Fremsat den 12. maj 2015 af
beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om en midlertidig jobpræmie til
personer med langvarig ydelsesperiode
Kapitel 1
Betingelser for
og opgørelse af jobpræmie m.v.
§ 1. I perioden fra den 1.
juli 2015 til den 31. december 2015 udbetales jobpræmie efter
reglerne i denne lov til personer, jf. stk. 2, der den 31. marts
2015 var
1) berettiget
til og modtog uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter
lov om aktiv socialpolitik, ressourceforløbsydelse efter
kapitel 6 a i lov om aktiv socialpolitik eller ledighedsydelse
efter lov om aktiv socialpolitik eller
2) berettiget
til uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lov om
aktiv socialpolitik eller ressourceforløbsydelse efter
kapitel 6 a i lov om aktiv socialpolitik, og som var ansat med
løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller § 23 c i
integrationsloven.
Stk. 2. Personer
omfattet af stk. 1 skal for at få udbetalt jobpræmie i
perioden fra den 1. april 2014 til den 31. marts 2015 i 329 ud af
365 dage helt eller delvis have modtaget en eller flere af
følgende ydelser m.v.:
1)
Uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik, ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i
lov om aktiv socialpolitik eller ledighedsydelse efter lov om aktiv
socialpolitik.
2) Løn
til personer, der umiddelbart efter at have modtaget
uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik eller ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a
i lov om aktiv socialpolitik, er blevet ansat med løntilskud
efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller § 23 c i integrationsloven, dog ikke løn til
personer ansat med løntilskud, som samtidig modtager
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
§ 2. Kommunen udbetaler
jobpræmie uden ansøgning til personer, der er omfattet
af § 1, og som har arbejdsindkomst som nævnt i § 3,
stk. 2, nr. 1 eller 2.
Stk. 2. Kommunen
udbetaler jobpræmie efter skriftlig ansøgning til
personer, der er omfattet af § 1, og som har arbejdsindkomst
som nævnt i § 3, stk. 2, nr. 3, og som har bevaret
bopælen i Danmark. Det er en betingelse for udbetaling af
jobpræmie, at personen dokumenterer sin månedlige
arbejdsindkomst i perioden, der søges jobpræmie
for.
Stk. 3. Kommunen
udbetaler jobpræmie efter skriftlig ansøgning til
personer omfattet af § 1, der er registreret til at
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark, og som
ikke samtidig får udbetalt ydelser som nævnt i stk. 5.
Jobpræmien udbetales for perioden, efter at kommunen har
modtaget ansøgningen.
Stk. 4. Kommunen
udbetaler jobpræmie efter skriftlig ansøgning til
personer omfattet af § 1, der udøver selvstændig
erhvervsvirksomhed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, og
som har bevaret bopælen i Danmark. Det er en betingelse for
udbetaling af jobpræmie, at personen ikke samtidig får
udbetalt ydelser som nævnt i stk. 5, og at personen
dokumenterer, at vedkommende udøver selvstændig
erhvervsvirksomhed i perioden, der søges jobpræmie
for. Jobpræmien udbetales for perioden, efter at kommunen har
modtaget ansøgningen.
Stk. 5. Der kan
ikke udbetales jobpræmie efter stk. 3 og 4, for perioder,
hvor personen får udbetalt dagpenge eller feriedagpenge efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller
revalideringsydelse efter lov om aktiv socialpolitik,
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i lov om aktiv
socialpolitik eller ledighedsydelse efter lov om aktiv
socialpolitik, sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, dagpenge
efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, statens
uddannelsesstøtte (SU) efter lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven), midlertidig
arbejdsmarkedsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., kontantydelse efter lov om kontantydelse eller
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Stk. 6.
Jobpræmien udbetales for de perioder fra den 1. juli 2015 til
den 31. december 2015, hvor betingelserne i stk. 1-5 er
opfyldt.
§ 3. Jobpræmien
udgør 10 pct. af den månedlige arbejdsindkomst opgjort
efter stk. 2. Præmien kan dog højst udgøre
1.500 kr. pr. måned.
Stk. 2. Den
månedlige arbejdsindkomst opgøres ud fra oplysninger
om
1)
arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, jf.
arbejdsmarkedsbidragsloven, som er indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister,
2)
lønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunder om
bord på dansk skib registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister, som er indberettet til indkomstregisteret, og
3)
arbejdsindkomst fra et andet EU/EØS-land eller Schweiz, som
er oplyst og dokumenteret af personen.
§ 4. Jobpræmien
udgør 1.500 kr. pr. måned for personer som nævnt
i § 2, stk. 3 og 4.
§ 5. Jobpræmie efter
§§ 3 og 4 kan sammenlagt ikke overstige 1.500 kr. pr.
måned.
§ 6. Kommunen beregner
jobpræmien.
Stk. 2.
Jobpræmie efter §§ 3 og 4 udbetales kvartalsvis
bagud senest 45 dage efter kvartalets udløb på
baggrund af en månedlig opgørelse af personens
arbejdsindkomst. Ved udbetalingen afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Beløb under 5 kr. udbetales ikke.
Stk. 3. Er der
fejl i udbetalingen af jobpræmien på grund af
uoverensstemmelser mellem personens arbejdsindkomst og de
indberettede oplysninger til indkomstregisteret, jf. § 3, stk.
2, skal der ske regulering i den følgende
udbetalingsperiode.
§ 7. Jobpræmien er
skattefri.
Stk. 2.
Jobpræmien indgår ikke i beregningen af eller
medfører fradrag i andre ydelser udbetalt efter:
1) Lov om aktiv
socialpolitik.
2) Lov om
integration af udlændinge i Danmark.
3) Lov om social
pension.
4) Lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
5) Lov om
individuel boligstøtte.
6) Lov om dag-,
fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.
7) Lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
8) Lov om social
service.
§ 8. Kommunen træffer
afgørelse om tilbagebetaling af jobpræmie, når
en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget
jobpræmie.
Stk. 2. Personer
omfattet af § 2, stk. 3 og 4, skal give kommunen oplysning om
ophør af virksomheden og andre oplysninger, der har
betydning for udbetaling af jobpræmien.
Kapitel 2
Administration
§ 9. Kommunen skal inden 1.
juli 2015 skriftligt orientere de personer, der er omfattet af
§ 1, om, at de kan blive berettiget til at få udbetalt
jobpræmie. Kommunen skal endvidere orientere personerne herom
ved førstkommende samtale som led i det individuelle
kontaktforløb efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og regler fastsat i medfør heraf
eller som led i opfølgningen i forbindelse med
integrationsprogrammet, jf. integrationsloven.
Stk. 2. Kommunen
har adgang til de nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug for administrationen af denne lov, jf.
§ 7 i lov om et indkomstregister, herunder oplysninger om,
hvem der har foretaget indberetningen, og identiteten af den,
oplysningerne vedrører, jf. dog stk. 3. Kommunen kan
sammenholde oplysningerne i indkomstregisteret med kommunens
øvrige registre i forbindelse med administration af denne
lov.
Stk. 3. Kommunen
kan fra udenlandske myndigheder indhente oplysninger, som er
nødvendige til brug for behandling af en ansøgning om
jobpræmie efter § 2, stk. 2 og 4, eller til brug for
behandling af en sag om kontrol af, om en person mod bedre vidende
uberettiget har modtaget jobpræmie.
§ 10. Flytter en person, som
er omfattet af § 1, til en anden kommune, skal
fraflytningskommunen orientere tilflytningskommunen om, at den
overtager forpligtelsen til at udbetale jobpræmien.
§ 11. Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering fastlægger den personkreds, som
kan være berettiget til en jobpræmie, jf. § 1, ved
hjælp af oplysninger i det fælles it-baserede
datagrundlag, jf. kapitel 6 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Styrelsen videregiver uden samtykke personnumre for personer
omfattet af 1. pkt. til kommunen og dennes databehandler.
Stk. 2. Til brug
for administrationen af denne lov, herunder til fastlæggelse
af den berettigede personkreds, jf. § 1, og jobpræmiens
størrelse, jf. § 3, sammenstiller kommunen og dennes
databehandler uden samtykke fra borgeren oplysninger i det
fælles it-baserede datagrundlag, jf. stk. 1, og
indkomstoplysninger i indkomstregisteret.
