Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 20. maj 2015
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. april 2015
og var til 1. behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 9. februar 2015 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 89. Som supplement
til udkastet sendte beskæftigelsesministern den 11. marts
2015 nye bestemmelser til lovforslaget, jf. BEU alm. del - bilag
107. Den 8. april 2015 sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget oplyst, at han er blevet opmærksom på en
beklagelig fejl i bemærkningerne til lovforslagets § 31,
stk. 2, hvor der af eksemplerne nr. 1-3 og 6 fremgår en
forkert refusionssats i forhold til det nye refusionssystem.
Ministeren har på denne baggrund
anmodet Beskæftigelsesudvalget om at medtage følgende
tilrettede eksempler til § 31, stk. 2, i sin
udvalgsbehandling:
»Eksempel 1
En person er visiteret til og ansat i
fleksjob før den 1. januar 2013. Personen bliver sygemeldt
den 12. januar 2016 frem til og med den 27. marts 2016. Den
pågældende modtager løn under sygdom, og
arbejdsgiveren modtager derfor refusion til den ansattes løn
fra kommunen efter sygedagpengelovens regler. Samtidig modtager
arbejdsgiveren tilskud til den ansattes løn i
fleksjobbet.
Refusionen til arbejdsgiveren efter
sygedagpengelovens regler medfører fradrag i tilskuddet til
den ansattes løn efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Hvis sygedagpengerefusionen er lig med
eller overstiger tilskuddet til den ansattes løn, udbetales
der alene refusion for sygedagpenge, jf. § 71, stk. 4, i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 2 i
bekendtgørelse nr. 1565 af 23. december 2014 om
fleksjob.
Kommunens udgifter til sygedagpengene er
omfattet af de nye refusionsregler, mens det tilskud, som kommunen
har udbetalt til arbejdsgiveren for lønudgifter til den
ansatte i fleksjob, jf. § 71 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, fra den 1. juli 2014, indgår
ikke i opgørelsen af, hvor meget refusion kommunen kan
modtage af de udbetalte sygedagpenge.
Kommunen kan i de første 4 uger
modtage 80 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge, herefter kan
kommunen modtage 40 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge i
perioden den 12. januar 2016 til og med den 27. marts 2016, da der
ikke er udbetalt ydelser efter § 3, stk. 1, til arbejdsgiveren
på tidspunktet for den fleksjobansattes sygemelding.
Når den fleksjobansatte er raskmeldt, modtager kommunen
refusion for det udbetalte tilskud til arbejdsgiveren til den
fleksjobansattes løn på 65 pct., jf. § 122 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Hvis sygedagpengerefusionen til
arbejdsgiveren er mindre end det tilskud, som arbejdsgiveren
modtager til den ansattes løn, får arbejdsgiveren
udbetalt den fulde sygedagpengerefusion suppleret med tilskuddet,
således at det samlede beløb, arbejdsgiveren får
udbetalt, svarer til det fulde tilskud, som arbejdsgiveren normalt
modtager. Dette følger af § 71, stk. 4, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og § 2 i
bekendtgørelse om fleksjob.
Kommunens udgifter til sygedagpengene er
omfattet af de nye refusionsregler, og det tilskud, som kommunen
har udbetalt til arbejdsgiveren til den fleksjobansattes løn
fra den 1. juli 2014 indgår ikke i opgørelsen af, hvor
meget refusion kommunen kan modtage af de udbetalte sygedagpenge,
dvs. at kommunen i de første 4 uger kan modtage 80 pct. i
refusion for udbetalte sygedagpenge, herefter kan kommunen modtage
40 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge i perioden den 12.
januar 2016 til og med den 27. marts 2016. Samtidig modtager
kommunen 65 pct. refusion for det reducerede tilskud til den
fleksjobansattes løn, der udbetales til arbejdsgiveren i
denne periode, jf. § 122 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Når den fleksjobansatte er
raskmeldt, modtager kommunen refusion for det udbetalte tilskud til
arbejdsgiveren til den fleksjobansattes løn på 65 pct.
efter de gældende refusionsregler i § 122 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Eksempel 2
En selvstændigt erhvervsdrivende har
før den 1. januar 2013 fået tilbud om støtte i
form af tilskud på grund af en varig og væsentligt
nedsat arbejdsevne, jf. § 75 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Den selvstændige bliver
sygemeldt den 12. januar 2016 og frem til og med den 27. marts
2016. Den pågældende modtager dels støtte i form
af tilskud til den selvstændige virksomhed efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, dels sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge.
Kommunens udgifter til sygedagpenge er
omfattet af de nye refusionsregler, og tilskuddet som kommunen
udbetaler til den selvstændigt erhvervsdrivende fra den 1.
juli 2014 indgår ikke i opgørelsen af, hvor meget
refusion kommunen kan modtage af de udbetalte sygedagpenge, dvs. at
kommunen i de første 4 uger kan modtage 80 pct. i refusion
for udbetalte sygedagpenge, herefter kan kommunen modtage 40 pct.
af udbetalte sygedagpenge i perioden den 12. januar 2016 til og med
den 27. marts 2016, da der ikke er udbetalt ydelser omfattet af
§ 3, stk. 1, til den selvstændigt erhvervsdrivende.
