Fremsat den 26. marts 2015 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Indførelse af fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi, ændring af
bedømmelsesordning ved folkeskolens skriftlige prøver
m.v.)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014, som ændret
ved lov nr. 1641 af 26. december 2013, § 1 i lov nr. 406 af
28. april 2014, § 13 i lov nr. 632 af 16. juni 2014 og §
2 i lov nr. 1539 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1. Fem
steder i § 9, stk. 2, og i § 10, stk. 2, 2. pkt., ændres
»forløb« til:
»trinforløb«.
2. I
§ 13, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Der gives ikke standpunktskarakterer
på andre af grundskolens klassetrin.«
3. § 14,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Hver elev skal aflægge to
prøver i faget dansk, en prøve i hvert af fagene
matematik og engelsk samt en fælles prøve, hvori
fagene fysik/kemi, biologi og geografi indgår.«
4. § 14,
stk. 2, 4. pkt., ophæves.
5. § 14,
stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Undervisningsministeren
fastsætter endvidere regler om censorer.«
6. I
§ 19 f, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »9. -klasseprøver, jf. § 14, stk. 2,
1. pkt.« til: »9. -klasseprøver i fagene dansk,
matematik og engelsk.«
7. I
§ 19 f, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »9. -klasseprøver«:
»i dansk, matematik og engelsk«.
8. I
§ 19 f, stk. 3, indsættes
efter 2. pkt.:
»Undervisningsministeren
fastsætter endvidere regler om censorer.«
9. § 41,
stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1)
Skolebestyrelsernes sammensætning.«
10. I
§ 42, stk. 1, indsættes som
nr. 4:
»4) Hvis
skolen optager børn i skolens skolefritidsordning, der endnu
ikke har nået den alder, hvor de kan indskrives i
folkeskolen, jf. § 3, stk. 7, 2. pkt., skal der vælges
mindst 1 forældrerepræsentant af og blandt
forældrene til disse børn.«
11. I
§ 42, stk. 3, indsættes
efter »skoler«: »eller afdelinger«.
12. I
§ 42, stk. 12, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1«: », § 24 a,
stk. 2, og § 24 b, stk. 2, dog således at der fortsat
vælges repræsentanter for forældre til
børn i folkeskolen,«.
13. I
§ 42, stk. 12, 4. pkt.,
ændres »stk. 1 og stk. 9, 1. pkt.,« til:
»stk. 1, 6 og 9, 1. pkt., og § 24 b, stk. 2,«.
14. I
§ 44, stk. 2, nr. 5, ændres
»mellem lærerne« til: »blandt det
undervisende personale«.
15. I
bilag 1 indsættes efter
»Note: Bh: Børnehaveklasse.«: »Note: Ad
pkt. D. Valgfag: Det bemærkes, at Fælles Mål for
valgfagene tysk og fransk er udarbejdet under den
forudsætning, at der gives undervisning i disse valgfag i 240
timer fordelt på 7.-9. klassetrin.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 5,
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 3. § 1, nr. 3,
6 og 7, finder anvendelse fra skoleåret 2016/2017. For
elever, der aflægger 9. -klasseprøver eller 10.
-klasseprøver i skoleåret 2015/16, finder de hidtil
gældende regler anvendelse. Skolerne kan dog beslutte, at 9.
-klasseprøver fra og med prøveterminen maj-juni i
skoleåret 2015/2016 gennemføres efter folkeskolelovens
§ 14, stk. 2, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 3.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 1.1. Lovforslagets
hovedpunkter | 1.2. Lovforslagets
baggrund | 2. Lovforslagets indhold | 2.1. Fælles
prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi | 2.2. Ændring
af bedømmelsesordning ved skriftlige
prøver | 2.3. Justering af
reglerne om skolebestyrelser | 3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
Med folkeskolereformen er der igangsat en
omfattende udvikling af folkeskolen med den samlede
målsætning at hæve elevernes faglige niveau,
øge deres trivsel og få flere elever til at tage en
ungdomsuddannelse. Folkeskolens prøver skal være
tidssvarende og virkelighedsnære, så de i højere
grad afspejler den virkelighed, som eleverne vil møde efter
folkeskolen.
Der foreslås på den baggrund
indført en ny bunden praktisk-mundtlig fælles
prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi i 9. klasse
som erstatning for den nuværende bundne
praktiske-mundtligprøve i faget fysik/kemi. Med den
foreslåede prøve afprøves eleverne i deres
kompetencer inden for de tre fags kompetenceområder (de
naturfaglige kompetencer) samt færdigheder og viden om
naturfaglige forhold, hvor relevante elementer af de enkelte
naturfag anvendes til at belyse en naturfaglig problemstilling.
For at tilgodese de fagspecifikke
færdigheder og viden i hvert af de tre fag, fysik/kemi,
biologi og geografi, etableres samtidig en ny skriftlig
prøve i faget fysik/kemi, der skal indgå i gruppen af
udtræksfag placeret i fagblokken naturfag på linje med
de nuværende skriftlige udtræksprøver i biologi
og geografi. Formålet med de foreslåede prøver
er at gøre flere elever interesserede i og motiverede for at
søge videre uddannelse med fokus på naturvidenskab,
samt at eleverne prøves i naturfaglige kompetencer i alle
tre naturfag.
Elever i 10. klasse vil som konsekvens af, at
prøven i fysik/kemi i 9. klasse erstattes af en fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi, kun kunne
aflægge 10. -klasseprøve i faget fysik/kemi og ikke
som i dag også 9. -klasseprøven i fysik/kemi.
Med lovforslaget lægges der endvidere op
til, at den nuværende bedømmelsesordning i forbindelse
med folkeskolens skriftlige prøver ændres,
således at prøver med skriftlig besvarelse på 9.
- og 10. klassetrin fremover alene bedømmes af én
statsligt beskikket censor. Med forslaget ophæves dermed den
nuværende ordning, hvor statsligt beskikkede censorer og
faglærere deltager i bedømmelsen af elevernes
skriftlige prøver i folkeskolen.
Der foretages endvidere en række
justeringer og præciseringer som opfølgning på
folkeskolereformen, herunder om sammensætningen af
skolebestyrelsen.
1.2. Lovforslagets baggrund
I november 2014 blev folkeskoleforligskredsen
enige om at iværksætte 12 overordnede initiativer til
videreudvikling af folkeskolens prøver. Initiativerne
omhandler bl.a. adgang til internettet ved skriftlig prøve i
dansk, forsøg med matematisk problemløsning med
inddragelse af it-værktøj, forsøg med
fælles prøve i historie, samfundsfag og eventuelt
kristendomskundskab, forsøg med flere valgfag som
prøvefag, en bunden praktisk-mundtlig fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi i 9. klasse og
mindre censur ved skriftlige prøver. Formålet med
initiativerne er bl.a. at understøtte folkeskolereformens
mål om at løfte det faglige niveau i folkeskolen og
sikre, at prøverne i højere grad motiverer og
understøtter en moderne og tidssvarende undervisning, der
også er rettet mod verden uden for og efter folkeskolen. De
to sidstnævnte initiativer om en fælles prøve i
fysik/kemi, biologi og geografi og mindre censur kræver
lovændring, mens de øvrige initiativer kan
gennemføres administrativt.
Videreudviklingen af prøverne skal
sikre, at prøverne afspejler den udvikling af folkeskolens
fag og undervisning, som folkeskolereformen lægger op til,
f.eks. gennem forenklingen af Fælles Mål og fokus
på differentierede, kompetenceorienterede lærings- og
undervisningsformer, der kobler teori og praksis, åbner
skolen mod den omgivende verden og i øget grad inddrager og
tager udgangspunkt i it. Der skal være et solidt fokus
på elevernes tilegnelse af grundlæggende faglige
færdigheder og viden samtidig med, at deres evner til at
anvende færdigheder og viden afprøves.
Prøverne skal understøtte
overgangen til ungdomsuddannelserne ved at knytte an til de
arbejds-, lærings- og prøveformer, som eleverne vil
møde på ungdomsuddannelserne, ligesom prøverne,
hvor det er relevant, skal inddrage elementer, der bidrager til
elevernes uddannelses- og erhvervsafklaring, f.eks. i relation til
erhvervsuddannelserne.
