Fremsat den 8. oktober 2014 af erhvervs-
og vækstminister Henrik Sass Larsen
Forslag
til
Lov om ændring af konkurrenceloven
(Forlængelse af tidsfrist for
behandling af fusioner, nedsættelse af en bestyrelse for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på
konkurrenceområdet, offentliggørelse af domme om
fængselsstraf m.v.)
§ 1
I konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 700 af 18. juni 2013, foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven, bortset fra § 13, stk. 2, nr. 6, § 13,
stk. 5, § 15 a, stk. 2, 4. pkt., og § 23, stk. 1, nr. 12,
ændres »Konkurrencerådet« til:
»Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen«,
»Konkurrencerådets« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens«, »Rådet« til:
»Styrelsen«, »rådet« til:
»styrelsen« og »rådets« til:
»styrelsens«.
2. I
§ 10 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen«.
3. I
§ 12 c, stk. 1, udgår
», jf. dog stk. 7«, og i § 12 c, stk. 7,
udgår »uanset stk. 1«.
4. I
§ 12 d, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt pkt.:
»Fristen i 1. pkt. kan forlænges til 35
hverdage, hvis en eller flere af de deltagende virksomheder
foreslår tilsagn, herunder reviderede tilsagn.«
5. I
§ 12 d, stk. 1, 2. pkt., der
bliver 3. pkt., ændres »samme frist« til:
»fristen i 1. eller 2. pkt.«.
6. I
§ 12 d, stk. 2, ændres
»stk. 1, 2. pkt.,« til: »stk. 1, 3. pkt.,«,
og »efter udløbet af den i stk. 1 nævnte
frist« ændres til: »fra beslutningen om at
indlede en særskilt undersøgelse«.
7. I
§ 12 d, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »nye eller reviderede tilsagn« til:
»tilsagn, herunder reviderede tilsagn«, og i 2. pkt.,
ændres »de nye eller reviderede tilsagn« til:
»tilsagnene«.
8. I
§ 13, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 14, stk. 3,« til: »§
14, stk. 5,«.
9. I
§ 13, stk. 2, nr. 4, ændres
»idømmes eller vedtages en bøde« til:
»idømmes fængsels- eller bødestraf eller
vedtages en bøde«.
10. I
§ 13, stk. 3, udgår
»Konkurrencerådets og«.
11. § 14
og § 15 affattes således:
Ȥ
14. Erhvervs- og vækstministeren udpeger
Konkurrencerådet og direktøren for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. Direktøren udpeges efter høring
af rådet.
Stk. 2.
Konkurrencerådet, der består af 7 medlemmer,
sammensættes af
1) 4 medlemmer med
konkurrencemæssigt kendskab eller anden relevant akademisk
baggrund,
2) 2 medlemmer med
ledelsesmæssig baggrund fra erhvervslivet, og
3) 1 medlem med
særligt kendskab til forbrugerforhold.
Stk. 3. Erhvervs- og
vækstministeren udpeger medlemmer af Konkurrencerådet
for en periode på op til 4 år. Medlemmerne kan
genudpeges. Blandt medlemmerne udpeget efter stk. 2, nr. 1, udpeger
erhvervs- og vækstministeren en formand og en
næstformand.
Stk. 4. Erhvervs- og
vækstministeren nedsætter et rådgivende udvalg
bestående af op til 10 medlemmer, som samlet skal have et
alsidigt kendskab til private og offentlige virksomheder samt
juridiske, økonomiske, finansielle og forbrugermæssige
forhold. Erhvervs- og vækstministeren udnævner
medlemmerne af udvalget efter indstilling fra erhvervs- og
interesseorganisationer og for en periode på op til 4
år. Medlemmerne kan genudpeges.
Stk. 5.
Konkurrencerådet fastsætter sin egen forretningsorden,
der skal godkendes af erhvervs- og vækstministeren.
§ 15.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen træffer afgørelser
efter denne lov og regler udstedt i medfør heraf, bortset
fra regler udstedt i medfør af § 11 c. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan behandle en sag af egen drift, efter
anmeldelse, på grundlag af en klage eller som følge af
en henvisning fra Europa-Kommissionen eller andre
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union. Styrelsen
afgør, om der er tilstrækkelig anledning til at
undersøge eller træffe afgørelse i en sag,
herunder om sagsbehandlingen midlertidigt eller endeligt skal
indstilles. Ligeledes kan styrelsen beslutte at undlade at behandle
en sag, hvor virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter
§ 16 a, stk. 1.
Stk. 2. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen udarbejder konkurrenceanalyser på eget
initiativ eller efter anmodning fra erhvervs- og
vækstministeren.
Stk. 3.
Konkurrencerådet har det overordnede ansvar for styrelsens
administration af loven og regler udstedt i medfør heraf.
Herudover træffer rådet afgørelser i sager af
principiel eller særlig stor betydning. Endelig godkender
rådet konkurrenceanalyser iværksat på styrelsens
eget initiativ.
Stk. 4.
Konkurrencerådet kan delegere sin kompetence til at
træffe afgørelser efter stk. 3, 2. pkt., til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Stk. 5. Det
rådgivende udvalg rådgiver Konkurrencerådet om
behov for vejledninger, analyser, mulige tiltag til at forebygge
overtrædelser af loven og kan gøre rådet
opmærksom på konkrete konkurrenceproblemer på et
marked.«
12. I
§ 16, stk. 1, ændres
»de skadelige virkninger af
konkurrencebegrænsninger« til: »en
overtrædelse«.
13. I
§ 17, stk. 1, ændres
»dets virksomhed« til: »udførelsen af de
opgaver, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er tillagt efter
denne lov,«.
14. I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Konkurrencerådets« til:
»sin«.
15. I
§ 18 a, stk. 1, ændres
»andre landes konkurrencemyndigheder« til: »andre
konkurrencemyndigheder«, og »disse landes«
ændres til: »disse myndigheders«.
16. I
§ 19, stk. 3, ændres
»§ 14, stk. 1,« til: »§ 15, stk. 1, 3.
og 4. pkt.,«.
17. I
§ 22, nr. 1, udgår
»eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015.
Stk. 2. § 1, nr. 4,
finder ikke anvendelse på anmeldelser af fusioner indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne anmeldelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | | Indledning | 2. | | Lovforslagets indhold | | 2.1 | Forlængelse af tidsfristen for
behandling af fusioner | | 2.2 | Offentliggørelse af domme om
fængselsstraf | | 2.3 | Bestyrelse for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen på konkurrenceområdet | | 2.4 | Lovfæstet uafhængighed i
konkurrenceanalyser | | 2.5 | Samarbejde med andre
konkurrencemyndigheder | 3. | | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | | Forholdet til EU-retten | 8. | | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
De foreslående ændringer sker
på baggrund af Vækstpakke 2014 og den
efterfølgende vækstaftale mellem regeringen og
Venstre, Dansk Folkeparti, SF og de Konservative om styrket
håndhævelse af konkurrenceloven.
Formålet med lovforslaget er at
øge konkurrencen gennem en mere effektiv og anvendelig
konkurrencelovgivning. Konkurrence er en vigtig drivkraft for
vækst og fornyelse i samfundet. Med konkurrence får
forbrugerne lavere priser, virksomhederne tilskyndes til at blive
mere produktive, og konkurrenceevnen over for udlandet kan styrkes,
hvilket er en forudsætning for at skabe nye arbejdspladser i
Danmark. Det er således vigtigt, at virksomhederne
konkurrerer effektivt med hinanden. For at kunne forebygge
konkurrencehæmmende adfærd blandt virksomheder, er det
centralt, at et land har gode rammer for konkurrencemyndigheders
håndhævelse af konkurrencereglerne.
