Fremsat den 22. april 2015 af
økonomi- og indenrigsministeren (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat
(Fritagelse for grundskyld for ejendomme
ramt af kystnedbrydning)
§ 1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 1, indsættes som
litra e:
»e)
Ejendomme, hvor grunden er forsvundet som følge af
kystnedbrydning. Fritagelsen gælder dog alene, indtil en ny
ansættelse kan lægges til grund ved opgørelsen
af det afgiftspligtige grundlag, jf. § 26, stk. 2.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter den gældende ejendomsskattelov kan
grundejere risikere at skulle betale fuld grundskyld for en grund i
op til ca. 2 år, efter grunden er forsvundet eller
væsentligt formindsket som følge af
kystnedbrydning.
Dette skyldes, at de ændringer i
vurderingen af grundens værdi, som kystnedbrydning kan give
anledning til, først får virkning for beregningen af
grundskylden, op til 2 år efter der er sket ændringer
på grunden.
Det forekommer imidlertid ikke rimeligt, at
grundejeren fortsat skal betale fuld grundskyld af en grund, der er
helt eller delvist forsvundet som følge af
kystnedbrydning.
Formålet med lovforslaget er derfor at
skabe hjemmel til, at kommunerne kan fritage en ejendom helt eller
delvist for grundskyld, i det omfang grunden er forsvundet som
følge af kystnedbrydning.
2. Lovforslagets
indhold
2. 1. Gældende
ret
Det følger af lov om kommunal
ejendomsskat (ejendomsskatteloven), at grundskyld betales med en af
kommunalbestyrelsen fastsat promillesats af
grundværdien/grundskatteloftet. De kommunale ejendomsskatter
beregnes således med udgangspunkt i vurderingerne efter
vurderingsloven. Det er SKAT, der forestår vurderingen af
landets faste ejendomme. Den grundværdi, der fremkommer ved
SKATs vurdering af en fast ejendom, danner udgangspunkt for
kommunens opkrævning af grundskyld på den
pågældende ejendom.
I det omfang kystnedbrydning måtte give
anledning til en lavere ansættelse af grundværdien
efter vurderingsloven, vil dette ved en uændret
grundskyldspromille medføre en lavere grundskyld for
grundejeren.
Når en grund rammes af kystnedbrydning,
kan denne efter omstændighederne blive genstand for en
årsomvurdering pr. førstkommende 1. oktober, jf.
vurderingslovens § 33.
Ved beregningen af grundskylden følger
det af ejendomsskattelovens § 26, stk. 2, at vurderingslovens
ansættelser lægges til grund ved opgørelsen af
det afgiftspligtige grundlag fra og med det første
skatteår, der tager sin begyndelse i det andet
kalenderår, der følger efter det, i hvilket
vurderingen er foretaget. Bestemmelsen indebærer, at der er
en forsinkelse mellem selve vurderingen, og det tidspunkt hvor
vurderingen får betydning for grundskylden.
Så længe en ejendom, der er
vurderet af SKAT, har fået ansat en grundværdi, skal
der som udgangspunkt betales grundskyld af denne
grundværdi.
Ejendomsskatteloven indeholder dog visse
bestemmelser om fritagelse for grundskyld. Ejendomsskattelovens
§ 7 indeholder bestemmelser om obligatorisk fritagelse for
grundskyld, mens lovens § 8 indeholder bestemmelser om
fritagelse efter bevilling fra den relevante kommunalbestyrelse.
Hverken ejendomsskattelovens § 7 eller § 8 indeholder
bestemmelser om fritagelse for grunde, der er (delvist) forsvundne
som følge af kystnedbrydning, og der findes heller ikke i
øvrigt i ejendomsskatteloven særlig hjemmel til at
fritage de pågældende grunde for grundskyld.
Kommunalbestyrelsen kan alene fritage grunde
for grundskyld, hvis der er hjemmel hertil i ejendomsskatteloven,
jf. ejendomsskattelovens § 30. Kommunerne er således med
de gældende regler forpligtet til at opkræve fuld
grundskyld på ejendomme ramt af kystnedbrydning, indtil en
eventuel nedsættelse af grundværdien kan lægges
til grund for beregningen af grundskyld.
2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Efter gældende ret vil en
ejendomsvurdering foretaget pr. 1. oktober 2015 først
få virkning på grundskylden fra og med 2017. Der vil
således med de gældende regler være en
forsinkelse på over et år fra SKATs nedsættelse
af grundværdien, til denne nedsættelse får
virkning for grundskylden. Da der desuden forinden kan være
gået op til et år fra selve grunden er forsvundet, til
grunden bliver omvurderet af SKAT, vil der samlet kunne gå
ca. 2 år, før en kystnedbrydning slår igennem
på beregningen af grundskyld.
