Fremsat den 7. oktober 2014 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2018
§ 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2018 fastsættes til 456,6 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 199,9 mia.
kr., medens det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 256,7 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret 2018
fastsættes til 234,7 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret 2018
fastsættes til 107,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft
for sundhedsområdet udgør 104,7 mia. kr., medens det
regionale delloft for regionale udviklingsopgaver udgør 3,0
mia. kr.
§ 2. Uanset § 1 kan
finansministeren foretage en omfordeling mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2018, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger mellem det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler og
offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets
hjemmeside på internettet.
§ 3. Uanset § 9, stk. 2, i
budgetloven omfatter det statslige delloft for driftsudgifter ikke
udgifter til tilskud til offentlige serviceforpligtelser (PSO)
fastsat i henhold til lov om fremme af vedvarende energi og lov om
elforsyning.
§ 4. Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for
finansåret 2018.
§ 5. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Budgetloven og
udgiftslofter | | 2.2. | Baggrunden for de
foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2018 | | | 2.2.1. | Fastsættelse af
udgiftslofter for 2018 | | | 2.2.2. | Staten | | | 2.2.3. | Kommunerne | | | 2.2.4. | Regionerne | | | 2.2.5 | Øvrige
forhold | | 2.3. | Omfordeling mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for
indkomstoverførsler | | 2.4. | Undtagelse af det
statslige PSO-tilskud | 3. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 4. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | | |
|
1.
Indledning
Det lovforslag, der hermed fremsættes
for Folketinget, har til formål at fastsætte konkrete
niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2018, jf. budgetlovens § 6, stk. 1.
Budgetloven udgør sammen med
2020-planen, herunder en opdateret mellemfristet 2020-fremskrivning
fra august 2014, de overordnede rammer for den økonomiske
politik. Rammerne sætter konkrete mål for den
offentlige økonomi i form af finanspolitisk holdbarhed og
omtrent balance på den strukturelle offentlige saldo, og
målene understøttes af flerårige
udgiftslofter.
Finanspolitikken tilrettelægges efter,
at de offentlige finanser holdes inden for de grænser, der
følger af budgetloven og EU-bestemmelser, og at der i 2020
er strukturel balance mellem de offentlige indtægter og
udgifter. I overensstemmelse med EU-henstillingen er det faktiske
offentlige underskud bragt under 3 pct. af BNP i 2013, og de
offentlige finanser er strukturelt blevet forbedret med 1½
pct. af BNP i perioden 2011-13.
Det er et centralt element i den
mellemfristede fremskrivning, at de offentlige finanser gradvist
forbedres. Et element i forbedringen af de offentlige finanser er
en afdæmpet udgiftsvækst. Den afdæmpede
udgiftsvækst understøttes af fastsættelse af
udgiftslofter for finansåret 2018.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Budgetloven og udgiftslofter
Det følger af budgetlovens § 6,
stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov
kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de
følgende finansår.
Lovforslaget ledsages af en
makroøkonomisk fremskrivning til understøttelse af
Folketingets behandling af lovforslaget. Et dokumentationsnotat
vedrørende de konkrete forudsætninger for den
mellemfristede fremskrivning, der ligger til grund for
loftsfastsættelsen, findes på Finansministeriets
hjemmeside.
Der fastsættes overordnet tre separate
udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det
statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis
driftsudgifter og indkomstoverførsler mv. Det kommunale
udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale
nettodriftsudgifter til service, mens det regionale udgiftsloft er
opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
2.2. Baggrunden for de
foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2018
2.2.1.
Fastsættelse af udgiftslofter for 2018
Udgiftslofterne for 2018 fastsættes med
afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af
dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre ½ pct. af BNP,
og hvor der skal være mindst strukturel balance på den
offentlige saldo i 2020. Samtidig skal holdbarhedsindikatoren
være positiv. Fremskrivningen er udelukkende baseret på
reformer og initiativer, der er fundet flertal for i
Folketinget.
Udgiftslofterne for 2018 er på den
baggrund fastlagt i overensstemmelse med en opdateret mellemfristet
2020-fremskrivning i august 2014, herunder de forudsætninger
om forbrugsvækst der følger af Aftale om
Vækstplan DK. Ændringer som følge af Aftaler om
Vækstpakke 2014 og Forlig om reform af
beskæftigelsesindsatsen er endvidere indarbejdet i
fastsættelsen af udgiftslofter for 2018.
2.2.2.