§ 12. For personer, som er
registreret til at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed, anvender kommunen indkomstregisteret til at
kontrollere, at ansøgeren om jobpræmie ikke i
udbetalingsperioden har modtaget offentlige
forsørgelsesydelser som nævnt i § 2, stk. 5.
Kapitel 3
Finansiering
§ 13. Staten refunderer 100
pct. af kommunens udgifter til jobpræmie og yder
forskudsrefusion til kommunen.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
fastsætte regler om udbetaling, administration, regnskab,
revision og tilsyn m.v. for den i stk. 1 omhandlede refusion og kan
herunder bestemme, at administrationen og udbetalingen til
kommunerne kan varetages af en anden offentlig myndighed.
Kapitel 4
Klageadgang
§ 14. Kommunens
afgørelser efter denne lov kan indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Kapitel 5
Ikrafttræden
§ 15. Loven træder i
kraft den 12. juni 2015.
Kapitel 6
Territorial
gyldighed
§ 16. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | 2.1. | Midlertidig ordning
om en jobpræmie | 2.2. | Gældende
ret | 2.2.1. | Ministeriets
overvejelser om den foreslåede ordning | 2.2.2. | Personkreds | 2.2.3. | Jobpræmiens
udbetaling | 2.2.4. | Jobpræmie til
lønmodtagere m.fl. | 2.2.5. | Jobpræmie til
selvstændigt erhvervsdrivende | 2.2.6. | Administration | 2.2.7 | Klagemuligheder | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) har
besluttet at indføre en midlertidig jobpræmie til
langvarigt ledige, der kommer i arbejde. Ifølge forslaget
skal langtidsledige modtagere af kontanthjælp,
uddannelseshjælp, ressourceforløbsydelse og
ledighedsydelse modtage en jobpræmie for arbejdsindkomst i
andet halvår 2015.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Midlertidig ordning om en jobpræmie
Lovforslaget indeholder forslag om en jobpræmieordning for
2015 om jobpræmie til personer med langvarig ydelsesperiode
m.v.
Den midlertidige jobpræmieordning skal gælde i
perioden fra 1. juli 2015 til den 31. december 2015. Den
foreslåede ordning bygger på de samme principper, som
gjaldt for den 2-årige forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed m.v., jf. lov nr. 473 af 30. maj 2012, men flere
målgrupper er omfattet.
Ordningen omfatter personer, som på en bestemt dato - den
31. marts 2015 - var berettiget til og modtog
uddannelseshjælp, kontanthjælp,
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a eller
ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik eller var ansat
med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven, og
som i 329 ud af 365 dage (kalenderdage) i perioden fra den 1. april
2014 til den 31. marts 2015 har fået udbetalt offentlige
forsørgelsesydelser.
Målgrupperne er objektivt beskrevet og afgrænset
på en sådan måde, at ingen langvarige
ydelsesmodtagere har kunnet indrette sig på
jobpræmieordningen.
Jobpræmien kan efter forslaget højst udgøre
1.500 kr. (ikke-skattepligtigt beløb) pr. måned.
Regeringen lægger - ligesom ved forsøgsordningen
med jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed m.v. - op til, at ordningen skal kunne administreres med
mindst muligt bureaukrati for kommuner og borgere. Det gøres
ved bl.a. at bruge oplysninger fra indkomstregisteret og
eksisterende oplysninger om personer, der har fået udbetalt
forsørgelsesydelser m.v. i 329 ud af 365 dage inden for det
sidste år.
2.2. Gældende ret
Der findes ikke lovgivning om en jobpræmieordning for
langvarige ydelsesmodtagere.
2.2.1. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Regeringen har gennemført reformer af
førtidspension og fleksjob, kontanthjælp og
sygedagpenge, som hjælper mennesker på kanten af
arbejdsmarkedet til at fastholde eller opnå en tilknytning
til arbejdsmarkedet. Men der er stadig for mange, som har modtaget
kontanthjælp i en lang periode. Når man har været
væk fra arbejdsmarkedet i lang tid, bliver det også
vanskeligere at komme tilbage igen. Samtidig ønsker
regeringen at sikre, at der er tilstrækkelig med
arbejdskraft, så væksten og fremgangen kan blive
holdbar.
Det er afgørende for regeringen at styrke
erhvervsdeltagelsen og reducere risikoen for langvarig ledighed
blandt modtagere af kontanthjælp m.v.
Beskæftigelsesministeriet foreslår derfor, at der
indføres en midlertidig ordning med jobpræmie for at
give langvarige ledige kontanthjælpsmodtagere m.v. et
incitament til at tage et job. Jobpræmien vil også
understøtte et kommende opsving ved at øge udbuddet
af arbejdskraft.
Personer på ledighedsydelse og personer i
ressourceforløb, der modtager ressourceforløbsydelse
omfattes også af muligheden for at opnå en
jobpræmie. Det er rimeligt, da gruppen i endnu højere
grad end kontanthjælpsmodtagerne befinder sig på kanten
af arbejdsmarkedet og derfor også skal have mulighed for at
opnå samme gevinst, hvis de yder en indsats for at komme
tættere på arbejdsmarkedet.
2.2.2. Personkreds
Ordningen foreslås at omfatte personer, som den 31. marts
2015 var berettiget til og modtog uddannelseshjælp,
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb efter kapitel 6 a eller ledighedsydelse
efter lov om aktiv socialpolitik eller var berettiget til
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i lov om aktiv
socialpolitik og ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller § 23 c i
integrationsloven.
For at få ret til jobpræmie skal langtidsledige
modtagere af kontanthjælp m.v., have fået udbetalt
offentlige forsørgelsesydelser i en længere periode.
Kravet til denne periode er foreslået til at udgøre
329 ud af 365 dage inden for det seneste år. Tages der hensyn
til, at lønmodtagere ifølge ferieloven har ret til 5
ugers ferie om året, er kravet, at f.eks. en
kontanthjælpsmodtager - bortset fra ferie - skal have
været ledig i et helt år.
Det foreslås, at perioden på 329 ud af 365 dage skal
ligge inden for perioden den 1. april 2014 til den 31. marts 2015.
Ved opgørelsen medregnes de dage, hvor personen har modtaget
ydelser helt eller delvist til sin forsørgelse i form af
uddannelseshjælp, kontanthjælp,
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a eller
ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik eller løn
til personer, der umiddelbart efter at have modtaget
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a, er blevet ansat
med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller § 23 c i integrationsloven,
dog ikke løn til personer ansat med løntilskud, som
samtidig modtager førtidspension efter lov om social pension
eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v. ¬
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne
hertil.
2.2.3. Jobpræmiens udbetaling
Det foreslås, at der kan ydes en jobpræmie på
op til 1.500 kr. pr. måned til personer, der får
indtægter som lønmodtager m.v. i ordinær
beskæftigelse, i ansættelse med løntilskud efter
kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
kapitel 4 i integrationsloven, ved ansættelse i fleksjob
efter kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller ved selvstændig virksomhed.
Jobpræmien foreslås udbetalt som et
ikke-skattepligtigt beløb for perioden 1. juli 2015 til den
31. december 2015.
Det foreslås endvidere, at udbetalt jobpræmie ikke
indgår i beregningen af eller medfører fradrag i
ydelser udbetalt efter:
1) Lov om aktiv
socialpolitik.
2) Lov om
integration af udlændinge i Danmark.
3) Lov om social
pension.
4) Lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
5) Lov om
individuel boligstøtte.
6) Lov om dag-,
fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.
7) Lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
8) Lov om social
service.
Baggrunden for at udbetalt jobpræmie efter forslaget skal
være skattefri er, at ordningen skal være enkel at
forstå for modtageren. Modtagerne skal kunne regne med, at de
pr. måned får op til 1.500 kr., som de ikke skal betale
skat af.
2.2.4. Jobpræmie til lønmodtagere
m.fl.
