Fremsat den 26. marts 2015 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om
socialtilsyn
(Øget kvalitet i
alkoholbehandlingen)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1202 af 14. november 2014, som ændret ved § 1 i lov nr.
1536 af 27. december 2014 og lov nr. 1537 af 27. december 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 141 indsættes efter stk. 4
som nye stykker:
»Stk. 5.
Socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn, godkender og fører
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder, jf. stk.
3.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan alene tilvejebringe tilbud om
alkoholbehandling, jf. stk. 1 og 3, på
alkoholbehandlingssteder, som er godkendt efter § 5 i lov om
socialtilsyn, jf. stk. 5.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og
8.
§ 2
I lov om socialtilsyn, jf. lov nr. 608 af 12.
juni 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, 1. pkt., indsættes
efter »lov om social service«: »og kapitel 40 i
sundhedsloven«.
2. I
§ 2, stk. 1, 1. pkt., ændres
»sociale tilbud, jf. § 4« til: »tilbud, som
er nævnt i § 4, stk. 1«.
3. I
§ 2, stk. 2, ændres
»opgaven med at godkende og føre driftsorienteret
tilsyn med sociale tilbud, jf. § 4, som er beliggende inden
for regionen, jf. dog stk. 4« til: »funktionen som
socialtilsyn efter stk. 1, jf. dog stk. 3 og 4«.
4. § 2,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Fra reglen i stk. 2. gælder følgende undtagelser:
1)
Socialtilsynet i Region Syddanmark varetager opgaven i
Frederiksberg Kommune og i forhold til tilbud beliggende i andre
kommuner i Region Hovedstaden, hvor Frederiksberg Kommune enten er
driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om
køb af samtlige pladser.
2)
Socialtilsynet i Region Hovedstaden varetager opgaven i
Holbæk Kommune og i forhold til tilbud beliggende i andre
kommuner i Region Sjælland, hvor Holbæk Kommune enten
er driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om
køb af samtlige pladser.
3)
Socialtilsynet i Region Sjælland varetager opgaven i
Hjørring Kommune og i forhold til tilbud beliggende i andre
kommuner i Region Nordjylland, hvor Hjørring Kommune enten
er driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om
køb af samtlige pladser.
4)
Socialtilsynet i Region Nordjylland varetager opgaven i Silkeborg
Kommune og i forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i
Region Midtjylland, hvor Silkeborg Kommune enten er driftsherre
eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af
samtlige pladser.
5)
Socialtilsynet i Region Midtjylland varetager opgaven i
Faaborg-Midtfyn Kommune og i forhold til tilbud beliggende i andre
kommuner i Region Syddanmark, hvor Faaborg-Midtfyn Kommune enten er
driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om
køb af samtlige pladser.«
5. I
§ 3, stk. 1, nr. 1, ændres
»eller socialfaglige« til: », socialfaglige eller
sundhedsfaglige«.
6. I
§ 4, stk. 1, udgår
»sociale«.
7. I
§ 4, stk. 1, indsættes, som
nr. 4:
»4)
alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens §
141.«
8. I
§ 5, stk. 1, ændres
»sociale tilbud m.v., jf. § 4,« til:
»tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1,«.
9. I
§ 5, stk. 2, § 7, stk. 2, nr.
3, og § 12, stk. 2, nr. 2,
ændres »tilbuddet« til: »tilbud, som er
nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3,«.
10. I
§ 5 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Socialtilsynets godkendelse efter stk. 1 er en betingelse for, at
kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling
på behandlingssteder, som er nævnt i § 4 stk. 1,
nr. 4, jf. § 141, stk. 6, i sundhedsloven.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
11. I
§ 5, stk. 3, der bliver stk. 4, og
§ 10, indsættes efter
»tilbud,«: »som er nævnt i § 4, stk.
1, nr. 1-3,«.
12. I
§ 6, stk. 1, og § 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»sociale tilbud« til: »tilbud, som er nævnt
i § 4, stk. 1«.
13. I
§ 7, stk. 2, nr. 3 ændres
»område, og« til: »område,«
14. I
§ 7, stk. 2, indsættes efter
nr. 3, som nyt nummer:
»4)
indhente oplysninger om tilbud, som er nævnt i § 4, stk.
1, nr. 4, fra de kommuner, som har visiteret borgere til
behandlingsstedet i henhold til sundhedslovens § 141, stk.1,
og«
Nr. 4 bliver herefter nr. 5.
15. I
§ 10 indsættes som nyt stk. 2:
»Stk. 2.
Bliver socialtilsynet opmærksomt på bekymrende forhold
på et behandlingssted, som er nævnt i § 4, stk. 1,
nr. 4, skal socialtilsynet underrette de kommuner, som har
visiteret borgere til behandlingsstedet i henhold til
sundhedslovens § 141, stk. 1.«
16. I
§ 12, stk. 2, nr. 2, ændres
»område, og« til: »område,«
17. I
§ 12, stk. 2, indsættes
efter nr. 2, som nyt nummer:
»3) efter
anmodning give socialtilsynet oplysninger om, hvilke kommuner der,
i henhold til sundhedslovens § 141, stk. 1, har visiteret
borgere til behandlingsstedet, og«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
18. I
§ 12 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Sundhedspersoner, jf. sundhedslovens § 6, skal efter anmodning
give socialtilsynet oplysninger om borgere i sundhedsfaglig
behandling, jf. sundhedslovens § 5, på tilbud omfattet
af § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn, når de er
nødvendige for, at socialtilsynet kan udføre det
driftsorienterede tilsyn.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
19. I
§ 16, stk. 1, og § 18, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3,« til: »§ 4,
stk. 1, nr. 2-4,«.
20. I
§ 23, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3« til:
»§ 4, stk. 1, nr. 2-4«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2.
Alkoholbehandlingssteder, som nævnt i § 4, stk. 1, nr.
4, som var optaget på Tilbudsportalen ved lovens
ikrafttræden, skal godkendes efter reglerne i lov om
socialtilsyn inden den 1. januar 2018. Godkendelsen skal ske
på socialtilsynets eget initiativ eller efter
ansøgning fra det enkelte alkoholbehandlingssted.
Stk. 3.
Alkoholbehandlingssteder, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr.
4, i lov om socialtilsyn, er underlagt driftsorienteret tilsyn, jf.
§ 7 i lov om socialtilsyn, fra lovens ikrafttræden. Den
besigtigelse, der finder sted i forbindelse med godkendelse af
behandlingssteder efter reglerne i lov om socialtilsyn i perioden
fra lovens ikrafttræden indtil den 1. januar 2018,
indebærer, at der ikke skal gennemføres et
tilsynsbesøg i det pågældende år, jf.
§ 7, stk. 3, i lov om socialtilsyn.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Gældende ret | | | 3.1.1. | Godkendelse af og tilsyn med
alkoholbehandlingssteder | | | 3.1.2. | Lov om socialtilsyn | | | 3.1.3. | Behandling af personoplysninger | | 3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Med dette lovforslag fastsættes det i
sundhedsloven, at socialtilsynene fremover skal godkende og
føre driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder,
samt at kommunalbestyrelsen kun kan tilvejebringe tilbud om
alkoholbehandling på alkoholbehandlingssteder, som er
godkendt efter lov om socialtilsyn. Som følge af
ændringen i sundhedsloven foretages der ligeledes en
ændring af lov om socialtilsyn, idet alkoholbehandlingssteder
bliver omfattet af loven.
Lovændringerne vil betyde, at
socialtilsynene efter ansøgning fra
alkoholbehandlingsstederne vil skulle træffe afgørelse
om godkendelse på baggrund af en samlet vurdering af, om
tilbuddet har den fornødne kvalitet. Kvaliteten vurderes
på baggrund af en centralt fastlagt kvalitetsmodel. Allerede
eksisterende behandlingssteder ved lovens ikrafttrædelse skal
nygodkendes inden den 1. januar 2018.
Socialtilsynene vil endvidere skulle
føre driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingsstederne
for at sikre, at de fortsat har den fornødne kvalitet. Det
driftsorienterede tilsyn består både af kontrol af
forholdene på behandlingsstedet og en dialog mellem
socialtilsyn og behandlingssteder, som skal bidrage til at
fastholde og udvikle kvaliteten på behandlingsstedet.
Socialtilsynene skal ved varetagelsen af tilsynsopgaven indhente
relevant information, herunder ved at aflægge mindst
ét årligt besøg på behandlingsstedet samt
ved at inddrage oplysninger fra ansatte og borgere på
behandlingsstedet.
2. Baggrund
I henhold til sundhedslovens § 141 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde vederlagsfri behandling til
alkoholafhængige. Dermed følger et ansvar for, at
personer med alkoholproblemer får tilbudt en
behandlingsindsats af høj kvalitet, og at de bedste
betingelser for en succesfuld behandling er til stede. Såvel
ambulante som dag- og døgnalkoholbehandlingssteder skal
bidrage til at skabe en reel og positiv forskel for de mennesker,
som behandles der.
Der har imidlertid været eksempler
på alkoholbehandlingssteder, hvor der kan rejses tvivl om,
hvorvidt personalet har haft de tilstrækkelige faglige
kompetencer, samt om de anvendte behandlingsmetoder har en
påviselig effekt. Årsagen hertil kan muligvis skyldes,
at der ikke eksisterer bindende retningslinjer for hverken
godkendelse af eller driftsorienteret tilsyn med
alkoholbehandlingssteder.
