Fremsat den 29. april 2015 af
justitsministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni
2012 og lov nr. 635 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 8 ændres
»2014-15« til: »2015-16«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det påhviler i medfør
af en revisionsbestemmelse justitsministeren i folketingsåret
2014-15 at fremsætte forslag om revision af retsplejelovens
§ 786, stk. 4, om teleudbyderes registrering og opbevaring
(logning) af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning
og retsforfølgning af strafbare forhold.
Formålet med lovforslaget er
at ændre revisionsbestemmelsen vedrørende
retsplejelovens § 786, stk. 4, således at
justitsministeren fremsætter forslag om revision af
bestemmelsen i folketingsåret 2015-16 frem for 2014-15.
Retsplejelovens § 786, stk. 4,
som sammen med den mere detaljerede logningsbekendtgørelse
udgør de gældende logningsregler, har til formål
at sikre, at tele- og internetoplysninger er tilgængelige hos
teleudbyderne, når politiet har brug for at indhente
sådanne oplysninger efter retsplejelovens regler om edition
og indgreb i meddelelseshemmeligheden.
De danske logningsregler bygger i
vidt omfang på direktiv 2006/24/EF af 15. marts 2006
(herefter logningsdirektivet), som blev erklæret ugyldigt ved
EU-Domstolens dom af 8. april 2014 i de forenede sager C-293/12 og
C-594/12, Digital Rights Ireland Ltd.
Det er på nuværende
tidspunkt ikke endeligt afklaret, om - og i givet fald
hvornår - Kommissionen vil fremsætte forslag om nye
EU-regler på området.
Justitsministeriet finder på
den baggrund, at revisionen af de danske logningsregler bør
udsættes med henblik på at afvente en afklaring af
dette spørgsmål.
2. Gældende
ret
2.1. Retsplejelovens
§ 786, stk. 4
Retsplejelovens § 786, stk. 4,
blev indført ved § 2 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) (Anti-terrorpakke I). Bestemmelsen trådte i
kraft den 15. september 2007.
Efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, påhviler det udbydere af telenet eller teletjenester
at foretage registrering og opbevaring (logning) i et år af
oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold. Efter bestemmelsen
fastsætter justitsministeren efter forhandling med (nu)
erhvervs- og vækstministeren nærmere regler herom.
Det fremgår af forarbejderne
til lov nr. 378 af 6. juni 2002 (bemærkningerne til § 2,
nr. 2 og 3, i lovforslag nr. L 35 af 13. december 2001, jf.
Folketingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 879),
at retsplejelovens § 786, stk. 4, indebærer en pligt for
udbydere af telenet og teletjenester til at registrere både
tele- og internetkommunikation.
Det er endvidere i pkt. 1.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget forudsat, at
udbyderne alene skal logge oplysninger om trafikdata og ikke af
selve indholdet af kommunikationen.
Retsplejelovens § 786, stk. 4,
har til formål at sikre, at tele- og internetoplysninger er
tilgængelige hos teleudbyderne, når politiet har brug
for at indhente sådanne oplysninger.
De nærmere betingelser for,
hvornår teleudbyderne skal udlevere oplysningerne til
politiet, fremgår af retsplejelovens kapitel 71 og 74 om
indgreb i meddelelseshemmeligheden og edition. Det betyder bl.a.,
at udlevering af oplysningerne i hvert enkelt tilfælde som
udgangspunkt kræver, at der indhentes en retskendelse.
2.2. Revisionsbestemmelsen vedrørende
retsplejelovens § 786, stk. 4
I forbindelse med
indførelsen af retsplejelovens § 786, stk. 4, blev det
fastsat, at bestemmelsen senere skulle revideres.