Det foreslås, at jobpræmien udgør et
beløb på 10 pct. af den månedlige
arbejdsindkomst, dog højst 1.500 kr. pr. måned.
Det foreslås, at jobpræmien beregnes ud fra de
oplysninger om personens arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst
efter lov om arbejdsmarkedsbidrag, der er indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister. Herudover
foreslås, at jobpræmien beregnes af lønindkomst
erhvervet om bord på skibe, herunder om bord på dansk
skib registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), som
ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig, men er indberettet til
indkomstregisteret. Endvidere beregnes jobpræmie ud fra
arbejdsindkomst fra et andet EU/EØS-land eller Schweiz, som
oplyses og dokumenteres af personen, idet sådan indkomst ikke
fremgår af indkomstregisteret.
Jobpræmien vil således blive beregnet af
indtægter i form af løn, herunder løn ved
ansættelse med løntilskud og i fleksjob.
Jobpræmien, der fastlægges ud fra oplysninger, der
er indberettet til indkomstregistreret, udbetales af kommunen, og
det er ikke nødvendigt, at personen søger om
jobpræmie.
Personer med arbejdsindkomst i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz skal selv oplyse og dokumentere indkomsten. Personen skal
søge om jobpræmie for arbejdsindkomst, som ikke
fremgår af indkomstregisteret.
Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, og §
3 og bemærkningerne hertil.
2.2.5. Jobpræmie til selvstændigt
erhvervsdrivende
Det foreslås, at også personer, der har
selvstændig virksomhed, bliver omfattet af
jobpræmieordningen.
Da det ikke er muligt ved hjælp af indkomstregisteret
løbende at opgøre indtægterne ved
selvstændig virksomhed, foreslås det, at
selvstændige efter ansøgning får en
jobpræmie på 1.500 kr. pr. måned. Det har ingen
betydning for udbetaling af jobpræmie som følge af
selvstændig virksomhed, om den selvstændige virksomhed
drives i selskabsform eller som personligt ejet virksomhed.
Det foreslås, at en person for at kunne modtage en
jobpræmie som selvstændig erhvervsdrivende ikke
samtidig må modtage offentlige forsørgelsesydelser,
dvs. ydelser i form af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, kontantydelse, feriedagpenge,
uddannelseshjælp, kontanthjælp, revalideringsydelse,
ressourceforløbsydelse i ressourceforløb,
ledighedsydelse, sygedagpenge, førtidspension,
barselsdagpenge samt SU.
Det foreslås, at den samlede jobpræmie til en person
ikke kan overstige 1.500 kr. pr. måned. Det betyder, at hvis
en person f.eks. har indtægt, der indgår i
indkomstregisteret og berettiger til udbetaling af jobpræmie,
og samtidig opfylder betingelserne for at kunne få
jobpræmie som følge af selvstændig virksomhed,
kan personen højst få 1.500 kr. pr. måned i
jobpræmie.
Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 3-5, og § 4
og bemærkningerne hertil.
2.2.6. Administration
Det foreslås, at jobpræmieordningen administreres af
kommunerne, der får pligt til at informere målgruppen
for ordningen, om deres mulighed for at få jobpræmie.
Kommunen skal orientere målgruppen omfattet af § 1
skriftligt inden den 1. juli 2015 og endvidere i forbindelse med
den førstkommende samtale, som afholdes som led i det
individuelle kontaktforløb efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og regler fastsat i medfør
heraf, eller som led i opfølgningen i forbindelse med
integrationsprogrammet, jf. integrationsloven.
Hvis en person, der er omfattet af jobpræmieordningen, jf.
forslaget til § 1 flytter til en ny kommune, skal
fraflytningskommunen orientere tilflytningskommunen om, at
vedkommende er omfattet af jobpræmieordningen, således
at tilflytningskommunen kan udbetale jobpræmien.
Det foreslås, at kommunen og kommunens databehandler til
brug for administrationen for ydelsesmodtagere, som har modtaget
ydelser, der er omfattet af lov om aktiv socialpolitik, modtager
oplysninger om personer, der har fået udbetalt offentlige
forsørgelsesydelser i perioden 1. april 2014 til den 31.
marts 2015. Målgruppen udsøges af Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering.
For at sikre en enkel administration foreslås det, at
kommunen beregner og udbetaler jobpræmien kvartalsvis og
baseret på månedlige opgørelser af borgerens
indkomst. Det foreslås endvidere, at jobpræmien ved
udbetaling afrundes til nærmeste hele kronebeløb, at
beløb under 5 kr. ikke udbetales, og at udbetaling sker
bagud og senest 45 dage efter kvartalets udløb.
Det foreslås, at staten yder 100 pct. refusion af
kommunernes udgifter til udbetaling af jobpræmier efter
ordningen.
Det foreslås endvidere, at lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1019 af 23.
september 2014, som ændret ved § 7 i lov nr. 1486 af 23.
december 2014 kommer til at gælde for jobpræmie efter
denne lov. Det sker ved en ændring af bekendtgørelsen
om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Således vil opholdskommunen bliver ansvarlig
for udbetaling af jobpræmie for ydelsesmodtagere omfattet af
lovforslaget.
Der henvises til lovforslagets §§ 9-13 og
bemærkningerne hertil.
2.2.7. Klagemuligheder
Det foreslås, at kommunens afgørelser efter denne
lov kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg,
jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.
Der henvises til § 14 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Jobpræmieordningen for langtidsledige
kontanthjælpsmodtagere m.fl. er en 6 måneders ordning
om udbetaling af en jobpræmie til personer i
målgruppen, som kommer i arbejde.
Ordningen vil omfatte en samlet målgruppe på
ca.110.000 personer. Personer i målgruppen, der lever op til
kriterierne om forudgående ledighedsperiode, kan modtage
jobpræmie for arbejdsindkomst og selvstændig virksomhed
i perioden 1. juli 2015 til 31. december 2015.
På baggrund af analyser af målgruppen for ordningen
er det beregningsteknisk forudsat, at der i gennemsnit pr.
måned udbetales jobpræmie på i
størrelsesorden 1.425 kr. pr. person til ca. 12.000
personer.
Den foreslåede jobpræmieordning forventes at omfatte
udgifter til udbetaling af jobpræmier for 106,5 mio. kr. i
2015. Kommunerne refunderes 100 pct. for udgifter til udbetaling af
jobpræmier.
Der vurderes at være kommunale administrative udgifter
forbundet med ordningen for i alt 1,6 mio. kr. i 2015 til
orientering af målgruppen samt beregning og udbetaling af
jobpræmien.
I forbindelse med ordningen er der endvidere statslige udgifter
hos Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering på 0,3 mio.
kr. til it-understøttelse.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommunerne skal
forhandles med de kommunale parter.
Der vurderes ikke at være økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
ved jobpræmieordning for langtidsledige
kontanthjælpsmodtagere m.fl. | Mio. kr. 2015-priser | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Stat, jobpræmieydelse | 106,5 | 0 | 0 | 0 | Stat, administration og
it-understøttelse | 0,3 | 0 | 0 | 0 | Kommuner | 1,6 | 0 | 0 | 0 | I alt før tilbageløb | 108,4 | 0 | 0 | 0 | I alt efter tilbageløb | 82,3 | 0 | 0 | 0 |
|
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har administrative konsekvenser for de borgere, der
skal indgive en skriftlig ansøgning om at få en
jobpræmie.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Det følger af artikel 45 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), at
arbejdskraftens frie bevægelighed sikres inden for EU. TEUF
artikel 49 sikrer den frie etableringsret. I medfør af
EØS-aftalen og aftalen mellem EU og dets medlemsstater og
Schweiz om fri bevægelighed for personer gælder
tilsvarende regler for EØS-landene og Schweiz.
Det følger af ovenstående regler om arbejdskraftens
frie bevægelighed, at personer, der har arbejdsindkomst fra
eller har indkomst fra selvstændig erhvervsvirksomhed i et
andet EU/EØS-land eller Schweiz, og som bevarer
bopælen i Danmark, har krav på at modtage
jobpræmie.
