Skriftlig fremsættelse (29. april
2015)
Beskæftigelsesministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
integrationsloven, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love (Jobrettet integrationsprogram for
nytilkomne flygtninge og familiesammenførte udlændinge
m.v.)
(Lovforslag nr. L 198)
Lovforslaget udmønter de dele af
integrationsudspillet af 18. marts 2015 »Alle skal bidrage -
flygtninge og indvandrere hurtigere i beskæftigelse«,
der omhandler uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen for
nytilkomne flygtninge og familiesammenførte
udlændinge.
Med lovforslaget sker der markante
ændringer af det integrationsprogram, som flygtninge og
familiesammenførte bliver mødt med i dag, og som kan
vare op til tre år. Formålet med ændringerne er
at ruste flygtninge og familiesammenførte bedre til det
danske arbejdsmarked.
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
- Alle skal yde for ydelsen: Deltagere i
integrationsprogrammet, som modtager kontant- eller
uddannelseshjælp, skal fra første dag tage et job,
hvis der er et at få. Hvis det ikke lykkedes, har de senest
efter 3 måneder ret og pligt til at deltage i et
virksomhedsrettet tilbud, som kan bestå af løntilskud,
virksomhedspraktik eller nytteindsats. Det eksisterende krav om
fuldtidsaktivering i 37 timer om ugen (inkl. forberedelse til
danskundervisning) afskaffes og erstattes af en virksomhedsrettet
indsats. Der må højst være 4 ugers pause i den
aktive virksomhedsrettede indsats, efter første
virksomhedsrettede tilbud er afsluttet. For jobparate
kontanthjælpsmodtagere skal de virksomhedsrettede tilbud have
en varighed på mindst 10 timer om ugen.
- Nytteindsats (nyttejob) til nytilkomne flygtninge og
familiesammenførte: Som noget nyt skal flygtninge og
familiesammenførte også kunne deltage i
nytteindsats.
- Regelforenkling af planer: Den eksisterende
integrationskontrakt afskaffes. De nytilkomne i
integrationsprogrammet skal i stedet have »Min Plan«
på Jobnet.
- Tidlig afklaring og visitation: Ledige
flygtninge og familiesammenførte udlændinge, der har
ansøgt om kontant- eller uddannelseshjælp og opfylder
betingelserne herfor, skal ligesom ledige under den generelle
beskæftigelsesindsats igennem en grundig visitation, hvor de
visiteres som jobparate, uddannelsesparate eller aktivitetsparate.
Kommunen skal i den forbindelse foretage en generel
kompetenceafklaring. Alle deltagere skal, hvor det vurderes at
være relevant, have tilbudt en formel vurdering af medbragte
uddannelseskvalifikationer eller have tilbudt en
realkompetencevurdering, forudsat at de opfylder de gældende
adgangskrav til den pågældende vurdering. Den formelle
vurdering af uddannelseskvalifikationer foretages i henhold til
reglerne i lov om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v. Den grundige visitation betyder, at
der afholdes mindst tre samtaler i visitationsperioden, at
udlændingen visiteres til danskuddannelse, og at der
igangsættes et virksomhedsrettet tilbud.
- Uddannelse til unge under 30 år uden
uddannelse: Unge under 30 år uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse skal have et
uddannelsespålæg og modtage uddannelseshjælp
efter reglerne i kontanthjælpssystemet.
- Bedre understøttelse af virksomhedsindsats
for udsatte: For aktivitetsparate kontant- eller
uddannelseshjælpsmodtagere kan det første tilbud i
indsatsen være et særligt tilrettelagt
virksomhedsrettet forløb (et forforløb til et
virksomhedstilbud).
- En ekstra indsats efter 1 år: Efter 1
år styrkes indsatsen i integrationsprogrammet. Jobparate
kontanthjælpsmodtagere og uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere får en mere håndholdt
indsats. Aktivitetsparate kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere skal have deres sag behandlet i et
rehabiliteringsteam med henblik på at fastlægge en
tværfaglig indsatsplan.
- Målretning af resultattilskuddene:
Resultattilskuddene målrettes en tidlig indsats mod job og
ordinær uddannelse.
Lovforslaget indeholder desuden
følgende elementer, som ikke følger direkte
regeringsudspillet:
- Harmonisering af
visse regler for aktive tilbud
-
Rådighedsloft for udgifter til danskuddannelse
- Harmonisering af
regler om befordringsgodtgørelse
De samlede direkte økonomiske og
administrative konsekvenser udgør 29,0 mio. kr. i 2015, -4,7
mio. kr. i 2016, -4,4 mio. kr. i 2017, -1,5 mio. kr. i 2018 og -1,6
mio. kr. fuldt indfaset. De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Forslaget vedr. uddannelseshjælp har
afledte konsekvenser i form af mindre skat og tilbageløb af
afgifter. De samlede udgifter efter skat og tilbageløb
skønnes at være 33,7 mio. kr. i 2015, 1,3 mio. kr. i
2016, 1,4 mio. kr. i 2017, 3,4 mio. kr. i 2018 og 3,4 mio. kr.
fuldt indfaset.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2015. Det foreslås dog, at
beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af reglerne om aktivitetsparate
udlændinges pligt til at lægge CV-oplysninger mv.
på Jobnet.
Udspillet »Alle skal bidrage -
flygtninge og indvandrere hurtigere i beskæftigelse«
blev offentliggjort den 18. marts 2015, hvorefter et udkast til
lovforslag har været i 3 ugers ekstern høring. Det har
derfor ikke været muligt at fremsætte lovforslaget
tidligere. Af hensyn til, at lovforslaget foreslås at
træde i kraft den 1. juli 2015, ønskes lovforslaget
derfor færdigbehandlet, inden Folketinget går på
sommerferie.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.