Det er et helt centralt element ved
videreudviklingen af folkeskolens prøver, at
prøvesystemet fremadrettet bliver mere effektivt,
således at det understøtter målsætningen i
folkeskolereformen om øget samvær mellem lærer
og elev med fokus på læring. Dette skal ske via
prioriteret ressourceanvendelse og en optimal anvendelse af de
centrale og decentrale udgifter til prøverne.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fælles prøve i fagene fysik/kemi,
biologi og geografi
2.1.1. Gældende ret
Det følger af folkeskolelovens §
14, stk. 2, 1. pkt., at hver elev i 9. klasse skal aflægge to
prøver i faget dansk og en prøve i hvert af fagene
matematik, engelsk og fysik/kemi, som aflægges som bundne
prøver. Herudover skal den enkelte elev efter
folkeskolelovens § 14, stk. 2, 2. pkt., aflægge to
prøver, som fastsættes ved udtrækning efter
undervisningsministerens bestemmelse inden for henholdsvis
fagblokken humanistiske fag og fagblokken naturfag.
Efter folkeskolelovens § 19 f, stk. 1,
kan elever i 10. klasse indstille sig til 10. -klasseprøver
i et eller flere af fagene dansk, matematik, engelsk, tysk, fransk
og fysik/kemi, eller indstille sig til at aflægge en eller
flere af folkeskolens bundne 9. -klasseprøver nævnt i
folkeskolelovens § 14, stk. 2, 1. pkt.
Det følger af folkeskolelovens §
14, stk. 4, at undervisningsministeren bl.a. fastsætter
regler om folkeskolens 9. -klasseprøver, herunder om
tidspunktet for prøvernes afholdelse, om kravene i de
enkelte fag ved prøverne, om udtrækningen af fag og
prøver, om antallet af prøver i fagene og om
prøvernes gennemførelse.
Undervisningsministeren har med
bekendtgørelse nr. 1001 af 15. september 2014 om
folkeskolens prøver, som udmønter bemyndigelsen i
folkeskolelovens § 14, stk. 4, bestemt, at prøvefag til
udtræk inden for fagblokken humanistiske fag er engelsk,
kristendomskundskab, historie, samfundsfag og tysk eller fransk.
Prøvefag til udtræk inden for fagblokken naturfag er
mundtlig matematik og mundtlig idræt samt skriftlige
prøver i biologi og geografi. Udtræksprøverne i
biologi og geografi har været digitale og selvrettende siden
2007, hvor skolerne har kunnet tilmelde deres elever til digital
prøveafholdelse. Den digitale prøve i matematiske
færdigheder, der blev lanceret i et pilotforløb i maj
2014, forventes afholdt på frivillig basis fra
prøveterminen maj 2015. Det forventes endvidere, at
prøveformen bliver permanent fra sommerprøveterminen
2016.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med dette lovforslag foreslås der
indført en ny fælles prøve, hvori fagene
fysik/kemi, biologi og geografi indgår. Prøven vil
være en bunden praktisk-mundtlig prøve for alle elever
i 9. klasse og vil erstatte den nuværende bundne prøve
i fysik/kemi, der aflægges ved afslutning af undervisningen
på 9. klassetrin. Der vil således fortsat være et
uændret antal bundne prøver, som eleverne skal
aflægge ved afslutning af undervisningen på 9.
klassetrin.
Den fælles prøve i de tre
naturfag foreslås indført som frivilligt alternativ
til den eksisterende praktisk-mundtlige prøve i fysik/kemi
ved prøveterminen i maj-juni i skoleåret 2015/2016 og
som permanent prøveform fra skoleåret 2016/2017.
Med henblik på at sikre, at elevernes
opnåelse af de enkelte fags færdigheder, viden og
kundskaber dokumenteres gennem afholdelse af enkeltfaglige
prøver, etableres der samtidig en skriftlig
udtræksprøve i fysik/kemi. Prøven til
udtræk i fysik/kemi placeres sammen med de øvrige
udtræksprøver i fagblokken naturfag. På den
måde sikres både hensynet til at tænke
naturfagene på tværs og hensynet til særskilt
afprøvning af fagspecifikke færdigheder og viden i
fysik/kemi. Prøven til udtræk i fysik/kemi er en
skriftlig prøve, der forventes at kunne aflægges
digitalt som en selvrettende prøve. Det vil sige en
prøveform, hvor de korrekte svar er indarbejdet i
prøvesystemet, og hvor besvarelserne bedømmes
digitalt.
Det overordnede formål med forslaget er
at understøtte, at flere elever bliver mere interesserede i
og motiverede for at søge videre uddannelse med fokus
på naturvidenskab. En fælles prøve vil
understøtte mere varieret og anvendelsesorienteret
undervisning, da eleverne kan arbejde med naturfaglige
problemstillinger fra forskellige fagperspektiver. Målet er
således, at eleverne skal opleve, at naturfag ikke blot er
adskilte og måske lidt "tunge" vidensfag, men derimod fag,
der giver eleverne nogle grundlæggende naturvidenskabelige
tankegange og metoder, som gør dem i stand til at belyse
forskellige naturfaglige problemstillinger, der går på
tværs af fagene.
Sigtet er samtidig, at eleverne skal motiveres
af den virkelighedsnære tilgang i undervisningen - og i
prøvesituationen - hvor der i høj grad tages
udgangspunkt i naturvidenskabelige problemstillinger i hverdagen og
omverdenen. Motiverede elever har øget læring, og en
styrket interesse for naturfag allerede i folkeskolen kan
således påvirke elevernes videre fokus i
ungdomsuddannelserne positivt i retning af de naturvidenskabelige
fag.
Det er i den forbindelse centralt, at
fagspecifikke færdigheder og fagspecifik viden fortsat vil
være omdrejningspunktet i den fælles prøve, men
at det fagspecifikke fremover i højere grad end i dag
anvendes på praksisnære problemstillinger. De
fagspecifikke færdigheder og viden - og elevernes engagement
heri - skal således styrkes gennem arbejdet med de
naturfaglige problemstillinger i prøvesituationen.
Hertil kommer, at prøven kan styrke
overgangen til de gymnasiale uddannelser, f.eks. stx, hvor eleverne
følger et tværgående naturvidenskabeligt
forløb.
Fordelingen af prøvens indhold på
fag i den fælles prøve vil afspejle fordelingen af
undervisningstimer i skolen. Det opgivne stof til prøven vil
derfor være fordelt forholdsmæssigt mellem fagene
fysik/kemi, biologi og geografi i forhold til de vejledende timetal
(fysik/kemi: 44 %, biologi: 31 % og geografi: 25 %).
Prøven spiller også sammen med
målsætningen i de forenklede Fælles Mål om
kompetence- og anvendelsesorienteret undervisning, idet eleverne
prøves i at anvende deres tilegnede naturfaglige
kompetencer, herunder færdigheder og viden fra fysik/kemi,
biologi og geografi til at belyse virkelighedsnære og
meningsfulde naturfaglige problemstillinger.
Med henblik på at undersøge, om
den fælles prøve i de tre naturfag styrker interessen
og motivationen hos eleverne i forhold til naturfagene,
igangsættes et femårigt evaluerings- og
følgeforskningsprogram i perioden 2015-2020, der blandt
andet vil omfatte en evaluering i 2020 af den fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.
Endvidere vil der i skoleårene 2015/2016
og 2016/2017 blive gennemført forsøg med en ekstra
obligatorisk projektopgave inden for den naturfaglige blok i 9.
klasse, ligesom Undervisningsministeriet i 2015 udarbejder en
analyse af fordelingen af, hvilke fag der indgår i de
nuværende projektopgaver i 9. klasse.
Undervisningsministeren vil benytte
bemyndigelsen i folkeskolelovens § 14, stk. 4, til at
fastsætte prøvens endelige udformning i
bekendtgørelsen om folkeskolens prøver.
Elever i 10. klasse vil - som konsekvens af,
at den bundne prøve i 9. klasse i fysik/kemi erstattes af en
bunden fælles 9. -klasseprøve i fysik/kemi, biologi og
geografi - fra skoleåret 2016/2017 kun kunne aflægge
10. -klasseprøve i fysik/kemi og ikke som i dag også
9. -klasseprøven i fysik/kemi.
I 10. klasse undervises ikke i geografi og
biologi som selvstændige fag. Der kan som led i rækken
af tilbudsfag tilbydes undervisning i naturfag. På den
baggrund gennemføres et forsøg med fælles
prøve i fysik/kemi og tilbudsfaget naturfag i 10. klasse i
skoleårene 2015/2016 og 2016/2017. Formålet er at
afklare, om eleverne kan opnå de samme positive effekter med
en fælles prøve i fysik/kemi og naturfag i 10. klasse
som for 9. -klasseprøven.