Der kan i den forbindelse stilles krav om, at personen
ansøger om jobpræmien og dokumenterer indtægten
eller udøvelsen af den selvstændige
erhvervsvirksomhed, idet danske myndigheder ikke har oplysninger
herom, i modsætning til hvad der er tilfældet for
personer med indtægt i eller udøvelse af
erhvervsvirksomhed i Danmark.
Personer, der har arbejdsindkomst fra eller indkomst fra
selvstændig erhvervsvirksomhed i et andet EU/EØS-land
eller Schweiz, og som ikke bibeholder bopælen i Danmark, har
derimod ikke krav på at modtage jobpræmie. Dette
vurderes at være i overensstemmelse med TEUF artikel 45 om
arbejdskraftens frie bevægelighed og TEUF artikel 49 om den
frie etableringsret, idet sådanne personer ikke har en
tilstrækkelig stærk forbindelse med det danske
samfund.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget blev sendt i høring den 11. maj 2015 med
frist for bemærkninger den 13. maj 2015. Årsagen til,
at høringsprocessen ikke er færdiggjort inden
fremsættelsen af lovforslaget er, at det ikke har været
muligt af hensyn til lovforslagets hastende karakter. Lovforslaget
er sendt i høring hos følgende myndigheder,
organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE),
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie
Fagforening, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Det faglige hus, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frie Funktionærer,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse og
Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2015: 106,5 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2015: 0,3 mio. kr. Kommuner: 2015: 1,6 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med TEUF artikel 45 om arbejdskraftens frie
bevægelighed og TEUF artikel 49 om den frie etableringsret,
jf. pkt. 7. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås i stk.
1, at i perioden fra den 1. juli 2015 til den 31. december
2015 udbetales jobpræmie efter reglerne i denne lov til
personer, jf. stk. 2, der den 31. marts 2015 var berettiget til og
modtog uddannelseshjælp, kontanthjælp,
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb efter
kapitel 6 a eller ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik
eller var berettiget til uddannelseshjælp, kontanthjælp
eller ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i lov om
aktiv socialpolitik, og som var ansat med løntilskud efter
kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
§ 23 c i integrationsloven.
Forslaget indebærer, at jobpræmien
kommer til at omfatte personer, der den 31. marts 2015 var
berettiget til og modtog en ydelse som nævnt i stk. 1, dvs.
personer, der opfylder betingelserne pr. 31. marts 2015. Disse
personer kan få udbetalt jobpræmie i op til 6
måneder ved beskæftigelse i perioden fra den 1. juli
2015 til den 31. december 2015.
Det foreslås i stk.
2, at personer omfattet af stk. 1, for at få udbetalt
jobpræmie i perioden fra den 1. april 2014 til den 31. marts
2015 i 329 ud af 365 dage helt eller delvis skal have modtaget en
eller flere af følgende ydelser: uddannelseshjælp,
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a
eller ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik eller
løn til personer, der umiddelbart efter at have modtaget
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i lov om aktiv
socialpolitik, er blevet ansat med løntilskud efter kapitel
12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller § 23 c
i integrationsloven, dog ikke løn til personer ansat med
løntilskud, som samtidig modtager førtidspension
efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Forslaget indebærer, at det er en
betingelse for at modtage jobpræmie, at personen inden for
det seneste år - dvs. i perioden fra 1. april 2014 til den
31. marts 2015 - har fået udbetalt ydelser m.v. som
nævnt i bestemmelsen, i 329 ud af 365 dage
(kalenderdage).
Perioder, hvor en person har modtaget
ressourceforløbsydelse i ressourceforløb efter
kapitel 6 a i lov om aktiv socialpolitik indgår i
opgørelsen af ledighed. Reglerne om
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb efter
kapitel 6 b i lov om aktiv socialpolitik blev indført fra 1.
juli 2014. Personer, der deltager i et jobafklaringsforløb
og modtager ressourceforløbsydelse, vil derfor ikke kunne
opfylde betingelsen om at have modtaget en ydelse omfattet af
§ 1 i 329 dage ud af 365 dage i perioden fra 1. april 2014 til
31. marts 2015.
Perioder, hvor en person har været ansat
med løntilskud, indgår i opgørelsen af
ledighed, fordi ansættelse med løntilskud træder
i stedet for forsørgelse som ledig. Da dette ikke er
tilfældet for førtidspensionister i løntilskud,
tæller sådanne perioder ikke som ledighed. Det
forudsættes, at man overgår direkte - det vil sige uden
en mellemliggende periode - fra ydelsen til ansættelse med
løntilskud. Dette indebærer, at perioder med
ansættelse med løntilskud, hvor personen modtog f.eks.
revalideringsydelse eller sygedagpenge umiddelbart forud for
løntilskudsansættelsen, ikke indgår i
opgørelsen af ledighed.
De personer, der opfylder betingelserne i
§ 1 udsøges på følgende måde:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
opgør, hvilke personer der har fået udbetalt ydelser
m.v. som nævnt i stk. 2, i 329 ud af 365 dage i perioden fra
den 1. april 2014 til den 31. marts 2015, dvs. minimum 329 dage ud
af 365 dage. Dette svarer til 47 uger ud af 52 uger, og
lønmodtagere har ifølge ferieloven således ret
til 5 ugers ferie om året. Der vil være en del personer
med ret til at holde ferie med optjente feriepenge fra tidligere
arbejde, og disse personer ville ikke blive medtaget i
målgruppen, hvis kravet hertil var 100 pct. af dagene med
ydelser.
Oplysningerne om personer, der opfylder kravet
om offentlig forsørgelse, vil af styrelsen blive opdelt
på kommuner. Den enkelte kommune vil alene få adgang
til oplysninger om borgere med bopæl i kommunen.
Det foreslås, at der ved
opgørelsen af ledigheden medregnes de dage, hvor personen
har modtaget de i stk. 2 nævnte ydelser m.v., uanset om
ydelserne er udbetalt for hele dage eller enkelte timer i de
pågældende dage.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 11.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at kommunen udbetaler jobpræmie uden
ansøgning til personer, der er omfattet af § 1, og som
har arbejdsindkomst som nævnt i § 3, stk. 2, nr. 1 eller
2.
Forslaget indebærer, at kommunen uden
ansøgning udbetaler jobpræmie til personer, der
opfylder betingelserne i forslaget til § 1, og som i perioden
fra den 1. juli 2015 til den 31. december 2015 har haft
arbejdsindkomst, der indberettes til indkomstregisteret, jf. lov om
et indkomstregister.
Det foreslås i stk.
2, at kommunen udbetaler jobpræmie efter skriftlig
ansøgning til personer, der er omfattet af § 1, og som
har indtægt som nævnt i § 3, stk. 2, nr. 3, og som
har bevaret bopælen i Danmark. Det er en betingelse for
udbetaling af jobpræmie, at personen dokumenterer sin
månedlige arbejdsindkomst i perioden, der søges
jobpræmie for.
Forslaget indebærer, at personer
omfattet af målgruppen for jobpræmieordningen, og som
er berettiget til jobpræmie beregnet på baggrund af
arbejdsindkomst fra et andet EU/EØS-land eller Schweiz
samtidig med, at bopælen er bevaret i Danmark, skal
ansøge kommunen om jobpræmie samt dokumentere
indkomstoplysningerne. Det hænger sammen med, at kommunen
ikke har mulighed for automatisk at beregne og udbetale
jobpræmien i disse situationer.
Se også de almindelige
bemærkninger afsnit 7.
Det foreslås i stk.
3, at kommunen udbetaler jobpræmie efter skriftlig
ansøgning til personer omfattet af § 1, der er
registreret til at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed i Danmark, og som ikke samtidig får
udbetalt ydelser som nævnt i stk. 5. Jobpræmien
udbetales for perioden, efter at kommunen har modtaget
ansøgningen.
Forslaget indebærer, at kommunen
udbetaler jobpræmie til personer, der i perioden 1. juli 2015
til den 31. december 2015 er registrerede til at udøve
selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark, og som ikke
samtidig får udbetalt offentlige forsørgelsesydelser
som nævnt i forslaget til stk. 5.
Da kommunen ikke automatisk har oplysninger om
indtægter ved selvstændig virksomhed, foreslås
det, at selvstændigt erhvervsdrivende skal ansøge om
jobpræmie.
