Fremsat den 26. marts 2015 af
udenrigsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
udenrigstjenesten
(Ansættelse af tjenestemænd
på åremål, ændring af proceduren for at
stille en tjenestemand til rådighed, ophævelse af
reglerne om notarialforretninger mv.)
§ 1
I lov nr. 150 af 13. april 1983 om
udenrigstjenesten, som ændret ved lov nr. 331 af 14. maj 1997
og § 1 i lov nr. 410 af 6. juni 2002, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, ændres
»De europæiske Fællesskaber« til:
»Den Europæiske Union«.
2. I
§ 3, stk. 2, 1. pkt., ændres
», gesandtskaber eller« til: »og«.
3. § 3,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
4. § 3,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
5. I
§ 5, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Udenrigsministeren bestemmer, hvilke
stillinger der kan besættes på
åremål.«
6. I
§ 5, stk. 4, 1. pkt., ændres
»er fyldt 60 år« til: »har nået
pensionsudbetalingsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1
a«, og »bestemmelsen i § 6, stk. 2,«
ændres til: »§ 6, stk. 6,«.
7. I
§ 5, stk. 4, 2. pkt., ændres
»hans« til: »tjenestemandens«.
8. § 6,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
9. I
§ 8, stk. 1, 1. pkt., udgår
»ved kongelig resolution«.
10. I
§ 8, stk. 1, 5. pkt., ændres
»ham nogen post, afskediges han« til:
»tjenestemanden nogen post, afskediges
tjenestemanden«.
11. § 8,
stk. 2, ophæves.
12. I
§ 9, stk. 2, udgår
»overordentlige«.
13. I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Valgte« til:
»Honorære«.
14. § 10,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Honorære generalkonsuler og honorære konsuler
udnævnes af kongen, honorære vicekonsuler af
udenrigsministeren.«
15. § 12,
stk. 1, affattes således:
»Udenrigsministeren kan i særlige
tilfælde yde honorære konsularembedsmænd et fast
årligt beløb til kontorhold.«
16. I
§ 12, stk. 2, ændres
»valgte« til: »honorære«.
17. §
13, ophæves.
18. § 14,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Gebyrbeløbene indgår i statsregnskabet som
indtægter under Udenrigsministeriets driftsbevillinger.
Udenrigsministeren kan dog bestemme, at honorære
konsularembedsmænd kan anvende modtagne gebyrbeløb til
dækning af driftsomkostninger.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lov om udenrigstjenesten blev vedtaget i 1983.
Udviklingen i årene siden 1983 har medført, at lovens
bestemmelser om personel og drift i flere henseender ikke er
tidssvarende. Udenrigsministeriet har derfor fundet det
hensigtsmæssigt at stille forslag om ændringer i loven,
som bl.a. gør det muligt at ansætte tjenestemænd
i udenrigstjenesten på åremål, at ændre i
proceduren for at stille en tjenestemand til rådighed, at
ophæve reglerne om notarialforretninger, og som
præciserer konteringen i statsregnskabet af
gebyrindtægter for konsulære tjenestehandlinger.
Herudover indeholder forslaget en række ændringer af
bestemmelser i loven, som enten har mistet deres betydning eller i
dag er omfattet af anden lovgivning, således at loven i
indhold og sprogbrug retvisende afspejler udenrigstjenestens
organisation og drift.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Udnævnelse af tjenestemænd
2.1.1. Gældende ret
I henhold til den gældende § 5,
stk. 1, i lov om udenrigstjenesten (lov nr. 150 af 13. april 1983
med senere ændringer) udnævnes tjenestemænd i
udenrigstjenesten i lønramme 16 med mulighed for oprykning
til lønramme 21, 29, 31 og 34, lønramme 36 og
højere lønramme uden angivelse af stilling eller
tjenestested.
Det forhold, at udnævnelse sker uden
angivelse af stilling eller tjenestested, fortolkes efter praksis
således, at tjenestemænd i udenrigstjenesten ikke kan
ansættes på åremål med henblik på
varetagelsen af en specifik stilling.
De af loven omfattede tjenestemænd er
som udgangspunkt pålagt en pligt til at gøre tjeneste
ved de danske repræsentationer i udlandet
(forflyttelsespligten), jf. § 5, stk. 2.