Konkurrencerådet, der træffer
afgørelser efter loven, har en sådan størrelse
og sammensætning, at der kan rejses spørgsmål om
rådets effektivitet og uafhængighed. På denne
baggrund foreslås det, at Konkurrencerådet
omlægges til en mindre og professionel bestyrelse for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens håndhævelse af og
vejledning om konkurrenceloven. Lige som for mange virksomheder
skal konkurrencemyndigheden efter forslaget bestå af en
organisation med en direktion, medarbejdere og en bestyrelse, som
samlet udgør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Styrelsen
under direktøren tager sig af den daglige administration af
konkurrenceloven. Bestyrelsen, kaldet Konkurrencerådet, har
det overordnede ansvar for styrelsens arbejde vedrørende
loven. Endvidere foreslås det, at der oprettes et
rådgivende udvalg bestående af bl.a. branche- og
interesseorganisationer, der kan levere input til
Konkurrencerådet.
Det foreslås endvidere, at Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen ved udarbejdelsen af konkurrenceanalyser
fremover refererer til det nye Konkurrenceråd i stedet for
erhvervs- og vækstministeren. Det betyder, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens uafhængighed ved udarbejdelse af
konkurrenceanalyser lovfæstes. Analyserne er i dag underlagt
ministeransvar, men er i praksis i vidt omfang uafhængige.
Det foreslås, at den generelt gældende praksis
formaliseres, så analyserne bliver underlagt
Konkurrencerådets ansvar. Erhvervs- og vækstministeren
vil dog fortsat kunne anmode styrelsen om at gennemføre
analyser af bestemte områder og i disse tilfælde
beslutte, at analysen skal være underlagt ministeransvar.
Som følge af erfaringer med
administrationen af den gældende lov foreslås der
endelig indført en mere fleksibel frist for behandling af
fusioner, mulighed for samarbejde med andre konkurrencemyndigheder
og mulighed for at offentliggøre domme om
fængselsstraf.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Forlængelse af tidsfristen
for behandling af fusioner
Praksis efter den gældende lov har vist,
at tidsfristen på 25 hverdage i den såkaldte fase I kan
være for kort for såvel de virksomheder, der deltager i
fusionen, som for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Fristen
på 25 hverdage løber fra modtagelsen af en
fuldstændig anmeldelse og dokumentation for betaling af
anmeldelsesgebyret. De deltagende virksomheder kan f.eks. have
fremsat tilsagn, der ikke helt løser styrelsens
betænkeligheder ved den anmeldte fusion, og hvor såvel
virksomheder som myndighed har behov for mere tid til en
drøftelse og undersøgelse af ændrede tilsagn.
De deltagende virksomheder kan også have fremsat tilsagn
på et så sent tidspunkt i fase I, at det ikke er muligt
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at undersøge
tilsagnene og effekterne heraf tilbundsgående nok. I
sådanne tilfælde kan styrelsen ikke nå at
færdigbehandle den anmeldte fusion inden for fristen på
de 25 hverdage. Der må i stedet "træffes beslutning om
en særskilt undersøgelse af fusionen", hvilket
indebærer, at behandlingen af fusionen overgår til den
såkaldte fase II. I forbindelse med overgangen fremsender
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en såkaldt meddelelse om
betænkeligheder. For de deltagende virksomheder kan det
medføre negativ omtale af fusionen, at den er blevet gjort
til genstand for en særskilt undersøgelse, når
det reelt blot drejer sig om, at såvel virksomheder som
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har behov for mere tid.
Da det vil være mere fleksibelt for
virksomhederne og for styrelsen, at der i stedet gives mulighed for
forlængelse af fristen i fase I, foreslås loven
ændret, så det bliver muligt for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen at ændre tidsfristen i fase I fra 25
hverdage til 35 hverdage. Dette svarer til, hvad der gælder
for Europa-Kommissionens mulighed for forlængelse efter
EU-fusionskontrolforordningen.
Samtidig foreslås det præciseret,
at fristen i fase II løber fra det tidspunkt, hvor der er
truffet beslutning om at indlede en særskilt
undersøgelse af en fusion.
Endelig foreslås det præciseret,
at der også vil kunne ske forlængelse af fristen i fase
II, hvor virksomhederne ikke tidligere har foreslået
tilsagn.
2.2 Offentliggørelse af domme
om fængselsstraf
Den gældende lov giver Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen mulighed for at offentliggøre domme eller
bødevedtagelser (eller et resumé heraf), hvor der
idømmes eller vedtages en bøde for en
overtrædelse af konkurrenceloven. Med virkning fra den 1.
marts 2013 blev der indført hjemmel til, at straffen for
den, der indgår en kartelaftale, kan stige til fængsel.
Det blev dog ikke samtidig præciseret, at der kunne ske
offentliggørelse af domme om fængselsstraf.
Formålet med at offentliggøre
bødestraffe, herunder bødevedtagelser, er at udbrede
kendskabet til praksis efter loven og at give virksomheder og
forbrugere mulighed for at rejse et eventuelt erstatningskrav over
for den virksomhed, som har overtrådt loven.
Offentliggørelse af domme, hvor der idømmes
fængselsstraf for deltagelse i kartelvirksomhed, kan have en
præventiv virkning og kan samtidig danne grundlag for, at
skadelidte kan rejse et eventuelt erstatningskrav for det tab, som
måtte være lidt som følge af, at virksomheder
har indgået en kartelaftale.
På denne baggrund foreslås loven
ændret, således at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
også kan offentliggøre domme, hvor der idømmes
fængselsstraf. Offentliggørelsen af en
fængselsdom vil ske inden for persondatalovens rammer,
herunder lovens §§ 8-9 og de standardvilkår for
retsinformationssystemer, som Datatilsynet har fastsat efter §
9, stk. 3. Der vil således bl.a. ske den nødvendige
anonymisering. For så vidt angår
offentliggørelse af domme, der vedrører
enkeltmandsvirksomheder, vil der som efter den gældende lov
(Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A, side 1648)
ske offentliggørelse af navnet på den
pågældende enkeltmandsvirksomhed. I sådanne
tilfælde vil det ikke være muligt at foretage en
anonymisering, der lever op til Datatilsynets standardvilkår
for retsinformationssystemer. Der er herved tale om en fravigelse
af persondatalovens §§ 8-9 og de standardvilkår,
som Datatilsynet har fastsat efter § 9, stk. 3. Denne
fravigelse skyldes, at formålet med offentliggørelsen
ellers ville blive forspildt.
Efter Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesdirektivet), artikel 7, litra f, kan behandling af
personoplysninger bl.a. finde sted, hvis behandlingen er
nødvendig for, at den registeransvarlige eller den
tredjemand eller de tredjemænd, til hvem oplysningerne
videregives, kan forfølge en legitim interesse, medmindre
den registreredes interesser eller de grundlæggende
rettigheder og frihedsrettigheder, der skal beskyttes i henhold til
direktivets artikel 1, stk. 1, går forud herfor. Efter
direktivets artikel 8, stk. 4, må der kun ske behandling af
oplysninger om bl.a. straffedomme under kontrol af en offentlig
myndighed, eller hvis der gælder tilstrækkelige,
specifikke garantier i medfør af den nationale lovgivning
med forbehold for de undtagelser, som medlemsstaten kan
fastsætte på grundlag af nationale lovbestemmelser,
hvorefter der gives tilstrækkelige, specifikke garantier.