Staten
Fastsættelsen af det statslige delloft
for driftsudgifter følger samme principper som ved
førstegangsfastsættelsen af udgiftslofterne for
2014-2017. Delloftet er derfor fastsat med udgangspunkt i de
budgetterede udgifter under det statslige delloft for
driftsudgifter i 2015 og afspejler herudover bl.a. også en
faldende profil i bidragene til EU som følge af aftalen om
EU's budget for 2014 til 2020 samt udviklingen i øvrige
overførsler til udlandet.
Der er endvidere forudsat en samlet
forbrugsvækst på 0,6 pct. årligt, jf. den aftalte
offentlige forbrugsvækst i Aftale om en vækstplan fra
april 2013. Det indebærer isoleret set en stigning i
udgiftslofterne på 3 mia. kr. i 2018 i forhold til 2017,
når der korrigeres for udgifter til offentligt forbrug uden
for det statslige delloft for driftsudgifter.
Det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 199,9 mia. kr.
| | | | | | | Tabel 1 Udgiftslofter for staten for
finansåret 2018 | | | mia. kr. (2015 pris- og
lønniveau) | 2018 | | | Statsligt delloft for driftsudgifter | 199,9 | | | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler | 256,7 | |
| | | | |
|
|
Det er lagt til grund, at
forbrugsvæksten som udgangspunkt placeres under det statslige
delloft for driftsudgifter. Fordelingen af forbrugsvæksten
vil i henhold til budgetloven kunne justeres løbende, blandt
andet i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke, jf.
budgetlovens § 8, stk.1.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler og omfatter blandt andet udgifter til
folkepension, førtidspension, efterløn og SU samt
visse lovbundne driftsudgifter i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk.
4.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den
forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning Selve
loftsfastsættelsen tager udgangspunkt i FFL15-budgetteringen
af udgifterne på de konkrete finanslovskonti på det
tredje budgetoverslagsår (BO3-året).
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler afspejler også, at der er
indregnet en udsvingsbuffer på 5 mia. kr. i 2018 under det
statslige delloft for indkomstoverførsler. Udsvingsbufferen
udgør en sikkerhedsmargin til finansiering af eventuelle
statslige merudgifter til loftsbelagte
indkomstoverførsler.
Bufferen er øget med 4 mia. kr.
sammenlignet med førstegangsfastsættelsen af
udgiftslofterne svarende til ca. 2 pct. af de samlede udgifter.
Forøgelsen skal ses i lyset af, at opbygningen af reserver
til at håndtere midlertidige merudgifter til
indkomstoverførsler mv. under det statslige delloft for
indkomstoverførsler vil ske gradvist, jf.
bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 4, jf.
Folketingstidende årgang 2011-2012, A, L 174 som fremsat,
side 16.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør på den baggrund 256,7
mia. kr. i 2018, jf. tabel 1.
De konkrete beregningsforudsætninger er
dokumenteret i Notat om fastsættelse af udgiftslofter for
2018 der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
2.2.2.1.
Afgrænsning af de statslige dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en
øvre grænse for bl.a. de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er
afgrænset med udgangspunkt i den afgræsning af
delloftet, der fremgår af bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 2, jf. Folketingstidende årgang
2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 15-16. I forlængelse
heraf er der lagt yderligere supplerende forudsætninger om
afgrænsning af delloftet til grund for fastsættelsen af
delloftet. Det er med lovforslaget således forudsat, at det
statslige delloft for driftsudgifter indeholder følgende
typer af udgifter:
?
Befordringstilskud i tilfælde, hvor tilskuddet ydes som
driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er befordringstilskud,
der har karakter af et indkomstsupplerende tilskud og ydes på
baggrund af et individuelt retskrav, selvom tilskuddet gives til fx
virksomhed. Denne type tilskud indgår under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
? Driftsudgifter
knyttet til integrationsindsatsen. Undtaget er dog
driftsudgifter til aktivering mv. af personer, der modtager en
indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering mv.
af ydelsesmodtagere betragtes som lovbundne driftsudgifter i
forbindelse med beskæftigelsesindsatsen under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
? Engangstilskud
til udlændinge som led i repatriering.
?
Indkomstoverførsler, hvor der ikke er et lovfastsat retskrav
til ydelsen. Det gælder fx Statens Kunstfonds
hædersydelser under Kulturministeriets område.
?
Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende erstatninger, der
ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver, indgår ikke under
delloftet for indkomstoverførsler, men som en driftsudgift
under delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at
det statslige delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke
omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om
tilskud til anlægsprojekter. Det omfatter bl.a. statens
ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og
indtægter, der er knyttet direkte hertil, herunder bl.a.
ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer
i forbindelse med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag
til finansiering af alment nybyggeri. Hertil er hensættelser
knyttet til ovennævnte udgifter og indtægter ikke
omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter.
Hensættelser knyttet til tidligere støtteordninger,
hvor der ikke kan gives nye tilsagn, vedrørende almene
boliger, støtte til andelsboliger, byfornyelse mv. er
desuden uden for det statslige delloft for driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU,
der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens
§ 9, stk. 4, en øvre grænse for de statslige
udgifter i året til indkomstoverførsler mv., herunder
lovbundne udgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.
Undtaget herfor er dog løntilskud og lovbundne
driftsudgifter til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, jf. budgetlovens § 9, stk. 5.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger,
der udelukkende dækker løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere. I de tilfælde hvor der er tale om et
samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter til
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til
efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Herunder hører fx udgifter til
jobrotationsordninger på Beskæftigelsesministeriets
område. Ligeledes er fx bevillingerne til mentorer,
befordringsgodtgørelse og hjælpemidler på
Beskæftigelsesministeriets område under det statslige
delloft for indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke
udelukkende dækker udgifter vedrørende
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
2.2.3.
Kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i
finansåret.
| | | | | | | Tabel 2 Udgiftslofter for kommuner for
finansåret 2018 | | | mia. kr. (2015 pris- og
lønniveau) | 2018 | | | Kommunalt loft for serviceudgifter | 234,7 | |
| | | | |
|
|
Det kommunale udgiftsloft for 2018 er fastsat
svarende til det kommunale udgiftsloft i 2015-2017 som fastsat i
lov nr. 892 af 4. juli 2013 om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017 samt
efterfølgende administrative korrektioner i medfør af
budgetlovens § 8.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til
service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket
udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder samt udgifter vedrørende
forsikrede ledige. De kommunale nettodriftsudgifter til service
omfatter de samlede driftsudgifter på det specialiserede
socialområde, dvs. opgjort brutto for indtægter fra den
centrale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager.
2.2.4.
Regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter
budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte dellofter for
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver
og udgør en øvre grænse for de regionale
nettodriftsudgifter på de to områder§ 11, stk. 2
og 3. Der kan ikke prioriteres på tværs af de to
områder.
| | | | | | | Tabel 3 Udgiftslofter for regioner for
finansåret 2018 | | | mia. kr. (2015 pris- og
lønniveau) | 2018 | | | Delloft for sundhedsområdet | 104,7 | | | Delloft for regionale
udviklingsopgaver | 3,0 | |
| | | | |
|
|
Delloftet for sundhedsområdet for 2018
er fastsat svarende til det regionale delloft som fastsat i lov nr.
892 af 4. juli 2013 om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017 samt
efterfølgende administrative korrektioner i medfør af
budgetlovens § 8.
Delloftet omfatter iht. budgetloven § 11,
stk. 2, de regionale nettodriftsudgifter til sundhedsområdet
og udgifter til medicintilskud, inkl. en forholdsmæssig andel
af fællesudgifterne til administration mv. Delloftet omfatter
dermed bl.a. hele sygehusområdet, medicintilskud og de
praktiserende læger og speciallæger.
Delloftet for det regionale
udviklingsområde for 2018 er tilsvarende fastsat svarende til
det regionale delloft for udviklingsopgaver som fastsat i lov nr.
892 af 4. juli 2013 om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017 samt
efterfølgende administrative korrektioner i medfør af
budgetlovens § 8.
Delloftet omfatter i henhold til budgetloven
§ 11, stk. 3, de regionale nettodriftsudgifter til regional
udvikling, inkl. en forholdsmæssig andel af
fællesudgifter til administration mv. Delloftet
omfatter dermed bl.a. tilskud til kollektiv trafik og
erhvervsudvikling samt regionernes indsats på
miljøområdet.
2.2.5.
Øvrige forhold
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som
følge af ændret udgifts- eller opgavefordeling samt
pris- og lønregulering eller lignende tekniske korrektioner,
jf. budgetlovens § 8.
I forbindelse med pris- og
lønopregningen vil der også blive taget højde
for en eventuel satspulje. Satspuljen i 2018 vil i overensstemmelse
med hidtidig praksis blive beregnet årligt. En eventuel
satspulje vil indgå i opregningen af det statslige delloft
for driftsudgifter på finanslovforslaget. Efter den konkrete
udmøntning af satspuljen kan der foretages en ændring
af de gældende udgiftslofter for stat, kommune og
regioner.
