Fremsat den 8. oktober 2014 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om dansk turisme
Kapitel 1
Det Nationale Turismeforum
Formål
mv.
§ 1. Erhvervs- og vækstministeren
opretter Det Nationale Turismeforum.
§ 2. Det Nationale Turismeforum har til
formål at styre og koordinere den offentlige
turismefremmeindsats i Danmark.
§ 3. Til fremme af det formål, der
er nævnt i § 2, varetager Det Nationale Turismeforum
følgende opgaver:
1) Udarbejdelse af en national strategi
for dansk turisme, som skal fastlægge de centrale prioriteter
og mål for dansk turisme.
2) Indsamling af viden om turisme og
igangsættelse og udarbejdelse af analyser, herunder en
større årlig analyse af udviklingen i dansk
turisme.
3) Udarbejdelse af en årlig
rapport til erhvervs- og vækstministeren.
4) Koordinering af den offentlige
turismefremmeindsats med udgangspunkt i den nationale strategi for
dansk turisme.
Stk. 2.
Det Nationale Turismeforum skal følge udmøntningen af
den nationale strategi for dansk turisme.
Stk. 3.
Det Nationale Turismeforum sekretariatsbetjenes af Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan henlægge varetagelsen
af andre opgaver til Det Nationale Turismeforum.
Ledelsesmæssige forhold
§ 4. Det Nationale Turismeforum
består af en formand og 7 andre medlemmer. Formanden og
medlemmerne udpeges af erhvervs- og vækstministeren for en
periode på fire år. De pågældende kan
genudpeges en gang.
Stk. 2.
Det Nationale Turismeforum består udover formanden af:
1) Bestyrelsesformanden i
VisitDenmark.
2) 2 medlemmer, hvoraf en er
næstformand, som udpeges efter indstilling fra Danske
Regioner.
3) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra KL.
4) 2 medlemmer fra erhvervslivet.
5) 1 medlem, som er turismeforsker.
Kapitel 2
Dansk Turismes Advisory Board
Formål
mv.
§ 5. Erhvervs- og vækstministeren
opretter et Dansk Turismes Advisory Board, som har til formål
at rådgive Det Nationale Turismeforum.
Ledelsesmæssige forhold
§ 6. Dansk Turismes Advisory Board
består af en formand, 17 andre medlemmer og 2
observatører. Formanden, medlemmerne og
observatørerne udpeges af erhvervs- og
vækstministeren.
Stk. 2.
Dansk Turismes Advisory Board består udover formanden af:
1) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra DI.
2) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Dansk Erhverv.
3) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra HORESTA.
4) 3 medlemmer, som udpeges efter
indstilling fra de organisationer i Turisterhvervets
Samarbejdsforum, som ikke i forvejen repræsenteres i Advisory
Boardet.
5) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra LO.
6) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Friluftsrådet.
7) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra 3F.
8) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Dansk Turismefremme.
9) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Danske Destinationer.
10) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Organisationen Danske Museer.
11) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Danske Havne.
12) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
13) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.
14) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Miljøministeriet.
15) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra Kulturministeriet.
16) 1 observatør, som udpeges
efter indstilling fra Danske Regioner.
17) 1 observatør, som udpeges
efter indstilling fra KL.
Stk. 3.
Medlemmerne i Dansk Turismes Advisory Board udpeges for en periode
på fire år. De pågældende kan genudpeges en
gang.
Stk. 4.
Dansk Turismes Advisory Board sekretariatsbetjenes af Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Kapitel 3
Regionale udviklingsselskaber for
turisme
§ 7. Regionerne opretter
udviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk
Erhvervs- og Mødeturisme.
Stk. 2.
Udviklingsselskabet Dansk Storbyturisme forankres i Fonden
Wonderful Copenhagen.
§ 8. De regionale udviklingsselskaber
for turisme har til opgave at udvikle dansk turisme inden for kyst-
og naturturismen, erhvervs- og mødeturismen samt
storbyturismen med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk
turisme.
Stk. 2.
Udviklingsselskaberne skal efter høring af Det Nationale
Turismeforum udarbejde udviklingsstrategier for hvert af de tre
områder, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
De regionale udviklingsselskaber for turisme, der er nævnt i
§ 7, skal årligt aflægge rapport om deres status
for udmøntningen af selskabernes udviklingsstrategier til
Det Nationale Turismeforum.
Stk. 4.
Erhvervs- og Vækstministeriet har en bestyrelsespost i Dansk
Kyst- og Naturturisme og i Dansk Erhvervs- og
Mødeturisme.
Stk. 5.
Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme
og Dansk Storbyturisme kan indstille i alt to medlemmer til
VisitDenmarks bestyrelse efter høring af den
rådgivende nomineringskomite, jf. lov om VisitDenmark, §
5, stk. 2.
Kapitel 4
Samarbejde, koordinering og adgang
til oplysninger
§ 9. Regioner, kommuner og regionale
udviklingsselskaber for turisme og kommunale udviklingsselskaber,
der iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold
til § 9, stk. 1, nr. 5, og § 13, stk. 1, nr. 5, i lov om
erhvervsfremme, skal, hvor der er offentlig medfinansiering,
forudgående koordinere alle væsentlige aktiviteter
vedrørende international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med VisitDenmark, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra stk. 1.
§ 10. De regionale udviklingsselskaber
for turisme skal indgå aftaler med VisitDenmark om
samarbejdet mellem den regionale turismeudviklingsindsats og den
internationale markedsføring af Danmark.
§ 11. Det Nationale Turismeforum kan
anvende offentlig ekspertise inden for turismeområdet,
herunder rekvirere eksisterende oplysninger om dansk turisme fra
VisitDenmark, de regionale udviklingsselskaber for turisme og de
kommunale destinationsselskaber mv.
Kapitel 5
Ikrafttræden mv.
§ 12. Loven træder i kraft den 1.
januar 2015.
§ 13. I lov om erhvervsfremme og
regional udvikling, jf. lovbekendtgørelse nr. 1715 af 16.
december 2010, som ændret ved § 18 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012, § 1 i lov nr. 80 af 28. januar 2014 og lov nr.
313 af 29. marts 2014, foretages følgende
ændringer:
1. §§
9 a og 13 a ophæves.
Kapitel 6
Territorial gyldighed
§ 14. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1. | Organiseringen af den offentlige
turismefremmeindsats i dag | 3. | Hovedpunkter i lovforslaget | | 3.1. | Det Nationale Turismeforum | | 3.2. | Dansk Turismes Advisory Board | | 3.3. | Tre regionale udviklingsselskaber for
turisme | | 3.4. | Koordinering og samarbejde | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og
organisationer | 11. | Sammenfattende skema | | | |
|
1.