Det vurderes, at lovforslaget ligger inden for
databeskyttelsesdirektivets rammer. Der kan i den forbindelse
henvises til, at offentliggørelse af navnet på en
enkeltmandsvirksomhed må forventes kun undtagelsesvist at
finde sted i forbindelse med offentliggørelse af en dom,
hvori der idømmes fængselsstraf, at
offentliggørelsen sker under kontrol af en offentlig
myndighed, og at formålet med offentliggørelsen
følger et legitimt formål, nemlig at sætte andre
virksomheder og forbrugere i stand til at træffe et valg om,
hvorvidt fremtidig handel med virksomheden skal undlades, og om der
skal rejses et eventuelt erstatningskrav for den skade, som
måtte være lidt som følge af virksomhedens
overtrædelse af loven.
2.3 Bestyrelse for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen på konkurrenceområdet
Konkurrencerådet, der efter den
gældende lov træffer afgørelser i sager af
principiel eller særlig stor betydning, består af 18
medlemmer, herunder ni medlemmer, der er indstillet af branche- og
interesseorganisationer. Konkurrencerådets størrelse
og sammensætning er atypisk i forhold til lande, der normalt
sammenlignes med, f.eks. Irland, Nederlandene, Norge,
Storbritannien, Sverige og Tyskland. Her består pendanten til
det danske Konkurrenceråd af en lille professionel bestyrelse
med juridiske og økonomiske eksperter.
Tilstedeværelsen af erhvervs- og forbrugerinteresser i
Konkurrencerådet kan rejse spørgsmål om
rådets uafhængighed, skade legitimiteten bag
rådets afgørelser og potentielt afholde udenlandske
virksomheder fra at entrere det danske marked.
Konkurrencerådets størrelse betyder desuden, at det
tager uforholdsmæssigt lang tid at samle medlemmerne, og at
sagsprocesserne bliver ufleksible.
På denne baggrund foreslås det, at
Konkurrencerådet omlægges til en professionel
bestyrelse, kaldet Konkurrencerådet, for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens opgaver på konkurrenceområdet.
Bestyrelsen skal bestå af syv medlemmer med særlige
kompetencer i form af praktiske og teoretiske sagkundskaber.
Endvidere foreslås det, at der oprettes et rådgivende
udvalg bestående af bl.a. branche- og
interesseorganisationer, der kan rådgive
Konkurrencerådet.
2.4 Lovfæstet
uafhængighed i konkurrenceanalyser
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejde
med konkurrenceanalyser er i dag formelt underlagt erhvervs- og
vækstministerens ansvar. Herved adskiller Danmark sig fra
andre sammenlignelige lande (bl.a. Irland, Nederlandene, Norge,
Storbritannien, Sverige og Tyskland), hvor
konkurrencemyndighedernes uafhængighed i deres analysearbejde
er formaliseret. I praksis agerer Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen allerede i vidt omfang uafhængigt af
erhvervs- og vækstministeren ved udarbejdelsen af
konkurrenceanalyser. Det formelle ministeransvar på
analyseområdet kan dog skabe usikkerhed om, hvorvidt
analyserne og konklusionerne er politisk eller konkurrencefagligt
begrundede.
Det foreslås derfor, at det
præciseres, at den generelt gældende praksis i forhold
til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udarbejdelse af
konkurrenceanalyser formaliseres, således at analyserne
udarbejdes under den nye, uafhængige bestyrelses
(Konkurrencerådets) ansvar. Det lovfæstes dog samtidig,
at ministeren som hidtil kan anmode styrelsen om at
gennemføre analyser af bestemte områder, og ministeren
kan i den forbindelse beslutte, at de pågældende
analyser skal udarbejdes under ministeransvar.
2.5 Samarbejde med andre
konkurrencemyndigheder
Efter den gældende lov kan Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen udveksle fortrolige oplysninger med andre
landes konkurrencemyndigheder med henblik på at fremme
håndhævelsen af konkurrencelovgivningen. Den
gældende formulering af loven giver imidlertid ikke
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at udveksle
fortrolige oplysninger med konkurrencemyndighederne på
Færøerne og i Grønland. Det er ikke
hensigtsmæssigt, da et samarbejde med disse
konkurrencemyndigheder kan have betydning for en effektiv
håndhævelse af konkurrenceloven og af
konkurrencelovgivningen på Færøerne og i
Grønland. Loven foreslås derfor ændret på
dette punkt.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Der henvises til pkt. 2.2 om forholdet til
databeskyttelsesdirektivet. Herudover indeholder lovforslaget ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. juli til den 25. august 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Amagerforbrænding,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien,
Bryggeriforeningen, Bygherreforeningen,
Børsmæglerforeningen, CO-Industri, Coop Danmark,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Eksportråd, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening,
Dansk Affaldsforening, Dansk Annoncørforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Skovforening, Dansk Taxi
Råd, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd, Danske Dagblades
Forening, Danske Malermestre, Danske Regioner, Danske Revisorer,
Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Dommerforening, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Forlæggerforeningen,
Forsikring & Pension, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen, KL,
Kooperationen, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen
i Danmark, Lederne, Liberale Erhvervs Råd, Lokale
Pengeinstitutter, Offentligt Ansattes Organisationer,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet og TEKNIQ.
| 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at ligge inden for
databeskyttelses-direktivets rammer. Herudover indeholder
lovforslaget ikke EU-retlige aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 11, hvorefter
Konkurrencerådet foreslås omlagt til en bestyrelse -
dog med samme navn. Når der i lovforslaget henvises til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, omfatter det såvel
styrelsen som rådet, (jf. pkt. 1. i de almindelige
bemærkninger). Dette gælder dog ikke for § 13,
stk. 2, nr. 6 (om offentliggørelse af domme i retssager,
hvor Konkurrencerådet er part), § 13, stk. 5 (om
afgivelse af oplysninger til Konkurrencerådets formand),
§ 15 a, stk. 2, 4. pkt. (om en mindre høringsfrist,
hvis sagen allerede har været forelagt for
Konkurrencerådet), og § 23, stk. 1, nr. 12 (om afgivelse
af urigtige oplysninger m.v. til Konkurrencerådet).
Til nr. 2.
Der er tale om en lovteknisk ændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Efter den gældende § 12 c, stk. 1,
træffer Konkurrencerådet afgørelse om, hvorvidt
en fusion kan godkendes eller forbydes, idet Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen dog efter den gældende § 12 c, stk.
7, har kompetence til efter en forenklet sagsbehandling at godkende
fusioner, som på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke
giver styrelsen anledning til indsigelser. Den mulighed vil
styrelsen fortsat have efter forslaget, men da
Konkurrencerådet foreslås omlagt til en bestyrelse for
dele af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, er der ikke
længere grundlag for at have de nuværende
krydshenvisninger, hvilket er baggrunden for de foreslåede
ændringer.
Til nr. 4
Der foreslås indført mulighed
for, at fristen i fase I kan forlænges til 35 hverdage, hvis
en eller flere af de deltagende virksomheder foreslår
tilsagn, herunder reviderede tilsagn i forhold til allerede
foreslåede tilsagn. Om baggrunden for forslaget henvises til
de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Forslaget ligger på linje med den
mulighed, som Europa-Kommissionen har for at kunne forlænge
fristen i fase I efter artikel 10, stk. 1, 2. afsnit, i
EU-fusionskontrolforordningen (Rådets forordning (EF) nr.
139/2004 af 20. januar 2004 om kontrol med fusioner og
virksomhedsovertagelser, EU-Tidende 2004, nr. L 24 side 1). Hvis
muligheden for at udsætte fristen i fase I skal give mening,
forudsætter det, at virksomhederne har afgivet tilsagn inden
for de nugældende 25 dage, således at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen har den nødvendige tid til at
undersøge tilsagnene inden udløbet af fristen
på de 35 hverdage.
