro eller en tunnel, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvorfor en tunnel under Roskilde
Fjord ikke anses for at være et gennemførligt og
mindre skadeligt alternativ til en højbro, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om at uddybe det i
bemærkningerne til lovforslagets pkt. 5.1, anførte, at
»da projektet ikke berører prioriterede naturtyper
eller arter, skal sagen ikke forelægges EU-Kommissionen til
udtalelse«, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvorvidt sommerhusbeboerne
på Tørslev Hage er omfattet af miljølovens
bestemmelser om støjgrænser, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, i hvilket omfang en fast
forbindelse over/under Roskilde Fjord harmonerer med det tidligere
Frederiksborg Amts klassifikation af området som »meget
værdifuldt landskab«, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm., om en bro over Roskilde Fjord, der i
betydelig grad vil forøge støjbelastningen af
områder, er i overensstemmelse med regeringens
målsætning om, at færre mennesker skal belastes
af trafikstøj, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvilke
afværgeforanstaltninger der vil blive iværksat for at
friholde det rekreative område ved Strandparken i
Frederikssund for støj fra broen, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 19 | Spm., om det er hensigtsmæssigt at
gå efter en løsning med en højbro, når en
højbro giver en negativ påvirkning af den
miljømæssige tilstand og de visuelle oplevelser
omkring Roskilde Fjord, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 20 | Spm. om at gøre rede for det
forventede støjniveau i forbindelse med det aften- og
weekendarbejde, der varsles i bemærkningerne til
lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm., om ministerens adgang til at kunne
tilsidesætte miljøbeskyttelseslovens bestemmelser
vedrørende støj er en følge af L 177
(metroloven), samt om dette er i overensstemmelse med
Århuskonventionens bestemmelser, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvorvidt etableringen af
Fjordforbindelsen Frederikssund er en slags forløber for
på et senere tidspunkt at etablere lignende
betalingsforbindelser/-veje eller betalingsselskaber, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvorvidt en fremtidig brug af en
række mindre betalingsselskaber i stil med Fjordforbindelsen
Frederikssund vil være i stand til at oppebære de
stordriftsfordele, som f.eks. Sund & Bælt vil kunne
gøre det, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvilke juridiske,
organisatoriske, strukturelle, økonomiske mv. vilkår
der hindrer Sund & Bælt i at varetage samtlige opgaver,
som nu tænkes placeret i betalingsselskabet Fjordforbindelsen
Frederikssund, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvor meget Vejdirektoratet skal
have for at administrere bilisternes betaling for at passere en
fast forbindelse over/under Roskilde Fjord, og hvor meget Sund
& Bælt skulle have for at løse den samme opgave,
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvorvidt betalingsselskabet
Fjordforbindelsen Frederikssund vil være underlagt de
mørklægningsbestemmelser, der gælder for
offentlige virksomheder, og som blev indført med
offentlighedsloven af juni 2013, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvorvidt de bilistpendlere, der
benytter en brobizz for at kunne køre over/under Roskilde
Fjord, vil kunne fradrage denne på selvangivelsen på
samme måde, som det er muligt for passage af
Storebæltsforbindelsen, til transportministeren og
skatteministeren, og ministrenes svar herpå | 28 | Spm. om, at ved undersøgelsen af
bilisters betalingsvillighed er 962 bilister blevet spurgt, mens
ca. 10.000 borgere i Frederikssund Kommune vender sig imod at
skulle betale for at komme over/under fjorden, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om, hvordan det kan være, at en
fast forbindelse over/under Roskilde Fjord skal tilbagebetales over
40 år, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. om, hvilke takster der skønnes
at være gældende, når den faste forbindelse
over/under Roskilde Fjord åbner i 2019, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om der planlægges yderligere
tiltag for at forøge biltallet såfremt
trafikudviklingen på den nye bro ikke forløber som
planlagt, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm., om der i undersøgelsen af
bilisternes villighed til at betale for at køre over den nye
bro blev set på, om der var større villighed til at
betale blandt de bilister, der kører i myldretiden, frem for
de bilister, der kører uden for myldretiden, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om at be- eller afkræfte, om
der ved en betalingsbro vil være ca. en tredjedel af
trafikken, der vil benytte denne, mens to-tredjedele fortsat vil
køre over Kronprins Frederiks Bro, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvorvidt lastbiler over 3,5 t -
tilhørende forsyningsselskaber som f.eks. HMN Naturgas,