Efter § 8 i lov nr. 378 af 6.
juni 2002 skulle justitsministeren således i
folketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision af
retsplejelovens § 786, stk. 4. Baggrunden herfor var
ifølge lovens forarbejder (pkt. 3.1.3.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 35 af 13. december 2001,
jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg A, side
886), at en ordning med pligtmæssig logning af oplysninger om
teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning
var en nyskabelse, og at Justitsministeriet fandt det
hensigtsmæssigt at evaluere ordningen nogle år efter
dens iværksættelse.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006 blev revisionen udskudt til folketingsåret 2009-10.
Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 10.2 i
de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 217 af 31.
marts 2006, jf. Folketingstid?ende 2005-06, Tillæg A, side
7217), at der i 2006 endnu ikke forelå nogen erfaringer med
anvendelsen af retsplejelovens § 786, stk. 4, som - sammen med
logningsbekendtgørelsen - først blev sat i kraft den
15. september 2007. Logningsbekendtgørelsens regler
gennemførte bl.a. logningsdirektivet, som var blevet
vedtaget den 15. marts 2006.
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2011-12,
således at bl.a. resultatet af en evaluering af
logningsdirektivet i EU-regi kunne indgå i overvejelserne i
forbindelse med revisionen. Justitsministeriet var endvidere enig
med bl.a. Rigspolitiet i, at det ville være
hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med
logningsreglerne med henblik på at vurdere behovet for
eventuelle ændringer. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
180 af 24. marts 2010, jf. Folketingstidende 2009-10, Tillæg
A, side 7).
Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2012-13.
Revisionen blev oprindeligt foreslået udskudt til
folketingsåret 2013-14 under hensyn til, at Kommissionen i
tilknytning til offentliggørelsen af en evalueringsrapport
om logningsdirektivet havde bebudet et forslag til revision af
logningsdirektivet i løbet af 2012. Under behandlingen af
lovforslaget i Folketinget blev revisionsbestemmelsen imidlertid
ændret, idet et flertal i Folketinget ønskede at
fremrykke revisionen til folketingsåret 2012-13. Der henvises
til lovens forarbejder (pkt. 5 i de almindelige bemærkninger
til lovforslag nr. L 53 af 14. december 2011, jf. Folketingstidende
2011-12, Tillæg A, side 4, og Retsudvalgets betænkning
af 31. maj 2012, Folketingstidende 2011-12, Tillæg B, side
3).
Ved lov nr. 635 af 12. juni 2013
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2014-15.
Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 5 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 142 af 6.
februar 2013, jf. Folketingstidende 2012-13, Tillæg A, side
5), at Kommissionens tidligere bebudede forslag til revision af
logningsdirektivet nu først forventedes fremsat i
løbet af 2013 eller eventuelt 2014. Justitsministeriet
tilkendegav endvidere i forbindelse med behandlingen af forslaget,
at reglerne om sessionslogning efter ministeriets opfattelse burde
revideres i folketingsåret 2014-15, uanset om revisionen af
logningsdirektivet måtte blive yderligere forsinket med den
konsekvens, at de logningsregler, der byggede på direktivet,
ikke kunne revideres i det pågældende
folketingsår, jf. besvarelsen af spørgsmål nr.
14 (L142) fra Folketingets Retsudvalg.
2.3. Logningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 988 af
28. september 2006 om udbydere af elektroniske kommunikationsnets
og elektroniske kommunikationstjenesters registrering og opbevaring
af oplysninger om teletrafik (logningsbekendtgørelsen) er
udstedt med hjemmel i bl.a. retsplejelovens § 786, stk. 4.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 15. september
2007.
Bekendtgørelsen blev
ændret ved bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014,
hvorved reglerne om sessionslogning blev ophævet, jf.
nærmere herom pkt. 3.2.
Det fremgår af
logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrug?ere
skal foretage registrering og opbevaring af oplysninger om
teletrafik, der genereres eller behandles i deres net,
således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Logningsbekendtgørelsen
finder ikke anvendelse for transport af radio- og tv-programmer og
for andelsforeninger, ejerforeninger, antenneforeninger og lignende
foreninger eller sammenslutninger heraf, der inden for foreningen
eller sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og
3.