Indledning
Regeringen nedsatte i 2012 otte
vækstteams inden for udvalgte erhvervsområder, heraf et
vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi, der fik
til opgave at komme med anbefalinger til vækst- og
jobskabelse i dansk turisme og oplevelsesøkonomi.
På baggrund af anbefalingerne fra
vækstteamet har regeringen udarbejdet en vækstplan for
dansk turisme. Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre)
og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti indgik den 20. juni 2014 Aftale om
vækstplan for dansk turisme, herunder om
gennemførelsen af en ny organisering af den offentlige
turismefremmeindsats i Danmark. Erhvervs- og Vækstministeriet
og Danske Regioner har ligeledes den 1. juli 2014 indgået en
aftale om regionale udviklingsselskaber for turisme.
Organiseringen af dansk turisme er i dag
spredt ud på flere aktører uden en egentlig
fælles koordinering. Regionerne og Bornholm har hver deres
regionale turismestrategi, VisitDenmark laver markedsføring
af Danmark i udlandet og kommunerne udfører en lokalt
forankret turismeindsats. Med lovforslaget etableres en ny
organisering af den offentlige turismefremmeindsats.
Målet er at opnå en større
effekt af de offentlige turismefremmemidler, som hvert år
investeres i dansk turisme, gennem en bedre samordning af indsatsen
på nationalt, regionalt og lokalt niveau.
På statsligt niveau etableres et
nationalt turismeforum, som skal styre og koordinere den statslige,
regionale og kommunale turismefremmeindsats.
Det Nationale Turismeforum får til
opgave at udarbejde en national strategi for dansk turisme, som
skal fastsætte den overordnede strategiske retning for dansk
turisme. Det Nationale Turismeforum får endvidere ansvaret
for at indsamle viden og igangsætte og udarbejde analyser,
herunder en større årlig analyse af udviklingen i
dansk turisme.
Forummet får til opgave at udarbejde en
årlig rapport til erhvervs- og vækstministeren om
udviklingen i dansk turisme og status for udmøntningen af
den nationale strategi med henblik på, at der kan foretages
de nødvendige justeringer.
Den offentlige turismefremmeindsats
forudsætter en stærk erhvervsmæssig forankring,
der kan bidrage til at løfte de turismemæssige tiltag
fra offentlig side. Med lovforslaget lægges der derfor op til
en øget inddragelse af og et styrket samarbejde med
turismeerhvervet. Hensigten med dette er at skabe en større
sammenhæng mellem den offentlige turismefremmeindsats og
erhvervets efterspørgsel og udviklingsmuligheder inden for
turismen.
Dette skal ske ved, at erhvervslivet
repræsenteres direkte i Det Nationale Turismeforum og ved
oprettelse af Dansk Turismes Advisory Board, hvor turismeerhvervet
er repræsenteret. Dansk Turismes Advisory Board får til
opgave at rådgive Det Nationale Turismeforum, herunder i
forhold til udarbejdelsen af den nationale strategi for dansk
turisme.
Med lovforslaget er det desuden hensigten at
skabe en større sammenhæng mellem den nationale
turismestrategi og sektorinitiativer i de enkelte ministerier, der
har indflydelse på de enkelte dele af turismeerhvervet i
Danmark, herunder f.eks. kyst- og naturturismen, cykelturismen,
kulturturismen, grøn omstilling mv. Det skal ske ved, at
øvrige relevante ministerier og organisationer
repræsenteres i Dansk Turismes Advisory Board.
Udviklingsindsatsen samles fremover i tre
regionale udviklingsselskaber for turisme, henholdsvis Dansk Kyst-
og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk
Storbyturisme, jf. Aftale mellem Erhvervs- og
Vækstministeriet og Danske Regioner om oprettelsen af tre
regionale udviklingsselskaber for turisme af 1. juli 2014.
De tre regionale udviklingsselskaber for
turisme og de kommunale destinationsselskaber mv. får sammen
med VisitDenmark ansvaret for udmøntningen af den nationale
strategi for dansk turisme. Markedsførings- og
udviklingsprojekter på statsligt, regionalt og kommunalt plan
skal koordineres og drives med udgangspunkt i den nationale
strategi.
2.
Baggrund
Turismen er et internationalt
væksterhverv med global vækst i de seneste år.
Danmark har stærke traditioner som turistland og har i
forhold til vores nabolande et relativt stort turismeerhverv.
Turismen og oplevelsesøkonomien bidrager betydeligt til den
danske økonomi og skaber stedbundne arbejdspladser i
Danmark.
Væksten i dansk turisme er imidlertid i
de senere år gået i stå. Fra 2007 til 2012 har
Danmark oplevet en tilbagegang i den udenlandske turisme, mens
Europa som helhed er gået frem. Denne udvikling dækker
over et todelt billede. På den ene side er der vækst i
storby- og erhvervsturismen, mens der er et betydeligt fald i kyst-
og naturturismen.
Regeringen nedsatte i 2012 vækstteam for
turisme og oplevelsesøkonomi bestående af
ressourcepersoner inden for dansk turisme. Vækstteamet fik
til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan der skabes
vækst og job i dansk turisme.
Vækstteam for turisme og
oplevelsesøkonomi har i sine anbefalinger til regeringen
vurderet, at turismeerhvervet har et stort potentiale for at
få del i den fremtidige globale vækst i turismen og
derigennem skabe flere arbejdspladser og øget eksport.
Vækstteamet anførte ligeledes, at
den offentlige turismefremmeindsats i dag er spredt ud på
flere aktører uden en egentlig fælles koordinering, og
at de anvendte midler derfor ikke har den ønskede
effekt.
For at indfri potentialet for turismen i
Danmark, er der brug for en offensiv indsats. Den offentlige
turismefremmeindsats skal styres og organiseres bedre på
tværs af stat, regioner og kommuner, så der opnås
en større effekt af de midler, der hvert år fra
offentlig side investeres i at fremme dansk turisme.
Regeringen har på baggrund af
vækstteamets anbefalinger udarbejdet en vækstplan for
dansk turisme med en række initiativer, der skal bidrage til
at skabe vækst og beskæftigelse i dansk turisme,
herunder en ny organisering af turismefremmeindsatsen i
Danmark.
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har indgået
Aftale om vækstplan for dansk turisme af 20. juni 2014,
herunder om gennemførelsen af en ny organisering af den
offentlige turismeindsats i Danmark, forankret i en ny lov om dansk
turisme.
