Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 11. december 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 65 ændringsforslag til
lovforslaget. Transportministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-24 og 26-65. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 25.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 7. juli 2014 dette udkast til
udvalget, jf. (folketingsåret 2013-14) TRU alm. del - bilag
337. Den 9. oktober 2014 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Ledningsejerforum,
Dansk Ledningsejerforum, Dansk Energi og
Telekommunikationsindustrien i Danmark,
Danske
Anlægsentreprenører,
Hans Faarup, Skanderborg, og
Landliggersammenslutningen Gribskov
Vest.
Transportministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Ledningsforum, Dansk
Energi og Telekommunikationsindstrien i Danmark mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transportministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transportministeren
stillede ændringsforslag under nr. 1-24, 26-43 og 45-65 og
det af Enhedslisten stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det af transportministeren stillede
ændringsforslag nr. 44.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
transportministeren stillede ændringsforslag under nr. 1-24,
26-43 og 45-65 og det af mindretallet stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
transportministeren stillede ændringsforslag nr. 44.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 1 indsættes efter
»eller«: »offentlig«.
[Præcisering]
2) I
nr. 7 indsættes efter
»vejen«: »eller stien«.
[Rettelse af fejl i definitionen af
adgangsbestemmelse]
Til § 5
3) Stk.
1 affattes således:
»For at sikre fremkommelighed og
trafiksikkerhed på tværs af vejmyndighedsgrænser
kan transportministeren nedsætte fremkommelighedsudvalg
bestående af vejmyndigheder. Udvalgets medlemmer skal
indbyrdes indgå aftaler for fremkommeligheden på
vejnettet inden for et afgrænset område.«
[Præcisering af, hvem der
indgår aftaler]
Til § 16
4) Overskriften før paragraffen affattes
således:
»Databaser og vej-
og stifortegnelser«
[Ensartet sprogbrug i forhold til
§ 17]
Til § 20
5) I
stk. 3 ændres
»kommunens« til: »en kommunes«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til
§ 20, stk. 2]
Til § 26
6) I
stk. 1 udgår »med hjemmel i
lov om private fællesveje«.
[Dobbelthenvisning]
Til § 39
7) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med KL fastsætte
nærmere regler om, hvordan kommunalbestyrelser opkræver
vejbidrag til anlæg og udvidelse af statsveje.«
[Præcisering af, hvad
transportministeren kan fastsætte nærmere regler
om]
Til § 41
8) I
stk. 2 ændres »denne
bestemmelse« til: »stk. 1«.
[Præcisering]
9) I
stk. 5 ændres »de
myndigheder« til: »de vejmyndigheder«.
[Præcisering]
Til § 42
10) Stk. 1, 1.
pkt., affattes således:
»Under forberedelsen af en vejs optagelse
på vejplan kan vejmyndigheden nedlægge forbud mod, at
der på en ejendom, der berøres af planlægningen,
foretages de foranstaltninger, som er nævnt i § 40, stk.
2.«
[Præcisering af, hvad
»planlægningen« henviser til]
Til § 43
11) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»40, stk. 3« til: »41, stk. 3«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
12) Stk. 2, 2.
pkt., affattes således:
»Vejdirektoratet skal endvidere underrette de
kommunalbestyrelser, i hvis kommune vejbyggelinjen forløber,
når der sker pålæg af vejbyggelinjer på en
statsvej.«
[Præcisering]
Til § 44
13) I
stk. 1 ændres »42 eller
43« til: »40 eller 41«, og efter »43
og« indsættes: »ejeren«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
14) Stk.
8 affattes således:
»Stk. 8.
Transportministeren kan bestemme, at en sag som nævnt i stk.
5 vedrørende en statsvej behandles af de
taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og
106.«
[Præcisering]
Til § 46
15)
Efter »servitut« indsættes: »fastsat med
hjemmel i vejlovgivningen«.
[Præcisering]
Til § 48
16) I
stk. 4 og 5
ændres »103-107« til: »103, 104«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
17) Stk.
7 affattes således:
»Stk. 7.
Transportministeren kan bestemme, at en sag som nævnt i stk.
4 og 5 vedrørende en statsvej behandles af de
taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og
106.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til
ændringsforslag nr. 14]
Til § 49
18) I
stk. 7, 1. pkt., ændres »,
jf. § 137« til: »ved gennemførelse af
proceduren i § 137«.
[Præcisering]
Til § 50
19) I
stk. 7 ændres »stk.
