Fremsat den 29. april 2015 af
justitsministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede
Eurodac-forordning)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, som
ændret senest ved lov nr. 394 af 14. april 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 40 a, stk. 1, indsættes
efter »optages«: »omgående«.
2. I
§ 40 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »eller«: »som forbliver her
i landet uden at være frihedsberøvet i hele tidsrummet
mellem pågribelsen og den pågældendes udsendelse
på grundlag af en afgørelse om afvisning, jf. §
28, eller«.
3. I
§ 40 a indsættes som stk. 13:
»Stk. 13.
Optages der fingeraftryk i medfør af stk. 1, nr. 1 eller 2,
eller stk. 2, nr. 1, som skal videregives til det centrale
Eurodac-system i medfør af § 58 i, stk. 1, gør
politiet skriftligt og om nødvendigt mundtligt
udlændingen bekendt med sine rettigheder efter § 28,
stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger samt pligten til
at lade sine fingeraftryk optage.«
4. § 58
b affattes således:
Ȥ 58 b. Ved
Eurodac-forordningen forstås i denne lov Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om
oprettelse af »Eurodac« til sammenligning af
fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af
forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og
procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international
beskyttelse, der er indgivet i en af medlemsstaterne af en
tredjelandsstatsborger eller en statsløs og om
medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og
Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med
Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse
og om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011 om oprettelse
af et europæisk agentur for den operationelle forvaltning af
store it-systemer inden for området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed (omarbejdning) med senere ændringer.
Stk. 2. Ved det
centrale Eurodac-system forstås i denne lov den centrale
enhed i agenturet for den operationelle forvaltning af store
it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og
retfærdighed, som er ansvarlig for driften af den centrale
database som omhandlet i Eurodac-forordningens artikel 3, stk. 1,
litra a.«
5. I
§ 58 c indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Personoplysninger, som modtages fra det centrale Eurodac-system i
medfør af Eurodac-forordningen, må ikke videregives
eller stilles til rådighed for internationale organisationer,
private institutioner eller lande, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
6. I
§ 58 d, 2. pkt., ændres
»stk. 1 og 2,« til: »stk. 1-3,«.
7.
Overalt i kapitel 8 a ændres
»den centrale Eurodac-enhed« til: »det centrale
Eurodac-system«.
8. I
§ 58 i, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.:
»1. og
2. pkt., finder ikke anvendelse, hvis udlændingen er
statsborger i et andet EU-land eller et tredjeland om hvilket, der
er fastsat nærmere regler i medfør af § 58
e.«
9. I
§ 58 i, stk. 2, nr. 3,
ændres »referencenummer og« til:
»referencenummer,«.
10. I
§ 58 i, stk. 2, nr. 4,
ændres »fingeraftryk.« til:
»fingeraftryk,«.
11. I
§ 58 i, stk. 2, indsættes
som nummer 5 og 6:
»5)
operatørens brugernavn og
6) datoen for
udlændingens ankomst, hvis der er tale om en
overførsel efter artikel 22 i Dublinforordningen.«
12. I
§ 58 i, stk. 3, nr. 2,
ændres »nr. 2-4« til: »nr. 2-5«.
13. I
§ 58 j, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 7, stk. 1,« til: »§ 7,
stk. 1-3,«, og efter 1. pkt. indsættes: »Det
samme gælder, hvis en opholdstilladelse som nævnt i 1.
pkt., inddrages, bortfalder eller nægtes
forlænget.«
14. I
§ 58 j, stk. 1, 2. pkt., der
bliver 3. pkt., ændres »er blevet anerkendt som
flygtning i overensstemmelse med flygtningekonventionen af 28. juli
1951« til: »har opnået beskyttelse, ikke
længere har en sådan beskyttelse«.
15. I
§ 58 j indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Bliver Rigspolitiet bekendt hermed, videregiver Rigspolitiet
følgende oplysninger til det centrale Eurodac-system om en
udlænding, der i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1,
har fået optaget fingeraftryk, der er videregivet til det
centrale Eurodac-system efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt.
1)
udlændingens ankomstdato, for så vidt angår
udlændinge, der er overført her til landet i
medfør af artikel 25 i Dublinforordningen,
2)
udlændingens udrejsedato, for så vidt angår
udlændinge, som er blevet udsendt af EU-landenes område
eller har forladt dette, og
3) datoen for
registreringen af udlændingen som asylansøger, hvis
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om, at
udlændingen kan opholde sig her i landet under asylsagens
behandling, jf. § 48 e, stk. 2, og denne afgørelse
træffes efter artikel 17, stk. 1, i
Dublinforordningen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
16. I
§ 58 j, stk. 2, 4. pkt., der
bliver stk. 3, 4. pkt., ændres »2 år« til:
»18 måneder«.
§ 2
Loven træder i kraft den 20. juli 2015.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. INDLEDNING OG BAGGRUND | | 1.1. Indledning | | 1.2. Baggrund | 2. HOVEDPUNKTERNE I LOVFORSLAGET | | 2.1. Pligten til at optage fingeraftryk og
videregive oplysninger til det centrale Eurodac-system | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Den nye Eurodac-forordning | | | 2.1.3. Justitsministeriets
overvejelser | | 2.2. Personer under international
beskyttelse | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Den nye Eurodac-forordning | | | 2.2.3. Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. Information til den registrerede om
rettigheder | | | 2.3.1. Gældende ret | | | 2.3.2. Den nye Eurodac-forordning | | | 2.3.3. Justitsministeriets
overvejelser | | 2.4. Forbud mod videregivelse af
oplysninger til tredjelande, internationale organisationer eller
private enheder | | | 2.4.1. Gældende ret | | | 2.4.2. Den nye Eurodac-forordning | | | 2.4.3. Justitsministeriets
overvejelser | | 2.5. Øvrige ændringer | 3. ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE
KONSEKVENSER FOR DET OFFENTLIGE | 4. ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE
KONSEKVENSER FOR ERHVERVSLIVET MV. | 5. ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR
BORGERNE | 6. MILJØMÆSSIGE
KONSEKVENSER | 7. FORHOLDET TIL EU-RETTEN | 8. HØRTE MYNDIGHEDER OG
ORGANISATIONER MV. | 9. SAMMENFATTENDE SKEMA |
|
1. Indledning og
baggrund
1.1. Indledning
Med lovforslaget foreslås
det, at definitionen af Eurodac-forordningen ændres. Desuden
præciseres tidsfristerne for optagelse af fingeraftryk og
videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system.
Herudover udvides de oplysninger, som skal videregives til det
centrale Eurodac-system, ligesom det foreslås, at
udlændinge, der får optaget fingeraftryk, skriftligt
skal informeres om deres rettigheder efter persondataloven og om
deres pligt til at afgive fingeraftryk. Det bestemmes endvidere, at
oplysninger modtaget fra det centrale Eurodac-system ikke må
stilles til rådighed for internationale organisationer,
private institutioner eller lande, som ikke er tilsluttet den
Europæiske Union.
1.2. Baggrund
1.2.1.
Lovforslaget har til formål at gennemføre de
nødvendige lovændringer som følge af Danmarks
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning) (herefter den nye Eurodac-forordning).
Forordningen erstatter Rådets
forordning (EF) nr. 2725/2000 af 11. december 2000 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af Dublin-konventionen. Forordning
nr. 2725/2000 blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 323 af
18. maj 2005 om ændring af udlændingeloven (Tilknytning
til Eurodac-forordningen og Dublinforordningen på
mellemstatsligt grundlag m.v.), som trådte i kraft den 1.
april 2006.
De væsentligste
ændringer i den nye Eurodac-forordning ve?drører 1)
udvidelse af forordningens anvendelsesområde til også
at omfatte ansøgere om subsidiær beskyttelse og
personer, der er berettiget til subsidiær beskyttelse, 2)
klarere regulering af tidsfrister for optagelse af fingeraftryk
samt videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system,
3) højere grad af informationsudveksling ved søgning
i Eurodac-databasen, 4) udvidelse af medlemsstaternes
forpligtigelse til at informere de registrerede personer om deres
rettigheder samt 5) indførelse af en ny ordning, hvorefter
visse oplysninger skal mærkes med henblik på, at
oplysnin?gerne fortsat kan stilles til rådighed for
sammenligning også efter, at udlændingen har fået
international beskyttelse.
Hertil kommer, at formålet
med Eurodac-systemet er udvidet, idet det i den nye
Eurodac-forordning er bestemt, at de af medlemsstaterne udpegede
myndigheder og Europol med henblik på
retshåndhævelse i visse tilfælde kan anmode om at
sammenligne fingeraftryksoplysninger med fingeraftryksoplysninger i
Eurodac-systemet, jf. herved forordningens artikel 1, stk. 2.
Hensigten er at tillade udpegede
retshåndhævende myndigheder at foretage
søgninger i Eurodac-systemet med henblik på
forebyggelse, opdagelse og efterforskning af terrorhandlinger og
andre alvorlige lovovertrædelser, når en sådan
sammenligning er nødvendig i en konkret sag, og en
række nærmere veldefinerede omstændigheder
gør sig gældende.
