Fremsat den 27. marts 2015 af
Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Frank Aaen (EL) og Christian
Juhl (EL)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion
(Udvidelse af den sikrede personkreds)
§ 1
I lov nr. 336 af 2. april 2014 om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion foretages følgende ændringer:
1. Titlen affattes således:
»Lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion«
2. §
1 affattes således:
Ȥ 1. Denne lov omfatter
personer med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion, der er omfattet af §§ 2-5 i lov om
arbejdsskadesikring og deres efterladte.«
3. I
§ 2, stk. 1, nr. 3, udgår
», og at sygdommen er opstået i tilknytning til og som
følge af udsendelse som nævnt i § 1, stk.
2«.
4. §
4 affattes således:
»§ 4. Afgørelser
efter denne lov kan af tilskadekomne, efterladte, den
ansættende myndighed og af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring vedrørende andre personer end
statsansatte indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel
8 i lov om arbejdsskadesikring.«
5. I
§ 6, 2. pkt., indsættes
efter »ansættende statsmyndighed«: »og
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, jf. stk. 2«.
6. I
§ 6 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan til finansieringen af
udgifter efter stk. 1 opkræve et tillæg til bidraget
efter § 58 i arbejdsskadesikringsloven hos alle arbejdsgivere
bortset fra statslige arbejdsgivere.«
§ 2
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november 2014, som
ændret senest ved lov nr. 53 af 27. januar 2015, foretages
følgende ændringer:
1. § 14,
stk. 3, nr. 4, affattes således:
»4) lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.«
2. I
§ 59, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »lov om erstatning og godtgørelse til
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion« til:
»lov om erstatning og godtgørelse til personer med
sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion«.
3. § 94,
stk. 3, nr. 4, affattes således:
»4) lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.«
§ 3
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 10 af 12. januar 2015, foretages
følgende ændring:
1. § 14 c,
stk. 1, nr. 4, affattes således:
»4) lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion,«
§ 4
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig førtidspension m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 11 af 12. januar 2015, foretages
følgende ændring:
1. § 20,
stk. 1, nr. 4, affattes således:
»4) lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion,«
§ 5
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1041 af 15. september 2014, som ændret senest ved lov nr. 202
af 27. februar 2015, foretages følgende ændring:
1. § 7,
nr. 20, 2. pkt., affattes således:
»Det samme gælder for
kapitalbeløb, der udbetales i henhold til § 17, stk. 7,
4. og 5. pkt., og § 27 i lov om arbejdsskadesikring, når
erstatningen er tilkendt efter lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion.«
§ 6
Loven træder i kraft den 1. oktober 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Af lov nr. 336 af 2. april 2014 om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion fremgår det, at loven omfatter tidligere
udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion. Det handler om en lov, som er
et tillæg til arbejdsskadeloven, og som kan opfattes som en
særlov gældende for de omtalte persongrupper.
Loven er blevet til på baggrund af tidligere
hændelser, ikke mindst hændelser for de danske
soldater, som var udsendt i Cypern, Eksjugoslavien, Irak og
Afghanistan.
Det viste sig i en omfattende rapport fra SFI, »Danske
hjemvendte soldater«, september 2010, at en del af de
udsendte fik psykiske men af deres deltagelse i krigene, og mere
end 500 havde fået posttraumatisk belastningsreaktion (ptsd).
Mange af de udsendte fik ikke dette anerkendt og fik ingen
erstatning.
Sygdommen ptsd kom på fortegnelsen over erhvervssygdomme i
2005 på baggrund af WHO's sygdomsklassifikation ICD-10.
Det betyder, at WHO's sygdomsklassifikation blev brugt meget
firkantet, og det betød, at de, som ikke fik en
lægefaglig diagnose inden for de første 6
måneder fra belastningens ophør, ikke fik anerkendt
ptsd. Problemet var imidlertid, at der var få andre
hjemvendte soldater, som var mere heldige, ved at deres sag blev
taget op i det almindelige retssystem, hvor de fik erstatning efter
erstatningsansvarsloven, selv om at det ikke nødvendigvis
var muligt at konstatere ptsd efter 6 måneders
forløb.