Efter den gældende § 12 d, stk. 1,
2. pkt., kan der inden for fristen på 25 hverdage
træffes beslutning om en særskilt undersøgelse
af fusionen, hvorefter fusionen overgår til fase II. Selvom
fristen på 25 hverdage efter forslaget kan udvides til 35
hverdage, vil der stadig inden for de yderligere 10 hverdage
være mulighed for at træffe beslutning om at lade
fusionen overgå til fase II, hvis sagen fortsat ikke kan
afgøres i fase I uanset forlængelsen.
Som for de andre muligheder for
forlængelse af fusionsfristerne i den gældende lov, er
det Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der træffer
beslutning herom. Da der er tale om en procesbeslutning, kan den
ikke påklages til Konkurrenceankenævnet, jf. § 19,
stk. 1, i den gældende lov.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 6
Hvis der indledes en særskilt
undersøgelse af en anmeldt fusion, dvs. behandlingen af
fusionen overgår til den såkaldte fase II, skal
beslutning om enten godkendelse af eller forbud mod fusionen efter
den gældende § 12 d, stk. 2, være truffet senest
90 hverdage "efter udløbet af den i stk. 1 nævnte
frist. " § 12 d, stk. 1, angiver en tidsfrist på 25
hverdage (der med lovforslagets § 1, nr. 4, forslås til
i givet fald at kunne forlænges til 35 hverdage). I
bemærkningerne til § 12 d, stk. 2, er det imidlertid
anført (Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 109 som
fremsat, side 18), at fase II løber "fra det tidspunkt, hvor
der er truffet beslutning om at indlede en særskilt
undersøgelse af en fusion".
For at afklare en eventuel usikkerhed om, fra
hvilket tidspunkt fristen på 90 hverdage i fase II
løber, foreslås det præciseret, at fristen
løber fra beslutningen om at indlede en særskilt
undersøgelse. Dette svarer til, hvad der gælder for
Europa-Kommissionens behandling i fase II af anmeldte fusioner, der
dog anvender udtrykket "datoen for procedurens indledning", jf.
artikel 10, stk. 3, i EU-fusionskontrolforordningen. Forslaget
indebærer kun en præcisering af starttidspunktet for
fristen i fase II; udtrykket "særskilt undersøgelse"
har således alene til formål at afgrænse fase I
over for fase II, og det kan ikke heraf udledes, at der ikke skal
foretages en grundig undersøgelse af en anmeldt fusion
allerede i fase I (jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg A,
side 6827).
Til nr. 7
Der kan forekomme tilfælde, hvor
virksomhederne f.eks. på et meget sent tidspunkt i
forløbet bliver opmærksomme på, at det med
henblik på at opnå en godkendelse af en anmeldt fusion
kan være nødvendigt at foreslå tilsagn. I
sådanne tilfælde kan der være behov for en
forlængelse af fristen for at give Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen mulighed for at undersøge virkningerne af
de foreslåede tilsagn. Hvis virksomhederne ikke tidligere har
afgivet tilsagn, kan ordlyden i den gældende § 12 d,
stk. 3 ("nye … tilsagn") give anledning til tvivl om,
hvorvidt fristen kan forlænges. For at afbøde en
sådan mulig tvivl foreslås ordlyden præciseret,
således at der også kan ske forlængelse af
fristen, hvor virksomhederne ikke tidligere har foreslået
tilsagn. Hvis virksomhederne foreslår nye tilsagn til
afløsning af tidligere foreslåede, vil der være
tale om reviderede tilsagn, som også kan indebære en
forlængelse af fristen.
Der er herudover ikke tilsigtet nogen
realitetsændring af den gældende bestemmelse. For
bemærkningerne hertil henvises til Folketingstidende 2009-10,
tillæg A, L 109 som fremsat, side 19.
Til nr. 8
Den foreslåede henvisning til § 14,
stk. 5, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 11, og
indebærer, at offentlighedsloven finder anvendelse på
en sag om fastsættelse af forretningsordenen for
Konkurrencerådet.
Til nr. 9
Den gældende § 13, stk. 2, nr. 4,
indeholder hjemmel for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at
offentliggøre domme eller bødevedtagelser - eller et
resumé heraf - hvor der idømmes eller vedtages en
bøde for overtrædelse af konkurrenceloven.
Formålet med at offentliggøre
sådanne domme eller bødevedtagelser er - som for de
andre dokumenter, som styrelsen efter § 13, stk. 2, kan
offentliggøre - at udbrede kendskabet til praksis efter
loven og at give virksomheder og forbrugere mulighed for at rejse
et eventuelt erstatningskrav over for den virksomhed, som har
overtrådt loven (jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg
A, L 109 som fremsat, side 21ff.).
Ved en ændring af konkurrenceloven i
2012 blev der indført hjemmel til, at straffen for den, der
indgår en kartelaftale, kan stige til fængsel, jf.
§ 23, stk. 3, der trådte i kraft den 1. marts 2013.
Offentliggørelse af domme, hvor der idømmes
fængselsstraf for deltagelse i kartelvirksomhed, kan have
stor præventiv virkning og kan samtidig danne grundlag for,
at skadelidte kan rejse et eventuelt erstatningskrav for det tab,
som måtte være lidt som følge af, at
virksomheder har indgået en kartelaftale.
På denne baggrund foreslås loven
ændret, således at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
også kan offentliggøre domme, hvor der idømmes
fængselsstraf. Offentliggørelsen af en dom, hvor der
idømmes fængselsstraf, vil ske inden for
persondatalovens rammer, herunder lovens §§ 8-9 og de
standardvilkår for retsinformationssystemer, som Datatilsynet
har fastsat efter § 9, stk. 3. Der vil således bl.a. ske
den nødvendige anonymisering, herunder med udeladelse af
navn, cpr-nr., bopæl, køn, alder og andre oplysninger,
som vil kunne afsløre den pågældende persons
identitet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Når hjemlen for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen til at offentliggøre redegørelser
og oplysninger om Konkurrencerådets virksomhed foreslås
ophævet, skyldes dette, at sådan information om
rådets virksomhed fremover vil være indeholdt i
redegørelsen om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
virksomhed på konkurrenceområdet.
Til nr. 11
Sammensætningen af den foreslåede
nye bestyrelse, Konkurrencerådet, og det rådgivende
udvalg er indeholdt i den foreslåede nye affattelse af §
14, mens opgaverne for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
rådet og det rådgivende udvalg er indeholdt i den
forslåede nye affattelse af § 15.
Med § 14, stk.
1, foreslås det, at erhvervs- og vækstministeren
udpeger en bestyrelse, kaldet Konkurrencerådet, med et
overordnet ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opgaver i
relation til konkurrenceloven. Med bestemmelsen bliver det samtidig
lovfæstet, at erhvervs- og vækstministeren skal udpege
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør, og at
udnævnelsen skal ske efter høring af
Konkurrencerådet.
Med stk. 2 fastsættes
sammensætningen af Konkurrencerådet. Det
foreslås, at rådet skal bestå af 7 medlemmer,
hvoraf 4 medlemmer skal have konkurrencemæssigt kendskab
eller anden relevant akademisk baggrund (juridisk, økonomisk
eller på anden vis konkurrencefaglig viden). Hertil kommer 1
medlem, der skal have "særligt kendskab til
forbrugerforhold", hvorved menes akademisk baggrund, der knytter
sig til forbrugerforhold. Endelig skal 2 af de 7 medlemmer have
"ledelsesmæssig baggrund fra erhvervslivet", hvorved menes,
at de pågældende har eller har haft
ledelsesmæssigt ansvar for en erhvervsvirksomhed f.eks. som
medlem af bestyrelsen eller som direktør. Da
konkurrencesager indeholder både juridiske og
økonomiske problemstillinger, skal erhvervs- og
vækstministeren ved udpegningen af medlemmer af bestyrelsen
sikre, at der er en passende fordeling mellem relevante juridiske
og økonomiske kompetencer hos de pågældende
medlemmer.