Efter
logningsbekendtgørelsens § 4 skal udbyderne registrere
en række nærmere angivne oplysninger om fastnet- og
mobiltelefoni samt SMS-, EMS- og MMS-kommunikation. Det
gælder bl.a. oplysninger om det opkaldende og det opkaldte
nummer, tidspunktet for kommunikationens start og afslutning og -
for så vidt angår mobiltelefoni - den eller de celler
og placeringen af de tilhørende master, mobiltelefonen er
forbundet til på kommunikationstidspunktet. Oplysningerne
giver dermed mulighed for at politiet kan fastslå, hvem der
har kommunikeret med hvem, hvornår, og hvor de befandt sig
på tidspunktet for kommunikationen.
Efter
logningsbekendtgørelsens § 5 skal udbyderne registrere
en række nærmere angivne oplysninger om en brugers
adgang til internettet. Det gælder bl.a. oplysninger om den
tildelte brugeridentitet (hvem en IP-adresse tilhører) og
tidspunktet for kommunikationens start og afslutning.
Efter
logningsbekendtgørelsens § 6 skal udbyderne registrere
en række nærmere angivne oplysninger om brug af
udbyd?erens egne e-mail- og internettelefonitjenester, herunder
bl.a. oplysninger om modtagende og afsendende e-mail-adresser.
Udbyderne skal i ingen
tilfælde efter logningsreglerne registrere indholdet af
kommunikation, hverken i forbindelse med telekommunikation, brug af
internettet eller brug af udbyderens egne kommunikationstjenester.
Det er således ikke muligt for politiet på baggrund af
de data, teleudbyderne skal logge efter
logningsbekendtgørelsen, at få adgang til oplysninger
om indholdet af den tele- eller internetkommunikation, som har
været ført. Det bemærkes i den forbindelse, at
politiets mulighed for at foretage aflytninger og dermed få
adgang til indholdet af kommunikationen alene har et fremadrettet
sigte og i øvrigt forudsætter, at retsplejelovens
regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden er opfyldt.
Hvis de i §§ 4-6
nævnte oplysninger kan registreres af flere udbydere, skal
oplysningerne registreres og opbevares af mindst én af
udbyderne, jf. logningsbekendtgørelsens § 7.
Efter
logningsbekendtgørelsens § 8 kan registrering og
opbevaring af de i §§ 4-6 nævnte oplysninger efter
aftale med udbyderen på dennes vegne foretages af en anden
udbyder eller af en tredjemand.
De registrerede oplysninger
opbevares i 1 år, jf. logningsbekendtgørelsens §
9.
Manglende iagttagelse af
logningspligten i logningsbekendtgørelsen straffes med
bøde, jf. logningsbekendtgørelsens § 10.
Logningsbekendtgørelsens
bestemmelser er i vidt omfang udtryk for en gennemførelse af
det nu ophævede logningsdirektiv.
3. EU-Domstolens dom af
8. april 2014 i de forenede sager C-293/12 og C-594/12, Digital
Rights Ireland Ltd. (om
logningsdirektivet)
Logningsdirektivet blev ved
EU-Domstolens dom af 8. april 2014 i de forenede sager C-293/12 og
C-594/12, Digital Rights Ireland Ltd., erklæret ugyldigt
under henvisning til, at EU-lovgiver havde overskredet de
grænser, som overhol?delsen af proportionalitetsprincippet
kræver, henset til artikel 7, 8 og 52, stk. 1, i Den
Europæiske Unions Charter om grundlæggende rettigheder
(herefter Charteret).
