Fremsat den 5. maj 2015 af ministeren for
by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
regulering af boligforholdene og lov om planlægning
(Benyttelse af helårsboliger til
fritidsformål)
§ 1
I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 11. august
2010, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 310 af 30.
marts 2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 50, stk. 2, udgår
»af boligens ejer« og »af den samme
ejer«.
2. I
§ 50, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan meddele bindende
forhåndssamtykke.«
§ 2
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 221 af 3. marts 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 36, stk. 1, nr. 9,
indsættes efter »overstiger 250 m2«: », jf. dog stk.
6«.
2. I
§ 36, stk. 1, indsættes
efter nr. 10 som nyt nummer:
»11)
Genoptagelse af helårsbeboelsen af boliger, som midlertidigt
har været anvendt til fritidsformål i henhold til et af
kommunalbestyrelsen meddelt samtykke i medfør af lov om
midlertidig regulering af boligforholdene.«
Nr. 11-15 bliver herefter nr. 12-16.
3. I
§ 36, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 3, 12 og 13« til: »stk.
1, nr. 3, 13 og 14«.
4. I
§ 36, stk. 3, ændres
»stk. 1, nr. 12« til: »stk. 1, nr. 13«.
5. I
§ 36, stk. 4, ændres
»stk. 1, nr. 12 og 13« til: »stk. 1, nr. 13 og
14«.
6. I
§ 36 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Medmindre
kommunalbestyrelsen ved samtykket bestemmer andet, finder stk. 1,
nr. 9, ikke anvendelse på boliger, hvor anvendelsen på
grundlag af et meddelt samtykke efter lov om midlertidig regulering
af boligforholdene kan veksle mellem helårsbeboelse og
fritidsbeboelse.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Med forslaget udvides kommunernes muligheder
for at meddele de såkaldte flexboligtilladelser i henhold til
boligreguleringsloven.
Den foreslåede udvidelse gør det
muligt at meddele flexboligtilladelser, der følger boligen
frem for ejeren. Udvidelsen skal desuden gøre det muligt at
meddele flexboligtilladelser, som gør det muligt at veksle
frit mellem anvendelse til fritids- eller helårsbeboelse. Med
forslaget undtages flexboliger i landzone generelt fra planlovens
krav om landzonetilladelse ved genoptagelse af
helårsanvendelsen. Endelig giver forslaget kommunerne
mulighed for at meddele bindende forhåndstilsagn om
flexboligtilladelse til andre personer end boligens aktuelle
ejer.
Gennem de senere år har områder i
landdistrikterne været præget af lokal affolkning som
følge af flytning fra land til by. I perioden 1981-2010 er
indbyggertallet på landsplan øget med 8 pct. I samme
periode er indbyggertallet i landets tyndest befolkede
områder (landdistrikter og byer med færre end 1.000
indbyggere) imidlertid faldet med godt 9 pct. Denne udvikling har
sat sig sine spor, og i mange områder ses ubeboede og ofte
mangelfuldt vedligeholdte boliger.
Et gennemgående træk ved
udviklingen er, at størsteparten af disse boliger er
beliggende i egne af landet, hvor man i forvejen har store
problemer med vigende beskæftigelse, høj fraflytning
og generelt vanskelige vækstbetingelser for erhvervslivet.
Ser man, hvor de ubeboede boliger er beliggende, er det markant, at
der er en overrepræsentation heraf i landdistrikterne.
Boligreguleringslovens § 50 regulerer
kommunernes adgang til at meddele samtykke til midlertidige
ændringer i anvendelsen af helårsboliger. For at
tydeliggøre kommunernes mulighed for at fremme
efterspørgslen efter overskydende helårsboliger i
landdistrikterne blev der ved lov nr. 413 af 9. april 2013
føjet et nyt stykke til bestemmelsen. Tilføjelsen
giver kommunerne adgang til midlertidigt at lempe
bopælspligten for helårsboliger ved at meddele samtykke
i form af en flexboligtilladelse.
Ændringen lovfæstede den praksis,
der i nogle kommuner var udviklet for at udstede såkaldte
»weekendattester« - tilladelser som gav ejere af
helårsboliger mulighed for at anvende disse til
fritidsformål.
Flexboligtilladelsen giver boligejeren
mulighed for midlertidigt at anvende en helårsbolig til
fritidsformål med ret til senere at genoptage
helårsanvendelsen uden på ny at skulle søge
kommunen om tilladelse hertil i medfør af
boligreguleringsloven.
Initiativet fik en god modtagelse af landets
kommuner såvel som ejendomsmæglerbranchen. Flere
undersøgelser gennemført på Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikters foranledning, viser en betydelig interesse
for ordningen og et ønske om at styrke flexboligejernes
sikkerhed for investeringen.