Med stk. 3
foreslås medlemmerne af Konkurrencerådet udpeget for en
periode på op til 4 år ad gangen med mulighed for
genudpegning. Der er som udgangspunkt ikke begrænsninger
på antallet af gange, et medlem kan genudpeges. Det
forudsættes dog, at der sker en rullende udskiftning af
medlemmerne, således at rådet til stadighed samlet set
har den nødvendige juridiske, økonomiske og
forbrugermæssige indsigt samt erfaring fra erhvervslivet for
at kunne varetage opgaverne. Ved et medlems længerevarende
forfald på grund af sygdom udpeger erhvervs- og
vækstministeren et nyt medlem. Det foreslås endvidere,
at erhvervs- og vækstministeren udpeger en formand og en
næstformand blandt medlemmerne med juridisk og
økonomisk sagkundskab, udpeget efter stk. 2, nr. 1. Herved
sikres det, at formanden og næstformanden altid har enten
juridisk eller økonomisk sagkundskab.
Med stk. 4
foreslås det, at erhvervs- og vækstministeren
nedsætter et rådgivende udvalg, som kan rådgive
Konkurrencerådet. Udvalget skal bestå af op til 10
medlemmer, som samlet set skal have et alsidigt kendskab til
offentlige og private virksomheder samt juridiske,
økonomiske, finansielle og forbrugermæssige forhold.
Udvalgets sammensætning tager udgangspunkt i det
gældende Konkurrenceråd.
Med stk. 5
foreslås det, at Konkurrencerådet fastsætter sin
egen forretningsorden, der skal godkendes af erhvervs- og
vækstministeren. Det forventes, at forretningsordenen bl.a.
indeholder regler om rådets beslutningsdygtighed, idet det
forudsættes, at rådet træffer afgørelse
med simpelt stemmeflertal, og at formandens stemme er
afgørende ved stemmelighed. Herudover forventes det, at
forretningsordenen indeholder regler om bl.a. et medlems habilitet,
om medlemmernes tavshedspligt, om afsættelse af et medlem, om
arbejdsdelingen mellem rådet og Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, herunder om delegation af rådets
kompetence til at træffe afgørelser, om
direktørens og relevante medarbejderes deltagelse i
rådets møder, om rådets møder med det
rådgivende udvalg (f.eks. mindst ét årligt
møde med formanden for rådet og udvalget) og om en
parts ret til foretræde for rådet i en konkret sag.
Med § 15, stk.
1, foreslås det i 1. pkt., at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er den myndighed, som træffer
afgørelser efter loven og regler udstedt i medfør
heraf. Det gælder dog ikke ifølge regler udstedt i
medfør af § 11 c, hvor det er vedkommende minister, som
påser overholdelsen af reglerne, jf. § 10 i
bekendtgørelse nr. 590 af 20. juni 2008 om
gennemskueligheden af de økonomiske forbindelser mellem
offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og om den
finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder.
Læst i sammenhæng med det
foreslåede stk. 3 skal styrelsen som efter den gældende
lov være den myndighed, der tager sig af den daglige
administration af loven. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er
således den myndighed, som anmeldelser skal indgives til;
styrelsen står for sagsoplysningen, herunder foretagelsen af
markedsundersøgelser, høringen af sagens parter og
eventuelle tredjemænd og træffer afgørelser i
sagerne. Styrelsen skal endvidere som hidtil stå for
førelsen af en klagesag for Konkurrenceankenævnet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens selvstændige kompetence
efter den gældende lov til f.eks. at foretage
kontrolundersøgelser (§ 18), til at udveksle
oplysninger med andre konkurrencemyndigheder (§ 18 a) og til
at bistå Europa-Kommissionen (§ 24, stk. 3)
videreføres med forslaget.
Efter den gældende bekendtgørelse
om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens virksomhed
(bekendtgørelse nr. 173 af 22. februar 2013) beslutter
direktøren for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, om der
efter den gældende lovs § 22 skal pålægges
virksomheder daglige eller ugentlige tvangsbøder, og om der,
jf. § 23 b i den gældende lov, skal rettes henvendelse
til anklagemyndigheden med henblik på indhentelse af samtykke
til et administrativt bødeforelæg samt anklageskrift
(jf. § 6, stk. 1-3, i bekendtgørelse nr. 173). Det
foreslås, at bekendtgørelse nr. 173 ophæves
samtidig med ikrafttræden af denne lov, og at
direktørens selvstændige kompetence på disse to
områder fastsættes i rådets forretningsorden med
samtidig pligt for direktøren til at orientere rådet
om administrationen heraf.
Med de foreslåede 2.-4. pkt. i stk. 1
skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen have samme kompetence, som
det gældende Konkurrenceråd har efter den
gældende § 14, stk. 1, 3.-5. pkt., til at behandle en
sag af egen drift mv. og til at indstille sagsbehandlingen, dvs.
afvise en sag. For indholdet af denne kompetence henvises til
Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A, side
1649.
Med stk. 2
foreslås det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
iværksætte konkurrenceanalyser på styrelsens eget
initiativ. Sådanne analyser skal godkendes af
Konkurrencerådet, jf. det foreslåede stk. 3, og
ministeren kan ikke give instrukser til det konkrete indhold eller
eventuelle anbefalinger indeholdt i analyserne. Endvidere
foreslås det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
iværksætte konkurrenceanalyser efter anmodning fra
erhvervs- og vækstministeren, hvor ministeren samtidig kan
give instrukser til det konkrete indhold af analysen. I disse
tilfælde skal erhvervs- og vækstministeren træffe
beslutning om, hvorvidt analysen skal godkendes af rådet
eller af erhvervs- og vækstministeren, og det skal klart
fremgå af analysen, om den er udarbejdet på
Konkurrencerådets eller ministerens vegne.
Med stk. 3
foreslås det, at Konkurrencerådet har det overordnede
ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens administration af
loven og regler udstedt i medfør heraf og skal i den
forbindelse fastlægge de strategiske mål for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejde med
håndhævelsen af konkurrenceloven og arbejdet med
udarbejdelsen af konkurrenceanalyser. Dette ansvar
forudsætter, at rådet løbende holdes orienteret
om styrelsens administration, hvilket der vil blive fastsat
nærmere regler om i rådets forretningsorden.
Efter den gældende lov har
Konkurrencerådet kompetence til at afgive udtalelse, forinden
erhvervs- og vækstministeren udsteder nærmere
administrative regler (jf. § 5, stk. 2, § 7, stk. 4 og 5,
§ 10, stk. 1, § 12, stk. 4, § 12 b, stk. 3, og
§ 18 a, stk. 3). Denne kompetence skal Konkurrencerådet
fortsat have efter lovforslaget. Endvidere har
Konkurrencerådet efter den gældende lov kompetence til
at udstede administrative regler for forskellige former for
anmeldelser (§ 8, stk. 2, § 9, stk. 1, § 11, stk. 6,
og § 11 a, stk. 6). Da rådet efter lovforslaget har det
overordnede ansvar for styrelsens administration af loven, vil
rådet som konsekvens heraf skulle godkende de administrative
regler, som styrelsen fastsætter.