For godkendelsen af alkoholbehandlingssteder
er der af sundhedsstyrelsen til brug for kommunerne udarbejdet
vejledende retningslinjer, mens der ingen regler er for kommunernes
driftsorienterede tilsyn med alkoholbehandlingssteder. I dag
godkendes og føres der således ikke driftsorienteret
tilsyn med kommunale og private alkoholbehandlingssteder på
ensartet vis på tværs af kommunegrænserne.
I juni 2014 publiceredes en evaluering af
Sundhedsstyrelsens »Retningslinjer for kommunal godkendelse
af alkoholbehandlingssteder«. Evalueringen viser, at
kommunerne anvender retningslinjerne, selvom der ikke har
været krav herom. Evalueringen viser imidlertid også,
at der på Tilbudsportalen findes alkoholbehandlingssteder,
hvor der kan stilles spørgsmålstegn ved kvaliteten.
Evalueringen peger således på en række relevante
forhold, som kan være med til at øge kvaliteten
på alkoholbehandlingsstederne, herunder bl.a. fokus på
godkendelse af og tilsyn med alkoholbehandlingsstederne.
På baggrund af evalueringen aftalte
regeringen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Socialistisk
Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti i oktober 2014 som led i satspuljeaftalen
for 2015-2018 at afsætte midler til en øget kvalitet i
alkoholbehandlingen. Partierne ønsker med aftalen, at der
skal ske grundlæggende ændringer af godkendelsen af og
tilsynet med alkoholbehandlingsstederne ved at lade
alkoholbehandlingssteder omfatte af lov om socialtilsyn, hvorefter
de fem socialtilsyn vil skulle godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingsstederne.
Dette lovforslag udmønter
satspuljeaftalens beslutning om at afsætte midler til
øget kvalitet i alkoholbehandlingen.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
3.1.1. Godkendelse
af og tilsyn med alkoholbehandlingssteder
Der er i dag ingen lovregler om praksis for
godkendelse af alkoholbehandlingssteder, men kun vejledende
retningslinjer udarbejdet af Sundhedsstyrelsen til brug for
kommunerne. Det er således ikke et krav, at retningslinjerne
anvendes af kommunerne. Sundhedsstyrelsens retningslinjer omfatter
kun godkendelse af private behandlingssteder, men sigter ligeledes
på udvikling af de kommunale behandlingssteder.
Kommunalbestyrelsens godkendelse af behandlingssteder på
grundlag af retningslinjerne har til formål at bidrage til,
at de private behandlingssteder, der er en del af det kommunale
alkoholbehandlingstilbud, har den fornødne kvalitet i
behandlingen.
Af sundhedsstyrelsens retningslinjer for
godkendelse af alkoholbehandlingssteder fremgår det, at det
er den stedlige kommunalbestyrelse, som på grundlag af en
konkret vurdering godkender alkoholbehandlingssteder beliggende i
kommunen. Såfremt der efter godkendelse sker væsentlige
ændringer i det godkendte behandlingssted, skal
behandlingsstedet på ny ansøge kommunalbestyrelsen om
godkendelse.
Kommunalbestyrelsen påser ifølge
retningslinjerne, om behandlingsstedet efterlever det grundlag,
hvorpå en eventuel godkendelse er sket, samt at de kommunale
midler ikke misbruges. Der er således en kommunal
forpligtigelse til at sikre, at borgerne får den aftalte
kvalificerede behandling. Der er ikke herudover fastsat
nærmere regler om, hvordan tilsynet skal
tilrettelægges, herunder om hyppigheden af
tilsynsbesøg.
Kommunerne vælger således selv,
hvordan godkendelse og eventuelt tilsyn tilrettelægges, men
kommunerne har ifølge bekendtgørelse nr. 1558 af 19.
december 2013 pligt til at indberette oplysninger såsom
organisatoriske forhold, pladser og personale, økonomi,
faglig tilgang og metode, indsatser samt godkendelse og tilsyn om
behandlingsstedet til Tilbudsportalen. Af servicelovens § 14
fremgår det, at Tilbudsportalens formål er at samle og
formidle oplysninger om kommunale, regionale og private tilbud i en
landsdækkende oversigt. På Tilbudsportalen er det
således muligt at se sammenlignelige og gennemskuelige
oplysninger om de registrerede tilbud, herunder om tilbuddenes
målgrupper, metoder, økonomi samt om tilsynet med
tilbuddene.
Den stedlige kommune påser ifølge
sundhedsstyrelsens retningslinjer for kommunal godkendelse af
alkoholbehandlingssteder, at de offentliggjorte oplysninger
på Tilbudsportalen er i overensstemmelse med de faktiske
forhold.
Kommunalbestyrelsen finansierer på
baggrund af allerede bevilligede offentlige midler anvendelsen af
de vejledende retningslinjer for godkendelse. Hvis kommunen
påser, om alkoholbehandlingssteder lever op til betingelserne
for godkendelsen, afholder kommunalbestyrelsen selv udgifterne
hertil. Kommunalbestyrelsen afholder ligeledes udgifterne forbundet
med at påse, at de offentliggjorte oplysninger på
Tilbudsportalen er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
På alkoholbehandlingssteder
foregår der forskellige former for sundhedsfaglig virksomhed.
Noget af denne virksomhed er det forbeholdt læger at
udføre, herunder bl.a. ordination af medicin.
Sundhedsstyrelsen fører ifølge § 215, stk. 1, i
sundhedsloven tilsyn med sundhedsfaglig virksomhed, der
udføres af autoriserede sundhedspersoner og personer, der
handler på disses ansvar. Sundhedsstyrelsen kan
iværksætte skærpet tilsyn med den i stk. 1
nævnte personkreds, såfremt styrelsen har en begrundet
formodning om, at den pågældende sundhedspersons
virksomhedsudøvelse vil udgøre en forringet sikkerhed
for patienter, jf. § 215, stk. 2, 1. pkt. Sundhedsstyrelsen
fører også tilsyn med overholdelsen af lovgivningen om
de virksomhedsansvarlige læger.
I de tilfælde, hvor Sundhedsstyrelsen i
sit tilsyn bliver opmærksom på forhold, der efter
styrelsens opfattelse er kritisable, kan Sundhedsstyrelsen, efter
regler herom i kapitel 2 i lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, indbringe en sag for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Sundhedsstyrelsen fører ligeledes
tilsyn med anvendelsen af receptpligtige lægemidler, herunder
ordination og nedtrapning, uanset om opgaven varetages af
autoriserede sundhedspersoner eller personale, der ikke er
sundhedsfagligt uddannet. Anonymitet i alkoholbehandlingen kan
derfor ikke gøres gældende i forbindelse med
ordination af receptpligtige lægemidler. Det skyldes, at
anvendelsen af receptpligtige lægemidler er
lægeforbeholdt virksomhed, jf. autorisationslovens §
74.
Sundhedsstyrelsen kan endvidere ifølge
§ 4 i bekendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009 om
autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp
også udstede påbud og forbud over for selve
behandlingsstedet, hvis ledelsen på behandlingsstedet ikke
har sikret en faglig forsvarlig tilrettelæggelse af den
delegerede sundhedsfaglige virksomhed (medicinhåndteringen),
som tilgodeser patientsikkerheden.
Udover ovenstående tilsyn med
sundhedsfaglig virksomhed fører Sundhedsstyrelsen
ifølge § 215 a i sundhedsloven tilsyn med private
sygehuse, klinikker og praksis. Tilsynene skal øge
patientsikkerheden ved, at embedslægerne hvert tredje
år aflægger tilsynsbesøg på
behandlingsstedet. Hvis embedslægen ved et
tilsynsbesøg finder væsentlige problemer med
patientsikkerheden på et behandlingssted, vil
behandlingsstedet blive bedt om at rette fejl og mangler, og
embedslægen kan vælge at aflægge
behandlingsstedet genbesøg, indtil patientsikkerheden er
bragt i orden. Der er udarbejdet specifikke målepunkter for
tilsyn med alkoholbehandlingssteder.
Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed er
finansieret dels ved en nettobevilling, dels ved
gebyrindtægter. Gebyrindtægterne dækker
udgifterne til registrering af og tilsyn med private
behandlingssteder efter § 215 a i sundhedsloven.
3.1.2. Lov om
socialtilsyn
Der blev med lov om socialtilsyn etableret fem
nye socialtilsyn drevet af en kommunalbestyrelse inden for hver af
regionerne, jf. § 2 i lov om socialtilsyn.
Socialtilsynene har efter lovens
ikrafttræden 1. januar 2014 ansvaret for at godkende og
føre driftsorienteret tilsyn med såvel kommunale og
regionale som private sociale tilbud, herunder den sociale
stofmisbrugsbehandling efter § 101 i lov om social service,
jf. § 4 i lov om socialtilsyn.
Socialtilsynene træffer efter
ansøgning fra tilbuddene afgørelse om godkendelse som
generelt egnet på baggrund af en samlet vurdering af om
tilbuddet har den fornødne kvalitet, jf. § 5, stk.1,
jf.§ 6 og §§12-18 i lov om socialtilsyn. Kvaliteten
vurderes på baggrund af en centralt fastsat kvalitetsmodel
inden for temaerne uddannelse og beskæftigelse,
selvstændighed og relationer, målgrupper, metoder og
resultater, organisation og ledelse, kompetencer, økonomi og
fysiske rammer. Allerede godkendte tilbud ved lovens
ikrafttræden skal godkendes igen inden udgangen af 2016.
Godkendelse er en betingelse for, at tilbuddet kan indgå i
den kommunale forsyning, jf. § 4, stk. 3, i lov om social
service og optages på Tilbudsportalen efter § 22 i lov
om socialtilsyn.