Udnævnelse uden forflyttelsespligt kan
ske i særlige tilfælde, jf. § 5, stk. 3.
For medarbejdere, der ikke er
tjenestemænd men ansat i henhold til overenskomst eller
kontrakt, fastsættes en eventuel forflyttelsespligt som en
del af de almindelige ansættelsesvilkår.
2.1.2. Udenrigsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er efter Udenrigsministeriets opfattelse
hensigtsmæssigt, at tjenestemandslovens bestemmelser om
ansættelse af tjenestemænd på åremål
også kan finde anvendelse i udenrigstjenesten som supplement
til de allerede eksisterende ansættelsesformer i tjenesten.
Anvendelsen af ansættelse på åremål vil
åbne mulighed for en fleksibel og omkostningseffektiv
udnyttelse af personaleressourcerne. Med den foreslåede
ordning får udenrigstjenesten samme mulighed som den
øvrige centraladministration for at ansætte
tjenestemænd på åremål i overensstemmelse
med den almindelige regel i tjenestemandslovens § 33 b.
2.2. Rådgivende udvalg om ansættelse af
handels- og industrikyndige specialmedarbejdere
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af udenrigstjenestelovens
§ 6, stk. 1, at et rådgivende udvalg under
Udenrigsministeriet med repræsentanter for interesserede
myndigheder og erhvervsorganisationer medvirker ved
ansættelsen af handels- og industrikyndige medarbejdere i
udenrigstjenesten.
Bestemmelsen er en videreførelse af en
tilsvarende bestemmelse i lov om udenrigstjenesten fra 1961, men
udvalget har ikke været i funktion i årtier. I dag
indgår rekrutteringen til udenrigstjenesten af medarbejdere
med særlig specialviden som et led i ministeriets almindelige
ansættelsesprocedurer.
I henhold til lovens § 6, stk. 1, 2.
pkt., kan udenrigsministeren træffe bestemmelse om
nedsættelse af andre rådgivende udvalg.
2.2.2. Udenrigsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ansættelse af handels- og
industrikyndige specialmedarbejdere i udenrigstjenesten
indgår som et led i ministeriets almindelige
rekrutteringsproces. Udvalget har følgelig ikke været
i funktion i mange år. Udenrigsministeren kan, hvor der
måtte opstå behov herfor, nedsætte andre
rådgivende udvalg. Det er derfor Udenrigsministeriets
opfattelse, at bestemmelsen i § 6, stk. 1, kan
ophæves.
2.3. Rådighedsinstituttet
2.3.1. Gældende ret
I henhold til § 8, stk. 1, skal
overflytning af tjenestemænd i udenrigstjenesten fra
udenrigstjenestens ordinære chefsnumre under den
statslige stillingskontrol til udenrigstjenestens særlige
rådighedsnumre ske ved kongelig resolution.
Begrundelsen for adgangen til at stille en
tjenestemand i udenrigstjenesten til rådighed kan være,
at der som følge af tjenestens skiftende forhold kan
forekomme tilfælde, hvor en tjenestemand midlertidigt ikke
kan anvises en egnet stilling samt, at der kan være behov for
at varetage særlige opgaver. Situationen opstår typisk
i forbindelse med hjemkaldelse af en tjenestemand fra en stilling
som ambassadør i udlandet, hvor behovet for en overflytning
til et rådighedsnummer først bliver klart i den
efterfølgende dialog mellem Udenrigsministeriet og
tjenestemanden og efter forelæggelse af det formelle dokument
til formalisering af ambassadørens tilbagekaldelse fra
posten til kongelig underskrift (rappelskrivelsen).
I henhold til § 8, stk. 2, skal der
på løbende basis stilles 5 tjenestemænd i
udenrigstjenesten i lønramme 16 til rådighed med
henblik på disses uddannelse til oprykning til
lønramme 21, 29, 31 og 34. Der skal endvidere på de
årlige finanslove fastsættes et beløb til
uddannelse af samme 5 tjenestemænd.