3.1. EU-Domstolens
bemærkninger
EU-Domstolen fastslog, at
logningsdirektivet indebar et indgreb i de grundlæggende
rettigheder, som er fastslået i Charterets artikel 7 (ret til
respekt for privatliv og familieliv) og 8 (ret til beskyttelse af
personoplysninger). EU-Domstolen lagde i den forbindelse bl.a.
vægt på, at direktivet ikke fastsatte klare og
præcise regler, der regulerede rækkevidden af
indgrebet. Dermed indebar direktivet et indgreb i disse
grundlæggende rettigheder, som var meget vidtrækkende
og af særligt alvorlig karakter i EU's retsorden, uden at
dette indgreb var præcist afgrænset af bestemmelser,
der gjorde det muligt at sikre, at det faktisk var begrænset
til det strengt nødvendige.
EU-Domstolen fastslog endvidere, at
logningsdirektivet ikke fastsatte tilstrækkelige garantier,
der gjorde det muligt at sikre en effektiv beskyttelse af data -
sådan som det kræves efter artikel 8 i Charteret - mod
risikoen for misbrug og mod enhver ulovlig adgang til og benyttelse
af disse data.
Endelig bemærkede
EU-Domstolen, at logningsdirektivet ikke fastsatte krav om, at
dataene skulle lagres inden for EU's område, og at det derfor
ikke kunne antages, at det fuldt ud var sikret, at overholdelse af
kravene om beskyttelse og sikkerhed kontrolleres af en
uafhængig myndighed, som det kræves efter Charterets
artikel 8, stk. 3.
For en nærmere
redegørelse for EU-Domstolens bemærkninger i dommen af
8. april 2014 henvises til pkt. 2 i Justitsministeriets notat af 2.
juni 2014, der blev oversendt til Folketingets Retsudvalg i
forbindelse med besvarelsen af udvalgets spørgsmål nr.
919 (Alm. del).
3.2. Dommens betydning
for de danske logningsregler
På baggrund af EU-Domstolens
dom af 8. april 2014 foretog Justitsministeriet en vurdering af
dommens betydning for de danske logningsregler. Der henvises herved
til pkt. 4 og 5 i ministeriets notat af 2. juni 2014 om dommen.
For så vidt angår de
på det tidspunkt gældende regler om sessionslogning
(logning af oplysninger om internetbaseret kommunikation) var det
efter Justitsministeriets opfattelse tvivlsomt, om reglerne
på daværende tidspunkt og i deres daværende
udformning kunne anses for "egnede" til at opnå deres
formål (skabe mulighed for anvendelse af oplysnin?gerne som
led i efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold). Det skyldtes bl.a., at reglerne var udformet på en
måde, der gjorde det muligt for udbyderne at nøjes med
at logge hver 500. datapakke, der indgår i en slutbrugers
kommunikation på internettet. Endvidere foretog en del
udbyde?re registrering af internetkommunikationen på kanten
til andre net i deres netværk i stedet for at logge hver
enkelt brugers kommunikation. Det betød, at de oplysninger,
der herved blev logget, var meget sporadiske og ikke kunne bru?ges
til at stykke et egentligt billede sammen af den førte
kommunikation om for eksempel et gerningstidspunkt. Derfor var
reglerne ikke brugbare i praksis.
Justitsministeriet ophævede
på den baggrund ved bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni
2014 reglerne om sessionslogning i
logningsbekendtgørelsen.
For så vidt angår de
øvrige regler om registrering og opbevaring af oplysninger i
henhold til retsplejeloven og logningsbekendtgørelsen og om
adgangen til disse oplysninger fandt Justitsministeriet samlet set,
at der ikke var grundlag for at antage, at de gældende danske
regler skulle være i strid med Charterets bestemmelser om ret
til respekt for privatliv og familieliv (artikel 7) og ret til
beskyttelse af perso?noplysninger (artikel 8).
Justitsministeriet lagde herved
bl.a. vægt på, at den danske lovgivning
fastsætter klare og præcise regler, der indeholder en
række væsentlige garantier med henblik på
effektivt at beskytte logningsdata mod risikoen for misbrug og mod
ulovlig adgang til og anvendelse af disse data.