Socialtilsynene fører driftsorienteret
tilsyn med de godkendte tilbud for at sikre, at de fortsat har den
fornødne kvalitet, jf. § 7 i lov om socialtilsyn. Det
driftsorienterede tilsyn består både af en kontrol af
forholdene i tilbuddet og en dialog mellem socialtilsyn og tilbud,
som skal bidrage til at fastholde og udvikle kvalitet i tilbuddene.
Socialtilsynet skal ved varetagelsen af tilsynsopgaven indhente
relevant information, herunder ved at aflægge mindst
ét årligt besøg i tilbuddet, inddrage
oplysninger fra ansatte og borgere i tilbuddet samt andre relevante
personer og udveksle oplysninger med de kommuner, som har ansvaret
for de enkelte borgeres ophold i tilbuddet i henhold til
§§ 9-9b i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.
Socialtilsynene skal, hvis forholdene i det
enkelte tilbud tilsiger det, træffe afgørelse om
skærpet tilsyn og samtidig udstede et påbud med henblik
på, at tilbuddet som betingelse for fortsat godkendelse inden
for en tre måneders frist skal rette op på de omfattede
forhold, jf. § 8 i lov om socialtilsyn. Endelig kan
socialtilsynet træffe afgørelse om ophør af
godkendelse, hvis tilbuddet ikke længere har den
fornødne kvalitet, jf. § 5, stk. 5, jf. § 6 i lov
om socialtilsyn.
Socialtilsynets afgørelser kan
påklages til Ankestyrelsen, jf. § 19 i lov om social
service.
3.1.3. Behandling
af personoplysninger
Det følger af § 12, stk. 1, i lov
om socialtilsyn, at tilbud til brug for vurderingen af
ansøgning om godkendelse skal give socialtilsynet de
faglige, organisatoriske og økonomiske oplysninger om
tilbuddet, som socialtilsynet anmoder om. I § 12, stk. 2, nr.
3, fremhæves det endvidere, at godkendte tilbud efter
anmodning skal give socialtilsynet de oplysninger, som er
nødvendige for, at socialtilsynet kan udføre det
driftsorienterede tilsyn.
Af § 20 i lov om socialtilsyn
fremgår det, at videregivelse af oplysninger fra et tilbud
til socialtilsynet kan ske uden samtykke fra borgeren, når
videregivelsen er nødvendig for udførelsen af det
driftsorienterede tilsyn. De oplysninger, der efter § 20 vil
kunne videregives fra det enkelte tilbud til socialtilsynet, kan
vedrøre rent private forhold om en eller flere
identificerbare personer. Hvis dette er tilfældet, vil
behandlingen af sådanne oplysninger i forbindelse med
tilbuddets videregivelse af oplysninger til socialtilsynet,
være omfattet af persondatalovens databehandlingsregler i
§§ 5-8.
Al behandling af personoplysninger efter
persondataloven skal ske i overensstemmelse med persondatalovens
§ 5, hvori der fastsættes en række
grundlæggende principper for behandling af personoplysninger,
herunder at behandling af personoplysninger skal ske i
overensstemmelse med god databehandlingsskik, jf. § 5, stk. 1.
Lovens § 5, stk. 2 og stk. 3, fastsætter bl.a., at
indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og
saglige formål, at senere behandling ikke må være
uforenelig med disse formål, og at oplysninger, som
behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og
ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de
formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål,
hvortil oplysningerne senere behandles. Det følger endvidere
af bestemmelsens stk. 4 og 5, at oplysninger skal
ajourføres, og at indsamlede oplysninger ikke må
opbevares på en måde, der giver mulighed for at
identificere den registrerede i et længere tidsrum end det,
der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil
oplysningerne behandles.
Persondatalovens § 6, stk. 1, indeholder
de generelle betingelser for, hvornår behandling, herunder
videregivelse af ikke-følsomme personoplysninger må
finde sted. Af bestemmelsen følger, at behandling af
personoplysninger kun må finde sted, hvis en af de i nr. 1-7
angivne betingelser er opfyldt, herunder hvis den registrerede har
givet sit samtykke, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn
til udførelsen af en opgave i samfundets interesse, eller
hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af en opgave, der henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået
pålagt.
Behandling af følsomme
personoplysninger er reguleret af persondatalovens §§ 7
og 8. Efter persondatalovens § 7, stk. 1, må der ikke
behandles oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund,
politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning,
fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om
helbredsmæssige og seksuelle forhold. Efter § 7, stk. 2,
nr. 1, finder bestemmelsen i stk. 1 ikke anvendelse, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan
behandling. Bestemmelsen i § 7, stk. 1, finder endvidere ikke
anvendelse, hvis behandlingen er nødvendig for, at et
retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, jf. stk. 2, nr. 4. Det kan bl.a. være
tilfældet med hensyn til offentlige myndigheders behandling
af oplysninger som led i myndighedsudøvelse.
For den offentlige forvaltning må der
efter persondatalovens § 8, stk. 1, ikke behandles oplysninger
om strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre
rent private forhold end dem, der er nævnt i persondatalovens
§ 7, stk. 1, medmindre det er nødvendigt for
varetagelsen af myndighedens opgaver. Efter § 8, stk. 2,
må de i stk. 1 nævnte oplysninger ikke videregives,
medmindre den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til
videregivelsen (nr. 1), videregivelsen sker til varetagelse af
private eller offentlige interesser, der klart overstiger
hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse,
herunder hensynet til den oplysningen angår (nr. 2),
videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en
myndigheds virksomhed eller påkrævet for en
afgørelse, som myndigheden skal træffe (nr. 3) eller
videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en
persons eller virksomheds opgaver for det offentlige (nr. 4).
Efter persondatalovens § 8, stk. 3,
må forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver inden
for det sociale område, kun videregive oplysninger omfattet
af § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1, hvis betingelserne i
§ 8, stk. 2, nr. 1 eller 2 er opfyldt, eller hvis
videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling
eller nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre
tilsyns- eller kontrolopgaver.
I det omfang videregivelse af oplysninger
indeholder oplysninger om borgerens rent private forhold, er
videregivelsen omfattet af videregivelsesreglerne i
persondatalovens § 8, stk. 3, i det omfang videregivelsen af
oplysningerne er nødvendige for, at socialtilsynet kan
udøve det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet.
Socialtilsynet vil i kraft af sine
forpligtelser efter serviceloven som udgangspunkt have adgang til
at behandle disse oplysninger, jf. persondatalovens § 8, stk.
1.
For sundhedspersoner findes derudover
særregler i sundhedsloven. Efter sundhedslovens § 43,
stk. 1, kan sundhedspersoner med patientens samtykke til andre
formål end behandling videregive oplysninger om patientens
helbredsforhold, øvrige rent private forhold og andre
fortrolige oplysninger til sundhedspersoner, myndigheder,
organisationer, private personer m.fl.
Derudover kan videregivelse ifølge
§ 43, stk. 2, ske uden patientens samtykke, når det
følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,
at oplysningen skal videregives og oplysningen må antages at
have væsentlig betydning for den modtagende myndigheds
sagsbehandling (nr. 1), eller videregivelsen er nødvendig
for berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse
eller af væsentlige hensyn til patienten, sundhedspersonen
eller andre (nr. 2) eller videregivelsen er nødvendig for,
at en myndighed kan gennemføre tilsyns- og kontrolopgaver
(nr. 3).
3.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslagets formål er at stille langt
højere krav til den faglige kvalitet på de
behandlingssteder, som behandler personer med alkoholproblemer.
Fokus på kvalitet skal medvirke til, at kun behandlingssteder
med en høj kvalitet godkendes og anvendes som led i
kommunalbestyrelsens tilbud om alkoholbehandling.
Der er på alkoholområdet god
evidens for, hvilke behandlingsformer der virker. Der bør
således kunne stilles krav om, at de
alkoholbehandlingssteder, som omfattes af lov om socialtilsyn, har
en professionel tilgang, og at de medvirker til, at borgeren
reducerer eller stopper sit skadelige forbrug af alkohol.
Alkoholbehandlingssteder, hvor der ikke foregår behandling
med offentlige midler, er ikke omfattet af lovforslaget. Det er
vigtigt, at samme krav til f.eks. faglighed skal gælde for
alle behandlingssteder, så borgeren kan føle sig tryg
ved at vælge behandlingssted, hvad enten der er tale om et
offentligt eller privat. Borgerne bør således altid
opleve, at der stilles samme høje krav til kvaliteten.
Der findes mange gode alkoholbehandlingssteder
i Danmark, som leverer kvalificeret behandling til personer med
alkoholproblemer, og med lovforslaget ønskes at skabe de
bedst mulige rammer for, at disse behandlingssteder kan udvikles
til at blive endnu bedre. Samtidig skal det sikres, at
behandlingssteder med eventuelle problemer med kvaliteten
sørger for at rette op på disse problemer. Kvaliteten
skal højnes ved at stille krav til behandlingsstederne og
gøre det klart, hvad der forventes af dem.
Ligeledes har det været et hensyn, at
den sociale stofmisbrugsbehandling allerede er omfattet af lov om
socialtilsyn. Mange behandlingssteder tilbyder således
såvel stofmisbrugs- som alkoholbehandling og behandlingen
deler mange karakteristika, men socialtilsynet skal i dag kun
godkende og føre driftsorienteret tilsyn med
behandlingsstedets sociale stofmisbrugsbehandling og ikke
alkoholbehandlingen.
