Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 12. maj 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2015 og var til 1. behandling den 10. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 5. februar 2015 dette udkast til
udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 86. Den 26. marts 2015 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmål og svar
er optrykt som bilag til betænkningen.
2. Tilkendegivelse fra
undervisningsministeren
Det fremgår af folkeskolelovens
§ 14, stk. 4, 2. pkt., at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om censorer. Sådanne regler er fastsat
i kapitel 6 i bekendtgørelse nr. 1001 af 15. september 2014
om folkeskolens prøver. Heraf fremgår det bl.a., at
Undervisningsministeriet beskikker censorer i folkeskolen, og at
der stilles krav om, at censoren inden for de sidste tre år
har gennemført et undervisningsforløb, der
fører frem til den pågældende prøve.
Den foreslåede ændring af
folkeskolelovens § 14, stk. 4, 2. pkt., er en
videreførelse af den gældende bestemmelse, dog
således at ministerens bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer til
at bedømme 9. -klasseprøver i nærmere angivne
fag, ophæves.
Ministeren vil dermed også efter
lovforslagets vedtagelse og ikrafttræden kunne
fastsætte regler om censorer i folkeskolen. Det er
anført i lovforslaget, at de nye regler om den ændrede
bedømmelsesordning for så vidt angår
folkeskolens skriftlige prøver vil blive udmøntet og
beskrevet i bekendtgørelsen om folkeskolens
prøver.
I forbindelse med høringen over
lovforslaget og behandlingen af lovforslaget i Folketinget er der
udtrykt bekymring for, hvorvidt forslaget om én
bedømmer ved skriftlige prøver i tilstrækkelig
grad sikrer, at der ikke gives en fejlagtig bedømmelse. Jeg
har forståelse for denne bekymring og vil imødekomme
den ved at sikre, at alle censorer skal have mulighed for faglig
drøftelse, inden karakteren fastsættes.
Jeg har på den baggrund til hensigt
at sikre censorerne mulighed for at drøfte
karakterfastsættelsen med (mindst) en anden censor.
Censorerne vil blive sat sammen i grupper (op til fem censorer) med
mulighed for faglig sparring om bedømmelserne. Ønsker
en censor sparring om bedømmelsen af en elevbesvarelse, kan
vedkommende kontakte en af de øvrige censorer i gruppen og
bede om en vurdering af den konkrete besvarelse. Den anden censor
skal have adgang til at læse elevens besvarelse, når
det er nødvendigt for at sikre en kvalificeret dialog. Det
vil fortsat være den censor, som er udpeget til at
bedømme den pågældende besvarelse, der
fastsætter karakteren. Gruppen af censorer kan endvidere
udgøre rammen om et generelt fagligt samarbejde, hvor
censorerne løbende kan drøfte spørgsmål,
der har relevans for deres censorhverv.
Tilsvarende vil den (nye) censor, der skal
foretage en eventuel ombedømmelse i forbindelse med en
klage, få mulighed for at få faglig sparring med en af
de øvrige censorer i censorgruppen. Det vil også i
dette tilfælde være den udpegede censor, der
fastsætter den endelige karakter.
Etablering af censorgrupper og censors
mulighed for faglig sparring vil blive indarbejdet i
bekendtgørelsen om folkeskolens prøver senest
samtidig med lovens ikrafttræden.
Ud over de anførte ændringer i
bekendtgørelsen om folkeskolens prøver etableres der
en følgegruppe bestående af fagpersoner og en censor
fra hvert fag. Følgegruppen skal frem til evalueringen af
den ændrede bedømmelsesordning og på baggrund af
censorindberetninger, karakterniveau, retteark, evt. deltagelse i
censorkurser m.v. følge bedømmelserne ved
folkeskolens prøver. Følgegruppen skal udarbejde en
kort rapport med vurderinger af ordningen med fokuseret censur, som
skal indgå i grundlaget for evalueringen af ordningen.
Det skal endelig bemærkes, at den
vejledning til bedømmerne, der er udarbejdet for hvert
prøvefag, udbygges. Vejledningen indeholder blandt andet en
beskrivelse af, hvilke generelle elementer en besvarelse i f.eks.
en prøve i dansk bør indeholde for at kunne blive
bedømt til karaktererne 12, 7 eller 02. Med henblik på
at styrke vejledningen af censorerne udbygges vejledningen til at
omfatte alle karakterer på skalaen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Dansk Folkeparti er modstander af
gruppeprøver. De er dog ikke en del af lovændringen,
da det hører under prøvebekendtgørelsen. Selv
om det lykkedes Dansk Folkeparti at overbevise ministeren om, at
ministeren skulle gøre det frivilligt for eleverne, om de
vil op enkeltvis eller i gruppe, er det fortsat Dansk Folkepartis
holdning, at gruppeeksaminer er en uskik.
