Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 19. maj 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Ministeren for sundhed og forebyggelse
har stillet ændringsforslag nr. 2-12.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2015 og var til 1. behandling den 28. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren sendte den 5. februar 2015 dette udkast til udvalget,
jf. SUU alm. del - bilag 204. Den 26. marts 2015 sendte ministeren
for sundhed og forebyggelse de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 141, stk. 5, indsættes som 2. pkt.:
»Socialtilsynet skal ved godkendelse
og driftsorienteret tilsyn benytte sig af den aktuelt bedste
faglige viden om metoder og indsatser.«
[Sundhedsstyrelsens vejledninger og
retningslinjer skal benyttes som redskaber i godkendelsen og det
driftsorienterede tilsyn]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 141, stk. 6, indsættes som 2. pkt.:
»For behandlingssteder, som en
kommunalbestyrelse ikke selv har etableret, gælder endvidere,
at behandlingsstedet skal have en aftale med minimum én
kommune for at kunne indgå i kommunalbestyrelsens tilbud om
alkoholbehandling.«
[Der sikres overensstemmelse mellem
stk. 3 og 6 i § 141 i sundhedsloven]
Til § 2
3)
Indledningen affattes således:
»I lov nr. 608 af 12. juni 2013 om
socialtilsyn, som ændret ved § 2 i lov nr. 649 af 18.
maj 2015, foretages følgende ændringer:«
[Konsekvens af lovforslag nr. L
132, som blev vedtaget af Folketinget den 12. maj 2015]
4) Nr. 3
og 4 udgår.
[Konsekvens af lovforslag nr. L
132, som blev vedtaget af Folketinget den 12. maj 2015]
5) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
4, stk. 1, 1. pkt., udgår
»sociale«.«
[Præcisering]
6) Nr. 9
affattes således:
»9. I §
5, stk. 2, ændres »tilbuddet« til:
»tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-3,«.«
[Lovteknisk ændring]
7) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
5, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »tilbud,
som« til: »tilbud, som er nævnt i § 4, stk.
1, nr. 1-3, og som«.«
[Lovteknisk ændring og
sproglig korrektion]
8) Nr.
12 udgår, og i stedet indsættes:
»12. I §
6, stk. 1, ændres »sociale tilbud« til:
»tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1«.
01. I
§ 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»sociale tilbud« til: »tilbud, som er nævnt
i § 4, stk. 1,«.
02. I
§ 7, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 12, stk. 3,« til: »§ 12, stk.
4,«.«
[Lovteknisk ændring]
9) Nr.
13 affattes således:
»13. I §
7, stk. 2, nr. 3, ændres »om tilbuddet«
til: »om tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-3,«, og »område, og« ændres til:
»område,«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
10 indsættes efter »tilbud,«: »som
er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3,«.«
[Lovteknisk ændring]
11) Nr.
16 affattes således:
»16. I §
12, stk. 2, nr. 2, ændres »tilbuddet« til:
»tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-3«, og »område, og« ændres til:
»område,«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 18 indsættes som nye numre:
»04. I §
12, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »§ 4,
stk. 1, nr. 2 og 3,« til: »§ 4, stk. 1, nr.
2-4,«.
05. I
§ 12, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 7 og 18]
Til nr. 1
Af
bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at
retningslinjer og vejledninger udarbejdet af Sundhedsstyrelsen vil
blive benyttet af socialtilsynene som redskaber til godkendelse af
og driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingsstederne. Det er
således i lovforslaget forudsat, at retningslinjer og
vejledninger benyttes af socialtilsynene.
Det
præciseres med den foreslåede bestemmelse, at
socialtilsynene ved godkendelse og driftsorienteret tilsyn skal
benytte sig af den aktuelt bedste faglige viden om metoder og
indsatser for behandling af alkoholafhængighed. For
alkoholområdet vil den faglige evidens bl.a. være at
finde i Sundhedsstyrelsens retningslinjer og vejledninger for
kvalitet i alkoholbehandlingen.