Det foreslås, at jobpræmie til
disse personer udbetales efter ansøgning for perioden efter,
at kommunen har modtaget ansøgningen. Når den
selvstændigt erhvervsdrivende søger om
jobpræmien, skal personen dokumentere, at
pågældende har en selvstændig virksomhed i
udbetalingsperioden, dvs. at pågældende har et
CVR-nummer og er momsregistreret eller registreret for betaling af
lønsumsafgift m.v.
Det er et krav, at man er registreret til at
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed i Det Centrale
Virksomhedsregister, dvs. at pågældende har et
CVR-nummer og er momsregistreret eller registreret for betaling af
lønsumsafgift m.v.
Det er uden betydning, i hvilken form
virksomheden drives, f.eks. som en selvstændig juridisk enhed
eller som personligt drevet virksomhed.
Det foreslås i stk.
4, at kommunen udbetaler jobpræmie efter skriftlig
ansøgning til personer, der udøver selvstændig
erhvervsvirksomhed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, og
som har bevaret bopælen i Danmark. Det er en betingelse for
udbetaling af jobpræmie, at personen ikke samtidig får
udbetalt ydelser som nævnt i stk. 5, og at personen
dokumenterer, at vedkommende udøver selvstændig
erhvervsvirksomhed i perioden, der søges jobpræmie
for. Jobpræmien udbetales for perioden, efter at kommunen har
modtaget ansøgningen.
Det betyder, at personer omfattet af
målgruppen for jobpræmieordningen, og som udøver
selvstændig virksomhed i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz samtidig med, at bopælen er bevaret i Danmark
skriftligt skal ansøge om jobpræmie samt opfylde
betingelsen om, at de pågældende ikke samtidig
får udbetalt ydelser som nævnt i § 2, stk. 5.
Da der ikke findes et register over personer
med selvstændig virksomhed i udlandet foreslås det
endvidere, at det er en betingelse for udbetaling af
jobpræmie, at personen skal dokumentere, at vedkommende
udøver selvstændig erhvervsvirksomhed i perioden, der
søges jobpræmie for.
Det foreslås i stk.
5, at der ikke kan udbetales jobpræmie efter stk. 3 og
4, for perioder, hvor personen får dagpenge eller
feriedagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
uddannelseshjælp, kontanthjælp, revalideringsydelse,
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a eller
ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge, dagpenge efter lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel, statens uddannelsesstøtte (SU) efter
lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), midlertidig
arbejdsmarkedsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., kontantydelse efter lov om kontantydelse eller
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Forslaget indebærer, at der ikke kan
udbetales jobpræmie for selvstændig virksomhed samtidig
med, at personen modtager ovennævnte
forsørgelsesydelser.
Det foreslås i stk.
6, at jobpræmien udbetales for de perioder fra den 1.
juli 2015 til den 31. december 2015, hvor betingelserne i stk. 1 -
5 er opfyldt.
Efter forslaget udbetales jobpræmien
kvartalsvis bagud men beregnes på baggrund af hver enkelt
måneds arbejdsindkomst. Det betyder, at hvis en person f.eks.
tjener 30.000 kr. i en måned, men ikke har indkomst i de
øvrige 2 måneder i kvartalet, vil der kun kunne blive
udbetalt jobpræmie for den måned, hvor personen havde
indkomst.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at jobpræmien udgør 10 pct. af den
månedlige arbejdsindkomst opgjort efter stk. 2. Præmien
kan dog højst udgøre 1.500 kr. pr. måned.
Forslaget indebærer, at selv om en
person tjener 30.000 en måned, udgør jobpræmien
højst 1.500 kr. den pågældende måned.
Det foreslås i stk.
2, at den månedlige arbejdsindkomst opgøres ud
fra oplysninger om arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, jf.
arbejdsmarkedsbidragsloven, som er indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister,
lønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunder om
bord på dansk skib registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister, som er indberettet til indkomstregisteret, og
arbejdsindkomst fra et andet EU/EØS-land eller Schweiz, som
er oplyst og dokumenteret af personen
Ved at benytte oplysninger i
indkomstregisteret til at opgøre den indkomst, der
lægges til grund for beregning af jobpræmie opnås
en enkel og ubureaukratisk administration.
Ved at beregne jobpræmien ud fra
arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, der er indberettet til
indkomstregisteret, er det alene løn, ansættelse med
løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven og
ansættelse i fleksjob efter kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som vil give en jobpræmie. Der
udbetales således ikke jobpræmie for f.eks.
arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, SU,
pensionsudbetalinger og erstatninger.
Endvidere foreslås det, at jobpræmien beregnes af
lønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunder om
bord på danske skibe registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister. Denne lønindkomst er ikke
arbejdsmarkedsbidragspligtig, men er indberettet til
indkomstregisteret.
Jobpræmien opgøres ved at
samkøre oplysningerne fra indkomstregisteret med
målgruppen. Kommunen kan dermed opgøre personernes
indtægtsgrundlag (arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst samt
lønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunder om
bord på danske skibe registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister) og beregne den konkrete jobpræmie for
målgruppen omfattet af § 1.
Det foreslås herudover, at kommunen opgør arbejdsindkomst
fra et EU/EØS-land eller Schweiz ud fra oplysninger, som
dokumenteres af borgeren i forbindelse med ansøgningen.
Til §
4
Det foreslås, at jobpræmien
udgør 1.500 kr. pr. måned for personer som nævnt
i § 2, stk. 3 og 4.
Forslaget indebærer, at
selvstændige erhvervsdrivende får en jobpræmie
som et fast beløb på 1.500 kr. pr. måned, hvis
de ikke samtidig modtager offentlige
forsørgelsesydelser.
Jobpræmien til selvstændige
erhvervsdrivende udgør 1.500 kr. uanset virksomhedens
omsætning.
Til §
5
Det foreslås, at jobpræmie efter
§ 3 og § 4 ikke sammenlagt kan overstige 1.500 kr. pr.
måned.
En person, der driver selvstændig
virksomhed, og som samtidig har lønarbejde i en anden
virksomhed og får løn derfra, som indberettes til
indkomstregisteret er berettiget til jobpræmie både som
lønmodtager og som selvstændig. Forslaget
indebærer, at den samlede præmie pr. måned til
personen ikke kan overstige 1.500 kr.
Det samme gælder en person, der driver
selvstændig virksomhed og samtidig udbetaler løn til
sig selv. Lønnen vil blive indberettet til
indkomstregisteret og danne grundlag for beregning af
jobpræmie. Denne person er berettiget til jobpræmie
både som lønmodtager og som selvstændig, men vil
for en måned samlet højst kunne få udbetalt
1.500 kr.
Til §
6
Det foreslås i stk.
1, at kommunen beregner jobpræmien.
Forslaget indebærer, at for hvert
kvartal udsøger kommunen, hvilke personer, der er
indberettet arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst for i
indkomstregisteret, hvorefter præmien kan beregnes og
udbetales.
Det foreslås i stk.
2, at jobpræmie efter §§ 3 og 4 udbetales
kvartalsvis bagud senest 45 dage efter kvartalets udløb
på baggrund af en månedlig opgørelse af
personens indkomst. Ved udbetalingen afrundes til nærmeste
hele kronebeløb. Beløb under 5 kr. udbetales
ikke.
Baggrunden for den kvartalsvise udbetaling
bagud er, at oplysningerne for den sidste måned i kvartalet
skal være indberettet til indkomstregisteret, og at der altid
vil være en vis forsinkelse. F.eks. vil en person, der har
lønindkomst i december 2015 senest få udbetalt
jobpræmien 45 dage efter udbetalingskvartalets udløb,
dvs. cirka 15. februar 2016.
Forslaget om at der ved udbetalingen afrundes
til nærmeste hele kronebeløb og at beløb under
5 kr. ikke udbetales indebærer, at kommunen ved kvartalets
udløb afrunder til nærmeste hele kronebeløb, og
at kommunen ikke udbetaler en jobpræmie på under 5 kr.
pr. kvartal.