5-7« til: »stk. 5 og 6«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
20) I
stk. 11 ændres »105«
til: »103«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
21) Stk.
13 affattes således:
»Stk. 13.
Transportministeren kan bestemme, at en sag som nævnt i stk.
10 vedrørende en statsvej behandles af de
taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og
106.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til
ændringsforslag nr. 14]
Til § 51
22) I
stk. 3 ændres
»bestemmelser« til:
»adgangsbestemmelser«.
[Ensartet sprogbrug, så der
er overensstemmelse med stk. 2]
Til § 58
23) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»105« til: »103«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
24) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
Transportministeren kan bestemme, at en sag som nævnt i stk.
3 vedrørende en statsvej behandles af de
taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og
106.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til
ændringsforslag nr. 14]
Til § 64
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og LA):
25) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Grundejere kan ved en beslutning efter stk. 1 kun
pålægges at snerydde, glatførebekæmpe og
renholde fortov eller sti ud for deres ejendomme, hvis der er
etableret en adgang fra ejendommen til fortovet eller stien, eller
hvis pågældende ejer efter ansøgning har
fået tilladelse til at etablere en adgang til vejen eller
stien. En grundejer kan pålægges pligter efter stk. 1
for et fortov eller stiareal i en bredde af maksimalt 10 m og for
det til ejendommen nærmest grænsende fortovs- eller
stiareal.«
[Ændring af grundejeres
forpligtelse til vintervedligeholdelse og renholdelse af
fortov]
Til § 72
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
26) I
stk. 2, 1. pkt., ændres »,
jf. § 137« til: »ved gennemførelse af
proceduren i § 137«.
[Præcisering]
Til § 73
27) I
stk. 5 indsættes efter »at
indehaveren«: »af tilladelsen«.
[Præcisering]
Til § 76
28) Stk. 2, nr.
4, affattes således:
»4)
Vejafmærkning, hensyn til vejens naboer og
miljømæssige hensyn.«
[Præcisering]
Til § 80
29) Stk. 1, nr.
3, affattes således:
»3)
anbringelse af køretøjer i forbindelse med
reparation, påfyldning af drivmidler, rengøring el.
lign., når dette sker som led i erhvervsmæssig
virksomhed.«
[Rettelse af ukorrekt opdeling]
30) Stk. 1, nr.
4, udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 29]
Til § 81
31) I
stk. 3 indsættes efter
»genstandene«: »m.v.«
[Præcisering]
Til § 88
32) I
stk. 1, 1. pkt., udgår
»på eller«.
[Præcisering]
33) I
stk. 5 ændres »Stk.
1-6« til: »Stk. 1-4 og 6«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 98
34) Stk. 1, nr.
4, affattes således:
»4) endeligt
eller midlertidigt foretages begrænsninger i, erhverves eller
ophæves brugsrettigheder, servitutrettigheder eller andre
rettigheder over den faste ejendom.«
[Præcisering]
Til § 99
35) I
stk. 5, 1. pkt., ændres
»105« til: »103«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 102
36) I
stk. 2 ændres
»grundejere« til: »ejere«.
[Præcisering]
Til § 104
37) I
stk. 4 ændres »nr. 2 og
3« til: »nr. 2-4«.
[Rettelse af manglende
henvisning]
Til § 117
38) I
stk. 1 ændres
»overtaksationens arbejder« til:
»overtaksationskommissionens arbejde«, og »§
15« ændres til: »§ 115«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 125
39) I
stk. 3, 1. pkt., ændres
»jf. stk. 3« til: »jf. § 124«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 127
40)
Stk. 3 og 4 bliver stk. 2 og 3.
[Korrektion af manglende
stykke]
Til § 128
41)
Ordet »det« ændres til:
»vejmyndigheden«, og »bestemmes«
ændres til: »bestemme«.
[Præcisering]
Til § 133
42) I
stk. 6, 1. pkt., ændres
»stk. 1-3« til: »stk. 1 og 2«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 135
43) I
stk. 1, nr. 1, ændres »og
overtræder« til: »eller
overtræder«.
[Præcisering]
Til § 139
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (V, S, RV, LA og KF):
44) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. Kapitel 8
og § 90, stk. 4, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet for kapitel 8]
Til § 140
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
45) I
stk. 3 indsættes efter
»Vejdirektoratet«: »,
transportministeren«.
[Rettelse, da en sag også kan
være indbragt for transportministeren]
Til § 141
46) I
den under nr. 3 foreslåede § 4 ændres »§§
11-24 a« til: »§§ 11-24«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
47) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af kapitel 6 ændres i
§ 14, stk. 2, »det«
til: »de«.