For at deltage i forsøget
forudsættes det, at skolen tilbyder undervisning i naturfag.
Det forudsættes endvidere, at eleverne vælger
såvel fysik/kemi som naturfag, og at eleverne som en del af
forsøget kan vælge at aflægge fælles
prøve i fysik/kemi og naturfag. Prøveformen
tænkes udformet som beskrevet for den fælles 9.
-klasseprøve i fysik/kemi, biologi og geografi, jf.
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 3. Der er dog
ingen vejledende timetal for 10. klassefagene. Fagene indgår
som en mulighed af en række fag og aktiviteter i den valgfri
del af 10. klasse, hvis samlede timetal udgør 399
årstimer for den almindelige 10. klasse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3
og 6, og bemærkningerne hertil.
2.2. Ændring af bedømmelsesordning ved
skriftlige prøver
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens §
14, stk. 4, 2. pkt., at undervisningsministeren fastsætter
regler om censorer, og at ministeren kan fastsætte, at
kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer til at
bedømme 9. -klasseprøver i nærmere angivne
fag.
Bemyndigelsesbestemmelsen blev affattet ved
lov nr. 535 af 12. juni 2009 om ændring af lov om folkeskolen
(Ændring af censorordningen ved skriftlige
afgangsprøver i folkeskolen). Bemyndigelsen er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1001 af 15. september
2014 om folkeskolens prøver.
Det fremgår af bekendtgørelsens
§ 43, at Undervisningsministeriet beskikker censorer til
prøver med skriftlig besvarelse. Bedømmelsen ved
skriftlige prøver foretages af den relevante faglærer
og censor, jf. § 50, stk. 3.
Med udstedelse af bekendtgørelse nr.
1001 af 15. september 2014 om folkeskolens prøver blev den
daværende censorordning, hvor kommunalt udpegede censorer
deltog i bedømmelsen af udtræksprøver,
ophævet. Årsagen var, at censorordningen med de
kommunalt udpegede censorer siden 2007 ikke blev udnyttet optimalt,
idet skolerne fra dette tidspunkt som led i den gradvise indfasning
af digitale selvrettende prøver i de
færdighedsorienterede prøver var begyndt at afholde de
skriftlige udtræksprøver i fagene biologi og geografi
som digitalt selvrettende prøver. Censorordningen med de
kommunalt udpegede censorer var således i en lang periode
begrænset til bedømmelse af skriftlige prøver i
fagene engelsk og tysk/fransk.
For at minimere de administrative byrder
forbundet med afholdelse af prøver, blev det i
efteråret 2014 med udstedelsen af den nye
bekendtgørelse om folkeskolens prøver besluttet, at
samtlige prøver med skriftlig besvarelse, det vil sige
både de bundne skriftlige prøver, og skriftlige
udtræksprøver, fremover skal bedømmes af en
statsligt beskikket censor og faglærer.
Udtræksprøverne i biologi og
geografi har været digitale og selvrettende siden 2007, hvor
skolerne har kunnet tilmelde deres elever til digital
prøveafholdelse. Alle skolerne modtager også
opgavesættene på papir, som skal benyttes, hvis de
digitale prøver ikke kan gennemføres - for eksempel
hvis der opstår problemer med netværket - eller hvis
skolerne ikke har tilmeldt eleverne til digital
prøveafholdelse.
Hvis prøverne gennemføres som
selvrettende prøver, foretages bedømmelsen automatisk
i systemet til prøveafholdelse. Hvis besvarelsen afleveres
på papir, foretages bedømmelsen af en af skolens leder
udpeget kvalificeret lærer, dog ikke klassens faglærer.
Der medvirker ikke censorer.
Den digitale prøve i matematiske
færdigheder, der blev lanceret i et pilotforløb i maj
2014, forventes afholdt på frivillig basis fra
prøveterminen maj 2015. Det forventes endvidere, at
prøveformen bliver permanent fra sommerprøveterminen
2016.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med henblik på at sikre et mere
effektivt prøvesystem foreslås det, at prøver
med skriftlig besvarelse fra prøveterminen maj-juni 2016
alene bedømmes af en statsligt beskikket censor i stedet for
som i dag af både elevens faglærer og en statsligt
beskikket censor. Dette gælder ikke de digitalt selvrettende
prøver, idet retstilstanden for så vidt angår
disse prøveformer fortsat vil være uændret.
Med henblik på at sikre fuld
objektivitet ved bedømmelsen af de skriftlige besvarelser
ved folkeskolens prøver indføres der endvidere en ny
administrativ ordning fra prøveterminen maj-juni 2016, hvor
eleverne aflægger skriftlige prøver under et
prøvenummer i stedet for som i dag under eget navn. Der vil
således ikke kunne sættes spørgsmålstegn
ved bedømmelsens uafhængighed af censors kendskab til
elevens køn, etnicitet m.v. Derved styrkes censorernes
position som uvildige og objektive bedømmere.
Faglæreren spiller stadig en
væsentlig rolle i forhold til vurdering af eleven. Det vil
fortsat være faglæreren, der giver
standpunktskarakterer, som også fremgår af det bevis,
som eleven får udstedt ved afslutning af sin skolegang.
Elevens bevis vil således både indeholde karakterer,
der alene er afgivet af faglæreren (standpunktskarakterer) og
karakterer, der alene er afgivet af den eksterne bedømmer
(de skriftlige prøvekarakterer).
Forslaget gælder skriftlige
prøver i både 9. og 10. klasse og ændrer ikke
ved de eksisterende klagemuligheder. Eleven eller
forældremyndighedens indehaver vil i overensstemmelse med
§ 61 i bekendtgørelsen om folkeskolens prøver
kunne klage over prøveforløbet, censors dispositioner
og bedømmelsen af prøven. Det er vigtigt, at de
beskikkede censorer besidder de nødvendige faglige
kompetencer, der sikrer en sikker og pålidelig faglig
bedømmelse af elevpræstationerne.
Undervisningsministeriet lægger allerede i dag ved
beskikkelsen vægt på, at den pågældende har
undervisningskompetence (tidligere linjefag) i det fag, hvor
vedkommende skal virke som censor, ligesom der stilles krav om, at
censoren inden for de sidste tre år har gennemført et
undervisningsforløb, der fører frem til den
pågældende prøve.
For hvert prøvefag er der udarbejdet en
vejledning til bedømmerne, der blandt andet indeholder en
vejledende beskrivelse af, hvilke generelle elementer en besvarelse
i f.eks. en prøve i dansk skal indeholde for at kunne blive
bedømt til karaktererne 12, 7 eller 02. For at styrke
vejledningen af censorer, udbygges de vejledende
karakterbeskrivelser til at omfatte alle karakterer på
skalaen.
Undervisningsministeriet afholder årligt
censorkurser for beskikkede censorer. Kurserne skal bidrage til at
sikre, dels at de beskikkede censorer er fagligt kvalificerede til
at varetage opgaven, dels en ensartet bedømmelse af eleverne
i hele landet. På kurserne bedømmer censorerne
anonymiserede elevbesvarelser med henblik på en
efterfølgende drøftelse. Endvidere drøftes
prøvevejledning og bedømmelseskriterier for de
enkelte fag.
Undervisningsministeriet vil undersøge,
om der fremover - som supplement til de eksisterende censorkurser -
kan være behov for afholdelse af særlige kurser for
nybeskikkede censorer, hvor der tilrettelægges særlig
bedømmertræning.
Ordningen med én bedømmer kendes
i dag fra de gymnasiale suppleringskurser (GSK), der afsluttes med
prøver i august, hvor bedømmelsen af prøver
med skriftlig besvarelse alene foretages af én censor.
Den foreslåede ordning med én
bedømmer af de skriftlige prøver i folkeskolen vil
blive evalueret to år efter ordningens
ikrafttræden.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
5, og bemærkningerne hertil.
2.3. Justering af reglerne om skolebestyrelser
2.3.1. Gældende ret
Som følge af nogle af de
ændringer, der blev foretaget i folkeskoleloven med lov nr.
1640 af 26. december 2013, har der vist sig behov for yderligere
justering af enkelte af bestemmelserne om skolebestyrelsernes
sammensætning.