Konkurrencerådet er ikke underlagt
erhvervs- og vækstministeren, og ministeren vil fortsat ikke
have instruktionsbeføjelser over for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen vedrørende konkrete sager, der
afgøres efter konkurrenceloven eller regler udstedt i
medfør heraf. Styrelsens deltagelse i internationale fora
som Danmarks konkurrencemyndighed vil heller ikke være
underlagt instruktionsbeføjelser fra ministeren.
I sager vedrørende forberedelse af
lovgivning, almindelig ministerbetjening og bidrag til
tværgående arbejde på ministerområdet samt
almindelig informationsvirksomhed vil Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen fortsat være underlagt instruktion fra
erhvervs- og vækstministeren. Det samme gælder
styrelsens deltagelse som repræsentant for Danmark i
internationalt arbejde vedrørende forberedelse af nye eller
ændrede EU-retsakter samt meddelelser fra Kommissionen
vedrørende EU-konkurrencereglerne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
øvrige opgaver påvirkes ikke af dette forslag. Det
gælder bl.a. sekretariatsbetjeningen af
Forbrugerombudsmanden, sekretariatsbetjeningen af
Forbrugerklagenævnet, private ankenævn,
Stormrådet, Rådet for Offentlig-privat Samarbejde,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens tilsynsbeføjelser efter
betalingstjenesteloven samt styrelsens kompetence som
forsyningssekretariat inden for vandsektorlovgivningen. De
overordnede rammer for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens budget
fastlægges fortsat i finansloven.
Efter den foreslåede bestemmelse
tillægges Konkurrencerådet endvidere en
selvstændig kompetence til at træffe afgørelse i
sager af principiel eller særlig stor betydning. Eksempler
på sager, der kan være af principiel betydning, kan
være tilfælde, hvor der er tale om en problemstilling,
som der ikke tidligere er taget stilling til efter loven eller
efter EU-konkurrencereglerne, hvor juraen ikke er klar, eller hvor
afgørelsen i øvrigt kan danne præcedens. En sag
kan også være principiel, hvor f.eks. en hidtidig
fortolkning skal ændres. En sag kan have særlig stor
betydning, hvis den kan indebære betydelige følger for
en eller flere virksomheder eller en hel branche.
Formelt medfører den foreslåede
stk. 3, at Konkurrencerådet som et led i det overordnede
ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens administration af
loven træffer beslutning om oversendelse af sager til
politimæssig efterforskning. Efter den gældende
bekendtgørelse om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
virksomhed (bekendtgørelse nr. 173 af 22. februar 2013)
beslutter direktøren for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
om der skal rettes henvendelse til anklagemyndigheden med henblik
på, at der rejses tiltale for overtrædelse af
konkurrenceloven med samtidig anbefaling vedrørende
sanktionen herfor. Som nævnt ovenfor foreslås
bekendtgørelse nr. 173 ophævet samtidig med
ikrafttræden af denne lov, og det vil i rådets
forretningsorden blive præciseret, at Konkurrencerådet
har denne kompetence. Konkurrencerådet kan dog foretage en
generel delegation af denne kompetence til rådets formand.
Dette vil i givet fald skulle anføres i rådets
forretningsorden. Rådet kan også præcisere i
forretningsordenen, at kompetencen delegeres til direktøren
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i konkrete sager for at
sikre en hurtig oversendelse til anklagemyndigheden. Baggrunden
herfor er, at beviserne for konkurrencelovsovertrædelser ofte
er få og meget nemme at bortskaffe, hvorfor bevissikringen i
afgørende grad beror på hurtighed.
Endelig skal Konkurrencerådet efter den
foreslåede bestemmelse godkende de konkurrenceanalyser, som
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen iværksætter på
eget initiativ, jf. det foreslåede stk. 2.
Sammenfattende skal Konkurrencerådet
efter lovforslaget have kompetence til at:
- fastlægge
de strategiske mål for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
arbejde med håndhævelse af konkurrenceloven og arbejdet
med konkurrenceanalyser
- afgive udtalelse,
forinden erhvervs- og vækstministeren udsteder nærmere
administrative regler
- godkende de
administrative regler, som styrelsen fastsætter
- træffe
afgørelse i konkurrencesager af principiel eller
særlig stor betydning
- godkende
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledninger efter
konkurrenceloven
- igangsætte
og godkende Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens konkurrenceanalyser
og
- træffe
beslutning om at oversende sager til anklagemyndigheden med henblik
på politimæssig efterforskning.
Med stk. 4
foreslås det, at Konkurrencerådet kan delegere sin
kompetence til at træffe afgørelser i sager omfattet
af rådets kompetence efter stk. 3, 2. pkt., til Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen. Der kan være tale om en generel
delegation i en bestemt type af sager, hvor rådet har
fastlagt en praksis, som giver et klart og utvetydigt billede af
rådets vurdering af den pågældende sagstype. Der
kan også være tale om konkret delegation i sager, hvor
rådet vælger ikke at afgøre sagen eller
træffe afgørelse på det aktuelle møde,
hvorpå sagen behandles. Et sådant tilfælde kan
f.eks. foreligge, hvor rådet ønsker et forhold
afklaret, inden sagen afgøres, og hvor rådet har
tillid til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
færdiggør behandlingen uden, at sagen behøver
at blive forelagt på ny for rådet.
Konkurrencerådet skal på førstkommende
møde efter, at styrelsen har truffet afgørelsen,
orienteres herom.
Konkurrencerådet skal føre en
oversigt over hvilke sagstyper, der er delegeret, og oversigten
skal gennemgås af rådet mindst én gang om
året.
Med stk. 5
foreslås det, at det rådgivende udvalg kan
rådgive Konkurrencerådet om behovet for, at der
udarbejdes vejledninger om loven og dens anvendelse. Det vil
være naturligt, at udvalget høres i forbindelse med
vejledninger udarbejdet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det
rådgivende udvalg kan også rådgive rådet om
behovet for udarbejdelsen af konkurrenceanalyser. Endvidere kan
udvalget rådgive rådet om mulige tiltag til at
forebygge overtrædelser af loven i form af f.eks. en
målrettet informationsindsats over for en speciel branche.
Endelig kan udvalget gøre rådet opmærksom
på eksistensen af konkrete konkurrenceproblemer på et
marked. Det er herefter op til rådet at
iværksætte de nødvendige undersøgelser og
eventuelle indgreb med henblik på at fjerne sådanne
konkurrenceproblemer. Rådet kan til enhver tid anmode om
bistand fra hele eller dele af udvalget i forbindelse med
behandlingen af konkrete sager.
Til nr. 12
Med den foreslåede affattelse af
bestemmelsen bringes ordlyden heraf i overensstemmelse med ordlyden
af den gældende § 6, stk. 4, 1. pkt., og § 11, stk.
4, 1. pkt.
Til nr. 13
Da Konkurrencerådet foreslås
omlagt til en bestyrelse, foreslås ordlyden af bestemmelsen
ændret. Med den foreslåede formulering kan Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen indhente alle oplysninger, som skønnes
nødvendige med henblik på udførelsen af de
opgaver, som efter loven er tillagt styrelsen og rådet (jf.
lovforslagets § 1, nr. 11). Som efter den gældende
bestemmelse (jf. Folketingstidende 1996-97, tillæg A, side
3674), er det Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen selv, der
skønner, hvilke oplysninger der er nødvendige.