På denne baggrund anmeldte forslagsstillerne
forespørgsel F 29 (Folketingstidende 2012-13, 81.
møde, s. 31 ff.), hvor såvel
beskæftigelsesministeren som forsvarsministeren skulle
forklare Arbejdsskadestyrelsens praksis, som betød, at de
skadede skulle have en lægefaglig begrundelse for deres ptsd
inden for de første 6 måneder. Denne
forespørgsel udmundede i en enstemmig vedtagelse af V 57,
hvoraf bl.a. fremgik:
»- forsvarsministeren og beskæftigelsesministeren
giver tilsagn om, at der etableres en ordning for veteraner, hvor
der ikke stilles krav om, at dokumentation for sygdomsdebut
vedrørende PTSD i arbejdsskadesager skal ske i form af
lægebesøg indenfor, som udgangspunkt, 6 måneder.
Ordningen omfatter også tidligere afgjorte sager«.
På et møde mellem Arbejdsskadestyrelsen og
Sundhedsstyrelsen i oktober 2012 kom det frem, at 6 måneders
diagnosekriteriet for ptsd på daværende tidspunkt
fortsat var det gældende kriterium, men at nyere
undersøgelser tydede på, at der måske kunne
gå længere tid, inden symptomerne viser sig.
Den daværende beskæftigelsesminister satte derfor
gang i udredningen om ptsd. Udredningen havde til formål at
undersøge, om Arbejdsskadestyrelsens krav om at anerkende
ptsd var baseret på den nyeste forskning på
området.
Ptsd-udredningen blev udarbejdet af et forskerteam med professor
og forskningsleder Jens Peter Bonde fra Arbejdsmedicinsk Klinik
på Bispebjerg Hospital i spidsen.
Konklusionerne af udredningen om ptsd, »A scientific
review adressing delayed-onset posttraumatic stress disorder and
posttraumatic depression« fra juni 2013 var bl.a.:
- ptsd kan udvikles
senere end 6 måneder efter udsættelse for en traumatisk
begivenhed (forsinket ptsd).
- I udredningen
henvises der til undersøgelser, der viser, at omkring 25
pct. af alle ptsd-tilfælde er forsinket ptsd.
- Personer, der
udvikler forsinket ptsd, har ofte haft enkelte symptomer på
ptsd inden for de første måneder efter den traumatiske
begivenhed.
- Forsinket ptsd
forekommer hyppigere blandt professionelle faggrupper (f.eks.
soldater) end blandt andre.
Udredningen byggede på en undersøgelse af 30.000
personer. Det handlede om folk, som fik ptsd, og andelen heraf, som
fik det forsinket. Hændelserne handlede om naturkatastrofe,
terror, teknologisk katastrofe, sygdom og udsendelser i krig.
Det viste sig, at langt de fleste af dem, der fik ptsd
forsinket, var soldater, som havde været udsendt i krig. Men
af de andre grupper fik nogle også ptsd forsinket.
På baggrund af udredningen om ptsd ændrede
Arbejdsskadestyrelsen sin praksis, og regeringen lavede et
lovforslag (L 104, folketingsåret 2013-14), som omfattede
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret posttraumatiske belastningsreaktion. I
bemærkningerne stod der, at lovforslaget var begrundet i den
tidligere vedtagelse under forespørgsel F 29, og ministeren
understregede, at lovforslaget handlede om de tidligere udsendte,
som også var nævnt i vedtagelsen.
I forbindelse med høringen vedrørende lovforslaget
udvidedes lovforslaget til også at omfatte andre
statsansatte.
Under høringen over lovforslaget udtalte FTF:
»At lovforslaget bør indrettes, således at de
objektive krav, der kendes fra arbejdsskadelovgivningen
opretholdes, således at personer udsat for samme
hændelser og samme dokumentationsvanskeligheder stilles lige
uanset om der er tale om soldater, politifolk, brandfolk og andre
faggrupper«.