2.3.2. Udenrigsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der har gennem de senere år udviklet sig
en praksis, hvorefter tjenestemænd har været
overflyttet til et rådighedsnummer i stillingskontrollen
alene på administrativt grundlag uden forelæggelse af
spørgsmålet om selve overflytningen til et
rådighedsnummer til kongelig resolution. Mens bestemmelsen i
§ 5, stk. 2, vedrørende kongelig resolution om de
omfattede tjenestemænds titel og tjenestested indebærer
et behov for kongeligt underskrevne dokumenter til brug for den
diplomatiske proces i forbindelse med udsendelse og hjemkaldelse af
chefer for de diplomatiske repræsentationer i
overensstemmelse med Wienerkonventionen om diplomatiske
forbindelser, er det samme behov med overførsel af en
tjenestemand til et rådighedsnummer ikke til stede.
Udenrigsministeriet vurderer derfor, at bestemmelsen om
udfærdigelse af kongelig resolution ved beslutningen om at
stille en tjenestemand til rådighed kan ophæves.
Som led i den almindelige udvikling omfattes
alle tjenestemænd i dag af ministeriets generelle programmer
og budgetter for kompetenceudvikling, og der afsættes
således i praksis ikke længere et særskilt
beløb på finansloven til uddannelse af de i
bestemmelsen nævnte medarbejdere. Hertil kommer, at der alene
er ganske få medarbejdere tilbage i den nævnte gruppe.
Der er derfor ikke længere et konkret behov for at opretholde
bemyndigelsen til at afsætte et fast beløb til
uddannelsen af de pågældende tjenestemænd.
På den baggrund foreslås bestemmelsen
ophævet.
2.4. Fastsættelse af beløb til kontorhold
for valgte konsularembedsmænd
2.4.1. Gældende ret
§ 12 giver hjemmel til, at
udenrigsministeren i særlige tilfælde kan yde et fast
årligt kontorholdstilskud til valgte
konsularembedsmænd. Det fastslås, at beløbet
skal fastsættes efter forhandling med finansministeren.
Endvidere fastslås, at der ved fastsættelsen af
beløbets størrelse skal tages hensyn til, om der
drages omsorg for, at brevveksling med konsulatet kan ske på
dansk.
2.4.2. Udenrigsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Størrelsen af kontorholdstilskud til
valgte konsularembedsmænd fastlægges efter nutidig
praksis af udenrigsministeren uden involvering af finansministeren.
Udgifterne dækkes af Udenrigsministeriets årlige
driftsbevillinger.
Videre er der sket en udvikling derved, at det
i dag generelt tilstræbes, at honorære konsulater kan
fungere såvel mundtligt som skriftligt på enten dansk
eller engelsk, uanset hvilket sprog der tales på stedet. Den
foreslåede affattelse af bestemmelsen afspejler dette
forhold.
2.5. Udførelse på repræsentationerne
af forretninger, som i Danmark påhviler en notarius
publicus
2.5.1. Gældende ret
Det fremgår af § 13, stk. 1, at
udsendte medarbejdere, der indtager chefstillinger, er bemyndiget
til at udføre sådanne forretninger, der i Danmark
påhviler en notarius publicus med hensyn til danske
statsborgeres retshandler. En tilsvarende bemyndigelse kan
tillægges den, der fungerer i chefens forfald og
honorære konsularembedsmænd.
Bestemmelsen er en videreførelse af en
bestemmelse i lov om udenrigstjenesten fra 1961 og indebærer
ikke længere aktivitet på repræsentationerne af
den i bestemmelsen beskrevne karakter.
Udførelse af notarialforretninger er i
dag reguleret i anden lovgivning, jf. retsplejelovens § 11,
stk. 2 og stk. 3.
2.5.2. Udenrigsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Gennem de senere år har det ikke
længere været muligt at få udført
notarialforretninger på udsendte danske
repræsentationer. Udførelse af notarialforretninger
henhører i henhold til retsplejelovens § 11, stk. 2 og
stk. 3, under de danske domstole. De nærmere regler om
notarialforretninger findes i Justitsministeriets
bekendtgørelse nr. 1555 af 18. december 2007 om
notarialforretninger. Der stilles derfor forslag om, at
bestemmelsen ophæves.