Spørgsmål om, hvorvidt Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens krav om oplysninger er berettiget, kan ikke
indbringes for Konkurrenceankenævnet, men må i givet
fald indbringes for domstolene. Hvis der er tale om et strafbart
forhold, skal styrelsen dog anmelde dette til politiet, der
varetager den videre efterforskning efter retsplejelovens
regler.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 15
Det foreslås, at ordlyden af den
gældende § 18 a, stk. 1, ændres, således at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens videregivelse af oplysninger
ikke længere skal være til andre landes
konkurrencemyndigheder, men blot til andre konkurrencemyndigheder,
ligesom "disse landes" (konkurrencelovgivning) foreslås
ændret til "disse myndigheders". Den foreslåede
formulering vil gøre det muligt for styrelsen at videregive
de pågældende oplysninger til f.eks.
konkurrencemyndighederne på Færøerne og i
Grønland, hvilket ellers ikke er muligt.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 11, og indebærer,
som efter den gældende lov, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens beslutninger om, hvorvidt der er
tilstrækkelig anledning til at undersøge eller
træffe afgørelse i en sag, herunder om
sagsbehandlingen midlertidigt eller endeligt skal indstilles, ikke
kan påklages til Konkurrenceankenævnet. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens beslutninger om at undlade at behandle en sag,
hvor virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter den
gældende § 16 a, stk. 1, kan heller ikke påklages
til Konkurrenceankenævnet.
Til nr. 17
Der tale om en lovteknisk ændring.
Til § 2
Med stk. 1
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Med en så forholdsvis lang overgangsperiode fra lovens
vedtagelse og til dens ikrafttræden gives der mulighed for at
få afviklet det gældende Konkurrenceråd og
etableret de foreslåede institutionelle rammer for det nye
Konkurrenceråd og det rådgivende udvalg.
Ifølge lovforslagets § 1, nr. 4,
kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ved behandlingen af en
anmeldt fusion forlænge fristen i den såkaldte fase I
fra 25 til 35 hverdage. Med stk. 2
foreslås det præciseret, at denne mulighed for
forlængelse af tidsfristen først finder anvendelse
på anmeldelser, der indgives efter lovens ikrafttræden.
For anmeldelser indgivet før lovens ikrafttræden
finder de gældende regler anvendelse, hvorefter der ikke er
mulighed for at forlænge fristen i fase I.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I konkurrenceloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 700 af 18. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Overalt i
loven, bortset fra § 13, stk. 2, nr. 6, § 13, stk. 5,
§ 15 a, stk. 2, 4. pkt., og § 23, stk. 1, nr. 12,
ændres »Konkurrencerådet« til:
»Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen«,
»Konkurrencerådets« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens«, »Rådet« til:
»Styrelsen«, »rådet« til:
»styrelsen« og »rådets« til:
»styrelsens«. | | | | § 10 a.
Konkurrencerådet kan påbyde en dominerende virksomhed
at indsende sine generelle samhandelsbetingelser til Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, når | | 2. I § 10 a, stk. 1, 1.
pkt., udgår »til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen«. | | | | § 12 c.
Konkurrencerådet træffer afgørelse om, hvorvidt
en fusion kan godkendes eller forbydes, jf. dog stk. 7. | | 3. I § 12 c, stk. 1, udgår », jf.
dog stk. 7«, og i § 12 c, stk.
7, udgår »uanset stk. 1«. | --- | | | Stk. 7.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan uanset stk. 1 efter en
forenklet sagsbehandling godkende en fusion, hvis styrelsen finder,
at fusionen på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke
giver anledning til indsigelser fra styrelsens side. | | | | | | | | 4. I § 12 d, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt. som nyt pkt.: | § 12 d.
Senest 25 hverdage efter modtagelsen af en fuldstændig
anmeldelse, jf. dog § 12 h, stk. 5, 3. pkt., træffes
beslutning om, hvorvidt fusionen kan godkendes, herunder om
fusionen kan godkendes efter en forenklet sagsbehandling. Inden for
samme frist kan der træffes beslutning om en særskilt
undersøgelse af fusionen. | | »Fristen i 1. pkt. kan
forlænges til 35 hverdage, hvis en eller flere af de
deltagende virksomheder foreslår tilsagn, herunder reviderede
tilsagn.« | | | | 5. I § 12 d, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3.
pkt., ændres »samme frist« til: »fristen i
1. eller 2. pkt.«. | | | | Stk. 2. Indledes
en særskilt undersøgelse af en fusion, jf. stk. 1, 2.
pkt., træffes beslutning om godkendelse af eller forbud mod
fusionen senest 90 hverdage efter udløbet af den i stk. 1
nævnte frist. | | 6. I § 12 d, stk. 2, ændres »stk.
1, 2. pkt.,« til »stk. 1, 3. pkt.,«, og
»efter udløbet af den i stk. 1 nævnte
frist« ændres til: »fra beslutningen om at
indlede en særskilt undersøgelse«. | | | | Stk. 3. Fristen
i stk. 2 forlænges med op til 20 hverdage, hvis en eller
flere af de deltagende virksomheder foreslår nye eller
reviderede tilsagn. Fristen forlænges kun, hvis der på
tidspunktet for afgivelsen af tilsagnene er mindre end 20 hverdage
tilbage til, at der efter stk. 2 skulle være truffet en
afgørelse, og således, at der er samlet 20 hverdage
til vurderingen af fusionen i lyset af de nye eller reviderede
tilsagn. | | 7. I § 12 d, stk. 3, 1.
pkt., ændres »nye eller reviderede
tilsagn« til: »tilsagn, herunder reviderede
tilsagn«, og i 2. pkt.,
ændres »de nye eller reviderede tilsagn« til:
»tilsagnene«. | | | | § 13. Lov om
offentlighed i forvaltningen gælder ikke for sager og
undersøgelser efter denne lov bortset fra sager om
fastsættelse af bestemmelser efter § 5, stk. 2, §
7, stk. 4 og stk. 5, 2. pkt., § 8, stk. 2, 3. pkt., § 9,
stk. 1, 2. pkt., § 10, stk. 1, § 11, stk. 6, § 11 a,
stk. 4, 2. pkt., og stk. 6, 2. pkt., § 11 c, § 12, stk.
4, § 12 b, stk. 3, § 14, stk. 3, § 18, stk. 8, 2.
pkt., § 18 a, stk. 3, og § 21, stk. 3. | | 8. I § 13, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 14, stk. 3,« til: »§ 14, stk.
5,«. | | | | Stk. 2.
--- | | | 4) Domme, bødevedtagelser eller
et resumé heraf, hvor der med henvisning til § 23
idømmes eller vedtages en bøde. | | 9. I § 13, stk. 2, nr. 4, ændres
»idømmes eller vedtages en bøde« til:
»idømmes fængsels- eller bødestraf eller
vedtages en bøde«. | | | | Stk. 3.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan tillige offentliggøre
redegørelser samt oplysninger om Konkurrencerådets og
styrelsens virksomhed på konkurrenceområdet. | | 10. I § 13, stk. 3, udgår
»Konkurrencerådets og«. | | | | | | 11. §
14 og § 15 affattes
således: | § 14.
Konkurrencerådet påser overholdelsen af denne lov og de
forskrifter, der er udstedt i medfør af loven, jf. dog
§ 2, stk. 4, 1. pkt. og § 11 a, stk. 3, 1. pkt. Dette
gælder dog ikke for regler udstedt i medfør af §
11 c. Konkurrencerådet kan behandle en sag af egen drift,
efter anmeldelse, på grundlag af en klage eller som
følge af en henvisning fra Europa-Kommissionen eller andre
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union.
Konkurrencerådet afgør, om der er tilstrækkelig
anledning til at undersøge eller træffe
afgørelse i en sag, herunder om sagsbehandlingen
midlertidigt eller endeligt skal indstilles. Ligeledes kan
Konkurrencerådet beslutte at undlade at behandle en sag, hvor
virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter § 16 a, stk.