Det foreslås således med
lovforslaget, at alkoholbehandlingssteder, jf. § 141, stk. 3,
i sundhedsloven, bliver omfattet af socialtilsynenes godkendelses-
og tilsynskompetence, jf. lov om socialtilsyn. Det betyder, at
alkoholbehandlingssteder skal godkendes af socialtilsynet som
generelt egnede for, at kommunalbestyrelsen kan anvende
behandlingsstedet til at tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling,
jf. den foreslåede bestemmelse § 141, stk. 6, i
sundhedsloven, og at de vil blive underlagt driftsorienteret tilsyn
fra socialtilsynet.
Godkendelse og driftsorienteret tilsyn
foretages på baggrund af centralt fastlagte retningslinjer om
bl.a. kvalitet, økonomi og organisation. Opgaven
består i at kontrollere, at borgerne får en
tilfredsstillende behandling, og at de offentlige midler kun
anvendes til alkoholbehandling på behandlingssteder med en
påviselig god kvalitet.
Forslaget har til hensigt at forbedre
kvaliteten på alkoholbehandlingsstederne ved at
indføre en systematisk, ensartet, uvildig og fagligt
kompetent godkendelses- og tilsynsproces. Forslaget
indebærer, at godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med
alkoholbehandlingssteder samles i socialtilsynene, hvilket giver
mulighed for at oppebære de nødvendige
alkoholbehandlingsfaglige, økonomiske og juridiske
kompetencer til opgaven.
Med forslaget vil alkoholbehandlingssteder
kunne klage til Ankestyrelsen over socialtilsynets
afgørelser efter § 19 i lov om socialtilsyn.
Forslaget indebærer endvidere, at
alkoholbehandlingssteder omfattes af den kvalitetsmodel, som er en
del af lov om socialtilsyn. Der er tale om en generisk model, som
skal anvendes i vurderingen af alle tilbud omfattet af loven.
Kvalitetsmodellen vurderer behandlingsstedet indenfor de
nedenstående syv temaer:
1) Uddannelse og beskæftigelse
2) Selvstændighed og relationer
3) Målgrupper, metoder og resultater
4) Organisation og ledelse
5) Kompetencer
6) Økonomi
7) Fysiske rammer
Ikke alle kvalitetsmodellens aspekter er
imidlertid lige relevante for alle tilbud, ligesom kriterierne kan
få forskellig karakter i forhold til forskellige typer af
tilbud.
I henhold til lov om socialtilsyn, jf. §
6, stk. 3, kan ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold fastsætte nærmere regler
om vurderingen af tilbuddenes kvalitet, herunder i form af
opstilling af en kvalitetsmodel med en række overordnede
temaer med underliggende kriterier og indikatorer.
Kvalitetsmodellen vil blive tilpasset i forhold til godkendelse af
og driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder.
Desuden vil vejledninger og retningslinjer
udarbejdet af Sundhedsstyrelsen blive benyttet af socialtilsynene
som redskaber til godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med
alkoholbehandlingsstederne. De af Sundhedsstyrelsen udarbejdede
vejledninger og retningslinjer vil pege på specielle
opmærksomhedspunkter af relevans for godkendelse af og
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder.
Finansieringen af socialtilsynets opgave med
at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med
alkoholbehandlingsstederne vil blive takstfinansieret, jf. §
23, stk. 1, i lov om socialtilsyn. Taksten skal således
opkræves hos de omfattede behandlingssteder, som kan indregne
omkostningen til tilsynet i den takst, som behandlingsstederne
opkræver hos kommunerne både ved og uden
visitering.
Der ændres med lovforslaget ikke ved
Sundhedsstyrelsens sundhedsfaglige tilsyn. Sundhedsstyrelsens
tilsynsvirksomhed supplerer det driftsorienterede tilsyn, som
udføres af de fem socialtilsyn. Hvert tilsyn har sine
specielle opgaver og særlige kompetencer. Socialtilsynets
tilsyn skal tilrettelægges, så det så vidt muligt
ikke overlapper med andre tilsyn.
Socialtilsynet skal gøre rette
myndighed opmærksom på uhensigtsmæssige forhold,
hvis socialtilsynet kommer i besiddelse af informationer af
betydning for denne myndigheds tilsyn. Hvis socialtilsynet
således bliver opmærksom på forhold, som falder
uden for tilsynets kompetence, eksempelvis uforsvarlig
medicinhåndtering, skal socialtilsynet efter
omstændighederne orientere Sundhedsstyrelsen med henblik
på deres varetagelse af patientsikkerheden.
Socialtilsynene er afhængige af, at de
kan få relevante oplysninger fra behandlingssteder med
henblik på at kunne godkende og føre driftsorienteret
tilsyn med behandlingsstederne, hvorfor alkoholbehandlingssteder
med lovforslaget omfattes af § 12 i lov om socialtilsyn.
Ifølge § 12 i lov om socialtilsyn skal
alkoholbehandlingssteder afgive relevante oplysninger om
behandlingsstedet, som socialtilsynet anmoder om til brug for
vurdering af ansøgningen og til brug for det
driftsorienterede tilsyn. Det er socialtilsynet, der konkret tager
stilling til, hvilke oplysninger der er relevante. Desuden skal
behandlingsstedet ifølge § 12, stk. 3, i lov om
socialtilsyn udarbejde en årlig rapport om behandlingsstedets
virksomhed.
Med forslaget kan alkoholbehandlingssteder,
jf. § 20 i lov om socialtilsyn, endvidere videregive
oplysninger om borgere i behandling på behandlingsstedet til
socialtilsynet uden samtykke fra borgeren, når videregivelsen
er nødvendig for udførelsen af det driftsorienterede
tilsyn. Myndigheder og personer, der udøver opgaver efter
lov om socialtilsyn, samt enhver der i øvrigt yder bistand
hertil, er underkastet reglerne om tavshedspligt efter
straffelovens §§ 152-152 f. Som for øvrige
offentligt ansatte, må de nævnte personer ikke
videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de som led i
deres arbejde er eller bliver bekendt med. Der undtages dog for
oplysninger, som myndigheden er forpligtet til at videregive efter
lov om socialtilsyn § 10.
For tilbud omfattet af lov om socialtilsyn
gælder reglerne for videregivelse af personoplysninger i
persondataloven, jf. afsnit 3.1.3. For sundhedspersoner finder
reglerne i sundhedsloven desuden anvendelse. Der er i dag i
sundhedslovens § 43, stk. 2, hjemmel til, at autoriserede
sundhedspersoner kan videregive oplysninger om rent private forhold
uden samtykke fra patienten.
Det følger således af
sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1, at videregivelse af
oplysninger om rent private forhold kan ske uden patientens
samtykke, når det følger af lov eller bestemmelser
fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives og
oplysningen må antages at have væsentlig betydning for
den modtagende myndigheds sagsbehandling. Med lovforslaget
indføres en pligt for sundhedspersoner, jf. sundhedslovens
§ 6, til at videregive oplysninger om borgere i sundhedsfaglig
behandling, jf. sundhedslovens § 5, på tilbud omfattet
af § 4, stk. 1 i lov om socialtilsyn, hvis videregivelsen er
nødvendig for udførelsen af det driftsorienterede
tilsyn. Med lovforslaget indføres således i § 12
i lov om socialtilsyn et nyt stk. 3, hvorefter sundhedspersoner
efter anmodning skal give socialtilsynet oplysninger, når de
er nødvendige for, at socialtilsynet kan udføre det
driftsorienterede tilsyn.
For videregivelsen efter §§ 12 og 20
i lov om socialtilsyn gælder, at der skal være
proportionalitet mellem de oplysninger, som socialtilsynet anmoder
om, behovet for oplysningerne og hensynet til ikke at bebyrde
behandlingssteder eller myndigheder unødigt. Når det
med § 12 i lov om socialtilsyn således fastlægges,
at behandlingsstederne skal videregive nødvendige
oplysninger, betyder det, at oplysninger, der ikke er
nødvendige for socialtilsynets udførelse af det
driftsorienteret tilsyn, ikke må indhentes eller
videregives.
I tilfælde, hvor borgeren efter §
141, stk. 5, i sundhedsloven vælger at være anonym, kan
der ikke videregives personhenførbare oplysninger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Der er i forbindelse med satspuljeaftalen for
2015-2018 mellem regeringen (Socialdemokratiet og Radikale
Venstre), Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti afsat en
økonomisk ramme. Udgifterne for staten til dette lovforslag
fordeler sig med 6,9 mio. kr. i 2015, 8,6 mio. kr. i 2016, 6 mio.
kr. i 2017 og frem.
