Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. maj 2015
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie
fagskoler
(Tilskud til inklusion, specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand på frie skoler og
enkeltfagsprøve på frie fagskoler m.v.)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 917 af 13. august 2014, foretages
følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 5, 2. pkt., affattes således:
»Vejledning af elever fra og med 7.
klasse eller tilsvarende kan gives efter § 4, stk. 1, i lov om
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v.«
2. § 8 a,
stk. 6, ophæves.
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og
7.
3. I
§ 8 a, stk. 7, 2. pkt., der bliver
stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, der bliver
stk. 7, ændres »stk. 1-6« til: »stk.
1-5«.
4. § 11,
stk. 1, nr. 1, ophæves, og i stedet
indsættes:
»1) Et
særligt tilskud
a) til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 1,
b) til personlig
assistance, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, og
c) til
hjælpemidler til elever i tilfælde, hvor der er et
særligt behov herfor.
2) Et
særligt tilskud til ekstraudgifter til befordring af elever
med svære handicap.
3) Et
særligt tilskud til støtteundervisning i dansk af
tosprogede elever.«
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 4-7.
5. § 11,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
6. I
§ 11, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »nr. 3« til: »nr. 2, 3 og
5«.
7. I
§ 11, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »nr. 5« til: »nr. 7«.
8. I
§ 11, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »nr. 4« til: »nr. 6«.
9. I
§ 11 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 11, stk. 1, nr. 2,« til:
»§ 11, stk. 1, nr. 4,«, og i 3. pkt. indsættes efter
»skoleåret 2014-15«: »og i perioden fra den
1. august 2015 til den 31. december 2016«.
10. I
§ 11 a, stk. 2, ændres
»årsregnskabet« til: »ledelsesberetningen i
årsrapporten«.
11.
Efter § 11 a indsættes før overskriften
før § 12:
Ȥ 11 b. Tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter
§ 11, stk. 1, nr. 1, litra a, ydes med en takst for den
første elev, der opfylder betingelserne i stk. 2, og en
eller to lavere takster for efterfølgende elever, der
opfylder betingelserne i stk. 2. Taksterne fastsættes
på de årlige finanslove. Tilskuddet beregnes på
grundlag af antallet af skolens elever pr. 5. september i
året før finansåret, der opfylder betingelserne
i stk. 2. For skoler, der ikke har et beregningsgrundlag,
fastsætter undervisningsministeren beregningsgrundlaget
individuelt.
Stk. 2. En elev
indgår i skolens beregningsgrundlag for tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf.
stk. 1, når følgende betingelser er opfyldt:
1) Eleven
modtager specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand, jf. § 3, stk. 1, nr. 1.
2) Der
foreligger på skolen en aktuel skriftlig udtalelse fra
pædagogisk-psykologisk rådgivning i skolekommunen, jf.
§ 3, stk. 4, om, at elevens støttebehov er mindst 9
ugentlige undervisningstimer. For de tyske mindretalsskoler kan
udtalelsen erstattes af en tilsvarende udtalelse fra Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig.
3) Skolen har
udarbejdet en skriftlig plan for indsatsen for den
pågældende elev.
Stk. 3. Til
skoler, der har en særlig specialundervisningsprofil, ydes
der herudover et særskilt tilskud til specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand efter § 11, stk. 1, nr.
1, litra a, når skolen opfylder følgende
betingelser:
1) Det er
offentliggjort på skolens hjemmeside, at skolen har en
særlig specialundervisningsprofil.
2) Skolen har i
gennemsnit pr. 5. september de 3 forudgående år
før finansåret haft mindst 13 elever, der opfylder
betingelserne i stk. 2.
3) Skolen
opfylder særlige krav fastsat af undervisningsministeren til
kvalitetssikring af skolens specialundervisning, jf. stk. 8.
Stk. 4. Skolen
skal for elever, der opfylder betingelserne i stk. 2, systematisk
og løbende evaluere indsatsen over for eleven.