Aftale om vækstplan for dansk turisme
indeholder i alt 14 initiativer, herunder tre initiativer, der skal
forbedre kvaliteten og servicen over for turisterne. Der udvikles
en standard for dansk kvalitetsturisme og en digital
booking-platform "Denmark Direct", og kommunerne får mulighed
for at etablere kommunalt wifi i byrummet med turismeformål.
Inden for storby- og erhvervsturismen igangsættes fem
initiativer, herunder en forundersøgelse til etablering af
et H. C. Andersen besøgscenter i nærheden af Den Lille
Havfrue, et initiativ til udvikling af kulturturismen, en styrkelse
af MeetDenmark, som etableres som et udviklingsselskab for dansk
erhvervs- og mødeturisme, et initiativ til fremme af omtalen
af Danmark som rejsemål, samt en styrket
markedsføringsindsats ved større internationale
events i udlandet. For at udvikle kyst- og naturturismen etableres,
henholdsvis et Vestkystpartnerskab og et
Østersøpartnerskab, og flexboligordningen udvides,
så en flexboligtilladelse ikke bortfalder ved ejerskifte af
en bolig.
2.1.
Organiseringen af den offentlige turismefremmeindsats i dag
Der er i dag ingen samlet koordinering af den
offentlige turismefremmeindsats i Danmark.
Efter lov om VisitDenmark varetager Erhvervs-
og Vækstministeriet de statslige myndighedsopgaver inden for
turismefremmeindsatsen og VisitDenmark varetager den internationale
markedsføring og branding af Danmark som turistmål.
Ligeledes har VisitDenmark ansvaret for indsamling af viden og
udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål.
Regioner og kommuner kan, jf. lov om
erhvervsfremme og regional udvikling § 9, stk. 1 og § 13,
stk. 1, iværksætte erhvervsudviklingsaktiviteter inden
for vækst og udvikling i turismeerhvervet.
Regionsrådet skal med bidrag fra de
regionale vækstfora vedtage en regional vækst- og
udviklingsstrategi, der blandt andet skal redegøre for den
fremtidige udvikling for regionen og omhandle de regionale
vækst- og udviklingsvilkår, herunder turisme.
Regionsrådet kan efter indstilling fra
vækstfora medfinansiere konkrete erhvervsudviklingsprojekter,
der fremmer vækst og udvikling i turismeerhvervet.
Samtlige regioner har valgt at basisfinansiere
etablering og drift af regionale turismeselskaber, der i varierende
omfang varetager turismefremmeopgaver inden for udvikling af
turismeprodukter, erhvervsservice, analysevirksomhed mv.
Fonden Wonderful Copenhagen har til
formål at fremme og udvikle erhvervs- og
ferie-/fritidsturismen i Region Hovedstadens område til gavn
for almennyttige interesser. Andre regionale turismeselskaber er
Midtjysk Turisme i Region Midtjylland, VisitNordjylland i
Region Nordjylland, ØstDansk Turisme i Region Sjælland
og Inspiring Denmark i Region Syddanmark. Hertil kommer Destination
Bornholm.
Ligeledes har flere kommuner oprettet
turistorganisationer og nogle kommuner er gået sammen i
destinationsselskaber på tværs af
kommunegrænser.
I 2012 blev der fra statslig side i samarbejde
med regioner og kommuner etableret Videncenter for Kystturisme med
det formål at bidrage til at styrke innovation og viden om
nye vækstmuligheder i kystturismen i hele Danmark.
3.
Hovedpunkter i lovforslaget
Forslaget til lov om dansk turisme skal skabe
en ny og styrket organisering af den offentlige
turismefremmeindsats, som kan styrke den langsigtede udvikling af
dansk turisme.
3.1. Det
Nationale Turismeforum
Med lovforslaget etableres der på
statsligt niveau et nationalt turismeforum. Det Nationale
Turismeforum har til formål at styre og koordinere den
offentlige turismefremmeindsats i Danmark på tværs af
nationale, regionale og kommunale grænser.
Turismeudviklingsaktiviteterne skal fremover tage udgangspunkt i
forretningsområderne kyst- og naturturisme, storbyturisme og
erhvervs- og mødeturisme.
Målet er, at der skal opnås en
større effekt af de 500-600 mio. kr., som hvert år
investeres i turismen fra offentlig side.
Med lovforslaget får Det Nationale
Turismeforum til opgave at lave en samlet national strategi, som
skal fastlægge de centrale prioriteter og mål for
fremme af dansk turisme. Den nationale strategi for dansk turisme
skal ligge til grund for offentlige aktiviteter og indsatser inden
for turismen.
Hensigten er, at de mange forskellige
statslige, regionale og kommunale markedsførings- og
udviklingsprojekter koordineres og drives med udgangspunkt i
én samlet national strategi for dansk turisme.
Dette udelukker ikke, at der fortsat kan ydes
statslig støtte via f.eks. indsatsen under de lokale
aktionsgrupper til indsatsområder, hvor der er et lokalt
turismepotentiale, f.eks. på de danske småøer
samt i landdistrikter og yderområder, under
forudsætning af, at statsstøttereglerne
overholdes.
Den nationale strategi skal skabe øget
sammenhæng mellem den offentlige turismefremmeindsats og
skabe de rette rammer for erhvervet for at styrke den private
finansiering, produktudvikling og markedsføring i dansk
turisme.
Det Nationale Turismeforum får til
opgave at følge udmøntningen af den nationale
strategi for dansk turisme.
Forummet får derudover ansvaret for at
indsamle viden og igangsætte og udarbejde analyser, der
anvendes som grundlag for udarbejdelsen af den nationale strategi.
Forummet får blandt andet til opgave at udarbejde en
større årlig analyse af udviklingen i dansk turisme,
som skal medvirke til, at der er sammenhæng mellem de
strategiske mål for turismefremmeindsatsen og udfordringerne
og potentialerne i dansk turisme.
Den årlige analyse af udviklingen i
dansk turisme indgår i en årlig rapport, som forummet
skal udarbejde til erhvervs- og vækstministeren om
udviklingen i dansk turisme og udmøntningen af den nationale
strategi.
Analysearbejdet i Det Nationale Turismeforum
skal bidrage til at skabe øget forståelse for
turismens betydning for Danmark og udviklingspotentialerne i dansk
turisme. Sekretariatet for Det Nationale Turismeforum vil kunne
bede eksterne parter, herunder VisitDenmark og de regionale
udviklingsselskaber for turisme om at forestå dele af
analysearbejdet.