Det blev derfor i forbindelse med
»Aftale om en vækstpakke, juni 2014« aftalt at
udvide ordningen, så kommunerne fremover får mulighed
for at meddele en tilladelse, der knytter sig til selve boligen
frem for ejeren personligt.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
En flexboligtilladelse i medfør af
boligreguleringslovens § 50, stk. 2, giver ejeren af en
helårsbolig mulighed for midlertidigt at benytte denne som
fritidsbolig. Tilladelsen giver boligejeren ret til senere at
genoptage helårsanvendelsen uden på ny at skulle
søge kommunen om tilladelse i henhold til
boligreguleringsloven.
Tilladelsen kan anvendes én gang. Hvis
boligejeren har genoptaget helårsanvendelsen og senere
ønsker at benytte boligen til fritidsformål igen,
forudsætter dette en ny tilladelse fra kommunen.
Tilladelsen er personlig og bortfalder dermed
senest i forbindelse med et ejerskifte. Det er dog muligt at anmode
kommunen om en vejledende forhåndstilkendegivelse
vedrørende muligheden for at opnå flexboligtilladelse
i forbindelse med salg af en bolig.
Flexboligtilladelsen kan alene gives under
iagttagelse af anden lovgivning på området. Tilladelsen
kan således ikke meddeles, såfremt den ændrede
anvendelse af boligen vil være i strid med f.eks. byggeloven,
lov om erhvervelse af fast ejendom, planloven eller planer udstedt
med hjemmel i denne.
2.1.1.
Byggeloven
Byggelovgivningen opererer alene med to
begreber i forbindelse med beboelsesbygninger, nemlig
helårsbeboelse og sommerhuse i sommerhusområder. Dette
betyder, at alle bygninger til beboelse, der ikke er sommerhuse i
sommerhusområder, er helårsboliger, uanset hvor ofte
bygningen benyttes. Dette betyder, at et helårshus ikke
skifter status til sommerhus, blot fordi huset i en midlertidig
periode ikke anvendes til helårsbeboelse. Helårshuset
vil således fortsat have status som helårsbolig i
henhold til byggeloven.
Hvis benyttelsen af boligen ændrer sig
væsentligt, vil der ske en væsentlig
anvendelsesændring, der er omfattet af byggelovens § 2,
stk. 1, litra c, og som følge heraf vil kræve
byggetilladelse fra kommunalbestyrelsen efter byggelovens §
16, stk. 1.
Når der efter byggelovgivningen meddeles
byggetilladelse til opførelse af en bebyggelse, skal
bebyggelsen opføres i overensstemmelse med det, der er
meddelt tilladelse til. Efter opførelsen må
bebyggelsen ligeledes alene anvendes til det formål, der er
meddelt tilladelse til som en del af byggetilladelsen, eksempelvis
bebyggelse til helårsbeboelse.
Er ændringen i benyttelsen af
bebyggelsen ikke væsentlig, falder forholdet ikke indenfor
byggelovens anvendelsesområde, og ændringen kan
således ske uden byggetilladelse.
En tilladelse i medfør af
boligreguleringslovens § 50, stk. 2 muliggør en
midlertidig ændring i benyttelsen af boligen og bygger
på en forudsætning om, at helårsanvendelsen
senere kan genoptages. Benyttelsesændringen er derfor ikke
væsentlig og falder dermed uden for byggelovens
anvendelsesområde.
Dette indebærer, at flexboligen bevarer
sin formelle helårsstatus i byggelovens forstand, hvorfor
helårsanvendelsen senere kan genoptages uden krav om
byggetilladelse.
2.1.2. Lov
om planlægning (planloven)
Planloven regulerer anvendelsen af
helårs- og ferieboliger både i byzone,
sommerhusområder og landzone med særlige regler og
begrænsninger i sommerhusområder og i landzone samt
kystnærhedszonen og hovedstadsområdet samt de
begrænsninger, der følger af den konkrete
planlægning for området. Planloven indeholder
også særlige regler for ændret anvendelse f.eks.
fra fritidsbolig til helårsbolig i henholdsvis kommune- og
lokalplanlagt byzone, landzone, sommerhusområde,
kystnærhedszone og i hovedstadsområdet.
Muligheden for at få og udnytte en
flexboligtilladelse er således påvirket af planloven og
de planmæssige forhold, herunder lokalplaner, som gør
sig gældende for det område, hvor boligen er
beliggende.