Netop spørgsmålet om de objektive krav bør
fastholdes i loven, og derfor fremsættes dette forslag om
ændring af loven. Når man ser på finansieringen
af forslaget, giver forslaget Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring mulighed for at opkræve et
tillæg til bidraget efter § 58 i arbejdsskadeloven hos
alle arbejdsgivere bortset fra statslige arbejdsgivere.
Lovforslaget er sendt i ekstern høring med svarfrist den
24. april 2015.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovforslagets titel ændres som
konsekvens af den udvidede personkreds, der indføres ved
forslag nr. 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at lovforslaget udvides
til at omfatte alle personer, der er omfattet af den sikrede
personkreds i § 2-5 i arbejdsskadesikringsloven.
Ved forslaget ligestilles alle tilskadekomne,
uanset om de mindst en gang har været udsendt eller i
øvrigt i tjenstligt medfør har opholdt sig i udlandet
i områder, hvor danske statsansatte deltager i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver, eller om de har
pådraget sig ptsd under arbejde i Danmark. Samtidig
ligestilles privatansatte og andre offentligt ansatte end
statsansatte med soldater og andre statsansatte efter loven.
Det vurderes, at udvidelsen vil få
betydning for privatansatte, der udsendes af en arbejdsgiver til
konfliktområder m.v. og for fængselsfunktionærer
og socialrådgivere og andre, der som led i deres tjeneste
udsættes for påvirkninger, der kan medføre
ptsd.
Det er fortsat en betingelse efter loven, at
sygdommen først diagnosticeres sent, dvs. efter 6
måneder efter belastningens ophør.
Den udvidede personkreds indebærer en
udvidelse af personkredsen nævnt i Folketingets vedtagelse af
V 57 (folketingsåret 2012-13).
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
2 om den udvidede personkreds. Der stilles ikke længere krav
om, at sygdommen skal være opstået i tilknytning til og
som følge af en udsendelse. Det forudsættes fortsat,
at øvrige betingelser i arbejdsskadesikringsloven er
opfyldt, herunder kravet om, at der er årsagssammenhæng
mellem den arbejdsmæssige belastning og sygdommen.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
2 om den udvidede personkreds. Det foreslås, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring varetager retten til at
indbringe Arbejdsskadestyrelsens afgørelser for
Ankestyrelsen i sager, der ikke vedrører statsansatte.
Til nr. 5 og 6
Den udvidede personkreds, der foreslås i
nr. 2, indebærer ændringer af forslaget til § 6 om
finansiering af udgifterne til erstatning og godtgørelse,
sagsoplysning og administration.
Efter arbejdsskadesikringsloven finansieres
udgifter vedrørende erhvervssygdomme af arbejdsgiverne ved
betaling af bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
Dette gælder udgifter til erstatning m.v. og til
administration m.v.
Sent diagnosticeret ptsd er i dag ikke
omfattet af arbejdsskadesikringsloven og kan derfor ikke
finansieres af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring uden
særskilt hjemmel.
De væsentligste udgifter efter
lovforslaget til erstatning m.v. påhviler
Forsvarsministeriet.
Det foreslås på denne baggrund, at
staten udbetaler erstatning m.v. til tilskadekomne statsansatte.
Det foreslås, at det er de enkelte statsinstitutioner, der
finansierer udgifterne vedrørende deres ansatte. Dette
svarer til princippet i L 104.
For andre personer end statsansatte
foreslås det, at udgifterne også betales af staten, der
får refusion fra Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring for
udgifterne. Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring får i den
forbindelse adgang til at indbringe Arbejdsskadestyrelsens
afgørelser for Ankestyrelsen efter forslaget i nr. 4.
Det foreslås videre, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring får hjemmel til at opkræve et
tillæg til bidraget efter § 58 i
arbejdsskadesikringsloven hos arbejdsgiverne, dog ikke hos
statslige arbejdsgivere.
Det bemærkes, at det ikke er muligt at
skønne over de økonomiske konsekvenser af en
udvidelse af den sikrede personkreds.