Endvidere får Det Nationale Turismeforum
ansvaret for at varetage den samlede koordinering af den offentlige
turismefremmeindsats med udgangspunkt i den nationale strategi for
dansk turisme. Sekretariatet får til opgave til at koordinere
med relevante ministerier og organisationer for, at relevante
sektorinitiativer inden for turismen inddrages i arbejdet i Det
Nationale Turismeforum.
Den styrkede koordinering skal mindske
overlappende aktiviteter og projekter og skabe grundlag for flere
tværgående aktiviteter på tværs af hele
landet. Det er hensigten, at disse aktiviteter skal tage
udgangspunkt i forretningsområder. Derved kan der skabes
synergieffekter på tværs af Danmark gennem videndeling
og erfaringsopbygning, som kan bidrage til at fremme dansk
turisme.
Det kan f.eks. være projekter for
udvikling af kulturturismen som en del af styrkelsen af
storbyturismen i de større danske byer, eller projekter for
udvikling af kyst- og naturturismen med henblik på at
tiltrække udenlandske friluftsturister til de danske
naturområder i hele Danmark.
De tværgående projekter og
aktiviteter må dog ikke udelukke lokalt forankrede
turismeinitiativer, som har en særlig geografisk forankring,
og hvor styrkerne ved projekterne ligger i et afgrænset
område og vedrører særlige stedbundne
potentialer.
Det skal tilstræbes, at der afholdes to
årlige møder i det nationale turismeforum. Formanden
for Det Nationale Turismeforum kan indkalde til yderligere
møder, såfremt der vurderes behov herfor.
Arbejdet i Det Nationale Turismeforum
koordineres med Danmarks Vækstråd på
sekretariatsniveau med henblik på, at Det Nationale
Turismeforum kan orientere Danmarks Vækstråd om status
for udarbejdelsen af den nationale strategi for dansk turisme
mv.
3.2. Dansk
Turismes Advisory Board
I tilknytning til Det Nationale Turismeforum
etableres et Advisory Board, Dansk Turismes Advisory Board.
Dansk Turismes Advisory Board har til
formål at rådgive Det Nationale Turismeforum og bidrage
til forummets arbejde med den nationale turismestrategi.
Dansk Turismes Advisory Board skal bidrage
til, at der skabes sammenhæng mellem den nationale strategi
for dansk turisme og sektorinitiativer i de enkelte ministerier,
f.eks. inden for kyst- og naturturismen, cykelturismen,
kulturturismen, landboturismen, grøn omstilling mv.
Advisory Boardet skal ligeledes medvirke til,
at der er sammenhæng mellem målene for den offentlige
turismefremmeindsats og erhvervets efterspørgsel og
udviklingsmuligheder.
Dansk Turismes Advisory Board kan
foreslå dagsordenpunkter til møderne i Det Nationale
Turismeforum.
Det skal tilstræbes, at der afholdes to
årlige møder i Dansk Turismes Advisory Board, som
finder sted forud for møderne i Det Nationale Turismeforum.
Det er desuden hensigten, at medlemmer af Dansk Turismes Advisory
Board kan indstille til sekretariatet, at de ønsker et
møde i Advisory Boardet.
3.3. Tre
regionale udviklingsselskaber for turisme
Udviklingsindsatsen samles fremover i tre
regionale udviklingsselskaber for turisme, henholdsvis Dansk Kyst-
og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk
Storbyturisme jf. Aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet
og Danske Regioner om tre regionale udviklingsselskaber for turisme
af 1. juli 2014.
De tre regionale udviklingsselskaber for
turisme og de kommunale destinationsselskaber mv. får sammen
med VisitDenmark ansvaret for udmøntningen af den nationale
strategi.
Udviklingsselskaberne får til opgave
efter høring af Det Nationale Turismeforum at udarbejde
udviklingsstrategier for hvert af de tre forretningsområder
med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme. Som
høringspart kan Det Nationale Turismeforum udtale sig om
selskabernes udviklingsstrategier. Udviklingsselskabernes
udmøntning af udviklingsstrategierne vil fremgå af den
årlige rapport til erhvervs- og vækstministeren.
VisitDenmark er fortsat ansvarlig for den
internationale markedsføring og branding af Danmark som
rejsemål, jf. lov om VisitDenmark. Det skal ske i tæt
samspil mellem offentlige aktører på blandt andet
kultur- og naturområdet, samt private aktører.
VisitDenmarks arbejde omfatter blandt andet internationalt
turismesamarbejde i nordisk regi. VisitDenmark kan, jf. Lov om
VisitDenmark indgå i fælles markedskontorer med
nordiske lande og påtage sig internationale
markedsførings- og brandingaktiviteter, samt indsamle viden
og udarbejde analyser for Grønland, Færøerne og
øvrige nordiske lande.
VisitDenmark er jf. lov om VisitDenmark
forpligtet til at indgå samarbejdsaftaler med de regionale
turismeudviklingsselskaber og øvrige relevante kommunale
aktører.
Selskaberne er ansvarlige for turismeprodukt-
og oplevelsesudvikling, som blandt andet forstås ved en
systematisk undersøgelse af tekniske, markedsmæssige
og økonomiske forhold med henblik på udvikling eller
videreudvikling af turismeprodukter og -oplevelser.
Udviklingsselskaberne kan endvidere foretage produkt- og
oplevelsesspecifikke analyser på turismeområdet.
VisitDenmark har efter lov om VisitDenmark
ansvaret for at dokumentere dansk turismes betydning, udvikling og
potentialer, samt for at kortlægge turismetendenser og
turisternes efterspørgsel fra markederne. Såfremt der
er efterspørgsel efter yderligere analyser, bør det
afstemmes med VisitDenmark for at eksisterende analyser udnyttes
bedst muligt, og nye analyser løbende justeres ud fra behov,
samt for at undgå uhensigtsmæssige overlap i analyser
og undersøgelser udført af offentlige
turismeaktører. Det kunne f.eks. være
undersøgelser af udenlandske turisters ønsker og
analyser af kvaliteten af det danske turismeprodukt.
3.4.
Koordinering og samarbejde
Det Nationale Turismeforum skal koordinere og
styre den samlede offentlige turismefremmeindsats i Danmark.
Med lovforslaget forpligtes de regionale
udviklingsselskaber til årligt at afrapportere deres status
for udmøntningen af selskabernes udviklingsstrategier til
Det Nationale Turismeforum. Afrapporteringen skal ske på
baggrund af nøgletal og indikatorer, udarbejdet af Det
Nationale Turismeforum.
