Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 7. maj 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. april 2015
og var til 1. behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 4. februar 2015 dette
udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 67. Den 8. april 2015
sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller forslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at DF har den opfattelse, at der er en række
gode elementer i lovforslaget, som udmønter dele af den
politiske aftale om en bedre au pair-ordning indgået den 19.
december 2014.
DF mener, det er rimeligt, at der kommer et
register, sådan at de familier, der ikke lever op til
reglerne og ikke lever op til forpligtelserne over for den person,
der er kommet til Danmark, får en karantæne. DF mener
også, at det, sådan som det er i dag,
grundlæggende er urimeligt, at dem, der ikke har en au
pair-person, skal betale for dem, der ønsker at benytte sig
af ordningen. DF mener, at såfremt en familie ønsker
at hente en au pair-person til landet, så er det også
rimeligt, at familien i højere grad end i dag er med til at
finansiere de omkostninger, som er forbundet med det. Det er
fornuftigt, at der bliver indført brugerbetaling,
sådan at den sprogundervisning, som en au pair-person
deltager i, i højere grad betales af værtsfamilien,
end af alle dem, som ikke har en au pair-person og ikke benytter
sig af ordningen. Set ud fra en rimelighedsbetragtning er det den
rigtige retning at gå.
DF hilser det velkommen, at det nu bliver
skrevet klart ind i lovgivningen, at en opholdstilladelse for en au
pair-person bliver betinget af, at udlændingen på
ansøgningstidspunktet ikke venter barn, og at
udlændingen ikke har stiftet familie, da dette er uforeneligt
med ordningen. DF mener, at ordningen også i de kommende
år bør følges med henblik på at vurdere
behovet for yderligere stramninger, således at de familier,
der benytter sig af ordningen, i endnu højere grad
står for de økonomiske omkostninger frem for det
offentlige og dermed de familier, der ikke har råd til at
hente en au pair-person til landet. Hvis lovforslaget bliver
vedtaget, så vil det på sigt spare det offentlige for
en række udgifter. Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, at regeringen forventer, at antallet, der
får en opholdstilladelse efter au pair-ordningen, vil falde
med cirka 200 personer om året.
DF henviser i øvrigt til
ordførertalen ved førstebehandlingen af
forslaget.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller forslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstre og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at partierne har valgt at
stå uden for selve aftalen om ændringer af au
pair-ordningen trods flere gode elementer i aftalen. V og KF ville
gerne have været med til at forbedre forholdene for au
pair-personer, men aftalen var simpelthen ikke god nok. Aftalen
udvander au pair-ordningen, ved at det bliver meget dyrere for den
enkelte familie at have en au pair-person, og ved at der er udsigt
til endnu mere bureaukrati som følge af aftalen. Med
forslaget kommer værtsfamilierne til at betale for
sprogundervisning, udgifter til flere lommepenge og rejse til
Danmark samtidig med, at der bliver indført et udvidet
arbejdstidsskema. Man gør det efter V og KF's opfattelse til
en ordning for velstillede. Og partierne bemærker, at man
skal huske på, at au pair-personen kommer til at betale skat
af en del af lommepengestigningen, så de får ikke det
fulde økonomiske udbytte ud af det, men værtsfamilien
kommer til at betale det fulde beløb. Det kan også ses
af lovforslaget, at regeringen regner med, at der kommer
færre au pair-personer til Danmark. V og KF kan ikke gå
med til, at det bliver meget dyrere for helt almindelige familier
at have en au pair-person. Desuden har regeringen slet ikke
været indstillet på at forhandle med V og KF om
ordningen. Der har kun været indkaldt til et enkelt
møde, og derefter kom der et færdigt udkast til aftale
fra regeringen, som partierne kunne tilslutte sig eller lade
være.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Anne Sina (S) Ole Hækkerup (S) Jeppe
Bruus (S) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Pernille Vigsø
Bagge (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Martin
Geertsen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma
Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger
Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie
Krarup (DF) Anders Samuelsen (LA) Mai Mercado (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 185
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | 3. udkast til betænkning |
|