Sundhedsstyrelsen har i 2008 udgivet rådgivningsmaterialet
»Kvalitet i alkoholbehandlingen«, hvis
hovedformål er at sammenfatte og stille den faglige
viden/evidens til rådighed for kommunerne og
alkoholbehandlingsstederne. Derudover har Sundhedsstyrelsen i 2015
udgivet »National klinisk retningslinje for behandling af
alkoholafhængighed«, hvis formål er at
højne og ensarte kvaliteten af den specialiserede
alkoholbehandling i Danmark.
Det
forudsættes, at socialtilsynene i forbindelse med tilsyn med
det faglige indhold på alkoholbehandlingsstederne i deres
vurdering og dialog med behandlingsstederne bl.a. tager
udgangspunkt i ovenstående materiale fra
Sundhedsstyrelsen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det fremgår
af sundhedslovens § 141, stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan
tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling i henhold til stk. 1 ved
at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved
indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser,
regionsråd, jf. stk. 4, eller private institutioner. Med
ændringsforslaget sikres overensstemmelse mellem
ovennævnte stk. 3 og det foreslåede stk. 6, idet
behandlingssteder, som en kommunalbestyrelse ikke selv har
etableret, i henhold til både stk. 3 og 6 skal have en aftale
med en kommune for at kunne indgå i kommunalbestyrelsens
tilbud om alkoholbehandling.
Borgerne vil
således fortsat frit kunne vælge, hvilket ambulant
behandlingssted de vil behandles på, men det vil med lovens
ikrafttræden være et krav, at behandlingsstedet er
godkendt af socialtilsynet og fremgår af Tilbudsportalen. For
behandlingssteder, som en kommunalbestyrelse ikke selv har
etableret, vil det, som det er tilfældet i dag, endvidere
fortsat være et krav, at behandlingsstedet har en aftale med
minimum én kommune for, at borgerne frit kan vælge at
blive behandlet på behandlingsstedet. Den eneste
ændring af reglerne for frit valg vil således
være, at alle behandlingssteder, der yder behandling for
offentlige midler, skal godkendes af socialtilsynet.
På
baggrund af høringen af lovforslaget valgte ministeriet at
lægge vægt på, at socialtilsynets godkendelse vil
sikre kvaliteten på alkoholbehandlingsstedet, hvorfor det i
det fremsatte lovforslag blev præciseret, at der ikke
længere var behov for, at behandlingsstedet havde en aftale
med minimum én kommune, for at behandlingsstedet kunne
indgå i den kommunale forsyning. Det er stadig ministeriets
vurdering, at socialtilsynets godkendelse vil sikre kvaliteten
på alkoholbehandlingsstederne.
Baggrunden for
ændringsforslaget er - ud over at skabe overensstemmelse
mellem sundhedslovens § 141, stk. 3 og 6 - at KL efter
fremsættelsen af lovforslaget har peget på et behov for
fortsat økonomisk styring af området. KL påpeger
således, at kravet om, at behandlingsstedet skal have en
aftale med minimum én kommune, er nødvendigt at
opretholde, for at kommunerne kan budgettere og lave en samlet plan
for indsatsen. KL anfører endvidere, at kommunerne gennem
indgåelse af aftaler har mulighed for at påvirke bl.a.
taksten, så det sikres, at taksten ikke fastsættes
urimelig højt. Derudover kan et fravær af aftaler
medføre et incitament for tilbuddene til at fastholde
borgeren unødigt længe i behandling. Det forventes
således, at en beslutning om at fravige kravet om en aftale
vil udløse et større DUT-krav fra kommunerne, idet
kommunerne ikke længere vil have mulighed for at sikre, at
økonomien på området ikke løber
løbsk.
Borgerne vil
med vedtagelse af dette ændringsforslag fortsat frit kunne
vælge ambulant alkoholbehandling, også på
tværs af kommunegrænser.