1.2.2.
Den nye Eurodac-forordning er omfattet af det danske forbehold om
retlige og indre anliggender (retsforbeholdet), og Danmark deltog
således ikke i vedtagelsen, ligesom forordningen ikke er
bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Danmark har en mellemstatslig
aftale med EU (parallelaftale) i forhold til den gældende
Eurodac-forordning, der giver Danmark ret til fortsat at være
tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt
grundlag, såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen
heraf giver meddelelse til Kommissionen om, at Danmark vil
gennemføre indholdet af ændringerne i national
lovgivning, jf. herved aftale mellem Det Europæiske
Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastlæggelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden
EU-medlemsstat, og om "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk
med henblik på en effektiv anvendelse af
Dublin-konven?tio?nen.
Kommissionen anførte i sit
ændrede forslag til den nye Eurodac-forordning, at de
bestemmelser i den nye forordning, som vedrører proceduren
for sammenligning og videregivelse af oplysninger med henblik
på retshåndhævelse, ikke kan antages at
udgøre en ændring af forordningen i den gældende
parallelaftales forstand. Der vil derfor være behov for en
supplerende parallelaftale med henblik på at sikre, at
Danmark kan deltage i denne del af forordningen.
1.2.3.
Den 18. juni 2013 gav Folketingets Europaudvalg regeringen mandat
til, at regeringen over for Kommissionen kunne meddele, at Danmark
vil gennemføre ændringerne i dansk ret, og til at
indlede forhandlinger med Kommissionen om en supplerende aftale om
adgang til Eurodac-oplysninger med henblik på
retshåndhævelse.
Den 5. juli 2013 oplyste Danmark
over for Kommissionen, at Danmark havde truffet beslutning om at
gennemføre den nye Eurodac-forordning i dansk ret, og
anmodede samtidig Kommissionen om at træffe de
nødvendige foranstaltninger med henblik på, at der
snarest muligt ville kunne indledes forhandlinger om en supplerende
parallelaftale, der giver Danmark ret til også at være
tilsluttet den del af retsakten, der angår adgang til Eurodac
med henblik på retshåndhævelse, på et
mellemstatsligt grundlag.
Kommissionen har meddelt Danmark,
at man gerne vil forhandle herom. Det er forventningen, at
Kommissionen i løbet af første halvår 2015 vil
forelægge en henstilling til Rådet om indledning af
forhandlinger med Danmark, hvorefter der vil kunne indledes
forhandlinger om indgåelse af en supplerende parallelaftale.
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt noget
aftaleudkast.
På den baggrund indeholder
lovforslaget alene de bestemmelser, som er nødvendige for at
gennemføre den del af Eurodac-forordningen, som er omfattet
af den eksisterende parallelaftale.
2. Hovedpunkterne i
lovforslaget
2.1. Pligten til at
optage fingeraftryk og videregive oplysninger til det centrale
Eurodac-system
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om optagelse af
fingeraftryk af udlændinge i udlændingeretlig
sammenhæng findes i udlændingelovens § 40 a.
Efter udlændingelovens §
40 a, stk. 1, nr. 1 og 3, optages der fingeraftryk af en
udlænding, som søger om opholdstilladelse efter §
7, stk. 1-3 (asyl), eller om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter §§ 7 eller 8
(opholdstilladelse som kvoteflygtning), jf. dog stk. 11.
Det følger af
udlændingelovens § 40 a, stk. 11, at der ikke optages
fingeraftryk efter stk. 1, nr. 1 eller 3, til eventuel brug for
udstedelse af et opholdskort, hvis ansøgeren af fysiske
grunde ikke er i stand til at afgive fingeraftryk. Hvis
udlændingen er under 18 år, optages der alene
fingeraftryk efter stk. 1, nr. 1 eller 3, til eventuel brug for
udstedelse af et opholdskort, hvis ansøgeren er uledsaget og
er fyldt 6 år.
Efter udlændingelovens §
40 a, stk. 1, nr. 2, optages der fingeraftryk af en
udlænding, som pågribes i forbindelse med forsøg
på ulovligt at indrejse her i landet fra et land, der ikke er
tilsluttet EU, og som ikke afvises, jf. § 28.
Efter udlændingelovens §
58 i, stk. 1, videregiver Rigspolitiet straks fingeraftryk, der er
optaget af udlændinge over 14 år i medfør af
§ 40 a, stk. 1, til den centrale Eurodac-enhed. Rigspolitiet
kan endvidere videregive fingeraftryk, der er optaget af
udlændinge over 14 år i medfør af § 40 a,
stk. 2, nr. 1, til den centrale Eurodac-enhed med henblik på
at kontrollere, om udlændingen tidligere har indgivet
ansøgning om asyl i et andet EU-land.
For så vidt angår
fingeraftryk optaget i medfør af udlændinge?l?ovens
§ 40 a, stk. 1, nr. 1 og 2, videregiver Rigspolitiet foruden
fingeraftryksoplysningerne oplysninger om udlændingens
køn, udlændingenummer eller andet referencenummer samt
dato for optagelse af udlændingens fingeraftryk, jf.
udlændingelovens § 58 i, stk. 2 og 3.
Er der tale om fingeraftryk optaget
i medfør af ud?læ?n?d?ingelovens § 40 a, stk. 1,
nr. 1, videregiver Rigspolitiet desuden efter § 58 i, stk. 2,
oplysninger om sted og dato for udlæn?d?ingens indgivelse af
ansøgningen om opholdstilladelse efter § 7, mens
Rigspolitiet efter § 58 i, stk. 3, videregiver oplysning om
sted og dato for pågribelsen af udlændingen,
såfremt der er tale om fingeraftryk optaget i medfør
af lovens § 40 a, stk. 1, nr. 2.
2.1.2. Den nye
Eurodac-forordning
Efter den nye Eurodac-forordning
skal der optages fingeraftryk af henholdsvis udlændinge, som
søger om international beskyttelse (artikel 9), og
tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der pågribes
i forbindelse med ulovlig passage af en ydre grænse (artikel
14). Denne opdeling svarer grundlæggende til den
gældende forordnings opdeling.
Herudover kan en medlemsstat optage
og videregive fingeraftryk optaget af en tredjelandsstatsborger
eller statsløs, der er fyldt 14 år, og som opholder
sig ulovligt på medlemsstatens område, til det centrale
system, for at kontrollere, om den pågældende tidligere
har indgivet en ansøgning om international beskyttelse i en
anden medlemsstat, jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel
17, stk. 1.
2.1.2.1. Optagelse
og videregivelse af fingeraftryk af ansøgere om
international beskyttelse
Efter den nye Eurodac-forordnings
artikel 9, stk. 1, 1. afsnit, skal medlemsstaterne omgående
optage fingeraftryk af samtlige fingre af alle ansøgere om
international beskyttelse, der er fyldt 14 år, og snarest
muligt og senest 72 timer efter, at vedkommendes ansøgning
om international beskyttelse er indgivet, videregive disse sammen
med de i artikel 11, litra b-g, omhandlede oplysninger til det
centrale system.
Disse oplysninger omhandler
oprindelsesmedlemsstat samt sted og dato for indgivelse af
ansøgningen om international beskyttelse (litra b),
køn (litra c), det referencenummer, oprindelsesmedlemsstaten
bruger (litra d), dato for henholdsvis optagelse af
fingeraftrykkene (litra e) og for videregivelse af oplysningerne
til det centrale system (litra f) samt operatørens
brugernavn (litra g).
Efter den nye Eurodac-forordnings
artikel 2, stk. 1, litra a, skal der ved en ansøger om
international beskyttelse forstås en tredjelandsstatsborger
eller en statsløs, der har indgivet en ansøgning om
international beskyttelse som defineret i artikel 2, litra h, i
direktiv 2011/95/EU, og som der endnu ikke er truffet endelig
afgørelse om.
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/95/EU af 13. december 2011 (om fastsættelse af
standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller
statsløse som personer med international beskyttelse, for en
ensartet status for flygtninge eller for personer, der er
berettiget til subsidiær beskyttelse, og for indholdet af en
sådan beskyttelse) definerer en ansøgning om
international beskyttelse som en anmodning, der indgives af en
tredjelandsstatsborger eller statsløs om beskyttelse fra en
medlemsstat, når der er grundlag for at antage, at
ansøgeren søger om flygtningestatus eller
subsidiær beskyttelsesstatus, og vedkommende ikke
udtrykkeligt anmoder om anden form for beskyttelse, der ikke er
omfattet af dette direktiv, og som kan søges
særskilt.
Ved oprindelsesmedlemsstat
forstås med hensyn til en person, som er omfattet af artikel
9, stk. 1, den medlemsstat, der videregiver personoplysningerne til
det centrale system og modtager resultaterne af sammenligningen,
jf. herved forordningens artikel 2, stk. 1, litra b, nr. i.