Med lovforslaget skabes der hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan fritage ejendomme, der er helt eller
delvist forsvundet som følge af kystnedbrydning, for
grundskyld. Med den nye bestemmelse får kommunerne mulighed
for at fritage ejendomme for grundskyld allerede fra
kystnedbrydningen er sket.
Det vil ud fra omfanget af kystnedbrydningen
på den pågældende grund være op til den
enkelte kommunalbestyrelse at beslutte, om der skal ske hel eller
delvis fritagelse for grundskyld.
Bestemmelsen vil alene finde anvendelse i
perioden fra kystnedbrydningen, indtil der foreligger en ny
ejendomsvurdering efter vurderingsloven, jf. herom under pkt. 2.1,
der kan lægges til grund for beregningen af grundskyld.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
I det omfang en kommune giver fritagelse for
grundskyld, vil der være tale om et tab af provenu for
kommunen.
Anvendelse af den nye hjemmel til fritagelse
indebærer dog alene en fremrykning på op til ca. 2
år af det tab af grundskyldsindtægter, som kommunen
alligevel må antages at få, når der foreligger en
ny vurdering af grundværdien.
Der er videre tale om enkeltstående
tilfælde, hvor ejendomme rammes af kystnedbrydning, og hvor
kommunerne med den ny hjemmel kan give en fritagelse. De
økonomiske konsekvenser for kommunerne, hvor disse yder
fritagelse for grundskyld, vurderes derfor at være meget
begrænsede.
De afgiftspligtige grundværdier
indgår i den kommunale udligningsordning. Ved den
foreløbige opgørelse af udligningen for et
tilskudsår indgår et skøn for de afgiftspligtige
grundværdier for tilskudsåret opgjort i maj i
året forud for tilskudsåret.
For de kommuner, der vælger at
budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og de
dertil hørende statsgaranterede tilskuds- og
udligningsbeløb, vil der ikke ske efterfølgende
reguleringer heraf. For de kommuner, der vælger
selvbudgettering, foretages der i året 2 år efter
tilskudsåret en efterregulering af tilskuds- og
udligningsbeløbene på grundlag af en endelig
opgørelse af udskrivningsgrundlaget og de afgiftspligtige
grundværdier for tilskudsåret.
Det indebærer, at hvis en kommune
vælger statsgaranti for et givet tilskudsår, vil en
fritagelse indgå i beregningen af tilskuds- og
udligningsbeløb for det pågældende år,
hvis den er registreret senest i maj i året forud for
tilskudsåret.
Hvis en kommune derimod vælger
selvbudgettering, vil en fritagelse under alle omstændigheder
indgå i den endelige beregning af tilskuds- og
udligningsbeløb for året, fordi den endelige beregning
foretages i året 2 år efter tilskudsåret på
grundlag af endelige opgørelser af udskrivningsgrundlaget og
de afgiftspligtige grundværdier for tilskudsåret.
Der vil være begrænsede
administrative konsekvenser for kommunerne i forbindelse med at
skulle tage stilling til et begrænset antal
ansøgninger om grundskyldsfritagelse som følge af
kystnedbrydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 18. februar 2015 til den 18. marts 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer
mv.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, BDO Kommunernes Revision A/S,
Boligselskabernes Landsforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Advokater, Danske Boligadvokater, Domstolsstyrelsen,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Erhvervsstyrelsen, Foreningen Danske Revisorer, Fritidshusejerne,
FSR danske revisorer, KL, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Parcelhusejernes Landsforening, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SKAT, SRF Skattefaglig Forening,
Statsforvaltningen og Vurderingsankenævnsforeningen.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Forslaget vurderes at have meget
begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser
for kommunerne. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forholdet indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen kan
fritage ejendomme for grundskyld, såfremt den finder det
godtgjort, at grunden helt eller delvist er forsvundet som
følge af kystnedbrydning.
Det følger af ejendomsskattelovens
§ 8, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan meddele hel eller
delvis fritagelse for grundskyld af de af bestemmelsen omfattede
ejendomme. Denne bestemmelse indebærer, at det er valgfrit
for kommunalbestyrelsen, om de omfattede ejendomme skal nyde
fritagelse for grundskyld, ligesom det er valgfrit for kommunen om
ejendommene, for så vidt de er omfattet af bestemmelsen, skal
fritages helt eller delvist.