Dansk Folkeparti har noteret sig, at der
med lovændringen om de fællesfaglige prøver vil
være flere elever, der går op til en naturfaglig
mundtlig prøve end i dag, at evalueringen af
forsøgene med de fællesfaglige prøver
tilsyneladende har medført mere motiverede elever og bedre
resultater for eleverne, og at undervisningen er blevet mere
praktisk anlagt, hvilket alt sammen vil øge interessen for
naturfagene. Dette ændrer dog ikke ved Dansk Folkepartis
grundlæggende synspunkter. Dansk Folkeparti er derfor fortsat
skeptisk, fordi Dansk Folkeparti frygter, at de nye prøver
vil medføre flere tværfaglige
undervisningsforløb, som risikerer at udhule fagligheden i
de enkelte fag. Dansk Folkeparti mener, at det vigtigste er at
øge fokus på at sikre grundfagligheden i de enkelte
fag i folkeskolen. Dansk Folkeparti vil derfor fortsat følge
udviklingen for at se, om lovændringen lever op til de
tidligere forsøg. I modsat fald er Dansk Folkeparti rede til
at ændre på loven.
Dansk Folkeparti har også været
bekymret over, at der fremover kun skal være én censor
til de skriftlige prøver, selvom anonymiseringen af eleverne
er et stort fremskridt. Dansk Folkeparti er dog tilfreds med de
forbedringer, som er blevet skrevet ind i lovbemærkningerne
og i ministerens betænkningsbidrag, og som bl.a. sikrer
tidlig evaluering, faglig sparring mellem censorer,
nedsættelse af følgegruppe, censorkurser og andre
tiltag, der skal sikre en national censorstandard.
Et mindretal
(LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Annette Lind (S) Orla Hav (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) fmd. Trine Mach (SF) Rosa Lund (EL)
Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann (V) Peter Juel
Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise Schack Elholm (V) Anni
Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Jens Ejner Christensen (V) Alex
Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted (DF) Marie Krarup (DF) Martin
Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 181
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren | 2 | Høringssvar af 23/3-15 fra Danmarks
Fysik- og Kemilærerforening, Hillerød | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Kopi af BUU alm. del - svar på spm.
204 vedr. henvendelse fra Danmarks Matematiklærerforening om
en ændret bedømmelsesordning ved folkeskolens
skriftlige prøver | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Tilkendegivelse til betænkningen,
fra undervisningsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 181
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om prøvebekendtgørelsen,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan en fælles
naturfagsprøve hæver niveauet for eleverne, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilken påvirkning af
undervisningen i de respektive naturfag den fælles
naturfagsprøve udløser, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om en fælles
naturfagsprøve vil få flere eller færre elever
til prøve i naturfag end tidligere, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Spørgsmål 1-4 og
undervisningsministerens svar herpå
Spørgsmål og svar er
optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes gøre rede for, at
prøvebekendtgørelsen, herunder om der skal være
gruppeeksamen eller ej, er ministerens ansvarsområde, og
ministeren bedes samtidig forklare, hvorfor det så
optræder i lovbemærkningerne til L 181.
Svar:
I folkeskoleloven reguleres det, hvilke fag eleven skal
aflægge prøve i.
Selve prøveformen, herunder om en prøve
aflægges individuelt eller gruppevis, og det nærmere
indhold i prøven reguleres i
prøvebekendtgørelsen, som ministeren har
bemyndigelsen til at fastsætte, jf. folkeskolelovens §
14, stk. 4.
Med lovforslag L 181 indføres en fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi som erstatning for
den nuværende bundne prøve i fysik/kemi. Dette
reguleres ved en ændring i folkeskolelovens § 14, stk.
1. I lovbemærkningerne er det i overensstemmelse med
sædvanlig praksis nærmere beskrevet, hvordan
prøven efterfølgende vil blive udformet, herunder at
eleverne vil kunne vælge at aflægge prøven
individuelt eller i grupper. Dette vil konkret ske ved, at
ministeren efterfølgende ændrer
prøvebekendtgørelsen.
Spørgsmå 2:
Ministeren bedes gøre rede for, hvordan en fælles
naturfagsprøve hæver niveauet for eleverne.
Svar:
I skoleårene 2010/2011 og 2011/2012 blev der
gennemført forsøg med en praktisk-mundtlig
fællesfaglig naturfagsprøve omfattende fagene
fysik/kemi, biologi og geografi. Resultatet af evalueringen pegede
på, at eleverne ved den fællesfaglige
praktisk-mundtlige prøve havde præsteret højere
end ved den eksisterende praktisk-mundtlige prøve i
fysik/kemi. Citater fra lærere og censorer bekræftede
det positive indtryk, især ved at fremhæve elevernes
evne til at inddrage relevante dele af alle de tre fag.