Som det fremgår ovenfor, skal
medlemsstaterne omgående optage fingeraftrykkene, ligesom de
snarest muligt og senest 72 timer, efter der er søgt om
international beskyttelse, skal videregive disse til det centrale
Eurodac-system. Manglende overholdelse af denne tidsfrist fritager
imidlertid ikke medlemsstaterne for deres pligt til at optage og
videresende fingeraftrykkene til det centrale system.
Når fingerspidsernes tilstand
ikke gør det muligt at optage fingeraftryk af en kvalitet,
der kan bruges til hensigtsmæssig sammenligning i
medfør af artikel 25, optager oprindelsesmedlemsstaten
på ny ansøgerens fingeraftryk og sender dem igen
snarest muligt og senest 48 timer efter vellykket
fingeraftryksoptagelse, jf. den nye Eurodac-forordnings artikel 9,
stk. 1, 2. afsnit.
Når det ikke er muligt at
optage fingeraftryk for en ansøger om international
beskyttelse på grund af foranstaltninger truffet af hensyn
til ansøgerens helbred eller til beskyttelsen af
folkesundheden, optager og videresender medlemsstaterne som en
undtagelse fra stk. 1 disse fingeraftryk snarest muligt og senest
48 timer efter, at disse sundhedsmæssige hensyn ikke
længere er nødvendige, jf. herved forordnin?g?ens
artikel 9, stk. 2, 1. afsnit.
I tilfælde af alvorlige
tekniske problemer kan medlemsstaterne forlænge tidsfristen
på 72 timer i stk. 1 med op til 48 timer med henblik på
at gennemføre deres nationale beredskabsplaner, jf. herved
forordningens artikel 9, stk. 2, 2. afsnit.
Efter den nye Eurodac-forordnings
artikel 10 skal en række yderligere oplysninger om den
registreredes status sendes til det centrale system. Det drejer sig
bl.a. om oplysninger, der knytter sig til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 604/2013 af 26. juni 2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet af
en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne (herefter Dublinforordningen).
Det følger således af
den nye forordnings artikel 10, litra a, at den medlemsstat, der er
ansvarlig efter Dublinforordningen, skal ajourføre sit
datasæt, som er registreret i overensstemmelse med artikel
11, ved at tilføje vedkommendes ankomstdato, når en
ansøger om international beskyttelse eller en anden person,
der er omhandlet i Dublinforordningens artikel 18, stk. 1, litra d,
ankommer til den ansvarlige medlemsstat som følge af en
overførsel i medfør af en afgørelse efter
anmodning om tilbagetagelse som omhandlet i Dublinforordningens
artikel 25.
Er der derimod tale om en
overførsel efter anmodning om overtagelse som omhandlet i
Dublinforordningens artikel 22, følger det af artikel 10,
litra b, at den ansvarlige medlemsstat skal sende et datasæt,
der er registreret i henhold til artikel 11, vedrørende den
pågældende person med angivelse af ankomstdato. Det
bemærkes, at der i den danske oversættelse af den nye
Eurodac-forordning står tilbagetagelse som omhandlet i
artikel 22 i Dublinforordningen. Denne bestemmelse angår
imidlertid overtagelse.
Efter artikel 10, litra c, skal
oprindelsesmedlemsstaten, så snart den kan fastslå, at
en person, hvis data er registreret i Eurodac i henhold til artikel
11, har forladt medlemsstaternes område, opdatere sit
datasæt ved at tilføje det tidspunkt, hvor den
pågældende forlod medlemsstaternes område.
Det samme gælder efter
artikel 10, litra d, så snart oprindelsesmedlemsstaten
sikrer, at en person, hvis data er registreret i Eurodac i henhold
til artikel 11, har forladt medlemsstaternes område, i
overensstemmelse med den afgørelse om tilbagesendelse eller
afgørelse om udsendelse, den traf efter
tilbagetrækningen eller afvisningen af ansøgningen om
international beskyttelse, jf. Dublinforordningens artikel 19, stk.
3.
Endelig følger det af
artikel 10, litra e, at den medlemsstat, der bliver ansvarlig i
henhold til Dublinforordningens artikel 17, stk. 1, skal opdatere
sit datasæt, som er registreret i henhold til artikel 11, for
den pågældende ansøger om international
beskyttelse ved at tilføje det tidspunkt, hvor
afgørelsen om at behandle ansøgningen blev
truffet.
2.1.2.2. Optagelse
og videregivelse af fingeraftryk af udlændinge, der
pågribes i forbindelse med forsøg på ulovlig
indrejse
Efter den nye Eurodac-forordnings
artikel 14, stk. 1, skal medlemsstaterne omgående optage
fingeraftryk af samtlige fingre af alle tredjelandsstatsborgere
eller statsløse, der er fyldt 14 år, og som
pågribes af de kompetente kontrolmyndigheder i forbindelse
med ulovlig passage af grænsen til den pågældende
medlemsstat ad land-, sø- eller luftvejen efter at
være kommet fra et tredjeland, og som ikke afvises, eller som
fysisk forbliver på medlemsstaternes område uden at
være varetægtsfængslet, indespærret eller
på anden vis frihedsberøvet i hele tidsrummet mellem
pågribelsen og udsendelsen på grundlag af
afgørelsen om afvisning.
Efter den nye Eurodac-forordnings
artikel 14, stk. 2, skal den pågældende medlemsstat
snarest muligt og senest 72 timer efter datoen for
pågribelsen til det centrale system videregive visse
oplysninger vedrørende de i stk. 1 omhandlede
tredjelandsstatsborgere eller statsløse, som ikke
afvises.
De oplysninger, som skal
videregives, er 1) fingeraftryksoplysninger, oplysning om 2)
oprindelsesmedlemsstat, sted og dato for pågribelsen, 3)
køn, 4) det referencenummer, oprin?d?elsesmedlemsstaten
bruger, 5) dato for optagelse af fingeraftrykkene, 6) dato for
videregivelse af oplysningerne til det centrale system og 7)
operatørens brugernavn.
Med hensyn til en person, som er
omfattet af artikel 14, stk. 1, forstås ved
oprindelsesmedlemsstat den medlemsstat, der videregiver
personoplysningerne til det centrale system, jf. herved den nye
Eurodac-forordnings artikel 2, stk. 1, litra b, nr. ii.
Som en undtagelse fra artikel 14,
stk. 2, er det i den nye Eurodac-forordnings artikel 14, stk. 3,
fastsat, at videregi??v???elsen af de oplysninger, der er
nærmere angivet i stk. 2 for så vidt angår
personer, der pågribes som beskrevet i stk. 1, og som fysisk
forbliver på medlemsstaternes område, men er
varetægtsfængslet, indespærret eller
frihedsberøvet efter deres pågribelse længere
end 72 timer, foretages inden deres løsladelse fra
varetægtsfængsling, indespærring eller anden
frihedsberøvelse.
Det følger af artikel 14,
stk. 4, at manglende overholdelse af den i bestemmelsens stk. 2
omhandlede tidsfrist på 72 timer ikke fritager
medlemsstaterne for deres pligt til at optage og videresende
fingeraftrykkene til det centrale system. Når
fingerspidsernes tilstand ikke har gjort det muligt at optage
fingeraftryk af en kvalitet, der har kunnet bruges til
hensigtsmæssig sammenligning i medfør af artikel 25,
vil oprin??d??elsesmedlemsstaterne skulle optage fingeraftryk
på ny og sende dem igen snarest muligt og senest 48 timer
efter vellykket fingeraftryksoptagelse.
Når det ikke er muligt at
optage fingeraftryk for en pågreben person på grund af
foranstaltninger truffet af hensyn til den pågældendes
helbred eller til beskyttelsen af folkesundhe?d?en, optager og
videresender den berørte medlemsstat som en undtagelse fra
artikel 14, stk. 1, sådanne fingeraftryk snarest muligt og
senest 48 timer efter, at disse hensyn ikke længere er
nødvendige, jf. herved artikel 14, stk. 5, 1. afsnit.
Efter artikel 14, stk. 5, 2.
afsnit, kan medlemsstaterne i tilfælde af alvorlige tekniske
problemer forlænge tidsfristen på 72 timer i stk. 2 med
op til 48 timer med henblik på at gennemføre deres
nationale beredskabsplaner.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3.1. Ansøgere om international
beskyttelse
Efter udlændingelovens §
40 a, stk. 1, nr. 1, skal der optages fingeraftryk af en
udlænding, som søger om opholdstilladelse efter §
7, og efter § 58 i, stk. 1, videregives disse til den centrale
Eurodac-enhed.
Efter den nye Eurodac-forordning
skal der optages fingeraftryk og videregives oplysninger om
tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der søger om
international beskyttelse. Det præciseres hermed i den nye
Eurodac-forordning, at det alene er asylansøgende
statsløse og asylansøgende udlændinge i
øvrigt, som er statsborgere i et land, som ikke er omfattet
af samarbejdet, som medlemsstaterne er forpligtet til at optage
fingeraftryk af og videregive oplysninger om til det centrale
Eurodac-system.