Stk. 5. Det er
en betingelse for, at en skole kan modtage tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter
stk. 1 og 3, at skolen i finansåret har en eller flere
elever, der opfylder betingelserne i stk. 2, i samlet set mindst 50
skoledage. Skolen redegør særskilt for tilskuddets
anvendelse i ledelsesberetningen i årsrapporten.
Stk. 6. Tilskud
til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
medfør af stk. 3 ydes som en tillægstakst pr. elev,
der opfylder betingelserne i stk. 2, fra og med skolens 13. elev,
der opfylder betingelserne i stk. 2.
Stk. 7.
Beslutningen om, at skolen skal have en særlig
specialundervisningsprofil, jf. stk. 3, skal være truffet i
overensstemmelse med skolens procedure for
vedtægtsændring. Senest den 1. oktober i året
før finansåret skal skolen have opfyldt særlige
krav til kvalitetssikring, jf. stk. 3, nr. 3, og offentliggjort
dette på sin hjemmeside.
Stk. 8.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskuddene, herunder om ansøgning, frister, tildeling,
udbetaling og tilbagebetaling. Undervisningsministeren kan
endvidere fastsætte nærmere regler om
beregningsgrundlaget for skoler, der er omfattet af stk. 1, 4.
pkt., samt regler om særlige krav til kvalitetssikring af
skolens specialundervisning, jf. stk. 3, nr. 3.«
12. I
§ 17, stk. 2, udgår
»eller invaliderede«.
13. I
§ 20 b, 1. pkt., ændres
»årsregnskaber« til:
»årsrapporter«.
14. I
§ 24, stk. 2, ændres
»årsregnskabet« til:
»årsrapporten«.
15. § 40
a ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 40 a.
Afgørelser truffet af undervisningsministeren i henhold til
§ 11, stk. 1, nr. 1, litra b og c, kan indbringes for
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger
efter reglerne i lov om Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, senest 4 uger efter at
vedkommende har fået meddelelse om afgørelsen.
§ 40 b. Har
undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser,
der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren
fastsætte regler om fremgangsmåden ved og adgangen til
at klage over afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, herunder om, at afgørelser ikke kan
indbringes for ministeren.«
§ 2
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 916 af 13. august 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1539 af 27. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
En skole godkendt efter stk. 1 kan af undervisningsministeren
godkendes som en skole med et samlet særligt
undervisningstilbud. Godkendelse af en skole med et samlet
særligt undervisningstilbud sker på grundlag af skolens
indholdsplan, jf. § 17, stk. 2. Skolens godkendelse som en
skole med et samlet særligt undervisningstilbud skal
fremgå af skolens vedtægt, jf. § 6, stk. 2, 4 og
5, og af skolens hjemmeside.«
2.
Efter § 1 a indsættes:
Ȥ 1 b. En fri fagskole
kan uanset § 1 a, stk. 1, og regler fastsat i medfør
heraf tilbyde undervisning som enkeltfag i dansk og matematik til
elever på et alment kursus og afholde prøve heri som
folkeskolens 9·- eller
10·-klasseprøve,
når eleverne ved kursets begyndelse har opfyldt
undervisningspligten og ikke er fyldt 25 år. § 2, stk.
3-6, bortset fra stk. 4, 4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2. Det er
en betingelse for at aflægge prøver efter stk. 1, at
eleven ikke har aflagt folkeskolens prøver i fagene dansk og
matematik eller ikke har opnået et karaktergennemsnit
på mindst 2,0 i de to fag, og at eleven har gennemført
det fulde undervisningsforløb af en varighed på mindst
6 måneder på den frie fagskole.
Stk. 3. Skolen
skal senest ved kursets begyndelse i samråd med eleven, og
når denne er under 18 år, med dennes forældre,
udarbejde en endelig plan for elevens uddannelses- og
prøveforløb i fag som nævnt i stk.