Der er i planlovens § 19 hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bestemte
lokalplanbestemmelser, medmindre det strider mod lokalplanens
principper. Et krav om helårsbeboelse kan være en del
af lokalplanens principper (formål og
anvendelsesbestemmelser) og kan i så fald ikke fraviges ved
en dispensation, jf. planlovens § 19. Er et område
således udlagt til helårsbeboelse, vil lokalplanen
skulle erstattes af en ny lokalplan eller ændres for så
vidt angår kravet om helårsbeboelse, såfremt
kommunen ønsker at meddele flexboligtilladelser i dette
område. Dette forudsætter, at det ikke er i strid med
bestemmelserne i planloven og regler m.v. udstedt i medfør
heraf, som f.eks. bekendtgørelse nr. 1037 af 9. august 2013
om hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan
2013).
Efter planloven har kommunalbestyrelsen
mulighed for i kommuneplanen at fastsætte retningslinjer for
bl.a. landzoneadministrationen og herved skabe grundlag for den
ønskede administration af landzonebestemmelserne i forhold
til f.eks. bosætning.
For boliger i landzone gælder, at det
ikke kræver landzonetilladelse at ændre anvendelsen af
en helårsbolig til fritidsbolig. I medfør af
planlovens § 35, stk. 1 stilles der imidlertid krav om
landzonetilladelse, såfremt en helårsbolig i landzone,
der i mere end tre på hinanden følgende år har
været anvendt til fritidsformål, atter ønskes
anvendt som helårsbolig. Praksis er som udgangspunkt
restriktiv. I bedømmelsen indgår bl.a. længden
af den periode, hvor huset ikke har været anvendt til
helårsbeboelse, hvor mange helårshuse der ligger i
nærheden samt husets kvalitet.
Eksisterende sommerhusområder i
kystnærhedszonen skal fastholdes som sommerhusområder,
jf. planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 3. Det samme gælder i
hovedstadsområdet, jf. Fingerplanen. Boliger i et
sommerhusområde må ikke anvendes til
helårsbeboelse, jf. helårsforbuddet i planlovens §
40, stk. 2.
Såfremt et hus i et
sommerhusområde i kystnærhedszonen lovligt har
været anvendt som helårsbolig før områdets
planlægning ved lokalplan m.m., jf. planlovens § 38 a,
til sommerhusområde, kan den hidtidige anvendelse som
helårsbolig fortsætte. Dersom anvendelsen af et
sådant hus ændres til ferieboliganvendelse, bortfalder
den hidtidige ret til helårsbeboelse, såfremt denne ret
ikke udnyttes i 3 på hinanden følgende år, jf.
planlovens § 40, stk. 1, og § 56, stk. 2. I denne
situation kan der alene gives en flexboligtilladelse betinget af,
at anvendelsen til helårsbolig genoptages, inden retten til
helårsbeboelse bortfalder - altså inden 3 år
efter påbegyndelsen af anvendelsen til feriebolig.
2.1.3. Lov
om erhvervelse af fast ejendom (erhvervelsesloven)
Det følger af § 1, stk. 1, i lov
om erhvervelse af fast ejendom, at personer, der ikke har
bopæl i Danmark, og som heller ikke tidligere har haft
bopæl her i landet i et tidsrum af i alt 5 år, kun med
justitsministerens tilladelse kan erhverve adkomst til fast ejendom
i Danmark. Bestemmelsen omfatter både helårsboliger og
fritidsboliger m.v. (sekundærboliger).
Ifølge bemærkningerne til lov om
erhvervelse af fast ejendom, jf. Folketingstidende 1959-60,
tillæg A, spalte 289, er formålet med
erhvervelseslovgivningen - i lyset af den udenlandske
efterspørgsel på fast ejendom i Danmark sammenholdt
med det begrænsede areal til rådighed - at give
personer, der er bosat i Danmark, fortrinsret til at erhverve fast
ejendom her i landet. Tilladelse til erhvervelse af fritidsbolig
(sekundærbolig) i Danmark gives efter Justitsministeriets
praksis kun, hvis ansøgeren har en ganske særlig
stærk tilknytning til Danmark.
Erhvervelse af en flexbolig med henblik
på anvendelse til fritidsformål vil - uagtet boligens
formelle status på erhvervelsestidspunktet - være
sidestillet med erhvervelse af en fritidsbolig i erhvervelseslovens
forstand.
2.1.4. Lov
om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom
(ejendomsavancebeskatningsloven)
Skattemæssigt er en flexbolig omfattet
af de almindelige regler om beskatning af fast ejendom.
Fortjenester ved salg af flexboliger omfattet af henholdsvis den
såkaldte parcelhusregel eller sommerhusregel i
ejendomsavancebeskatningslovens § 8 vil derfor være
skattefri.