Det foreslås i stk.
3, at er der fejl i udbetalingen af jobpræmien
på grund af uoverensstemmelser mellem personens indkomst og
de indberettede oplysninger til indkomstregisteret, jf. § 3,
stk. 2, skal der ske regulering i den følgende
udbetalingsperiode.
Forslaget indebærer, at hvis det
konstateres, at en oplysning om en indkomst i indkomstregisteret
har medført fejl i udbetaling af jobpræmien, har
kommunen pligt til at træffe afgørelse om, at der skal
foretages regulering ved den følgende udbetaling. Hvis det
viser sig, at indtægterne har været højere, skal
der ske efterbetaling af jobpræmie. Har der været
indberettet for høje indtægter, som har
medført, at der er blevet udbetalt en for høj
jobpræmie, skal det for meget udbetalte fradrages i
jobpræmien.
Fejl kan skyldes, at der er et vist
tidsmæssigt efterslæb i beregningen for et kvartal, da
en række virksomheder ikke indberetter rettidigt til
indkomstregisteret. Der vil for den næste udbetalingsperiode
blive taget hensyn til et sådant efterslæb.
Hvis personen mod bedre vidende uberettiget
har modtaget jobpræmie, skal kommunen træffe
afgørelse om tilbagebetaling af jobpræmie.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 8.
Til §
7
Det foreslås i stk.
1, at jobpræmien er skattefri.
Jobpræmien er skattefri, for at den skal
være enkel at forstå for modtagerne. Modtagerne skal
således kunne regne med, at de pr. måned får op
til 1.500 kr., som de ikke skal betale skat af, og som ikke
reducerer deres boligsikring eller friplads i daginstitution eller
deres kontanthjælp m.v.
Det foreslås i stk.
2, at jobpræmien ikke indgår i beregningen af
eller medfører fradrag i andre ydelser udbetalt efter lov om
aktiv socialpolitik, lov om integration af udlændinge i
Danmark, lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., lov om individuel boligstøtte, lov om dag-, fritids-
og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
eller lov om social service.
Det betyder, at jobpræmien f.eks. ikke
påvirker opgørelsen af den likvide formue, som skal
ligge til grund for vurderingen af ret til helbredstillæg og
heller ikke skal indgå i vurderingen af pensionistens ret til
personligt tillæg efter § 14, stk. 1, i lov om social
pension eller efter § 17, stk. 2, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig eller almindelig
førtidspension m.v.
Det betyder endvidere, at udbetalt
jobpræmie ikke indgår i beregningen af eller
medfører fradrag i offentlige ydelser til en eventuel
ægtefælle eller samlever.
Til §
8
Det foreslås, i stk. 1, at kommunen træffer
afgørelse om tilbagebetaling af jobpræmie, når
en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget
jobpræmie.
Kravet om bedre vidende er det samme som ond
tro. Det vil sige, at personen vidste eller burde vide, at
vedkommende modtog jobpræmien med urette. Det er en
betingelse, at personen modtog hjælpen uberettiget, hvilket
vil sige, at personen ikke opfyldte betingelserne for
jobpræmien.
Et eksempel herpå kan være, at en
person ikke opfylder betingelsen om at have modtaget
kontanthjælp m.v. i 329 ud af 365 dage inden for et år,
jf. forslaget til § 1, fordi personen havde "sort" arbejde i
perioden, der har bevirket, at kommunen efterfølgende har
truffet afgørelse om tilbagebetaling af hjælpen. I
denne situation opfylder personen ikke betingelserne for at
få jobpræmie, og kommunen skal i medfør af
forslaget til § 8 træffe afgørelse om
tilbagebetaling af jobpræmien.
Afgørelsen vil kunne påklages til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. forslaget til §
14.
Det foreslås i stk.
2, at personer omfattet af § 2, stk. 3 og 4, skal give
kommunen oplysning om ophør af virksomheden og andre
oplysninger, der har betydning for udbetaling af
jobpræmien.
Forslaget indebærer, at personen skal
give kommunen besked, hvis virksomheden ophører i
løbet af udbetalingsperioden og andre oplysninger, der har
betydning for udbetaling af jobpræmien.
Dette gælder også for personer,
som søger jobpræmie på grundlag af
selvstændig virksomhed i et EU/EØS-land eller
Schweiz.
Til §
9
Det foreslås i stk.
1, at kommunen inden 1. juli 2015 skriftligt skal orientere
de personer, der er omfattet af § 1, om, at de kan blive
berettiget til at få udbetalt jobpræmie. Kommunen skal
endvidere orientere personerne herom ved førstkommende
samtale som led i det individuelle kontaktforløb efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og regler fastsat i
medfør heraf eller som led i opfølgningen i
forbindelse med integrationsprogrammet, jf. lov om integration af
udlændinge i Danmark (integrationsloven).
For at motivere de berettigede personer til at
intensivere jobsøgningen, så de kan få så
meget ud af jobpræmieordningen som muligt, foreslås, at
personer i målgruppen for ordningen orienteres skriftligt
senest den 1. juli 2015. Den skriftlige orientering skal ske ved
almindeligt brev, digital post eller e-mail.
Digital kommunikation - her i forbindelse med
orientering af personer i målgruppen for
jobpræmieordningen - der omfatter personoplysninger, skal ske
med de fornødne sikkerhedsforanstaltninger som krævet
efter persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsen.
Datatilsynet bemærker, at dette efter tilsynets opfattelse
bl.a. indebærer, at der ved transmission over det åbne
internet af følsomme og/eller fortrolige personoplysninger,
skal foretages kryptering, jf. sikkerhedsbekendtgørelsens
§ 14 og udmøntningen heraf i
sikkerhedsvejledningen.
Kommunernes orientering skal indeholde
oplysninger om, at personen i perioden fra den 1. april 2014 til
den 31. marts 2015 i 329 ud af 365 dage helt eller delvist har
modtaget en eller flere af de ydelser m.v., der fremgår i
§ 1, stk. 2, og at personen kan optjene en jobpræmie
under de betingelser, der fremgår i §§ 1 og 2.
Det foreslås i stk.
2, at kommunen har adgang til de nødvendige
oplysninger i indkomstregisteret til brug for administrationen af
denne lov, jf. § 7 i lov om et indkomstregister, herunder
oplysninger om, hvem der har foretaget indberetningen, og
identiteten af den, oplysningerne vedrører, jf. dog stk. 3.
Det foreslås videre, at kommunen kan sammenholde
oplysningerne i indkomstregisteret med kommunens øvrige
registre i forbindelse med administration af denne lov. Der er tale
om samkøring i kontroløjemed således, at der
alene udbetales jobpræmier til personer, der har optjent en
præmie.
Forslaget indebærer, at kommunerne
bruger deres allerede eksisterende terminaladgang til
indkomstregisteret dvs. adgang til opslag i registeret, jf. §
7 i lov om et indkomstregister, i forbindelse med administrationen
af jobpræmieordningen. Med samme formål skal kommunerne
kunne sammenholde oplysningerne fra indkomstregisteret med deres
øvrige registre.
Kommunerne kan alene få adgang til forud
definerede data i indkomstregisteret, jf. § 15, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 1256 af 9. november 2010 om et
indkomstregister. Der skal indgås en aftale med SKAT om
hvilke oplysninger og felter i indkomstregisteret, der skal
være adgang til. Herved kan persondatalovens bestemmelser om,
at der alene må behandles relevante og tilstrækkelige
oplysninger til udtrykkeligt angivne og klare formål,
opfyldes.
Det vil bl.a. være følgende
oplysningstyper vedrørende offentlige
overførselsindkomster, arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst
og lønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunder om
bord på dansk skib registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister, som kommunerne har behov for adgang til i
indkomstregisteret:
- Dagpenge eller
feriedagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
- Midlertidig
arbejdsmarkedsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
-
Uddannelseshjælp, kontanthjælp, revalideringsydelse,
ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a eller
ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
- Sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge.
- Dagpenge efter
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
- Statens
uddannelsesstøtte (SU) efter lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven).
- Kontantydelse
efter lov om kontantydelse.