Erhvervs- og Vækstministeriet vil i den
årlige resultatkontrakt med VisitDenmark fastsætte nye
mål for VisitDenmarks arbejde for at skabe sammenhæng
mellem VisitDenmarks internationale markedsføring af Danmark
som rejsemål og den samlede nationale turismefremmeindsats,
herunder den nationale strategi for dansk turisme.
Ligeledes forpligtes de tre nye regionale
udviklingsselskaber med lovforslaget til at indgå
samarbejdsaftaler med VisitDenmark om samspillet mellem den
regionale turismeudviklingsindsats og den internationale
markedsføring af Danmark, herunder om analyser, presse og
markedsføring. Målet er at indsatserne skal bidrage
til udmøntningen af den nationale strategi for dansk
turisme.
For at skabe sammenhæng mellem indsatsen
for at udvikle dansk turisme og den internationale
markedsføring af Danmark, kan de tre regionale
udviklingsselskaber for turisme indstille i alt to
repræsentanter til VisitDenmarks bestyrelse efter
høring af den rådgivende nomineringskomite.
Erhvervs- og Vækstministeriet
repræsenteres ligeledes i bestyrelserne for Dansk Kyst- og
Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme, jf. Aftale
mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske Regioner om
tre regionale udviklingsselskaber for turisme af 1. juli 2014.
Ifølge fundats for Fonden Wonderful Copenhagen har
bestyrelsen for fonden besluttet, at turismens ministerium kan
udpege en kommitteret, der har ret til at deltage i alle
bestyrelsens møder. Den kommitterede har ikke stemmeret.
Erhvervs- og Vækstministeriet har, som turismens ministerium,
udpeget en repræsentant fra VisitDenmark som kommitteret.
Derudover samles reguleringen om, at alle
væsentlige offentligt medfinansierede aktiviteter til
international markedsføring af dansk turisme og branding af
Danmark som turistmål forudgående skal koordineres med
VisitDenmark i lovforslaget. Bestemmelserne findes i dag i lov om
erhvervsfremme og regional udvikling og de videreføres
uændret i lovforslaget.
Således kan de regionale eller kommunale
turismeaktører fortsat tage kontakt til Erhvervs- og
Vækstministeriet, hvis de finder, at koordinationen af
aktiviteterne til international markedsføring og branding af
dansk turisme ikke varetages tilfredsstillende. Tilsvarende kan
VisitDenmark tage kontakt til Erhvervs- og Vækstministeriet,
såfremt regionale eller kommunale turismeaktører ikke
bidrager til koordinationen. Der oprettes ikke en egentlig tilsyns-
eller klageinstans for henvendelser vedrørende
koordinationsindsatsen.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at have begrænsede
administrative konsekvenser af betydning for staten og regionerne.
Staten skal varetage en koordinerende rolle med henblik på at
skabe sammenhæng i den samlede offentlige
turismefremmeindsats, og regionerne skal samle udviklingsindsatsen
for turisme i tre regionale udviklingsselskaber for turisme.
Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet det
følger af Aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet
og Danske Regioner om tre regionale udviklingsselskaber for turisme
af 1. juli 2014, at regionerne med virkning fra den 1. januar 2015
etablerer et udviklingsselskab for Dansk Kyst- og Naturturisme og
et udviklingsselskab for Dansk Erhvervs- og Mødeturisme.
Erhvervs- og Vækstministeriet og regionerne vil yde tilskud
til selskaberne i 2014-2015. Parterne har aftalt at drøfte
finansieringen herefter inden udgangen af 2015, der vil blive
afholdt inden for Erhvervs- og Vækstministeriet og
regionernes eksisterende økonomiske rammer.
Der ændres ikke ved retningslinjerne for
regionernes og kommunernes arbejde med turisme i lov om
erhvervsfremme.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Forslaget vurderes at have positive
konsekvenser for erhvervslivet, idet det ved en målrettet og
koordineret indsats vil bidrage til at styrke den offentlige
turismefremmeindsats og dermed bidrage til en styrkelse af
turismeerhvervet og de afledte erhverv.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. juli 2014 til den 15. august 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.: 3F - Fagligt Fælles Forbund, Arbejdsmarkedets Feriefond,
Campingrådet, Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi,
Center for Regional Turismeforskning, Danhostel, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Restauranter og Caféer, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Turismefremme, Danske Busvognmænd, Danske
Destinationer, Danske Havne, Danske Regioner, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Forbrugerrådet, Foreningen af
Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen Tilgængelighed for
Alle, Friluftsrådet, Grøn Nøgle, HK - Handels-
og Kontorfunktionærernes Forbund, HORESTA, KL,
Københavns Lufthavne, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, LO - Landsorganisationen i
Danmark, Organisationen Danske Museer, PTU (Landsforeningen af
Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede), Region Hovedstaden, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Regionskommune Bornholm, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Danske Småøer, SAS,
SportEventDenmark, State of Green, Sund & Bælt,
Turisterhvervets Samarbejdsforum, Turistførerforeningen,
Turismeforskerne i Danmark (TiD), VisitDenmark, Wonderful
Copenhagen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet det
følger af Aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet
og Danske Regioner om tre regionale udviklingsselskaber for turisme
af 1. juli 2014, at regionerne med virkning fra den 1. januar 2015
etablerer et udviklingsselskab for Dansk Kyst- og Naturturisme og
et udviklingsselskab for Dansk Erhvervs- og Mødeturisme.
Erhvervs- og Vækstministeriet og regionerne vil yde tilskud
til selskaberne i 2014-2015. Parterne har aftalt at drøfte
finansieringen herefter inden udgangen af 2015, der vil blive
afholdt inden for Erhvervs- og Vækstministeriet og
regionernes eksisterende økonomiske rammer. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at have
begrænsede administrative konsekvenser af betydning for
staten og regionerne. Staten skal varetage en koordinerende rolle
med henblik på at skabe sammenhæng i den samlede
offentlige turismefremmeindsats, og regionerne skal samle
udviklingsindsatsen for turisme i tre regionale udviklingsselskaber
for turisme. | | | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vurderes at have positive
konsekvenser for erhvervslivet, idet det ved en målrettet og
koordineret indsats vil bidrage til at styrke den offentlige
turismefremmeindsats og dermed bidrage til en styrkelse af
turismeerhvervet og de afledte erhverv. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Med den foreslåede bestemmelse etablerer
erhvervs- og vækstministeren et nationalt turismeforum.
Til § 2
Forslaget til § 2 fastlægger
formålet for Det Nationale Turismeforum.