1. | | Ȥ 14.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger Konkurrencerådet
og direktøren for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Direktøren udpeges efter høring af rådet. | | | | Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for
Konkurrencerådet i sager efter denne lov og varetager
på rådets vegne den daglige administration af
loven. | | Stk. 2.
Konkurrencerådet, der består af 7 medlemmer,
sammensættes af | | | 1) 4 medlemmer med
konkurrencemæssigt kendskab eller anden relevant akademisk
baggrund, | | | 2) 2 medlemmer med ledelsesmæssig
baggrund fra erhvervslivet, og | | | 3) 1 medlem med særligt kendskab
til forbrugerforhold. | | | | Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter
Konkurrencerådets forretningsorden og de nærmere regler
for rådets og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens virksomhed
på konkurrenceområdet, herunder regler om afskedigelse
af rådsmedlemmer eller disses suppleanter efter indstilling
fra Konkurrencerådets formand før en periodes
ophør. | | Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger medlemmer af
Konkurrencerådet for en periode på op til 4 år.
Medlemmerne kan genudpeges. Blandt medlemmerne udpeget efter stk.
2, nr. 1, udpeger erhvervs- og vækstministeren en formand og
en næstformand. | | | | | | Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren nedsætter et
rådgivende udvalg bestående af op til 10 medlemmer, som
samlet skal have et alsidigt kendskab til private og offentlige
virksomheder samt juridiske, økonomiske, finansielle og
forbrugermæssige forhold. Erhvervs- og vækstministeren
udnævner medlemmerne af udvalget efter indstilling fra
erhvervs- og interesseorganisationer og for en periode på op
til 4 år. Medlemmerne kan genudpeges. | | | | | | Stk. 5.
Konkurrencerådet fastætter sin egen forretningsorden,
der skal godkendes af erhvervs- og vækstministeren. | | | | § 15.
Konkurrencerådet består af en formand og 17 medlemmer.
Formanden og medlemmerne udnævnes af erhvervs- og
vækstministeren for en periode på op til 4 år.
Rådet skal omfatte et alsidigt kendskab til offentlig og
privat erhvervsvirksomhed, herunder juridiske, økonomiske,
finansielle og forbrugermæssige forhold. Formanden og otte af
rådets medlemmer skal være uafhængige af
erhvervs- og forbrugerinteresser. Et af disse medlemmer skal have
særlig indsigt i statslig erhvervsvirksomhed. Efter erhvervs-
og vækstministerens nærmere bestemmelse udnævnes
syv medlemmer efter indstilling fra erhvervsorganisationer, et
medlem efter indstilling fra forbrugerorganisationer og et medlem
med særlig indsigt i offentlig erhvervsvirksomhed efter
indstilling fra KL (Kommunernes Landsforening). Rådets
medlemmer udnævnes på baggrund af deres personlige og
faglige kvalifikationer, og de skal fungere uafhængigt i
deres virke. | | § 15.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen træffer afgørelser
efter denne lov og regler udstedt i medfør heraf, bortset
fra regler udstedt i medfør af § 11 c. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan behandle en sag af egen drift, efter
anmeldelse, på grundlag af en klage eller som følge af
en henvisning fra Europa-Kommissionen eller andre
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union. Styrelsen
afgør, om der er tilstrækkelig anledning til at
undersøge eller træffe afgørelse i en sag,
herunder om sagsbehandlingen midlertidigt eller endeligt skal
indstilles. Ligeledes kan styrelsen beslutte at undlade at behandle
en sag, hvor virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter
§ 16 a, stk. 1. | | | | Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger faste
stedfortrædere for Konkurrencerådets medlemmer. | | Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejder konkurrenceanalyser
på eget initiativ eller efter anmodning fra erhvervs- og
vækstministeren. | | | | Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om indstilling og udnævnelse af
Konkurrencerådets medlemmer og om indstilling og udpegning af
faste stedfortrædere for disse. | | Stk. 3.
Konkurrencerådet har det overordnede ansvar for styrelsens
administration af loven og regler udstedt i medfør heraf.
Herudover træffer rådet afgørelser i sager af
principiel eller særlig stor betydning. Endelig godkender
rådet konkurrenceanalyser iværksat på styrelsens
eget initiativ. | | | | | | Stk. 4.
Konkurrencerådet kan delegere sin kompetence til at
træffe afgørelser efter stk. 3, 2. pkt., til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. | | | | | | Stk. 5. Det rådgivende udvalg rådgiver
Konkurrencerådet om behov for vejledninger, analyser, mulige
tiltag til at forebygge overtrædelser af loven og kan
gøre rådet opmærksom på konkrete
konkurrenceproblemer på et marked.« | | | | § 16. De
påbud, som Konkurrencerådet kan udstede efter § 6,
stk. 4, 1. pkt. eller § 11, stk. 4, 1. pkt., eller med
henvisning til EUF-traktatens artikel 101 eller 102, jf. § 24,
stk. 1, med henblik på at bringe de skadelige virkninger af
konkurrencebegrænsninger til ophør, kan bl.a.
omfatte: | | 12. I § 16, stk. 1, ændres »de
skadelige virkninger af konkurrencebegrænsninger« til:
»en overtrædelse«. | | | | § 17.
Konkurrencerådet kan kræve alle oplysninger, herunder
regnskaber, regnskabsmateriale, udskrift af bøger, andre
forretningspapirer og elektronisk lagrede data, som skønnes
nødvendige for dets virksomhed eller til afgørelse
af, om et forhold er omfattet af lovens bestemmelser. | | 13. I § 17, stk. 1, ændres »dets
virksomhed« til: »udførelsen af de opgaver, som
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er tillagt efter denne
lov,«. | | | | § 18.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan til brug for
Konkurrencerådets virksomhed foretage
kontrolundersøgelser, der indebærer, at styrelsen
får adgang til en virksomheds eller sammenslutnings lokaler
og transportmidler med henblik på dér at gøre
sig bekendt med og tage kopi af enhver oplysning, herunder
regnskaber, regnskabsmaterialer, bøger og andre
forretningspapirer, uanset informationsmedium. | | 14. I § 18, stk. 1, 1.
pkt., ændres »Konkurrencerådets«
til: »sin«. | | | | § 18 a.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan til andre landes
konkurrencemyndigheder under forbehold om gensidighed videregive
oplysninger, som er omfattet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
tavshedspligt, og som er nødvendige for at fremme
håndhævelsen af disse landes konkurrencelovgivning,
herunder med henblik på at opfylde Danmarks bilaterale eller
multilaterale forpligtelser. | | 15. I § 18 a, stk. 1, ændres
»andre landes konkurrencemyndigheder« til: »andre
konkurrencemyndigheder«, og »disse landes«
ændres til: »disse myndigheders«. | | | | § 19. --- | | | Stk. 3.
Beslutninger efter § 14, stk. 1, kan ikke påklages til
Konkurrenceankenævnet. | | 16. I § 19, stk. 3, ændres »§
14, stk. 1,« til: »§ 15, stk. 1, 3. og 4.
pkt.,«. | | | | § 22.
Erhvervs- og vækstministeren eller den, som ministeren
bemyndiger hertil, kan pålægge daglige eller ugentlige
tvangsbøder til den, der undlader at | | 17. I § 22, nr. 1, udgår »eller
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen«. | 1) give de oplysninger, som
Konkurrencerådet eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
kræve efter denne lov, | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015. | | | Stk. 2. §
1, nr. 4, finder ikke anvendelse på anmeldelser af fusioner
indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne
anmeldelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|