Efter parcelhusreglen er fortjeneste ved
afståelse af en- og tofamilieshuse og ejerlejligheder
skattefri, hvis huset eller lejligheden har tjent til bolig for
ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele ejertiden. For
en- og tofamilieshuse gælder fritagelsen dog kun, hvis
ejendommens samlede grundareal er mindre end 1.400 m²,
ejendommen ikke kan udstykkes til selvstændig bebyggelse,
eller udstykning vil medføre en væsentlig
værdiforringelse.
Efter sommerhusreglen i skattelovgivningen er
fortjeneste ved salg af sommerhusejendomme og lign. skattefri, hvis
ejeren eller dennes husstand har benyttet ejendommen til private
formål i en del af eller hele ejerperioden. Sommerhusreglen
finder også anvendelse på helårsboliger, hvis
ejendommen er anskaffet med henblik på anvendelse til
fritidsformål for ejeren eller dennes husstand og i hele
ejertiden udelukkende er anvendt til fritidsformål for ejeren
eller dennes husstand.
Hvis en helårsbolig, herunder en
flexbolig, har været anvendt til andet end private
fritidsformål i ejerperioden, f.eks. udlejning, vil
sommerhusreglen efter praksis ikke finde anvendelse ved et salg.
Boligen vil derimod fortsat godt kunne være omfattet af
parcelhusreglen, og en fortjeneste ved salg dermed være
skattefri, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt
på salgstidspunktet.
2.1.5. Lov
om sommerhuse og campering m.v. (sommerhusloven)
I henhold til sommerhuslovens § 1
kræver længerevarende eller erhvervsmæssig
udlejning til ferieboligformål særlig tilladelse. Den
af lovgiver ønskede praksis er restriktiv, og der gives
derfor som altovervejende hovedregel ikke udlejningstilladelse.
2.2.
Lovforslaget
Med henblik på at fremme
omsætteligheden af boliger i landdistrikterne yderligere,
indgik regeringen som et led i vækstpakken i juni 2014 aftale
med Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Dansk Folkeparti om en udvidelse af
flexboligordningen. Den aftalte udvidelse skal give
kommunalbestyrelserne mulighed for at udstede flexboligtilladelser,
der knytter sig til selve boligen og dermed kan overdrages ved et
senere salg.
Med nærværende lovforslag
udmøntes den i vækstpakken aftalte udvidelse af
flexboligordningen. Udvidelsen foreslås i den forbindelse
suppleret af en række tiltag, der alle har til formål
at give flexboligejere og potentielle købere større
sikkerhed for boligens langsigtede anvendelsesmuligheder og senere
omsættelighed. En større sikkerhed for senere
køberes anvendelsesmuligheder vil øge ejendommens
værdi og dermed forbedre vilkårene for at opnå en
bedre realkreditfinansiering af købet.
Det foreslås derfor at ændre
formuleringen af boligreguleringslovens § 50 stk. 2,
således at kommunalbestyrelsens samtykke ikke skal gives til
boligejeren personligt. Den foreslåede udvidelse giver derfor
tillige kommunerne mulighed for at udstede flexboligtilladelser,
der ikke bortfalder, når helårsanvendelsen af boligen
genoptages.
For at give potentielle købere
større sikkerhed omkring aftaleindgåelsen
foreslås det tillige at supplere boligreguleringslovens
§ 50, stk. 2 med en ny bestemmelse, som giver
kommunalbestyrelsen hjemmel til at meddele bindende
forhåndstilsagn om flexboligtilladelse. Denne mulighed vil
desuden være et nyttigt redskab for ejendomsmæglere og
sælgere, der ønsker at fremme omsætteligheden af
deres bolig.
Med de foreslåede udvidelser af
ordningen tilsigtes ingen ændring af kommunernes adgang til
selv at beslutte, i hvilket omfang flexboligordningen skal finde
anvendelse. Det er således fortsat op til den enkelte kommune
at fastlægge de nærmere retningslinjer for ordningens
anvendelse under respekt af anden lovgivning.
Regeringen ønsker med den
foreslåede udvidelse af flexboligordningen at understrege
ordningens særtræk i forhold til andre former for
ændringer i benyttelsen af boliger. Ændringen i den
enkelte boligs anvendelse sker på grundlag af
kommunalbestyrelsens forudgående stillingtagen, og
tilladelsen gives fortsat under forudsætning af, at
helårsbeboelsen senere kan genoptages.
Flexboligen bibeholder sin formelle
helårsstatus i boligreguleringsloven og byggelovens
forstand.
Begrundelsen for planlovens krav om
landzonetilladelse ved fritidsboligers overgang til
helårsbeboelse er, at helårsbeboelse i højere
grad end fritidsbeboelse påvirker omgivelserne.
Flexboligordningen adskiller sig fra den
hidtidige landzonepraksis for ændret anvendelse af
helårsboliger i landzone, idet der er tale om en midlertidig
anvendelsesændring, som hviler på en begunstigende
forvaltningsakt.
