Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 20. maj 2015
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2015 og var til 1. behandling den 12. maj 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 26. marts 2015 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 120. Den 29. april
2015 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Paul
Gram-Hansen, Odense.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, da der er tale om en forbedring for
mennesker med livstruende sygdomme, som ved gensygemelding vil
kunne opnå sygedagpenge i stedet for
ressourceforløbsydelse eller kontanthjælp. Men det er
en meget lille gruppe, der får glæde af denne
forbedring. Lovforslaget etablerer en ny forskelsbehandling mellem
denne lille gruppe og de mange med livstruende og alvorlige
sygdomme, som ikke får ret til sygedagpenge, for ikke at tale
om de mange tusinde, der hvert år nægtes sygedagpenge,
selv om de ikke er raske nok til at forsørge sig selv gennem
et arbejde og i stedet må leve i lange perioder, for nogens
vedkommende i årevis, på kontanthjælp.
Enhedslisten beklager, at regeringspartiernes ambitioner ikke
rækker til at indfri valgløftet og
regeringsgrundlaget, som klart siger, at man vil afskaffe
varighedsbegrænsningen for sygedagpenge.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Det
under nr. 5 foreslåede § 24 a, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6.
En person, der er omfattet af stk. 1, kan i stedet for et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse
vælge at modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis en
læge vurderer, at personen har en livstruende, alvorlig
sygdom.«
[Alvorligt syge skal have ro om
deres økonomi]
2) I
den under nr. 6 foreslåede § 24 b affattes stk. 1 således:
»En person, der er i
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan
vælge at overgå til at modtage sygedagpenge fra
kommunen, hvis en læge vurderer, at personen har en
livstruende, alvorlig sygdom.«
[Ordningen skal være
permanent, og beskæftigelseskravet udgår]
3) I
det under nr. 6 foreslåede § 24 c, stk. 1, udgår 3. pkt.
[Konsekvensændring]
Til § 2
4) I
det under nr. 4 foreslåede § 68 d, stk. 1, udgår 4. pkt.
[Konsekvensændring]
Til § 5
5)
Paragraffen udgår.
[Modtagere af
ressourceforløbsydelse og uddannelseshjælp skal
beholde de feriepenge, de har tjent]
Bemærkninger
Til nr. 1
Alvorligt syge mennesker med livstruende
sygdom bør have ro om deres økonomi, så deres
tilstand ikke forværres yderligere af spekulationer om deres
fremtidige økonomi, hvis de igen skal miste sygedagpengene.
Herudover giver det ingen mening, at mennesker med livstruende
sygdom skal være i et jobafklaringsforløb, da de ikke
vil være i stand til at deltage i nogen former for
aktiviteter.
Til nr. 2-4
Der henvises til bemærkningerne til
nr. 5, der forklarer, hvorfor ordningen skal være
permanent.
Bestemmelsen om, at
beskæftigelseskravet skal være opfyldt på det
tidspunkt, hvor det vurderes, at den syge har en livstruende
sygdom, medfører, at det er meget få personer med
livstruende sygdom, der vil få glæde af ordningen,
fordi det vil være umuligt for dem at opfylde
beskæftigelseskravet, når de forud for
jobafklaringsforløbet har modtaget sygedagpenge i mindst 22
uger. Det er kun syge, der stadig er i et ansættelsesforhold,
der kan opfylde beskæftigelseskravet, fordi løn under
sygdom, sygedagpenge og timer med refusion til arbejdsgiveren
tæller med til beskæftigelseskravet.
Derfor bør dette særlige
beskæftigelseskrav bortfalde, således at alle syge, der under et
jobafklaringsforløb får konstateret livstruende
sygdom, får glæde af forslaget og ret til at
overgå til sygedagpenge.
Til nr. 5
Modtagere af ressourceforløbsydelse
og specielt modtagere af uddannelseshjælp har meget få
penge. Derfor bør de i lighed med modtagere af sygedagpenge
kunne beholde de feriepenge, som de selv har tjent, og som var en
del af deres løn, uden modregning.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine
Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack
Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen
(V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 199
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Henvendelse af 30/4-2015 fra Paul
Gram-Hansen, Odense | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 199
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 30/4-2015 fra Paul Gram-Hansen, Odense, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvorvidt en person med en
livstruende sygdom, der modtager ressourceforløbsydelse, og
som ikke er i et job, kan have ret til at overgå til
sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm., om kommunen kan omgøre eller
se bort fra en lægelig vurdering foretaget af praktiserende
læge eller speciallæge gående ud på, at
personen lider af en livstruende, alvorlig sygdom, og på den
baggrund afvise udbetaling af sygedagpenge ved gensygemelding, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvad begrundelsen er for
forskelsbehandlingen mellem borgere, som lider af livstruende
alvorlig sygdom, der godt kan få udbetalt sygedagpenge ved
gensygemelding, og borgere, der lider af alvorlige sygdomme, som
har medført nedsat arbejdsevne i samme omfang, eller som har
behov for samme skånehensyn som de førstnævnte,
men som ikke kan få forlænget sygedagpenge ved
gensygemelding, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om, hvad begrundelsen er for, at den
foreslåede ordning med udbetaling af sygedagpenge ved
gensygemelding af borgere med livstruende alvorlig sygdom kun er
midlertidig i perioden 1/7-2015 til 31/12-2016, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvad konsekvensen er for borgere
med livstruende sygdomme, som pr. 31/12-2016 modtager sygedagpenge
efter gensygemelding, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvor mange personer med
livstruende alvorlig sygdom der skønnes ikke at være
berettiget til sygedagpenge ved gensygemelding, fordi de ikke
opfylder beskæftigelseskravet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
KRIFA, LO, FTF, Lægeforeningen og Ældre Sagen har
misforstået lovforslaget, når de glæder sig over,
at der nu bliver ret til sygedagpenge til personer med livstruende
alvorlig sygdom, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm., om ministeren er enig med KRIFA i, at
det vil være rimeligt, at ændringen af reglerne om
modregning af indtægter i ressourceforløbsydelsen, som
er opnået, før personen kom i
jobafklaringsforløb, sker med tilbagevirkende kraft, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om ministerens kommentar til
høringsvaret fra Det Faglige Hus, som påpeger, at
flere kommuner forholdsvis hurtigt raskmelder borgere i henhold til
sygedagpengelovens § 7, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om ministerens redegørelse for
udviklingen i kommunernes raskmelding af borgere i henhold til
lovens § 7 med hensyn til tilfælde, hvor borgerne ikke
har kunnet overgå til dagpenge, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm., om ministeren er enig med Danske
Handicaporganisationer i, at lovforslaget ikke ændrer
på det forhold, at mange mennesker med alvorlige sygdomme,
der ikke kan betegnes som livstruende, mister sygedagpenge, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm., om ministeren er enig med Danske
Handicaporganisationer i, at ressourceforløbsydelse ikke
på samme måde som kontanthjælp er trangsbestemt,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |