Fremsat den 24. april 2015 af Karsten
Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og Mai Mercado (KF)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Ændring af aldersgrænsen for
nævninge og domsmænd)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1308 af 9. december 2014, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1242 af 18. december 2012, § 3 i lov nr. 176 af 24.
februar 2015 og § 2 i lov nr. 270 af 25. marts 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 69 ændres »fylder 70
år« til: »fylder 75 år«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015.
Stk. 2.
Grundlisteudvalg kan for lægdommere udtaget i perioden fra
den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 udvide grundlisten
gældende fra 2016 med lægdommerne, der ville falde for
den hidtil gældende aldersgrænse i retsplejelovens
§ 69.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Der gælder i dag en aldersgrænse
på 70 år for personer, der udtages til at være
nævning eller domsmænd (lægdommere).
Lægdommere vælges for 4 år ad gangen og må
ikke fylde 70 år i løbet af de 4 år, udtagelsen
gælder. Det betyder i praksis, at personer på helt ned
til 65 år bliver afskåret fra at være
lægdommere. Aldersgrænsen for lægdommere blev
indsat i retsplejeloven i 1962. Baggrunden for bestemmelsen
fremgår ikke direkte af bemærkningerne til loven, men
antages at have sammenhæng med den pligtige afgangsalder for
dommere.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Det er forventningen, at levealderen i de
kommende år vil stige. Danskerne trækker sig senere
tilbage fra arbejdsmarkedet, og i dag udgør alder langtfra
samme barriere for at indgå i det almindelige samfundsliv,
som den gjorde for bare 10 eller 20 år siden. I dag vil de
fleste mennesker mellem 65 og 74 år derfor uden problemer
kunne varetage hvervet som lægdommer.
Hvervet som lægdommer kræver
naturligvis en helbreds- og sindstilstand, der gør, at man
samlet set er egnet til at sætte sig ind i nye
problemstillinger og træffe beslutninger efter
fremlæggelsen af beviser. Derfor findes der allerede i dag
regler, der afskærer personer med dårligt psykisk eller
fysisk helbred fra at kunne blive lægdommere. På samme
måde kan personer, der ønsker at blive fritaget fra
hvervet som lægdommer på grund af deres
helbredstilstand, blive det.
Justitsministeriet har i februar 2013 oplyst
til Folketingets Retsudvalg, at der er nedsat en arbejdsgruppe
under Justitsministeriet, der skal se på udvælgelsen af
lægdommere. Arbejdsgruppen skulle oprindelig have afsluttet
sit arbejde i løbet af 2013. Det er dog ikke sket.
Folketingets Retsudvalg har siden spurgt til arbejdsgruppens
konklusioner i december 2013, juli 2014, november 2014 og senest i
februar 2015. Svaret er, at arbejdsgruppen fortsat er ved at
afslutte sit arbejde.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Gældende ret
Det følger af § 69 i
retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9.
december 2014, at til nævning eller domsmand kan med de af
§ 70 følgende undtagelser udtages enhver uberygtet mand
eller kvinde, der har valgret til Folketinget, medmindre den
pågældende fylder 70 år inden udløbet af
det tidsrum, for hvilket grundlisten gælder, eller på
grund af åndelig eller legemlig svaghed eller
utilstrækkeligt kendskab til det danske sprog er ude af stand
til at fyldestgøre en nævnings og domsmands
pligter.
3.2 Den foreslåede ordning
Det er forslagsstillernes opfattelse, at de
nuværende regler om udpegelse af lægdommere er
utidssvarende, og de bør derfor ændres hurtigst
muligt. Forslagsstillerne havde gerne ventet på
konklusionerne fra arbejdsgruppen under Justitsministeriet, men
mener på det foreliggende grundlag ikke, at det giver mening
at vente længere. Derfor foreslås det med dette
lovforslag, at aldersgrænsen i retsplejelovens § 69
hæves fra 70 år til 75 år.
Der foreslås en overgangsordning for de
lægdommere, som er udnævnt i foråret 2015. Det
forslås således, at kommunernes grundlisteudvalg kan
vælge at udvide listen gældende fra 2016 med den gruppe
af lægdommere, der grundet den nuværende
aldersgrænse på 70 år er blevet udelukket fra
hvervet som lægdommere, men som med forslaget igen vil kunne
blive lægdommere.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige og
for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser hverken for det offentlige eller for
erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
6. Forhold
til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser i relation til EU-retten.
7. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 20. marts 2015 til den 17. april 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty
International, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet, Civilstyrelsen,
Danmarks Domstole, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri (DI), Dansk
InkassoBrancheforening, Danske Advokater, Danske Inkassoadvokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Særlige Klageret, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
DJØF, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Advokater
og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentlige Anklagere,
HK-Landsklubben for Politiet, HK-Landsklubben Danmarks Domstole,
Højesteret, Institut for Menneskerettigheder, Juridisk
Institut - Syddansk Universitet, Juridisk Institut - Aalborg
Universitet, Juridisk Institut - Aarhus Universitet, Justitia,
Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening (KL),
Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Byret,
Københavns Universitet - Det Juridiske Fakultet,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet,
Procesbevillingsnævnet, Præsidenten for
Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Odense,
Præsidenten for Retten i Roskilde, Præsidenten for
Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i Århus,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Retten i Esbjerg,
Retten i Glostrup, Retten i Helsingør, Retten i Herning,
Retten i Hillerød, Retten i Hjørring, Retten i
Holbæk, Retten i Holstebro, Retten i Horsens, Retten i
Kolding, Retten i Lyngby, Retten i Nykøbing F., Retten i
Næstved, Retten i Odense, Retten i Randers, Retten i
Roskilde, Retten i Svendborg, Retten i Sønderborg, Retten i
Viborg, Retten i Aalborg, Retten i Aarhus, Retten på
Bornholm, Retten på Frederiksberg, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigspolitiet, Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Statsforvaltningen
(alle regioner), Sø- og Handelsretten, Tinglysningsretten,
Vestre Landsret, Østre Landsret og Århus
Retshjælp.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det foreslås, at aldersgrænsen for
nævninger og domsmænd hæves fra 70 år til
75 år.
Til §
2
I stk. 1 foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2015.
I stk. 2. foreslås en overgangsordning
for de lægdommere, som er udnævnt fra den 1. januar
2015 til den 30. juni 2015 således, at grundlisten fra 2016
kan udvides med lægdommere, der ville falde for
aldersgrænsen i retsplejelovens § 69.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | § 69. Til
nævning eller domsmand kan med de af § 70
følgende undtagelser udtages enhver uberygtet mand eller
kvinde, der har valgret til Folketinget, medmindre den
pågældende fylder 70 år inden udløbet af
det tidsrum, for hvilket grundlisten gælder, eller på
grund af åndelig eller legemlig svaghed eller
utilstrækkeligt kendskab til det danske sprog er ude af stand
til at fyldestgøre en nævnings og domsmands
pligter. | | § 1 I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9. december 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1242 af 18. december 2012,
§ 3 i lov nr. 176 af 24. februar 2015 og § 2 i lov nr.
270 af 25. marts 2015, foretages følgende
ændring: 1. I § 69 ændres »fylder 70
år« til: »fylder 75 år«. | | | |
|
Skriftlig fremsættelse
Karsten Lauritzen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven (Ændring af aldersgrænsen for
nævninge og domsmænd).
(Lovforslag nr. L 191)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.