2.6. Gebyr for
konsulære tjenestehandlinger i
udenrigstjenesten
2.6.1. Gældende ret
I henhold til § 14, stk. 1 og stk. 2,
erlægges der gebyr for tjenestehandlinger i
udenrigstjenesten, og udenrigsministeren kan bestemme, at valgte
konsularembedsmænd kan anvende modtagne gebyrbeløb til
dækning af driftsomkostninger. I henhold til
bestemmelsen indbetales opkrævede gebyrbeløb til
statskassen. Bestemmelsen er identisk med den tilsvarende
bestemmelse i lov om udenrigstjenesten fra 1961.
Gebyrindtægterne hidrører fra konsulære
tjenestehandlinger i udenrigstjenesten i forbindelse med udstedelse
af pas og visa, legaliseringer mv. Endvidere fremgår det af
tekstanmærkning nr. 103 under § 6. Udenrigsministeriet
på finansloven for finansåret 2015, at som led i den
årlige bevillingsafregning overføres årets
resultat fra § 06.11.05. Indtægter fra
borgerserviceydelser på finansloven til § 06.11.01.
Udenrigstjenesten.
2.6.2. Udenrigsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Af tekstanmærkningen på
finansloven for 2015 fremgår, at gebyrindtægter fra
konsulære tjenestehandlinger i udenrigstjenesten indgår
i statsregnskabet som indtægter under Udenrigsministeriets
driftsbevillinger. Med den foreslåede affattelse af
bestemmelsen præciseres det, at disse indtægter ikke
tilgår statskassen, men indgår i statsregnskabet under
Udenrigsministeriets driftsbevillinger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 16. februar til den 9. marts 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Centralorganisationernes Fællesudvalg,
OAO, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab,
Akademikernes Centralorganisation (Akademikerne), Vagt- og
Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening, Foreningen af Tekniske
og Administrative Tjenestemænd, Dansk Magisterforening,
Djøf, HK/Danmark, Ingeniørforeningen (IDA) og
Funktionærernes og tjenestemændenes
fællesråd (FTF).
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det foreslås, at betegnelsen »De
europæiske Fællesskaber« i § 1 ændres
til »Den Europæiske Union«. Ændringen er en
konsekvens af Lissabontraktaten om Den Europæiske Union, der
trådte i kraft den 1. december 2009. Ændringen i §
1, stk. 2, har ikke nogen materiel betydning.
Til nr.
2
Det foreslås at slette
»gesandtskaber« i § 3, da betegnelsen ikke
længere er i brug som betegnelse for en repræsentation
i udenrigstjenesten. Betegnelsen er historisk betinget og
indgår ikke længere som betegnelse for udsendte danske
repræsentationer.
Til nr.
3
Det foreslås at slette »De ledes
af udsendte medarbejdere« i § 3, stk. 2, 2. pkt.
Bestemmelsen er videreført fra lov om udenrigstjenesten fra
1961 og har i dag ingen praktisk eller juridisk betydning.
Til nr.
4
Det foreslås at slette »De ledes
enten af udsendte medarbejdere eller af valgte
konsularembedsmænd« i § 3, stk. 3, 2. pkt.
Bestemmelsen er videreført fra lov om udenrigstjenesten fra
1961 og har i dag ingen praktisk eller juridisk betydning.
Til nr.
5
Der foreslås indsat et nyt 3. punktum i
bestemmelsens § 5, stk. 1, hvorefter tjenestemænd i
udenrigstjenesten kan ansættes på åremål.
Bestemmelsen svarer til den almindelige regel i tjenestemandslovens
§ 33 b, hvorefter vedkommende minister bestemmer hvilke
stillinger, der kan besættes på åremål.
Ansættelse som tjenestemand i
udenrigstjenesten på åremål sker i øvrigt
efter tilsvarende regler som ansættelse på
åremål efter tjenestemandslovgivningen. Med
bestemmelsen får udenrigstjenesten adgang til som den
øvrige centraladministration at anvende
åremålsansættelse som ansættelsesform.
Åremålsansættelse
tænkes alene anvendt undtagelsesvis, således at
anvendelsen begrænses til de tilfælde, hvor
ansættelse på åremål ud fra en samlet
vurdering vil være hensigtsmæssig for en fleksibel og
omkostningseffektiv udnyttelse af personaleressourcerne.
Åremålsansættelsen kan ske
med og uden forflyttelsespligt, jf.
§ 5, stk. 2 og 3.