Modsat det nu ugyldige
logningsdirektiv indeholder dansk lovgivning således en
række materielle og proceduremæssi?ge betingelser for
adgangen til de registrerede oplysninger. Særligt skal det
fremhæves, at adgangen til oplysningerne sker under
iagttagelse af retsplejelovens regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og/eller edition, hvilket medfører,
at en række materielle og proceduremæssige krav skal
være opfyldt, for at politiet kan få adgang til
oplysningerne. Derudover fastsætter de danske logningsregler
- modsat direktivet - pligten for teleudbyderne til at opbevare
oplysnin?gerne til 1 år. Endelig følger det af
udbudsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 715 af 23.
juni 2011), at oplysninger, der udelukkende er registreret og
opbevaret under henvisning til logningsbekendtgørelsen,
herefter irreversibelt skal slettes eller anonymiseres.
4. Justitsministeriets
overvejelser
EU-Domstolen har ved dom af 8.
april 2014 erklæret logningsdirektivet, som de danske
logningsregler i vidt omfang bygger på, for ugyldigt. Det er
på nuværende tidspunkt ikke endeligt afklaret, om - og
i givet fald hvornår - Kommissionen vil fremsætte
forslag om nye EU-regler på området.
Justitsministeriet finder, at der
er behov for en nærmere afklaring af dette
spørgsmål.
Justitsministeriet har i den
forbindelse noteret sig, at en række interessenter på
området, herunder repræsentanter fra tele- og
internetbranchen og interesseorganisationer, har anbefalet
Justitsministeriet at udsætte revisionen af de danske
logningsregler med henblik på at afvente en afklaring
på EU-niveau.
Det foreslås på den
baggrund, at revisionen af retsplejelovens § 786, stk. 4,
udsættes til folketingsåret 2015-16 med henblik
på at afvente en afklaring af, om - og i givet fald
hvornår - Europa-Kommissionen vil fremsætte forslag om
nye EU-regler på området.
Der foreslås således
ikke på nuværende tidspunkt ændringer af
retsplejelovens § 786, stk. 4.
Som senest tilkendegivet i
forarbejderne til lov nr. 635 af 12. juni 2013, hvor revisionen
blev udskudt til folketingsåret 2014-15, vil der i
forbindelse med en revision af de danske logningsregler så
vidt muligt blive taget stilling til, om der er behov for at
registrere og opbevare flere typer af data. Desuden vil
Justitsministeriet inddrage relevante myndighe?der og
organisationer mv., herunder tele- og internetbranchen, i
forbindelse med en kommende revision af de danske logningsregler,
ligesom de synspunkter mv., som interessenterne på
området fremkommer med, vil blive inddraget i
overvejelserne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 16. marts 2015 til den 13. april 2015 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben Danmarks
Domstole, Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige Anklagere,
Rigspolitiet, Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet,
Datatilsynet, Advokatrådet, Bitbureauet, Campingrådet,
Danske Advokater, Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, Journalistforbundet, Justitia, Rådet for
Digital Sikkerhed, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International,
Retspolitisk Forening, DI, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk
Energi, HORESTA, Brancheforeningen Teleindustrien,
Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, Foreningen af
Danske Internet Medier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA,
SAM-DATA (HK), Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk
Forening, KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S,
Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa, Lejernes LO og Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Ifølge § 8 i lov nr.
378 af 6. juni 2002, som senest ændret ved lov nr. 635 af 12.
juni 2013, skal justitsministeren i folketingsåret 2014-15
fremsætte forslag om revision af retsplejelovens § 786,
stk. 4, om teleudbyderes registrering og opbevaring (logning) af
oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold.
Med den foreslåede
bestemmelse udskydes denne revision til folketingsåret
2015-16.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni
2012 og lov nr. 635 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændring: | | | | § 8.
Justitsministeren fremsætter i folketingsåret 2014-15
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 3. | | 1. I § 8 ændres »2014-15«
til: »2015-16«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2015. |
|