Det bemærkes i
forlængelse heraf, at det i dag ikke er teknisk muligt at
videregive oplysninger til den centrale enhed om statsborgere i
lande, der er omfattet af samarbejdet, og at der således ikke
i dag videresendes oplysninger til den centrale Eurodac-enhed om
personer, som er statsborgere i et land, der er omfattet af
samarbejdet.
Justitsministeriet finder
imidlertid, at det klart bør fremgå af
udlændingelovens § 58 i, at der ikke kan ske
videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system om
udlændinge fra lande, som er omfattet af
Eurodac-samarbejdet.
Det foreslås derfor, at det
af udlændingelovens § 58 i, stk. 1, fremgår, at
reglerne i § 58 i, stk. 1, 1. og 2. pkt., ikke finder
anvendelse, hvis udlændingen er statsborger i et andet
EU-land eller et tredjeland om hvilket, der er fastsat
nærmere regler i medfør af § 58 e.
En sådan ændring vil
også omfatte de lande, som ikke er med i EU, men som deltager
i Dublin- og Eurodac-samarbejdet, dvs. Island, Liechtenstein, Norge
og Schweiz, jf. herved bekendtgørelse nr. 1419 af 22.
december 2011 om anvendelse af visse regler i udlændingeloven
over for Island, Liechenstein, Norge og Schweiz
(Eurodac-forordningen og Dublinforordningen), som er udstedt i
medfør af udlænd?i?n?g?e?lovens § 58 e.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 8 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 i, stk. 1), og
bemærkningerne hertil.
2.1.3.2. Udlændinge, der pågribes i forbindelse
med forsøg på ulovlig indrejse
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2,
optages der alene fingeraftryk af en udlænding, som
pågribes i forbindelse med et forsøg på ulovligt
at indrejse her i landet fra et land, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union, og som ikke afvises, jf.
udlændingelovens § 28.
Efter den nye Eurodac-forordnings
artikel 14, stk. 1, skal der også optages fingeraftryk af
udlændinge, som afvises, men som ikke frihedsberøvet i
hele perioden mellem pågribelsen og udsendelsen på
baggrund af afgørelsen om afvisning.
Det foreslås derfor, at
bestemmelsen i udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2,
udvides til også at omfatte denne gruppe af
udlændinge.
Det bemærkes i den
forbindelse, at en udlænding, som afvises efter
udlændingelovens § 28, typisk vil være
frihedsberøvet, indtil vedkommende sendes ud. Den
foreslåede udvidelse af udlændingelovens § 40 a,
stk. 1, nr. 2, forventes således alene at få en
begrænset praktisk betydning.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2), og
bemærkningerne hertil.
2.1.3.3. Nye
frister for optagelse og videregivelse af fingeraftryk
Et af hovedformålene med den
nye Eurodac-forordning er at indføre klarere frister for
videregivelse af fingeraftryk til det centrale Eurodac-system. Det
gælder både i forhold til an?sø?g?ere om
international beskyttelse og i forhold til ud?læn?d?inge, der
pågribes i forbindelse med forsøg på ulovlig
indrejse.
Det bestemmes således, at der
skal ske videregivelse snarest muligt og senest 72 timer efter
indgivelsen af ansøgningen om international beskyttelse
eller pågribelsen. Fristen kan forlænges i
tilfælde af alvorlige tekniske problemer, jf. henholdsvis
forordningens artikel 9 og 14.
I de tilfælde, hvor det ikke
er muligt omgående at optage fingeraftryk på grund af
fingerspidsernes tilstand eller af hensynet til udlændingens
helbred eller beskyttelsen af folkesundheden, er fristen for
videregivelse 48 timer regnet fra vellykket fingeraftryksoptagelse
eller fra det tidspunkt, hvor de sundhedsmæssige hensyn ikke
længere gør sig gældende, jf. artikel 9 og
14.
For så vidt angår selve
optagelsen af fingeraftryk gentager den nye forordning den
gældende forordnings krav om, at det skal ske
omgående.
Udlændingelovens § 40 a,
stk. 1, indeholder ikke i dag nærmere frister for,
hvornår der skal optages fingeraftryk. Det forudsættes
dog, at det i overensstemmelse med den gældende forordnings
krav skal ske omgående.
I modsætning hertil bestemmer
udlændingelovens § 58 i, stk. 1, at videregivelse af
oplysninger skal ske straks, hvilket svarer til den gældende
forordnings krav.
Justitsministeriet finder det
på den baggrund hensigtsmæssigt, at det udtrykkeligt
kommer til at fremgå af udlænd?in?ge?lovens § 40
a, stk. 1, at fingeraftryk skal optages omgående. Heri ligger
også, at optagelse skal ske omgående efter
ophøret af de sundhedsmæssige hensyn, som er
årsagen til, at optagelsen ikke har kunnet ske
omgående. Der tilsigtes ingen ændring af retstilstanden
i øvrigt.
For så vidt angår
fristerne for videregivelse bemærkes, at det efter
Justitsministeriets opfattelse må antages, at den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 58 i
opfylder den nye forordnings frister for videregivelse.
Det bemærkes i den
forbindelse, at Rigspolitiet har oplyst, at videregivelse af
fingeraftryk i dag sker inden 72 timer efter optagelsen.
Justitsministeriet finder derfor
ikke, at der er behov for at ændre bestemmelsen i
udlændingelovens § 58 i, stk. 1.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 40 a, stk. 1), og
bemærkningerne hertil.
2.1.3.4. Oplysninger, som skal videregives
Efter den nye Eurodac-forordning
skal der videregives flere oplysninger end efter den gældende
forordning. Der henvises i den forbindelse til afsnit 2.1.2 om den
nye Eurodac-forordnings artikel 9, 10 og 14.
Med henblik på at
gennemføre den nye Eurodac-forordning foreslås
udlændingelovens § 58 i, stk. 2, ændret, så
den også omfatter de nye yderligere oplysninger.
Foruden de oplysninger, som
allerede i dag skal videregives til den centrale Eurodac-enhed,
foreslås det, at udlænd?ing?e??l?ovens § 58 i,
stk. 2, ændres således, at det af bestemmelsen
fremgår, at der sammen med fingeraftrykkene også skal
videregives oplysning om 1) operatørens brugernavn samt 2)
oplysning om datoen for udlændingens ankomst her til landet,
såfremt der er tale om en overførsel i medfør
af en anmodning om overtagelse som omhandlet i artikel 22 i
Dublinforordningen.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 11 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 i, stk. 2), og
bemærkningerne hertil.
På baggrund af artikel 10 i
den nye Eurodac-forordning foreslås det endvidere, at der i
udlændingelovens § 58 j indsættes en ny
bestemmelse om, at der - udover de i § 58 i, stk. 2, opregnede
oplysninger - i visse tilfælde skal gives yderligere
oplysninger til det centrale Eurodac-system.
For det første
foreslås det, at der skal gives oplysning til det centrale
Eurodac-system om en udlændings ankomstdato, såfremt
udlændingen er overført her til landet i medfør
af artikel 25 i Dublinforordningen, jf. herved forordningens
artikel 10, litra a.
For det andet foreslås det,
at der gives oplysning til det centrale Eurodac-system om en
udlændings udrejsedato, for så vidt udlændingen
er blevet udsendt af EU-landenes område eller har forladt
dette, jf. herved forordningens artikel 10, litra c og d.
For det tredje foreslås det,
at der efter artikel 10, litra e, gi?v?es oplysning til det
centrale Eurodac-system om datoen for registreringen af
udlændingen som asylansøger, såfremt der
træffes afgørelse om, at udlændingen kan opholde
sig her i landet under asylsagens behandling. Dette skal dog kun
gælde, såfremt det besluttes at behandle
asylansøgningen, selv om behandlingen af ansøgningen
påhviler en anden medlemsstat efter kriterierne i
Dublinforordningen, jf. herved dennes artikel 17, stk. 1 (den
såkaldte suverænitetsklausul).
Det følger i øvrigt
allerede af Dublinforordningens artikel 17, stk. 1, at den
medlemsstat, som beslutter at behandle en asylansøgning,
straks skal angive dette i Eurodac-systemet ved at tilføje
den dato, hvor beslutningen om at behandle ansøgningen blev
truffet.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 15 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 j), og bemærkningerne
hertil.
2.2. Personer under
international beskyttelse
2.2.1. Gældende ret
Rigspolitiets pligt til at
videregive oplysninger til den centrale Eurodac-enhed om, at en
asylansøger har fået beskyttelse som flygtning,
fremgår af udlændingelovens § 58 j, stk. 1.
Det følger heraf, at
Rigspolitiet, hvis en asylansøger, der har fået
optaget og videregivet fingeraftryk, opnår dansk
indfødsret eller opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, her i landet, skal give
den centrale Eurodac-enhed meddelelse herom. Dette sker på
baggrund af lister modta?g?et fra henholdsvis Justitsministeriet og
Udlændingestyrelsen.