I øvrigt henvises til punkt 2.1.1. om
gældende ret.
Til nr.
6
Den foreslåede ændring af §
5, stk. 4, medfører, at der ikke længere anvendes et
60 års kriterium for, hvornår en tjenestemand i
udenrigstjenesten (i visse tilfælde) kan vælge at lade
sig pensionere med egen pension uden fradrag af det såkaldte
førtidspensionsfradrag, jf. tjenestemandspensionslovens
§ 6, stk. 6. I stedet anvendes pensionsudbetalingsalderen, jf.
pensionsbeskatningslovens § 1 a, som kriterium.
Ændringen sker for at harmonisere bestemmelsen med
tjenestemandspensionsloven, hvor 60 års kriteriet ligeledes
er forladt til fordel for pensionsudbetalingsalderen. Referencen
til tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6, frem for stk. 2,
er alene en konsekvensrettelse af en ændring af
tjenestemandspensionsloven. Med ændringen bringes
bestemmelsen i overensstemmelse med gældende ret på
området.
Til nr.
7
I den gældende formulering i § 5,
stk. 4, anvendes en ik?ke-kønsneutral betegnelse for
tjenestemanden. Det foreslås i § 5, stk. 4, 2. pkt., at
ændre »hans« til »tjenestemandens«
som en retvisende kønsneutral betegnelse. Ændringen
har alene redaktionel karakter.
Til nr.
8
Det foreslås at ophæve
bestemmelsen i § 6, stk. 1, om ansættelse af handels- og
industrikyndige specialmedarbejdere efter forhandling med et
rådgivende udvalg under Udenrigsministeriet. Bestemmelsen er
videreført fra lov om udenrigstjenesten fra 1961.
Rekruttering af den pågældende medarbejdergruppe
foregår i dag som led i ministeriets almindelige
rekrutteringsproces. I samme bestemmelse foreslås det at
ophæve bemyndigelsen til udenrigsministeren til at
nedsætte andre rådgivende udvalg. Det er
Udenrigsministeriets vurdering, at udenrigsministeren kan
nedsætte nye rådgivende udvalg i det omfang, der
opstår behov herfor. Der tilsigtes ingen materiel
ændring. Der henvises til punkt 2.2.1. om gældende
ret.
Til nr.
9
I overensstemmelse med den administrative
praksis, som har udviklet sig gennem de seneste år,
foreslås processen forenklet ved bemyndigelse af
udenrigsministeren til at træffe afgørelse i
spørgsmålet om, hvorvidt en tjenestemand i
udenrigstjenesten skal stilles til rådighed på et af
tjenestens rådighedsnumre. Mens bestemmelsen i § 5, stk.
2, vedrørende kongelig resolution i spørgsmål
om de omfattede tjenestemænds titel og tjenestested i
udlandet modsvarer et praktisk behov for kongeligt underskrevne
dokumenter til brug for den diplomatiske proces (akkrediterings- og
rappelskrivelser, jf. Wienerkonventionen om Diplomatiske
Forbindelsers artikel 14, stk. 1 a og b), fordrer overførsel
af en tjenestemand til et rådighedsnummer ikke noget dokument
med kongelig underskrift.
Begrundelsen for at stille en tjenestemand til
rådighed for Udenrigsministeriet kan være, at der som
følge af tjenestens skiftende forhold kan forekomme
tilfælde, hvor der ikke kan anvises tjenestemanden en egnet
stilling, ligesom der kan opstå behov for, at tjenestemanden
varetager særlige opgaver. Den foreslåede
ændring, hvorefter beslutningen om at stille en tjenestemand
til rådighed kan træffes på administrativt
grundlag uden indhentelse af kongelig resolution, vil
indebære en administrativ rationalisering.
Til nr.
10
Det foreslås i § 8, stk. 1, at
ændre »ham« og »han« til
»tjenestemanden« som en retvisende kønsneutral
betegnelse. Ændringen har alene redaktionel karakter. Der
henvises til bemærkningerne under nr. 7 ovenfor.
Til nr.
11
I henhold til § 8, stk. 2, skal der
på løbende basis stilles 5 tjenestemænd i
udenrigstjenesten i lønramme 16 til rådighed med
henblik på disses uddannelse til oprykning i højere
lønrammer. Der skal på de årlige finanslove
fastsættes et beløb til uddannelse af disse
tjenestemænd.