1.«
3. To
steder i § 2, stk. 10,
ændres »lov om vejledning om valg af uddannelse og
erhverv« til: »lov om vejledning om uddannelse og
erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.«,
og i 2. pkt. udgår »og
3«.
4. § 5 a,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
5. § 5 a,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
6. I
§ 5 a, stk. 5, 2. pkt., der bliver
stk. 4, 2. pkt., ændres »stk. 2-4« til:
»stk. 2 og 3«.
7. I
§ 5 a, stk. 6, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-4« til: »stk.
1-3«.
8. I
§ 24 a, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »sit årsregnskab« til:
»ledelsesberetningen i årsrapporten«, og i stk. 5 ændres »§ 25, stk.
1« til: »§ 1, stk. 4«.
9. § 24
b ophæves.
10.
Overskriften før § 25 affattes således:
»Tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand«.
11. § 25,
stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Staten yder tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf.
§ 3, stk. 1.«
12. § 25,
stk. 2 og 3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 2.
Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand i medfør af stk. 1 ydes med en takst pr.
årselev, der opfylder betingelserne i stk. 3, og beregnes ud
fra antallet af årselever, der har modtaget
specialundervisning i det skoleår, der slutter i året
før finansåret. Taksterne fastsættes på de
årlige finanslove. For skoler, der ikke har et
beregningsgrundlag, fastsætter undervisningsministeren
beregningsgrundlaget individuelt.
Stk. 3. En elev
indgår i skolens beregningsgrundlag for tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf.
stk. 2, når følgende betingelser er opfyldt:
1) Eleven har
modtaget specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand, jf. § 3, stk. 1.
2) For elever
på efterskoler samt for elever på frie fagskoler, der
ikke er fyldt 18 år ved kursets begyndelse, foreligger der
på skolen en aktuel skriftlig udtalelse fra
pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere
skolekommune, jf. § 3, stk. 2, om, at elevens
støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer. For
elever på frie fagskoler, der er fyldt 18 år ved
kursets begyndelse, erstattes udtalelsen fra
pædagogisk-psykologisk rådgivning af en tilsvarende
udtalelse fra en faglig, sagkyndig person, der er uafhængig
af skolen.
3) Skolen har
udarbejdet en skriftlig plan for indsatsen for den
pågældende elev, som er underskrevet af skolen samt for
elever under 18 år af forældre eller værge og for
elever, der er fyldt 18 år, af eleven selv.
Stk. 4. Skolen
skal for elever, der opfylder betingelserne i stk. 3, systematisk
og løbende evaluere indsatsen over for eleven.
Stk. 5. Det er
en betingelse for, at en skole kan modtage tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf.
stk. 1, at skolen i finansåret samlet set har haft mindst
0,25 årselev, der opfylder betingelserne i stk. 3. Skolen
redegør særskilt for tilskuddets anvendelse i
ledelsesberetningen i årsrapporten.
Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud efter stk. 1, herunder om ansøgning, frister,
tildeling, udbetaling og tilbagebetaling. Undervisningsministeren
kan endvidere fastsætte nærmere regler om
beregningsgrundlaget for skoler, der er omfattet af stk. 2, 3.
pkt.«
13.
Efter § 25 indsættes før overskriften før
§ 27:
Ȥ 25 a. Staten yder
tilskud til dækning af ekstraudgifter, der er godkendt af
undervisningsministeren, til personlig assistance, jf. § 3 a,
2. pkt., og hjælpemidler til elever i tilfælde, hvor
der er et særligt behov herfor.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud efter stk. 1, herunder om ansøgning, frister,
tildeling, udbetaling og tilbagebetaling.
Tilskud til skoler
godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud
§ 26. Staten yder til skoler
godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf.
§ 1, stk. 4, følgende tilskud pr. årselev:
1) Grundtakst,
hvor alle elever indgår i beregningen af årselevtallet,
og enten
2)
tillægstakst 1, hvor elever omfattet af § 3, stk. 1,
indgår i beregningen af årselevtallet, eller
3)
tillægstakst 2, hvor elever omfattet af § 3, stk. 1, med
særligt omfattende støttebehov indgår i
beregningen af årselevtallet.
Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1, nr. 1, beregnes ud fra antallet af
årselever i det skoleår, der slutter i året
før finansåret. Tilskuddet efter stk. 1, nr. 2,
beregnes ud fra antallet af år?se?lever i det skoleår,
der slutter i året før finansåret, som opfylder
betingelserne i stk. 3. Tilskuddet efter stk. 1, nr. 3, beregnes ud
fra antallet af årselever i det skoleår, der slutter i
året før finansåret, som opfylder betingelserne
i stk. 3 og 6. Taksterne fastsættes på de årlige
finanslove. For skoler, der ikke har et beregningsgrundlag,
fastsætter undervisningsministeren beregningsgrundlaget
individuelt.
Stk. 3. En elev
indgår i skolens beregningsgrundlag for tilskud efter stk. 1,
nr. 2, når følgende betingelser er opfyldt:
1) For elever
på efterskoler samt for elever på frie fagskoler, der
ikke er fyldt 18 år ved kursets begyndelse, foreligger der
på skolen en aktuel skriftlig udtalelse fra
pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere
skolekommune, jf. § 3, stk. 2, om, at elevens
støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer. For
elever på frie fagskoler, der er fyldt 18 år ved
kursets begyndelse, erstattes udtalelsen fra
pædagogisk-psykologisk rådgivning af en tilsvarende
udtalelse fra en faglig, sagkyndig person, der er uafhængig
af skolen.
2) Skolen har
udarbejdet en skriftlig plan for indsatsen for den
pågældende elev.
Stk. 4. Skolen
skal for elever, der opfylder betingelserne i stk. 3, systematisk
og løbende evaluere indsatsen over for eleven.
Stk. 5. Skolen
redegør særskilt i ledelsesberetningen i
årsrapporten for tilskuddenes anvendelse.
Stk. 6. En elev
indgår i skolens beregningsgrundlag for tilskud, jf. stk. 1,
nr. 3, når betingelserne i stk. 3 er opfyldt, og der
foreligger en aktuel skriftlig udtalelse fra
pædagogisk-psykologisk rådgivning, jf. § 3, stk.
2, om, at elevens støttebehov er særligt omfattende.
For elever på frie fagskoler, der er fyldt 18 år ved
kursets begyndelse, erstattes udtalelsen fra
pædagogisk-psykologisk rådgivning af en tilsvarende
udtalelse fra en faglig, sagkyndig person, der er uafhængig
af skolen.
Stk. 7. Skoler
godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf.
§ 1, stk. 4, kan alene modtage tilskud til kurser omfattet af
den enkelte skoles godkendelse efter § 1, stk. 4, og kan ikke
modtage tilskud efter bestemmelserne i § 24 a og § 25,
stk. 1.
Stk. 8.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud efter stk. 1.
§ 26 a. Staten yder til skoler
godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud tilskud
til dækning af ekstraudgifter, der er godkendt af
undervisningsministeren, til personlig assistance, jf. § 3 a,
2. pkt., og hjælpemidler til elever i tilfælde, hvor
der er et særligt behov herfor.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud efter stk. 1, herunder om ansøgning, frister,
tildeling, udbetaling og tilbagebetaling.«
14. I
§ 33, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »§ 52, stk. 3, nr. 8,« til:
»§ 52, stk. 3, nr. 7,«.
15. I
§ 39, stk. 4, ændres
»årsregnskab« til:
»årsrapport«.
16.
Efter § 49 indsættes:
Ȥ 49 a. Har
undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser,
der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren
fastsætte regler om fremgangsmåden ved og adgangen til
at klage over afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, herunder om, at afgørelser ikke kan
indbringes for ministeren.«
17. §
50 affattes således:
»§ 50. Afgørelser
truffet af undervisningsministeren i henhold til § 25 a, stk.
