Skriftlig fremsættelse (26. marts
2015)
Undervisningsministeren (Christine
Antorini):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie
fagskoler (Tilskud til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand på frie skoler og
enkeltfagsprøve på frie fagskoler m.v.)
(Lovforslag nr. L 180)
Lovforslaget indeholder dels forslag om
forlængelse og justering af den gældende
tilskudsordning for frie grundskoler til supplerende undervisning
eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for
støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug
af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik
på elevens inklusion i den almindelige undervisning
(inklusionstilskud), dels forslag om en ny ordning for tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
på frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler
(specialundervisningstilskud).
Med lovforslaget forlænges og
justeres den gældende midlertidige tilskudsordning for
inklusion på frie grundskoler for perioden fra den 1. august
2015 til den 31. december 2016. Forslaget indebærer, at
staten i denne periode yder et årligt tilskud til hver skole
på 70.000 kr. samt et tilskud på 300 kr. pr.
årselev på skolen til inklusion af elever med
særlige behov i den almindelige undervisning. Den
nuværende ordning vedrørende inklusion på
efterskoler og frie fagskoler videreføres uændret.
Endvidere foreslås der indført
en helt ny ordning for tilskud til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand på frie grundskoler,
efterskoler og frie fagskoler, hvorefter tilskud fremover ydes med
en takst pr. elever, der modtager specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand. Tilskud til personlig assistance
og hjælpemidler skal fortsat ydes efter ansøgning fra
skolen for den enkelte elev.
Den foreslåede taxametermodel skaber
budgetsikkerhed for skolerne, idet beregningsgrundlaget for
skolernes tilskud vil være historisk kendte elevtal, som
ligger fast forud for et finansår. Hermed får skolerne
et sikrere grundlag for planlægning af skolens
specialundervisningsaktiviteter til elevernes bedste. Derudover
giver de foreslåede tilskudsordninger større
dispositionsfrihed for skolerne samt indebærer en
administrativ forenkling for skolerne såvel som for
ministeriet i forhold til den nuværende tilskudsmodel, idet
skolerne fremover ikke som hidtil skal indsende
enkeltansøgninger til ministeriet, bortset fra
ansøgninger om tilskud til hjælpemidler og personlig
assistance.
Det foreslås endvidere at give frie
fagskoler ret til på skolernes almene kurser at afholde
enkeltfagsprøve i fagene dansk og matematik som folkeskolens
9. - og 10. -klasseprøve. Derudover foreslås det at
udvide den gældende forsøgsbestemmelse i lov om
efterskoler og frie fagskoler, så skoler, der er godkendt med
et samlet særligt undervisningstilbud, kan
iværksætte forsøg, der går ud på at
tilbyde eleverne, at de alene behøver at aflægge
folkeskolens 9. -klasseprøver i dansk og matematik.
Omlægningen til ny tilskudsordning
vil ske inden for den økonomiske ramme, som er fastlagt for
frie grundskoler og efterskoler og frie fagskoler og har derfor
samlet set ingen økonomiske konsekvenser for staten,
kommuner og regioner.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2015. Lovforslaget har virkning for fordeling
af tilskud fra skoleåret 2016-17.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.