Tjenestemænd ansat i Udenrigsministeriet
er i dag omfattet af ministeriets generelle programmer og budgetter
for kompetenceudvikling, og behovet for at afsætte
særlige beløb til de ganske få
tilbageværende medarbejdere i den nævnte gruppe er
bortfaldet. Bestemmelsen foreslås derfor ophævet.
Til nr.
12
Som en tilpasning til moderne sprogbrug
foreslås ordet »overordentlige« i lovens §
9, stk. 2, slettet. Der tilsigtes ingen materiel ændring.
Til nr.
13
Valgte konsularembedsmænd omtales i
almindelig nutidig dansk sprogbrug som honorære konsuler.
Når der til brug for lovteksten vælges betegnelsen
honorære konsularembedsmænd frem for honorære
konsuler, skyldes det behovet for en fællesbetegnelse
dækkende ikke alene klassen af honorære konsuler, men
alle klasser af honorære konsularembedsmænd, det vil
sige både honorære generalkonsuler, honorære
konsuler, honorære vicekonsuler og honorære
konsularagenter. Betegnelsen svarer til den engelske term honorary
consular officer, som anvendes i den engelsksprogede version af
Wienerkonventionen af 24. april 1963 om Konsulære
Forbindelser. Der tilsigtes ingen materiel ændring, men alene
tilpasning til moderne sprogbrug og praksis.
Til nr.
14
Ændringsforslaget til lovens § 10,
stk. 2, er en konsekvens af den foreslåede ændrede
betegnelse for konsularembedsmænd. Der tilsigtes ingen
materiel ændring.
Til nr.
15
Lovens § 12 giver udenrigsministeren
hjemmel til i særlige tilfælde at yde et fast
årligt kontorholdstilskud til honorære
konsularembedsmænd. Det fastslås, at der ved
fastsættelsen af beløbets størrelse skal tages
hensyn til, om der drages omsorg for, at brevvekslingen med
konsulatet kan ske på dansk.
Som følge af en ændring af
praksis for fastsættelsen af kontorholdstilskud til
honorære konsularembedsmænd, herunder at det i dag som
følge af den almindelige udvikling tilstræbes, at
honorære konsulater kan fungere såvel mundtligt som
skriftligt på enten dansk eller engelsk, er § 12, stk.
1, 2. pkt., ikke længere tidssvarende. Bestemmelsen
foreslås derfor ophævet.
Til nr.
16
Den sproglige ændring af betegnelsen i
§ 12, stk. 2, »honorære
konsularembedsmænd«, er udtryk for en tilpasning til
moderne sprogbrug. Der tilsigtes ingen materiel ændring.
Til nr.
17
Det fremgår af § 13, stk. 1, at
udsendte medarbejdere i chefstillinger er bemyndiget til at
udføre sådanne forretninger, der i Danmark
påhviler en notarius publicus med hensyn til danske
statsborgeres retshandler. Bestemmelsen er en uændret
videreførelse af en bestemmelse i lov om udenrigstjenesten
fra 1961. De danske repræsentationer udfører ikke
længere notarialforretninger, og bestemmelsen foreslås
derfor ophævet.
Kompetencen til at udføre notarius
publicus-forretninger er reguleret i anden lovgivning, jf.
retsplejelovens § 11, stk. 2 og stk. 3, hvorefter
notarialforretninger er henlagt til de danske domstole. De
nærmere regler om notarialforretninger er indeholdt i
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1555 af 18. december
2007 om notarialforretninger.
Til nr.
18
I henhold til § 14, stk. 2,
opkræves der gebyrer for tjenestehandlinger i
udenrigstjenesten. Gebyrindtægterne hidrører fra
konsulære tjenestehandlinger i udenrigstjenesten i
forbindelse med udstedelse af pas og visa, legaliseringer mv.