Til § 2
Til nr. 1-3
Forslagene er konsekvenser af lovforslagets
forslag om, at loven skal omfatte alle personer, som er omfattet af
den sik?rede personkreds i §§ 2-5 i
arbejdsskadesikringsloven.
Til § 3
Til nr. 1
Forslagene er konsekvenser af lovforslagets
forslag om, at loven skal omfatte alle personer, som er omfattet af
den si?krede personkreds i §§ 2-5 i
arbejdsskadesikringsloven.
Til § 4
Til nr. 1
Forslagene er konsekvenser af lovforslagets
forslag om, at loven skal omfatte alle personer, som er omfattet af
den si?krede personkreds i §§ 2-5 i
arbejdsskadesikringsloven.
Til § 5
Til nr. 1
Forslagene er konsekvenser af lovforslagets
forslag om, at loven skal omfatte alle personer, som er omfattet af
den si?krede personkreds i §§ 2-5 i
arbejdsskadesikringsloven.
Til § 6
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. oktober 2015.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | § 1 | Lov om erstatning og godtgørelse
til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion. ? | | 1. Titlen affattes således: »Lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion« | § 1.
Denne lov omfatter tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion og deres efterladte. | | 2. § 1 affattes således: »§
1. Denne lov omfatter personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion, der er omfattet af §§
2-5 i lov om arbejdsskadesikring, og deres efterladte.« | § 2.
Arbejdsskadestyrelsen tilkender erstatning og godtgørelse
for sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion,
når 1) sygdommen ikke kan anerkendes som
erhvervssygdom efter lov om arbejdsskadesikring, 2) begrundelsen for, at sygdommen ikke
kan anerkendes efter lov om arbejdsskadesikring, er, at der mangler
dokumentation for tidsmæssig sammenhæng mellem
belastning og sygdomsdebut, og 3) der foreligger en psykiatrisk
speciallægeerklæring udstedt senere end 6 måneder
efter belastningens ophør, hvori det erklæres, at den
undersøgte person lider af posttraumatisk
belastningsreaktion, og at sygdommen er opstået i tilknytning
til og som følge af udsendelse som nævnt i § 1,
stk. 2. | | 3. I § 2, stk. 1, nr. 3, udgår »,
og at sygdommen er opstået i tilknytning til og som
følge af udsendelse som nævnt i § 1, stk.
2«. | § 4.
Afgørelser efter denne lov kan af den tidligere udsendte
soldat eller anden statsansatte, af dennes efterladte og af den
ansættende myndighed påklages til Ankestyrelsen efter
reglerne i kapitel 8 i lov om arbejdsskadesikring. | | 4. § 4 affattes således: »§
4. Afgørelser efter denne lov kan af tilskadekomne,
efterladte, den ansættende myndighed og af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring vedrørende andre personer end
statsansatte indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel
8 i lov om arbejdsskadesikring.« | § 6.
Staten afholder udgifterne til erstatning og godtgørelse
efter loven og til Arbejdsskadestyrelsens og Ankestyrelsens
administration af sager efter loven samt udgifter til oplysning af
sagerne. Arbejdsskadestyrelsen afholder udgifter til oplysning af
sagerne og til erstatning og godtgørelse mod senere refusion
fra den ansættende statsmyndighed. | | 5. I § 6 indsættes efter
»ansættende statsmyndighed«: »og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring,
jf. stk. 2«. 6. I § 6 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan til finansieringen af
udgifter efter stk. 1 opkræve et tillæg til bidraget
efter § 58 i arbejdsskadesikringsloven hos alle arbejdsgivere
bortset fra statslige arbejdsgivere.« | | | § 2 | §
14. Stk. 3. Der
skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der
udbetales som følge af personskade efter 1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, 2) lov om erstatningsansvar, 3) lov om arbejdsskadesikring
eller 4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion. | | 1. § 14, stk. 3, nr. 4, affattes
således: »4) lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion« | § 59.