Det Nationale Turismeforum skal således
styre og koordinere den samlede offentlige turismefremmeindsats i
Danmark. Det skal ske med udgangspunkt i den nationale strategi for
dansk turisme, udarbejdet af Det Nationale Turismeforum. Det
Nationale Turismeforum skal herved sikre en overordnet styring og
ikke en detailstyring af konkrete turismeudviklingsprojekter.
Det Nationale Turismeforum er som nationalt
organ forpligtet til at varetage hele Danmarks interesser.
Til § 3
Forslaget til § 3 vedrører Det
Nationale Turismeforums opgaver.
Det Nationale Turismeforum skal efter stk. 1 udføre tre fastlagte
aktiviteter.
Efter stk.1, nr. 1
har Det Nationale Turismeforum til opgave at udarbejde en national
strategi for dansk turisme, som skal fastlægge den
overordnede strategiske retning for dansk turisme. Strategien skal
gælde for hele Danmark og ligge til grund for offentlige
aktiviteter og indsatser inden for turismen. Formålet med den
nationale strategi er at fremme dansk turisme med henblik på
at øge andelen af udenlandske turister i Danmark gennem
fastholdelse og tiltrækning af udenlandske turister til
Danmark. Den nationale strategi skal derfor definere de centrale
prioriteter, som Danmark skal satse på for at styrke
turismen, samt fastsætte konkrete mål for udviklingen
af dansk turisme.
Den nationale strategi skal dække de tre
forretningsområder kyst- og naturturismen, storbyturismen og
erhvervs- og mødeturismen. Strategien skal endvidere
indeholde konkrete mål for at fremme blandt andet
kulturturisme, krydstogtturisme, cykelturisme, landboturisme,
tilgængelighed for alle mv. De konkrete områder i den
nationale strategi udvælges af Det Nationale
Turismeforum.
Den nationale strategi for dansk turisme skal
skabe en større sammenhæng mellem den offentlige
turismefremmeindsats og erhvervets efterspørgsel og
udviklingsmuligheder inden for turismen.
Den nationale strategi skal danne ramme om
udviklingen af dansk turisme, i første omgang frem mod
2020.
Med bestemmelsen i stk.
1, nr. 2, skal Det Nationale Turismeforum indsamle viden om
turismen og igangsætte og udarbejde analyser, som kan
anvendes som baggrund for udarbejdelsen af den nationale strategi
for dansk turisme. Herved sigtes der til, at Det Nationale
Turismeforum blandt andet skal indsamle viden om
udviklingstendenser inden for turismen i andre lande med henblik
på, at Danmark kan lære af andre landes positive
erfaringer med udviklings- og markedsføringsaktiviteter
inden for turismen. Forummet kan endvidere indsamle viden om
specifikke turismeprodukter og igangsætte analyser af
udvalgte områder inden for turismen, der kan anvendes som
vidensgrundlag for den nationale strategi.
Det Nationale Turismeforum skal udarbejde en
større årlig analyse af udviklingen af dansk turisme.
Den årlige analyse vil indgå i en årlig rapport,
som forummet udarbejder til erhvervs- og vækstministeren, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 3.
Analysearbejdet varetages af sekretariatet for
Det Nationale Turismeforum, som vil kunne bede eksterne parter,
herunder VisitDenmark og de regionale udviklingsselskaber for
turisme om at forestå dele af analysearbejdet.
Efter stk. 1, nr.
3, skal Det Nationale Turismeforum udarbejde en årlig
rapport til erhvervs- og vækstministeren. Den årlige
rapport vil indeholde en status for udmøntningen af den
nationale strategi for dansk turisme. Hensigten er, at de
overordnede prioriteter for fremme af dansk turisme skal
imødekomme de løbende udfordringer og potentialer,
som findes i turismen. Det tilstræbes, at der ved forummets
årlige afrapportering til erhvervs- og vækstministeren
tages stilling til en eventuel justering af den nationale strategi
for dansk turisme.
Det følger af stk.
1, nr. 4, at Det Nationale Turismeforum har til opgave at
koordinere den samlede offentlige turismefremmeindsats, herunder
VisitDenmarks markedsføringsindsatser og aktiviteterne i de
regionale udviklingsselskaber for turisme og de kommunale
destinationsselskaber mv. efter den nationale strategi for dansk
turisme. Det indebærer, at forummet skal koordinere indsatsen
på et strategisk niveau. Hensigten er, at offentlige
aktører skal samarbejde inden for rammen af den nationale
strategi, som skal ligge til grund for offentlige
turismefremmeaktiviteter.
Efter stk. 2. har
Det Nationale Turismeforum til opgave at følge
udmøntningen af den nationale strategi for dansk turisme.
Hensigten er, at forummet skal sørge for, at offentlige
aktiviteter og indsatser inden for turismen sker med udgangspunkt i
den nationale strategi for dansk turisme. For at varetage denne
opgave kan Det Nationale Turismeforum rette henvendelse til de
regionale udviklingsselskaber og kommunale destinationsselskaber
mv.
Det Nationale Turismeforum skal efter stk. 3 sekretariatsbetjenes af Erhvervs-
og Vækstministeriet. Sekretariatsfunktionen for Det
Nationale Turismeforum omfatter sekretariatsbetjening,
sagsbehandling, forberedelse af møder i Det Nationale
Turismeforum mv.
Bestemmelsen i stk.
4 indebærer, at Det Nationale Turismeforum kan
varetage opgaver, der måtte blive henlagt til det af
erhvervs- og vækstministeren. Bestemmelsen skal sikre, at
opgaverne for Det Nationale Turismeforum er i overensstemmelse med
udviklingen i dansk turisme.
Til § 4
Forslaget til § 4 vedrører
sammensætningen af Det Nationale Turismeforum.
Efter stk. 1
udpeges formanden og medlemmerne i Det Nationale Turismeforum af
erhvervs- og vækstministeren. Det er hensigten, at formanden
udpeges på embedsmandsniveau i Erhvervs- og
Vækstministeriet. Bestemmelsen fastslår endvidere
perioden for, hvor lang tid et medlem kan sidde i Det Nationale
Turismeforum og muligheden for at blive genvalgt.
Bestemmelsen i stk. 2,
nr. 1-5 fastsætter sammensætningen af Det
Nationale Turismeforum. Det tilstræbes, at medlemmerne i Det
Nationale Turismeforum skal have turismefaglige og
ledelsesmæssige kompetencer, der gør dem egnede til at
varetage forummets formål. Ligeledes skal det
tilstræbes, at de tre forretningsområder, kyst- og
naturturisme, storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme,
alle er repræsenteret i Det Nationale Turismeforum.