Med lov nr. 1640 af 26. december 2013 blev det
fastsat i folkeskoleloven, at kommunalbestyrelsen med godkendelse
af undervisningsministeren kan beslutte, at skolefritidsordninger
på skoler eller afdelinger af skoler med normalt ikke over
150 elever kan optage børn fra det fyldte 3. år i
såkaldte udvidede skolefritidsordninger. Forældre til
sådanne børn er dog ikke valgbare og stemmeberettigede
til skolens skolebestyrelse, da dette forudsætter at barnet
er indskrevet i skolen. Et barn kan først indskrives i
skolen fra begyndelsen af det kalenderår, hvor det fylder 5
år.
Ved skoler, der kun har til og med 5.
klassetrin, kan kommunalbestyrelsen efter anmodning fra
skolebestyrelsen fravige kravet om elevrepræsentation i
skolebestyrelsen. Bestemmelsen fortolkes således, at den
finder analog anvendelse for en afdeling af en skole, når
afdelingen kun har til og med 5. klassetrin.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at
fravige folkeskolelovens bestemmelser om skolebestyrelsens
sammensætning ved specialskoler og 10. klasseskoler.
Når der etableres fælles ledelse mellem folkeskoler og
henholdsvis dagtilbud og fritidshjem eller ungdomsskoler, skal den
fælles bestyrelse sammensættes efter særlige
bestemmelser, som blev fastsat ved lov nr. 1640 af 26. december
2013, og som kommunalbestyrelsen ikke har mulighed for at fravige.
Kravene til bestyrelsens sammensætning er dermed
snævrere, hvis specialskoler eller 10. klasseskoler
indgår i fælles ledelse med dagtilbud, fritidshjem
eller ungdomsskoler, end hvis de ikke gør.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås, at forældre til
børn, som er optaget i en udvidet skolefritidsordning, og
som derfor endnu ikke er gamle nok til at blive indskrevet på
skolen, får ret til at vælge mindst 1
forældrerepræsentant til skolens skolebestyrelse.
I overensstemmelse med den gældende
fortolkning foreslås det præciseret i lovgivningen, at
kommunalbestyrelsen efter anmodning fra skolebestyrelsen kan
fravige kravet om elevrepræsentation i skolebestyrelsen
på en afdeling af en skole, når afdelingen kun har til
og med 5. klassetrin.
Endelig foreslås det, at
kommunalbestyrelsen gives mulighed for at fravige de særlige
bestemmelser om den fælles bestyrelses sammensætning,
når der etableres fælles ledelse mellem specialskoler
og dagtilbud, fritidshjem eller ungdomsskoler og mellem 10.
klasseskoler og ungdomsskoler.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
9-13 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget påvirker kommunernes
afholdelse af prøver i folkeskolens 9. og 10. klasse.
Forslaget er udgiftsneutralt for kommunerne,
da ændringerne i prøverne samlet set er en
omprioritering inden for det samlede undervisningstimetal. Det
skyldes, at den tid, der medgår til
prøvegennemførelsen, indgår i
undervisningstimetallene for fagene i det pågældende
skoleår, således at både undervisning og
prøveafholdelse tæller med i undervisningstimetallene
for de enkelte fag. Lovforslaget øger ikke det samlede
undervisningstimetal inkl. prøveafholdelse, men ændrer
på de kommunale ressourceprioriteringer inden for
undervisningstimetallet. Den nye prøve i fysik/kemi
forudsætter ressourcemæssig omprioritering fra
undervisning til prøveafholdelse, mens ændringen i
bedømmelsesordningen frigør ressourcer fra
prøveafholdelse og muliggør en generel omprioritering
fra prøveafholdelse til undervisning. Lovforslaget
indebærer således omprioritering inden for det samlede
undervisningstimetal, og det samlede ressourcebehov i kommunerne er
uændret, da eleverne samlet set ikke får flere timer
til undervisning og prøveafholdelse i løbet af
skoleåret.
Forslaget om at indføre en bunden
praktisk-mundtlig fælles prøve i fysik/kemi, biologi
og geografi kan indebære, at prøven - af hensyn til at
sikre bred faglig dækning - bedømmes af to
eksaminatorer og en censor. Da der er tale om en flerfaglig
prøve, har skolerne mulighed for at anvende
prøvebekendtgørelsens bestemmelse om at tilknytte to
eksaminatorer udover censor. Da der ikke er krav om to
eksaminatorer, medfører det ikke øgede kommunale
udgifter til afholdelse af prøver.
Parallelt ændrer forslagene ikke
på tilskuddene til de frie grundskoler og efterskoler.
Lovforslaget har været forhandlet med de
kommunale parter, og der er enighed om, at det ikke medfører
regulering af det kommunale bloktilskud.
Forslaget medfører øgede
statslige udgifter i Undervisningsministeriet til udvikling og
afholdelse af den nye prøve i fysik/kemi samt til det
femårige evaluerings- og følgeforskningsprogram. Det
estimeres, at prøven i fysik/kemi medfører
merudgifter på 0,3 mio. kr. årligt i 2015 og 2016 og
varige merudgifter på 0,2 mio. kr. årligt fra 2017.
Hertil kommer, at evaluerings- og følgeforskningsprogrammet
medfører merudgifter for i alt 3,0 mio. kr. i perioden
2015-2020. Alle merudgifter finansieres ved omprioriteringer
på Undervisningsministeriets område.
Lovforslaget vurderes at medføre
administrative konsekvenser for Undervisningsministeriet i
forbindelse med udvikling og afholdelse af ny prøve i
fysik/kemi samt igangsætning og løbende styring af det
femårige evaluerings- og følgeforskningsprogram.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har i perioden fra den 5. februar
2015 til den 3. marts 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund,
Dansk Center for Undervisningsmiljø, Danske Erhvervsskoler -
Lederne, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Professionshøjskoler, Danske Skoleelever,
Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, De private sociale tilbud
(LOS), Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und
Sprachverein für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Fag og
Arbejde (FOA), Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Katolske Skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Frie
Ungdoms- og Efterskoler, Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Frie Kostskolers Fællesråd, Frie
Skolers Lærerforening, Institut for Menneskerettigheder,
Klagenævnet for specialundervisning, KL, Landsforeningen af
10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssamråd for
PPR-chefer, Lederforeningen for VUC, Lilleskolerne - en
sammenslutning af frie grundskoler, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske
Minoriteter, Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Uddannelsesforbundet,
Ungdommens Uddannelsesvejledning (Lederforsamlingen for Ungdommens
Uddannelsesvejledning), Ungdomsringen og Ungdomsskoleforeningen
9. Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Staten: Udgifter til ny prøve i
fysik/kemi medfører merudgifter på 0,3 mio. kr.
årligt i 2015 og 2016 og varige merudgifter på 0,2 mio.
kr. årligt fra 2017. Evaluerings- og
følgeforskningsprogrammet medfører merudgifter for i
alt 3,0 mio. kr. i perioden 2015-2020. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Administrative konsekvenser for
Undervisningsministeriet, jf. afsnit 3. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at folkeskolelovens §
9, stk. 2, og § 10, stk. 2, præciseres, således,
at der de steder i loven, hvor der er omtalt forløb, som
omhandler et trin i faget, anvendes betegnelsen trinforløb.
Samme præcisering vil endvidere blive foretaget i forbindelse
med den førstkommende revision af bekendtgørelse nr.
856 af 1. juli 2014 om formål, kompetencemål og
færdigheds- og vidensmål for folkeskolens fag og emner
(Fælles Mål).
Undervisningsministeriet udarbejder vejledende
læseplaner for alle fag i folkeskolen. Læseplanerne
beskriver udviklingen i undervisningens indhold, der
tilrettelægges med henblik på at nå de
kompetencemål, som er fastsat i bekendtgørelsen om
Fælles Mål.
I bekendtgørelsen er der opstillet
kompetencemål for de trin, som fagene er inddelt i (de
tidligere trinmål). Kompetencemål beskriver det, som
eleverne skal kunne efter sidste klassetrin på trinnet.
Læseplanerne beskriver arbejdet med færdigheds- og
vidensmål frem mod kompetencemålene for trinnet.
Beskrivelsen er opdelt i trinforløb på et til fire
klassetrin.