Beløbet indgår i statsregnskabet som indtægter
under Udenrigsministeriets driftsbevillinger. Endvidere
fremgår det af en tekstanmærkning på finansloven
for finansåret 2015, at årets resultat som led i den
årlige bevillingsafregning overføres til
Udenrigsministeriets driftsbevillinger. Med den foreslåede
affattelse af bestemmelsen præciseres det, at disse
indtægter ikke tilgår statskassen, men indgår i
statsregnskabet under Udenrigsministeriets driftsbevillinger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslag | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 150 af 13. april 1983 om
udenrigstjenesten, som ændret ved lov nr. 331 af 14. maj 1997
og § 1 i lov nr. 410 af 6. juni 2002, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
[…] Stk. 2.
Udenrigstjenesten forestår og koordinerer udenrigspolitiske
og udenrigsøkonomiske forbindelser til udlandet, herunder
Danmarks deltagelse i samarbejdet inden for De europæiske
Fællesskaber, internationale organisationer, det
internationale udviklingssamarbejde samt behandlingen af
folkeretlige spørgsmål. | | 1. I § 1, stk. 2, ændres »De
europæiske Fællesskaber« til: »Den
Europæiske Union«. | | | | § 3. [. . .
] Stk. 2. De
diplomatiske repræsentationer er ambassader, gesandtskaber
eller repræsentationer ved internationale organisationer. De
ledes af udsendte medarbejdere. | | 2. I § 3, stk. 2, 1. pkt., ændres
»gesandtskaber eller« til: »og«. ? 3. § 3, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 3. De
konsulære repræsentationer er generalkonsulater,
konsulater eller vicekonsulater. De ledes enten af udsendte
medarbejdere eller af valgte konsularembedsmænd. | | 4. § 3, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. | | | | § 5.
Udnævnelse af tjenestemænd i lønramme 16, med
mulighed for oprykning til lønramme 21, 29, 31 og 34,
lønramme 36 og højere lønramme sker til
tjenestemænd i vedkommende lønramme i
udenrigstjenesten uden angivelse af stilling eller tjenestested.
Udenrigsministeren fastsætter fordelingen af de i 1. pkt.
nævnte tjenestemænd mellem udenrigsministeriet og
repræsentationerne i udlandet. Stk. 2.
[…] Stk. 3.
[…] | | 5. I § 5, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Udenrigsministeren bestemmer
hvilke stillinger, der kan besættes på
åremål.« | Stk. 4.
Tjenestemænd, som er fyldt 60 år, og som beordres til
anden tjeneste i henhold til stk. 2, har ret til i stedet for at
lade sig forflytte at få deres afsked med pension efter
§ 2, stk. 1, i lov om tjenestemandspension, idet bestemmelsen
i § 6, stk. 2, i samme lov ikke finder anvendelse. Dog
gælder dette ikke i tilfælde, hvor tjenestemanden
beordres til tjeneste i udenrigsministeriet i en stilling, der er
normeret i hans lønramme. | | 6. § 5, stk. 4, 1. pkt., ændres
»er fyldt 60 år« til: »har nået
pensionsudbetalingsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1
a«, og »bestemmelsen i § 6, stk. 2,«
ændres til: »§ 6, stk. 6,«. ? 7. I § 5, stk. 4, 2. pkt., ændres
»hans« til: »tjenestemandens«. | | | | § 6. Handels-
og industrikyndige specialmedarbejdere ansættes efter
forhandling med et under udenrigsministeriet med henblik på
behandling af spørgsmål om Danmarks
erhvervsmæssige forbindelse med andre lande m.v. nedsat
rådgivende udvalg, hvori de interesserede myndigheder og
erhvervsorganisationer skal være repræsenteret.
Udenrigsministeren kan træffe bestemmelse om
nedsættelse af andre rådgivende udvalg. Stk. 2. Til
repræsentationerne i udlandet kan der knyttes
specialattacheer udsendt af andre ministerier end
udenrigsministeriet. Specialattacheernes funktion ved
repræsentationen udøves under
repræsentationschefens ansvar. | | 8. § 6, stk. 1, ophæves. Stk. 2 bliver herefter stk. 1. | | | | § 8.
Når særlige grunde taler derfor, kan det ved kongelig
resolution bestemmes, at en tjenestemand i udenrigstjenesten i
lønramme 36 eller højere lønramme stilles til
rådighed. Tjenestemænd til rådighed er pligtige
til efter udenrigsministerens anvisninger at påtage sig
arbejdsopgaver. De lønnes på samme måde som
tjenestemænd af samme lønramme i udenrigsministeriet,
dog kan tjenestemænd til rådighed ikke oppebære
repræsentationstillæg. En tjenestemand kan ikke
stå til rådighed i et længere tidsrum end 3
år; dog kan denne periode forlænges til 5 år,
hvor ganske særlige forhold gør sig gældende.
