Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2014)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om offentlige veje mv.
(Lovforslag nr. L 20)
Lovforslaget er et led i moderniseringen af
lovgivningen på vejområdet. Vejlovgivningen
består i dag af 4 love: privatvejsloven, vejbidragsloven,
renholdelsesloven og altså vejloven, som netop revideres med
dette lovforslag. Med dette lovforslag reduceres antallet af love
på området fra de nuværende 4 love til 2
hovedlove: vejloven og privatvejsloven. De to andre love vil med
dette lovforslag blive ophævet, idet bestemmelserne er
indarbejdet i de resterende hovedlove. Derudover indebærer
lovforslaget en tiltrængt forenkling og modernisering af
vejloven. Den gældende vejlov stammer i sin grundform fra
1972, og selvom der løbende er foretaget justeringer, er
loven på en række områder ikke længere
tidssvarende.
Lovforslaget indeholder også en
række helt nye tiltag, der især relaterer sig til
bekæmpelse af trængsel på vejene.
Fremkommeligheden er bl.a. udfordret af mange gravearbejder
på vejnettet, og derfor lægger lovforslaget op til at
sætte fokus på bedre styring og koordinering af
gravearbejder, ligesom der foreslås bemyndigelse til at
fastsætte regler om vilkår om bod, når
gravearbejder forsinkes.
Desuden indeholder lovforslaget initiativer
til at sikre en mere smidig trafikafvikling på tværs af
kommunegrænser.
Endelig har lovforslaget til hensigt at
tilgodese og fremme grøn trafik, ved at kommunerne får
hjemmel til at differentiere betaling for parkering til fordel for
miljøvenlige køretøjer. Kommunerne kan med
andre ord vælge fx at gøre parkering for elbiler og
andre typer af grønne køretøjer billigere
eller helt gratis.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.