Det foreslås derfor at indføje en
ny bestemmelse i planlovens § 36, stk.1, som generelt undtager
flexboliger fra planlovens krav om landzonetilladelse i forbindelse
med genoptagelse af helårsbeboelsen uanset varigheden af den
midlertidige anvendelse til fritidsformål.
Kommunerne foretager allerede i vid
udstrækning registrering af flexboligtilladelser i Bygnings-
og Boligregistret (BBR). Ved registrering i BBR kan
flexboligtilladelsen indgå i den digitale ejendomsdatarapport
(DIADEM), hvilket gør oplysningen om flexboligstatus
umiddelbart tilgængelig for købere og formidlere af
boliger. I forlængelse af den foreslåede
lovændring vil der i medfør af lov om bygnings- og
boligregistrering på bekendtgørelsesniveau blive
fastsat nærmere regler om BBR-registrering af
flexboligtilladelser.
Med udvidelsen af flexboligordningen tilsigtes
hverken ændringer af udlændinges adgang til erhvervelse
af fast ejendom i Danmark, de skattemæssige forhold omkring
salg af fast ejendom eller reglerne for udlejning til
fritidsformål.
Udvidelsen af flexboligordningen evalueres 2
år efter, at den er trådt i kraft med henblik på
at vurdere effekten af ændringen og eventuelt afledte
konsekvenser.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige. I forhold til planloven vil kommunerne skulle behandle
færre sager om genoptagelse af helårsbeboelse i
boliger, der har været anvendt som fritidsbolig. Derimod vil
kommunerne skulle behandle lidt flere sager om til- og ombygning
til flexboliger, men samlet set vurderes ændringen ikke at
få økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
En øget efterspørgsel efter
flexboliger vil isoleret set kunne medføre en stigning i
antallet af ansøgninger og flere registreringer i Bygnings-
og Boligregistret (BBR). Muligheden for at indtræde i
tidligere udstedte tilladelser indebærer derimod, at der ikke
på ny skal søges tilladelse i forbindelse med
ejerskifte. Det er derfor forventningen, at forslaget ikke vil
medføre øgede administrative omkostninger for
kommunerne.
De kommunaløkonomiske konsekvenser er
forhandlet med KL.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget tager sigte på overskydende
boliger og må derfor ventes at medføre stigende
omsætning og beskæftigelse i landdistrikterne.
Forslaget kan endvidere føre til øget omsætning
i turismeerhvervet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes at indebære en
administrativ lettelse for boligkøbere, som kan
indtræde i tidligere udstedte tilladelser frem for selv at
skulle ansøge i forbindelse med ejerskifte. Potentielle
flexboligkøbere vil desuden opnå en større
sikkerhed ved en bindende forhåndstilkendegivelse
vedrørende muligheden for at opnå
flexboligtilladelse.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har i perioden fra den 23. april
til den 29. april 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejendomsmæglernes Landsorganisation, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Finansrådet, Forsikring og Pension,
Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, KL, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Parcelhusejernes Landsforening, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Realkreditforeningen og Realkreditrådet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Øget omsætning og
beskæftigelse i landdistrikterne. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Mindre administrativ lettelse | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
I henhold til boligreguleringslovens §
50, stk. 2, kan kommunalbestyrelsens samtykke
(flexboligtilladelsen) alene meddeles til boligejeren personligt.
Tilladelsen bortfalder dermed senest i forbindelse med boligens
ejerskifte.
Det foreslås, at samtykket fremover
også kan knyttes til selve boligen. Herved kan
flexboligtilladelsen følge boligen ved ejerskifte. Den
værdi, som tilladelsen repræsenterer for ejendommen,
kan således fastholdes i forbindelse med et senere salg.
Det er stadig op til kommunalbestyrelsen at
tage stilling til, hvorledes flexboligordningen konkret skal
udmøntes i kommunen under respekt for anden relevant
lovgivning på området. Kommunalbestyrelsen kan
således beslutte, om man vil anvende ordningen i fuldt
omfang, eller om man vil praktisere ordningen i en mindre
vidtgående form. Kommunen kan eksempelvis beslutte alene at
meddele flexboligtilladelser som tidsbegrænsede eller
personlige tilladelser. Kommunen træffer ligeledes beslutning
om, hvorvidt tilladelsen skal bortfalde, når
helårsanvendelsen genoptages, eller give mulighed for frit at
veksle mellem anvendelsesformerne. Kommunalbestyrelsen bør
endvidere overveje, om sådanne differentieringer i ordningens
anvendelse skal afgrænses geografisk således, at der i
bestemte områder af kommunen gives flexboligtilladelser i
varierende omfang.
