Fremsat den 5. maj 2015 af ministeren for
sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om røgfri
miljøer
(Udskydelse af tidspunkt for lovens
revision)
§ 1
I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om røgfri
miljøer, som ændret ved lov nr. 607 af 18. juni 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 33 ændres
»folketingsåret 2014-15« til:
»folketingsåret 2015-16«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at udskyde
revisionen af lov om røgfri miljøer til
folketingsåret 2015-16.
Det fremgår af lovens § 33, at
ministeren for sundhed og forebyggelse skal fremsætte forslag
til revision af loven i folketingsåret 2014-15.
Det er regeringens opfattelse, at loven i sin
nuværende udformning fungerer efter hensigten, og at der
derfor ikke er grundlag for at revidere loven i indeværende
folketingssamling. Regeringen finder derimod, at der er behov for,
at loven på visse punkter udvides til at omfatte brug af
elektroniske cigaretter, der falder uden for den nuværende
lovs anvendelsesområde.
Efter regeringens opfattelse bør en
udvidelse af lovens anvendelsesområde - med det formål
på visse punkter at sidestille brug af elektroniske
cigaretter med rygning - ske som led i fremsættelsen af en
samlet og sammenhængende regulering af elektroniske
cigaretter. Regeringen finder derfor, at revisionen af lov om
røgfri miljøer bør ske i tæt
sammenhæng med implementeringen i dansk ret af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF (direktivet om tobaksvarer og relaterede
produkter), der indeholder nærmere krav til
markedsføring af bl.a. elektroniske cigaretter. Direktivet
skal gennemføres i dansk ret senest den 20. maj 2016.
Da regeringen vil skulle fremsætte
lovforslag med henblik på direktivets gennemførelse i
dansk ret i den kommende folketingssamling, foreslås det, at
revisionen af lov om røgfri miljøer udskydes til
folketingsåret 2015-16. Hermed kan revisionen tænkes
ind i udviklingen af en samlet og sammenhængende regulering
af elektroniske cigaretter i Danmark.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Gældende
ret
Efter § 33 i lov om røgfri
miljøer skal ministeren for sundhed og forebyggelse
fremsætte forslag til revision af loven i
folketingsåret 2014-15.
2.2. Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelses overvejelser og lovforslagets
indhold
Loven om røgfri miljøer
udmønter en aftale af 21. november 2006 mellem Venstre,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om den fremtidige
indsats for røgfri miljøer. Formålet med loven
er at udbrede røgfri miljøer med henblik på at
forebygge sundhedsskadelige effekter af passiv rygning og
forebygge, at nogen ufrivilligt bliver udsat for passiv rygning.
Med loven blev det bl.a. - med visse undtagelser - forbudt at ryge
indendørs på arbejdspladser, i institutioner og
skoler, i kollektive transportmidler og i lokaler, hvortil
offentligheden har adgang.
Det indgik i aftalen mellem Venstre,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, at loven skulle
revideres i folketingsåret 2009-2010.
I 2010 udskød aftalekredsen revisionen
til folketingsåret 2011-12 (lov nr. 532 af 26. maj 2010). Det
skete bl.a. med henvisning til en evaluering af loven
gennemført af Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Statens
Institut for Folkesundhed. Af evalueringen fremgik det bl.a., at
der var sket en betydelig reduktion i befolkningens
udsættelse for passiv rygning ikke bare på offentlige
steder men også i private hjem. Det fremgik desuden, at det
var et mindretal, der fortsat blev udsat for passiv rygning
på arbejdspladser, herunder caféer, restauranter og
værtshuse. I forhold til arbejdspladser,
uddannelsesinstitutioner og det offentlige understøttede og
forstærkede loven ifølge evalueringen en allerede
igangværende udvikling. Evalueringen viste også, at
udviklingen mod et lavere tobaksforbrug, som allerede var begyndt
inden lovens ikrafttræden, fortsatte, men ikke i et
højere tempo end før loven. Sundhedsstyrelsen
vurderede dog, at loven sandsynligvis bidrog til at
understøtte udviklingen mod færre daglige rygere i
befolkningen. Loven medførte ifølge evalueringen ikke
en stigning i brugen af farmakologiske
rygeafvænningsprodukter eller en signifikant reduktion i
indlæggelser som følge af blodprop i hjertet. Der var
et svagt fald i forekomsten af blodpropper i hjertet (AMI), men det
var ikke muligt at dokumentere dette som en følge af loven.
For serveringsbranchen syntes der ikke overordnet at være
omsætningsmæssige følger af loven. Hertil kunne
evalueringen konkludere, at loven var kendt og bredt accepteret i
befolkningen, og det blev vurderet, at graden af overholdelse af
loven var høj og fortsat stigende. Overtrædelser blev
hovedsageligt konstateret på værtshuse, der ikke levede
op til de krav, som loven opstiller, for at tillade rygning.
