Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 21. maj 2015
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2015 og var til 1. behandling den 7. maj 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 8. april 2015 dette udkast til
udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 95. Den 27. april 2015 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener grundlæggende, at det - med det nuværende
asylsystem - er fornuftigt med fælles europæisk
registrering på en række områder.
DF ser dog i stigende grad kritisk på
den praktiske anvendelse af Eurodac- og Dublinforordningen, al den
stund at systemet på en række væsentlige
områder ikke fungerer efter hensigten. Derfor er der
løbende behov for at vurdere, hvad Danmark konkret får
ud af samarbejdet, og om dette er i dansk interesse.
Hvis vi tager Dublinforordningen, sidder
der for nuværende ca. 200 asylansøgere, som Danmark
ikke kan sende til Italien, til trods for at vi har fælles
aftaler på området, og til trods for at vi allerede
udveksler informationer med Italien. I den sammenhæng er det
også relevant at fremhæve Grækenland, som i en
årrække har undladt at leve op til sine forpligtelser i
Dublinforordningen. Dette undergraver et i forvejen
skrøbeligt system, og understreger, hvorfor EU efter DF's
mening ikke bør overtage styringen af asyl- og
udlændingepolitikken. Det er åbenlyst, at den
fælles registrering ikke fungerer, som det oprindelig var
planen. Der er desværre ingen tiltag, hverken fra EU's side
eller fra regeringens side, som for alvor vil rette op på
problemerne. Dette lovforslag løser efter DF's mening ikke
de grundlæggende problemer.
DF fastholder da også, at der er brug
for en omlægning af dansk asylpolitik. DF bemærker
ligeledes, at EU's svar på de stigende
flygtningestrømme heller ikke for alvor tager fat på
problemerne. DF ønsker ikke at afskære Danmark fra
internationalt samarbejde, men DF fastholder, at beslutningerne i
sidste ende bør ligge i Folketinget, hvorfor retsforbeholdet
skal bevares. Det er altafgørende.
DF er bekymret for, at lovforslaget vil
pålægge et i forvejen trængt politi endnu flere
udgifter og administrative pligter, som på papiret ser
fornuftige ud, men som reelt ikke betyder alverden i praksis,
når det kommer til at føre en stram asyl- og
udlændingepolitik. DF mener grundlæggende, at
asylpolitikken skal strammes, hvilket regeringen ikke lægger
op til med dette lovforslag eller andre lovgivningsmæssige
tiltag. Men DF anerkender, at til trods for de usikkerheder, der er
i lovforslaget, bl.a. om de administrative og økonomiske
konsekvenser for myndighederne, er der elementer i forslaget, som
trækker i den rigtige retning.
DF mener - i modsætning til
regeringen og indholdet i lovforslaget - at et ikke-EU land under
visse forudsætninger bør kunne få del i
oplysningerne i Eurodac. Hvis det er sådan, at f.eks.
Australien eller USA har en interesse i at få delt nogle af
de oplysninger, Danmark eller andre lande har i det fælles
register, og Danmark tilsvarende har interesse i at modtage
oplysninger fra de pågældende lande, hvorfor skal man
så afskære sig muligheden for at udveksle oplysninger
med hinanden om konkrete personer, hvis det kan være
fordelagtigt for alle parter eksempelvis til bekæmpelse af
international terrorisme?
DF's medlemmer af udvalget har noteret sig,
at den nye Eurodac-forordning har til formål at sikre en mere
effektiv anvendelse af Dublinforordningen.
Det fremgår, at lovforslaget i
forhold til den gældende forordning indeholder en ny ordning,
hvorefter oplysninger om, at en udlænding har opnået
international beskyttelse, skal mærkes, med henblik på
at oplysningerne om udlændingen fortsat kan stilles til
rådighed for sammenligning, også efter at
udlændingen har fået international beskyttelse. Efter
den gældende forordning blokeres sådanne oplysninger,
hvilket indebærer, at en medlemsstat, som anmoder om en
sammenligning, ikke informeres, når der er et hit.
Formålet med ændringen er at undgå situationer,
hvor en udlænding får opholdstilladelse i flere
medlemsstater. Dette har DF tidligere efterlyst, hvorfor vi
naturligvis støtter denne del af lovforslaget.
DF har igennem forløbet haft en
række kritiske bemærkninger, men i sidste ende kan DF
ud fra en samlet vurdering støtte lovforslaget med de
ovennævnte bemærkninger.
DF bemærker herudover iøvrigt,
at ud over dette lovforslag udvides formålet med
Eurodac-systemet med den nye Eurodac-forordning, så visse
myndigheder, f.eks. politiet, også kan få adgang til
oplysninger i Eurodac eksempelvis til bekæmpelse af terror.
Denne del af forordningen gennemføres dog ikke med det
fremsatte lovforslag, idet den ikke er omfattet af den
gældende parallelaftale, men forudsætter en supplerende
parallelaftale.
DF har noteret sig, at det er regeringens
opfattelse, at Danmark også bør deltage i denne del af
den nye forordning, og regeringen forventer at fremsætte
lovforslag om gennemførelse heraf i næste
folketingssamling. DF har ikke taget endelig stilling til et
eventuelt kommende lovforslag, men vi er i udgangspunktet positive
over for regeringens indstilling, og vi har noteret os, at EU, jf.
Justitsministeriets svar til udvalget er indstillet på at
forhandle med Danmark om en ny parallelaftale.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at partiet ikke ønsker, at politi og
efterretningstjenester får adgang til fingeraftryk fra
personer, der hverken er dømt eller mistænkt for
lovovertrædelser, men som alene har fået taget
fingeraftryk i forbindelse med deres asylansøgning.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
58 j, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., ændres
»1. og 2. pkt.« til: »1.-3.
pkt.««
[Konsekvens som følge af den
foreslåede ændring i § 1, nr. 13]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foretages en
teknisk ændring i lovforslaget som en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 13.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Anne Sina (S) Ole Hækkerup (S) Jeppe
Bruus (S) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Pernille Vigsø
Bagge (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Martin
Geertsen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma
Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger
Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie
Krarup (DF) Anders Samuelsen (LA) Mai Mercado (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 195
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Høringssvar fra Københavns
Byret modtaget i Justitsministeriet efter udløb af
høringsfristen, fra justitsministeren | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 195
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor oplysninger modtaget fra
det centrale Eurodac-system ikke må stilles til
rådighed for lande, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvordan kravet om skriftlig og om
nødvendigt mundtlig underretning af en udlænding om
dennes rettigheder som registreret opfyldes, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om grundlaget for at konstatere, at
forslaget ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenserne for det offentlige, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til høringssvaret
fra Retspolitisk Forening, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der konkret gøres
både fra dansk side og på EU-niveau for at sikre, at
Italien efterlever Dublinforordningen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor oplysningerne ikke kan
videregives eksempelvis i forbindelse med international
efterforskning af terror, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. om, at der i lovforslaget står,
at der som noget nyt skal stilles en tolk til rådighed, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, på hvilke punkter regeringen
vurderer at lovforslaget vil henholdsvis forbedre og forværre
det nuværende system, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om en oversigt over de elementer fra
Eurodac-forordningen, som indgik i forelæggelse for
Folketingets Europaudvalg, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
|