Herudover skal Rigspolitiet efter
udlændingelovens § 58 j, stk. 1, 2. pkt., hvis de
modtager oplysning om, at en asylansøger, der har fået
optaget og videregivet fingeraftryk, har opnået
opholdstilladelse som flygtning i overensstemmelse med
flygtningekonventionen af 28. juli 1951 eller statsborgerskab i et
andet EU-land, meddele dette til den centrale Eurodac-enhed.
2.2.2. Den nye
Eurodac-forordning
Efter den nye Eurodac-forordning
skal oplysninger om, at en person har opnået international
beskyttelse, ikke blokeres mod videregivelse, men i stedet
mærkes med henblik på at informere medlemsstaterne,
såfremt en person, der allerede har opnået
international beskyttelse, indgiver en ny asylansøgning.
Formålet hermed er at undgå situationer, hvor en person
får opholdstilladelse i flere medlemsstater.
Det følger således af
den nye Eurodac-forordnings artikel 18, stk. 1, at den medlemsstat,
der har indrømmet international beskyttelse til en
udlænding, hvis oplysninger tidligere var registreret i det
centrale Eurodac-system, skal mærke de pågældende
oplysninger. Mærkningen lagres i det centrale Eurodac-system,
og det centrale Eurodac-system forestår herefter oplysning af
andre medlemsstater, som foretager en mærkning af deres
tilsvarende datasæt.
Efter bestemmelsens stk. 2 stilles oplysninger om personer under
international beskyttelse, der opbevares i det centrale system og
er mærket i henhold til stk. 1, til rådighed til
sammenligninger med henblik på de i artikel 1, stk. 2,
omhandlede formål (retshåndhævelse) i en periode
på tre år efter den dato, hvor den registrerede fik
international beskyttelse. Oplysningerne om selve mærkningen
videregives dog ikke.
Efter udløbet af perioden på tre år blokerer
det centrale system automatisk sådanne oplysninger for
videregivelse i tilfælde af en anmodning om sammenligning med
henblik på retshåndhævelse.
Blokerede oplysninger videregives ikke, og det centrale system
sender et negativt resultat tilbage til den begærende
medlemsstat i tilfælde af et hit. Ved hit forstås det
centrale Eurodac-systems konstatering af, at der ved sammenligning
på et eller flere punkter er overensstemmelse mellem de
fingeraftryksoplysninger, der er registreret i den centrale
elektroniske database, og de fingeraftryk, som en medlemsstat har
videregivet vedrørende en person, jf. herved den nye
Eurodac-forordnings artikel 2, stk. 1, litra d.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 18, stk. 3, skal en
mærkning af oplysninger vedrørende en udlænding,
fjernes i tilfælde af tilbagekaldelse, afslutning af
vedkommendes status eller afslag på forlængelse af den
pågældendes flygt?ni?n?g?e?status.
For så vidt angår
oplysninger, som efter den gældende forordnings artikel 12 er
blokeret, vil disse på dagen for den nye forordnings
ikrafttræden (den 20. juli 2015) få ophævet
blokeringen. I stedet vil oplysningerne overgå til at
være markerede, jf. herved den nye Eurodac-forordnings
artikel 44.
2.2.3. Justitsministeriets overvejelser
Som beskrevet ovenfor under pkt.
2.2.1 videregiver Rigspolitiet allerede i dag oplysninger om, at en
asylansøger, der har fået optaget og videregivet
fingeraftryk, opnår opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, her i landet. Dette sker
på baggrund af lister, der modtages fra
Udlænd??i?n?g?e?styrelsen.
Den centrale Eurodac-enhed blokerer
herefter oplysningerne i medfør af den gældende
Eurodac-forordnings artikel 12, hvilket indebærer, at de
registrerede oplysninger om den pågældende blokeres mod
videregivelse. Som følge heraf informeres den anmodende
medlemsstat ikke, når der er et hit vedrørende en
person, som er anerkendt som flygtning i en anden medlemsstat. I
stedet sender den centrale Eurodac-enhed et negativt resultat (no
hit) tilbage som svar på sammenligningsanmodningen.
Den nye Eurodac-forordning
indeholder ikke en bestemmelse svarende til artikel 12 i den
gældende forordning. I stedet indføres der som
anført med artikel 18 en mærkningsordning, hvorefter
der fremover alene skal ske mærkning og ikke blokering af
oplysninger om personer, der er meddelt beskyttelse.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at den mærkning, som skal finde sted efter den
nye Eurodac-forordnings artikel 18, stk. 1, kan omfattes af
Rigspolitiets videregivelse af oplysninger efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 58 j, stk. 1.
Denne bestemmelse er imidlertid
begrænset til oplysninger om opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, ligesom den ikke
indeholder nærmere bestemmelser om den situation, hvor en
opholdstilladelse bortfalder.
På den baggrund
foreslås det, at bestemmelsen i udlænd?ing?e?lovens
§ 58 j, stk. 1, udvides i overensstemmelse med den nye
Eurodac-forordnings artikel 18.
Således vil Rigspolitiet
skulle videregive oplysning til det centrale Eurodac-system om, at
en udlænding, hvis fingeraftryk er videregivet til det
centrale Eurodac-system, er meddelt opholdstilladelse i
medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1-3, eller
har opnået beskyttelse i en anden medlemsstat.
Endvidere vil Rigspolitiet skulle
videregive oplysning til det centrale Eurodac-system, såfremt
en udlænding, som har fået beskyttelse her i landet
eller i et anden medlemsstat, ikke længere har denne
beskyttelse, herunder hvis opholdstilladelsen inddrages, bortfalder
eller afslås forlænget.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 13 og 14 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 j, stk. 1), og
bemærkningerne hertil.
2.3. Information
til den registrerede om rettigheder
2.3.1. Gældende ret
Der blev ikke i forbindelse med
gennemførelsen af den gældende Eurodac-forordning ved
lov nr. 323 af 18. maj 2005 om ændring af
udlændingeloven (Tilknytning til Eurodac-forordningen og
Dublinforordningen på mellemstatsligt grundlag m.v.)
indført nye bestemmelser om den registreredes rettigheder.
Det blev således forudsat, at forordningens bestemmelser
herom allerede var opfyldt af reglerne i persondatalovens afsnit
III om den registreredes rettigheder.
Efter den gældende
forordnings artikel 18 skal den medlemsstat, der videregiver
oplysninger til den centrale Eurodac-enhed, bl.a. oplyse den
person, som oplysningerne ve?d?rører, om, hvem der er
registeransvarlig i forbindelse med registreringen af
oplysningerne, formålet med behandlingen af oplysningerne i
Eurodac-systemet, hvem oplys?nin?g?erne videregives til, hvorvidt
den pågældende person er forpligtet til at få
optaget sine fingeraftryk og personens eventuelle mulighed for at
få indsigt i oplysningerne og mulighed for at berigtige
disse.
2.3.2. Den nye
Eurodac-forordning
Den nye Eurodac-forordnings artikel
29 svarer i det væsentlige til den gældende forordnings
artikel 18.
Efter den nye forordnings artikel
29, stk. 1, skal underretnin?g?en som noget nyt dog ske skriftligt
og om nødvendigt mundtligt på et sprog, den
pågældende forstår eller med rimelighed kan
formodes at forstå.
Herudover er det fastsat, at der skal udarbejdes en fælles
EU-folder med oplysninger om den registreredes rettighe?d?er.
2.3.3. Justitsministeriets overvejelser
Som noget nyt indfører den
nye Eurodac-forordning et krav om, at der skal ske skriftlig
underretning af udlændingen om dennes rettigheder som
registreret.
Med henblik på en
gennemførelse af kravet om skriftlighed i den nye
Eurodac-forordnings artikel 29, stk. 1, foreslås det, at der
i udlændingeloven indsættes en bestemmelse om, at
udlændingen skriftligt og om nødvendigt mundtligt skal
gøres bekendt med sine rettigheder, såfremt der
optages fingeraftryk, som skal videregives til det centrale
Eurodac-system.
Indholdet af de oplysninger, som
skal meddeles udlænd?in??g?en, er videreført fra den
gældende Eurodac-forordning til den nye Eurodac-forordning,
og der er med den foreslåede indsættelse af en ny
bestemmelse i udlændingeloven ikke tilsigtet nogen
ændring heraf. Oplysningerne fremgår af den
fælles EU-folder, som er udarbejdet.
Udlændingen vil således
fortsat skulle underrettes om identiteten af den registeransvarlige
og i givet fald af dennes repræsentants identitet,
formålet med at behandle oplysningerne i Eurodac-systemet
samt om modtagerne af oplysningerne.
Desuden vil udlændingen
skulle underrettes om retten til at få indsigt i oplysninger,
der vedrører den pågældende, og om retten til at
anmode om at få ukorrekte oplysninger vedrørende den
pågældende berigtiget.
Endvidere vil udlændingen
skulle underrettes om retten til at få ulovligt lagrede
oplysninger vedrørende den pågældende slettet,
samt om retten til at få oplysninger om procedurerne for
udøvelse af disse rettigheder, herunder kontaktoplysninger
for den registeransvarlige og de nationale tilsynsmyndigheder.