[Præcisering]
48) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af kapitel 6 ændres i
§ 15, stk. 4, 1. pkt.,
»efter de vejberettigedes« til: »i forhold til de
vejberettigedes«.
[Præcisering]
49) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af kapitel 6 ændres i
§ 18, stk. 1 og 2, »vedligeholdelsespligtige«
til: »vedligeholdelsesforpligtede«, og i stk. 1 ændres
»vedligeholdelsespligtiges«: til
»vedligeholdelsesforpligtigedes«.
[Præcisering]
50) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af kapitel 6 ændres i
§ 18, stk. 2, », jf. 99
a« til: »ved gennemførsel af proceduren i §
99 a«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til
ændringsforslag nr. 14]
51) I
den under nr. 19 foreslåede
affattelse af § 36, stk. 2,
ændres »byggelinjen« til:
»vejbyggelinjen«.
[Præcisering]
52) Nr.
28 affattes således:
»28. § 46 affattes således:
Ȥ
46. I det omfang det efter tinglyste servitutter
påhviler andre end de ejere, der er nævnt i § 44
og § 45 a, stk. 1 og 2, at vedligeholde en privat
fællesvej, kan kommunalbestyrelsen forlange, at de
pågældende opfylder deres forpligtelser, før
kommunalbestyrelsen kræver vejen vedligeholdt efter
§§ 45 og 45 a, jf. §§ 47-52.««
[Præcisering af begrebet
vedligeholdelse og rettelse af henvisningsfejl vedrørende
§ 45 a]
53) Nr.
29 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 52]
54)
Efter nr. 51 indsættes som nyt nummer:
»01. Overskriften efter § 61 før
overskriften til § 62 affattes således:
»Adgange««.
[Præcisering af overskrift,
så den stemmer overens med de øvrige bestemmelser]
55)
Efter nr. 54 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
63, stk. 3, udgår »eller
overgang«.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til
lovforslagets § 3, nr. 6]
56) Nr.
56 affattes således:
»56. § 63, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. For at
benytte en adgang som nævnt i stk. 1-4 til en privat
fællesvej nærmere end 50 m fra en statsvej, skal
godkendelse også indhentes fra
Vejdirektoratet.««
[Ensartet sprogbrug om statsveje
som følge af lovforslagets § 3, nr. 2, 2. pkt.]
57) Nr.
64 affattes således:
»64. I §
66 b, stk. 3, 1. pkt., ændres »i § 66 a,
stk. 2« til: »i § 66 a, stk. 1«.«
[Rettelse af henvisningsfejl]
58) I
den under nr. 66 foreslåede
affattelse af § 70 udgår i
stk. 1: »eller af hensyn
til«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til
lovforslagets § 78]
59) I
den under nr. 67 foreslåede § 70 b affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Opnås der ikke enighed mellem parterne, jf. stk. 2, kan
vejmyndigheden eller de vedligeholdelsesforpligtede efter at have
meddelt til ledningsejeren, hvilke planlagte arbejder der skal
udføres, gennemføre disse arbejder og kræve
nærmere bestemte ledningsarbejder udført af
ledningsejeren.«
[Præcisering]
60) I
den under nr. 67 foreslåede § 70 c udgår i stk. 1: »og af hensyn til«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til
lovforslagets § 78]
61) I
den under nr. 71 foreslåede § 76, stk. 2, 1. pkt., ændres
»113« til: »111«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
62) I
den under nr. 75 foreslåede § 87 a affattes stk. 3 således:
»Stk. 3. Fristen
for at indbringe en tvist efter stk. 1 eller 2 er 4 uger fra den
dag, vejmyndighedens afgørelse er meddelt. For de af
vejmyndighedens beslutninger, der skal offentliggøres,
regnes fristen fra offentliggørelsen. Når der er
særlig grund dertil, kan transportministeren ved tvister
efter stk. 1 og kommunalbestyrelsen ved tvister efter stk. 2 se
bort fra overskridelsen af fristen.«
[Præcisering og rettelse af
henvisningsfejl]
63) I
den under nr. 80 foreslåede
ændring af § 94, stk. 3, 1.