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med kommunerne.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 5. februar 2015 til den 5. marts 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Alkoholfagligt Forum, Alkoholpolitisk Landsråd, Alkohol
& Samfund, Ankestyrelsen, Center for Rusmiddelforskning, Danske
Patienter, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd,
Danske Regioner, Datatilsynet, Embedslægeforeningen,
Faaborg-Midtfyn Kommune, Fagligt Selskab for Addiktiv Sygepleje,
FOA, Foreningen af Kommunalt ansatte læger, Foreningen af
Kommunale Social- Sundheds og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Frederiksberg Kommune, Hjørring Kommune, Holbæk
Kommune, Institut for Menneskerettigheder, KFUM's sociale arbejde,
Kirkens Korshær, KL, LOS - De private sociale tilbud,
Landsforeningen af Væresteder (LVS), Landsforeningen for
Socialpædagoger (LFS), Lægeforeningen,
Patientforeningen, Patientombuddet, Rådet for Socialt
Udsatte, Sammenslutningen af boformer for hjemløse i Danmark
(SBH), Sammenslutningen af Værestedsbrugere i Danmark (SVID),
SAND - De Hjemløses Landsorganisation, Silkeborg Kommune og
Socialpædagogernes Landsforbund.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige, stat, kommuner og regioner | Ingen | Der er med satspuljeaftalen for 2015-2018
afsat 6,9 mio. kr. i 2015, 8,6 mio. kr. i 2016 og 6 mio. kr. i 2017
og frem. De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med kommunerne. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne. | Administrative konsekvenser for det
offentlige, stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Udgangspunktet i sundhedsloven er, at der ikke
findes krav om godkendelse eller driftsorienteret tilsyn med
alkoholbehandlingssteder. Der er af Sundhedsstyrelsen udarbejdet
vejledende retningslinjer til brug for kommunernes godkendelse af
alkoholbehandlingssteder. Herudover fører Sundhedsstyrelsen
ifølge sundhedslovens § 215, stk. 1, tilsyn med
sundhedsfaglig virksomhed, der udføres af autoriserede
sundhedspersoner og personer, der handler på disses ansvar.
Sundhedsstyrelsen fører ligeledes ifølge
sundhedslovens § 215 a hvert tredje år tilsyn med
private sygehuse, klinikker og praksis.
Med forslaget om indsættelse af nyt
stk. 5 i § 141 i sundhedsloven
bliver godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med
alkoholbehandlingssteder omfattet af socialtilsynenes godkendelses-
og tilsynskompetence, jf. lov om socialtilsyn.
Alkoholbehandlingssteder, hvor der ikke foregår behandling
med offentlige midler, er ikke omfattet af § 141 i
sundhedsloven.
Godkendelse vil ifølge forslag om nyt
stk. 6 i sundhedsloven være en
betingelse for, at kommunalbestyrelsen kan anvende
behandlingsstedet i dens tilbud om alkoholbehandling. Med
lovforslaget ophører den gældende praksis, hvor
alkoholbehandlingssteder skal have en aftale med minimum én
kommune for, at behandlingsstedet kan indgå i
kommunalbestyrelsens tilbud om alkoholbehandling.
Borgerne vil fortsat frit kunne vælge,
hvilket ambulant behandlingssted de vil behandles på, men det
vil med lovens ikrafttræden være et krav, at
behandlingsstedet er godkendt af socialtilsynet og fremgår af
Tilbudsportalen. Af servicelovens § 14 fremgår det, at
Tilbudsportalens formål er at samle og formidle oplysninger
om kommunale, regionale og private tilbud i en landsdækkende
oversigt. På Tilbudsportalen er det således muligt se
sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de registrerede
tilbud, herunder om tilbuddenes målgrupper, metoder,
økonomi samt om tilsynet med tilbuddene.
Borgere, der er visiteret til dag- eller
døgnbehandling vil ligeledes inden for rammerne af
visitationen fortsat frit kunne vælge, hvilket dag- eller
døgnbehandlingssted, de vil behandles på, men
også her vil det efter lovens ikrafttræden være
et krav, at behandlingsstedet er godkendt af socialtilsynet.
Med indførelsen af en ensartet
godkendelsesproces får kommunerne bedre mulighed for at
tilbyde borgerne en mere kvalificeret alkoholbehandling, idet alle
behandlingssteder skal leve op til samme krav.
Med lovens ikrafttræden vil der gennem
kravet om driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder
løbende ske en opfølgning på, hvorvidt
alkoholbehandlingsstederne opdaterer deres viden og udvikler deres
kompetencer, så de mest effektive behandlingsmetoder anvendes
til de forskellige målgrupper for alkoholbehandlingen.
Til §
2
Til nr.
1
Som en konsekvens af forslagets § 2, nr.
7 foreslås formålet med lov om socialtilsyn udvidet,
således at det bidrager til, at sikre, at borgere gives en
indsats, der er i overensstemmelse med formålet med
offentlige og private behandlingssteder efter kapitel 40 i
sundhedsloven.
Til nr.
2
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 7.
Til nr.
3
Forslaget om at ændre § 2, stk. 2,
i loven er en sproglig forenkling, som henviser til kommunernes
funktion som socialtilsyn.
Til nr.
4
Med forslaget om en nyaffattelse af § 2,
stk. 3, foretages en sproglig forenkling, som henviser til
kommunernes funktion som socialtilsyn.
Derudover præciseres det, at de
kommuner, der varetager opgaverne som socialtilsyn, ikke kan
varetage opgaven i forhold til deres egne tilbud eller tilbud, som
de har indgået driftsaftale med, når tilbuddene er
beliggende i andre kommuner i regionen. Præciseringen
supplerer den gældende formulering af bestemmelsen, hvorefter
tilsynskommunerne ikke kan varetage opgaverne i forhold til tilbud
beliggende i tilsynskommunen. Formålet hermed er at sikre
uvildighed i varetagelsen af opgaven som socialtilsyn.
Til nr.
5
Som en konsekvens af forslagets § 2, nr.
7 foreslås socialtilsynets mulighed for at udbyde
konsulentbistand og undervisning til en kommune, region eller et
tilbud udvidet til også at omfatte sundhedsfaglig viden.
Til nr.
6
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 7.
Til nr.
7
Med forslaget om indsættelse af et nyt
nr. 4 i § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn foreslås
lovens anvendelsesområde udvidet, således at tilbud,
socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn
med, udvides til at omfatte alkoholbehandlingssteder efter
sundhedslovens § 141. Alkoholbehandlingssteder bliver
således et tilbud i lov om socialtilsyns forstand.
Til nr.
8
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 7.
Til nr.
9
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 7, og angiver, at § 5, stk. 2, § 7, stk. 2,
nr. 3 og § 12, stk. 2, nr. 2 alene gælder for de tilbud,
der er omfattet af lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr.
1-3.
Til nr.
10
Med forslaget om indsættelse af nyt stk.
3, i § 5 i lov om socialtilsyn, foreslås det, at
godkendelse efter stk. 1 bliver en betingelse for, at
kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling
på behandlingssteder som nævnt i forslagets § 2,
nr. 7. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslagets §
1, hvorefter det foreslås, at kommunalbestyrelsen alene kan
tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling efter sundhedslovens
§ 141, stk. 3, på alkoholbehandlingssteder, som er
godkendt efter lov om socialtilsyn.
Til nr.
11
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 7, og angiver, at § 5, stk. 3, der bliver stk. 4
og § 10, der bliver § 10, stk. 1, alene gælder for
de tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn § 4, stk. 1,
nr. 1-3.
Til nr.
12
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 7.
Til nr.
13
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2 nr. 14.
Til nr.
14
Som konsekvens af forslagets § 2, nr. 7
foreslås indsat et nyt nr. 4 i § 7, stk. 3, i lov om
socialtilsyn, hvorefter socialtilsynet som led i varetagelsen af
tilsynsopgaven skal indhente relevant information, herunder
oplysninger om tilbud som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 4,
fra de kommuner, som eventuelt har visiteret borgere til tilbuddet
i henhold til sundhedslovens § 141, stk. 1.
Oplysningerne skal give socialtilsynet bedre
grundlag for at vurdere, i hvilket omfang tilbuddet er i stand til
at opnå de opstillede mål for borgerne i de konkrete
sager. Det er de visiterende kommuner nærmest til at
vurdere.
Der opstilles ikke formkrav til de
oplysninger, som socialtilsynet skal indhente fra de kommuner, som
har visiteret borgere til tilbuddet. Socialtilsynene kan derfor
vælge, at høringen skal ske på en bestemt
måde, for eksempel ved anvendelse af et bestemt redskab til
vurderingen af målopfyldelse, en mere åben kvalitativ
vurdering eller andet. Socialtilsynet kan dog ikke træffe
beslutning om anvendelsen af redskaber for høringen, som er
unødigt tidskrævende for den hørte kommune.
Der opstilles heller ikke krav om, at
socialtilsynet skal inddrage oplysninger fra alle kommuner, der har
visiteret borgere til tilbuddet. Antallet af kommuner, som
høres, skal dog være tilstrækkeligt til at give
et retvisende billede af tilbuddet, henset til tilbuddets
størrelse.
Til nr.
15
Som konsekvens af forslagets § 2, nr. 7
foreslås indført en pligt for socialtilsynene til at
underrette de kommuner, som har visiteret borgere til tilbuddet i
henhold til sundhedslovens § 141, stk. 1, hvis socialtilsynet
oplever bekymrende forhold i et tilbud, og når disse borgere
kan være berørt. Bekymrende forhold kan f.eks.
være ved mistanke om strafbare forhold begået af
personale, for eksempel bedragerig, vold eller seksuelle overgreb,
eller det kan være, at det eneste uddannede personale i
forhold til målgruppen er fratrådt. Underretningen til
visiterende kommuner kan for eksempel være ved oplysninger
om, at der er forhold i tilbuddet, som har medført, at
socialtilsynet har truffet afgørelse om skærpet tilsyn
eller påbud i forhold til tilbuddet.
Det overordnede formål med bestemmelsen
er således at sikre, at den viden, som socialtilsynet har om
et tilbud, tilgår de kommuner, som har visiteret borgere til
tilbuddet, så denne kommune kan tage højde for disse
forhold. Oplysningerne kan kommunen anvende til at vurdere,
hvorvidt borgeren er placeret i det rette tilbud.