Til nr. 3
Ændringsforslaget til indledningen er en konsekvens af, at
Folketinget den 12. maj 2015 har vedtaget lovforslag nr. L 132
(Tilbud om anonym, ambulant behandling af stofmisbrugere m.v.), jf.
lov nr. 649 af 18. maj 2015.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af Folketingets vedtagelse
af lovforslag nr. L 132 (Tilbud om anonym, ambulant behandling af
stofmisbrugere m.v.). Da der foreslås enslydende
ændringer af de samme bestemmelser - § 2, stk. 2, og
§ 2, stk. 3, i lov om socialtilsyn - både i § 2,
nr. 1 og 2, i L 132 og i lovforslagets § 2, nr. 3 og 4, er
lovforslagets § 2, nr. 3 og 4, således
overflødige som følge af Folketingets vedtagelse af L
132 og foreslås derfor at udgå.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssig
ændring. Da der står »sociale« to steder i
socialtilsynslovens § 4, stk. 1 - både i den indledende
tekst og i stk. 1, nr. 3, litra d, præciseres det med
ændringsforslaget, at det er ordet »sociale« i
den indledende tekst i lovens § 4, stk. 1, der skal
udgå.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssig
ændring. Der er alene tale om en lovteknisk ændring, da
den ændring, der foreslås i lovforslagets § 2, nr.
9, af socialtilsynslovens § 5, stk. 2, § 7, stk. 2, nr.
3, og § 12, stk. 2, nr. 2, ikke er ensartede ændringer.
Affattelsen af § 2, nr. 9, foreslås derfor ændret,
således at alene ændringen af lovens § 5, stk. 2,
bibeholdes i ændringsforslaget. Ændringerne af
henholdsvis lovens § 7, stk. 2, nr. 3, og § 12, stk. 2,
nr. 2, indsættes derfor som ændringsforslag til
henholdsvis lovforslagets § 2, nr. 13, hvor lovens § 7,
stk. 2, nr. 3, ændres, og lovforslagets § 2, nr. 16,
hvor lovens § 12, stk. 2, nr. 2, ændres.
Til nr. 7
Den
foreslåede ændring af socialtilsynslovens § 5,
stk. 3, i lovforslagets § 2, nr. 11, indebærer, at der
med den foreslåede ændring af § 5, stk. 3, der
bliver stk. 4, mangler et »og« mellem to på
hinanden følgende sætninger, der begge begynder med
»som« uden et »og« imellem. Det
foreslås derfor med ændringsforslaget, at der i §
5, stk. 3, indsættes et »og« efter »§
4, stk. 1, nr. 1-3,«. Der er alene tale om en sproglig
korrektion. Herudover indebærer den ændrede affattelse
af lovforslagets § 2, nr. 11, at den foreslåede
ændring af § 10 i socialtilsynsloven får sit eget
nummer, da den ændring, der foreslås ændret ved
lovforslagets § 2, nr. 11, af både lovens § 5, stk.
3, og § 10 ikke er ensartet.
Til nr. 8
Den
ændring, der foreslås ændret i lovforslagets
§ 2, nr. 12, af henholdsvis lovens § 6, stk. 1, og §
7, stk. 1, 1. pkt., er ikke ensartet, da ændringen
indebærer, at der vil komme til at mangle et komma i lovens
§ 7, stk. 1, 1. pkt., efter »§ 4, stk. 1«.
Lovforslagets § 2, nr. 12, foreslås derfor opdelt
på flere numre, og lovforslagets § 2, nr. 12,
forslås at udgå som følge heraf.
Ændringsforslaget til § 6, stk. 1, i det
foreslåede nye § 2, nr. 12, indeholder ingen
indholdsmæssig ændring, men er alene en følge
af, at § 2, nr. 12, deles op i flere numre.
Ændringsforslaget til § 7, stk. 1, 1. pkt., indeholder
ingen indholdsmæssige ændringer. Med
ændringsforslaget indsættes alene et komma i den
foreslåede ændring af socialtilsynslovens § 7,
stk. 1, 1. pkt., efter »§ 4, stk. 1«, så
antallet af kommaer bliver korrekt.
Ændringsforslaget til § 7, stk. 2, nr. 2, er alene en
teknisk konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 2, nr. 18, hvor der indsættes et nyt stykke efter stk.