Herudover vil en udlænding
omfattet af udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 eller
2, skulle underrettes om pligten til at lade sine fingeraftryk
optage.
Underretningen skal ske på
det tidspunkt, hvor de pågældendes fingeraftryk
optages.
Idet det er politiet, som i dag
optager fingeraftryk af en udlænding efter
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 og 2,
foreslås det, at politiet forestår underretningen.
Herudover er der udarbejdet en
fælles EU-folder med oplysninger om den registreredes
rettigheder. Folderen er udformet på et sprog, som den
pågældende forstår eller med rimelighed formodes
at kunne forstå.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 3 (forslag til indsættelse af et nyt stykke i
udlændingelovens § 40 a), og bemærkningerne
hertil.
2.4. Forbud mod
videregivelse af oplysninger til tredjelande, internationale
organisationer eller private enheder
2.4.1. Gældende ret
Den gældende
Eurodac-forordning indeholder ikke bestemmelser om forbud mod
videregivelse af oplysninger til tredjelande, internationale
organisationer eller private enheder, der er etableret i eller uden
for Unionen, og der blev i forbindelse med gennemførelsen af
den gældende forordning heller ikke fastsat særlige
bestemmelser herom.
2.4.2. Den nye
Eurodac-forordning
Efter den nye Eurodac-forordnings
artikel 35, stk. 1, må personoplysninger, som en medlemsstat
eller Europol får fra det centrale system i henhold til
forordningen, ikke videregives eller stilles til rådighed for
tredjelande, internationale organisationer eller private enheder,
der er etableret i eller uden for Unionen. Dette forbud
gælder også, hvis disse oplysninger behandles
yderligere på nationalt plan eller mellem medlemsstaterne som
omhandlet i artikel 2, litra b), i rammeafgørelse
2008/977/RIA om beskyttelse af person?o?p?lysninger i forbindelse
med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager.
Efter bestemmelsens stk. 2 må
personoplysninger, som stammer fra en medlemsstat og udveksles
mellem medlemsstater efter et hit opnået med henblik på
de i forordningens artikel 1, stk. 2, fastsatte formål
(retshåndhævelse), ikke videregives til tredjelande,
hvis der er en alvorlig fare for, at den registrerede som
følge af videregivelsen kan blive udsat for tortur,
umenneskelig og nedværdigende behandling eller afstraffelse
eller andre former for krænkelser af den
påg?æ?l?d?endes grundlæggende rettigheder.
Det følger af bestemmelsens
stk. 3, at forbuddene i stk. 1 og 2 ikke berører
medlemsstaternes ret til at videregive sådanne oplysninger
til de tredjelande, som Dublinforordningen finder anvendelse
på.
2.4.3. Justitsministeriets overvejelser
Med henblik på
gennemførelse af bestemmelsen foreslås det, at der i
udlændinge?l?ovens § 58 c indsættes en ny
bestemmelse, hvorefter personoplysninger, som modtages fra det
centrale system i henhold til forordningen, ikke må
videregives eller stilles til rådighed for tredjelande,
internationale organisationer eller private enheder, der er
etableret i eller uden for EU.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 c), og bemærkningerne
hertil.
2.5. Øvrige
ændringer
Som følge af den nye
Eurodac-forordning foreslås også en række
sproglige ændringer.
Det drejer sig for det
første om definitionen af Eurodac-forordningen i
udlændin?ge?lovens § 58 b, stk. 1.
Det foreslås samtidig, at
betegnelsen den centrale Eurodac-enhed ændres til det
centrale Eurodac-system i udlæn?din?ge??l?ovens § 58 b,
stk. 2. Som konsekvens heraf foreslås bestemmelserne i
§§ 58 d, 58 i og 58 j ændret, så der
også her står det centrale Eurodac-system.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 b), og bemærkningerne
hertil, samt til § 1, nr. 7.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget skaber det retlige
grundlag for dansk tilknytning på mellemstatsligt grundlag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodac?o?p?lysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Der
henvises til afsnit 1.2.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 8. april 2015 til den 22. april 2015 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu,
Amnesty International, Asylret, Børnerådet,
Børns Vilkår, Dansk Flygtningehjælp, Danske
Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet, Flygtninge Under Jorden,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes
Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, samtlige byretter, Red
Barnet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, SOS mod Racisme, Udlændingestyrelsen, UNHCR og
Ægteskab Uden Grænser.
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skaber det retlige grundlag
for dansk tilknytning på mellemstatsligt grundlag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning). |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med ændringen af
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, gennemføres den
nye Eurodac-forordnings bestemmelser om, at optagelse af
fingeraftryk skal ske omgående. Herved kommer det til at
fremgå direkte af bestemmelsen, at optagelsen af fingeraftryk
af de udlændinge, som er omfattet af bestemmelsen, skal ske
omgående.
Det påhviler allerede i dag
politiet i umiddelbar forlængelse af, at en udlænding
søger om asyl, at optage fingeraftryk. Der tilsigtes ikke
med den foreslåede bestemmelse nogen ændring heri.
Gør fingerspidsernes
tilstand det ikke muligt omgående at optage fingeraftryk af
en kvalitet, der kan bruges til hensigtsmæssig sammenligning,
optages udlændingens fingeraftryk, så snart det
vurderes, at fingerspidsernes tilstand gør det muligt at
få optaget et vellykket fingeraftryk, jf. herved den nye
Eurodac-forordnings artikel 9, stk. 1, 2. afsnit, og artikel 14,
stk. 4
Er det ikke muligt omgående
at optage fingeraftryk på grund af foranstaltninger truffet
af hensyn til udlændingens helbred eller til beskyttelsen af
folkesundheden, skal fingeraftrykkene optages og videresendes til
det centrale Eurodac-system snarest muligt og senest 48 timer
efter, at disse sundhedsmæssige hensyn ikke længere er
nødvendige, jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel
9, stk. 2, 1. afsnit, og artikel 14, stk. 5, 1. afsnit.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.3.
Til nr. 2
Det følger af
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2, at der skal
optages fingeraftryk af en udlænding, som pågribes i
forbindelse med forsøg på ulovligt at indrejse her i
landet fra et land, der ikke er tilsluttet EU, og som ikke afvises,
jf. § 28.
Med den foreslåede
bestemmelse vil der som noget nyt også være pligt til
at optage fingeraftryk af udlændinge, som afvises efter
udlændingelovens § 28, hvis de forbliver her i landet
uden at være frihedsberøvet i hele perioden fra
pågribelsen til udsendelsen på baggrund af
afgørelsen om afvisning.
Vælger udlændingen ved
pågribelsen at søge asyl, bliver den
pågældende omfattet af bestemmelsen i
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1, om
asylansøgere.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.2.
Til nr. 3
Udlændingelovens § 40 a
indeholder ikke i dag en bestemmelse om, at Rigspolitiet skal
gøre en udlænding, som får optaget fingeraftryk
i medfør af udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr.
1 eller 2, eller stk. 2, nr. 1, bekendt med sine rettigheder efter
§ 28, stk. 1, i persondataloven og om pligten til at lade sine
fingeraftryk optage.
Efter den foreslåede
bestemmelse i udlændingeloven bestemmes det, at politiet
skriftligt skal gøre udlændingen bekendt med sine
rettigheder efter § 28, stk. 1, i persondataloven og om
pligten til at lade sine fingeraftryk optage, hvis optagelsen sker
i medfør af lovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller
stk. 2, nr. 1, og fingeraftrykkene skal videregives til det
centrale Eurodac-system.
Med ændringen
gennemføres den nye Eurodac-forordnings artikel 29, stk. 1,
krav om skriftlighed.
Underretningen skal
imødekomme udlændingens behov, herunder gives på
et sprog, som udlændingen forstår eller med rimelighed
kan formodes at forstå. Om nødvendigt skal
underretningen også gives mundtligt. Er udlændingen
mindreårig, skal oplysningerne gives på en måde,
der tager hensyn til den pågældendes alder, jf. herved
den nye Eurodac-forordnings artikel 29, stk. 2, 3. afsnit.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.3.
Til nr. 4
Med den foreslåede affattelse
af udlændingelovens § 58 b, stk.
1, ændres definitionen af Eurodac-forordningen,
således at der ved Eurodac-forordningen herefter
forstås Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodac?o?p?lysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning) med senere ændringer.
Med den forslåede
ændring af udlændingelovens §
58 b, stk. 2, ændres betegnelsen den centrale
Eurodac-enhed til det centrale Eurodac-system. Desuden defineres
det, hvad der i loven skal forstås ved det centrale
Eurodac-system.
Den foreslåede ændring
af udlændingelovens § 58 b, stk. 2, er en konsekvens af
en ændret terminologi i den nye Eurodac-forordning og har til
formål at bringe udlændingelovens terminologi i
overensstemmelse med den terminologi, der anvendes i den nye
Eurodac-forordning.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.5.