Dernæst følger det af
ejendomsskattelovens § 8, stk. 2, at såfremt kun en del
af de i stk. 1 omhandlede ejendomme opfylder betingelserne for
fritagelse for grundskyld, kan fritagelse alene meddeles, for
så vidt angår den del af grundværdien, der falder
på denne del. Dette indebærer, at kommunalbestyrelsen
kan fritage for så stor en del af grundværdien, som
falder på den del af grunden, der er forsvundet som
følge af kystnedbrydningen.
Det skal bemærkes, at det med den
foreslåede bestemmelse ikke pålægges
kommunalbestyrelsen at foretage en ansættelse af
grundværdien eller i øvrigt at agere
vurderingsmyndighed.
Kommunalbestyrelsen kan fritage for grundskyld
i det omfang, kommunalbestyrelsen finder det godtgjort, at grunden
er forsvundet som følge af kystnedbrydning. Det må
stå kommunalbestyrelsen frit for, inden for lovgivningen og
almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, at
skønne, hvornår det findes godtgjort, at en ejendom er
helt eller delvist omfattet af bestemmelsen. Kommunalbestyrelsen
kan eksempelvis lægge vægt på fotografisk
materiale indsendt af borgeren eller oplysninger om nye
opmålinger af grunden, hvoraf det fremgår, at grunden
er (delvist) forsvundet. Det bemærkes i forlængelse
heraf, at en fordeling af grundværdien fra SKAT således
ikke vil være nødvendig for gennemførelsen af
hel eller delvis grundskyldsfritagelse efter den foreslåede
bestemmelse, hvorfor vurderingslovens § 33, stk. 2, ikke
finder anvendelse i disse sager.
Det foreslås med bestemmelsens 2. pkt., at kommunalbestyrelsens beslutning
om fritagelse for grundskyld alene gælder, indtil en ny
ansættelse kan lægges til grund ved opgørelsen
af det afgiftspligtige grundlag, jf. lovens § 26, stk. 2.
Dette indebærer, at en ny ansættelse af
grundværdien foretaget af SKAT skal lægges til grund
ved den fremtidige opkrævning af grundskyld fra det
tidspunkt, der følger af lovens § 26, stk. 2. Fra dette
tidspunkt bortfalder kommunalbestyrelsens beslutning om fritagelse
for grundskyld efter bestemmelsen. På denne måde sikres
det, at fritagelse for grundskyld efter den foreslåede
bestemmelse alene har virkning i perioden, indtil SKATs nye
ansættelse, der tager højde for kystnedbrydningen, kan
lægges til grund for opkrævning af grundskylden.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf. stk. 1, da loven skal have tilbagevirkende
kraft fra 1. januar 2015, jf. stk.
2.
Det foreslås videre, at
lovændringen skal have virkning fra 1. januar 2015, jf. stk. 2. Lovændringen får dermed i
begrænset omfang tilbagevirkende kraft til gunst for de
berørte grundejere, som kommunalbestyrelsen beslutter at
meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld.
Det følger af ejendomsskattelovens
§ 7, stk. 6, at når en ejendom ophører med at
skulle betale grundskyld efter § 7, sker det ved udgangen af
det kvartal, hvori de omstændigheder, der begrunder
fritagelsen, er indtrådt.
Det er fast antaget i Økonomi- og
Indenrigsministeriets praksis, at princippet i ejendomsskattelovens
§ 7, stk. 6, også finder anvendelse på
grundskyldsfritagelse efter § 8.
En fritagelse for grundskyld givet med hjemmel
i den foreslåede § 8, stk. 1, litra e, får
således virkning ved udgangen af det kvartal, hvori de
omstændigheder, der begrunder fritagelsen, er indtrådt,
dog tidligst fra 1. januar 2015.
Dette betyder, at ejendomme, der inden den 1.
januar 2015 opfyldte betingelserne i den foreslåede § 8,
stk. 1, litra e, kan få grundskyldsfritagelse med
tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2015.
For ejendomme, der rammes af kystnedbrydning
efter den 1. januar 2015, får grundskyldsfritagelsen virkning
ved udgangen af det kvartal, hvori kystnedbrydningen, der begrunder
fritagelsen, har fundet sted.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013 foretages
følgende ændring: | | | | § 8.
Kommunalbestyrelsen kan meddele hel eller delvis fritagelse for
grundskyld af: a) (Udelades) b) (Udelades) c) (Udelades) d) (Udelades) | | 1. I § 8, stk. 1, indsættes som litra e: e) Ejendomme, hvor grunden er forsvundet som
følge af kystnedbrydning. Fritagelsen gælder dog
alene, indtil en ny ansættelse kan lægges til grund ved
opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag, jf. § 26,
stk. 2. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. Loven
har virkning fra den 1. januar 2015. |
|