Oplysninger, som indgår i en
underretning fra socialtilsynet til de kommuner, som har visiteret
borgerne til tilbuddet, vil ofte omhandle generelle forhold i
tilbuddet, men kan også være oplysninger om borgerens
rent private forhold.
Videregivelse af oplysninger i forbindelse med
underretningen vil skulle ske inden for rammerne af
persondatalovens videregivelsesregler, jf. § 8, stk. 3, idet
socialtilsynets videregivelse af oplysninger om borgerens rent
private forhold efter persondataloven §§ 7 og 8, er
nødvendig for, at kommunen kan træffe den mest
korrekte afgørelse om hjælp og støtte til
borgeren.
Det skal bemærkes, at socialtilsynets
videregivelse af oplysninger til den visiterende kommune aldrig
må gå ud over, hvad der i det konkrete tilfælde
må anses for nødvendigt til brug for den visiterende
kommunes indsats over for borgeren. Der skal således i hvert
enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af de
oplysninger, som videregives i forbindelse med underretninger.
Kravet om, at en oplysning skal være
relevant betyder, at socialtilsynet alene skal underrette de
kommuner, der har visiteret borgere til tilbuddet, og som
oplysningerne er relevante for. Der kan være tale om
generelle oplysninger - som for eksempel at tilbuddet er sat under
skærpet tilsyn - som kan være relevant for alle
kommuner, der anvender tilbuddet. Men det kan også være
oplysninger, som alene er relevante for bestemte kommuner, for
eksempel om problemer i en bestemt afdeling af tilbuddet.
Hvis den visiterende kommune måtte
modtage personoplysninger fra socialtilsynet efter
bestemmelsen, skal den visiterende kommune vurdere, om der er
grundlag for at orientere borgeren herom efter de almindelige
regler om oplysningspligt i persondatalovens §§
28-29.
Til nr.
16
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2 nr. 17.
Til nr.
17
Som konsekvens af forslagets § 2, nr. 7
foreslås der i § 12, stk. 2, indsat et nyt nr. 3,
hvorefter tilbud, som er godkendt efter § 5, efter anmodning
skal give det socialtilsyn, som har godkendt tilbuddet, oplysninger
om, hvilke kommuner, der i henhold til sundhedslovens § 141,
stk. 1, eventuelt har visiteret borgere til tilbuddet. Oplysninger
skal bl.a. anvendes til, at socialtilsynet kan udføre sin
pligt efter den foreslåede § 10, stk. 2, om underretning
af de visiterende kommuner i særlige tilfælde.
Til nr.
18
Med forslaget om indsættelse af et nyt
stk. 3, i § 12 i lov om socialtilsyn, foreslås det, at
sundhedspersoner, jf. sundhedslovens § 6, efter anmodning skal
give socialtilsynet oplysninger om borgere i sundhedsfaglig
behandling, jf. sundhedslovens § 5, på tilbud omfattet
af § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn, når de er
nødvendige for, at socialtilsynet kan udføre det
driftsorienterede tilsyn. Med begrebet sundhedspersoner
forstås alene sundhedspersoner, som er direkte tilknyttet
tilbud omfattet af § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn.
Sundhedspersoner, som f.eks. borgerens praktiserende læge,
der ikke har nogen tilknytning til tilbuddet, vil således
ikke være omfattet af det nye stk. 3, i § 12 i lov om
socialtilsyn.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
§ 20 i lov om socialtilsyn, hvorefter det enkelte tilbud, uden
borgerens samtykke, har adgang til at videregive oplysninger, som
er nødvendige for tilsynets udførelse.
For videregivelsen gælder, at der skal
være proportionalitet mellem de oplysninger, som
socialtilsynet anmoder om, behovet for oplysningerne og hensynet
til ikke at bebyrde behandlingssteder eller myndigheder
unødigt. Når det med det nye stk. 3, i § 12 i lov
om socialtilsyn således fastlægges, at sundhedspersoner
skal videregive nødvendige oplysninger, betyder det, at
oplysninger, der ikke er nødvendige for socialtilsynets
udførelse af driftsorienterede tilsyn, ikke må
indhentes eller videregives.
Det er ikke muligt at lave en
udtømmende liste med eksempler på oplysninger, der vil
være nødvendige at videregive, da det er
socialtilsynet, der konkret tager stilling til, hvilke oplysninger
der er behov for. De nødvendige oplysninger kan f.eks.
være oplysninger om borgere, der aktuelt er i behandling
på behandlingsstedet til brug for vurdering af, om
behandlingsstedet er egnet til at behandle denne målgruppe og
benytter sig af relevante metoder i forhold til at nå de for
borgeren ønskede mål. Det vil dog som udgangspunkt
ikke være nødvendigt at videregive oplysninger
på personhenførbart niveau.
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger i punkt 3.1.3, vil behandlingen af videregivne
oplysninger, der vedrører rent private forhold om en
eller flere identificerbare personer skulle ske inden for rammerne
af persondatalovens §§ 5-8.
I tilfælde, hvor borgeren efter §
141, stk. 5, i sundhedsloven vælger at være anonym, kan
der ikke videregives personhenførbare oplysninger.
Til nr.
19
Forslagene er konsekvenser af forslagets
§ 2, nr. 7.
Til nr.
20
Forslaget er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 7.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Dette indebærer, at socialtilsynene fra
denne dato får det fulde ansvar for at godkende og
føre driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder
efter sundhedslovens § 141, og at behandlingsstederne herefter
skal opfylde de betingelser, som er angivet i lov om socialtilsyn,
jf. dog stk. 2 og 3.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i stk. 2, at
alkoholbehandlingssteder, jf. forslagets § 2, nr. 7, som var
optaget på Tilbudsportalen ved lovens ikrafttræden,
skal godkendes efter reglerne i lov om socialtilsyn inden den 1.
januar 2018. Godkendelsen skal ske på socialtilsynets eget
initiativ eller efter ansøgning fra det enkelte tilbud.
Bestemmelsen indeholder således
både en frist for, hvornår socialtilsynene skal have
gennemgået alle de eksisterende alkoholbehandlingssteder, for
hvornår godkendelser foretaget før lovens
ikrafttrædelse bortfalder og for, hvornår
alkoholbehandlingssteder skal have en godkendelse efter de nye
regler som betingelse for, at kommunalbestyrelsen kan anvendes
behandlingsstedet til at tilvejebringe tilbud om
alkoholbehandling.
Alkoholbehandlingssteder, som med lovforlaget
omfattes af § 4, stk. 1, nr. 4 i lov om socialtilsyn, skal
godkendes inden den 1. januar 2018. Efter denne dato vil
alkoholbehandlingssteder ikke kunne anvendes af kommunalbestyrelsen
til at tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling, uden en
godkendelse.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelses stk. 3, at socialtilsynets
forpligtigelse til at føre driftsorienteret tilsyn og
behandlingsstedernes tilsvarende forpligtigelse træder i
kraft ved lovens ikrafttræden uanset, om det enkelte
behandlingssted har været igennem en godkendelse efter stk.
1. Det fremgår endvidere, at den besigtigelse, der finder
sted i forbindelse med godkendelse af alkoholbehandlingssteder
efter reglerne i lov om socialtilsyn, i perioden fra lovens
ikrafttræden indtil den 1. januar 2018, opfylder kravet om
mindst ét årligt tilsynsbesøg efter § 7,
stk. 3, i lov om socialtilsyn, i det pågældende
år. Dette betyder, at hvis et alkoholbehandlingssted
godkendes i februar 2016, er minimumskravet om et årligt
tilsynsbesøg i perioden marts 2016 til februar 2017
opfyldt.
Begrundelsen herfor er, at der ved
godkendelsen foretages en indgående undersøgelse og
vurdering af alkoholbehandlingsstedet. Hvis der i løbet af
perioden indgår oplysninger til kommunen om bekymrende
forhold på behandlingsstedet, skal tilsynet altid
tilrettelægge tilsynet herefter, herunder ved besøg
på behandlingsstedet. Tilsynet bør have fokus på
at forberede alkoholbehandlingsstederne til at kunne leve op til de
nye krav til godkendelse, som behandlingsstederne skal opfylde ved
nygodkendelse inden den 1. januar 2018.
Bestemmelsen tager alene sigte på
behandlingssteder, som var en del af det kommunale tilbud om
alkoholbehandling før lovens ikrafttræden.
Øvrige behandlingssteder, som søger godkendelse efter
§ 5 i lov om socialtilsyn, skal godkendes som normalt, inden
for den tidsramme, som socialtilsynet fastsætter for
varetagelsen af socialtilsynsopgaven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14. november 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1536 af 27.december 2014 og lov
nr. 1537 af 27. december 2014, foretages følgende
ændring: | | | | § 141.
Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri alkoholbehandling til
alkoholmisbrugere. Stk. 2.
Alkoholbehandling skal iværksættes senest 14 dage
efter, at alkoholmisbrugeren har henvendt sig til kommunen med
ønske om at komme i behandling. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling i
henhold til stk. 1 ved at etablere behandlingstilbud på egne
institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med
andre kommunalbestyrelser, regionsråd, jf. stk. 4, eller
private institutioner. Stk. 4.
Regionsrådet stiller efter aftale med de enkelte
kommunalbestyrelser i regionen behandlingspladser m.v., jf. stk. 1,
til rådighed for kommunerne og yder faglig bistand og
rådgivning. Stk. 5.
Behandling og rådgivning til alkoholmisbrugere skal ydes
anonymt, hvis alkoholmisbrugeren ønsker det. Stk. 6.