pkt., ændres »§ 106« til:
»§ 111«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
64) I
den under nr. 83 foreslåede § 99 a indsættes i stk. 1, 2. pkt., efter
»fremgangsmåde«: »eller andet er
aftalt.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til
lovforslagets § 137]
65)
Efter nr. 83 indsættes som nyt nummer:
»03. § 100, stk. 1, affattes
således:
»Vejmyndigheden og politiet har pant eller
fortrinsret i den vedligeholdelsesforpligtigedes ejendom som for
kommunale ejendomsskatter for beløb, som de nævnte
myndigheder efter loven eller beslutninger i henhold til loven har
betalt forskudsvis eller betalt i henhold til kommunegaranti efter
§ 15, stk. 2, og § 16, stk. 2, eller §
54.««
[Konsekvensrettelse som
følge af § 141, nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3, 8-10, 12,
27, 28, 32, 34, 36, 41, 47-49, 51 og 59
Der er tale om præciseringer, som
gør det lettere at forstå bestemmelserne.
Til nr. 2
Stier var ved en fejl ikke en del af
definitionen i lovforslagets § 3, nr. 7.
Til nr. 4, 5, 22, 54-56,
58, 60 og 64
Ændringerne medfører, at
formuleringerne i lovforslaget bliver mere konsekvente.
Til nr. 6
Henvisningen til lov om private
fællesveje er unødvendig, da der også henvises
til loven senere i bestemmelsen.
Til nr. 7
§ 39, stk. 2, viderefører
delvis vejbidragslovens § 19. Efter den gældende
vejbidragslov kan der fastsættes regler om, at
kommunalbestyrelsen kan fastsætte og administrere vejbidrag
til statsveje. Der er dog ikke et konkret eller administrativt
behov for, at retten til at fastsætte vejbidrag for statsveje
kan delegeres til kommunalbestyrelser. Ændringsforslaget
gør det klart, at transportministeren fremover kun kan
fastsætte nærmere regler om administrationen, dvs.
opkrævningen af et vejbidrag fastsat af Vejdirektoratet efter
reglerne i lovforslagets kapitel 4.
Til nr. 11, 13, 16, 19,
20, 23, 33, 35, 37, 39, 42, 46, 57, 61 og 63
Flere henvisninger i lovforslaget som
fremsat er til forkerte bestemmelser. Med ændringsforslagene
bliver der henvist til de korrekte bestemmelser.
Til nr. 14, 17, 21 og
24
Bestemmelserne er undtagelser fra stykkerne
om, at taksationsmæssige spørgsmål
vedrørende statsveje behandles af de myndigheder, der er
nævnt i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. Med præciseringen
fremgår det tydeligere, at Transportministeren kan bestemme,
at nogle, men ikke nødvendigvis alle, sager skal behandles
af de taksationsmyndigheder, der er nævnt i forslaget til
§§ 105 og 106.
Til nr. 15
Den tidligere formulering kunne give
anledning til tvivl, med hensyn til om § 46 fandt anvendelse
over for andre servitutter. Den ændrede formulering fjerner
denne tvivl.
Til nr. 25
Ændringen medfører, at
vejmyndigheden kun kan pålægge grundejere at snerydde
m.v. fortov og stier ud for ejendommen, hvis der fra ejendommen er
etableret adgang til de pågældende fortovs- og
stiarealer. Det præciseres videre, at snerydningen m.v.
højst kan pålægges i en bredde af 10 m langs
ejendommen, og at det skal være de arealer, der ligger
nærmest grundejerens ejendom.
Til nr. 18, 26 og 50
Ændringsforslagene tydeliggør,
at det er proceduren i lovforslagets § 137 og i § 99 a i
lov om private fællesveje, der skal anvendes for at finde den
billigste løsning.
Til nr. 29 og 30
Ved færdiggørelsen af
lovforslaget blev stk. 3 ved en fejl opdelt i 2 stykker.
Til nr. 31
Ændringen medfører ikke, at
anvendelsesområdet bliver ændret. I praksis er det
bestemmelsen om genstande på vejarealet, der bliver anvendt
til at regulere forhold på vejarealet.
Til nr. 38
Ændringen medfører, at
bestemmelsens indhold bliver præciseret, og samtidig rettes
en fejlagtig henvisning.
Til nr. 40
Ved færdiggørelsen af
lovforslaget blev stk. 2 og 3 ved en fejl til stk. 3 og 4.
Til nr. 43
Den oprindelige formulering gav det
indtryk, at man skal overtræde flere af bestemmelserne,
før man kan straffes med bøde. Ændringen
tydeliggør, at det er tilstrækkeligt, at man har
overtrådt én af bestemmelserne, før man kan
straffes med bøde.