Der er blandt landets kommuner en udbredt
praksis for at registrere flexboligtilladelser i Bygnings- og
Boligregistret (BBR). Den foreslåede udvidelse af
flexboligordningen forventes at have en positiv indflydelse
på de berørte boligers ejendomsværdi. Ved
registrering i BBR kan flexboligtilladelsen indgå i den
digitale ejendomsdatarapport (DIADEM), hvilket vil gøre
oplysningen om flexboligstatus umiddelbart tilgængelig for
købere og formidlere af boliger. I forlængelse af den
foreslåede lovændring vil der i medfør af lov om
bygnings- og boligregistrering blive fastsat nærmere regler
om BBR-registrering af flexboligtilladelser på
bekendtgørelsesniveau.
Til nr.
2
Flexboligtilladelsen er, jf.
boligreguleringslovens § 50, stk. 2, personlig og kan alene
meddeles til boligens aktuelle ejer. Andre personer har derfor
efter gældende ret alene mulighed for at opnå
vejledende tilkendegivelser vedrørende den fremadrettede
mulighed for at opnå flexboligtilladelse til en konkret
bolig.
Med henblik på at fremme
omsætteligheden af boliger i landdistrikterne foreslås
det at give kommunalbestyrelsen mulighed for at give bindende
forhåndssamtykke i form af et forhåndstilsagn om
flexboligtilladelse.
Det vil stå en kommunalbestyrelse frit
for at anvende denne mulighed. Hvis kommunalbestyrelsen
ønsker at afgive forhåndstilkendegivelser, kan dette
også efter den foreslåede ændring ske i
vejledende eller tidsbegrænset form. Borgeren har
således ikke i medfør af bestemmelsen retskrav
på, at kommunalbestyrelsen bruger sin mulighed for at give et
bindende forhåndstilsagn. Hvis en kommunalbestyrelse
vælger at gøre brug af muligheden for at give bindende
forhåndssamtykke, vil kommunalbestyrelsens afgørelser
herom - som øvrige kommunale afgørelser - være
underlagt de almindelige forvaltningsretlige principper, herunder
krav om saglighed og lighed.
Til § 2
Til nr.
1
Efter de gældende regler i planlovens
§ 36, stk. 1, nr. 9, kan til- og ombygning af et
helårshus op til et samlet bruttoetageareal på 250
m2 ske uden
landzonetilladelse.
Undtagelsen fra kravet om landzonetilladelse i
§ 36, stk. 1, nr. 9, for til- og ombygning af
helårshuse, foreslås begrænset for boliger med en
flexboligtilladelse, jf. den foreslåede bestemmelse i §
36, stk. 6, jf. forslagets § 2, nr. 6.
§ 36, stk. 1, nr. 9, foreslås
udbygget med en henvisning til den foreslåede nye bestemmelse
i § 36, stk. 6, hvorefter retten i planlovens § 36, stk.
1, nr. 9, til at udvide helårshuse uden landzonetilladelse
ikke gælder for boliger, hvor kommunalbestyrelsen har meddelt
en flexboligtilladelse efter lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, medmindre kommunalbestyrelsen har bestemt noget
andet i flexboligtilladelsen. Der henvises til bemærkningerne
til den foreslåede nr. 6 i lovforslaget.
Til nr.
2
Efter gældende regler i planlovens
§ 36, stk. 1, nr. 10, er en helårsboligs overgang til
fritidsbolig undtaget fra kravet om landzonetilladelse efter
planlovens § 35 til ændret anvendelse af bestående
bebyggelse. Derimod kan genoptagelse af helårsbeboelsen ikke
ske uden landzonetilladelse efter planlovens § 35, hvis
boligen har været anvendt som fritidsbolig i mere end 3
år.
Med forslaget undtages flexboliger generelt
fra planlovens krav om landzonetilladelse i forbindelse med
genoptagelse af helårsbeboelsen. Helårsbeboelsen kan
dermed umiddelbart genoptages uanset varigheden af den midlertidige
anvendelse til fritidsformål.
Med forslaget tilsigtes ikke en ændring
af den hidtidige landzonepraksis for helårsboliger, der i
medfør af planlovens § 36, stk. 1, nr. 10, anvendes til
fritidsformål.
Til nr.
3-5
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af ændringerne i § 2, nr. 2, hvorefter
flexboliger generelt undtages fra planlovens krav om
landzonetilladelse i forbindelse med genoptagelse af
helårsbeboelsen.
Til nr.
6
Efter de gældende regler i planlovens
§ 35 kan opførelse af bebyggelse og til- og ombygning i
landzone kun ske med kommunalbestyrelsens forudgående
landzonetilladelse.