-
Førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
-
Arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, der er indberettet til
indkomstregisteret, herunder løn i forbindelse med
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i
integrationsloven og ansættelse i fleksjob efter kapitel 13 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
-
Lønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunder om
bord på dansk skib registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister, som er indberettet til indkomstregisteret.
Kommunen har endvidere behov for adgang til
oplysninger om, hvem der har foretaget indberetningen, og
identiteten af den, oplysningerne vedrører.
Ved at benytte oplysninger i
indkomstregisteret opnås en enkel administration, hvor
borgerne - som hovedregel - uden at skulle ansøge om
jobpræmien, får denne udbetalt af kommunen,
efterhånden som præmien optjenes.
Det er derfor nødvendigt og sagligt, at
kommunerne får adgang til de relevante oplysninger i
indkomstregisteret for de personer, der kan være berettigede
til jobpræmie.
Datatilsynet forudsætter i sin praksis,
at myndigheder i forbindelse med sammenstilling og samkøring
i kontroløjemed bl.a. har et klart og utvetydigt
retsgrundlag at arbejde på, og at de personer, der
berøres af kontrolordningen, skal have forudgående
information om kontrolordningen, jf. persondatalovens § 5,
stk. 1.
Mulighederne for at foretage sammenstilling og
samkøring i kontroløjemed svarer til praksis som var
gældende før persondatalovens ikrafttræden, og
som kom til udtryk ved en tilkendegivelse fra flertallet i
Retsudvalgets betænkning af 16. maj 1991 over forslag til lov
om ændring af lov om offentlige myndigheders registre (L50).
Det er her forudsat, at myndighederne i forbindelse med
samkøring i kontroløjemed har et klart og utvetydigt
retsgrundlag at arbejde på, og at myndighederne kun lader
kontrolordningen tage sigte på fremtidige forhold, med mindre
særlige forhold gør sig gældende.
Flertallet lagde endvidere vægt
på, at de borgere, der berøres af en kontrolordning, i
almindelighed gøres opmærksom på myndighedernes
adgang til at foretage samkøring i kontroløjemed,
inden kontrollen iværksættes, og at samkøringen
så vidt mulig kun finder sted, hvis de personer, der omfattes
af kontrollen, har fået meddelelse om kontrolordningen, inden
de afgiver oplysninger til myndigheden.
Det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at de forslåede bestemmelser til § 9, stk. 2,
2. pkt., og de gældende regler i § 54 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. opfylder kravene til et klart og
utvetydigt retsgrundlag.
For så vidt angår information til
berørte om kontrolordningen gælder det, at kommunen i
sin skriftlige orientering af personer i målgruppen, jf.
forslaget til § 9, stk. 1, 1. pkt., kan orientere om denne.
Alternativt skal kommunen orientere de berørte personer
på anden måde.
Kontrolordningen finder alene anvendelse
på forhold efter lovens ikrafttræden.
Samkøringen skal i øvrigt
overholde persondatalovens § 5, stk. 2, hvorefter indsamling
af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige
formål, og senere behandling må ikke være
uforenelig med disse formål (finalité-princippet).
Der må herudover kun indhentes og
videregives oplysninger, der er relevante og nødvendige, og
oplysningerne må ikke omfatte mere, end hvad der kræves
til opfyldelse af det formål, som oplysningerne er indsamlet
til.
Udmøntningen af § 9, stk. 2, 2.
pkt., og § 54 i lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v. og kommunens administration
heraf vil skulle ske inden for disse rammer.
Myndighederne på nationalt og kommunalt
niveau skal endvidere forud for iværksættelsen anmelde
sammenstilling og samkøring af oplysningerne til
Datatilsynet, jf. persondatalovens § 46, og de skal indhente
tilsynets udtalelse, inden behandlingen iværksættes,
jf. § 45, stk. 1, nr. 1.
Det foreslås i stk.
3, at kommunen fra udenlandske myndigheder kan indhente
oplysninger, som er nødvendige til brug for behandling af en
ansøgning om jobpræmie efter § 2, stk. 2 og 4,
eller til brug for behandling af en sag om kontrol af, om en person
mod bedre vidende uberettiget har modtaget jobpræmie.
Kommunerne skal være opmærksomme
på at iagttage persondataloven, herunder § 29 om
oplysningspligt over for borgeren, i forbindelse med indhentelse af
oplysninger i udlandet.
Til §
10
Det foreslås, at flytter en person, som
er omfattet af ordningen, til en anden kommune, skal
fraflytningskommunen orientere tilflytningskommunen om, at den
overtager forpligtelsen til at udbetale jobpræmien.
Forslaget indebærer, at hvis en person
omfattet af ordningen flytter til en anden kommune efter lovens
ikrafttræden, skal fraflytningskommunen orientere
tilflytningskommunen, om at vedkommende er omfattet af
jobpræmieordningen, således at den nye kommune kan
overtage opgaven med administrationen af eventuel jobpræmie
til den pågældende person.
I praksis får fraflytningskommunen en
besked fra ydelsessystemet, KMD-Aktiv, om personer, der flytter fra
kommunen, så fraflytningskommunen har mulighed for at varsle
tilflytningskommunen. Det nævnte ydelsessystem anvendes af 97
af 98 kommuner.
Der skal foretages en ændring af
bekendtgørelsen om retssikkerhed og administration på
det sociale område med henblik på, at lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
kommer til at gælde for jobpræmie efter denne lov.
Det er opholdskommunen, som har forpligtelsen
til at udbetale jobpræmien, jf. § 9 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
til personer omfattet af § 1.
Til §
11
Det foreslås i stk.
1, at styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
fastlægger den personkreds, som kan være berettiget til
en jobpræmie, jf. § 1, ved hjælp af oplysninger i
det fælles it-baserede datagrundlag, jf. kapitel 6 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. Det foreslås videre, at
styrelsen uden samtykke videregiver personnumre for personer
omfattet af 1. pkt. til kommunen og dennes databehandler.
For at minimere de administrative byrder for
borgerne og kommunerne foreslås det, at administrationen af
jobpræmien og den efterfølgende opfølgning og
evaluering i videst mulige omfang sker ved anvendelse af
1) oplysninger i
det fælles it-baserede datagrundlag på
beskæftigelsesområdet, jf. kapitel 6 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., suppleret med
2) oplysninger om
personer omfattet af § 1, stk. 1, samt
3) brug af
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret.
Med forslaget kan Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering identificere den personkreds, som kan være
berettiget til en jobpræmie, jf. § 1. Det sker ved
anvendelse af data i det fælles it-baserede datagrundlag i
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, jf. kapitel 6 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
Den foreslåede bestemmelse giver hjemmel
til, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering uden samtykke
fra borgeren videregiver oplysninger om personkredsen til kommunen
og dennes databehandler. Den enkelte kommune vil alene få
adgang til oplysninger om borgere med bopæl i kommunen.
Via kommunernes databehandler KMD fordeles
målgruppen på kommuner og lægges ind i KMD-Aktiv
på et givet KLE-nummer. Fra KMD-Aktiv er det muligt for
kommunerne hver især at udtrække en samlet liste over
alle personer (egne borgere), der er berettiget til optjening af en
jobpræmie (bruttomålgruppen). Disse lister kan
kommunerne hver især anvende i forbindelse med den skriftlige
orientering til personer i målgruppen og samtalerne med de
ledige, der er omfattet af målgruppen.
Herning Kommune anvender ikke KMD-Aktiv og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering videregiver oplysninger
til kommunen om kommunens egne borgere i målgruppen.
Kommunerne kan endvidere fra tidspunktet for
lovforslagets ikrafttræden henvende sig til Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering og rekvirere en elektronisk liste
over egne borgere i målgruppen. Dette skal ske på
kommunernes eget initiativ.
Kommunen må ikke anvende oplysningerne
om personer, der har modtaget de i § 1, stk. 1, nævnte
ydelser i 329 ud af 365 dage i perioden fra den 1. april 2014 til
den 31. marts 2015 til andre formål end administration af
jobpræmieordningen og statistisk opfølgning på
ordningen.