2 i § 12 i socialtilsynsloven, således at stk. 3 og 4
herefter bliver stk. 4 og 5. Som konsekvens heraf foreslås
det at ændre henvisningen til § 12, stk. 3, i lovens
§ 7, stk. 2, nr. 2, til § 12, stk. 4.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer. Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 2, nr. 9, hvor den ændring, der
foreslås i socialtilsynslovens § 5, stk. 2, § 7,
stk. 2, nr. 3, og § 12, stk. 2, nr. 2, ikke er ensartet. Med
den foreslåede ændrede affattelse af lovforslagets
§ 2, nr. 13, indsættes den ændring af § 7,
stk. 2, nr. 3, i socialtilsynsloven, der er udskilt fra
lovforslagets § 2, nr. 9. Da ordet »tilbuddet«
står to steder i socialtilsynslovens § 7, stk. 2, nr. 3,
præciseres det med ændringsforslaget alene, at det er
ordene »om tilbuddet« i lovens § 7, stk. 2, nr. 3,
der foreslås ændret. Herudover indeholder
ændringsforslaget ingen ændringer.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er alene en konsekvens af den
foreslåede ændrede affattelse af lovforslagets §
2, nr. 11. Den ændring, der foreslås ændret i
lovforslagets § 2, nr. 11, er ikke ensartet, og
ændringen af § 10 foreslås derfor udskilt i et
selvstændigt nummer. Ændringsforslaget indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Med den
foreslåede ændrede affattelse af lovforslagets §
2, nr. 16, indsættes den ændring af socialtilsynslovens
§ 12, stk. 2, nr. 2, der er udskilt fra lovforslagets §
2, nr. 9, som følge af at den ændring, der
foreslås ændret med lovforslagets § 2, nr. 9, ikke
er ensartet. Med den foreslåede ændring af § 12,
stk. 2, nr. 2, i socialtilsynsloven i lovforslagets § 2, nr.
9, vil den foreslåede ændring indebære, at der
kommer et komma for meget i § 12, stk. 2, nr. 2, før
», jf. §§ 9-9 b«. Med ændringsforslaget
til § 12, stk. 2, nr. 2, bliver kommateringen korrekt i §
12, stk. 2, nr. 2, i socialtilsynsloven. Herudover indeholder
ændringsforslaget ingen ændringer.
Til nr. 12
Med
ændringsforslaget til § 12, stk. 3, der bliver stk. 4,
er der alene tale om en teknisk konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 7, hvor der i lovens
§ 4, stk. 1, indsættes et nyt nr. 4. Som konsekvens
heraf foreslås det at ændre § 4, stk. 1, nr. 2 og
3, i § 12, stk. 3, der bliver stk. 4, til § 4, stk. 1,
nr. 2-4.
Med
ændringsforslaget til § 12, stk. 4, der bliver stk. 5,
er der tale om en teknisk konsekvensændring som følge
af lovforslagets § 2, nr. 18, hvor der indsættes et nyt
stykke efter stk. 2 i § 12 i socialtilsynsloven, således
at stk. 3 og 4 herefter bliver stk. 4 og 5. Som konsekvens heraf
foreslås det at ændre henvisningen til stk. 1-3 i
§ 12, stk. 4, der bliver stk. 5, til stk. 1-4.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Anne Sina (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Orla Hav (S) Helle Løvgreen Mølvig (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Özlem Sara
Cekic (SF) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 179
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 179
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren er enig med Venstre i,
at Sundhedsstyrelsens vejledninger og retningslinjer skal benyttes
som redskaber i godkendelsen og det driftsorienterede tilsyn, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorfor ministeren mener at
Sundhedsstyrelsens vejledninger og retningslinjer kun
»kan« benyttes som redskaber i godkendelsen og det
driftsorienterede tilsyn, frem for at de »skal«
benyttes, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, der sikrer, at Sundhedsstyrelsens
vejledninger og retningslinjer skal benyttes som redskaber i
godkendelsen og det driftsorienterede tilsyn, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
|