Der gælder en række undtagelser
fra tilladelseskravet. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 9, giver
mulighed for til- og ombygning af et helårshus, hvorved
husets samlede bruttoetageareal ikke overstiger 250 m2, uden landzonetilladelse.
Større udvidelser, dvs. over 250 m2, kræver fortsat en
forudgående landzonetilladelse. En tilsvarende undtagelse
gælder ikke for fritidshuse. Det følger af praksis i
sager om udvidelse af eksisterende sommerhuse eller udskiftning af
mindre sommerhuse i landzone, at beslutningen om, hvorvidt der kan
meddeles tilladelse, sker på grundlag af en konkret vurdering
i den enkelte sag med udgangspunkt i
planlægningsmæssige og landskabelige overvejelser samt
ved en afvejning af de yderligere hensyn, der skal varetages med
landzonebestemmelserne. I praksis tillades kun mindre udvidelser af
fritidshuse.
Det antages, at bestemmelsen i § 36, stk.
1, nr. 9, kun gælder egentlige helårshuse og ikke huse,
der midlertidigt eller permanent har status af fritidshuse. Den
foreslåede bestemmelse skal sikre, at kun helårshuse
med helårsbeboelse kan benytte denne undtagelse fra
hovedreglen om forudgående landzonetilladelse til
bygningsmæssige udvidelser, medmindre kommunalbestyrelsen
bestemmer andet for flexboliger i forbindelse med
flexboligtilladelsen.
Med de foreslåede bestemmelser i dette
lovforslag vil der blive friere muligheder for vekslende
ændringer af en boligs status mellem helårsbolig og
fritidsbolig. Det betyder, at selv en kortvarig statusændring
fra fritidsbolig til helårsbolig giver mulighed for at udvide
små huse, der primært anvendes som fritidshuse, uden
landzonetilladelse, dvs. uden kommunalbestyrelsens mulighed for at
afveje de hensyn til eksempelvis natur, landskab, infrastruktur og
naboer, der ligger bag landzonereglerne.
Den foreslåede bestemmelse skal dels
sikre, at der ikke uden landzonetilladelse bliver mulighed for at
udvide boliger, der i udgangspunktet er helårsboliger, men
som udnyttes som fritidshuse og er købt med dette
formål, medmindre kommunalbestyrelsen bestemmer andet i
forbindelse med meddelelsen af en flexboligtilladelse. Dels skal
den være med til at hindre, at muligheden for at veksle
mellem helårsbeboelse og fritidsbeboelse ikke udnyttes til at
udbygge fritidshuse op til 250 m2
og dermed indebære generelt set flere store fritidshuse i
landzone, i mange tilfælde i områder med store natur-
og landskabsværdier. Bestemmelsen sikrer endvidere, at
kommunalbestyrelsen fortsat har en indsigt i og indflydelse
på udbygningen af de boliger, der i det væsentlige
anvendes som fritidsboliger, og som ofte er beliggende i
områder med store natur- og landskabsværdier.
Forslaget betyder, at kommunalbestyrelsen ved
meddelelsen af en flexboligtilladelse samtidig kan tage stilling
til, om retten til, efter planlovens § 36, stk. 1, nr. 9 at
udvide boligen til 250 m2 skal
gælde for den pågældende ejendom. Det kan
eksempelvis være tilfældet, hvis huset i forvejen er
relativt stort.
Forslaget betyder ikke, at huse med en
flexboligtilladelse ikke kan udvides. Det betyder alene, at til- og
ombygning enten kræver kommunalbestyrelsens
landzonetilladelse eller en stillingtagen hertil i forbindelse med
flexboligtilladelsen.
Til § 3
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2015.
Den i forslagets § 1, nr. 1
foreslåede udvidelse af kommunernes muligheder i
medfør af flexboligordningen indebærer ikke, at
allerede udstedte tilladelser ændrer karakter. Såfremt
en flexboligejer efter udvidelsen ønsker en mere
vidtgående anvendelsesret, end den allerede udstedte
tilladelse giver mulighed for, vil vedkommende på ny skulle
ansøge kommunen herom. Det skal dog understreges, at
kommunen ikke i kraft af udvidelsen er forpligtet til at meddele en
sådan tilladelse.
Den i forslagets § 2, nr. 2
foreslåede undtagelse fra kravet om landzonetilladelse ved
genoptagelse af helårsanvendelsen omfatter tillige allerede
udstedte flexboligtilladelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 11. august
2010, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 310 af 30.
marts 2015, foretages følgende ændringer: | | | | | | | § 50. . . . Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan meddele samtykke til, at en
helårsbolig af boligens ejer tages i brug til sommerbeboelse
eller lignende midlertidig benyttelse, samt at boligen
efterfølgende af den samme ejer på ny tages i brug til
helårsbeboelse uden yderligere ansøgning om samtykke
hertil fra kommunalbestyrelsen. Stk.