Evalueringen viste også, at mange elever blev motiveret af
en fællesfaglig prøveform, og at prøveformen
styrkede elevernes forståelse af, hvordan fagene kan bruges i
hverdagen og virkeligheden uden for skolen. Evalueringen viste
desuden, at den fællesfaglige prøveform
medførte, at alle tre naturfag blev taget lige
alvorligt.
En fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi
vurderes derfor at ville hæve niveauet for eleverne, da
eleverne ikke alene skal bedømmes ud fra de enkelte fags
færdigheder, viden og kundskaber, men også ud fra deres
evner til at kombinere deres kompetencer på tværs af
fagene. For at kunne kombinere deres kompetencer på
tværs af fagene må eleverne i endnu højere grad
være fokuseret på de enkelte fags særkender.
En fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi
vil derfor ikke gøre undervisningen mindre teoretisk.
Relevansen af naturfagenes teori bliver derimod tydeligere for
eleverne ved, at deres færdigheder og viden skal bruges i en
praktisk kontekst, hvilket vil fordre tilegnelse af en
større faglighed i de enkelte fag. Dette vil motivere
eleverne til at lære mere og dermed hæve niveauet.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilken påvirkning
af undervisningen i de respektive naturfag den fælles
naturfagsprøve udløser.
Svar:
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gennemførte i 2002 en
evaluering af folkeskolens afgangsprøver. Det fremgår
af denne evalueringsrapport, at prøverne generelt virker
disciplinerende og motiverende på både elever og
lærere i forhold til den daglige undervisning. Desuden virker
prøverne i udpræget grad styrende i forhold til
tilrettelæggelsen af undervisningen, særligt i anden
halvdel af 9. klasse, hvor de fleste lærere bruger meget tid
på decideret prøvetræning.
Lærernes tilbagemeldinger fra forsøget i 2010/2011
og 2011/2012 med en fællesfaglig naturfagsprøve
indikerede, at prøveformen styrker samarbejdet mellem
naturfagene. I alle deltagende klasser havde der været et
samarbejde mellem fagene, hvor over 80 pct. af klasserne/holdene
havde haft en undervisning, der rummede forløb, hvor
undervisningen var tilrettelagt fællesfagligt. Om den
fællesfaglige prøves betydning for undervisningens
tilrettelæggelse angav mange lærere også, at man
var nødt til at tænke i temaer på tværs af
fagene. Det satte fokus på sammenhængen mellem fagene
og på en nødvendig koordinering mellem fagene.
Undervisningen var på de fleste deltagende skoler
tilrettelagt som fællesfaglige forløb afløst af
kurser i de enkelte fag, der har tilgodeset de øvrige
faglige mål. En sådan undervisning harmonerer
både med de forenklede Fælles Mål - hvor
sammenhængen mellem naturfagene i skolens overbygning er
tydeliggjort samtidig med, at de enkelte naturfags individuelle
særkende er formuleret i særskilte færdigheds- og
vidensområder - og med folkeskolelovens § 5, stk. 1,
hvor det fremgår, at »Indholdet i undervisningen
vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne
mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af
sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for
at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I
vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og
udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem
undervisningen i tværgående emner og
problemstillinger.«
Denne undervisningsform harmonerer herudover også med
samfundsudviklingen og med brugen af fagene i det videre
uddannelsessystem. Det væsentligste er den ansatte/elevens
kompetencer i forhold til at belyse en konkret problemstilling, der
ofte går på tværs af fagene, frem for
enkeltfaglighed, der ikke kan anvendes konkret.
Spørgsmål 4:
Vil en fælles naturfagsprøve få flere eller
færre elever til prøve i naturfag end tidligere?
Svar:
Med de nuværende regler kommer alle 9. klasse elever til
prøve i mundtlig fysik/kemi, da der er tale om en bunden
prøve, mens ca. en fjerdedel af eleverne kommer til
prøve i henholdsvis mundtlig matematik, idræt,
skriftlig biologi eller skriftlig geografi, der alle er
udtræksprøver. Der er således ingen elever, der
kommer til prøve i alle fagene fysik/kemi, biologi og
geografi.
Med forslaget vil alle 9. klasse elever fremover skulle
aflægge en praktisk-mundtlig prøve i fagene
fysik/kemi, biologi og geografi, mens ca. en femtedel af eleverne
vil komme til prøve i henholdsvis mundtlig matematik,
idræt, skriftlig biologi, skriftlig geografi eller skriftlig
fysik/kemi. Den foreslåede ordning vil således
medføre, at flere elever kommer til prøve i fagene
fysik/kemi, biologi og geografi og dermed får
afprøvet, i hvilken grad de opfylder de mål og krav,
der er fastsat for de enkelte fag.