1, § 26 a, stk. 1, og § 30, stk. 4, kan indbringes for
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger
efter reglerne i lov om Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, senest 4 uger efter at
vedkommende har fået meddelelse om
afgørelsen.«
18. I
§ 51 indsættes som 2. og 3.
pkt.:
»Undervisningsministeren kan
endvidere for skoler, der er godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud i medfør af § 1, stk. 4, og §
26 som led i forsøg godkende fravigelse af § 5 a.
Forsøg som nævnt i 2. pkt. må højst have
en varighed på 5 år.«
19. I
§ 52 a, 1. pkt., ændres
»årsregnskaber« til:
»årsrapporter«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2015.
Stk. 2. § 11 b,
stk. 3, nr. 3, i lov om friskoler og private grundskoler m.v. som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, har virkning fra
skoleåret 2016-17.
Stk. 3. § 1, nr. 6
og 12, har virkning for tilskud, der ydes fra den 1. januar
2016.
Stk. 4. § 1, nr. 11
og 15, og § 2, nr. 9-13 og 17, har virkning for tilskud, der
ydes fra den 1. august 2016.
Stk. 5. Loven finder
ikke anvendelse for tilskud til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, der ydes i skoleåret
2015-16. For ydelse af sådanne tilskud finder de hidtil
gældende regler i lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 917 af 13. august 2014, og
lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse
nr. 916 af 13. august 2014, som ændret ved lov nr. 1539 af
27. december 2014, anvendelse, jf. dog stk. 3.
Stk. 6. For perioden fra
den 1. august 2016 til den 31. december 2016 beregnes tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter
§ 3, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 916 af 13. august 2014, som
ændret ved lov nr. 1539 af 27. december 2014, for efterskoler
og frie fagskoler, der ikke er godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud, således at den enkelte skoles tilskud
svarer til skolens tilskud, der i perioden fra den 1. august 2015
til den 31. december 2015 er ydet til lærertimer til elever
med svære handicap efter den hidtil gældende § 25,
stk. 2, i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 916 af 13. august 2014, som
ændret ved lov nr. 1539 af 27. december 2014.
Stk. 7. For perioden fra
den 1. august 2016 til den 31. december 2016 beregnes tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter
§ 3, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 916 af 13. august 2014, som
ændret ved lov nr. 1539 af 27. december 2014, for efterskoler
og frie fagskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud, således at den enkelte skoles tilskud
svarer til skolens samlede tilskud, der i perioden fra den 1.
august 2015 til den 31. december 2015 er ydet til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter
den hidtil gældende § 25, stk. 1, samt til
lærertimer til elever med svære handicap efter den
hidtil gældende § 25, stk. 2, i lov om efterskoler og
frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 916 af 13. august
2014, som ændret ved lov nr. 1539 af 27. december 2014.
Stk. 8. For perioden fra
den 1. januar 2017 til den 31. december 2017 beregnes tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter
§ 3, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 916 af 13. august 2014, som
ændret ved lov nr. 1539 af 27. december 2014, for efterskoler
og frie fagskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud, således at den enkelte skoles tilskud
svarer til skolens samlede tilskud, der i skoleåret 2015-16
ydes til specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand efter den hidtil gældende § 25, stk. 1, samt til
lærertimer til elever med svære handicap efter den
hidtil gældende § 25, stk. 2, i lov om efterskoler og
frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 916 af 13. august
2014, som ændret ved lov nr. 1539 af 27. december 2014.
Stk. 9. Krav om
aktivitet i henhold til § 11 b, stk. 5, i lov om friskoler og
private grundskoler m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr.
11, og i henhold til § 25, stk. 5, i lov om efterskoler og
frie fagskoler som affattet ved denne lovs § 2, nr. 12, har
først virkning fra finansåret 2017.
Stk. 10. Staten kan i en
2-årig periode fra den 1. januar 2017 yde et supplerende
tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand på efterskoler og frie fagskoler.
Stk. 11.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud som nævnt i stk. 10.