2.3.
Omfordeling mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan
finansministeren i en række tilfælde administrativt
ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder
fx i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre
sektorer i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke
samt tekniske justeringer, herunder ændrede pris- og
lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1,
fastsætter i forlængelse heraf, at finansministeren
administrativt kan foretage en omprioritering mellem de to
statslige dellofter, såfremt der er tale om permanente
ændringer i fordelingen af udgifter under de to
dellofter.
Ved permanente ændringer forstås
bl.a. ændringer som følge af udmøntning af
reserver, der er placeret under det statslige delloft for
driftsudgifter, samt ændringer som følge af
diskretionære tiltag, der permanent ændrer
udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte
reserve under delloftet for indkomstoverførsler til
delloftet for driftsudgifter.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
lovforslagets stk. 2, at finansministeren orienterer Folketingets
Finansudvalg om ændringer i fordelingen mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside på internettet.
Folketingets Finansudvalg vil løbende
blive orienteret om ændringer af de statslige dellofter i
Budgetoversigten som en del af den regelmæssige orientering
om den aktuelle status for de offentlige udgifter,
finanspolitikken, de samlede offentlige finanser og
statsfinanserne.
2.4.
Undtagelse af det statslige PSO-tilskud
Som led i Aftaler om Vækstpakke 2014
(Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af 14.
juli 2014) er det besluttet at lempe public serviceforpligtelser
vedrørende vedvarende energi (PSO for el og gas).
Vækstaftalen indebærer, at der gennemføres en
generel erhvervsrettet lempelse af PSO for el, hvor en del af
tilskuddene i PSO-ordningen finansieres på finansloven i form
af et statsligt tilskud til Energinet.dk, der administrerer
PSO-ordningen. Energinet.dk fordeler tilskuddene til fremme af
vedvarende energi (VE) som hidtil samt opkræver den del af
PSO for el, der ikke finansieres af statslige tilskud efter den
model, der anvendes i dag, jf. § 8 i lov om elforsyning. Der
gennemføres samtidig en forhøjelse af elafgiften for
rumvarme mv., der neutraliserer effekten af den generelle
PSO-lempelse for husholdningerne mv.
I henhold til budgetlovens § 9, stk. 2 er
det statslige delloft for driftsudgifter en øvre
grænse for de statslige nettodriftsudgifter, udgifter til
tilskud mv. og udgifter til overførsler til udlandet i
finansåret.
Udgifter til tilskud mv. omfatter bl.a.
bloktilskud til Færøerne og Grønland, diverse
puljer og tilskudsordninger, herunder lovbundne tilskud og Fonden
for Velfærdsteknologi, erhvervsstøtteordninger,
tilskudsordninger på bl.a. social-, sundheds-, kultur-,
miljø- og transportområderne samt driftsudgifter
knyttet til integrationsindsatsen.
Bestemmelsen i lovforslaget § 3
fastsætter i tilknytning hertil, at uanset budgetlovens
§ 9, stk. 2, omfatter det statslige delloft for driftsudgifter
ikke udgifter til den generelle lempelse af PSO, som er en del af
Aftaler om Vækstpakke 2014, hvorved en del af PSO-udgifterne
overgår fra at være finansieret af PSO-tariffen, der
opkræves af elforbrugerne, til finansiering via et statsligt
tilskud på finansloven. Puljer til målrettede lempelser
af PSO vil fortsat være omfattet af det statslige delloft for
driftsudgifter, da de betragtes som en form for
erhvervsstøtte.
Undtagelsen skal ses i sammenhæng med,
at PSO-systemets tilskud til fremme af vedvarende energi ikke er en
del af de årlige finanslove. Det er i forlængelse heraf
lagt til grund, at det statslige tilskud heller ikke er omfattet af
loftsstyring.
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
4.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder: Danmarks Nationalbank, Danske
Regioner, Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og
Rigsrevisionen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastsætter de konkrete udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2018.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af
bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter, at
finansministeren uanset § 1 kan foretage en omfordeling mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2018, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i stk.
2, at finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger mellem det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler og
offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets
hjemmeside.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter, at det
statslige delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til
tilskud til PSO fastsat i lov fremme af vedvarende energi og lov om
elforsyning.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.4.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning for finansåret 2018.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2015-2017 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2018 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2015 til 2018.
Til § 5
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ligesom
budgetloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.