Til nr. 44
Det foreslås, at lovforslagets
kapitel 8 om snerydning, glatførebekæmpelse og
renholdelse træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende. Hermed sikres det, at de forslag til ændringer
i reglerne om især snerydning og
glatførebekæmpelse, som er i lovforslaget, får
virkning allerede i igangværende vintersæson.
Til nr. 45
Flere sager kan efter lovforslaget som
fremsat indbringes for transportministeren. Ændringen
medfører, at også disse sager skal
færdigbehandles efter de hidtil gældende regler, hvis
de verserer ved lovens ikrafttræden.
Til nr. 52 og 53
I den tidligere bestemmelse var
vedligeholdelsesbegrebet uklart. Ændringsforslagene
tydeliggør, hvilken vedligeholdelse der er tale om. Samtidig
rettes en henvisningsfejl, så der nu henvises til den
korrekte bestemmelse. Nyaffattelsen betyder også, at
forslagets § 141, nr. 29, er overflødigt, og det
udgår derfor.
Til nr. 62
Ændringsforslaget præciserer,
hvem der kan se bort fra fristoverskridelser. Samtidig udgår
en forkert henvisning til stk. 4.
Til nr. 65
Forslaget viderefører den
gældende privatvejslovs § 100 om fortrinsret for de
beløb, som vejmyndigheden og politiet har afholdt for den
vedligeholdelsesforpligtigedes regning i henhold til denne lov. Der
er alene foretaget konsekvensrettelser, som skyldes
ændringerne i kapitel 6, jf. § 141, nr. 12. Bestemmelsen
er ligeledes sprogligt ændret, så den svarer til den
tilsvarende bestemmelse i lovforslagets § 138.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne
Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen
(EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA)
Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 20
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren | 2 | Henvendelse af 29/10-14, fra Danske
Anlægsentreprenører | 3 | Henvendelse af 30/10-14 fra
Landliggersammenslutningen Gribskov Vest | 4 | Henvendelse af 3/11-14 fra Dansk
Ledningsejerforum (DLF), Telekommunikationsindustrien i Danmark
(TI) og Dansk Energi (DE) | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Materiale til brug for foretræde den
13/11-14, fra Dansk Ledningsejerforum, Telekommunikationsindustrien
i Danmark og Dansk Energi | 7 | Henvendelse af 28/11-14 fra Hans Faarup,
Skanderborg | 8 | Henvendelse af 2/12-14 fra Dansk
Ledningsejerforum | 9 | Ændringsforslag fra
transportministeren | 10 | Fejloprettelse | 11 | Supplerende ændringsforslag fra
transportministeren | 12 | 1. udkast til betænkning | 13 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 20
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
der ikke idømmes bod for forsinkelse af vej- eller
gravearbejde i de tilfælde, hvor ekstreme vejrforhold eller
andre saglige årsager har forsinket det planlagte arbejde,
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke former for råden
over vejarealet der kan undtages fra tilladelseskravet, herunder om
ministeren har tænkt sig at fastsætte en
bagatelgrænse, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om en præcisering af reglerne
for opkrævning af gebyr, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/10-14 fra Danske Anlægsentreprenører, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/10-14 fra Landliggersammenslutningen Gribskov Vest, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvordan Transportministeriet og
KL kan være så langt fra hinanden i forhold til at
estimere de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
fastsættelsen af reglerne, så kommunerne (og andre
vejmyndigheder) kan sætte lavere p-afgifter for bestemte
biltyper, især er møntet på elbiler, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/11-14 fra Dansk Ledningsejerforum (DLF),
Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI) og Dansk Energi (DE),
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til materiale til brug
for foretræde den 13/11-14 fra Dansk Ledningsejerforum,
Telekommunikationsindustrien i Danmark og Dansk Energi, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorfor lovforslagets § 74
ikke har været sendt i høring, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren vil inddrage branchens
organisationer inden udformning af bekendtgørelser,
vejledninger m.m., der vedrører lovforslagets § 74, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvilke bestemmelser i
lovforslaget der ikke har ikke været sendt i høring,
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. tilbagetaget | 14 | Spm., om ministeren vil arbejde for et
bedre samarbejde og udbygning af LER, Ledningsejerregistret, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/11-14 fra Hans Faarup, Skanderborg, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-14 fra Dansk Ledningsejerforum, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvorfor der i lovforslaget ikke
er fastholdt den forståelse med Enhedslisten, man var kommet
frem til i tidligere drøftelser af forslaget til en ny
vejlov, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
|