Samtidig modtager kommunen refusion af støtten i form af
tilskud på 65 pct. efter de gældende refusionsregler i
§ 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Eksempel 3
Hvis en person, som er visiteret til
fleksjob før den 1. januar 2013, og som modtager
ledighedsydelse, jf. § 74 a i lov om aktiv socialpolitik,
mister retten til ledighedsydelse på grund af manglende
jobsøgning, en gentagelsessanktion på grund af
afvisning af eller ophør i et fleksjob eller et tilbud,
eller på grund af manglende rådighed, jf. §§
76, 77 a og 77 b i lov om aktiv socialpolitik, kan den
pågældende modtage uddannelses- eller
kontanthjælp, hvis betingelserne for dette er opfyldt, jf.
kapitel 4 i lov om aktiv socialpolitik. I denne situation er den
pågældende fortsat visiteret til fleksjob, og det er
således alene retten til ledighedsydelse, der i en periode er
bortfaldet. Den fleksjobvisiterede kan genoptjene retten til
ledighedsydelse, når den pågældende har
været ansat i et fleksjob i 9 måneder inden for 18
måneder, jf. § 76, stk. 2, § 77 a, stk. 5, og
§ 77 b, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik.
Kommunens refusion af udbetalt uddannelses-
eller kontanthjælp til den ledige fleksjobvisiterede i den
periode, hvor personen har mistet retten til ledighedsydelse, er
omfattet af forslaget til § 5. Kommunen kan derfor modtage 80
pct. i refusion af den udbetalte hjælp i de første 4
uger, herefter kan der modtages 40 pct. i uge 5-26, 30 pct. i uge
27-52 og derefter 20 pct. fra og med uge 53. Hvis den
pågældende har modtaget uddannelses- eller
kontanthjælp i perioden den 1. juli 2014 indgår
udbetalt uddannelses- eller kontanthjælp i beregningen af,
hvor på refusionstrappen ydelser indplaceres i forhold til
kommunens ret til refusion. Hvis den pågældende f.eks.
har fået kontanthjælp i en periode på 48 uger
forud for den 4. januar 2016, vil kommunen kunne modtage 30 pct. i
refusion af den udbetalte kontanthjælp den 4. januar
2016.
Når retten til ledighedsydelse er
genoptjent, vil kommunens refusion af denne ydelse følge de
hidtil gældende regler i § 104 i lov om aktiv
socialpolitik, da personen fortsat er visiteret til fleksjob og
ikke har været ude af ordningen.
Eksempel 6
En person under 40 år er visiteret
til fleksjob før den 1. januar 2013 og modtager
ledighedsydelse efter § 74 a i lov om aktiv socialpolitik. Den
1. februar 2016 bliver den pågældende visiteret til et
ressourceforløb, da kommunen mener, at den
pågældendes arbejdsevne er yderligere nedsat,
således at personen ikke længere opfylder betingelserne
for et fleksjob.
Kommunen modtager henholdsvis 30 eller 50
pct. i refusion af udbetalt ledighedsydelse i perioden før
den 1. januar 2013 og frem til den 31. januar 2016 efter § 104
i lov om aktiv socialpolitik. Derefter modtager kommunen refusion
på 80 pct. af udgiften til ressourceforløbsydelse
under ressourceforløbet, da personer er visiteret ud af
fleksjobordningen og ind i ressourceforløbsordningen, jf.
forslaget til lovens § 5.«
Ministeren oplyser, at ovenstående
fortolkning af lovteksten herefter vil skulle lægges til
grund ved administrationen heraf.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at lovforslaget indebærer en meget drastisk reduktion af
statsrefusion til de nævnte ydelser, som lander på en
refusionssats, der er lavere end den nuværende laveste sats.
Denne model straffer de kommuner, som har forholdsvis mange borgere
på de pågældende overførselsindkomster, og
hvor arbejdsmarkedet ikke vil tage imod mennesker med nedsat
arbejdsevne. Sammenholdt med det økonomiske pres, kommunerne
i forvejen er udsat for, vil det føre til, at de
pågældende kommuner strammer kursen endnu mere over for
disse udsatte grupper, således at de modtager den ydelse, der
er billigst for kommunen eller slet ingen ydelse. Enhedslisten er
enig med LO og FTF´s fælles høringssvar, hvori
de to hovedorganisationer forventer, at omlægningen af
refusionssatserne vil skabe et stærkt økonomisk
incitament for kommunerne til at presse borgere helt ud af
offentlig forsørgelse. Efter Enhedslistens opfattelse er det
en tilsigtet virkning, da omlægningen af refusionssystemet er
en længe planlagt del af den tidligere og den nuværende
regerings økonomiske politik, som går ud på at
skabe råderum for skattelettelser, som især kommer de
højtlønnede og de rige til gode, og som øger
arbejdsudbuddet uden at øge efterspørgslen efter
arbejdskraft, hvilket blot fører til lavere
lønniveau.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 33
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 100, stk. 1-3, ophæves, og i
stedet indsættes: »Staten refunderer 30 pct. af
kommunens udgifter til hjælp efter §§ 27 og
29«.