Undtagelserne i loven, der giver arbejdspladser mulighed for at
tillade rygning i rygerum, rygekabiner og på
enkeltmandskontorer, blev kun anvendt i meget begrænset
omfang. Derimod udnyttede de små værtshuse muligheden
for at tillade rygning.
Lov om røgfri miljøer blev
revideret i 2012 ved lov nr. 607 af 18. juni 2012 og
udmøntede samtidig en politisk aftale fra 21. april 2012
mellem regeringen og Enhedslisten om en styrket
forebyggelsesindsats på tobaksområdet og om rygestop.
Formålet med loven var at udbrede røgfri
miljøer yderligere med henblik på at forebygge
sundhedsskadelige effekter af passiv rygning og at forebygge, at
nogen ufrivilligt kan udsættes for passiv rygning. Ikke
mindst i forhold til børn og unge. Samtidig sigtede
lovændringen på at reducere andelen af dagligrygere,
herunder blandt unge, gennem en mere restriktiv lovgivning. Med
lovændringen blev det som udgangspunkt forbudt at ryge
på arbejdspladser. Det blev samtidig besluttet, at ministeren
for sundhed og forebyggelse skulle fremsætte et nyt forslag
om revision af loven i folketingsåret 2014-15.
Det er Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelses vurdering, at lov og røgfri miljøer i
sin nuværende udformning fungerer efter hensigten. Efter
ministeriets opfattelse, er der derfor ikke grundlag for at
fremsætte lovforslag om lovens revision i indeværende
folketingssamling. Ministeriet finder, at loven har medvirket til
en væsentlig reducering af situationer, hvor personer
udsættes for tobaksrøg på offentligt
tilgængelige områder. Det indgår også i
regeringens vurdering, at der siden lovændringen i 2012 uden
lovgivning er indført røgfri områder på
en række offentligt tilgængelige opholdsarealer, som
falder uden for lovens anvendelsesområde. F.eks. har DSB's
perroner - uanset om de er overdækkede eller ej - været
røgfri områder fra den 1. juli 2014. Alle
metrostationer i hovedstadsområdet er ligeledes røgfri
områder - også uanset om de er overdækkede eller
ej.
Regeringen finder denne udvikling meget
tilfredsstillende, idet den viser, at den gældende lovgivning
ansporer til yderligere udbredelse af røgfri miljøer
- også uden lovgivning herom. Regeringen forventer, at denne
positive udvikling fortsætter, således at det lille
mindretal, der fortsat bliver udsat for passiv rygning, vil blive
yderligere reduceret. Dette understøttes af, at det af den
ovenfor omtalte evalueringsrapport fremgår, at graden af
overholdelse af lovens bestemmelser helt fra starten har
været høj, og at den tendens, der sås på
evalueringstidspunktet, øges over tid. Regeringens
opfattelse underbygges også af, at det er vanskeligt at
udpege oplagte, offentligt tilgængelige områder, hvor
loven med en "fysisk" udvidelse vil kunne forventes at
medføre en mærkbar effekt på udsættelsen
for passiv rygning - bl.a. som følge af, at der allerede
mange steder er indført røgfri områder uden
lovgivning.
Regeringen finder imidlertid, at der er behov
for at udvide lovens anvendelsesområde til også at
omfatte brug af elektroniske cigaretter. Herved ønsker
regeringen i et vist omfang at sidestille brugen af elektroniske
cigaretter med rygning. Dette bl.a. henset til, at
Sundhedsstyrelsen ikke på grundlag af den nuværende
viden kan konkludere, at udsættelse for damp fra elektroniske
cigaretter er uskadeligt.
Direktivet om tobaksvarer og relaterede
produkter fastlægger i artikel 20 krav til
markedsføring af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere. Et lovforslag, der har til formål -
på visse punkter - at sidestille brug af elektroniske
cigaretter med rygning, bør efter regeringens opfattelse
fremsættes som led i en samlet og sammenhængende
regulering af elektroniske cigaretter. Da direktivet skal
være gennemføret i dansk ret senest den 20. maj 2016,
vil regeringen i den kommende folketingssamling skulle
fremsætte lovforslag med henblik på implementering af
direktivet. Det skønnes hensigtsmæssigt, at lov om
røgfri miljøer revideres som led i dette arbejde.
På den baggrund foreslås det, at ministeren for sundhed
og forebyggelse fremsætter forslag til revision af lov om
røgfri miljøer i folketingsåret 2015-16.
3. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen konsekvenser for det
offentlige.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
miljøet.