Til nr. 5
Den nye bestemmelse i § 58 c
gennemfører den nye Eurodac-forordnings artikel 35, stk. 1,
hvorefter personoplysninger, som en medlemsstat får fra det
centrale Eurodac-system i henhold til forordningen, ikke må
videregives eller stilles til rådighed for tredjelande,
internationale organisationer eller private enheder, der er
etableret i eller uden for EU.
Det bemærkes, at forbuddet
ikke berører medlemsstaternes ret til at videregive
sådanne oplysninger til de tredjelande, som
Dublinforordningen finder anvendelse på, jf. herved
også udlændingelovens § 58 c, stk. 1 og 2, samt
den nye Eurodac-forordnings artikel 35, stk. 3.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.3.
Til nr. 6
Ændringen i
udlændingelovens § 58 d er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 15, hvorved der i
udlændingelovens § 58 j, indsættes et nyt
stykke.
Til nr. 7
Ændringen er konsekvens af
den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr.
4.
Til nr. 8
Efter den gældende
Eurodac-forordning skal der i dag ikke videregives oplysninger om
statsborgere i andre EU-lande. Den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 58 i, stk. 1, udelukker efter sin
ordlyd ikke videregivelse af oplys?ni?n?g?er om statsborgere i
andre EU-lande. I praksis sker dette dog ikke.
Med ændringen kommer det til
at fremgå af udlændingeloven, at der ikke skal ske
videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system
vedrørende statsborgere i andre EU-lande.
Ændringen vil tillige omfatte
statsborgere i lande, som deltager i Dublin- og
Eurodac-samarbejdet, jf. bekendtgørelse nr. 1419 af 22.
december 2011 om anvendelse af visse regler i udlændingeloven
over for Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz
(Eurodac-forordningen og Dublin-forordningen), som er udstedt i
medfør af udlændingelovens § 58 e.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.1.
Til nr. 9 og 10
Ændringerne er en konsekvens
af lovforslagets § 1, nr. 11.
Til nr. 11
Når en udlænding
får optaget fingeraftryk i medfør af § 40 a, stk.
1, nr. 1, videregiver Rigspolitichefen til den centrale
Eurodac-enhed sammen med fingeraftrykket oplysninger om sted og
dato for udlændingens indgivelse af sin asylansøgning,
udlændingens køn, udlændingens
udlændingenummer eller andet referencenummer og datoen for
optagelsen af udlændingens fingeraftryk, jf. herved
udlændingelovens § 58 i, stk. 2.
Med ændringen af den
gældende bestemmelse i udlænd?in?g?e?lovens § 58
i, stk. 2, tilpasses udlændingelovens regler om, hvilke
oplysninger der sammen med optagne fingeraftryk af
asylansøgere skal videregives til det centrale
Eurodac-system, til den nye Eurodac-forordning.
Ændringen indebærer, at
der udover de oplysninger, som allerede efter den gældende
bestemmelse skal videregives til den centrale Eurodac-enhed,
også videregives oplysning om operatørens brugernavn.
Herudover skal der videregives oplysning om datoen for
udlændingens ankomst, hvis ud?læn?d?ingen er
overført i medfør af artikel 22 i Dublinforordningen,
jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel 10, litra b. I disse
tilfælde skal datoen for indgivelsen af
asylansøgningen angives som den dato, der er indlæst
af den medlemsstat, der har overført ansøgeren, jf.
den nye Eurodac-forordnings artikel 11, litra b.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.4.
Til nr. 12
Med ændringen bestemmes det,
at der også skal videregives oplysninger om
operatørens brugernavn. Der er tale om en
konsekvensændring, som følger af lovforslagets §
1, nr. 11.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.4.
Til nr. 13 og 14
Hvis en asylansøger, der har
fået optaget og videregivet fingeraftryk, opnår dansk
indfødsret eller opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, her i landet, giver
Rigspolitiets i dag den centrale Eurodac-enhed meddelelse herom,
jf. herved udlændingelovens § 58 j, stk. 1, 1. pkt.
Med den foreslåede
ændring tilpasses bestemmelsen i udlændingelovens
§ 58 j, stk. 1, til den nye Eurodac-forordnings artikel 18 om
mærkning af oplysninger vedrørende personer, som har
opnået international beskyttelse herunder subsidiær
beskyttelse.
Ændringen indebærer, at
der efter bestemmelsen - foruden oplysninger om opholdstilladelser
efter udlændingelovens § 7, stk. 1 (konventionsstatus) -
også skal gives meddelelse til det centrale Eurodac-system om
udlændinge, der opnår opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus) og 3
(midlertidig beskyttelse).
Indsættelsen af det nye 2.
pkt. i § 58 j, stk. 1, indebærer desuden, at meddelelse
skal gives til det centrale Eurodac-system, hvis udlændingens
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1, 2 eller 3, inddrages,
bortfalder eller nægtes forlænget.
Med ændringen af 2. pkt., som
bliver til 3. pkt., skal Rigspolitiet, hvis de modtager oplysninger
om, at en udlænding har opnået beskyttelse, herunder
subsidiær beskyttelse, i en anden medlemsstat, eller
udlændingen ikke længere har en sådan
beskyttelse, meddele dette til det centrale Eurodac-system.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.3.
Til nr. 15
Efter det foreslåede nye stk.
2 i udlændingelovens § 58 j skal der videregives en
række nye oplysninger til det centrale Eurodac-system, om
udlændinge, som allerede har fået optaget deres
fingeraftryk, som er videregivet til det centrale
Eurodac-system.
Efter stk. 2,
nr. 1, i den foreslåede bestemmelse skal der
videregives oplysninger om udlændingens ankomstdato, for
så vidt angår udlændinge, der er overført
her til landet i medfør af artikel 25 i
Dublinforordningen.
Efter stk. 2,
nr. 2, i den foreslåede bestemmelse skal der for
så vidt angår udlændinge, som er blevet udsendt
af EU-landenes område eller har forladt dette, videregives
oplysninger om udrejsedatoen. I praksis vil der efter den
foreslåede bestemmelse skulle videregives oplysninger,
når udlændingen er blevet ledsaget ud af EU-landenes
område af politipersonale. Det samme gælder, i de
tilfælde hvor udlændingen er påset udrejst, samt
hvor der er tilvejebragt sikre oplysninger om, at udlændingen
er udrejst. Det kan f.eks. være når organisationen
International Organization for Migration (IOM) påser udrejsen
af Danmark, eller modtager udlændingen ved ankomsten til
hjemlandet. Derimod vil der ikke skulle videregives oplysninger,
hvis udlændingen alene skønnes udrejst.
Efter stk. 2,
nr. 3, i den foreslåede bestemmelse skal datoen for
registreringen af udlændingen som asylansøger
videregives, hvis Udlændingestyrelsen træffer
afgørelse om, at udlændingen kan opholde sig her i
landet under asylsagens behandling, jf. herved § 48 e, stk. 2,
og denne afgørelse træffes efter artikel 17, stk. 1, i
Dublinforordningen.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.3.4.
Til nr. 16
Efter den gældende
Eurodac-forordnings artikel 10, stk. 1, lagres alle data
vedrørende personer, som har fået optaget deres
fingeraftryk i medfør af udlændingelovens § 40 a,
stk. 1, nr. 2, i den centrale Eurodac-database i 2 år fra den
dato, hvor fingeraftrykket blev optaget.
Den foreslåede ændring
er en konsekvens af den nye Eurodac-forordnings artikel 16, stk. 1,
som fastslår, at lagringsperioden i det centrale system
ændres fra 2 år til 18 måneder for oplysninger om
udlændinge, der har fået optaget fingeraftryk i
medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2, som er videresendt til
det centrale Eurodac-system.
Til §
2
Det fremgår af den nye
Eurodac-forordnings artikel 46, at forordningen skal finde
anvendelse fra den 20. juli 2015.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke
skal gælde for Færøerne og Grønland, men
at loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes
i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, som
ændret senest ved lov nr. 394 af 14. april 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | | | § 1 | | | | § 40 a. Der
optages fingeraftryk af en udlænding, som | | 1. I § 40 a, stk. 1, indsættes efter
»optages«: »omgående«. | 1) | søger om opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1 og 2, jf. dog stk. 11, | | | 2) | pågribes i forbindelse med
forsøg på ulovligt at indrejse her i landet fra et
land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske Union, og som
ikke afvises, jf. § 28, eller | | 2. I § 40 a, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter »eller«: »som forbliver her i landet uden
at være frihedsberøvet i hele tidsrummet mellem
pågribelsen og den pågældendes udsendelse
på grundlag af en afgørelse om afvisning, jf. §
28, eller«. | 3) | søger om forlængelse af en
opholdstilladelse, der er meddelt efter § 7 eller § 8,
jf. dog stk. 11. | | | | | | | | 3. I § 40 a indsættes som stk. 13: »Stk. 13.