Da kompetencemål beskriver det, som
eleverne skal kunne ved afslutningen af trinnet, betyder det i
forhold til valgfag, at de 1, 2 eller 3-årige
trinforløb ikke nødvendigvis strækker sig over
hele skoleåret. De 60 vejledende undervisningstimer for
valgfag, jf. folkeskolelovens bilag 1, skal således ikke
nødvendigvis fordeles på to lektioner om ugen i 40
uger, men kan samles på fx 20 uger eller på nogle
særlige valgfagsdage/-uger.
Det foreslås derfor præciseret, at
de forløb, der er tale om i § 9, stk. 2, og § 10,
stk. 2, er de trinforløb, der i bekendtgørelsen om
Fælles Mål er opstillet kompetencemål for.
Til nr. 2
Det fremgår af folkeskolelovens §
13, stk. 5, at for elever på 8. og 9. klassetrin samt for
elever, der forlader skolen efter 7. klassetrin, sker
bedømmelsen af elevernes standpunkter i de fag, der er
omfattet af folkeskolelovens § 14, stk. 1-3
(prøvefagene), ved hjælp af karakterer
(standpunktskarakterer). Den gældende formulering af §
13, stk. 5, giver imidlertid anledning til misforståelser om,
hvorvidt der fx kan gives standpunktskarakterer på 7.
klassetrin, hvilket ikke er tilfældet. Det foreslås, at
det præciseres med et nyt § 13, stk. 5, 2. pkt., at der
ikke gives standpunktskarakterer på andre klassetrin i
grundskolen end de i 1. pkt. nævnte. Det følger af
folkeskolelovens § 19 h, stk. 3, at der også gives
standpunktskarakterer i 10. klasse. Ændringsforslaget
indebærer ingen materielle ændringer.
Til nr. 3
Den foreslåede affattelse af § 14,
stk. 2, 1. pkt., indebærer, at den nuværende bundne
praktisk-mundtlige prøve i fysik/kemi i 9. klasse erstattes
af en ny bunden praktisk-mundtlig fælles prøve i
fagene fysik/kemi, biologi og geografi. Forslaget ændrer ikke
ved, at folkeskolen også fremover afsluttes med syv
obligatoriske prøver, hvoraf fem er bundne prøver og
to er udtræksprøver fordelt på udtræk af
én prøve fra den humanistiske fagblok og udtræk
af én prøve fra den naturfaglige fagblok.
Indførelsen af en ny bunden praktisk-mundtlig fælles
prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi ændrer
derved ikke ved, at der herudover fortsat skal aflægges fire
bundne prøver i mundtlig dansk, skriftlig dansk, matematik
og engelsk.
Prøveformen for den fælles
prøve tilrettelægges således, at eleverne kan
vælge, om prøven aflægges individuelt eller i
grupper bestående af 2-3 personer med individuel
bedømmelse. Eleverne udarbejder en selvvalgt naturfaglig
problemstilling inden for et naturfagligt område, som har
været til lodtrækning. Forberedelsen til prøven
finder sted i den sidste del af undervisningstiden med vejledning
fra læreren.
Det påhviler skolens leder at sikre, at
der er den nødvendige faglige kompetence blandt
bedømmerne (lærer/censor) til at bedømme
elevernes præstation. Da der er tale om en flerfaglig
prøve har skolerne mulighed for at anvende bestemmelserne i
bekendtgørelsen om folkeskolens prøver om tilknytning
af to eksaminatorer udover censor. De steder, hvor det er
nødvendigt, kan der således være tale om tre
bedømmere i alt i forbindelse med prøvens
afvikling.
Med forslaget etableres endvidere en ny
skriftlig prøve i fysik/kemi, der vil indgå i gruppen
af naturfaglige prøver til udtræk, med det
formål at afprøve de fagspecifikke færdigheder
og viden inden for faget. Prøven vil være en digitalt
selvrettende prøve på lige fod med
udtræksprøverne i biologi og geografi. De
nuværende skriftlige udtræksprøver i biologi og
geografi bibeholdes og vil blive opgraderet med nye
opgavetyper.
Den nye fælles prøve i
fysik/kemi, biologi og geografi vil være valgfri for skolen
ved prøveterminen maj-juni i skoleåret 2015/2016 for
at tilgodese både de skoler, hvor undervisningen har
været tilrettelagt således, at eleverne allerede i
tilstrækkelig grad er klædt på til at
aflægge en fælles prøve i fysik/kemi, biologi og
geografi, og de skoler, som har brug for længere tid til
implementeringen.
Med henblik på at sikre, at alle elever
i folkeskolen generelt har været til de samme bundne
prøver - og dermed fastholde en kerne af prøvefag,
der er fælles for alle elever - vil den fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi blive obligatorisk
for alle elever i skoleåret 2016/2017.
De nærmere regler om indholdet i den nye
fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi samt
udtræksprøven i fysik/kemi vil blive fastsat i
bekendtgørelsen om folkeskolens prøver.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ændringer i lov nr. 1640 af 26. december
2014, hvor tysk eller fransk blev indført som obligatoriske
fag i folkeskolen under den humanistiske fagblok, jf.
folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr. 1, litra e.
Til nr. 5
Efter den foreslåede affattelse af
folkeskolelovens § 14, stk. 4, 2. pkt., fastsætter
undervisningsministeren regler om censorer.
Der er tale om videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 14, stk. 4, 2. pkt., dog
således, at ministerens bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer til
at bedømme 9. -klasseprøver i nærmere angivne
fag, ophæves.
Bemyndigelsen til, at undervisningsministeren
kan fastsætte nærmere regler om censorer, herunder om,
at kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer blev fastsat
med lov nr. 313 af 19. april 2006. Af forarbejderne til
bestemmelsen, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 12, i
lovforslag L 101 fremsat den 7. december 2005, jf.
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 2953, fremgår
det bl.a., at det fastlægges, at bedømmelsen af de
skriftlige prøver foretages af to censorer uden involvering
af faglæreren, idet bedømmelsen foretages af en
statsligt beskikket og finansieret censor samt af et kommunalt
forhåndsudpeget censorkorps, hvis arbejdstid samlet vil
være uafhængigt af det konkrete udtræk for de
enkelte skoler. Med forslaget bemyndigedes undervisningsministeren
derfor til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen
skal udpege et antal censorer, der skal bedømme de
skriftlige prøver. Ved lov nr. 535 af 12. juni 2009 blev
bemyndigelsesbestemmelsen i § 14, stk. 4, 2. pkt., udvidet
således at undervisningsministeren kan fastsætte regler
om, at kommunalt udpegede censorer alene medvirker ved
bedømmelsen i nærmere angivne fag. Det fremgår
af forarbejderne til loven, at censorordningen ville blive
ændret således, at de bundne skriftlige
afgangsprøver fremover ville blive bedømt af
faglæreren og en statsligt beskikket censor, jf.
bemærkningerne til lovforslag L 167 fremsat den 25. marts
2009, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 5241.
Med udstedelse af bekendtgørelse nr.
1001 af 15. september 2014 om folkeskolens prøver blev den
daværende censorordning, hvor kommunalt udpegede censorer
deltog i bedømmelsen af udtræksprøver,
ophævet.
Samtlige folkeskolens skriftlige
prøver, både i 9. og 10. klasse, skal fremover
bedømmes alene af en statsligt beskikket censor. Det
foreslås derfor, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 14,
stk. 4, 2. pkt. ændres således, at det ikke
længere fremgår, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal udpege et
antal censorer til at bedømme 9. -klasseprøver i
nærmere angivne fag. De nærmere regler om
bedømmere ved folkeskolens prøver er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1001 af 15. september 2014 om
folkeskolens prøver. De nye regler om den ændrede
bedømmelsesordning for så vidt angår
folkeskolens skriftlige prøver vil blive udmøntet og
beskrevet i bekendtgørelsen om folkeskolens
prøver.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.2.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget i § 1, nr. 3.
Elever i 10. klasse kan i dag vælge at
indstille sig til 10. -klasseprøver i fagene dansk,
matematik, engelsk, tysk, fransk og fysik/kemi eller indstille sig
til at aflægge en eller flere af folkeskolens bundne 9.
-klasseprøver, jf. folkeskolelovens § 19 f, stk. 1, 1.
pkt. Det er en forudsætning for indstilling til prøve,
at eleven har fulgt undervisningen i det pågældende fag
frem til prøveafviklingen.