3. . . . | | 1. I § 50, stk. 2, udgår »af
boligens ejer« og »af den samme ejer«. | | | | | | | 2. I § 50, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: | »Kommunalbestyrelsen kan meddele
bindende forhåndssamtykke.« | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 221 af 3. marts 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 36.
Tilladelse efter § 35, stk. 1, kræves ikke
til: | | 1. I § 36, stk. 1, nr. 9, indsættes
efter »overstiger 250 m2«: », jf. dog stk.
6«. | 1 - 8) . . . | | 9) | Til- og ombygning af helårshus,
hvorved husets samlede bruttoetageareal ikke overstiger 250 m2. | | | | | | 10) | Helårsboligs overgang til
anvendelse som fritidsbolig. | | 2. I § 36, stk. 1, indsættes efter nr.
10 som nyt nummer: | 11) | Udstykning, der foretages på
grundlag af en erhvervelse efter lov om jordfordeling og offentligt
køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige
formål m.m. (jordfordelingsloven) til et regionalt
jordkøbsnævns formål. | | »11) Genoptagelse af
helårsbeboelsen af boliger, som midlertidigt har været
anvendt til fritidsformål i henhold til et af
kommunalbestyrelsen meddelt samtykke i medfør af lov om
midlertidig regulering af boligforholdene.« | | | | | | | 12) | Opførelse eller indretning i
eksisterende bebyggelse af en bolig på en landbrugsejendom,
hvis areal overstiger 30 ha, når den nye bolig skal benyttes
i forbindelse med et generationsskifte eller til en
medhjælper. | | Nr. 11-15 bliver herefter nr.
12-16. | | | | | | | | | | 13) | Byggeri til udvidelse af en mindre
erhvervsvirksomhed i det åbne land, som lovligt er etableret
i en tidligere landbrugsbygning. | | | | | | | | | 14) | Panelantenner til mobilkommunikation med
tilhørende radiomoduler og transmissionslinks i neutrale
farver, som opsættes på eksisterende master, der
anvendes til offentlig mobilkommunikation, siloer eller høje
skorstene, når bebyggelsens højde ikke dermed
forøges. | | | | | | | | | | | | | | | 15) | Teknikskabe i neutrale farver med en
grundplan på maksimalt 2 m2 og en højde på
maksimalt 2,5 m til brug for de antenner, der er nævnt i nr.
14, og som opsættes på eller umiddelbart ved masten,
siloen eller skorstenen. | | | | | | | | | | | | Stk. 2. Der
kræves dog tilladelse efter § 35, stk. 1, for
så vidt angår beliggenheden og udformningen af
bygninger som omhandlet i stk. 1, nr. 3, 12 og 13, der
opføres uden tilknytning til ejendommens hidtidige
bebyggelsesarealer. For så vidt angår gyllebeholdere,
skal der meddeles tilladelse til en af hensyn til markdriften
ønsket placering, medmindre væsentlige hensyn til
landskab, natur og miljø samt naboer afgørende taler
imod placeringen. En tilladelse skal være betinget af, at
gyllebeholderen afskærmes med beplantning, og at
gyllebeholderen skal fjernes, når den ikke længere er
nødvendig for driften. Stk. 3. Der
kan kun i særlige tilfælde meddeles tilladelse efter
§ 35, stk. 1, til frastykning af en bolig, der er
opført på en landbrugsejendom i henhold til
bestemmelsen i stk. 1, nr. 12. Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1, nr. 12 og 13, gælder ikke inden
for klitfrednings- og strandbeskyttelseslinjen efter
naturbeskyttelsesloven. Stk. 5.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på campinghytter. | | 3. I § 36, stk. 2, 1. pkt., ændres
»stk. 1, nr. 3, 12 og 13« til: »stk. 1, nr. 3, 13
og 14«. | | | | | | | | 4. I § 36, stk. 3, ændres »stk.
1, nr. 12« til: »stk. 1, nr. 13«. | | | | | | | | 5. I § 36, stk. 4, ændres »stk.
1, nr. 12 og 13« til: »stk. 1, nr. 13 og
14«. | | | | | | | | 6. I § 36 indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Medmindre kommunalbestyrelsen ved samtykket bestemmer andet, finder
stk. 1, nr. 9, ikke anvendelse på boliger, hvor anvendelsen
på grundlag af et meddelt samtykke efter lov om midlertidig
regulering af boligforholdene kan veksle mellem
helårsbeboelse og fritidsbeboelse.« | | | | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2015. | | | |
|