Denne lov om en jobpræmieordning er en
arbejdsmarkedspolitisk foranstaltning og er derfor omfattet af
bestemmelserne i kapitel 6-8 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Det
indebærer blandt andet at:
- Oplysninger i det
fælles it-baserede datagrundlag kan bruges til
fastlæggelse af borgernes rettigheder og pligter efter
lovgivningen, jf. § 1, stk. 3, nr. 1, i bekendtgørelse
om det fælles datagrundlag og det statistiske datavarehus
på beskæftigelsesområdet (regler fastsat i
medfør af § 32, stk. 6, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.)
- Kommunerne og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan udveksle
nødvendige oplysninger til brug for administrationen af
ordningen, jf. § 45, stk. 1, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Der kan
herunder udveksles oplysninger omfattet af persondatalovens §
8, stk. 1.
- Statslige
myndigheder og kommunale myndigheder med ansvar for
beskæftigelsesindsatsen kan få terminaladgang til
oplysninger i indkomstregisteret, der er nødvendige for
varetagelsen af beskæftigelsesindsatsen, jf. § 44, stk.
2, i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
- Oplysninger om
resultater og effekter af jobpræmieordningen kan indgå
i Jobindsats.dk, jf. § 38, stk.1, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., og det
datagrundlaget herfor kan samles i Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings statistiske datavarehus, jf. § 38, stk. 2, i
samme lov.
- Kommunerne har
pligt til at tilvejebringe og indsende statistiske oplysninger
m.v., som beskæftigelsesministeren anmoder om, jf. § 42,
stk. 1, nr. 4, og § 51, stk. 1, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
- Kommunerne kan
ikke kræve betaling fra Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering for tilvejebringelse og indberetning af de
pågældende oplysninger.
Forholdet til
persondataloven:
Anvendelsen af oplysninger om personer
omfattet af § 1 sker inden for rammerne af persondatalovens
§ 5, stk. 2, hvorefter indsamling af oplysninger skal ske til
udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling
ikke må være uforenelig med disse formål.
Det vurderes således, at det ikke er
uforeneligt med de formål, hvortil data oprindeligt er
indsamlet at anvende de pågældende oplysninger i
forbindelse med administrationen af jobpræmieordningen.
Det følger af persondatalovens §
5, stk. 3, at oplysninger, som behandles, skal være relevante
og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der
kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles, og de formål hvortil oplysningerne
senere behandles.
Til brug for gennemførelsen af
jobpræmieordningen er det nødvendigt, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering videregiver oplysninger til kommunen
og dennes databehandler om den personkreds, som kan være
berettiget til en jobpræmie, jf. § 1. Denne
videregivelse sker efter lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., der
indebærer en fravigelse af persondatalovens § 8, stk.
3.
Det foreslås i stk.
2, at til brug for administrationen af denne lov, herunder
til fastlæggelse af den berettigede personkreds, jf. §
1, og jobpræmiens størrelse, jf. § 3,
sammenstiller kommunen og dennes databehandler uden samtykke fra
borgeren oplysninger om offentlige forsørgelsesydelser, jf.
stk. 1, og indkomstoplysninger i indkomstregisteret.
Forslaget indebærer, at kommunerne kan
samkøre oplysninger til kontrolformål, jf. § 54 i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. Vedrørende mulighederne
for at foretage sammenstilling og samkøring i
kontroløjemed henvises til bemærkningerne til §
9, stk. 2.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
videregiver alene lister med personnumre til kommunerne og
kommunernes databehandlere om personkredsen og ikke andre
oplysninger. Listen indeholder oplysninger om langvarigt ledige og
er derfor omfattet af persondatalovens § 8, stk. 1, om
behandling af oplysninger, som kan indikere sociale problemer.
Oplysningerne videregives efter lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., der
indebærer en fravigelse af persondatalovens 8, stk. 3. Der
henvises til bemærkningerne til § 11, stk. 1.
Videregivelsen kan tillige ske uden
orientering af borgeren, jf. persondatalovens § 29, stk. 2, 2.
led, idet der ikke gælder en oplysningspligt, hvis
registreringen eller videregivelsen udtrykkeligt er fastsat ved lov
eller bestemmelser fastsat i henhold til lov.
Det foreslås i stk.
2, at kommunen til administration af
jobpræmieordningen, herunder fastlæggelse af
jobpræmiens størrelse, uden samtykke fra borgeren
sammenstiller individdata om offentlig forsørgelse, jf. stk.
1, med indkomstdata indhentet i indkomstregisteret. Forslaget er
dels begrundet i administrative hensyn, og dels i at
samkøringen vurderes at være til gavn for de
berørte personer.
Til §
12
Det foreslås, at for personer, som er
registreret til at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed, anvender kommunen indkomstregisteret til at
kontrollere, at ansøgeren om jobpræmie ikke i
udbetalingsperioden har modtaget offentlige
forsørgelsesydelser som nævnt i § 2, stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse
vedrører kommunens administration af
jobpræmieordningen for personer, som er registreret til at
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed, og hvor der ikke
findes indkomstoplysninger i indkomstregistreret.
I sådanne tilfælde skal borgeren
ansøge om jobpræmien, men må ikke samtidig
modtage ydelser fra det offentlige som nævnt i § 2, stk.
5.
Kommunen anvender på dette område
indkomstregistreret til at kontrollere, at ansøgeren om
jobpræmie ikke samtidig har modtaget
forsørgelsesydelser fra det offentlige.
Vedrørende mulighederne for at foretage
sammenstilling og samkøring i kontroløjemed og
forholdet til Retsudvalgets betænkning af 16. maj 1991
henvises til bemærkningerne til § 9, stk. 2.
Der er tale om en forudgående kontrol -
og kommunen skal derfor orientere ansøgeren om, at kommunen
vil foretage den anførte kontrol.
Til §
13
Det foreslås i stk.
1, at staten refunderer 100 pct. af kommunens udgifter til
jobpræmie og yder forskudsrefusion til kommunen.
Forslaget indebærer, at der oprettes en
lovbunden finanslovskonto til udbetaling af refusion for kommunale
udgifter til jobpræmieordningen. Der oprettes endvidere en
funktion i den kommunale kontoplan til kontering af kommunale
udgifter til ordningen. Udbetalinger og tilbagebetalinger konteres
på samme funktion i den kommunale kontoplan.
Refusionsudbetalingerne administreres via de sædvanlige
refusionsmekanismer.
Det foreslås i stk.
2, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold kan fastsætte regler om udbetaling, administration,
regnskab, revision og tilsyn m.v. for den i stk. 1, omhandlede
refusion og kan herunder bestemme, at administrationen og
udbetalingen til kommunerne kan varetages af en anden offentlig
myndighed.
Det foreslås således, at de
nærmere regler om udbetaling, administration, regnskab,
revision, tilsyn m.v. fastsættes i bekendtgørelse om
statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision
på Social- og Integrationsministeriets,
Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikters og Ministeriet for Børn og Undervisnings
ressortområder.
I henhold til en driftsaftale mellem
Beskæftigelsesministeriet og Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold varetager Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
udbetalingen til kommunerne på vegne af
Beskæftigelsesministeriet. Driftsaftalen omfatter alle
Beskæftigelsesministeriets refusionsudbetalinger til
kommunerne. Aftalen sikrer, at kommunerne kun skal søge om
refusion et sted.
Til §
14
Det foreslås, at kommunens
afgørelser efter denne lov kan indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Klagen behandles efter kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Klagefristen er 4 uger fra klageren har fået meddelelse om
afgørelsen.
Til §
15
Det foreslås, loven træder i kraft den 12. juni
2015.
Med forslaget sker første udbetaling af
jobpræmie efter udløbet af første hele kvartal,
der går fra 1. juli 2015 til 30. september 2015.
Da de betingelser, en person skal opfylde for
at være omfattet af jobpræmieordningen, jf. § 1,
ligger forud for lovens ikrafttræden, må lovforslaget
anses for at indeholde et element af tilbagevirkende kraft. Da
dette element udelukkende er begunstigende for de berørte
personer, som opfylder betingelserne for at få en
jobpræmie, anses det tilbagevirkende element for at
være uproblematisk.
Til §
16
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.