6. Lovforslagets
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 23. februar til den 20. marts 2015 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Arkitektskolen i Århus,
Astma-Allergi Forbund, Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Brancheforeningen af Farmaceutiske
Industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Privathospitaler og -Klinikker, British American Tobacco,
Børnerådet, Center for Hjerneskade,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Farmaceutiske Selskab, Danmarks
Lungeforening, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks
Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen
for mindre Skibe, Rederiforeningen af 1895, Danmarks Restauranter
og Cafeer (DRC), Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Automatbranche Forening, Dansk
Diagnostika og Laboratorieforening, Dansk e-Damper Forening
(DADAFO), Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk Industri, Dansk
Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk Lungemedicinsk Selskab,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Distriktpsykiatri,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Supermarked, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske
Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne,
Danske Fysioterapeuter, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Danske
SOSU-skoler, Danske Universiteter, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, De Samvirkende Købmmænd, Design og
Konservering (KADK), Det Informationsvidenskabelige Akademi og
Designskolen i Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler
for Arkitektur, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig (de tyske mindretalsskoler, Diabetesforeningen,
Efterskoleforeningen, Efterskoleforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Erhvervsskolelederne i
Danmark, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fag og Arbejde (FOA),
Fagligt Fællesforbund - 3F, Farmakonomforeningen,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen
af Danske Døgninstitutioner for Børn og Unge (FADD),
Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL), Foreningen af
forstandere og direktører ved AMU-centrene, Foreningen af
Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen
af Kristne Friskoler, Foreningen af Private Uddannelsesudbydere i
Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forstanderkredsen for
Produktionsskoler/Produktionshøjskoler, Fredericia
Maskinmesterskole, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Inspektorforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Hjerteforeningen, HK - Handel, Hotel-, Restaurant -
& Turisterhvervet (HORESTA), House of Oliver Twist A/S,
Industriforeningen for generiske lægemidler,
Jordemoderforeningen, KFUM's Sociale Arbejde, Kirkens
Korshær, Komiteen for Sundhedsoplysning, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kommunernes
Landsforening (KL), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Maskinmesterskole og Elinstallatørskole,
Landboungdom, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske
område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af opholdssteder, botilbud
og skolebehandlingstilbud (LOS), Landsforeningen af
Produktionsskoleledere, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landsforeningen Røgfrit Miljø, Landssammenslutningen
af Handelsskoleelever, Lederforeningen for VUC, Lilleskolerne, LO -
Landsorganisationen i Danmark, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, MARTEC (Maritime Training and
Education Centre), Maskinmestrenes Forening, Medicoindustrien,
Megros (Foreningen af medicingrossister),
Mødrehjælpen, Nærbutikkernes Landsforening,
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF),
Parallelimportørforeningen af lægemidler,
Pharmadanmark, Pharmakon, Philip Morris ApS, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers
Organisation, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Produktionsskoleforeningen, Professionshøjskolerne,
University Colleges Denmark, PTU's RehabiliteringsCenter,
Rigsrevisionen, Rådet for de grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Socialt Udsatte,
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet),
SIMAC, Skole og Forældre, Smoke Solution,
Socialpædagogernes Landsforbund, SSP-Samrådet, Sund By
Netværket, Sundhedskartellet, Sygeforsikringen "Danmark",
Søfartens Ledere, Tandlægeforeningen,
Tobaksindustrien, Ungdomsskoleforeningen, VUC Bestyrelsesforening,
VUC Bestyrelsesforening, Aarhus Maskinmesterskole.
Det bemærkes i den
forbindelse, at et forslag til lov først foreligger på
tidspunktet for fremsættelsen af lovforslaget for
Folketinget.
Af det udkast til lovforslag, der har
været sendt i høring, fremgår det, at regeringen
ikke finder grundlag for at revidere de nuværende
bestemmelser i lov om røgfri miljøer men i stedet
ønsker at udvide lovens anvendelsesområde, så
den også omfatter brug af elektroniske cigaretter.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af § 33 i lov om
røgfri miljøer, at ministeren for sundhed og
forebyggelse skal fremsætte forslag til ændring af
loven i folketingsåret 2014-15.
Med den foreslåede bestemmelse udskydes
revisionen af loven til folketingsåret 2015-16. Hermed sigtes
der mod, at regeringen i den kommende folketingssamling som led i
en samlet regulering af elektroniske cigaretter, der bl.a. omfatter
dansk gennemførelse af artikel 20 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/40/EU om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede
produkter, fremsætter lovforslag om udvidelse af lovens
anvendelsesområde, så den også omfatter brug af
elektroniske cigaretter.
Til §
2
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. juli 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om
røgfri miljøer, som ændret ved lov nr. 607 af
18. juni 2012, foretages følgende ændring: | | | | § 33.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2014-15. | | 1. I § 33 ændres
»folketingsåret 2014-15« til:
»folketingsåret 2015-16«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2015. |
|