Vestforbrænding, DONG m.fl. - vil være omfattet af
forbuddet mod at køre over Kronprins Frederiks Bro, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvor store
administrationsomkostningerne ved at opkræve betaling for
passage af forbindelsen over/under Roskilde Fjord vil være,
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om, hvorvidt der vil ske udbud i
forbindelse med opkrævning af betaling for passage af en fast
forbindelse over/under Roskilde Fjord, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, når det i lovforslagets
bemærkninger anføres, at der kun kan ydes rabatter til
lokale bilister, bedes det oplyst, hvilken margen der her opereres
med, til transportministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, at det i bemærkningerne til
lovforslaget under pkt. 6 - »Trafikale konsekvenser« -
hedder, at 12.900 biler (ÅDT) vil benytte den nye bro, mens
16.100 biler fortsat vil køre over Kronprins Frederiks Bro,
hvilket tilsammen giver 29.000 biler, og om ministeren anser et
sådant trafikspring fra de 20.500 biler, der blev målt
i 2009, for at være realistisk, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 39 | Spm., om ministeren finder, at broens
samfundsmæssige nytteværdi er så markant, at den
legitimerer en investering på ca. 2 mia. kr., til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvilke tiltag der er gjort i de
senere år for at forbedre og udbygge den bustrafik, der
krydser Roskilde Fjord, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 41 | Spm. om at gøre rede for antallet
af bustimer siden 2007 på de buslinjer, der krydser Roskilde
Fjord opgjort år for år, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 42 | Spm. om, hvorvidt det er undersøgt,
hvilken indflydelse hyppigere S-togsdrift til/fra Frederikssund
koordineret med bedre bustrafik til/fra Hornsherred vil kunne have
på antallet af biler på Kronprins Frederiks Bro, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 43 | Spm. om vejene omkring Kronprins Frederiks
Bro, f.eks. som over-/underføringer i T-krydset ved
Færgelundsvej/ Skovnæsvej, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 44 | Spm. om, hvilke forsinkelser der vil
komme, hvis det fremlagte lovforslag trækkes tilbage og
først genfremsættes efter den 1. januar 2015, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm., om ministeren vil kunne bestemme, at
miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj ikke
skal finde anvendelse, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 46 | Spm. om, hvorfor der er valgt en
gennemsejlingshøjde på 22 m under den planlagte bro,
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 47 | Spm. om, hvorvidt der i de
samfundsøkonomiske analyser indgår beregninger af,
hvor meget en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord kan
medvirke til at svække handelslivet i Frederikssund, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 48 | Spm., om ministeren i forbindelse med
udmøntning af beføjelserne i § 3 vil sikre, at
støjregler og andre regler i miljøbeskyttelsesloven
fastlægges med så god en margen og på et niveau,
som er højere end de generelle regler, for at sikre, at der
ikke vil kunne vindes en klagesag eller sag ved domstolene, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm., om ministeren vil overveje at
få en udtalelse fra Europa-Kommissionen, når den nye
undersøgelse om lovens overensstemmelse med Natura
2000-direktiverne foreligger, for at sikre, at Danmark ikke kan
få en retssag, efter loven er vedtaget, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 50 | Spm. om, hvorvidt det ved et udbud af
opgaven med at etablere, drive og vedligeholde et
betalingsanlæg samt inddrive betaling for passage af den
faste forbindelse over/under Roskilde Fjord vil være tilladt
at stille krav om, at en kommende operatør skal have en
lokal forankring, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 51 | Spm., om der findes lokale virksomheder
omkring Roskilde Fjord, der både har erfaring med at
opkræve betaling fra bilister for at passere et
trafikanlæg, og som tillige vil kunne udnytte allerede
eksisterende stordriftsfordele, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 52 | Spm., om ministeren kan erklære sig
enig i, at der er tale bureaukratisk knopskydning, når
både Vejdirektoratet og en virksomhed skal involveres i
betalingsopkrævning, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 53 | Spm., om ministeren er bekendt med andre
selskaber/virksomheder end Sund & Bælt, der her i landet
har erfaring med at opkræve betaling af bilister for at
passere et trafikanlæg, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 54 | Spm. om, hvordan der med anlægsloven
(L 21) tages stilling til og sikres, at de nødvendige
miljømæssige kompensationsforanstaltninger i henhold
til habitatdirektivet og deraf følgende praksis
iværksættes, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 55 | Spm. tilbagetaget |
|