Hvis der ved den pågældende periodes udløb ikke
anvises ham nogen post, afskediges han efter
tjenestemandslovgivningens almindelige regler. | | 9. I § 8, stk. 1, 1. pkt., udgår
»ved kongelig resolution«. ? 10. I § 8, stk. 1, 5. pkt., ændres
»ham nogen post, afskediges han« til:
»tjenestemanden nogen post, afskediges
tjenestemanden«. | Stk. 2. Til
rådighed for udenrigstjenesten stilles 5 tjenestemænd i
lønramme 16 med mulighed for oprykning til lønramme
21, 29, 31 og 34, til hvis uddannelse der bevilges et årligt
beløb, hvis størrelse fastsættes på
finansloven. | | 11. § 8, stk. 2, ophæves. | | | | § 9. [. .
] Stk. 2. Ved
udsendelse af overordentlige diplomatiske repræsentationer
kan der ligeledes anvendes særlige stillingsbetegnelser, der
er fastslået i internationalt samkvem. | | 12. I § 9, stk. 2, udgår
»overordentlige«. | | | | § 10. Valgte
konsularembedsmænd er ulønnede og vælges blandt
egnede personer på repræsentati?onsstedet.
Fremmede statsborgere kan vælges, men under i øvrigt
lige forhold skal danske foretrækkes. | | 13. I § 10, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Valgte« til: »Honorære«. | Stk. 2.
Valggeneralkonsuler og valgkonsuler udnævnes af kongen,
valgvicekonsuler af udenrigsministeren. | | 14. § 10, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Honorære generalkonsuler og honorære konsuler
udnævnes af kongen, honorære vicekonsuler af
udenrigsministeren.« | | | | § 12.
Udenrigsministeren kan i særlige tilfælde yde valgte
konsularembedsmænd et fast årligt beløb til
kontorhold. Beløbets størrelse fastsættes efter
forhandling med finansministeren og under hensyntagen til, om der
drages omsorg for, at brevveksling med konsulatet kan ske på
dansk. | | 15. § 12, stk. 1, affattes således:
»Udenrigsministeren kan i særlige tilfælde yde
honorære konsularembedsmænd et fast årligt
beløb til kontorhold.« | Stk. 2. I
øvrigt har valgte konsularembedsmænd kun krav på
godtgørelse af tjenstlige udgifter, der er godkendt af
udenrigsministeren. | | 16. I § 12, stk. 2, ændres
»valgte« til »honorære«. | | | | § 13.
Udsendte medarbejdere, der indtager chefstillinger, er bemyndiget
til, hver for sit embede, at udføre sådanne
forretninger, som i Danmark påhviler en notarius publicus med
hensyn til danske statsborgeres retshandler, herunder retshandler,
der indgås med fremmede. De herom behørigt
udfærdigede akter skal i Danmark have samme retsvirkning som
her i landet udstedte notarialakter. Stk. 2. I
tilfælde af chefens forfald har den, der fungerer på
hans vegne, den i stk. 1 omhandlede bemyndigelse. Stk. 3.
Udenrigsministeren kan tillægge valgte
konsularembedsmænd samme bemyndigelse. | | 17. § 13, ophæves. | § 14.
[…] Stk. 2. Der skal
aflægges regnskab for de modtagne gebyrbeløb.
Gebyrbeløbene indbetales til statskassen. Udenrigsministeren
kan dog bestemme, at valgte konsularembedsmænd kan anvende
modtagne gebyrbeløb til dækning af
driftsomkostninger. Stk. 3.
Tvivlsspørgsmål om gebyrberegninger afgøres af
udenrigsministeren. | | 18. § 14, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Gebyrbeløbene indgår i statsregnskabet som
indtægter under udenrigsministeriets driftsbevillinger.
Udenrigsministeriet kan dog bestemme, at honorære
konsularembedsmænd kan anvende modtagne gebyrbeløb til
dækning af driftsomkostninger«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2015. |
|