Elever i 10. klasse vil - som konsekvens af,
at den bundne 9. -klasseprøve i fysik/kemi erstattes af en
bunden fælles 9. -klasseprøve i fysik/kemi, biologi og
geografi - fra skoleåret 2016/2017 ikke længere kunne
indstille sig til at aflægge 9. -klasseprøven i
fysik/kemi.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2., samt til de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 3.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter elever i
10. klasse fra skoleåret 2016/2017 ikke længere vil
kunne indstille sig til at aflægge 9. -klasseprøven i
fysik/kemi.
Til nr. 8
Det fremgår af folkeskolelovens §
14, stk. 4, at undervisningsministeren fastsætter regler om
censorer. Bestemmelsen vedrører folkeskolens 9.
-klassesprøver. Det foreslås, at det ligeledes
fastsættes i folkeskolelovens § 19 f, stk. 3, om
prøver i 10. klasse, at undervisningsministeren
fastsætter regler om censorer. Der er tale om en
ordensmæssig ændring, hvorved det præciseres, at
undervisningsministeren også har hjemmel til at
fastsætte regler om censorer i 10. klasse.
Til nr. 9
Med lov nr. 1640 af 26. december 2013 blev
folkeskolelovens § 42, stk. 1, ændret, hvorved
kommunalbestyrelsen fik kompetence til at træffe beslutning
om skolebestyrelsens sammensætning inden for nogle
nærmere fastsatte rammer. Der skal i skolebestyrelsen bl.a.
være et flertal af forældrerepræsentanter samt
repræsentanter for medarbejdere og elever.
Kommunalbestyrelsen fik også mulighed for at beslutte, at
indtil to pladser i skolebestyrelsen skal tildeles
repræsentanter for det lokale erhvervsliv, lokale
ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger.
Som følge af kommunalbestyrelsens
øgede indflydelse på den samlede skolebestyrelses
sammensætning foreslås det, at § 41, stk. 1, nr.
1, justeres, så det ikke kun er antallet af
forældrerepræsentanter, der skal fremgå af
styrelsesvedtægten, men den samlede skolebestyrelses
sammensætning.
Til nr. 10
Det foreslås, at der fastsættes et
nyt § 42, stk. 1, nr. 4, hvorefter forældre til
børn, som er optaget i en udvidet skolefritidsordning, og
som derfor endnu ikke er gamle nok til at blive indskrevet på
skolen, har ret til at vælge mindst 1
forældrerepræsentant til skolens skolebestyrelse.
Det fremgår af den gældende
affattelse af folkeskolelovens § 42, stk. 1, nr. 1, at
flertallet i skolebestyrelsen skal vælges af og blandt
personer, der har forældremyndigheden over børn, der
er indskrevet i skolen. Et barn kan efter forældrenes
anmodning indskrives i folkeskolen fra begyndelsen af det
kalenderår, hvor det fylder 5 år, jf. folkeskolelovens
§ 36, stk. 1.
Det fremgår af folkeskolelovens §
3, stk. 7, 1. pkt., at folkeskolen kan tilbyde børn
optagelse i en skolefritidsordning, hvis børnene er optaget
i skolen eller har nået den alder, hvor de tidligst ville
kunne optages i børnehaveklasse. Med lov nr. 1640 af 26.
december 2013 blev det i folkeskolelovens § 3, stk. 7, 2.
pkt., fastsat, at kommunalbestyrelsen med godkendelse af
undervisningsministeren kan beslutte, at skolefritidsordninger
på skoler eller afdelinger af skoler med normalt ikke over
150 elever kan optage børn fra det fyldte 3. år. Der
henvises til § 1, nr. 5, og bemærkningerne hertil i
lovforslag nr. L 51 fremsat den 31. oktober 2013, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A.
Efter lokale ønsker og behov kan
sådanne udvidede skolefritidsordninger dermed være et
alternativ til andre pasningstilbud til børn i
førskolealderen som fx dagtilbud i henhold til
dagtilbudsloven. Indtil vedtagelsen af folkeskolelovens § 3,
stk. 7, 2. pkt., har Undervisningsministeriet gennem tiden godkendt
sådanne udvidede skolefritidsordninger i henhold til
folkeskolelovens § 55, stk. 1. Det er også i den
forbindelse godkendt af ministeriet, at forældre til
børn, som optages i en udvidet skolefritidsordning, er
valgbare og valgberettigede til skolens skolebestyrelse. Hvis
forældrene i stedet for en udvidet skolefritidsordning fx
vælger at benytte et dagtilbud i henhold til dagtilbudsloven,
vil forældrene via fx en forældrebestyrelse kunne have
indflydelse på deres barns pasningstilbud. For at
forældre til børn i en udvidet skolefritidsordning
også kan få indflydelse på deres barns
pasningstilbud, foreslås det, at de får ret til at
vælge mindst 1 forældrerepræsentant til skolens
skolebestyrelse. Flertallet i skolebestyrelsen skal fortsat
være forældre til børn, som er indskrevet i
skolen, jf. § 42, stk. 1, nr. 1.
En folkeskole kan i henhold til § 3, stk.
7, optage børn i skolens skolefritidsordning, som ikke er
indskrevet på skolen. Med forslaget er forældre til
sådanne børn, som ikke er indskrevet på skolen,
som udgangspunkt fortsat ikke valgbare og stemmeberettigede, med
mindre der er tale om børn i en udvidet skolefritidsordning,
der endnu ikke er gamle nok til at blive indskrevet i folkeskolen.
Det er barnets alder på valgets tidspunkt, der er
afgørende for, om forældrene er valgbare og
stemmeberettigede.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.2.
Til nr. 11
Det fremgår af folkeskolelovens §
42, stk. 3, at ved skoler, der kun har til og med 5. klassetrin,
kan kommunalbestyrelsen efter anmodning fra skolebestyrelsen
fravige bestemmelsen om elevrepræsentation i
skolebestyrelsen. Bestemmelsen har hidtil været fortolket
således, at den finder analog anvendelse for en afdeling af
en skole, når afdelingen kun har til og med 5. klassetrin.
Med den foreslåede ændring præciseres
bestemmelsen i overensstemmelse med gældende praksis.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.2.
Til nr. 12
Kommunalbestyrelsen kan efter folkeskolelovens
§ 42, stk. 12, 1. pkt., i særlige tilfælde fravige
§ 42, stk. 1, om skolebestyrelsens sammensætning ved
kommunale specialskoler, herunder kommunale heldagsskoler eller
lignende.
Med lov nr. 1640 af 26. december 2013 blev det
fastsat, at i de tilfælde, hvor der etableres fælles
ledelse mellem en folkeskole og et dagtilbud eller fritidshjem i
henhold til folkeskolelovens § 24 a eller mellem en folkeskole
og en ungdomsskole i henhold til folkeskolelovens § 24 b,
finder folkeskolelovens § 42, stk. 1, om skolebestyrelsens
sammensætning ikke anvendelse. Der skal i stedet
nedsættes en fælles bestyrelse i henhold til
særlige bestemmelser herom, jf. folkeskolelovens § 24 a,
stk. 2 og § 24 b, stk. 2, hvoraf det bl.a. fremgår, at
der skal være repræsentanter for forældre til
børn i folkeskolen i den fælles bestyrelse.
Som konsekvens af, at det er folkeskolelovens
§ 24 a, stk. 2 og § 24 b, stk. 2, der finder anvendelse i
stedet for lovens § 42, stk. 1, når der skal
nedsættes en fælles bestyrelse, foreslås det, at
kommunalbestyrelsen også får mulighed for at fravige
§ 24 a, stk. 2 og § 24 b, stk. 2, ved kommunale
specialskoler, herunder kommunale heldagsskoler eller lignende.
Det fremgår af forarbejderne til
folkeskolelovens § 42, stk. 12, 1. pkt., jf. § 1, nr. 14,
og bemærkningerne hertil i lovforslag nr. L 136 fremsat den
22. januar 1997, jf. Folketingstidende 1996-97, tillæg A,
side 3079, at bestemmelsen navnlig tager sigte på kommunale
heldagsskoler og lign., hvortil elever med behov for
specialundervisning henvises for en kortere periode, hvorefter de
vender tilbage til distriktsskolen. Det vil ikke ved sådanne
skoler være muligt at udpege
forældrerepræsentanter med en 4-årig
funktionsperiode, og der er derfor behov for at kunne godkende
oprettelse af skolebestyrelser med en
forældrerepræsentation, der udpeges af
skolebestyrelserne ved kommunens øvrige skoler. De samme
hensyn kan gøre sig gældende i de tilfælde, hvor
der skal nedsættes en fælles bestyrelse for kommunale
specialskoler og dagtilbud, fritidshjem eller ungdomsskoler. Selv
om folkeskolelovens ordlyd ikke er til hinder for, at lovens §
42, stk. 1, kan fraviges på en sådan måde, at der
nedsættes en skolebestyrelse for en specialskole uden
forældrerepræsentanter, må det på baggrund
af forarbejdernes ordlyd forudsættes, at der fortsat
vælges forældrerepræsentanter til
skolebestyrelser på specialskoler og lignende. Det
foreslås, at dette præciseres i lovteksten.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.2.
