Skriftlig fremsættelse (5. maj
2015)
Forsvarsministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om net- og
informationssikkerhed
(Lovforslag nr. L 201)
Et stærkt digitaliseret samfund som
det danske er i stigende grad afhængigt af telenettet, der
bl.a. anvendes som platform for borgeres, virksomheders og
myndigheders telefoni og datakommunikation. Det samlede telenet er
således en af de mest kritiske dele af samfundets
infrastruktur.
Med stigende afhængighed
følger imidlertid også øget sårbarhed, og
udviklingen og udbredelsen af informations- og
kommunikationsteknologi har skabt nye muligheder for, at der
derigennem kan rettes alvorlige cyberangreb mod Danmark og danske
interesser.
Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at de alvorligste cybertrusler mod
Danmark i øjeblikket kommer fra statslige aktører,
der udnytter internettet til at spionere og stjæle dansk
intellektuel ejendom, f.eks. patenteret viden, forskningsresultater
og forretningshemmeligheder. Truslen kommer navnlig fra stater, som
bruger informationerne til at understøtte deres egen
økonomiske, militære og samfundsmæssige
udvikling.
Samtidig går udviklingen i retning
af, at teleudbyderne - ud over at anvende leverandører af
enkeltkomponenter - i stigende omfang anvender bl.a. udenlandske
leverandører til at udføre egentlige
driftsopgaver.
Teleudbyderne kan i dag indgå selv
meget vidtrækkende aftaler med leverandører, uden at
myndighederne bliver bekendt med aftalerne.
Regeringen foreslår derfor, at
reguleringen på området styrkes.
Lovforslaget er et led i
udmøntningen af regeringsgrundlaget "Et Danmark, der
står sammen" og den nationale strategi for cyber- og
informationssikkerhed og har til formål at styrke
informationssikkerheden i telesektoren og dermed beskytte danske
borgeres, virksomheders og myndigheders oplysninger.
Med lovforslaget overføres den
eksisterende regulering af informationssikkerhed og beredskab
på teleområdet til en selvstændig lov. Samtidig
skærpes kravene til teleudbydernes informationssikkerhed,
således at kravene i højere grad tager højde
for samfundets afhængighed af telenettet og afspejler det
aktuelle trusselsbillede, hvor især cyberangreb og avanceret
industrispionage er stærkt stigende.
Det
foreslås, at Center for Cybersikkerhed bemyndiges til at
fastsætte regler om minimumskrav til teleudbydernes
håndtering af informationssikkerheden. Center for
Cybersikkerhed vil dermed kunne fastsætte krav om, at
teleudbyderne skal håndtere informationssikkerheden gennem
dokumenterede og ledelsesforankrede risikostyringsprocesser.
Herudover kan der fastsættes krav til teleudbydernes
risikostyring i forbindelse med indgåelse og
gennemførelse af aftaler med leverandører.
Samtidig
foreslås det, at Center for Cybersikkerhed skal kunne
påbyde teleudbydere at inddrage nærmere angivne
områder af deres virksomhed samt nærmere angivne
trusler mod informationssikkerheden i deres
risikostyringsprocesser. Dermed kan Center for Cybersikkerhed
påbyde en teleudbyder at tage højde for en konkret
trussel mod informationssikkerheden. Endvidere vil Center for
Cybersikkerhed kunne påbyde teleudbyderne at træffe
konkrete sikkerhedsforanstaltninger med henblik på at sikre
et passende informationssikkerhedsniveau.
Teleudbydernes
oplysnings- og underretningspligter udvides, og det vil bl.a.
betyde, at de skal indsende et endeligt aftaleudkast til Center for
Cybersikkerhed umiddelbart forud for indgåelse af
væsentlige kontrakter med eksterne leverandører,
hvorefter der indtræder en kort standstill-periode.
Standstill-perioden giver Center for Cybersikkerhed mulighed for at
foretage en vurdering af, om aftalens indhold indebærer en
trussel mod informationssikkerheden, og er også en fordel for
teleudbyderne, da de vil blive gjort opmærksomme på de
sikkerhedsmæssige bekymringer, som en aftale eventuelt giver
anledning til, inden den indgås.
For at skabe
et mere effektivt tilsyn med teleudbydernes overholdelse af lovens
bestemmelser vil Center for Cybersikkerhed kunne kræve, at
teleudbyderne forholder sig skriftligt til konkrete forhold, som
centeret bliver opmærksom på i forbindelse med sin
tilsynsvirksomhed. For at kunne konstatere, om teleudbyderne i
praksis har gennemført de nødvendige foranstaltninger
til at sikre teleinfrastrukturen, vil Center for Cybersikkerhed
uden retskendelse kunne få adgang til teleudbydernes
forretningslokaler efter forudgående varsel med henblik
på at føre tilsyn med overholdelse af reglerne
på informationssikkerhedsområdet. Center for
Cybersikkerhed vil ikke kunne tilgå kommunikation til, fra og
mellem teleudbydernes kunder. Der vil således ikke som led i
ordningen ske indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Herudover
indebærer lovforslaget, at der fremover ikke vil være
ret til aktindsigt i forhold til de oplysninger og underretninger,
som modtages fra teleudbyderne på baggrund af oplysnings- og
underretningspligterne, samt i forhold til underretninger, der
på cybersikkerhedsområdet modtages fra myndigheder og
virksomheder om f.eks. hackerangreb.
Det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. december 2015,
således at branchen får den fornødne tid til at
indrette sig efter den nye lovgivning, inden den træder i
kraft, og således at der er den fornødne tid til
dialog med branchen om de bekendtgørelser, der skal udstedes
i medfør af den nye lov.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.