Stk. 4 bliver herefter til stk.
2.«
[Videreførelse af hidtidig
refusionsbestemmelse vedrørende hjælp til person, der
ikke opfylder optjeningsbetingelserne for social pension m.fl., og
hjælp til indsatte]
Til § 36
2)
Indledningen affattes således:
»I lov nr. 324 af 11. april 2012 om
Udbetaling Danmark, som ændret ved § 1 i lov nr. 494 af
1. maj 2013, § 12 i lov nr. 522 af 2. juni 2014 og § 1 i
lov nr. 523 af 29. april 2015, foretages følgende
ændringer:«
[Konsekvens af ikrafttræden
af lov nr. 523 af 29. april 2015 om ændring af lov om
Udbetaling Danmark og forskellige andre love]
3) I
nr. 1 ændres
»indsættes som 2. pkt.« til:
»indsættes efter 1. pkt.«.
[Konsekvens af ikrafttræden
af lov nr. 523 af 29. april 2015, hvor der ved § 1, nr. 17,
blev indsat et 2. pkt. i § 26, stk. 1]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
26, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres
»efter 1. pkt.« til: »efter 1. og 2.
pkt.««
[Konsekvens af lovforslagets §
36, nr. 1, hvor der indsættes et nyt 2. pkt. i § 26,
stk. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af bemærkningerne
til § 33, nr. 1, at kommunen efter de gældende regler
modtager 30 pct. i refusion for hjælp udbetalt efter kapitel
4 i lov om aktiv socialpolitik. Hvis personen er i tilbud efter
§ 32, stk. 1, nr. 1, (ordinær uddannelse) eller kapitel
11 (virksomhedspraktik) i lov om aktiv socialpolitik, modtager
kommunen 50 pct. i refusion, dog modtages der 65 pct. i refusion,
hvis en person, som modtager revalideringsydelse, deltager i tilbud
efter kapitel 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Dette følger af § 100 i lov om aktiv socialpolitik.
Dette gælder også for
hjælp til personer, der har nået
efterlønsalderen, og som ikke kan få social pension
på grund af betingelserne om optjening, samt hjælp til
disse personers børn under 18 år. Denne persongruppe
vil som udgangspunkt ikke få tilbud m.v., da de har
nået tilbagetrækningsalderen, og udgangspunktet er
derfor, at kommunerne har modtaget 30 pct. i refusion for
hjælp udbetalt til denne persongruppe.
Det gælder endvidere for hjælp
efter § 29 i lov om aktiv socialpolitik til personer, der
får hjælp til boligudgifter og forsørgelse af
børn m.v., når personen er
varetægtsfængslet, indsat til afsoning m.v. Kommunen
modtager 30 pct. i refusion for udgifter til hjælp til denne
persongruppe.
Ved en beklagelig fejl er den
gældende refusionsbestemmelse vedrørende hjælp
til personer, der har nået efterlønsalderen, og som
ikke kan få social pension på grund af betingelserne om
optjening, samt vedrørende hjælp til disse personers
børn under 18 år og vedrørende hjælp til
personer, der er varetægtsfængslet eller indsat til
afsoning m.v., foreslået ophævet.
Da disse former for hjælp ikke skal
indgå i den foreslåede refusionsomlægning,
foreslås der i stedet indsat en bestemmelse - § 100,
stk. 1 - som vedrører kommunernes ret til refusion for
hjælp udbetalt til de nævnte persongrupper,
således at der ydes 30 pct. i statsrefusion.
Bestemmelsen svarer til de gældende
regler.
Samtidig skal der foretages en
konsekvensændring som følge af forslaget til
nyaffattelsen af § 100, stk. 1, idet § 100, stk. 4, nu
bliver stk. 2.
Der henvises til bemærkningerne til
det fremsatte lovforslags § 33, nr. 1.
Til nr. 2
Ændringen af indledningen er en
konsekvensændring som følge af lov nr. 523 af 29.
april 2015 om ændring af lov om Udbetaling Danmark og
forskellige andre love, der trådte i kraft den 1. maj
2015.
Til nr. 3 og 4
Ved § 1, nr. 17, i lov nr. 523 af 29.
april 2015 om ændring af lov om Udbetaling Danmark og
forskellige andre love, blev der indsat et 2. pkt. i § 26,
stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark.
Med ændringsforslaget
præciseres det, at lovforslagets § 36, nr. 1, skal
indsættes som 2. pkt. i § 26, stk. 1, før
ovennævnte ændring. Der er alene tale om en lovteknisk
ændring.
Som konsekvens af indsættelsen af et
nyt 2. pkt. foreslås der med ændringsforslaget
tilføjet en henvisning til 2. pkt. i den gældende
bestemmelse i § 26, stk. 1, 2. pkt., som efter
ændringsforslaget bliver 3. pkt.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine
Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack
Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen
(V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 183
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 6 | Betænkningsbidrag, fra
beskæftigelsesministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 183
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om omlægningen af refusionen
medfører større eller mindre samlet kompensation til
kommunen for borgere i fleksjob, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|