Det Nationale Turismeforum skal, jf.
ligestillingsloven, have en ligelig
kønssammensætning.
Medlemmerne i Det Nationale Turismeforum kan
repræsenteres ved stedfortrædere i forummet, hvis de er
forhindrede i at deltage i et møde.
Til § 5
Erhvervs- og vækstministeren etablerer
efter § 5 et vejledende organ ved navn Dansk Turismes Advisory
Board i tilknytning til Det Nationale Turismeforum.
Det sigtes herved, at Dansk Turismes Advisory
Board hører under forummet og derved ikke kan opretholdes,
såfremt Det Nationale Turismeforum skulle blive nedlagt.
Dansk Turismes Advisory Board har til
formål at rådgive Det Nationale Turismeforum.
Det indebærer, at Dansk Turismes
Advisory Board skal medvirke til at skabe sammenhæng mellem
sektorinitiativer og indsatser i andre ministerier, som er
relevante i et turismeperspektiv, og den nationale strategi for
dansk turisme. Det kan blandt andet være inden for kultur,
transport, fødevarer og det digitale område.
Dansk Turismes Advisory Board har til opgave
at rådgive Det Nationale Turismeforum ud fra
turismeerhvervets og øvrige organisationers interesser med
henblik på at bidrage til at skabe sammenhæng mellem
målene for den offentlige turismefremmeindsats og erhvervets
efterspørgsel samt udviklingsmuligheder.
Det er hensigten, at Dansk Turismes Advisory
Board skal kunne komme med konkrete forslag til arbejdet i Det
Nationale Turismeforum, herunder til den nationale strategi for
dansk turisme. Dansk Turismes Advisory Board har derfor mulighed
for at foreslå dagsordensordenspunkter til møderne i
Det Nationale Turismeforum. Det Nationale Turismeforum
fastsætter den endelige dagsorden for møderne.
Til § 6
Forslaget til § 6 vedrører
sammensætningen af Dansk Turismes Advisory Board.
Erhvervs- og vækstministeren skal efter
stk. 1 udpege formanden og medlemmerne
i Dansk Turismes Advisory Board. Det er hensigten, at formanden
udpeges på embedsmandsniveau i Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Udpegelsen af de 17 øvrige medlemmer er
fastlagt efter den af stk. 2, nr. 1-15
beskrevne fordeling. Det er hensigten, at de tre medlemmer fra
henholdsvis Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,
Miljøministeriet og Kulturministeriet udpeges på
embedsmandsniveau. KL og Danske Regioner får desuden mulighed
for at indstille en obseratør til Advisory Boardet, jf. stk.
2, nr. 16-17. De to observatører kan deltage i
møderne i Dansk Turismes Advisory Board.
Det skal tilstræbes, at medlemmerne i
Dansk Turismes Advisory Board samlet set skal have turismefaglige
kompetencer og erhvervserfaring, som gør dem egnede til
varetagelse af Dansk Turismes Advisory Boards formål.
Bestemmelsen i stk.
3 fastslår, at medlemmerne af Dansk Turismes Advisory
Board udpeges for en tidsperiode på samme længde, som
medlemmerne i Det Nationale Turismeforum.
Erhvervs- og Vækstministeriet varetager
efter stk. 4 sekretariatsfunktionen for
Dansk Turismes Advisory Board, som indebærer forberedelse og
afvikling af møder i Dansk Turismes Advisory Board.
Til § 7
Forslaget til § 7 vedrører de tre
regionale udviklingsselskaber for turisme.
Den regionale indsats for udvikling af
turismen i Danmark samles med § 7 under tre
udviklingsselskaber for turisme, der med udgangspunkt i den
nationale strategi skal have ansvaret for udviklingen af dansk
turisme inden for, henholdsvis kyst- og naturturismen, erhvervs- og
mødeturismen samt storbyturismen.
For at styrke indsatsen for dansk kyst- og
naturturisme opretter regionerne efter stk.
1 udviklingsselskabet, Dansk Kyst- og Naturturisme, som en
selvstændig juridisk enhed med egen bestyrelse og
direktør.
Endvidere opretter regionerne Dansk Erhvervs-
og Mødeturisme (MeetDenmark), som etableres som en
selvstændig juridisk enhed som en erstatning for det
nuværende konsortium "MeetDenmark".
Med lovforslaget forankres
udviklingsselskabet, Dansk Storbyturisme, hos Wonderful Copenhagen,
jf. stk. 2.
Til § 8
Forslaget til § 8 vedrører
opgaverne for de regionale udviklingsselskaber for turisme, samt
den gensidige repræsentation i bestyrelserne for VisitDenmark
og de regionale udviklingsselskaber for turisme.
Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs-
og Mødeturisme (MeetDenmark) og Dansk Storbyturisme
får til opgave, med udgangspunkt i den nationale strategi, at
udvikle dansk turisme på tværs af landet inden for de
tre forretningsområder, kyst- og naturturismen, erhvervs- og
mødeturismen og storbyturismen, jf. stk. 1.
Dansk Kyst- og Naturturismes opgaver
fastlægges i vedtægterne for selskabet, som godkendes
af bestyrelsen for udviklingsselskabet.
Funktioner og aktiviteter fra Videncenter for
Kystturisme, herunder centerets uafhængige analyser af blandt
andet turisternes ønsker og kvaliteten af det danske
kystturismeprodukt, vil indgå som en del af det nye
udviklingsselskab Dansk Kyst- og Naturturisme.
Dansk Erhvervs- og Mødeturisme
(MeetDenmark) får til opgave at tiltrække
internationale møder og kongresser gennem initiativer i de
enkelte destinationer eller gennem fælles initiativer.
Dansk Storbyturisme får til opgave at
udvikle initiativer inden for storbyturismen i et nært
samarbejde med andre byer i Danmark, samt Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Det følger af stk.
2., at udviklingsselskaberne skal udarbejde
udviklingsstrategier for hvert af de tre områder med
udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme. Det
Nationale Turismeforum skal høres om udviklingsselskabernes
udviklingsstrategier med henblik på at sikre, at der er
sammenhæng mellem udviklingsstrategierne og den nationale
strategi for dansk turisme. Det Nationale Turismeforum skal derfor
modtage udviklingsstrategierne i høring. Strategierne skal
indeholde mål for udmøntningen af de dele af den
nationale strategi for dansk turisme, som hvert
pågældende udviklingsselskab er ansvarlig for.
Udviklingsselskabernes udmøntning af
udviklingsstrategierne vil fremgå af den årlige rapport
til erhvervs- og vækstministeren.
Bestemmelsen i stk.