Til nr. 13
Det fremgår af folkeskolelovens §
42, stk. 12, 3. pkt., at kommunalbestyrelsen kan fravige
bestemmelserne i lovens § 42, stk. 1, om skolebestyrelsens
sammensætning og § 42, stk. 9, 1. pkt., om
forældrerepræsentanternes valgperiode, ved skoler, som
er oprettet i henhold til folkeskolelovens § 24, stk. 2, det
vil sige skoler, som kun omfatter 10. klassetrin.
Med lov nr. 1640 af 26. december 2013 blev det
fastsat, at i de tilfælde, hvor der etableres fælles
ledelse mellem en folkeskole og en ungdomsskole i henhold til
folkeskolelovens § 24 b, finder folkeskolelovens § 42,
stk. 1, om skolebestyrelsens sammensætning ikke anvendelse.
Der skal i stedet nedsættes en fælles bestyrelse i
henhold til den særlige bestemmelse herom i folkeskolelovens
§ 24 b, stk. 2, hvoraf det bl.a. fremgår, at der skal
være repræsentanter for forældre til børn
i folkeskolen i den fælles bestyrelse.
Som konsekvens af, at det er folkeskolelovens
§ 24 b, stk. 2, der finder anvendelse i stedet for lovens
§ 42, stk. 1, når der skal nedsættes en
fælles bestyrelse, foreslås det, at kommunalbestyrelsen
også får mulighed for at fravige § 24 b, stk. 2,
ved 10. klasseskoler.
Det fremgår af forarbejderne til
folkeskolelovens § 42, stk. 12, 3. pkt., at der i lovens
§ 42 indsættes en udtrykkelig hjemmel til at kunne
fravige de almindelige bestemmelser om skolebestyrelsens
sammensætning m.v. ved folkeskoler, der kun omfatter 10.
klassetrin, da der er behov for denne mulighed for at sikre
rimelige vilkår for valg af
forældrerepræsentanter og disses funktionsperiode, jf.
de almindelige bemærkninger i lovforslag nr. L 199 fremsat
den 17. marts 1999, jf. Folketingstidende 1998-99, tillæg A,
side 4770. Efter forarbejdernes ordlyd må det
forudsættes, at der så vidt muligt fortsat vælges
forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen på en
10. klasseskole. Det kan dog være yderst vanskeligt, at finde
forældrerepræsentanter til skolebestyrelser på
10. klasseskoler, da eleverne kun er på disse institutioner i
kort tid, inden de forlader folkeskolen endeligt, og
forældrenes engagement i skolen generelt som følge
heraf kan være mindre. I de tilfælde, hvor det ikke vil
være muligt at finde forældrerepræsentanter til
en skolebestyrelse på en 10. klasseskole, vil det derfor
være rimeligt, at kommunalbestyrelsen beslutter, at en
skolebestyrelse på en 10. klasseskole skal sammensættes
uden forældrerepræsentanter. Lovens ordlyd er heller
ikke til hinder for, at kommunalbestyrelsen via en fravigelse af
lovens § 42, stk. 1, beslutter dette. I sådanne
tilfælde vil formanden for skolebestyrelsen ikke kunne
udpeges blandt forældrerepræsentanterne, som det er
fastsat i § 42, stk. 6. Det foreslås derfor, at
kommunalbestyrelsen også får mulighed for at fravige
stk. 6 ved 10. klasseskoler.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.2.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ændringer i lov nr. 1640 af 26. december
2014, hvor kvalifikationskravene til undervisere i folkeskolen blev
ændret, jf. folkeskolelovens kapitel 4.
Til nr. 15
Det fremgår af bilag 1 til
folkeskoleloven (timetalsmodellen), at det vejledende timetal for
valgfag er 60 timer om året, hvilket svarer til to lektioner
om ugen i 40 uger. Udgangspunktet er derfor, at et valgfag gives 60
timer om året. De Fælles Mål for langt de fleste
valgfag er derfor også udarbejdet med det udgangspunkt, at
der gives undervisning i 60 timer om året i henholdsvis et
eller to år.
I valgfagene tysk og fransk (3. fremmedsprog)
er Fælles Mål udarbejdet under den forudsætning,
at der gives undervisning i disse valgfag i 240 timer fordelt
på 7.-9. klassetrin, svarende til fx to ugentlige lektioner
på 7. klassetrin og tre på 8. og 9. klassetrin i 40
uger om året. Det højere timetal hænger sammen
med, at eleverne kan indstille sig til prøve i disse
valgfag.
Det er et lokalt anliggende, hvilke valgfag
der tilbydes eleverne og i hvor mange timer. Derfor er det
også en kommunal beslutning og prioritering, om valgfagene
tysk og/eller fransk skal udbydes i kommunen - og i hvor mange
timer. Der er dog med de Fælles Mål og prøverne
for fagene anbefalet et bestemt timetal.
På denne baggrund foreslås det
præciseret i en note til bilag 1 til folkeskoleloven, at
Fælles Mål for valgfagene tysk og fransk er udarbejdet
under den forudsætning, at der gives undervisning i disse
valgfag i 240 timer fordelt på 7.-9. klassetrin.
Til §
2
Det foreslås i lovforslagets § 2,
stk. 1, at loven træder i kraft den 1. august 2015.
Med lovforslagets § 2, stk. 2,
foreslås bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 5, at
træde i kraft den 1. januar 2016, således at den nye
censorordning med anvendelse af én statsligt beskikket
censor ved samtlige folkeskolens skriftlige prøver finder
anvendelse ved bedømmelse af prøverne i
prøveterminen maj-juni 2016 og efterfølgende.
Det foreslås i § 2, stk. 3, at den
i lovforslagets § 1, nr. 3, nævnte nye fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi i 9. klasse
først skal finde anvendelse fra skoleåret 2016/2017.
Skolerne kan dog vælge at afholde den fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi allerede ved
prøveterminen maj-juni i skoleåret 2015/2016. Ved at
give skolerne denne valgfrihed tilgodeses både de skoler, der
har de nødvendige forudsætninger for at afholde den
nye prøve allerede ved prøveterminen maj-juni i
skoleåret 2015/16, samt de skoler, der har brug for
længere tid til at forberede sig og tilpasse undervisningen
til den obligatoriske prøve i 2016/2017.
Konsekvensændringen for 10. klasse, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6 og 7, vil først være
aktuel på det tidspunkt, hvor den fælles prøve i
fysik/kemi, biologi og geografi bliver obligatorisk. Denne
bestemmelse foreslås således også først at
skulle finde anvendelse fra skoleåret 2016/2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014, som ændret
ved lov nr. 1641 af 26. december 2013, § 1 i lov nr. 406 af
28. april 2014, § 13 i lov nr. 632 af 16. juni 2014 og §
2 i lov nr. 1539 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 9. .
. Stk. 2. Valgfag
udbydes som 1-årige forløb, bortset fra
håndværk og design samt madkundskab, der udbydes som
2-årige forløb, samt tysk og fransk, der udbydes som
3-årige forløb. Kommunen kan vælge at udbyde de
valgfag, der efter 1. pkt. udbydes som 1- eller 2-årige
forløb, som forløb på op til 3 år. | | 1. Fem steder
i § 9, stk. 2, og i § 10, stk. 2, 2. pkt., ændres
»forløb« til:
»trinforløb«. | | | | § 10. .
. Stk. 2.
Skolernes læseplaner skal for folkeskolens fag og
obligatoriske emner, jf. §§ 5-7 og § 9, stk. 1,
beskrive den udvikling i indholdet i undervisningen, der
tilrettelægges med henblik på at nå
kompetencemålet. Læseplanerne skal herunder beskrive
forløb, der understøtter arbejdet med
færdigheds- og vidensmål. Læseplanerne skal
godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. § 40, stk. 3.