Behandling på alkoholambulatorium er vederlagsfrit, uanset
hvor patienten bor. | | 1. I § 141 indsættes efter stk. 4 som
nye stykker: »Stk. 5.
Socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn, godkender og fører
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder, jf. stk.
3. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan alene tilvejebringe tilbud om
alkoholbehandling, jf. stk. 1 og 3, på
alkoholbehandlingssteder, som er godkendt efter § 5 i lov om
socialtilsyn, jf. stk. 5.« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og
8. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om socialtilsyn, jf. lov nr. 608 af
12. juni 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Formålet med denne lov er at bidrage til at sikre, at
borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med
formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social
service. Formålet skal opnås gennem en systematisk,
ensartet, uvildig og fagligt kompetent varetagelse af opgaven med
at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med
tilbuddene. | | 1. I § 1, 1. pkt., indsættes efter
»lov om social service«: »og kapitel 40 i
sundhedsloven«. | | | | § 2. Inden
for hver region har kommunalbestyrelsen i en af kommunerne ansvaret
for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud, jf. § 4. Kommunalbestyrelserne, som varetager denne
funktion, benævnes i denne lov socialtilsyn. | | 2. I § 2, stk. 1, 1. pkt., ændres
»sociale tilbud, jf. § 4« til: »tilbud, som
er nævnt i § 4, stk. 1«. | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i følgende kommuner varetager opgaven
med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud, jf. § 4, som er beliggende inden for regionen, jf. dog
stk. 4: 1) Frederiksberg Kommune i Region
Hovedstaden. 2) Holbæk Kommune i Region
Sjælland. 3) Faaborg-Midtfyn Kommune i Region
Syddanmark. 4) Silkeborg Kommune i Region
Midtjylland. 5) Hjørring Kommune i Region
Nordjylland. | | 3. I § 2, stk. 2, ændres »opgaven
med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud, jf. § 4, som er beliggende inden for regionen, jf. dog
stk. 4« til: »funktionen som socialtilsyn efter stk. 1,
jf. dog stk. 3 og 4«. | Stk. 3. I de
kommuner, som varetager opgaven som socialtilsyn, jf. stk. 2,
udføres godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med
sociale tilbud m.v., jf. § 4, af et af de andre
socialtilsyn: 1) Socialtilsynet i Region Syddanmark
varetager opgaven i Frederiksberg Kommune. 2) Socialtilsynet i Region Hovedstaden
varetager opgaven i Holbæk Kommune. 3) Socialtilsynet i Region Sjælland
varetager opgaven i Hjørring Kommune. 4) Socialtilsynet i Region Nordjylland
varetager opgaven i Silkeborg Kommune. 5) Socialtilsynet i Region Midtjylland
varetager opgaven i Faaborg-Midtfyn Kommune. Stk. 4. Private
tilbud som nævnt i § 4, stk. 1, der drives af koncerner
eller koncernlignende konstruktioner, hører under
socialtilsynet i den region, hvor koncernen har sin
hovedadresse. Stk. 5. Hvert
socialtilsyn kan oprette én afdeling uden for kommunen,
når særlige hensyn til geografiske forhold tilsiger
det. | | 4. § 2, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Fra reglen i stk. 2. gælder følgende
undtagelser: 1) Socialtilsynet i Region Syddanmark
varetager opgaven i Frederiksberg Kommune og i forhold til tilbud
beliggende i andre kommuner i Region Hovedstaden, hvor
Frederiksberg Kommune enten er driftsherre eller har indgået
aftale med tilbuddet om køb af samtlige pladser. 2) Socialtilsynet i Region Hovedstaden
varetager opgaven i Holbæk Kommune og i forhold til tilbud
beliggende i andre kommuner i Region Sjælland, hvor
Holbæk Kommune enten er driftsherre eller har indgået
aftale med tilbuddet om køb af samtlige pladser. 3) Socialtilsynet i Region Sjælland
varetager opgaven i Hjørring Kommune og i forhold til tilbud
beliggende i andre kommuner i Region Nordjylland, hvor
Hjørring Kommune enten er driftsherre eller har
indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser. 4) Socialtilsynet i Region Nordjylland
varetager opgaven i Silkeborg Kommune og i forhold til tilbud
beliggende i andre kommuner i Region Midtjylland, hvor
Silkeborg Kommune enten er driftsherre eller har indgået
aftale med tilbuddet om køb af samtlige pladser. 5) Socialtilsynet i Region Midtjylland
varetager opgaven i Faaborg-Midtfyn Kommune og i forhold til tilbud
beliggende i andre kommuner i Region Syddanmark, hvor
Faaborg-Midtfyn Kommune enten er driftsherre eller har
indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser.« | | | | § 3.
Socialtilsynet kan udbyde 1) konsulentbistand og undervisning
relateret til socialtilsynets tilsynsfaglige eller socialfaglige
viden til en kommune, en region eller et tilbud og 2) udførelse af opgaver efter
delegation fra den ansvarlige kommunalbestyrelse, jf. § 148 a,
stk. 4, i lov om social service. Stk. 2.
Socialtilsynet skal efter anmodning fra den anbringende kommune
oplyse, hvilke plejefamilier eller kommunale plejefamilier der i
henhold til socialtilsynets oplysninger er egnede til at
imødekomme de behov, den anbringende kommune konkret
vurderer at et barn eller en ung har. | | 5. I § 3, stk. 1, nr. 1, ændres
»eller socialfaglige« til: », socialfaglige eller
sundhedsfaglige«. | | | | § 4.
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn
med følgende sociale tilbud: 1) Plejefamilier og kommunale plejefamilier
efter § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om social service. 2) Døgntilbud efter § 66, stk.
1, nr. 5 og 6, og §§ 107-110 i lov om social service samt
stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 i lov om social
service. 3) Tilbud i form af hjælp og
støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om
social service, når a) tilbuddet leveres til beboere i
plejeboliger eller lignende boligformer efter andre bestemmelser
end nævnt i nr. 2, hvor borgeren er visiteret af
kommunalbestyrelsen til ophold i boligen, dog ikke
friplejeboliger, b) hjælpen udgår fra
servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast ansat
personale, c) tilbuddet til beboerne omfatter i
væsentligt omfang støtte efter § 85 i lov om
social service og d) tilbuddets målgruppe er personer,
der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. | | 6. I § 4, stk. 1, udgår
»sociale«. | Stk. 2.
Socialtilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt det
konkrete tilbud er omfattet af godkendelse og driftsorienteret
tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller af tilsyn efter § 151 i lov
om social service. | | 7. I § 4, stk. 1, indsættes, som nr.
4: »4) alkoholbehandlingssteder efter
sundhedslovens § 141.« | | | | § 5.
Socialtilsynet træffer efter ansøgning
afgørelse om godkendelse som generelt egnet af sociale
tilbud m.v., jf. § 4, på baggrund af en vurdering af, om
tilbuddet samlet set opfylder betingelserne for godkendelse, jf.
§§ 6 og 12-18. | | 8. I § 5, stk. 1, ændres »sociale
tilbud m.v., jf. § 4,« til: »tilbud, som er
nævnt i § 4, stk. 1,«. | Stk. 2.
Godkendelse efter stk. 1 er en betingelse for, at tilbuddet kan
indgå i den kommunale forsyning, jf. § 4, stk. 3, i lov
om social service. | | 9. I § 5, stk. 2, §
7, stk. 2, nr. 3, og § 12, stk. 2,
nr. 2, ændres »tilbuddet« til:
»tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-3,«. | Stk. 3.
Socialtilsynet kan, når særlige grunde taler for det,
træffe afgørelse om, at ikkegodkendte tilbud, som
kommunalbestyrelsen i akutsituationer har visiteret borgere til i
en periode på op til 3 uger, jf. § 4, stk. 4, i lov om
social service, kan anvendes i yderligere 3 uger. Stk. 4.
Socialtilsynet kan i forbindelse med godkendelsen efter stk. 1
fastsætte vilkår, hvis opfyldelse er en betingelse for
fortsat godkendelse. Socialtilsynet kan knytte frister til et
vilkår. | | 10. I § 5 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3.
Socialtilsynets godkendelse efter stk. 1 er en betingelse for, at
kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling
på behandlingssteder, som er nævnt i § 4 stk. 1,
nr. 4, jf. § 141, stk. 6, i sundhedsloven.« Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9. ? 11. I § 5, stk. 3, der bliver stk. 4, og § 10, indsættes efter
»tilbud,«: »som er nævnt i § 4, stk.
1, nr. 1-3,«. | Stk. 5.
Socialtilsynet kan træffe afgørelse om ophør af
godkendelsen af et tilbud, hvis tilbuddet ikke længere
opfylder betingelserne for godkendelse, jf. § 6. Stk. 6.
Godkendelsen bortfalder, hvis tilbuddet ikke har været
benyttet til det godkendte formål i en sammenhængende
periode på 2 år, dog 3 år for plejefamilier og
kommunale plejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov
om social service. Stk. 7.
Socialtilsynet skal i forbindelse med godkendelsen af plejefamilier
og kommunale plejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, i
lov om social service, tilbyde plejefamilien et kursus i at
være plejefamilie. Stk. 8. Social-
og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler
om godkendelsens tilrettelæggelse og om socialtilsynets
forpligtelser i forbindelse med godkendelsen. | | | | | | § 6. Det er
en betingelse for godkendelse af sociale tilbud, at tilbuddet efter
en samlet vurdering har den fornødne kvalitet. Stk. 2.
Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende
temaer: 1) Uddannelse og beskæftigelse. 2) Selvstændighed og relationer. 3) Målgrupper, metoder og
resultater. 4) Organisation og ledelse. 5) Kompetencer. 6) Økonomi. 7) Fysiske rammer. Stk. 3. Social-
og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
vurderingen af tilbuddenes kvalitet, herunder i form af opstilling
af kriterier og indikatorer for hvert af kvalitetstemaerne, jf.
stk. 2. | | 12. I § 6, stk. 1, og § 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»sociale tilbud« til: »tilbud, som er nævnt
i § 4, stk. 1«. | | | | § 7.
Socialtilsynet fører driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud for at sikre, at tilbuddene fortsat har den fornødne
kvalitet, jf. § 6. Socialtilsynet skal som led i det
driftsorienterede tilsyn både føre kontrol med
forholdene i tilbuddet og indgå i dialog med tilbuddet, som
skal bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten i
tilbuddet. | | | Stk. 2.
Socialtilsynet skal ved varetagelsen af tilsynsopgaven indhente
relevant information, herunder 1) aflægge anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg i tilbuddet, 2) indhente oplysninger fra tilbuddet,
herunder tilbuddets seneste årsrapport, jf. § 12, stk.
3, | | | 3) indhente oplysninger om tilbuddet fra de
kommuner, som har ansvar for de enkelte borgeres ophold i tilbuddet
i henhold til lov om social service, jf. §§ 9-9 b i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og | | 13. I § 7, stk. 2, nr. 3 ændres
»område, og« til:
»område,« | 4) indhente oplysninger fra ansatte og
borgere i tilbuddet samt fra andre relevante personer. Stk. 3.
Socialtilsynet skal som led i det løbende driftsorienterede
tilsyn besøge alle omfattede tilbud, jf. § 4, mindst en
gang om året. Socialtilsynet skal foretage en konkret
vurdering af behovet for antal tilsynsbesøg i hvert enkelt
tilbud. Stk. 4. Social-
og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke forhold der skal inddrages i det driftsorienterede
tilsyn. | | 14. I § 7, stk. 2, indsættes efter nr.
3, som nyt nummer: »4) indhente oplysninger om tilbud,
som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 4, fra de kommuner, som
har visiteret borgere til behandlingsstedet i henhold til
sundhedslovens § 141, stk.1, og« Nr. 4 bliver herefter nr. 5. | | | | § 10. Hvis
socialtilsynet bliver opmærksomt på bekymrende forhold
i et tilbud, skal socialtilsynet underrette de kommuner, som har
ansvar for de enkelte borgeres ophold i tilbuddet i henhold til lov
om social service, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, når disse
borgere kan blive berørt. | | 15. I § 10 indsættes som nyt stk. 2: »Stk. 2.
Bliver socialtilsynet opmærksomt på bekymrende forhold
på et behandlingssted, som er nævnt i § 4, stk. 1,
nr. 4, skal socialtilsynet underrette de kommuner, som har
visiteret borgere til behandlingsstedet i henhold til
sundhedslovens § 141, stk. 1.« | | | | § 12. Tilbud,
der søger om godkendelse efter § 5, skal til brug for
vurderingen af ansøgningen give socialtilsynet de faglige,
organisatoriske og økonomiske oplysninger om tilbuddet, som
socialtilsynet anmoder om. Stk. 2. Tilbud,
der er godkendt efter § 5, skal 1) af egen drift give socialtilsynet
oplysninger om væsentlige ændringer i forhold til
godkendelsesgrundlaget, | | | 2) efter anmodning give socialtilsynet
oplysninger om, hvilke kommuner der har ansvar for at yde
hjælp til borgere, der har ophold i tilbuddet, jf.
§§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, og | | 16. I § 12, stk. 2, nr. 2, ændres
»område, og« til:
»område,« | 3) efter anmodning give socialtilsynet de
oplysninger, som er nødvendige for, at socialtilsynet kan
udføre det driftsorienterede tilsyn. Stk. 3. Tilbud
omfattet af § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, der er godkendt efter
§ 5, skal udarbejde en årlig rapport om tilbuddets
virksomhed. Stk. 4. Social-
og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
tilbuddenes oplysningspligt efter stk. 1-3. | | 17. I § 12, stk. 2, indsættes efter nr.
2, som nyt nummer: »3) efter anmodning give
socialtilsynet oplysninger om, hvilke kommuner der, i henhold til
sundhedslovens § 141, stk. 1, har visiteret borgere til
behandlingsstedet, og« Nr. 3 bliver herefter nr. 4. ? 18. I § 12 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Sundhedspersoner, jf. sundhedslovens § 6, skal efter anmodning
give socialtilsynet oplysninger om borgere i sundhedsfaglig
behandling, jf. sundhedslovens § 5, på tilbud omfattet
af § 4, stk. 1 i lov om socialtilsyn, når de er
nødvendige for, at socialtilsynet kan udføre det
driftsorienterede tilsyn.« Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5. | | | | § 16. Tilbud
som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, der søger om
godkendelse, eller som er godkendt, skal som grundlag for
godkendelsen og det driftsorienterede tilsyn efter denne lov
udarbejde et budget for varetagelsen af opgaverne efter lov om
social service, der skal godkendes af socialtilsynet. Stk. 2. For
private koncerner og koncernlignende konstruktioner, jf. § 2,
stk. 4, skal der udarbejdes budget, jf. stk. 1, både for de
enkelte tilbud og for den samlede koncern, hvoraf bl.a.
pengestrømmene mellem koncernens enkelte dele skal
fremgå. Det er en forudsætning for godkendelse af
budgettet, jf. stk. 1, at afregninger mellem tilbuddet og andre
enheder inden for koncernen sker på
markedsvilkår. Stk. 3. Social-
og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler
om udarbejdelse og godkendelse af budget. | | 19. I § 16, stk. 1, og § 18, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3,« til: »§ 4,
stk. 1, nr. 2-4,«. | | | | § 18.
Regnskaber for private tilbud som nævnt i § 4, stk. 1,
nr. 2 og 3, skal revideres af en godkendt revisor. Det reviderede
regnskab sendes til socialtilsynet til orientering. Stk. 2. Ved
revisionen efterprøves, om regnskabet er rigtigt, om de
dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter og med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis, samt om der er taget skyldige økonomiske hensyn ved
forvaltningen af de midler og ved driften af de tilbud, der er
omfattet af regnskabet. Stk. 3.
Tilbuddets revisor skal på anmodning fra socialtilsynet
oplyse om forhold, der er behandlet i forbindelse med revisionen,
og som er af betydning for socialtilsynets vurdering af, om
betingelserne for godkendelsen er opfyldt. Revisor skal give
socialtilsynet besked, hvis revisor ved revisionen konstaterer
forhold, der giver revisor anledning til tvivl om, hvorvidt
betingelserne for godkendelsen er opfyldt. Stk. 4. Social-
og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler
om revisionens tilrettelæggelse og indhold. | | | | | | § 23.
Socialtilsynets drift finansieres af kommunerne efter objektive
kriterier, jf. stk. 2, og ved opkrævning af
omkostningsbaserede takster for godkendelse og driftsorienteret
tilsyn, jf. stk. 3. Stk. 2.
Opgaverne i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med generelt
godkendte plejefamilier og kommunale plejefamilier, jf. § 4,
stk. 1, nr. 1, finansieres af kommunerne i hver region efter
objektive kriterier. | | | Stk. 3. For
opgaverne i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med tilbud
efter § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, fastsætter socialtilsynet
takster for godkendelse og takster for tilsyn, som opkræves
hos de omfattede tilbud. Taksterne differentieres efter tilbuddets
størrelse og tilsynets omfang, og der fastsættes en
særlig takst for godkendelse af væsentlige
ændringer i allerede eksisterende godkendelser. Stk. 4.
Når socialtilsynet varetager andre opgaver for kommuner,
regionsråd eller tilbud end de opgaver, der fremgår af
§ 2, dækkes omkostningerne hertil af den
pågældende kommune eller det pågældende
regionsråd eller tilbud på grundlag af den konkrete
aftale. Stk. 5.
Socialtilsynet kan i 2014 og 2015 indregne udgifter til etablering
af tilsynsvirksomheden afholdt inden lovens ikrafttræden i de
objektive finansieringsandele, jf. stk. 2. Stk. 6. Social-
og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
finansieringen, herunder om opkrævning og beregning af
finansieringsandelene samt om indregning af etableringsudgifter,
jf. stk. 5. | | 20. I § 23, stk. 3, 1. pkt., ændres
»§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3« til: » § 4,
stk. 1, nr. 2-4«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016. Stk. 2.
Socialtilsynene er ansvarlige for, at alkoholbehandlingssteder, som
var optaget på Tilbudsportalen ved lovens ikrafttræden,
skal godkendes efter reglerne i lov om socialtilsyn inden den 1.
januar 2018. Stk. 3.
Alkoholbehandlingssteder, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr.
4, i lov om socialtilsyn, er underlagt driftsorienteret tilsyn, jf.
§ 7 i lov om socialtilsyn, fra lovens ikrafttræden. Den
besigtigelse, der finder sted i forbindelse med godkendelse af
behandlingssteder efter reglerne i lov om socialtilsyn i perioden
fra lovens ikrafttræden indtil den 1. januar 2018,
indebærer, at der ikke skal gennemføres et
tilsynsbesøg i det pågældende år, jf.
§ 7, stk. 3, i lov om socialtilsyn. |
|