3. fastslår, at de regionale udviklingsselskaber for
turisme forpligtes til årligt at afrapportere deres status
for udmøntningen af selskabernes udviklingsstrategier for
hvert af de tre forretningsområder. Afrapporteringen skal ske
på baggrund af udvalgte nøgletal og indikatorer, som
udarbejdes af Det Nationale Turismeforum, og indeholde en
redegørelse over selskabernes udviklingsprojekter, der sker
som led i udmøntningen af den nationale strategi. Det
Nationale Turismeforum beslutter de nærmere regler for
afrapporteringen.
I stk. 4
fremgår det, at Erhvervs- og Vækstministeriet vil
få en bestyrelsespost i Dansk Kyst- og Naturturisme samt i
Dansk Erhvervs- og Mødeturisme. Bestemmelsen følger
af Aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske
Regioner om tre udviklingsselskaber for turisme, som blev
indgået den 1. juli 2014. VisitDenmark varetager
bestyrelsesposterne i begge udviklingsselskaber.
Det bemærkes, at Erhvervs- og
Vækstministeriet, som turismens ministerium, jf. fundats for
Fonden Wonderful Copenhagen, har udpeget en repræsentant fra
VisitDenmark som kommitteret, der har ret til at deltage i alle
bestyrelsens møder. Den kommitterede har ikke stemmeret.
Bestemmelsen i stk.
5 fastlår, at de tre regionale udviklingsselskaber for
turisme kan indstille i alt to repræsentanter til
VisitDenmarks bestyrelse efter høring af den
rådgivende nomineringskomite. Medlemmerne udpeges af
erhvervs- og vækstministeren, jf. § 5 stk. 2 i lov om
VisitDenmark.
Til § 9
Med forslaget til § 9 videreføres
§ 9 a og § 13 a i lov om erhvervsfremme og regional
udvikling i lovforslaget.
Formålet med bestemmelsen i stk. 1 er at samle lovgivningen
vedrørende koordinering af aktiviteter til international
markedsføring af Danmark. Bestemmelsen er ikke ny, men
videreføres uændret fra lov om erhvervsfremme og
regional udvikling.
Som følge af lov om VisitDenmark blev
det i lov om erhvervsfremme og regional udvikling fastlagt, at
regioner og regionale udviklingsselskaber for turisme fremover
forudgående skal koordinere offentligt medfinansierede
aktiviteter til international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med VisitDenmark.
De regionale eller kommunale
turismeaktører kan tage kontakt til Erhvervs- og
Vækstministeriet, såfremt de finder, at koordinationen
af aktiviteterne til international markedsføring og branding
af dansk turisme ikke varetages tilfredsstillende. Ligeledes kan
VisitDenmark tage kontakt til Erhvervs- og Vækstministeriet,
såfremt regionale eller kommunale turismeaktører ikke
bidrager til koordinationen. Der oprettes ikke en egentlig tilsyns-
eller klageinstans for henvendelser vedrørende
koordinationsindsatsen.
Stk. 2 er en
bemyndigelsesbestemmelse, som er indsat for at skabe en klar
afgrænsning af, hvad der forstås som væsentlige
aktiviteter, og som derfor er omfattet af forudgående
koordination med VisitDenmark, jf. stk. 1. Disse undtagelser
fremgår af bekendtgørelse om VisitDenmarks
koordination af den nationale turismefremmeindsats, om
VisitDenmarks bestyrelse og om den rådgivende
nomineringskomité af 1. juli 2010, der er udstedt med
hjemmel i erhvervsfremmelovens § 9 a, stk. 2, og § 13 a,
stk. 2, i lov nr. 602 af 24. juni 2005 om erhvervsfremme, som
ændret ved lov nr. 648 af 15. juni 2010. Der vil blive
udstedt en ny bekendtgørelse i forbindelse med
årsskiftet, som ændrer hjemlen i den nuværende
bekendtgørelse fra § 9a, stk. 2 og § 13a, stk. 2 i
lov om erhvervsfremme og regional udvikling til lovforslaget.
Til § 10
Efter § 10 forpligtes de tre regionale
udviklingsselskaber for turisme til at indgå aftaler med
VisitDenmark om samarbejdet mellem den regionale
turismeudviklingsindsats og den internationale markedsføring
af Danmark, herunder om analyser, presse og markedsføring.
Det sigtes herved, at en samarbejdsaftale mellem parterne skal
bidrage til at skabe øget sammenhæng mellem
internationale markedsføringsindsatser og udviklingen af
dansk turisme.
Til § 11
Forslaget til § 11 vedrører Det
Nationale Turismeforums muligheder for at anvende offentlig
ekspertise inden for turismeområdet.
For at statens samlede viden om turisme
udnyttes bedst muligt, skal Det Nationale Turismeforum
således have mulighed for at trække på
eksisterende offentlig ekspertise inden for turismeområdet.
Det kan f.eks. være analyser og oplysninger om projekter mv.
fra VisitDenmark, de regionale udviklingsselskaber for turisme
eller de kommunale destinationsselskaber, samt universiteter og
offentlige vidensinstitutioner, herunder blandt andre Center for
Regional og Turismeforskning.
Til § 12
Loven træder efter den foreslåede
bestemmelse i kraft den 1. januar 2015. Erhvervs- og
Vækstministeriet påtænker at evaluere loven efter
en periode på ca. fem år med henblik på at
undersøge effekten af den nye organisering af den offentlige
turismefremmeindsats.
Til § 13
Til nr.
1
Med forslaget til § 13 ophæves
§ 9 a og § 13 a i lov om erhvervsfremme og regional
udvikling.
Bestemmelserne i lov om erhvervsfremme og
regional udvikling videreføres efter bestemmelsen i
§ 9.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger til dette lovforslag, afsnit 3.4. og
bemærkningerne til § 9, stk. 1 og stk. 2.
Til § 14
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med den gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 13 | | | | | | I lov om erhvervsfremme og regional
udvikling, jf. lovbekendtgørelse nr. 1715 af 16. december
2010, som ændret ved § 18 i lov nr. 1231 af 18. december
2012, § 1 i lov nr. 80 af 28. januar 2014 og lov nr. 313 af
29. marts 2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 9 a.
Regioner og regionale turismeudviklingsselskaber, der
iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til
§ 9, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der er offentlig
medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter til international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra stk. 1. | | §§ 9 a og
13 a ophæves. | | | | § 13 a.
Kommuner og kommunale turismeudviklingsselskaber, der
iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til
§ 13, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der er offentlig
medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter til international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra stk. 1. | | |
|