Undervisningsministeren udsender vejledende læseplaner. | | | | | | § 13. .
. Stk. 5. For
elever på 8. og 9. klassetrin samt for elever, der forlader
skolen efter 7. klassetrin, sker bedømmelsen af elevernes
standpunkter i de fag, der er omfattet af § 14,
stk. 1-3, ved hjælp af karakterer
(standpunktskarakterer). | | 2. I § 13, stk. 5, indsættes som 2.
pkt.: »Der gives ikke standpunktskarakterer på andre af
grundskolens klassetrin.« | | | | § 14. .
. Stk. 2.
Hver elev skal aflægge to prøver i faget dansk og en
prøve i hvert af fagene matematik, engelsk og fysik/kemi.
Herudover skal den enkelte elev aflægge to prøver, som
udvælges efter udtrækning blandt de i stk. 1, nr. 2-11,
nævnte fag, efter undervisningsministerens bestemmelse
henholdsvis inden for fagblokken humanistiske fag og inden for
fagblokken naturfag, jf. opdelingen i § 5, stk. 2. Faget
idræt udtrækkes som en del af den naturfaglige blok.
Tilbudsfagene tysk og fransk henhører under den humanistiske
fagblok. Hvis der sker udtræk af et fag, hvor eleven ikke har
fulgt undervisningen i det pågældende skoleår,
aflægger eleven i stedet prøve i yderligere et af de i
stk. 1 nævnte fag inden for den humanistiske fagblok, bortset
fra dansk. | | 3. § 14, stk. 2, 1. pkt., affattes
således: »Hver elev skal aflægge to
prøver i faget dansk, en prøve i hvert af fagene
matematik og engelsk samt en fælles prøve, hvori
fagene fysik/kemi, biologi og geografi indgår.« | 4. § 14, stk. 2, 4. pkt.,
ophæves. | | | | § 14. .
. Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om folkeskolens 9.
-klasseprøver, herunder om tidspunktet for prøvernes
afholdelse, om kravene i de enkelte fag ved prøverne, om
udtrækningen af fag og prøver, om antallet af
prøver i fagene, om prøvernes gennemførelse,
om hvilke prøver der udarbejdes centralt stillede opgaver
til, om bedømmelse og karaktergivning, om klager i
forbindelse med prøver, om, at omprøve og
ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter, om
bevisernes udformning, om sygeprøver, om aflæggelse af
prøver på særlige vilkår for elever med
særlige behov og om fritagelse for at aflægge
folkeskolens 9. -klasseprøver for visse elever.
Undervisningsministeren fastsætter endvidere regler om
censorer og kan herunder fastsætte, at kommunalbestyrelsen
skal udpege et antal censorer til at bedømme 9.
-klasseprøver i nærmere angivne fag. | | 5. § 14, stk. 4, 2. pkt., affattes
således: »Undervisningsministeren
fastsætter endvidere regler om censorer.« | | | | § 19 f.
Elever i 10. klasse kan indstille sig til 10. -klasseprøver
i et eller flere af fagene dansk, matematik, engelsk, tysk, fransk
og fysik/kemi eller indstille sig til at aflægge en eller
flere af folkeskolens 9. -klasseprøver, jf. § 14,
stk. 2, 1. pkt. Der kan ske indstilling til prøve enten
til vinterterminen eller sommerterminen. En elev kan kun indstille
sig til prøve i et fag, hvis eleven har fulgt undervisningen
i det pågældende fag frem til prøveafviklingen.
Elever, der har fulgt undervisningen i eud10, jf. § 19 j, skal
aflægge prøve i dansk og matematik, hvis de ikke ved
afslutningen af 9. klasse har opnået mindst 2,0 i
karaktergennemsnit i hvert af fagene ved folkeskolens 9.
-klasseprøver. | | 6. I § 19 f, stk. 1, 1. pkt., ændres
»9. -klasseprøver, jf. § 14, stk. 2, 1.
pkt.« til: »9. -klasseprøver i fagene dansk,
matematik og engelsk.« | | | | § 19 f. .
. Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om 10.
-klasseprøver, herunder om tidspunktet for prøvernes
afholdelse, kravene i de enkelte fag ved prøverne,
indstilling til prøverne, prøvernes
gennemførelse, hvilke prøver der udarbejdes centralt
stillede opgaver til, bedømmelse og karaktergivning, klager
i forbindelse med prøver, at omprøve og
ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter, bevisernes
udformning, sygeprøver samt om aflæggelse af
prøver på særlige vilkår for elever med
særlige behov. Undervisningsministeren kan endvidere
fastsætte regler om afholdelse af folkeskolens 9.
-klasseprøver, jf. § 14, stk. 2, 1. pkt., for
10. -klasses-elever. | | 7. I § 19
f, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »9.
-klasseprøver«: »i dansk, matematik og
engelsk«. | 8. I § 19 f, stk. 3, indsættes efter 2.
pkt.: »Undervisningsministeren fastsætter endvidere
regler om censorer.« | | | | § 41.
Kommunalbestyrelsen fastsætter efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelserne en vedtægt for styrelsen af kommunens
skolevæsen. Vedtægten skal indeholde bestemmelser bl.a.
om: | | 9. § 41, stk.
1, nr. 1, affattes således: »1) Skolebestyrelsernes
sammensætning.« | 1) | Antallet af
forældrerepræsentanter i skolebestyrelsen. | | | | | | | | 10. I § 42, stk. 1, indsættes som nr. 4: »4) Hvis skolen optager
børn i skolens skolefritidsordning, der endnu ikke har
nået den alder, hvor de kan indskrives i folkeskolen, jf.
§ 3, stk. 7, 2. pkt., skal der vælges mindst 1
forældrerepræsentant af og blandt forældrene til
disse børn.« | | | | § 42. .
. Stk. 3. Ved
skoler, der kun har til og med 5. klassetrin, kan
kommunalbestyrelsen efter anmodning fra skolebestyrelsen fravige
bestemmelsen om elevrepræsentation i skolebestyrelsen. | | 11. I § 42, stk. 3, indsættes efter
»skoler«: »eller afdelinger«. | | | | § 42. .
. Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde fravige
bestemmelsen i stk. 1 ved kommunale specialskoler, herunder
kommunale heldagsskoler el.lign. Kommunalbestyrelsen kan beslutte,
at valgperioden er 2 år for
forældrerepræsentanter ved skoler og afdelinger af
skoler, der alene har 7. klasse og højere klassetrin. Uanset
stk. 9, 1. pkt., kan kommunalbestyrelsen godkende forskudte valg.
Kommunalbestyrelsen kan fravige bestemmelserne i stk. 1 og stk. 9,
1. pkt., ved skoler, som er oprettet i henhold til § 24, stk.
2. | | 12. I § 42, stk. 12, 1. pkt., indsættes
efter »stk. 1«: », § 24 a, stk. 2, og §
24 b, stk. 2, dog således at der fortsat vælges
repræsentanter for forældre til børn i
folkeskolen,«. | 13. I § 42, stk. 12, 4. pkt., ændres
»stk. 1 og stk. 9, 1. pkt.,« til: »stk. 1, 6 og
9, 1. pkt. og § 24 b, stk. 2,«. | | | | § 44. .
. Stk. 2.
Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens
virksomhed, herunder om | | 14. I § 44, stk. 2, nr. 5, ændres
»mellem lærerne« til: »blandt det
undervisende personale«. | | | | | | 15. I bilag 1 indsættes efter »Note:
Bh: Børnehaveklasse.«: »Note: Ad pkt. D.
Valgfag: Det bemærkes, at Fælles Mål for
valgfagene tysk og fransk er udarbejdet under den
forudsætning, at der gives undervisning i disse valgfag i 240
timer fordelt på 7.-9. klassetrin.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2015, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 5, træder i kraft den 1. januar 2016. Stk. 3. §
1, nr. 3, 6 og 7, finder anvendelse fra skoleåret 2016/2017.
For elever, der aflægger 9. -klasseprøver eller 10.
-klasseprøver i skoleåret 2015/16, finder de hidtil
gældende regler anvendelse. Skolerne kan dog beslutte, at 9.
-klasseprøver fra og med prøveterminen maj-juni i
skoleåret 2015/2016 gennemføres efter folkeskolelovens
§ 14, stk. 2, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 3. |
|