Kommunen nedsætter revalideringsydelsen med indtægter
fra løbende udbetalinger fra forsikringer og
pensionsordninger, herunder løbende udbetaling af
erhvervsevnetabserstatning efter lov om arbejdsskadesikring og
efter lov om erstatning og godtgørelse til tidligere
udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion. Disse indtægter
trækkes dog kun fra i det omfang, de sammenlagt med
revalideringsydelsen overstiger revalidendens hidtidige
arbejdsindtægter. Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om, hvorledes hidtidige
arbejdsindtægter opgøres og reguleres m.v. | | 2. I § 59, stk. 1, 1. pkt., ændres
»lov om erstatning og godtgørelse til tidligere
udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion« til: »lov om
erstatning og godtgørelse til personer med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion«. | §
94. Stk. 3.
Kommunen kan endvidere ikke træffe beslutning om
tilbagebetaling efter stk. 1, når en erstatning for tab af
erhvervsevne udbetales som følge af personskade efter 1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, 2) lov om erstatningsansvar, 3) lov om arbejdsskadesikring, bortset
fra de tilfælde, der omfattes af den nævnte lovs §
29, eller 4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion. | | 3. § 94, stk. 3, nr. 4, affattes
således: »4) lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion« | | | § 3 | § 14 c.
Ved opgørelse af formue efter § 14 b bortses fra
erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge
af personskade efter 1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, 2) lov om erstatningsansvar, 3) lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, 4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion, 5) lov om erstatning for
vaccinationsskader, 6) lov om patientforsikring, 7) lov om lægemiddelskader, 8) cirkulære om statens
erstatningsordninger for deltagere i praktisk
erhvervsorientering, 9) lov om erstatning for skadelidte
værnepligtige m.fl. eller 10) bestemmelser for ansættelse og
aflønning af personel ansat på kontrakt i
Beredskabskorpset i forbindelse med humanitært
hjælpearbejde. | | 1. § 14 c, stk. 1, nr. 4, affattes
således: »4) lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion,«. | | | | | | § 4 | § 20. Ved
opgørelse af formue efter § 19 bortses fra erstatning
for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af
personskade efter 1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, 2) lov om erstatningsansvar, 3) lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, 4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion, 5) lov om erstatning for
vaccinationsskader, 6) lov om patientforsikring, 7) lov om lægemiddelskader, 8) cirkulære om statens
erstatningsordninger for deltagere i praktisk
erhvervsorientering, 9) lov om erstatning for skadelidte
værnepligtige m.fl. eller 10) bestemmelser for ansættelse og
aflønning af personel ansat på kontrakt i
beredskabskorpset i forbindelse med humanitært
hjælpearbejde. | | 1. § 20, stk. 1, nr. 4, affattes
således: »4) lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion,«. | | | § 5 | §
7. 20) Engangsbeløb, der udbetales
til den erstatningsberettigede efter § 32, stk. 7 eller 8,
eller § 36, stk. 4 eller 5, i lov om sikring mod følger
af arbejdsskade, jf. § 85 a, stk. 2, i lov om
arbejdsskadesikring, samt kapitalbeløb, der udbetales til
den erstatningsberettigede efter § 17, stk. 7, 4. og 5. pkt.,
§ 27 og § 85, stk. 5, i lov om arbejdsskadesikring. Det
samme gælder for kapitalbeløb, der udbetales i henhold
til § 17, stk. 7, 4. og 5. pkt., og § 27 i lov om
arbejdsskadesikring, når erstatningen er tilkendt efter lov
om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater
og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion. | | 1. § 7, nr. 20, 2. pkt., affattes
således: »Det samme gælder for
kapitalbeløb, der udbetales i henhold til § 17, stk. 7,
4. og 5. pkt., og § 27 i lov om arbejdsskadesikring, når
erstatningen er tilkendt efter lov om erstatning og
godtgørelse til personer med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion.« |
|
Skriftlig fremsættelse
Jørgen
Arbo-Bæhr (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og
andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion (Udvidelse af den sikrede personkreds).
(Lovforslag nr. L 182)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.