Optages der fingeraftryk i medfør af stk. 1, nr. 1 eller 2,
eller stk. 2, nr. 1, som skal videregives til det centrale
Eurodac-system i medfør af § 58 i, stk. 1, gør
politiet skriftligt og om nødvendigt mundtligt
udlændingen bekendt med sine rettigheder efter § 28,
stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger samt pligten til
at lade sine fingeraftryk optage.« | | | | | | 4. § 58 b affattes således: »§ 58
b. Ved Eurodac-forordningen forstås i denne lov
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af
26. juni 2013 om oprettelse af »Eurodac« til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en
af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning) med senere ændringer. | § 58 b. Ved
Eurodac-forordningen forstås i denne lov Rådets
forordning (EF) nr. 2725/2000 af 11. december 2000 om oprettelse af
Eurodac til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en
effektiv anvendelse af Dublinkonventionen med senere
ændringer. | | Stk. 2. Ved den
centrale Eurodac-enhed forstås i denne lov den centrale enhed
i agenturet for den operationelle forvaltning af store it-systemer
inden for området frihed, sikkerhed og retfærdighed,
som er ansvarlig for driften af den centrale database omhandlet i
Eurodac-forordningens artikel 1, stk. 2, litra b. | | Stk. 2. Ved det
centrale Eurodac-system forstås i denne lov den centrale
enhed i agenturet for den operationelle forvaltning af store
it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og
retfærdighed, som er ansvarlig for driften af den centrale
database som omhandlet i Eurodac-forordningens artikel 3, stk. 1,
litra a.« | | | | § 58 c.
(Udelades) | | | Stk. 2.
Fortrolige oplysninger, herunder oplysninger om enkeltpersoners
rent private forhold, må, i det omfang det følger af
reglerne i Dublinforordningen, videregives til myndighederne i et
andet land, der er tilknyttet Dublinforordningen. Oplysninger som
nævnt i 1. pkt. må, i det omfang det følger af
Schengenkonventionen, videregives til myndighederne i et andet
Schengenland. | | 5. I § 58 c indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | | | »Stk. 3.
Personoplysninger, som modtages fra det centrale Eurodac-system i
medfør af Eurodac-forordningen, må ikke videregives
eller stilles til rådighed for internationale organisationer,
private institutioner eller lande, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union.« | | Stk. 3.
(Udelades) | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | § 58 d.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser
til gennemførelse af reglerne i Schengenkonventionen,
VIS-forordningen, Dublinforordningen og Eurodacforordningen. Der
kan i den forbindelse fastsættes bestemmelser om, at andre
end Rigspolitichefen efter § 58 j, stk. 1 og 2, kan videregive
oplysninger til den centrale Eurodac-enhed. | | | 6. I § 58 d, 2. pkt., ændres
»stk. 1 og 2,« til: »stk. 1-3,«. | | | 7. Overalt i
kapitel 8 a ændres »den
centrale Eurodac-enhed« til: »det centrale
Eurodac-system«. | | | | § 58 i.
Rigspolitichefen videregiver straks fingeraftryk, der er optaget af
udlændinge over 14 år i medfør af § 40 a,
stk. 1, til den centrale Eurodac-enhed. Rigspolitichefen kan
endvidere videregive fingeraftryk, der er optaget af
udlændinge over 14 år i medfør af § 40 a,
stk. 2, nr. 1, til den centrale Eurodac-enhed med henblik på
at kontrollere, om udlændingen tidligere har indgivet
ansøgning om asyl i et andet EU-land. | | | | | 8. I § 58 i, stk. 1, indsættes som
3. pkt.: »1. og 2. pkt., finder ikke
anvendelse, hvis udlændingen er statsborger i et andet
EU-land eller et tredjeland om hvilket, der er fastsat
nærmere regler i medfør af § 58 e.« | Stk. 2. Sammen
med fingeraftryk optaget i medfør af § 40 a, stk. 1,
nr. 1, videregiver Rigspolitichefen til den centrale Eurodac-enhed
oplysninger om | | | 1) | sted og dato for udlændingens
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter §
7, | | | 2) | udlændingens køn, | | | 3) | udlændingens udlændingenummer
eller andet referencenummer og | | 9. I § 58 i, stk. 2, nr. 3, ændres
»referencenummer og« til:
»referencenummer,«. | | | | | 4) | datoen for optagelsen af
udlændingens fingeraftryk. | | 10. I § 58 i, stk. 2, nr. 4, ændres
»fingeraftryk.« til: »fingeraftryk,«. | | | | | | | 11. I § 58 i, stk. 2, indsættes som
nummer 5 og 6: | | | »5) | operatørens brugernavn og | | | 6) | datoen for udlændingens ankomst,
hvis der er tale om en overførsel efter artikel 22 i
Dublinforordningen.« | Stk. 3. Sammen
med fingeraftryk optaget i medfør af § 40 a, stk. 1,
nr. 2, videregiver Rigspolitichefen til den centrale Eurodac-enhed
oplysninger om | | | 1) | sted og dato for pågribelsen af
udlændingen og | | | 2) | de i stk. 2, nr. 2-4, nævnte
oplysninger. | | 12. I § 58 i, stk. 3, nr. 2, ændres
»nr. 2-4« til: »nr. 2-5«. | Stk. 4-6.
(Udelades) | | | | | | § 58 j.
Såfremt en udlænding, der i medfør af § 40
a, stk. 1, nr. 1, har fået optaget fingeraftryk, der er
videregivet til den centrale Eurodac-enhed efter § 58 i, stk.
1, 1. pkt., opnår opholdstilladelse her i landet efter §
7, stk. 1, eller meddeles dansk indfødsret, videregiver
Rigspolitichefen oplysning herom til den centrale Eurodac-enhed.
Modtager Rigspolitichefen oplysning om, at en udlænding, der
i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1, har fået
optaget fingeraftryk, der er videregivet til den centrale
Eurodac-enhed efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt., er blevet
anerkendt som flygtning i overensstemmelse med
flygtningekonventionen af 28. juli 1951 eller er blevet meddelt
statsborgerskab i et andet EU-land, videregiver Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale Eurodac-enhed. 1. og 2. pkt.
finder ikke anvendelse, når der er forløbet mere end
10 år fra tidspunktet for optagelsen af udlændingens
fingeraftryk. | | 13. I § 58 j, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 7, stk. 1,« til: »§ 7, stk.
1-3,«, og efter 1. pkt. indsættes: »Det samme
gælder, hvis en opholdstilladelse som nævnt i 1. pkt.,
inddrages, bortfalder eller nægtes
forlænget.« | | 14. I § 58 j, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres »er
blevet anerkendt som flygtning i overensstemmelse med
flygtningekonventionen af 28. juli 1951« til: »har
opnået beskyttelse, ikke længere har en sådan
beskyttelse«. | | | | 15. I § 58 j indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: | | | »Stk. 2.
Bliver Rigspolitiet bekendt hermed, videregiver Rigspolitiet
følgende oplysninger til det centrale Eurodac-system om en
udlænding, der i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1,
har fået optaget fingeraftryk, der er videregivet til det
centrale Eurodac-system efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt. | | | 1) | udlændingens ankomstdato, for
så vidt angår udlændinge, der er overført
her til landet i medfør af artikel 25 i
Dublinforordningen, | | | 2) | udlændingens udrejsedato, for
så vidt angår udlændinge, som er blevet udsendt
af EU-landenes område eller har forladt dette, og | | | 3) | datoen for registreringen af
udlændingen som asylansøger, hvis
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om, at
udlændingen kan opholde sig her i landet under asylsagens
behandling, jf. § 48 e, stk. 2, og denne afgørelse
træffes efter artikel 17, stk. 1, i
Dublinforordningen.« | Stk. 2.
Såfremt en udlænding, der i medfør af § 40
a, stk. 1, nr. 2, har fået optaget fingeraftryk, der er
videregivet til den centrale Eurodac-enhed efter § 58 i, stk.
1, 1. pkt., opnår opholdstilladelse her i landet eller
meddeles dansk indfødsret, videregiver Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale Eurodac-enhed. Modtager
Rigspolitichefen oplysning om, at en udlænding, der i
medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2, har fået optaget
fingeraftryk, der er videregivet til den centrale Eurodac-enhed
efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt., har opnået
opholdstilladelse eller statsborgerskab i et andet EU-land,
videregiver Rigspolitichefen oplysning herom til den centrale
Eurodac-enhed. Bliver Rigspolitichefen bekendt med, at en
udlænding, der i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2,
har fået optaget fingeraftryk, der er videregivet til den
centrale Eurodac-enhed efter § 58 i, stk. 1, 1. pkt., har
forladt EU-landenes område, videregiver Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale Eurodac-enhed. 1.-3. pkt. finder
ikke anvendelse, når der er forløbet mere end 2
år fra tidspunktet for optagelsen af udlændingens
fingeraftryk. | | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | 16. I § 58 j, stk. 2, 4. pkt., der bliver stk.
3, 4. pkt., ændres »2 år« til: »18
måneder«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 20. juli
2015. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|