Skriftlig fremsættelse (29. april
2015)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel og lov om
taxikørsel m.v. (Løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, udvidelse af overenskomstnævnets
kompetence m.v.)
(Lovforslag nr. L 192)
Lovforslagets formål er at bidrage
til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og til at fremme
færdselssikkerheden ved, at indehaveren af en tilladelse til
at udføre godskørsel og buskørsel skal
følge bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører, som findes i de kollektive overenskomster, der
er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
For så vidt angår taxiloven
omfattes limousinekørsel, sygetransport og offentlig
servicetrafik ligeledes af kravet om at følge bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som
findes i de kollektive overenskomster, der er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Ift. almindelig taxikørsel
foreslås, at den nuværende bestemmelse i taxilovens
§ 5, stk. 5 opretholdes således, at indehavere af en
tilladelse til taxikørsel skal følge de bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster. Dette
skyldes, at der ikke umiddelbart findes en branchestandard for
løn- og arbejdsvilkår på dette område.
I forbindelse med behandling af et
beslutningsforslag i Folketinget vedrørende
lønvilkår på taxiområdet, er det blevet
anført, at der muligvis eksisterer kollektive overenskomster
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, og som gælder på hele det danske
område også på området for almindelig
taxikørsel. Det kigger Transportministeriet på
sideløbende med henblik på et eventuelt
ændringsforslag.
Lovforslaget har endvidere til formål
at styrke tilsynet med overholdelsen af løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der udfører
taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport og
offentlig servicetrafik, ved at udvide overenskomstnævnets
virksomhed til også at omfatte sådan kørsel.
Baggrunden for lovforslaget er en dom
afsagt af Højesteret den 4. februar 2015 i en sag anlagt mod
Trafikstyrelsen, hvor Højesteret udtalte sig om
fortolkningen af buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5. Højesteret fastslog med dommen,
at enhver kollektiv overenskomst for chauffører - uanset
dens indhold - levede op til de pågældende bestemmelser
i buskørselsloven og i taxiloven.
Godskørselslovens § 6, stk. 3,
er enslydende med buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, ligesom forarbejderne til
bestemmelserne ligner hinanden. Uanset, at Højesterets dom
alene angår buskørselslovens § 18, stk. 2, og
taxilovens § 5, stk. 5, omtales også forarbejderne til
godskørselslovens § 6, stk. 3, i begrundelsen. Der er
dermed ikke grundlag for at antage, at der skulle gælde en
anden retsstilling for godskørselslovens § 6, stk. 3,
hvorfor også godskørselsloven er omfattet af
lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.