Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2014)
Erhvervs- og vækstministeren (Henrik
Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af
konkurrenceloven (Forlængelse af tidsfrist for behandling af
fusioner, nedsættelse af en bestyrelse for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen på konkurrenceområdet,
offentliggørelse af domme om fængselsstraf m.v.)
(Lovforslag nr. L 18)
Formålet med lovforslaget er at
øge konkurrencen gennem en mere effektiv og anvendelig
konkurrencelovgivning. Lovforslaget er en opfølgning
på regeringens Vækstpakke 2014 og den
efterfølgende vækstaftale mellem regeringen og
Venstre, Dansk Folkeparti, SF og de Konservative om styrket
håndhævelse af konkurrenceloven.
For at sikre en større grad af
uafhængighed og em mere effektiv behandling af
konkurrencesager omlægges det nuværende
Konkurrenceråd. Konkurrencerådet består i dag af
18 medlemmer, herunder ni medlemmer, der er indstillet af branche-
og interesseorganisationer. Konkurrencerådes størrelse
og sammensætning gør, at der kan rejses
spørgsmål om rådets effektivitet og
uafhængighed. Konkurrencerådets størrelse og
sammensætning er endvidere atypisk i forhold til lande, vi
normalt sammenligner os med, f.eks. Irland, Nederlandene, Norge,
Storbritannien, Sverige og Tyskland, der alle har en mindre,
professionel bestyrelse med juridiske og økonomiske
eksperter. Tilstedeværelsen af erhvervs- og
forbrugerinteresser i Konkurrencerådet kan rejse
spørgsmål om rådets uafhængighed, skade
legitimiteten bag rådets afgørelser og potentielt
afholde udenlandske virksomheder fra at etablere sig på det
danske marked. På denne baggrund omlægges det
nuværende Konkurrenceråd til en mindre og professionel
bestyrelse for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens administration
af konkurrenceloven. Bestyrelsen kaldes Konkurrencerådet og
vil bestå af syv medlemmer med særlige kompetencer i
form af praktiske og teoretiske sagkundskaber og herunder med den
rette balance mellem juridisk, økonomisk og
forbrugermæssig indsigt samt erfaring fra erhvervslivet.
Endvidere foreslås det, at der oprettes et rådgivende
udvalg bestående af bl.a. branche- og
interesseorganisationer, der kan levere bidrag til
Konkurrencerådet.
For at sikre en større grad af
uafhængighed omkring Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
analyseaktiviteter på konkurrenceområdet, skal de ved
udarbejdelsen af konkurrenceanalyser fremover refererer til det nye
Konkurrenceråd i stedet for erhvervs- og
vækstministeren. Analyserne er i dag formelt underlagt
ministeransvar, men er i praksis i vidt omfang uafhængige.
Det foreslås, at den generelt gældende praksis
formaliseres og lovfæstes, så analyserne bliver
underlagt Konkurrencerådets ansvar. Erhvervs- og
vækstministeren vil dog fortsat kunne anmode styrelsen om at
gennemføre analyser af bestemte områder og i disse
tilfælde beslutte, at analysen skal være underlagt
ministeransvar.
Herudover foretages en række mindre
ændringer bl.a. en mulighed for at forlænge tidsfristen
i fusionssager i fase I fra 25 hverdage til 35 hverdage, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også kan
offentliggøre domme, hvor der idømmes
fængselsstraf, og at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
udveksle fortrolige oplysninger med konkurrencemyndighederne
på Færøerne og i Grønland.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.